عمومیکسب و کار ایرانی

مزایای استفاده از میلگرد رامکا

بیشتر سازه هایی که در کشور ما ساخته می شوند دارای اسکلت بتنی هستند. در اسکلت بتنی برای افزایش مقاومت بتن در برابر نیروهای وارد شده درون آن از میلگردهای فولادی استفاده می شود. در واقع فولاد با استحکام کششی بالایی که دارد بر مقاومت بتن می افزاید و در اصطلاح آن را مسلح می کند.روش کار نیز به این صورت است که ابتدا بر اساس طراحی های صورت گرفته و از روی نقشه تیم آرماتور بند اقدام به بریدن و کار گذاشتن میلگردها در محل های تعیین شده می کند. سپس اطراف میلگردها به وسیله ی قالب های مخصوص پوشیده می شود و بتن درون قالب ریخته می شود. پس از گذشت زمان و گیرش بتن قالب ها باز می شوند.

اما در خصوص ستون های بتنی بین قالب و میلگردهای ستون یک فاصله وجود دارد. جهت ثابت نمودن موقعیت ستون نسبت به قالب از رامکا استفاده می کنند. رامکا در دو نوع می تواند استفاده شود. یا از میلگردهای فولادی رامکا استفاده می کنند و یا از بتن. در واقع به قسمتی از سازه بتن که فاصله بین قالب و میلگردهای ستون را مشخص می کند رامکا یا پاشنه بتن گفته می شود.

دلیل استفاده از رامکا

همانطور که گفته شد مهمترین دلیل استفاده از رامکا در قالب تونلی این است که موقعیت میلگردهای ستون نسبت به قالب ثابت شده و در یک راستا قرار بگیرد. در واقع میلگرد رامکا از کج شدن و چسبیدن میلگردهای ستون به قالب بتن ریزی جلوگیری می کند.

میلگرد رامکا تکه ای میلگرد با سایز 10 یا 12 است که پس از اتمام عملیات آرماتور بندی یک مقطع مانند ستون یا دیوار برشی برای حفظ راستا و فاصله ی آن با قالب به کار برده می شود.

در خصوص ستون میلگرد رامکا هم در راستای عرض و در راستای طول قرار میگیرد و طول و عرض آن برابر با طول و عرض ستون انتخاب می شود. برای دیوارهای برشی نیز از میگلرد رامکا استفاده می شود. در راستای عرض دیوار برشی طول میلگرد رامکا برابر با عرض دیوار و در راستای طول به اندازه ای که با ریشه درگیر شده و بتوان آن را محکم کرد انتخاب می شود.

استفاده از میلگرد رامکا دوکاربرد عمده دارد:

یکی اینکه میلگرد رامکا باعث می شود تا فاصله ستون تا قالب حفظ شود. حال ممکن است سؤال شود که چرا به جای میلگرد از اسپیسر استفاده نمی شود. اسپیسرها مشکلاتی دارند. مثل اینکه ممکن است در طول فرایند آرماتور بندی جابجا شوند و یا کاملا به قلب نچسبند. از طرف دیگر میلگردهای رامکا کمک می کنند تا هم راستایی ستون ها در طبقات را کنترل کرد.

یکی از مسائل بسیار مهم در زمان ساخت و ساز هم راستایی ستون ها ست که باید آن را به دقت کنترل کرد تا از انحراف ستون از حد مشخص جلوگیری شود.

نحوه ی اجرای میلگرد رامکا

میلگرد رامکا برای ستون هایی با ارتفاع 3 متر از پایین ستون در یک ردیف و به فاصله ده سانتیمتر از کف بتن فونداسیون اجرا می شود. نکته دیگری که در زمان اجرای رامکا باید به آن دقت کرد هم راستا بون رامکاها در تمام ستون هاست. برای اینکار رامکای ستون اول و اخر را بر اساس نقشه بسته و بین آن ها ریسمان کشی می کنند. در نهایت رامکای ستون های میانی را بر اساس ریسمان کشی انجام شده قرار می دهند. اینکار باعث می شود تا رامکای تمام ستون ها در یک امتداد قرار بگیرند.

برای ستون هایی که ارتفاع معمول 3 متر دارند رامکا تنها در یک ردیف پایین ستون نصب می شود. برای بالای ستون می توان میلگردها را برای جلوگیری از جابجا شدن به کمک سیم آرماتور به قالب ها متصل و در جای خود ثابت کرد.

نکته ای که در خصوص رامکا باید به آن دقت شود این است که رامکا جزئی است ستون است و در اجرای آن باید بسیار دقت شود. همچنین در مناطق مربوط که احتمال زنگ زدگی و خوردگی میلگرد بالاست استفاده از رامکای فولادی مجاز نیست.

رامکای فولادی و بتنی

گفته شد که در مناطق با آب و هوای مرطوب استفاده از میلگرد رامکا توصیه نمی شود و باید از رامکای بتنی استفاده کرد. البته رامکای بتنی نیز خالی از اشکال نیست و مشکلات زیادی به همراه دارد. به عنوان دسترسی سریع به محتوای این مطلب

افزایش استحکام بنا از اصلی ترین دغدغه ها در هر پروژه ساخت و ساز است. میلگرد رامکا یکی از راه کارهایی است که با به کار گیری آن، مستحکم بودن سازه به میزان زیادی تضمین می شود. اما میلگرد رامکا چیست و چگونه از این مقطع فولادی در سازه استفاده می شود؟ چه انواعی دارد و نحوه نصب آن چگونه است؟ در مطلب پیش رو به تمامی این سوالات پاسخ می دهیم. با این مطلب کاربردی از اصفهان آهن همراه باشید.

