عمومیکسب و کار ایرانی

راهنمای قبولی در آزمون تیزهوشان

اگرچه آمادگی خاصی برای آزمون تیزهوشان توصیه نمی شود، اما نکاتی وجود دارد که والدین می توانند برای کمک به موفقیت فرزندشان رعایت کنند. لطفاً توجه داشته باشید که قرار گرفتن در معرض آزمون مشابه ممکن است نتایج آزمون را به نفع فرزندتان کند. آزمون  های تیزهوشان و استعدادهای درخشان معمولا اولین تجربه بچه ها در مجموعه آزمون  های استاندارد بوده و البته ممکن است برای آنها ترسناک و ناآشنا باشد.

«تحقیقات نشان می  دهد که بچه  های کوچک گاهی اوقات به  طور کامل نمی  دانند که باید در آزمون  ها چه کاری انجام دهند، به  ویژه زمانی که وظایف ناآشنا هستند و دستورالعمل  های آزمون مختصر هستند»

اضطراب امتحان می تواند مانعی برای موفقیت کودک در یک آزمون استاندارد باشد. حتی برای بزرگسالان، شرکت در آزمون می تواند یک تجربه استرس زا باشد، هم به دلیل محدودیت های زمانی سخت و هم به دلیل فشار برای موفقیت.

اگر می خواهید به موفقیت فرزندتان در این آزمون کمک کنید و ترس یا اضطراب ناشی از آن را کاهش دهید، بهترین کار این است که او را از قبل با تست ها آشنا کنید. آشنایی با آزمون، محدودیت  های زمانی، و مفهوم نحوه عملکرد یک آزمون، می  تواند به کاهش ترس و اضطراب دانش آموزان در آزمون تیزهوشان کمک کند.

چگونه برای آزمون تیزهوشان آماده شویم؟

برای هموار کردن راه قبولی فرزندتان در آزمون تیزهوشان، باید با آمادگی مناسب شروع کنید. وقتی دانش آموزان با قالب و سوالات تست زنی آشنا شوند از اضطراب آنها در حین امتحان کاسته می شود. در نتیجه می توانند روی پاسخ صحیح به سوالات تمرکز کنند و در نتیجه عملکرد خود را بهبود ببخشند.

با تست ها آماده شوید

آزمون  های تمرینی فواید بسیاری دارند. سوالات تمرینی فراوان به دانش آموز اجازه می دهد تا هر نوع سوالی را که در آزمون واقعی ظاهر می شود، به طور کامل تجربه و درک کند. به یاد داشته باشید که آزمون های تیزهوشان و استعدادهای درخشان، آزمونی برای وسعت دانش فرزند شما نیست، بلکه آزمونی برای مهارت های استدلال و درک اوست. این بدان معناست که بسیاری از انواع سوالات با هر چیزی که در مدرسه دیده  اند بسیار متفاوت خواهند بود، بنابراین بسیار مهم است که قبل از اینکه بتوانند پاسخ مناسب را پیدا کنند، درک کنند که آزمون از آنها چه می خواهد.

دومین مزیت آزمون تمرینی این است که به فرزندتان کمک میکند زمان خود را مدیریت کند. از آنجایی که این تست ها اغلب بسیار طولانی هستند، برای فرزند شما مفید است که بتواند در یک آزمون کامل حاضر شود. این شامل آشنایی و تمرین چندین نوع سوال و تست در یک جلسه است. انتخاب کلاس تیزهوشان برای آمادگی آزمون بهترین شانس موفقیت را به فرزند شما می دهد. دوره های آمادگی شامل تست های کاملا واقعی، درس ها و آزمون های دقیق برای هر نوع سوال، راهنمای والدین با برنامه ها و نکات مطالعه توصیه شده، و پاسخ ها و توضیحات دقیق برای هر سوال است.

یک برنامه مطالعه ایجاد کنید

کودکان زمانی که برای رویدادها و کارهایی که پیش رویشان قرار دارد از قبل آماده باشند، عملکرد بهتری خواهند داشت. بنابراین، ما به شدت توصیه می کنیم که چند هفته قبل برای آزمون آماده شوید. این شامل صحبت در مورد خود آزمون و شروع مطالعه است تا به فرزندتان کمک کند بفهمد آزمون چیست و قرار است در آن با چه چیزی روبرو شود.

برای استفاده بهینه از زمان مطالعه، جلسات کوتاه مطالعه را توصیه می کنیم. به این ترتیب، فرزند شما در یک بازه زمانی کوتاه، خسته نشده یا مجبور نمی شود مطالب زیادی را بفهمد. با کوتاه نگه داشتن ساعات مطالعه، به احتمال زیاد بیشترین بهره را از زمان خواهید برد.

با نزدیک  تر شدن به روز آزمون، دانش آموز با انواع سؤالات آزمون آشنا شده و آزمون های مشابه را تجربه می کند. این روش علاوه بر اینکه فرزندتان را با انواع سوالات آشنا می کند؛ استرس او را کاهش داده و باعث آمادگی کامل دانش آموز خواهد شد.

مهمترین نکات آمادگی برای آزمون های تیزهوشان

در ادامه چند نکته وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید تا به کودک خود کمک کنید تا برای این آزمون آماده شود:

مطالب را سرگرم کننده کنید. برای تشویق فرزندتان به ادامه مطالعه و آمادگی، مطالب را به بازی تبدیل کنید. به زمان مطالعه یک نام سرگرم کننده مانند «چالش های تصویری» بدهید تا همه چیز مثبت باشد. بسیاری از این تست  ها دارای فرمت  های منحصر به  فرد و مبتنی بر تصویر هستند.

مفاهیم چند گزینه ای را مرور کنید. اکثر کودکان، به ویژه کوچکترین دانش آموزانی که در آزمون شرکت می کنند، با نحوه عملکرد یک سوال چند گزینه ای آشنا نیستند. به فرزندتان توضیح دهید که چگونه برای هر سوال فقط یک پاسخ باید انتخاب شود. همچنین، اهمیت نگاه کردن به همه گزینه ها را دریابید

مثبت بمانید. به جای اینکه به فرزندتان بگویید که چقدر مهم است که در آزمون قبول شود، به او توضیح دهید که چگونه می توان از آزمون برای نشان دادن میزان باهوشی خود استفاده کند.

اجازه دهید علاقه منجر به مطالعه شود. این نکته واقعاً برای همه نوع یادگیری کاربرد دارد: اجازه دهید علایق فرزندتان شما را هدایت کند. خواسته ها، کنجکاوی و لذت آنها را تقویت کنید. با این شیوه در مورد حفظ تمرکز و انگیزه دانش آموز، استرس زیادی نخواهید داشت. علاوه بر این، لازم نیست نگران فشار بیش از حد به آنها باشید. اگر فرزندتان با علاقه کاری را انجام دهد، مطمئنا در آن موفق خواهد بود.