عمومیکسب و کار ایرانی

خرید قالب بتن به چه صورت انجام می شود؟

شرایط قالب بتن برای هر پروژه اهمیت بالایی ساختمانی با اسکلت بتنی دارد، اما چرا انتخاب قالب بتن مناسب اهمیت بالایی دارد؟ برای نمونه در نظر بگیرید که کل بار برای یک دال با عمق 12 اینچ و 10000 فوت مربع بیش از 1000 تن وزن دارد (بتن + بار زنده + بار قالب). شرایط قالب بتن باید به نحوی باشد که بتواند به طور موقت این بار زیاد را تحمل کند. برای آشنایی با شرایط قالب فلزی بتن مناسب تا انتها با عمودگستر همراه باشید.

قالب بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

قالب بتن سازه ای است که معمولاً به شکل موقتی در پروژه ها استفاده می شود و جهت نگهداری بتن تازه ریخته  شده است تا به اندازه کافی سفت شود و خود را نگه دارد.

سیستم های قالب بندی مورد استفاده برای ساخت قاب های بتنی از اوایل دهه 1990 به طور قابل توجهی توسعه یافته اند. نوآوری های عمده در ساخت قالب بتن جهت افزایش کارایی در محل، بهداشت و ایمنی و مسائل زیست محیطی متمرکز شده است و صنعت ساخت وساز بتن را به سمت کارایی روزافزون سوق می دهد.

سیستم های قالب بندی مختلف طیف گسترده ای از راه حل های ساخت و ساز بتنی را ارائه می دهند که می توانند متناسب با نیازهای یک پروژه خاص، انتخاب شوند.

قالب های سنتی برای ساخت و ساز بتنی صنعتگران ماهر نیاز دارد و معمولا این نوع قالب ها ویژگی های ایمنی ضعیفی دارند و سرعت ساخت و ساز در محل را پایین می آوردند و ضایعات زیادی را به همراه دارند.

بهترین قالب بتن از نوع فلزی است که به شکل گسترده در تمام دنیا استفاده می شود. این قالب ها مزایای زیادی دارند که برخی از آن ها عبارت هستند از:

  • قالب های فولادی و فلزی بادوام و قوی هستند
  • سطح یکنواخت و صاف را برای سازه فراهم می کند
  • قابلیت استفاده مجدد عالی دارند
  • به راحتی جدا از سیمان جدا می شود؛ به همین دلیل به سازه بتنی آسیبی وارد نمی کنند
  • امنیت بالایی دارند

قالب های بتن مختلف، با مزایا و معایب مختلف!

قالب های بتن مختلف هرکدام دارای مزایا و معایب مختلفی هستند و باید قالب بتنی را انتخاب کنید که بهترین و بیشترین مزایا را برای شما داشته باشد تا در هنگام ساخت  و ساز حداکثر پیشرفت را مشاهده کنید.

برای نمونه قالب های بتن چوبی ارزان هستند، اما به به شدت محیط زیست آسیب می رسانند و نمی توانند بارهای سنگین را تحمل کنند. قالب های پلیمری هم سبک وزن است، اما هزینه زیادی دارند که ممکن است اصلا برای پروژه ها به صرفه نباشد.

خرید و قیمت انواع قالب فلزی بتن در عمودگستر

2 عامل حیاتی برای بتن ریزی عالی

دو عامل تعیین کننده برای دست یابی به بتن ریزی عالی که حتما باید در نظر بگیرید.

  • اول نحوه قرارگیری و متراکم شدن بتن و
  • دوم کیفیت و شرایط قالب بتن

قالب بتن از مواد گران قیمت ساخته می شود. از طرف دیگر برای ساخت قالب باکیفیت نیاز به مهارت و تجربه زیادی در ساخت است. اهمیت این موضوع زمانی آشکار می شود که در نظر بگیرید هزینه ساخت، نصب و ضربه زدن به قالب، اغلب از هزینه بتنی که برای شکل دادن و پشتیبانی طراحی شده است گاهی ممکن است بیشتر شود.

برای این که هزینه این قالب ها مقرون به صرفه باشد، معمولاً شرایط قالب بتن را به نحوی در نظر می گیرند که چندین بار قابل استفاده باشد؛ البته این کار تنها در صورت شرایط خاصی انجام می شود که شامل:

  • قالب در جای مناسب نگهداری شود،
  • در نگهداری قالب دقت شود،
  • و قالب بعد و قبل از استفاده تمیز شود.

شرایط انتخاب قالب بتن مناسب که باید بدانید

همان طور که در بالا اشاره کردیم شرایط قالب بتن مناسب یکی از عوامل حیاتی برای یک بتن زیری مناسب و باکیفیت است. فراموش نکنید که ساخت  و ساز بسیار پرهزینه است؛ مخصوصاً اگر یک پروژه ساخت وساز بزرگ و سنگین مانند پاساژها باشد.

به همین دلیل قالب ها باید از شرایط و استاندارهای خوب و مناسبی برخوردار باشند تا از هرگونه خسارت در هنگام ساخت وساز جلوگیری کنند. در ادامه همراه ما باشید تا از شرایط قالب مناسب بیشتر آشنا شوید.

7 شرط قالب بتن که نباید پشت گوش بیندازید!

در این بخش از مقاله، به 8 ویژگی قالب بتن که با در هنگام انتخاب این قالب ها مد نظر قرار دهید، اشاره شده است تا بتوانید بتن ریزی خوبی را پشت سر بگذارید.

