عمومیکسب و کار ایرانی

قوطی صنعتی: خصوصیات و کاربردهای روزافزون

امروزه با توجه به رونق روزافزون صنعت ساخت وساز میزان مصرف مصالح ساختمانی فولادی نیز افزایش چشمگیری داشته است. استفاده از مقاطع فولادی مختلف همچون انواع قوطی ها و پروفیل ها ضمن بیشتر کردن استحکام سازه ها و افزایش مقاومت آن ها در برابر بلایای طبیعی، موجب کاهش وزن قابل توجه سازه های فلزی نیز می شود. امروزه با توجه به رونق روزافزون صنعت ساخت وساز میزان مصرف مصالح ساختمانی فولادی نیز افزایش چشمگیری داشته است. استفاده از قوطی صنعتی با ورق روغنی مختلف همچون انواع قوطی ها و پروفیل ها ضمن بیشتر کردن استحکام سازه ها و افزایش مقاومت آن ها در برابر بلایای طبیعی، موجب کاهش وزن قابل توجه سازه های فلزی نیز می شود.

انتخاب بهترین مرکز فروش انواع مقاطع فولادی و پروفیل از جمله چالش های پیش روی فعالان حوزه ساخت وساز است. از جمله نمایندگی های معتبر تامین و توزیع انواع مقاطع فولادی با بهترین کیفیت و قیمت است که جایگاه مناسبی را در بازار آهن آلات ایران کسب کرده است. شهر آهن در رابطه با قوطی و پروفیل، مطلبی را در جهت آشنایی با پرکاربردترین مصالح ساختمانی فولاد در ایران را برای شما قرار داده است. در این مقاله با ویژگی های به عنوان یکی از انواع قوطی و پروفیل در ایران آشنا می گردید. اگر برای پروژه های ساختمانی و صنعتی خود به چنین مقاطع فولادی نیاز دارید، تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

قوطی ۷در۷ | قوطی ۹ ۹

مقاطع فلزی پرکاربرد

به مقاطع فلزی پرکاربرد در صنایع مختلف با سطح مقطع ثابت ولی طول متغیر، پروفیل گفته می شود. در حالت کلی این نوع محصولات به دو دسته بسته و باز تقسیم می گردند که تسمه، میلگرد، ناودانی، نبشی و تیرآهن جزو پروفیل های بسته به شمار می روند. در حالی که پرمصرف ترین مقاطع فولادی، پروفیل PVC و محصولاتی از این دست در دسته پروفیل های نوع باز قرار دارند. البته این مقاطع فولادی از لحاظ وزنی نیز شامل دو دسته سبک و سنگین هستند که برخی از مهم ترین ویژگی های آن ها عبارتند از:

  • پروفیل ها را به راحتی می توان آبکاری کرد.
  • وزن سبک دارند.
  • این محصولات در ضخامت ها و ابعاد مختلف تولید می شوند.
  • قابلیت جوش پذیری بالایی دارند.
  • قیمت آن ها مقرون به صرفه است.

قوطی آهن نیز در واقع همان پروفیل نوع باز است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول پروفیلی چهارگوش و ظاهری مشابه قوطی دارد که از سطحی ثابت و مقطعی بلند تشکیل شده است. در حقیقت قوطی پروفیل به شکل لوله های توخالی ساخته می شود و نوع فلزی آن را با نام باکس (Box) می شناسند.

تولیدکنندگان مختلف، قوطی و پروفیل تولیدی خود را از جنس های مختلفی مانند آلومینیوم، استیل، آهن، گالوانیزه و کامپوزیت می سازند. نوع آهنی این محصولات در بین انواع آن ها محبوبیت و میزان مصرف بیشتری دارد. شما می توانید بسته به شرایط و محیط مورد استفاده از نوع گالوانیزه این محصولات بهره ببرید.

برخی از کاربردهای پروفیل شامل ساخت نرده های فلزی درب و پنجره، ساخت تخت های بیمارستانی، تولید نرده پیاده‎روها، ساخت نرده های دیوارها و… می شوند. همچنین قوطی آهنی نیز کاربردهای زیادی از جمله مناسب برای ساخت اسکلت سازه های فلزی، قابل استفاده برای ساخت انواع شاسی، نفتکش و تریلر، ساخت لوازم خانگی متنوع شامل میز، مبلمان، جالباسی و تخت خواب، درست کردن آلاچیق، درب، پنجره و تابلو، استفاده در صنعت خودروسازی همچون ساخت باربند و اتاق خودرو دارد.

