عمومیکسب و کار ایرانی

آشنایی با ویژگی های فیلم استرچ خوب

فیلم های بسته بندی نقش موثری در حفظ سلامت محصولات در هنگام جابه جایی کالاها را دارند. انواع مختلفی فیلم بسته بندی مورد استفاده مصرف کنندگان قرار می گیرد که یکی از پرکاربردترین و بهترین آن ها فیلم استرچ ها هستند. در این مقاله قصد داریم با ویژگی های فیلم استرچ خوب آشنا شویم با ما همراه باشید.

فیلم استرچ چیست؟

فیلم استرچ یک محصول نایلونی و یا پلیمری است که برای بسته بندی و حفاظت از محصولات به هنگام قرارگیری در انبار و یا ارسال به محل مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم واضح تر کاربرد فیلم های استرچ با بگوییم، فیلم استرچ همان لایه سلفونی است که در بسته  بندی محصولاتی مثل پالت ها، مبل ها، محصولات غذایی، علوفه ها و … استفاده می  شود.

نایلون استرچ توسط دستگاهی بنام  استرچ بند به دور بسته پیچیده می  شود تا علاوه بر محافظت بیشتر از محصولات و ظاهر بهتری را ایجاد کند و مانع نفوذ غبار و آب به داخل محصول شود.

ویژگی های فیلم استرچ خوب

پارامترها و عوامل مختلفی بر کیفیت این فیلم ها اثر گذار است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

ضخامت

یکی از پارامتر هایی که بر خوب بودن یک نایلون استرچ تاثیر می گذارد، ضخامت آن است. نایلون های استرچ  با ضخامت بین 10 الی 50 میکرون قابل تولید هستند و برای خرید فیلم استرچ خوب باید بر اساس کاربرد ضخامت مورد نیاز انتخاب شود.

تعداد لایه

یکی دیگر از پارامترهای اثر گذار بر کیفیت نایلون استرچ تعداد لایه ها ی محصول است. فیلم استرچ را به صورت چند لایه تولید می کنند تا کیفیت نهایی محصول افزایش پیدا کند و قابلیت های مکانیکی نایلون بهبود یابد.

چسبندگی

 فیلم استرچ خوب باید دارای چسبندگی مناسبی باشد تا به خوبی به دور  محصول پیچیده شود و بسته بندی های مستحکمی را ایجاد کند.

کشسانی

یکی از مهم ترین پارامترهایی که تعیین می کند یک فیلم استرچ خوب و با کیفیت است میزان کشسانی آن است که حداقل باید 300 درصد باشد. این میزان کشسانی باعث صرفه جویی در مصرف نایلون می شود. اما به شرطی این محصول خوب است که در هنگام فرآیند کشش دچار پارگی نشوند.

خاصیت آنتی یووی

یک فیلم استرچ خوب باید در برابر اشعه UV خورشید مقاوم باشد. وجود خاصیت ضد یووی در این محصول باعث افزایش طول عمر خودش ومحصولی که با آن بسته بندی شده است می شود.

چگونه کیفیت فیلم استرچ را بسنجیم؟

یکی مهم ترین ویژگی های فیلم استرچ خوب خاصیت کشسانی بالای آن است. جهت تشخیص کیفیت فیلم استرچ باید یک نمونه از رول آن را باز کنید و از شخص دیگری بخواید که یک سر آن را بگیرد (شبیه به پهن کردن سفره) بعد از آن نفری که طاقه استرچ را در دست دارد شروع به کشیدن و به عقب رفتن کند تا رول باز شود. این عمل باید با کشیدن استرچ نیز همراه باشد اگر حد فاصل 9 الی 10 متر را با این روش انجام دادید و استرچ پاره نشد یعنی محصول مورد نظر کیفیت بالایی دارد. در غیر این صورت استاندارد کافی را ندارد. برای خرید فیلم استرچ خوب و با کیفیت می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

https://ehsanplastic.com/product/فیلم-استرچ/

کاربردهای فیلم استرچ در صنایع

کاربرد نایلون های استرچ در صنعت بسته بندی بسیار گسترده و وسیع شده است. این نایلون ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

استرچ کشاورزی ( سیلاژ)

کشاورزان برای جمع آوری، بسته بندی و جلوگیری از پخش شدن علوفه دام، عدم نفوذ اشعه یووی به محصول، استحکام و ثبات علوفه در زمان حمل و بارگیری از نایلون استرچ استفاده می کنند. بسته بندی علوفه با این فیلم ها باعث کاهش هزینه نگه داری، حمل، انبارداری و … شده است. همچنین این روش از هدر شدن علوفه جلوگیری می کند.

