سبک زندگی

مدت زمان معرفی به نظام وظیفه بعد از فارغ التحصیلی

مشاوره اعزام به خدمت مشمولان سربازی و سوالات متدوال در این باره چیست؟

“مشاوره اعزام به خدمت مشمولان خدمت سربازی ” آیا با قوانین اعزام به خدمت سربازی آشنا هستید؟ به منظور آشنایی با نحوه اعزام به خدمت مشمولان سربازی و قوانین مربوط به آن در ادامه همراهی کنید.

نحوه احضار و مشاوره اعزام به خدمت مشمولان سربازی

هرفرد ذکور ایرانی از اولین ماهی که طی آن ماه به سن هجده سال تمام می رسد مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی است. خدمات مشاوره تاریخ اعزام به خدمت در این حیطه شامله:

  1. مشمولان زیر دیپلم حداکثر تا اول ماه تولد در سالی که درآن به سن ۱۸ سال تمام می رسند .
  2. مشمولان زیر دیپلم که بصورت حضوری مشغول به تحصیل بوده و سال اعزام آن‌ها سپری شده است، درصورت ترک تحصیل حداکثر تا۱سال مهلت دارند که وضعیت مشمولیت خود را روشن نمایند.
  3. مشمولان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها درصورت فراغت از تحصیل حداکثر تا ۱ سال مهلت دارند که وضعیت مشمولیت خود را روشن نمایند.
  4. مشمولان دانشجو درصورت ترک تحصیل، انصراف و یا اخراج از دانشگاه، حداکثر تا یک سال مهلت دارند که وضعیت مشمولیت خود را روشن نمایند.
  5. مشمولانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارند درصورت فراغت از تحصیل، انصراف، اخراج و یا ترک تحصیل، حداکثر یکسال مهلت دارند تا وضعیت مشمولیت خود را روشن نمایند.
  6. مشمولان دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم ، دیپلم و فوق دیپلم نوزدهم هرماه و دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر ، اول ماههای زوج به خدمت اعزام می شوند .

مدارک مورد نیاز اعزام به خدمت سربازی

  1. تکمیل برگ وضعیت مشمولین.
  2. برگ معاینه اولیه و واکسیناسیون مشمولین.
  3. اصل و تصویر کارت ملی یا کارت موقت ملی مشمول.
  4. اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکس دار مشمول.
  5. اصل و تصویر گواهی آخرین مدرک تحصیلی که توسط مرجع صادرکننده یا دفتر ثبت اسناد برابر با اصل شده باشد.
  6. یک قطعه عکس سیاه و سفید ۴*۳ تمام رخ مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگه ها).
  7. مشمولانی که دارای گواهی کسر خدمت جبهه، جانبازی والدین و بسیج می باشند، می بایست گواهی مذکور را با مدارک خود به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) ارایه نمایند.

فرایند مراجعه و اقدام در مشاوره اعزام به خدمت

  • دریافت دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) به منظور تنظیم و تکمیل مدارک مورد نیاز درخواست اعزام.
  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) به همراه کلیه مدارک مورد نیاز.
  • ثبت درخواست در سامانه توسط کاربر پلیس+۱۰٫
  • برگه آماده به خدمت مشمولان خدمت وظیفه عمومی (برگه سفید هولوگرام دار) : پس از ثبت درخواست اعزام در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰)، برگه آماده به خدمت با شماره سریال و هولگرام بلافاصله با مشخص شدن تاریخ اعزام به مشمول تحویل می گردد.
  • برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح: این برگ با مشخص شدن نیروی به کار گیرنده، نام مرکز آموزش و آدرس محل اعزام حداکثر ده روز قبل از تاریخ اعزام به خدمت مشمولان در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) به مشمول تحویل می گردد.

مدت زمان معرفی به نظام وظیفه بعد از فارغ التحصیلی چقدر است؟

” سن و مدت زمان اعزام به خدمت سربازی ” : مشمولانی که به سن مشمولیت رسیده اند باید برای اعزام به سربازی اقدام کنند. تا غیبت نخورند. فرد مشمولی که در حال درس خواندن میباشد با گرفتن معافیت تحصیلی میتواند خدمت سربازی را به تعویق بیندازد.برای آنکه فرد غیبت نخورد باید پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی تمام طی مدت ۶ ماه برای اعزام به خدمت به پلیس +۱۰ مراجعه کند. همچنین افرادی که پس از رسیدن به سن مشمولیت ترک تحصیل یا از تحصیل انصراف داده اند، تا یک سال فرصت دارند خود را معرفی کنند تا غایب نشوند.

