سبک زندگی

ثبت احوال فرزندان مادر ایرانی اخرین اخبار شناسنامه

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل ثبت‌ احوال سیستان و بلوچستان گفت: فاقدین شناسنامه چندین گروه هستند و بیشترین آمار در سیستان و بلوچستان مربوط به گروه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی بدون مجوز است که متاسفانه ازدواج های آنها به صورت قانونی ثبت نشده و ولادت فرزندان آنان نیز ثبت نمی شود.

به گزارش ایسنا- رضا راحت دهمرده افزود: اینگونه افراد اکثرا به صورت غیرقانونی به ایران مهاجرت و ازدواج کردند اما قانونی در مجلس تصویب شده که دقیقا مشخص کرده این افراد به چه طریقی می توانند شناسنامه دریافت کنند.

وی بیان کرد: در این قانون ۲ وظیفه برای ثبت احوال مشخص شده که براساس آیین نامه، بررسی شناسنامه مادر ایرانی یکی از این وظایف است و افرادی که به اداره امور اتباع مراجعه می کنند پرونده ای تشکیل و از ثبت احوال استعلام و در خصوص وضعیت سند شناسنامه مادر بررسی می شود.

راحت دهمرده ادامه داد: استعلام از اداره ثبت احوال انجام می شود و سپس استعلامات از طریق مراجع امنیتی و انتظامی پیگیری و بعد از تایید پرونده به ثبت احوال جهت صدور شناسنامه ارسال می شود.

وی گفت: اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری سیستان و بلوچستان سامانه ای را تعریف کرده که افراد فاقد شناسنامه می توانند در آنجا ثبت نام و برای دریافت شناسنامه اقدام کنند.

مدیرکل ثبت‌ احوال سیستان و بلوچستان افزود: افرادی که هیچگونه مدرک سببی و نسبی ندارند و به صرف سکونت طولانی و بسیار زیاد در ایران ادعای ایرانی بودن می کنند که نمی توان برای این افراد تشکیل پرونده داد اما در صورت تایید شورای تامین می توان مطابق قانون پرونده تشکیل داد.

وی گفت: زنانی که با افراد خارجی ازدواج می کنند باید اقامت همسر خود و ازدواجشان را به صورت قانونی ثبت کنند.

راحت دهمرده تصریح کرد: افراد ساکن در مناطق روستایی و عشایری در صورتی که شخصی از بستگان آنان فوت کرد باید بلافاصله به ثبت احوال اعلام کنند تا شناسنامه باطل شود و در اختیار اشخاص دیگری قرار نگیرد.

انتهای پیام


ایسنا/بوشهر مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: بر اساس مجوزهای صادره از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی این استان از دی پاسال تا نیمه مهر امسال ۲۴۸ جلد شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی صادر شده است.

اسکندر پاسالار، به تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی اشاره داشت و اظهار کرد: طبق ۱۴۸ مجوزی که امور اتباع و مهاجرین خارجی استان بوشهر برای ۳۳۷ نفر صادر کرده است، ثبت احوال استان، تا نیمه مهرماه امسال ۲۴۸ جلد شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی صادر و تحویل داده است.

وی اظهار کرد: از این تعداد ۱۱۸ نفر دختر و ۱۳۰ نفر پسر هستند که در این میان ۱۶۷ نفر زیر ۱۸ سال و ۸۱ نفر بالای ۱۸ سال سن دارند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افزود: در بین مجوزهایی که تا کنون از سوی امور اتباع و مهاجرین خارجی استان بوشهر صادر شده است، یک خانواده هندی، یک خانواده پاکستانی، ۲ خانواده بنگلادشی، ۵ خانواده عراقی و مابقی تبعه کشور افغانستان است.

پاسالار با اشاره به فرآیند صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با اتباع خارجی گفت: براساس قانون مصوب شده تمام فرزندانی که حاصل ازدواج مادران ایرانی با اتباع خارجی هستند، می‌توانند صاحب شناسنامه شوند و فقط کافیست والدین به دفاتر اتباع در استان‌ها مراجعه و ثبت نام کنند تا پس از طی تشکیل پرونده و استعلام‌های لازم شناسنامه برای فرزندشان صادر شود.

وی درباره مدت زمان انجام این فرآیند تصریح کرد: از زمان دریافت مجوز اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی توسط ثبت احوال، حدود ۲۰ روز برای صدور شناسنامه به طول می‌انجامد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی ثبت احوال استان بوشهر، به دنبال تصویب «قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی غیرایرانی» در دوم مهر ۱۳۹۸، از سوی مجلس شورای اسلامی، «آیین‌نامه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» از سوی هیئت وزیران تصویب و ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. در همین راستا شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و ابلاغ آن جهت اجرا به استانداری‌های سراسر کشور در سال ۱۳۹۹ صورت پذیرفت.