کیفیت

در انتخاب قالب مناسب بتن سه عامل کلی کیفیت، ایمنی و صرفه اقتصادی باید در اولویت قرار گیرد. کیفیت مواد می تواند ایمنی را تضمین کند و از طرف دیگر به طور قابل توجهی به صرفه جویی در هزینه های کمک شایانی کند؛ برای نمونه، احتمال شکستن قالب بی کیفیت بالاست که این موضوع می تواند منجر به خسارت جانی و یا باعث ضرر مالی فاجعه بار شود.

قدرت

استحکام مواد به کار رفته در قالب باید به نحوی باشد که در برابر نیروهای محاسبه شده به اندازه کافی باشد و بتواند ایمنی را در هنگام کار تضمین کند.

مقاومت در برابر ضربه

قالب بتن باید به گونه ای ساخته باشد که حتی در هنگام آسیب دیدگی حتی اگر غیرقابل استفاده شود، سبب ایجاد ضایعات در حال سقوط نشود. برای رعایت این نکته مهم که جنبه ایمنی نیز دارد، موادی که قالب فلزی بتن استفاده می شود، باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشند.

دوام

به منظور دستیابی به قالب بتن اقتصادی و از طرفی دستیابی به بتن ریزی باکیفیت، قالب ها باید بادوام ساخته شوند. قالب بتن  تقریباً همیشه در فضای باز استفاده می شود؛ به همین خاطر معمولا  قالب ها را در فضای باز قرار می دهند.

قرارگیری قالب بتن و اجزای قاب بندی در فضای باز، قالب ها را ملزم به دوام بالا در برابر آسیب های محیطی باشند و هنگام قرارگیری برابر آفتاب، بادوباران به سرعت تخریب نشوند.

یکی از مهم ترین کارهای که می توانید برای افزایش دوام قالب بتن و بهبود شرایط قالب بتن انجام دهید مراقبت و نگهداری مناسب است که به شکل چشمگیری دام و عمر قالب را افزایش خواهد داد.

دوام قالب بتن نه  تنها برای دستیابی به سطح بتن باکیفیت، بلکه برای اطمینان از ایمن بودن سازه های قالب بتن نیز، دارای اهمیت بالایی است.

وزن

معمولا قالب بتن و سایر اعضا قالب را به شکل جداگانه و با دست به محل ساخت وساز حمل می کنند. به همین دلیل، برای کارایی و صرفه جویی در زمان و نیروی کار، اجزای قالب و مواد قالب، باید به گونه ای ساخته شوند که وزن آن ها در حد توانایی بلندکردن یک کارگر باشد.

اگر وزن بیش از وزنی باشد که دو نفر قادر به حمل آن هستند، جابه جایی با جرثقیل ضروری است. سطح بعدی محدودیت های وزن قالب توسط محدودیت های بلندکردن جرثقیل در محل تعیین می شود.

سازگاری

یکی از شرایط قالب که گاهی فراموش می شود این است که قالب ها نباید با بتن سیال یا بتن سخت شده ناسازگاری و واکنش نشان دهند. در صورت ناسازگاری بتن ریخته شده در قالب، سبب کاهش کیفیت سازه بتنی خواهد شد و از طرفی ممکن است که عمر قالب را کاهش دهد.

عایق بودن

گرما و سرمای شدید باعث ایجاد مشکلاتی در قالب و یا حفاظت از آنها می شود. سرعت گیرش بتن و متعاقب آن افزایش مقاومت در دمای پایین کاهش می یابد و اگر آب مخلوط منجمد شود، تشکیل یخ باعث از بین  رفتن پیوند شیمیایی درون ماتریس بتن می شود.

قالب ها باید عایق خوبی داشته باشند تا در برابر سرما یا گرمای بسیار از بتن محافظت کنند تا در آخر بتن ها به خوبی سفت شوند.

در مقاله در سایت tr.omransanat به نکاتی اشاره کردیم و اهمیت قالب خوب برای یک ساخت وساز موفق و عالی را شرح دادیم. شاید فکر کنید که ساخت قالب فلزی بتن کمی هزینه بر باشد، اما فراموش نکنید که قالب باکیفیت بتن ماندگاری بالایی دارند و تا سال ها می توان از آن استفاده نمود. از طرفی دیگر برای ساخت سازه بتنی باکیفیت در ساخت  و ساز نیاز به قالب باکیفیت و استاندارد دارید تا امنیت جانی و مالی تان صددرصد تضمین شود.

قالب بندی بتن چیست؟

قالب بندی، یکی از مراحل اجرای اسکت هایی است که به صورت بتنی برپا می شوند. قالب ها در واقع  سازه هایی هستند که قبل از ریختن بتن، ساخته می شوند و محیطی برای شکل گیری و سفت شدن بتن فراهم می کنند. بتنی که داخل یک سازه به کار برده می شود توسط این قالب ها شکل نهایی خود را به دست می آورد و به همین دلیل نیاز است که از قالب هایی که کیفیت بالایی دارند برای این مورد استفاده گردد.

استفاده از قالب های با کیفیت می توانند کیفیت بتن را نیز حفظ کرده و آن دچار تاثیرات منفی نکند. تجهیزاتی که در قالب بندی مورد استفاده قرار می گیرد از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت قالب بندی به شمار می روند.