همانطور که بیان شد، از پرکاربردترین مصالح ساختمانی فولادی در ایران می توان به میلگرد اشاره کرد. اما مقاطع فولادی پرمصرف در ساختمان سازی تنها به این محصول محدود نمی شوند، بلکه بسیاری محصولات دیگر از جمله قوطی و پروفیل را نیز شامل می گردد. هر فردی که در حوزه ساخت‎ وساز مشغول به کار است، قطعا با خرید این نوع آهن آلات و مصالح سروکار خواهد داشت. در بازار آهن و فولاد به مقاطع فولادی چهارگوش توخالی پروفیل یا قوطی گفته می شود. این محصولات از طریق شکل دهی به ورق های فولادی طی فرآیندی خاص تولید می گردند. شما می توانید بسته به نوع استفاده خود یکی از دو گروه پروفیل صنعتی و ساختمانی را انتخاب و خریداری کنید.

انواع قوطی پروفیل کاربرد زیادی در صنایع مختلف مانند ساخت وساز، خودروسازی و ساخت ماشین آلات عظیم الجثه همچون جرثقیل های بلندمرتبه دارند. البته ضخامت پروفیل های ساختمانی در مقابل پروفیل های صنعتی کمتر هستند، از این رو نمونه های ساختمانی نیز مقاومت پایین تری در مقایسه با انواع صنعتی دارند. به همین دلیل پروفیل های ساختمانی به طور گسترده در پروژه های ساختمانی استفاده می شوند. برای مثال این محصولات برای ساخت چهارچوب درب و پنجره ها به کار می روند. اما پروفیل های صنعتی بیشتر در صنایع دیگری همچون ساخت دستگاه های صنعتی کاربرد دارند.

نکته مهم در هنگام خرید این مقاطع فولادی نوع و برندی است که ورق های فولادی را تولید کرده است. زیرا اکثرا برندهای مطرح ورق های فولادی تولید شده خود را با کیفیت بالاتری تولید می کنند که این امر در افزایش کیفیت پروفیل تولیدی نیز موثر است. البته به یاد داشته باشید که کیفیت قوطی بر قیمت پروفیل نیز تاثیرگذار است.

قوطی و پروفیل با کیفیت تولید شده توسط برترین کارخانه های ایران را می توانید از سایت شهر تفاوت قوطی و پروفیل سبک و سنگین در چیست؟ پروفیل یکی از لوازم ضروری و پرکاربرد در صنعت می باشد. این محصول فولادی یکی از وسایل مورد نیاز در صنایعی چون راه سازی، درب و پنجره سازی و ساختمان سازی است. به طور کل می توان پروفیل را بر اساس کاربرد، روش تولید و وزن به گروه های مختلفی دسته بندی کرد. یکی از تقسیم بندی ها بر اساس وزن می باشد که به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می شود. اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد تفاوت سبک و سنگین هستید، حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید. امیدواریم مطالب ارائه شده مفید و جامع باشند.

پروفیل چیست؟

قبل از ارائه توضیحاتی در مورد تفاوت قوطی و پروفیل سبک و سنگین لازم است ابتدا توضیحاتی را در مورد ارائه دهیم. پروفیل ها، محصولاتی فولادی هستند که در صنایع مختلف ساختمان سازی، ماشین سازی، راه سازی و … کاربرد های گوناگون و متنوعی دارند. به طور کل می توان این محصولات فولادی را به دو دسته باز و بسته تقسیم بندی کرد.

  • در دسته اول که دسته پروفیل باز می باشند، انواع تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و تسمه قرار می گیرند.
  • دسته دوم که به آن پروفیل بسته می گویند شامل لوله، درب و پنجره و قوطی می باشند.

معمولا این پروفیل ها هر کدام در صنعت خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. اما آنچه را که می توان به طور کلی بیان کرد این نکته است که پروفیل ها نقش کلیدی و اساسی را در صنایع مختلف دارند و با پیشرفت روز افزون صنعت نیاز به این محصولات فولادی بیشتر می شود.

نوع دیگر تقسیم بندی پروفیل ها بر اساس کارایی آن ها است و معمولا در دو گروه صنعتی و ساختمانی قرار می گیرند. پروفیل های ساختمانی در زمینه ساخت درب و پنجره آلومینیومی مورد استفاده قرار می گیرند و در زمینه صنعتی از این محصولات در ساخت قطعات خودرو استفاده می کنند.

شیوه دیگر دسته بندی این محصولات بر اساس نحوه تولید آن ها می باشد. در این شیوه پروفیل ها در سه دسته نورد سرد، پروفیل مرکب و نورد گرم تقسیم بندی می شوند.

