انواع پمپ اسید و نحوه عملکرد ان

معرفی و بررسی پمپ اسید

سیال هایی که خاصیت شیمیایی متفاوتی دارند با پمپ های مختلف قابل انتقال هستند اما در قیاس با این نوع مواد قابلیت خورندگی و آسیب رسانی به تجهیزات را دارند، بنابراین می بایست در ساخت پمپ از مواد به خصوصی استفاده نمود. پمپ اسید برای جا به جایی سیالاتی با ویژگی های شیمیایی خورندگی و اسیدی مورد استفاده قرار می گیرند. در ساخت این دسته از پمپ ها که به آن پمپ ضد اسید یا پلیمری نیز گفته می شود از موادی مانند پلیمر یا تفلون و غیره استفاد می شود. در ادامه به بررسی دقیق تر پمپ های اسید پرداخته و نحوه عملکرد و کاربرد آن شرح داده خواهد شد.

پمپ اسید پویش | پمپ اسید شویی در دیوار

عملکرد پمپ اسید

در پمپ اسید شویی یا ضد اسید از محرکه های موتوری که غالبا دارای پروانه های پیچی هستند برای مکش استفاده می گردد. این پروانه ها که بسته و یا نیمه باز می باشند باعث شتاب دهی سیال شده و در نتیجه افزایش انرژی جنبشی سبب خروج سیال با فشار زیاد می گردد. این پمپ دارای آب سرد کننده برای شرایط دمای فراتر از حد مجاز برای سیال است و بلبرینگی با مقاومت بالا نیز در آن تعبیه شده است. آب بندی این پمپ ها بسیار حائز اهمیت است و معمولا از سیلینگ مگنتی در آن استفاده می شود.

نکات مهم در انتخاب پمپ اسیدی

نحوه کار کرد پمپ پلیمری به گونه ای است که در آن تعدادی از قطعات در تماس با سیال می باشند و بنابرین باید مقاومت کافی در برابر آن ها داشته باشند . بنابرین برای انتخاب آن ها باید دقت شود تا جنس پمپ انتخابی سازگار با سیال انتقالی باشد. از آن جایی که به دلیل تنوع زیاد در مواد شیمیایی امکان کاربرد یک نوع ماده ی خالص به عنوان جنس ثابت ، برای تمامی انواع پمپ ها وجود ندارد، بنابرین تمامی خواص فیزیکی و شیمیایی مواد مورد نظر و شرایط کاری مورد نیاز برای هر کدام  باید به خوبی بررسی گردد تا ماده مناسب برای ساخت پمپ انتخاب شود.

عوامل مختلفی وجود دارند که در انتخاب نوع پمپ تاثیر می گذارند و حتما در تهیه پمپ اسیدی باید مد نظر قرار گیرند و شامل موارد زیر می باشند:

  • دمای سیال
  • میزان فشار خروجی از پمپ
  • ارتفاع نسبت به مرحله
  • بار پمپ
  • بررسی مواد جامد موجود که خورنده می باشند و یا به شکل سوسپانسیونی در محلول وجود دارند .
  • میزان مقاومت خوردگی فلز
  • رفتار الکترو شیمیایی

مزیت پمپ اسیدی

پمپ اسید با توجه به مزیت هایی که دارد در تمامی صنایع شیمیایی و اسیدی به منظور انتقال سیالات  به کار برده می شوند . به برخی از مزیت های این پمپ ها در زیر اشاره می نماییم :

  • مقاومت بالای اجزای در تماس با سیالات اسیدی بازی ، شیمیایی خورنده از قبیل شافت مرکزی ، پروانه ، تانک ، هوزینگ در برابر خوردگی
  • حداکثر دبی خروجی
  • فشار بالای ایجاد شده در سیال
  • قابلیت انتخاب بین سایز های ورودی و خروجی متعدد
  • قابلیت اتصال به الکترو موتور دلخواه از نوع dc ، ac
  • قابلیت استفاده از سایر سیستم های محرک علاوه بر الکتروموتور از قبیل کمپروسور هوا ، سیستم های هیدرولیک ، سیستم های دیزلی و انرژی های بازگشت پذیر در آن ها

نحوه کار پمپ اسیدی

مکانیزم عملکرد این نوع پمپ ها به گونه ای است که در آن ها چرخش پروانه به وسیله ی موتور الکتریکی در پمپ اسیدی موجب مکش سیال می شود . چرخش پره های پروانه موجب شتاب یافتن سیال می شود و انرژی جنبشی سیال افزایش یافته و به انرژی فشار تبدیل می شود و موجب خروج پرفشار سیال از خروجی پمپ می شود . از آنجایی که در انتقال سیالات خورنده شیمیایی بخش آب بندی پمپ از اهمیت زیادی بر خوردار می باشد به همین دلیل از سیلینگ مگنتی به جای مکانیکال سیل استفاده می شود و یا اینکه قسمت سیل آب بندی بدون مکانیکال سیل اضافه می شود .

