عمومیکسب و کار ایرانی

تفاوت روشنایی و نورپردازی چیست؟

روشنایی چیست؟

وطیفه اصلی روشنایی دیدن است و در جایی که استاندارد لازم برای مشاهده اجسام و.. وجود داشته باشد کلمه روشنایی به کار می رود. برای این که این هدف محقق شود علم روشنایی مکان های مشخصی را برای قرار دادن چراغ ها در نظر می گیرد که اصطلاحا به آن جایابی چراغ می گویند. به عنوان مثال جاده ها در شب نیاز مند روشنایی هستند. روشنایی در دفتر کار هر شخصی واجب و لازمی است.

کلیه نیاز های روشنایی به پارامتر هایی برمی گردد که عموماً توسط استاندارد های مختلف اندازه گیری و مشخص گردیده  اند. توان مصرفی و سایر پارامتر های الکتریکی نظیر ضریب توان، بازدهی و درجه حفاظت (IP) نیز عموماً جزو حیطه روشنایی قرار می گیرند. یکی از محصولات پر کاربرد در روشنایی می باشند.

نورپردازی چیست؟

به طور معمول از نورپردازی برای بهتر دیدن استفاده میکنند. در علم نورپردازی پرداختن به جنبه هنر و معماری نور هدف اصلی می باشد. نورپردازی زمانی معنا دار می شود که که از لحاظ میزان روشنایی، رعایت حداقل ها لحاظ شده باشد. نورپرداز با انجام نورپردازی قصد دارد تا بخشی از یک مکان یا کالایی از یک فروشگاه را به صورت برجسته نشان دهد. در نورپردازی هدف فقط نشان دادن اطراف نیست بلکه فراتر از آن به صورت برجسته کردن بخشی از یک محیط است.

یکی از محصولاتی که برای نورپردازی بسیار پرکابرد و پر استفاده است وال واشر و جت لایت می باشد. وال واشر و جت لایت در نورپردازی نمای ساختمان استفاده می شوند. گزینه مناسبی برای این کار هستند.

کاربرد نورپردازی

درحال حاضر نورپردازی جایگاه و اهمیت ویژه ایی پیدا کرده است و استقبال زیادی از نورپردازی نما امروزه می شود . نورپردازی نما، شکوه و زیبایی یک بنا را دوبرابر می کند، در حالی که نورپردازی یک موزه یا نمایشگاه هنری جزئیات و ریزه کاری  های هنری را نشان می دهد. یک شکل دیگر نورپردازی نمایش کالاهای فروشگاه است. فروشگاه ممکن است طلا فروشی، لباس یا مواد غذایی باشد؛ نورپردازی باعث افزایش رغبت خرید، جذب مشتریان و رونق فروشگاه می گردد.

اساساً سه نوع نورپردازی وجود دارد که می تواند برای دستیابی به بهترین طراحی نورپردازی و نور مناسب در دکوراسیون  های مختلف مورد استفاده قرار گیرد:

نورپردازی متمرکز

این المان که نورپردازی نقطه ای نیز نامیده می شود تنها نقطه ای از فضا را روشن می کند. نورپردازی متمرکز در طراحی داخلی یا نمای خارجی ساختمان برای برجسته نشان دادن برخی المان ها مانند مجسمه تاریخی و یا یک اثر هنری کاربرد دارد. با استفاده از این نور یک فضای بیهوده و فاقد اهمیت به فضایی جذاب و زیبا تبدیل خواهد شد.

نورپردازی عمومی

نورپردازی عمومی همانطور که از نامش پیداست نور را به طور یکسان در فضا پراکنده می کند و روشنایی لازم برای انجام فعالیت های مختلف را فراهم می نماید. چراغ پارکی و نورپردازی

اگرچه تاکنون دو عبارت روشنایی و نورپردازی را شنیده اید؛ اما به احتمال زیاد نمی دانید که این دو چه تفاوتی با یکدیگر داشته و تصور کنید که هر دو یک مفهوم دارند. باید بدانید که روشنایی و نورپردازی دو مقوله جدا هستند که هر یک تعریف و کاربردهای خاص خود را دارند. در این مطلب قصد داریم به تفاوت های روشنایی و نورپردازی را ذکر کنیم و همچنین به کاربردهای هر یک نیز اشاره خواهیم کرد.