میلگرد رامکا چیست؟

میلگرد رامکا که به پاشنه بتن معروف است، نوعی مقطع فولادی آجدار و پرکاربرد است که در طبقات مختلف ساختمان برای هم راستا نگه داشتن ستون ها و تیرهای بتنی استفاده می شود. رامکا در اصل بخشی از میلگرد سایز 10 یا 12 (برش خورده این مقطع فولادی) است که طولی برابر با طول ستون دارد. از این مقطع در واقع برای تنظیم فاصله قالب و میلگرد ستون استفاده می شود.

با توجه به تعریف فوق، رامکا از آن جهت که علاوه بر ستون های طبقه های گوناگون، ستون های هر طبقه را نیز در یک ردیف و هم راستا قرار می دهد، نقشی اساسی در ساختمان سازی دارد. این مقطع فولادی را پس از آرماتوربندی، دور مش میلگرد می بندند و در نتیجه هر بخش بعد از تمام شدن، کاملا صاف و دقیق به نظر می رسد.

رامکا در دو نوع فلزی و بتنی به کار برده می شود. در ساخت رامکای فلزی همان طور که در بالا نیز اشاره شد از میلگرد سایز 10 و 12 استفاده می شود و در نتیجه هزینه استفاده از رامکا به بستگی دارد.

کاربرد میلگرد رامکا در استحکام ساختمان

با توجه به تعریف میلگرد رامکا، در این بخش قصد داریم به طور اختصاصی به تاثیر آن بر میزان استحکام ساختمان بپردازیم. یکی از مهم ترین دلایل برای استفاده از این مقطع فولادی، هم راستا نگاه داشتن ستون ها و به عبارتی تثبیت فاصله میلگردهای ستون نسبت به قالب است.

به کار بردن این مقطع فولادی باعث می شود که میلگردهای ستون ثابت مانده و کج نشوند و همچنین از چسبیدن آنها به قالب بتن نیز پیش گیری می کند. در واقع این نوع میلگرد با جلوگیری از انحراف ستون ها و هم راستا نگه داشتن آنها، به میزان زیادی باعث افزایش استحکام سازه می شود.

انواع میلگرد رامکا

نوع اول- تقویت کننده ورق فلز

این نوع مقطع فولادی از ورق ساخته شده است و بیشترین کاربرد را در سقف ها و تقویت راه پله ها دارد.

نوع دوم-  رامکا با فولاد ضد زنگ

این نوع رامکا در مواجه با خوردگی، بسیار مقاوم و همچنین استفاده از آن کاملا مقرون به صرفه است.

نوع سوم-  رامکا با فولاد کربنی

پرکاربردترین نوع این مقاطع که به آن میله سیاه هم می گویند، رامکا با است و بیشتر در مکان هایی با رطوبت بالا استفاده می شود.

نوع چهارم- رامکا با روکش اپوکسی

از آن جایی که این نوع رامکا در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد، از آن در مناطقی استفاده می شود که میلگرد با آب نمک برخورد دارد.

استفاده از میلگرد رامکا چه مزایایی دارد؟

هر کدام از مقاطع فولادی نقشی ویژه در عملیات ساخت و ساز ایفا می کنند و مزایای خاص خود را دارند. میلگرد رامکا نیز یکی از پرکاربردترین مقاطع با ویژگی های منحصربفرد است که استفاده از آن در سازه، مزایای زیر را به دنبال دارد:

  • افزایش مقاومت در برابر انبساط حرارتی
  • تقویت بتن و در نتیجه افزایش قدرت و استحکام سازه
  • کاهش ضخامت
  • هم راستا نگه داشتن ستون ها
  • کنترل کردن نیروهای برشی

رامکا فولادی چگونه نصب می شود؟

از آنجایی که رامکا در بخش های مختلف ساختمان سازی کاربرد دارد، نحوه نصب آن در هرکدام از این قسمت ها متفاوت است. در ادامه به چگونگی نصب این مقطع فولادی در دیوار برشی، بتن ریزی ستون و چاه آسانسور می پردازیم.

نصب رامکا در دیوار برشی

یکی از کاربردهای رامکا برای این است که ضخامت دیوار با توجه به ابعاد نقشه حفظ شود. برای این کار در کنار هر بولت، رامکا نصب می شود. این کار باعث می شود که در زمان پیچ کردن بولت، دیوار به سمت داخل کشیده نشود و از کاهش ضخامت آن جلوگیری می کند. با توجه به اینکه دیوار برشی چه طولی دارد، در هر 50 سانتی متر، یک رامکا نصب می کنند.

نصب رامکا در ستون

برای استفاده از رامکا در ستون، محل تلاقی ستون تا کف طبقه را در فاصله های 10 سانتی متری علامت گذاری می کنند و در هر کدام از این نشانه ها، یک رامکا نصب می شود. در مرحله بعد برای تثبیت رامکا در مکان خود، 4 میلگرد عمودی (به اندازه ارتفاع ستون) به کار می برند. برای اتصال این مقاطع عمودی از جوش کاری یا سیم آرماتوربندی استفاده می کنند. فاصله بین رامکاهای هر ستون باید دقیقا منطبق با نقشه باشد.