عمومیکسب و کار ایرانی

پلمپ یا پلمب؟! کدام صحیح است؟!

اگر این سؤال برای شما هم مطرح شده است که پلمپ صحیح است یا پلمب، لطفاً این مطلب را بخوانید. اهمیت این محتوا بدین خاطر است که به تازگی شاهد این اشتباه مکرر هستیم که از کلمه ی “پلمپ” با املای غلط استفاده می شود. املای صحیح این کلمه “پلمب” است و “پلمپ” اشتباه می باشد. واژه ی لاتین “Plumbum” به معنای سرب است، و “پلمب” به بستن سرب و سیم اشاره دارد. سرب و سیم برای جلوگیری از بازکردن نامه، درب خانه، مغازه، و سایر مکان ها استفاده می شود.

پلمب شدن به معنای بسته شدن و تعطیل شدن جایی است. و در حقیقت، پلمپ کردن به معنای بستن و اجازه ندادن به ادامه ی کار یک فروشگاه، واحد صنفی، منزل مسکونی در دست ساخت، و … است. در فرهنگ لغات عمومی، پلمب به معنای مهر کوچکی است که بعد از بستن در جایی یا چیزی، با نخ به آن وصل می شود تا از دست خوردگی در امان بماند.

مطمئناً زیاد شنیده اید که کارگاه ها و یا منازل مسکونی در دست ساخت که مجوزهای لازمه را دریافت ننموده اند، توسط ارگان های مربوطه به علت فعالیت غیرمجاز و یا سایر تخلفات دستور پلمب دریافت می کنند. ولی سؤال اساسی که در این بخش مطرح می شود این است که چرا این اشتباه تا این حد تکرار می شود؟ طرف حساب حرف ما به خصوص کسانی هستند که انتظار می رود تسلط نسبی بر ادبیات داشته باشند.

در گذشته، اصطلاح “مهر و موم” به عنوان یک اصطلاح وجود داشت و پادشاهان از آن برای امضای نامه های خود استفاده می کردند. این عبارت “مهر و موم” گاهی به عنوان نشانه ای در امان نامه ها نیز به کار می رفت و افرادی که این امان نامه ها را داشتند، می توانستند به راحتی از مرزها عبور کنند. با توجه به این که این عبارت به نشانه و امضای پادشاه اشاره می کرد، به تدریج به معنای “پلمب” تبدیل شد. این معادل و کلمه ی لاتین معادل آن در زبان امروز نیز استفاده می شود، با این حال در بین مردم واژه ی “پلمب” رایج تر است.

بهترین راه برای رسیدن به پاسخ صحیح این است که معنای پلمپ را در فرهنگ های عمومی مانند معین، دهخدا، عمید، فرهنگ فارسی هوشیار، و سایر فرهنگ های معتبر بررسی کنیم. به راستی پلمپ چیست؟ معنی این واژه از فرهنگ نامه های مختلف استخراج و در ادامه آورده شده است:

  • 1. فرهنگ فارسی معین: پلمپ به معنای قطعه ای از سرب یا موم آب شده است که برای جلوگیری از دستکاری و سوءاستفاده به سر پاکت، درب مغازه، خانه، و یا مکان دیگری مهر می شود.
  • 2. فرهنگ عمید: پلمپ به معنای مهر سربی کوچک همراه با سوراخ است که بعد از بستن در جایی یا چیزی، با نخ به آن وصل می شود تا از دست خوردگی ایمن بماند. پلمب شدن، همچنین به معنای بسته شدن و تعطیل شدن جایی است.
  • 3. فرهنگ فارسی هوشیار: فرانسوی سرب، مهر سربی کوچک.

در انتها شایان ذکر است بیان این مطلب که در زبان فارسی، اما این کلمه به صورت “پلمپ” تلفظ و حتی نوشته می شود که احتمالاً دلیل آن نزدیکی دو واج “ب” و “پ” است. گاهی این واژه به صورت “پُلُم” نیز تلفظ می شود؛ زیرا برای فارسی زبانان تلفظ دو حرف ساکن کنار هم دشوار است. در این شرایط، یکی از حروف کسره می گیرد؛ مانند “لوسْتْر” که به صورت “لوستِر” تلفظ می شود، یا آخرین حرف آن حذف می شود، مانند “ب” در “پلمْبْ.

موضوع توضیحات منابع
املای صحیح املای صحیح کلمه “پلمب” است و نه “پلمپ”. این اشتباه به دلیل نزدیکی واج های “ب” و “پ” در زبان فارسی رایج است. واژه ی لاتین “Plumbum”
معنای پلمب پلمب به معنای بسته شدن و تعطیل شدن جایی است، و به بستن سرب و سیم برای جلوگیری از باز شدن اشاره دارد. فرهنگ لغات عمومی
استفاده تاریخی در گذشته، “مهر و موم” به عنوان نشانه و امضای پادشاهان استفاده می شد که به تدریج به معنای پلمب تبدیل شده است. تاریخ و فرهنگ
معانی در فرهنگ نامه ها فرهنگ های مختلفی مانند معین، عمید و هوشیار تعاریف متفاوتی از پلمب ارائه می دهند که بر جلوگیری از دستکاری و سوءاستفاده تاکید دارند. فرهنگ فارسی معین، عمید، هوشیار

مفتخریم اعلام کنیم که شرکت دایان ایمن پیشرو، تولیدکننده ی انواع مختلف پلمپ پلاستیکی و امنیتی در ایران است و سال هاست که این محصولات را با بهترین تنوع و کیفیت تولید می کند. برای استعلام قیمت و خرید پلمپ امنیتی، با شماره تماس 02144137800 در تماس باشید.