تکنولوژیکسب و کار ایرانی

نحوه محاسبه میلگرد بستر مصرفی در هر متر مربع

مبنا و پایه اصلی هر ساختمان بر روی میلگردهای آن برپا می شود. نمی توان یک ساختمان را بدون استفاده از میلگرد، تصور کرد؛ به همین دلیل است که میلگرد یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است. میلگرد انواع مختلفی دارد و یکی از مهم ترین آن ها که این روزها بحث داغ هر پروژه ساختمانی ست، میلگرد بستر است.

اجرای میلگرد بستر | عکس میلگرد بستر

برای محاسبه میلگرد بستر ساختمان، اولین سوالی که یک مالک می پرسد، قیمت میلگرد بستر است.

برای محاسبه کردن تعداد میلگرد بستر مورد نیاز یک ساختمان، اطلاعات دقیقی از قبیل نوع، اندازه ساختمان و بارهایی که بر آن وارد میشود را نیاز داریم. زیرا میلگردهای بستر برای ساختمان باید توانایی تحمل بارهای استاتیکی و دینامیکی وارد شده بر ساختمان را داشته باشند.

محاسبه میلگرد بستر:

اگر به موضوع اصلی یعنی نحوه ی محاسبه میلگرد بستر در هر متر مربع برگردیم. از آنجایی  که قیمت میلگرد بستر می تواند با توجه به نوسان بازار متغیر باشد؛ محاسبه تعداد مصرف آن برای کارفرماها بسیار اهمیت دارد. با آگاهی از روش های محاسباتی این نوع از میلگرد، تولیدکنندگان می توانند اطلاعات لازم را جمع آوری کرده و برنامه ریزی صحیحی برای تولید آن داشته باشند.

در کل، محاسبه میلگرد مصرفی در ساخت هر سازه، از دو روش زیر اندازه گیری می شود:

1- روش محاسباتی

دقیق ترین روش برای محاسبه میزان مصرف میلگرد بستر، روش محاسباتی است. این روش توسط مقررات ملی ساختمان سازی و طبق دستورالعمل شهرداری و مراجع ذی ربط به سازندگان بنا تحویل داده می شود. طبق این روش، میزان مصرف میلگردهای بستر، باید معادل با 0.0007 سطح مقطع دیوار باشد.

2- روش تجویزی

روش قدیمی تر برای محاسبه مقدار مصرف میلگرد بستر، روش تجویزی است. این روش  را معمولاً اوستاکارها، افراد فنی و به  اصطلاح «اوستا بناها» به کار می گرفتند! طبق این روش سنتی، باید به  ازای هر 40 سانتی متر از ارتفاع دیوار، یا هر دو سه ردیف، از یک ردیف مفتول بستر استفاده کنیم.

اهمیت میلگرد بستر

میلگرد معمولی را برای به  کارگیری در بین ستون های بتنی استفاده می کنند؛ ولی باید بدانید که کاربرد و ماهیت میلگرد بستر متفاوت است. نحوه استفاده از میلگرد بستر با میلگردهای معمولی بسیار متفاوت است.

میلگرد بستر که در زبان انگلیسی با عنوان «Bed Joint Reinforcement» شناخته می شود، در واقع نوعی مفتول فولادی است.

 از این مفتول ها نه در داخل ستون های بنا، بلکه در بین دیوارها و آجرهای آن استفاده می شود. این میلگردها را می توان بخیه ی بین آجرها و دیوارها به حساب آورد که استفاده از آن، مزایای بسیاری را به همراه دارد.

استفاده از میلگرد بستر، سبب می شود که مقاومت سازه تا چندین برابر افزایش پیدا کند. در صورتی که، ساختمان ما دیوارهایی از جنس سفال یا بلوک داشته باشد، استفاده از این نوع میلگرد می تواند مفید باشد. در مناطقی که زلزله خیز هستند، میلگرد مخصوص بستر، می تواند در حفظ ساختار ساختمان، بسیار مؤثر باشد زیرا متاسفانه در تمامی زلزله های پیشین بیشترین خسارتی در زلزله دیدیم از فرو ریختن دیوار بود که در صورت استفده از میلگرد بستر ایران سازه، این خسارت امکان پذیر نخواهد بود.

انواع میلگرد بستر

  • میلگرد بستر خرپایی

دو نوع میلگرد بسترداریم. نوع اول: میلگرد بستر خرپایی است که در میلگرد بستر خرپایی مفتول به شکل زیگزاگ بوده که از مقاومت بالاتری نسبت به میلگرد بستر نردبانی برخوردار است. در عکس زیر ساختار میلگرد بستر خرپایی را می بینید.

  • میلگرد بستر نردبانی

میلگرد بستر نردبانی، همانطور که از نام آن پیداست به شکل عمود بر مفتول های طولی می باشد.

ایران سازه؛ مرجعی مطمئن برای خرید میلگرد بستر

با توجه به اینکه طبق پیوست ششم آیین نامه 2800 ساختمان، استفاده از میلگرد بستر اجباری شده است، باید به دنبال یک مرجع مطمئن و تولید کننده میلگرد بستر بگردید که پیشنهاد ما به شما تولید کننده میلگرد بستر ایران سازه است.