استرچ حمل و نقل

از این فیلم ها در صنایع حمل و نقل از جمله فرودگاه ها، راه آهن ها، پایانه های حمل و نقل برون مرزی و باربری ها، به منظور بسته بندی اسباب، چمدان، ساک مسافرتی، محموله های ارسالی، کارتن ها و … استفاده می شود. استفاده از نایلون استرچ در  حمل و نقل کالا به حفظ کالا از باز شدن، نفوذ گرد و غبار، پخش شدن، نفوذ رطوبت و … کمک فراوانی می کند.

استرچ صنعتی

یکی از موارد استاده نایلون های استرچ در کارخانه های تولیدی است. کارخانه ها برای بسته بندی محصولات کوچک و بزرگ از استرچ استفاده می کنند تا مانع از خراشیدگی، خاک گرفتگی، نفوذ رطوبت و خرابی قطعات صنعتی در مرحله تولید، انبارداری، بارگیری، حمل و تخلیه شود.

استرچ مواد غذایی

یکی از صنایعی که استرچ ها بسیار در آن کاربرد دارند صنایع خوراکی است. برای بسته بندی و محافظت از انواع مواد غذایی در برابر میکروب ها و آلودگی های محیطی و همچنین جلوگیری از ریختن و پخش شدن آن ها از استرچ غذایی از نوع پلی اتیلنی و پی وی سی، استفاده می شود. برای استفاده در صنایع خوراکی مهم است فیلم استرچ تولید شده فود گرید باشد و استانداردهای مورد نیاز را داشته باشد.

استرچ مبلمان و اسباب

برای بسته بندی محصولاتی مثل مبلمان و مصنوعات چوبی از نایلون استرچ استفاده می شود.  بسته بندی مصنوعات چوبی با فیلم های استرچ به راحتی انجام می شود و اینکار مانع از آسیب دیدن اقلام چوبی و یا کثیف شدن آن ها می شود.

استرچ پالت بند

از استرچ پالت بند برای ایجاد استحکام و ثابت نگه داشتن کالاهایی که بر روی پالت ها چیده شده اند، استفاده می شود. پیچیدن لایه های کشسان و چسبنده استرچ به دور پالت و کالاهای روی آن سبب حفاظت از محصولات و مانع از ورود آسیب های احتمالی به پالت ها خواهد شد.

 مزایای استفاده از فیلم استرچ

  • از محصولات در برابر گرد و خاک و آلودگی به محافظت می کند.
  • مانع نفوذ رطوبت به محصولات می  شود و از خیس شدن آن ها جلوگیری می کند.
  • بر روی بدنه محصول می چسبد و موجب مقاومت بسته  بندی می  شود.
  • نایلون استرچ مقاومت خوبی در برابر پاره شدن و سوراخ شدن دارد.
  • به دلیل کشش بالا و به راحتی  پاره نمی شود.
  • خاصیت کششی فیلم استرچ این امکان را به وجود می  آ ورد که چندین محصول و کالا کنار هم بسته  بندی شوند بدون این که تکان بخورند و آسیب ببینند.
  • قیمت چندانی ندارند و باعث کاهش هزینه های بسته  بندی می  شوند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی ویژگی ها و کاربردهای فیلم استرچ خوب پرداختیم. بطور خلاصه یک فیلم استرچ خوب، کشسانی بالایی دارد، در برابر گرما و حرارت به سرعت تغییر حالت نمی دهد، چسبندگی خوبی دارد، یکدست و شفاف است و حباب یا براده های ریز در آن نیست و در برابر رطوبت و نفوذ ذرات گرد و غبار مقاومت خوبی دارد.