حداکثر مدت استفاده از معافیت های تحصیلی برای مقاطع مختلف به شرح ذیل میباشد:

  • دانش آموزان پسر حداکثر تا سن ۲۰ سالگی فرصت دارند، از معافیت تحصیلی استفاده کنند.
  • برای افرادی که در مقاطع کاردانی تحصیل می کنند تا دو و نیم سال حق استفاده از معافیت تحصیلی دارند.
  • برای اشخاصی که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ادامه تحصیل می دهند تا ۳ سال می توانند از معافیت تحصیلی بهره ببرند.
  • حداکثر استفاده از معافیت تحصیلی برای مقاطع کارشناسی پیوسته ۵ سال میباشد و برای کارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال است.

معافیت تحصیلی از انواع معافیت های نظام وظیفه میباشد. که فرد مشمول در صورت داشتن غیبت نمیتواند از آن استفاده کند. متقاضیانی که در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند، هنگامی که به سن مشمولیت می رسند تا ۶ ماه فرصت دارند که برای اخذ معافیت تحصیلی اقدام کنند. خدمت سربازی برای همه پسران ذکور امری مقدس است. به هرحال یا باید خود را برای سربازی آماده کنند و خدمت کنند و یا اینکه در صورت داشتن شرایط هر یک از معافیت ها، از خدمت معاف شوند. ولی چون عده زیادی از مشمولان اطلاع کافی از سربازی و معافیتها ندارند، نمیتوانند مراحل آن را به خوبی طی کنند. به همین دلیل ما به شما مشاوره نظام وظیفه این مرکز را پیشنهاد می کنیم. تا بتوانید اطلاعات مناسب در زمینه سن و مدت زمان اعزام به خدمت سربازی را دریافت نمایید.

نظام وظیفه

درخواست تمدید و تعجیل موعد اعزام به خدمت مشمولان سربازی

مشمولان متقاضی تمدید و یا تعجیل در موعد اعزام به خدمت، که دارای برگ اعزام به خدمت می باشند و خواستار تمدید و یا تعجیل در موعد اعزام به خدمت هستند. در صورت دارا بودن شرایط ذیل با همراه داشتن کارت ملی به هنگام تکمیل و ارائه فرم درخواست تمدیدو تعجیل در موعد اعزام به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) مراجعه نمایند.

  1. به درخواست تمدید مشمولان غایب رسیدگی نخواهد شد.
  2. میزان تمدید تاریخ اعزام برای مشمولان دیپلم و زیردیپلم یک دوره یکماه و برای مشمولان فوق دیپلم و بالاتر یک دوره دوماهه می باشد.
  3. ارایه درخواست تمدید و یا تعجیل صرفا برای یک بار قابل رسیدگی می باشد.
  4. ارایه درخواست تمدید و تعجیل به منزله موافقت تلقی نشده و مشمولان می توانند نتیجه درخواست خود را پس از گذشت حداکثر یک هفته از همان دفتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) ثبت کننده، دریافت نمایند.
  5. در موعد اعزام که تا کنون از تسهیلات تمدید و یا تعجیل استفاده ننموده اند. می توانند حداقل تا ۴۰ روز قبل از موعد اعزام نسبت به تکمیل فرم و ثبت درخواست در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) اقدام و پس از یک هفته نسبت به دریافت پاسخ از طریق همان دفتر اقدام نمایند.
  6. مشمولان متقاضی تعجیل در موعد اعزام می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) و تکمیل فرم نسبت به ارایه درخواست تعجیل اقدام و پس از یک هفته نسبت به دریافت پاسخ از طریق همان دفتر اقدام نمایند. لازم به ذکر است تعجیل در موعد اعزام در صورت وجود ظرفیت انجام پذیرفته و مشمولان دیپلم و زیر دیپلم نیز می بایست در سال اعزام قرار داشته باشند.‌

مشاوره اعزام به خدمت مشمولین غایب

افراد زیر به عنوان مشمول غایب محسوب می‌شوند:

  1. مشمولان خدمت وظیفه عمومی که برای رسیدگی و یا اعزام احضار می شوند و لیکن در مهلت مقرر که از طرف سازمان وظیفه عمومی اعلام گردیده خود را معرفی ننمایند.
  2. دارندگان معافیت موقت چنانچه حداکثر پس از یک ماه از خاتمه مدت اعتبار خود را معرفی نکنند.
  3. دارندگان برگه اعزام به خدمت چنانچه در موعد اعزام تعیین شده خود را معرفی نکنند.
  4. مشمولان دیپلم و پیش دانشگاهی حضوری در صورتیکه در مهلت های قانونی که بر اساس تاریخ تولد و زمان اخذ مدرک تحصیلی آنان تعیین گردیده است. مدارک خود را برای معرفی ارسال ننمایند.
  5. مشمولان فارغ التحصیل (فوق دیپلم و بالاتر) چنانچه تا ۱سال پس از فراغت از تحصیل خود را معرفی نکنند.
  6. دانشجویان انصرافی ،اخراجی و ترک تحصیل نموده از دانشگاهها، چنانچه تا ۱ سال پس از تاریخ انصراف، اخراج و ترک تحصیل خود را معرفی ننمایند.
  7. مشمولانی که در مقاطع مختلف تحصیلی بیش از سقف مجاز ادامه تحصیل داده باشند.
  8. مشمولانی که بصورت داوطلب آزاد (متفرقه) ادامه تحصیل داده و تحصیل آنان تا بعد از موعد قانونی اعزام ادامه داشته باشد.

اعزام به خدمت

خدمات مشاوره اعزام به خدمت نظام وظیفه  آویژه:

افراد طبق شرایطی که دارند می توانند از هر یک از انواع معافیت های سربازی استفاده نمایند.

  • مشاوره اعزام به خدمت و نحوه دریافت امریه:

افراد مشمولی که می خواهند برای دریافت امریه خدمت سربازی اقدام نمایند؛ باید از مراحل و شرایط آن کاملا اطلاع داشته باشند تا بتوانند از این فرصت استفاده نمایند. برای دریافت امریه سربازی باید رشته تحصیلی تان با سازمانی که می خواهید امریه بگیرید، متناسب باشد. مقطع تحصیلی فرد بسته به سازمان مورد نظر از دیپلم تا دکتری را شامل می شود. از جمله مواردی که در گرفتن امریه بسیار مهم است، نداشتن غیبت می باشد.

  • مشاوره اعزام به خدمت اعزام به خدمت:

هر فرد ذکور ایرانی وقتی به سن ۱۸ سالگی تمام می رسد، مشمول قانون خدمت وظیفه قرار می گیرد. فرد در این موقعیت باید برای اعزام به خدمت سربازی آماده شود. فرد مشمول باید اقدام به دریافت دفترچه خدمت وظیفه از دفاتر خدماتی نماید. همچنین درخواست خود را در سامانه انجام دهد. بعضی از مشولین نیز به جای اعزام به خدمت از انواع معافیت ها و کسری های خدمت سربازی استفاده می نمایند.

  • مشاوره اعزام به خدمت قوانین نظام وظیفه :

طبق قانون سن مشمولیت بین ۱۸ تا ۵۰ سالگی است ولی باز هم در برخی شرایط ممکن است بر حسب ضرورت به ۶۰ سالگی هم برسد. مطابق قوانین نظام وظیفه، مدت خدمت مشمولین در مناطق عادی و نظامی ۲۱ ماه است و برای مشمولینی که در سازمان ها و ارگان های غیرنظامی خدمت می کنند، ۲۴ است. از آنجا که قوانین وظیفه عمومی دائماً در حال تغییر و تحول است، افراد باید از قوانین بروز و تغییر یافته اطلاع داشته باشند. تا شاید بتوانند از امتیازات مربوط به گرفتن انواع معافیت های سربازی، کسری خدمت، امریه و غیره استفاده کنند.

