عمومیکسب و کار ایرانی

بهینه سازی آب برج خنک کننده

افزایش راندمان برج خنک کن به معنی بهینه  سازی پکینگ برج خنک کننده جهت افزایش ظرفیت خنک کاری، کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف آب، افزایش طول عمر قطعات و کاهش هزینه  های جاری می  باشد. روش  های بهینه سازی و افزایش راندمان برج خنک کن بسته به متفاوت می  باشد. بنابراین اولین قدم آشنایی با نوع و مکانیزم برج خنک کننده می  باشد. پس لازم است برج خنک کننده و را مشخص نمایید. سپس با استفاده از اقداماتی که در این مطلب از به شرح آن می  پردازیم نسبت به بهینه سازی کولینگ تاور اقدام کنیم.

اساس بهینه سازی آب برج خنک کننده

هدف از برنامه بهینه سازی آب سیستم برج خنک کننده بر پایه 3 اصل می باشد :

  1. 1. محافظت از سیستم در برابر پدیده مخرب خوردگی
  2. 2. کنترل تشکیل رسوب که کارایی سیستم خنک کن را مختل می کند
  3. 3. کنترل رشد میکروب های مضر مانند باکتری لژیونلا

این مشکلات به هم مربوط هستند و از این رو رژیم شیمیایی برای تمامی آنها الزامی می باشد.

بهترین روش بهینه سازی آب برج خنک کننده و نحوه کارکرد برج خنک کننده

اولین روش موجود برای بهینه سازی آب برج خنک کننده، مربوط به خود فرآیند خرید کولینگ تاور می باشد. در حال حاضر مدل های بسیار زیادی از انواع برج خنک کننده در بازار موجود می باشد. هر کدام از این مدل های برج خنک کننده نیز یک سری ویژگی های خاص را در خود جای داده اند. با انتخاب بهترین مدل های برج کننده، شما می توانید روند بهینه سازی برج خنک کننده را در بهترین حالت ممکن نیز طی کنید. با توجه به اینکه در حال حاضر مراکز عرضه کننده بسیار زیادی در زمینه فروش کولینگ تاور فعالیت می کنند، برای بهینه سازی برج خنک کننده شما می توانید از خود فروشندگان که تخصص آنها فروش برج خنک کننده  است، هم مشورت بگیرید.

شما می توانید اطلاعات پروژه را در اختیارشان قرار دهید و بگذارید تا آنها بهترین مدل را برایتان انتخاب کنند. شما میتوانید از آنها قیمت پکینگ نت اسپلش را جویا شوید و بهترین مدل مناسب را برای خود تهیه کنید. به صورت کلی، یک برج خنک کننده می تواند بین دو سیال در حال گردش تماس ایجاد کند و دما را کاهش دهد. یکی از این سیالات مایعی همچون آب بوده و دیگری هوا یا دیگر مواد شیمیایی می باشد. به صورت کلی، انتخاب ظرفیت مناسب برای بهینه سازی آب برج خنک کننده هم اهمیت زیادی دارد. مثلا برج های 20 تنی یکی از رایج ترین مدل های این محصول به حساب می آیند که در اکثر پروژه ها بیشترین بازدهی را از خود به نمایش می گذارند.

بهینه سازی برج خنک کننده مخروطی

برای بهینه سازی آب برج خنک کننده مخروطی، در اولین مرحله شما می توانید کیفیت آب خنک کننده را مورد بررسی قرار دهید. هرچه کیفیت آب بالا تر رود، میزان مصرف برج هم کاهش پیدا می کند. جلوگیری از خوردگی دومین راه موجود برای افزایش بازدهی این خنک کننده می باشد. استفاده از یک سری مواد خاص همچون کرومات ها و نیتریت هم به شما اجازه می دهد تا در بهترین حالت ممکن نسبت به بهینه سازی برج های خنک کننده مخروطی اقدام نمایید.

بهینه سازی آب برج خنک کننده

هدف از برنامه بهینه سازی آب سیستم کولینگ تاور بر پایه 3 اصل می باشد :

  1. 1. محافظت از سیستم در برابر پدیده خوردگی
  2. 2. کنترل تشکیل رسوب سفید رنگ و زرد رنگ که کارایی سیستم خنک کن را مختل می کند
  3. 3. کنترل رشد میکروب های مضر مانند باکتری لژیونلا

این مشکلات به هم مربوط هستند و از این رو رژیم شیمیایی برای تمامی آنها الزامی می باشد.

فاکتور تغلیظ و کنترل هواگیری

سیستم خنک کن تبخیری، با انتقال حرارت از آب در گردش به آب کولینگ تاور در یک مبدل حرارتی کار میکند. پس از آن گرمای آب برج خنک کننده از طریق تبخیر بخش کوچکی از آب خارج می شود. تبخیر تنها 8/1% از جریان چرخشی به کاهش دما تا 85درجه سانتی گراد منجر می شود. از آنجاکه آب تبخیر شده آب خالص می باشد، مواد معدنی (TDS) محلول در آب برج خنک کننده باقی مانده و باعث تغلیظ بیشتر آب می شود.