روشنایی یعنی چه؟

به زبان ساده میزان نوری که برای روشن کردن یک محیط نیاز داریم روشنایی می گویند. در واقع زمانی که در کمال روشنایی و اندازه کافی بوده و حتی مطلوبی داشته باشد شما راحت تر می توانید اشیای موجود در آن محیط را ببینید. در نتیجه روشنایی برای دیدن اجسام در حد مطلوب و مشخص مورد توجه قرار می گیرد. در صورتی که به حد کافی نباشد به خوبی انسان قابل دیدن نیستند و همچنین اگر بیش از حد باشد، باعث ایجاد خیرگی خواهد شد.

نورپردازی یعنی چه؟

نورپردازی به نوعی زیرمجموعه روشنایی است. قفس نورپردازی بیشتر از جنبه های هنری و معماری مورد توجه و استفاده قرار می گیرد و در صورتی که میزان روشنایی کافی در محیط باشد، با استفاده از نورپردازی می توان نورهای برجسته را برای تزیین محیط و جلوه و نمای بهتر ایجاد کرد. به بیان دیگر نورپردازی شکلی از روشنایی است که به صورت اختصاصی و در جهت زیباسازی محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در نورپردازی اکثر المان ها و پارامترهای موجود جنبه زیبایی شناختی دارند. با توجه به پیشرفت و گسترش روزافزون صنعت دکوراسیون داخلی،  نورپردازی به عنوان یکی از اصلی ترین المان ها برای طراحی دکوراسیون داخلی منازل و فضاهای مختلف در نظر گرفته می شود و تأثیر به سزایی بر زیبایی محیط دارد.

کاربردهای نورپردازی:

باید بدانید که روشنایی در هر محیط و فضای کاربرد دارد؛ ولی نمی توانیم آن را به محیط های مشخصی محدود کنیم. به طور کلی نورپردازی 6 نوع دارد؛ نورپردازی عمومی، تأکیدی، وظیفه ای، فروتاب، دیواری و  ریلی. هر یک از این سبک ها و انواع نورپردازی کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند و بسته به شرایط محیط مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی نورپردازی با هدف اصلی زیباسازی محیط، تمرکز بر جزئیات و افزایش روشنایی اجرا می شود.

همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم یکی از کاربردهای اصلی نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی منازل است. همچنین نورپردازی در فضاهای باز مثل پارک و باغ با استفاده از یا   انجام می شود و همچنین فضاهای بسته وسیع مثل مراکز تجاری نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. همچنین در لباس فروشی ها و جواهرفروشی ها به منظور ایجاد جذابیت بیشتر برای افراد و نمایش دقیق تر و جزئیات محصولات موجود نورپردازی تأثیر بسزایی دارد. معمولاً در رستوران ها نیز برای ایجاد حس بهتر، نورپردازی انجام می شود.

به عنوان خلاصه ای از کاربردهای نورپردازی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نورپردازی ساختمان ها و خانه های ویلایی
  • نورپردازی باغ و پارک
  • استفاده در سالن های عروسی و سالن های زیبایی
  • استفاده در جواهر فروشی و لباس فروشی
  • نورپردازی نمایشگاه ها و موزه ها
  • نورپردازی مراکز تجاری و پاساژها
  • استفاده در گالری های هنری مثل عکاسی و نقاشی