  • مشاوره اعزام به خدمت خروج از کشور:

افرادی که به سن مشمولیت نرسیده اند برای خروج از کشور مشکلی ندارند و نیاز به گرفتن مجوزی نمی باشد؛ اما فردی که به سن مشمولیت رسیده است حداکثر ۱ سال بعد از ترک تحصیل، اخراج یا فراغت از تحصیل باید خود را به وظیفه عمومی معرفی نماید. دانش آموزان یا دانشجویانی که معافیت سربازی دارند در خروج از کشور از سوی وظیفه عمومی هیچگونه ممنوعیتی ندارند. مشمولان جهت سفرهای زیارتی، علمی، غیرزیارتی، کاری، مطالعاتی، ورزشی، ماموریتی و … باید جهت خروج از کشور از وثیقه استفاده نمایند.

مشمولان سربازی

  • مشاوره اعزام به خدمت مشمولین خدمت:

افرادی مشمولی که به سن اعزام به خدمت رسیده اند یا برای خدمت سربازی اعزام می شوند یا اینکه مشمول غیبت می شوند. گاهی مشمولین بر اثر ناآگاهی وارد دوره غیبت می شوند؛ بنابراین اطلاع از قوانین اعزام به خدمت خیلی ضروری می باشد. گاهی اوقات با وجود اینکه فرد وارد دوره غیبت می شود اما می تواند با استفاده از شرایطی از غیبت موجه استفاده نماید.

  • مشاوره اعزام به خدمت برای توجیه غیبت:

در شرایطی مثل: داشتن بیماری، حوادثی که باعث صدمات جسمی و روانی فرد مشمول شده و مانع اعزام به خدمت او شده است، بستری شدن در بیمارستان بر اثر بیماری، فوت کردن یکی از اعضای درجه یک خانواده مشمول، مشکلات اداری ایجاد شده در دفترچه اعزام به خدمت فرد. اینها میتواند موجب توجیه غیبت مشمول شود. برخی مشمولین هم درخواست تمدید و یا تعجیل خدمت را دارند که بر اساس ارائه مدارک این اقدام یکبار برای فرد انجام می شود. اگر غیبت موجه نباشد، فرار از خدمت محسوب می شود.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه

هدف مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره نظام وظیفه آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره اعزام به خدمت سربازی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

 

برای مشاوره در زمینه مشاوره اعزام به خدمت مشمولان سربازی

از مشاورین مشاوره نظام وظیفه آویژه
از طریق تلفن ثابت

در سراسر کشور از طریق تلفن ثابت با ۹۰۹۹۰۷۱۹۸۵ تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل


سیاوش عزیزی هستم از سایت به پاسخ. معافیت سربازی طلاق والدین یکی از معافیت‌های پرکاربرد در بخش معافیت‌های نظام‌وظیفه زیرمجموعه معافیت کفالت است. با طلاق پدر و مادر مشمول و جداشدن والدین، وظیفه حمایت و نگهداری از مادر بر عهده پسر خواهد بود. در این حالت پسری که سرپرست خانوار بوده و مادرش مطلقه باشد از طرف نظام‌وظیفه به وی معافیت کفالت طلاق داده می‌‎شود.

آیا فقط دارا بودن مادر مطلقه برای معافیت کفالت کافی است؟

خیر. علاوه بر طلاق والدین مشمول باید همه‌ی شرایط زیر را نیز داشته باشد تا معافیت کفالت به وی داده شود:

  • از تاریخ طلاق رسمی حداقل باید 2.5 سال رد شده باشد.
  • مادر مشمول بایستی مجرد باشد و دوباره ازدواج نکند.
  • مشمول غیبت سربازی نداشته باشد.
  • مشمول برادر دیگری بالای 18 سال نداشته باشد.

بسیاری از مشمولین برای گریز از خدمت سربازی و گرفتن معافیت، والدین خود را مجبور به طلاق صوری می‌نمایند. امروزه به دلیل زیادشدن درخواست معافیت کفالت طلاق، سازمان نظام‌وظیفه شرایط سخت دیگری همچون تحقیقات محلی و … را نیز انجام می‌دهد.

توصیه می‌کنم که از طلاق صوری والدین برای گرفتن معافیت استفاده نکنید و این اشتباه می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری (مجازات طلاق صوری) برای شما داشته باشد.

شما می‌توانید سؤالات خود را در بخش کامنت‌ها برای من بفرستید. در هنگام درج سؤال حتماً شرایط کامل خود را نیز درج نمایید تا بهترین پاسخ را برای شما ارسال نمایم.

 

دیدگاهتان را بنویسید