نحوه کارکرد پمپ ضد اسید (پلیمری)

در پمپ اسید مکش سیال یا مواد خورنده از طریق دورانی در پروانه توسط الکتروموتور آن ایجاد می شود، اتفاق می افتد و در نتیجه چرخش پره پروانه سیال با فشار از دهنه خروجی پمپ خارج می شود. از جمله کارایی این پمپها می توان به دیسکلر یا رسوبزدایی کندانسورها اشاره کرد. جنس بدنه این پمپ ها شامل موارد زیر می باشند:

    پلی پروپیلن PP

    پلی اتیلن PE

    پی وی سی PVC

    تفلون PTFE

    PVDF

در پمپ اسید پلیمری کلیه قطعات در تماس با مایع از جنس مقاوم ساخته شده اند. سیل استفاده شده در این پمپها از دو نوع وایتون و NBR می باشد که بنا به درخواست مشتری از هر کدام از این سیل ها می شود استفاده کرد. سیل وایتون نسبت نوع NBR آن دارای مقاومت بیشتری نسبت به مواد اسیدی یا خورنده می باشد. همچنین قیمت آن هم تا حدودی بیشتر خواهد شد.

اجزای تشکیل دهنده پمپ ضد اسید

در ساخت پمپ  از مواد پلیمری مانند کربن، شیشه ، سرامیک و لاستیک استفاده می شود. متریال های پلی پروپیلن PP ، پی وی سی PVC ، تفلون PTFE ،  کاینار PVDF، PP با روش های تزریق و تراشکاری بلوک تفلون و پلیمر در تولید پمپ به کار برده می شوند. البته جنس مواد تولیدی به نوع سیالی که پمپ جهت جا به جایی مورد استفاده قرار می گیرد وابسته است. اجزای سازنده اغلب پمپ های اسید شامل موارد زیر می شود:

  • پوسته
  • پمپ پره
  • یاتاقان
  • شافت
  • آب بند یا مکانیکال سیل

انواع پمپ اسید

به طور کلی این پمپ ها از دو دسته اصلی تشکیل می شود ک عبارتند از :

  • مگنتی
  • شفت دار

هر دو محصولی که به آن اشاره خواهیم کرد از نوع پلیمری هستند با این تفاوت که در نوع مگنتی در ساختار این مدل از سانتریفیوژ استفاده شده است، که برای چرخش پروانه به جای شافت از مگنت استفاده می شود. پمپ ضد اسید (پلیمری) می توانند از نوع دیافراگمی، پیستونی یا سانتریفیوژی باشند. همچنین این پمپ ها به دو صورت تک فاز و سه فاز موجود و قابل ارایه می باشند. همچنین این پمپ ها با انواع الکتروموتور به در خواست شما مشتریان عزیز کوپله شده و ارایه می گردد.

پمپ ضد اسید صنعتی

پمپ ضد اسید صنعتی بیشتر برای واحدهای بزرگ صنعتی، تولید کننده های مواد خام، کارخانه های تولیدی می باشد. این محصول برای انواع اسید سولفوریک، اسید نیتریک و اسیدکلریدریک استفاده می شود.

پمپ اسید شویی کوچک

پمپ اسید شویی کوچک بیشتر برای کارگاه های کوچک مثل باطری سازی ها، کارگاه های آبکاری، تزریق و واحدهای صنعتی که از مقادیر کم برای فرایند تولید استفاده می کنند کاربرد دارد. این محصول معمولا از نوع پلیمری کوچک یا مگنتی می باشد.

پمپ پلیمری ایرانی

پمپ ضد اسید ایرانی در اندازه های بزرگ و کوچک قابل تولید می باشد که در بحث کیفت ساخت و عملکرد قابل رقابت با محصولات اروپایی می باشد. این محصول نیز با توجه به در دسترس بودن و زمان تحویل کوتاه بسیار مفید و پرکاربرد است. از انواع این نوع پمپ ها می توان : به بهمن، پویش و شیمی پمپ اشاره کرد که اکثر آنها در گروه بازرگانی صنعت کار موجود و قابل ارایه می باشد.

پمپ اسید بهمن

پمپ اسید بهمن از نوع سانتری فیوژ هستند که برای مواد شیمیایی استفاده میشود .پمپ های پلیمری  بهمن شفارشی هستند و بسته به نوع سیال ، هد و دبی و مودر نیاز طراحی و تولید میشود. اندازهی فلنج این پمپ های 1 اینچ تا 6 اینچ هستند که بسته به سفارش مشتری ساخته میشود. این محصول در دو نوع الکتروموتور ، تک فاز وسه فاز و دور 1400 دور و 3000 دور ساخته میشوند. این محصول به صورت کاملا تخصصی در گروه بازرگانی صنعت کار تولید و قابل ارایه می باشد.

پمپ ضد اسید موتوژن

شرکت موتوژن از شرکت های تولید کننده الکتروموتور در ابعاد و توان های مختلف می باشد. در حال حاضر بیش از دو میلیون دستگاه از انواع الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز با کاربردهای مختلف را تولید و به بازارهاى مصرف عرضه مى کند. در این راستا گروه بازرگانی صنعت کار، پمپ ضد اسید موتوژن نیم اسب، یک اسب و دو اسب را به صورت تک فاز و سه با موتور موتوژن کوبله کرده و در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.