افزایش در غلظت اغلب مفید است زیرا این امر منجر به خوردگی کمتر سیستم برج خنک کننده می شود، اما اگر مقدار آن را چک نکنید می تواند منجر به تشکیل رسوب شود.از این رو اغلب لازم است عامل غلظت را با بلودان به نسبت آب سیستم خنک کن کنترل کرد و آن را با آب Make up با غلظت پایین تر مخلوط کرد. بنابراین آن را با استفاده از کنترل هدایت آب که به طور خودکار غلظت را در کنداکتیویته مورد نظر کنترل می کند، می توان تحت نظر قرار داد.

 بهینه سازی برج خنک کننده در رسوبات

تمایل به تشکیل رسوب در بهینه سازی برج خنک کننده به میزان سختی آن بستگی دارد، اما اگر تحت رژیم شیمیایی مناسب و کافی قرار نگیرد حتی آب نسبتا نرم هم می تواند در زمان تغلیظ، رسوب کند .

روش های کنترل رسوب و جلوگیری از ته نشینی ذرات در برج خنک کننده عبارتند از :

  1. 1. از بین بردن سختی آب جبرانی یا Make up با استفاده از یک سیستم نرم کننده آب (سختی گیر یا آب شیرین کن)
  2. 2. اضافه کردن یک ماده شمیایی بازدارنده رسوب که حلالیت نمک های سختی و در نتیجه تشکیل رسوب را کاهش میدهد .
  3. 3. دوز اسید سولفوریک برای کاهش PH و قلیاییت و کاهش پتانسیل تشکیل رسوب (این روش به طور کل به سیستم ها بزرگ صنعتی محدود می شود) .
  4. 4. کنترل کردن سیستم تغلیظ در یک محدوده که در آن نمک های سختی محلول باقی می مانند.

رسوب آب را می توان با محاسبه شاخص اشباع یا شاخص پایداری پیش بینی کرد و اغلب ترکیبی از این تکنیک ها برای جلوگیری از تشکیل رسوب به کار گرفته می شود که مشکلات خوردگی در برج خنک کننده را نیز کنترل می کنند .

جلوگیری از اتلاف آب برای بهینه سازی آب برج خنک کننده

یکی از راهکارهای بهینه سازی آب برج خنک کننده کنترل میزان مصرف و کاهش هدررفت آب است. اتلاف آب در برج خنک کننده در سه گروه تبخیری، زیرآب (یا بلودان) و دریفت (پرتاب قطرات آب در هوا) قرار می گیرد. بخش عمده اتلاف آب به دلیل تبخیر و سپس زیرآب است و بخش کوچکی از آن هم به پرتاب قطرات آب تعلق می گیرد که باید با کاهش سرعت چرخش فن سوپربلید و مدیریت صحیح آن ها را کاهش داد.

اتلاف تبخیری آب برج خنک کننده را می توان با هوشمند سازی برج خنک کننده کاهش داد. جهت کاهش اتلاف زیرآب یا بلودان نیز می توان با قرار دادن سختی گیر یا آب شیرین کن سختی آن را کاهش داد تا آب جبرانی یا میکاپ (Makeup) کمتری استفاده شود. همچنین می توان با استفاده از قطره گیر در مسیر دهانه خروجی برج خنک کننده موجب کاهش اتلاف دریف گردید.

ممانعت از تشکیل رسوبات و خوردگی جهت بهینه سازی آب برج خنک کننده

آب برج خنک کننده همواره حاوی املاح مختلفی نظیر کلسیم و منیزیم است که موجب تشکیل رسوبات و ایجاد خوردگی در برج خنک کننده می شود. املاح موجود در آب علاوه بر بروز پدیده مخرب خوردگی، سبب تشکیل رسوبات بر روی بخش های مختلف برج خنک کننده مثل پکینگ ها و سطوح دستگاه می گردد. این اتفاق باعث کاهش نرخ انتقال حرارت در برج خنک کننده شده، و پیامد آن کاهش راندمان دستگاه و نیز افزایش مصرف آب خواهد بود.

کنترل باکتری لژیونلا جهت بهینه سازی آب برج خنک کننده

باکتری لژیونلا (Legionella) در واقع موجب ابتلا به بیماری لژیونر است که در اثر راکد ماندن آب و عدم کنترل کیفی آن بروز می دهد. این باکتری در طبیعت (مثل رودخانه، دریاچه و …) بی خطر است، اما در صورت ورود به آب برج خنک کننده در فضای گرم و بسته آن رشد کرده و می تواند از طریق استنشاق وارد ریه انسان شود که بسیار کشنده است. لذا به منظور بهینه سازی و جلوگیری از تکثیر اینگونه میکروارگانسیم ها، کنترل آب ورودی به برج خنک کننده و استفاده از بازدارنده های شیمیایی برای حذف این باکتری ها ضروریست.