  • پروفیل نورد سرد از طریق شکل دهی ورق های فولاد به روش های پرس و خم کردن تولید می شود.
  • در مورد ساخت پروفیل نورد گرم می توان گفت که این محصول از نورد گرم شمش های فولاد تولید می شود.
  • پروفیل مرکب را می توان ترکیبی از پروفیل نورد سرد و نورد گرم معرفی کرد.

در شیوه دیگر تقسیم بندی پروفیل ها، دو نوع پروفیل سنگین و سبک را داریم که در ادامه مطلب توضیحاتی را در مورد آن ها ارائه می دهیم.

پروفیل سنگین و کاربرد های آن

پروفیل سنگین کاربرد های بسیاری در صنعت و ساختمان سازی دارد و در اشکال مربع و مستطیل شکل یافت می شوند. پروفیل سنگین معمولا از ورق سیاه با ضخامت 1.5 میلی متر به بالا طی مراحل خاصی به وجود می آید. معمولا ابعاد این نوع پروفیل تنوع زیادی دارد و مصارف آن بسیار زیاد می باشد.

در ساختمان سازی از این نوع پروفیل به عنوان قوطی و ستون درب و پنجره استفاده می کنند. باید گفت موارد مصرف این محصول تنها خاص ساختمان سازی نیست بلکه در صنعت ماشین سازی هم از این نوع پروفیل استفاده می کنند و معمولا ساخت شاسی ماشین آلات از این نوع پروفیل می باشد.

ویژگی های خاص این محصول فولادی باعث شده در صنایع مختلف از آن استفاده کنند. ویژگی هایی چون:

  • داشتن پایداری پیچشی و خمشی بسیار زیاد
  • قابلیت جوش پذیری بالایی دارد.
  • قیمت مناسبی دارد.
  • سختی سطح

همه این عوامل کاربرد این محصول را در صنعت بسیار بیشتر کرده است و حتی در ساخت دستگاه های صنعتی از آن استفاده می کنند. معمولا قیمت گذاری پروفیل، بر حسب وزن انجام می شود و قیمت آن ها با توجه به ضخامت و وزنشان سنجیده می شود. در ایران کارخانه های بزرگ و بسیاری در تولید پروفیل فعالیت دارند.

که توانسته اند نیاز صنعت را به این محصول برآورده سازند. پروفیل سنگین تحمل وزن بسیار زیادی دارد که این ویژگی باعث شده در صنعت هایی که نیاز به تحمل وزن و نیرو زیادی است از آن استفاده کنند.

پروفیل سبک و کاربردهای آن

در ساخت پروفیل سبک از ورق روغنی یا ورق نورد سرد استفاده می کنند که ضخامت های آن ها زیر 1.5 میلی متر می باشند. معمولا ساخت این محصول مراحل و استاندارد های خاص خود را دارد. می توان عنوان کرد که تولید این نوع پروفیل بر اساس دو نوع استاندارد می باشد.

استاندارد نوع DIN2394 و استاندارد  EN10219-2 در ساخت پروفیل سبک به کار گرفته می شوند. معمولا افرادی که در این حرفه فعالیت می کنند از اصطلاح پروفیل مبلی برای نام گذاری پروفیل سبک استفاده می کنند. یکی از پرکاربردترین نوع از این محصول قوطی مبلی است.

ویژگی های خاص و کارایی های بالای آن باعث شده که این قوطی ها نقش مهم و کلیدی را در صنعت داشته باشند و معمولا در بسیاری از موارد چون خودروسازی، مبلمان و صندلی های فلزی، لوازم خانگی، اگزوز، کانتینر و موارد بسیار دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این نوع پروفیل چه خصوصیاتی دارد که کارایی آن را در صنعت بسیار بیشتر کرده است. باید گفت که این ویژگی ها به شرح زیر هستند:

  • داشتن کیفیت عالی سطح
  • دارا بودن قطر و ضخامت دقیق
  • فرم پذیری بسیار عالی
  • تنوع وزن
  • قابلیت آبکاری شدن
  • این نوع پروفیل نسبت به دیگر پروفیل ها بسیار ظریف و دقیق می باشد.

همانطور که برای پروفیل سنگین توضیح داده ایم قیمت پروفیل ها بر اساس وزن آن ها سنجیده می شود، اما در نهایت با توجه به نوع محصول تولید شده و قیمت ورق روغنی و عوامل بسیار دیگری اعلام می گردد. روش های متفاوتی در تولید پروفیل سبک به کار گرفته می شوند که یکی از این روش ها کشش سرد است. در این روش هزینه و انرژی کمتری صرف تولید محصول شده و در نهایت بازدهی کار بهتر بوده و محصول تولید شده دارای کیفیت سطحی بالاتری می باشد. انواع مختلف قوطی ها از فولاد سبک ایجاد می شود.