به عنوان تفاوت های اصلی روشنایی و نورپردازی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برای روشنایی معمولاً از تعداد لامپ های کمتر با لیون بالا و برای نورپردازی از چه تعداد لامپ های بیشتری استفاده می شود.
  • لامپ ها از لحاظ کاربری  در مدل های مختلفی برای نورپردازی و روشنایی تولید و روانه بازار می شوند. معمولا لامپ های ال ای دی ساده برای روشنایی و لامپ های ال ای دی رنگی برای نورپردازی گزینه مناسبی به حساب می آیند.
  • معمولاً برای نورپردازی از لامپ های رنگی استفاده می شود و این در صورتی است که برای روشنی معمولاً لامپ هایی با نور آفتابی و یخی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • برای روشنایی از لامپ هایی با ضریب نمود رنگ پایین تر و برای نورپردازی از لامپ هایی با ضریب نمود رنگ بالاتر استفاده می شود.
  • همانطور که اشاره کردیم روشنایی برای دیدن بهتر اجسام با نورپردازی برای جلوی زیباتر و زیباسازی محیط مورد توجه قرار می گیرد.
  • در نورپردازی بر اساس شرایط و کاربری محیط از لامپ هایی با نورهای گرم و سرد استفاده می شود و این در حالی است که معمولاً برای روشنایی منازل تنها لامپ هایی در یک یا دو رنگ مورد استفاده قرار می گیرند.
  • برای نورپردازی بسته به شرایط و طرح های مورد نظر از منابع نوری مستقیم و غیرمستقیم استفاده می شود. به عنوان مثال ممکن است در بخش هایی از یک محیط، نورپردازی به گونه ای باشد که منبع نور قابل رویت نباشد و مخفی باقی بماند؛ اما معمولاً برای روشنایی صرفاً منابع نوری مستقیم در نظر گرفته می شوند.

ساخت و تولید برج نوری 24 متری در همپا دکل

در سال های گذشته ساخت و تولید برج نوری متحرک با ارتفاع 24 متری فقط در کشورهای خارجی صورت می گرفت، در حالی که امروزه کشور ایران نیز در لیست برترین تولید کنندگان برج نوری 24 متری قرار دارد. در فرایند ساخت و تولید این برج باید بهره گیری از متریال درجه یک و با کیفیت به هیچ عنوان فراموش نشود. برج نوری که به واسطه بهترین متریال تولید شده باشد، از میزان کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.

در ساخت و تولید چنین برج هایی همیشه باید طراحی آن بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، طراحی کلی این برج باید به گونه ای باشد، که در ارتفاع 24 متری برج نوری با نهایت اقتدار در محل خود قرار بگیرد و به هیچ عنوان جا به جا نشود. یکی از شناخته شده ترین تولید کنندگان برج نوری در داخل کشور همپا دکل می باشد.

این مجموعه تخصصی بر اساس قوانین و استانداردهای جهانی برج نوری را تولید و به بازار عرضه می کند. در تمامی مراحل تولید برج نوری 24 متری گروه تخصصی همپا دکل بهره گیری از متدهای جدید جهانی را اولویت اول خود قرار می دهد، تا بهترین عملکرد ممکن را دریافت کند. همپا دکل نامی درخشان و معتبر در حوزه ساخت انواع برج نوری پایه ثابت 24 متری بر اساس استانداردهای جهانی در دنیا همیشه شناخته می شود. قیمت برج نوری 15 متری و همینطور قیمت برج نوری 30 متری بنا به قطعات بکار رفته و کیفیت میتواند متفاوت باشد. قبل از هر خرید از کارشناسان همپادکل مشاوره های لازم را اخذ نمایید.

در مجموعه همپا دکل علاوه بر این مدل از برج روشنایی می توانید سایر ابعاد زیر را نیز از ما بخواهید :

برج نوری 6 متری

برج نوری 9 متری

برج نوری 12 متری

برج نوری 15 متری

برج نوری 18 متری

برج نوری 30 متری

قیمت برج نوری 24 متری چقدر است؟

با کمی بررسی به راحتی به این نکته پی می برید، که قیمت انواع برج نوری تلسکوپی24 متری موجود در بازار با یکدیگر تفاوت فاحشی دارند، برج های نوری موجود در بازار به دو دسته تولیدات داخلی و خارجی تقسیم می شوند. برج های نوری 24 متری خارجی به لحاظ قیمت گران تر هستند و در نتیجه شما برای خرید چنین محصولی باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. برج نوری 24 متری تولید شده در داخل کشور از قیمت بسیار ارزان تری برخوردار می باشد و شما با کمترین میزان از بودجه نیز می توانید محصولی با کیفیت جهانی خریداری کنید. گروه تخصصی فعال در زمینه فروش برج نوری 24 متری با کاهش قیمت نهایی به دنبال جلب رضایت شما مشتریان عزیز می باشد.