انتهای پیام


رونمایی از اولین شناسنامه خارجیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز استان؛ مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری در آیین رونمایی این شناسنامه گفت: این شناسنامه برای فرزند  یک خانم اهل این استان که با یک مرد اهل عراق ازدواج کرده است، صادر شد.

کریمی  از تداوم این روند برای صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی خبر داد و افزود: این قانون به تازگی تصویب شده است و چنانچه مورد دیگری در استان درخواست داشته باشد، شناسنامه صادر می شود.

وی  همچنین در این آیین به تعداد کارت ملی هوشمند صادر شده در استان برای افراد بالای ۱۵ سال سن اشاره کرد و گفت: تعداد کارت ملی هوشمند به ۷۱۰ هزار و ۴۵ مورد در سالجاری افزایش یافته است.

عبدالرضا کریمی افزود: در حال حاضر ۹۴.۲۴ درصد جمعیت استان صاحب کارت ملی هوشمند شده اند.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۶۱۸ مورد ولادت در استان طی هشت ماهه امسال به ثبت رسید، گفت: نرخ موالید در استان طی هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵.۴ درصد کاهش داشته است.

کریمی، بیشترین اسامی ثبت شده برای نوزادان دختر در استان را به ترتیب آوا، فاطمه، رستا، زهرا، بهار، اوینا، رها، حلما و مرسانا اعلام کرد و گفت: در اسامی پسران نیز به ترتیب آراد، آریا، حسین، امیرعلی، پارسا، امیرحسین، سامیار و علی بیشترین اسامی نوزادان امسال را به خود اختصاص داده اند.

وی، از افزایش ۸.۳ درصدی نرخ طلاق در استان در ۶ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد طلاقهای ثبت شده در استان از ۶۸۴ مورد در سال گذشته به ۷۴۱ مورد در سالجاری افزایش یافته است.

وی همچنین از افزایش ۱.۱ درصدی تعداد ازدواج ثبت شده در استان طی ۶ ماهه امسال خبر داد و گفت: در حالی که نرخ ازدواج در مناطق شهری استان ۱.۲ درصد کاهش داشته اما این نرخ در مناطق روستایی استان ۹.۷ درصد افزایش داشته است.

چهارمحال و بختیاری بیش از ۹۷۹هزار نفر جمعیت در ۱۰ شهرستان دارد.

کد ویدیو

 
به گفته مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری، 43 هزار نفر از واجدین شرایط هنوز برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام نکرده اند که باید در اسرع وقت به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.
 

کد ویدیو


سرپرست ثبت احوال هرمزگان در این آیین گفت: یکی از قوانین و کارهایی اجرایی نشده و چالشی برای برخی خانواده‌ها، تعیین هویت و صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی بود که با اجرای این قانون، مشکل آن‌ها برطرف خواهد شد.
راشد رشیدی افزود: درحال حاضر بیش از ۸۰۰ خانواده برای این قانون در استان هرمزگان تشکیل پرونده داده‌اند و اکنون برای ۶ مورد شناسنامه صادر شده‌است.
وی بیان داشت: شناسنامه وکارت هوشمند ملی اسناد معتبری هستند که هر ایرانی در محیط مجازی و غیرمجازی بوسیله آن‌ها مورد شناسایی قرار می‌گیرند.
سرپرست اداره کل ثبت احوال هرمزگان اظهارداشت: ثبت و صدور اسناد هویتی، ابزاری برای ایجاد پایگاه جامع شناسایی ایرانیان است. 
رشیدی ادامه داد: سازمان ثبت احوال کشور در تمامی طرح‌های مهم دولت از جمله سهام عدالت، هدفمندسازی یارانه‌ها و آماده سازی زیرساخت‌های دولت الکترونیک با صدور کارت هوشمند ملی، در رخدادهای مهم سیاسی بحث انتخابات و میز خدمت الکترونیکی نقش تاثیرگذاری داشته است.

بیش از ۱۰۰۰ نفر درهرمزگان برای صدور شناسنامه اتباع ثبت نام کرده‌اند 
 مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری هرمزگان گفت: تاکنون هزار و ۹۷ نفر برای صدور شناسنامه فرزندان زنان ایرانی با مردان خارجی درخواست خود را ثبت کرده‌اند که در نخستین گام برای ۸۶۹ تقاضا شناسنامه صادر خواهد شد.
منصور نبی زاده بیان داشت: ۶۳۲خانوار که بیش از ۵۰درصد از درخواست‌های ثبت شده می‌باشد دارای عقدنامه رسمی هستند که مشکل زیادی برای صدور شناسنامه ندارند.
وی بیان داشت: مابقی این افراد نیز بدون عقدنامه بوده که از طریق دستگاه قضایی مشکل این خانواده‌ها نیز برطرف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید