عمومیکسب و کار ایرانی

بازار طلا تا پایان سال به کدام سمت می رود؟

یک سرمایه گذاری خوب و سودآور نیازمند تحلیل تحرکات قیمتی کالاها یا ارزهای مختلف در بازارهای کشور و جهان است. برای این که بتوان به دیدی کارآمد رسید، باید ابزار مورد نظر برای پیش بینی قیمت ها و احتمال سود یا زیان در آینده را در دست داشت. پیش بینی قیمت طلا در سال 1402، یکی از موضوعات محبوب برای سرمایه گذارانی است که قصد دارند در ادامه سال روی آینده این دارایی حساب ویژه ای باز کنند و اقدام به خرید اینترنتی طلا نمایند. در کنار بازار طلا، بازار بورس و ارز دیجیتال هم بسیار مورد توجه تریدرها و سرمایه گذاران قرار گرفته است.

آیا در آینده، مسیری سودآور و افزایشی تجربه می کند یا با سقوطی غم انگیز، امید سرمایه گذاران را به باد می دهد؟ آیا می توان پیش بینی قیمت طلا در سال 1402 را به راحتی بررسی کرد و به نتیجه رسید یا تحرکات قیمتی آن اصلاً قابل پیش بینی نیستند؟ بازار بورس چه رفتارهایی را دارد و چگونه می توان وارد دنیای سرمایه گذاری آن شد؟ در این مقاله با ما در بهترین جواهر فروشی مشهد همراه شوید تا همه جوانب را بسنجیم، خود را برای سال پیش رو  و در سال 1402 آماده کنیم.

احتمال کاهش قیمت طلا در روزهای آینده | بهترین کانال پیش بینی قیمت طلا

فاکتورهای مهم برای پیش بینی بازارهای سرمایه گذاری

بازارهای سرمایه گذاری، اعم از کریپتوکارنسی، بورس و طلا و سکه با توجه به فاکتورهای مخصوص به خودشان پیش بینی می شوند. برای مثال، ، ابزاری برای پیش بینی و بررسی وضعیت ارزهای دیجیتال و بورس است که معمولاً آن را برای تحلیل تحرکات قیمتی طلا استفاده نمی کنند. در عوض، در نظر گرفتن مسئله ای مثل سیاست های خارجی کشور می تواند روی قیمت طلا و سکه در بازار تاثیر بگذارد.

در ادامه با فاکتورهای ویژه برای و سرمایه گذاری آشنا می شوید تا با استفاده از آن ها قدرت تحلیل داده ها و تصمیم گیری را داشته باشید. فراموش نکنید که یک بینش حرفه ای، به آنالیز اصولی و صحیح بستگی دارد و باید آن را جدی گرفت.

5 اصل مهم برای پیش بینی قیمت طلا در سال 1402

طلا، یکی از گران بهاترین فلزات در بازار جهانی است که تغییرات قیمت آن با توجه به فاکتورهای مختلفی انجام می شود:

فاکتورهای اقتصادی: عوامل مربوط به اقتصاد یک کشور، تاثیر چشمگیری روی قیمت بازار آن دارد. ارزش طلا، در اکثر کشورها از جمله ایران، به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های اقتصادی در نظر گرفته می شود. به همین دلیل است که باید نرخ بهره، تورم، نرخ ارز و سایر فاکتورهای مربوط به اقتصاد را برای پیش بینی قیمت طلا در سال 1402 در نظر بگیریم.

مسائل سیاسی کشور: مسائل سیاسی، به ویژه سیاست خارجی یک کشور می تواند روی قیمت طلا تاثیرگذار باشد. تحریم ها و محدودیت های تجاری و مالی، جنگ داخلی و خارجی و یا تغییرات اساسی در نظام سیاسی یک کشور از جمله این عوامل هستند.

تغییرات بین المللی: پیش بینی قیمت طلا در سال 1402 را باید با توجه به بعضی از عوامل بین المللی (مثل افزایش یا کاهش نرخ دلار آمریکا) انجام داد. تغییرات بین المللی در نرخ دلار و یا ارز کشورهای دیگر تاثیر بسیار زیادی روی قیمت طلا دارد.

فاکتورهای فنی: بعضی از عوامل، به صورت ویژه مربوط به خودِ طلا می شوند. برای مثال، برای پیش بینی ارزش طلا در سال 1402 باید فاکتورهای فنی مثل فناوری های به کاررفته در استخراج، روش های ذوب و فرآوری آن را در نظر داشت.

5 عامل اثرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز (مثل بیت کوین)، توسط بانک مرکزی صادر نمی شوند و هیچ دولتی از آن ها پشتیبانی نمی کند. بنابراین، ابزارهای سیاست پولی، عوامل مختلف مثل نرخ تورم و اندازه گیری های رشد اقتصادی برای پیش بینی ارزش یا قیمت آن ها در نظر گرفته نمی‎شوند. ارز دیجیتال، معمولاً به عنوان یک کالای غیر فیزیکی برای حفظ ارزش یا قیمتی خاص به کار گرفته می ‎شود. با تمامی این اوصاف، 5 عامل مهمی که روی قیمت کریپتوکارنسی تاثیر می گذارند، عبارت اند از:

  • عرضه ارزهای دیجیتال و تقاضای بازار برای آن ها
  • هزینه تولید ارزهای دیجیتال که از طریق فرایند ماینینگ (Mining) یا استخراج عرضه می شوند (مثل بیت کوین)
  • تعداد ارزها و پروژه های رقیب در بازار کریپتوکارنسی
  • مقررات و ضوابط حاکم بر فروش و استفاده ارزهای دیجیتال
  • رسانه ها و اخبار

6 عامل اثرگذار بر قیمت سهام در بورس

پیش بینی بازار بورس ایران، تا حدودی شبیه به پیش بینی قیمت طلا در سال 1402 است؛ چرا که عوامل اقتصادی، مسائل سیاسی و اخبار داخلی کشور می توانند تاثیرات بسیار سرنوشت سازی روی تغییرات قیمتی سهام بگذارند. به یاد داشته باشید که عرضه و تقاضا تنها دلیل نوسانات قیمت سهام در بازار بورس نیستند. آن ها می توانند در کنار سایر عوامل باعث افزایش یا کاهش قیمت در بورس ایران شوند.

در حالت کلی، بعضی از اتفاقات ناگهانی می توانن باعث جهش یا سقوط وحشتناک قیمت سهام در بازار بورس شوند که عبارت اند از:

  • تایید اختراع یک محصول یا ارائه خدمات جدید و امیدوارکننده
  • ارائه یک توسعه بین المللی در شرکت مورد نظر
  • مرگ ناگهانی مدیر عامل
  • از دست دادن بخش قابل توجهی از مشتریان اصلی

با این اوصاف، 6 عامل اصلی که باعث تغییرات قیمتی در بازار بورس می شوند، عبارت اند از:

فعالیت شرکت: مثلاً اگر شرکت خودرو سازی سایپا با نماد «خساپا»، اطلاعات مالی محکمی را برای سه ماهه سوم سال گزارش کند، سرمایه گذاران با اعتماد بیشتری سهام آن را می خرند. برعکس، اگر اخبار بدی در مورد عملکرد سه ماهه سوم خساپا منتشر شود، سرمایه گذار اعتمادش را از دست می دهد و ممکن است که بخشی یا تمام سهام خود را از خارج کند.

وضعیت اقتصادی: درست شبیه به پیش بینی قیمت طلا در سال 1402، شرایط اقتصادی کشور هم می تواند روی بازار بورس تاثیر بگذارد. مثلاً اگر وزارت کار، آماری در مورد نرخ بیکاری و اعداد ناامیدکننده در مورد رشد شغلی منتشر کند، ممکن است بعضی از سرمایه گذاران تحت تاثیر قرار بگیرند و سهام خود را بفروشند. این حرکت باعث کاهش قیمت سهام مورد نظر و افت کلی قیمت در بازار بورس می شود.

تورم: باعث کاهش بهای تمام شده کالاها، خدمات و قدرت خرید مصرف کنندگان می شود. اگر نرخ تورم در حال افزایش باشد، ممکن است باعث نگرانی سرمایه گذاران شود و آن ها بخشی از سهامشان را بفروشند.

نرخ بهره: یکی از عواملی محسوب می شود که در شاخص های پیش بینی قیمت طلا در سال 1402 دیده نشد و مختص بازار بورس است. نرخ بهره، نقشی مهم در هزینه های مربوط به وام گرفتن شرکت ها دارد. اگر نرخ بهره بالا باشد، باعث افزایش هزینه های استقراض یا وام گیری شرکت ها می شود. این مسئله می تواند باعث آسیب شرکت ها و کاهش قیمت سهام شود.

مخارج مصرف کنندگان (Consumer spending): طبق اطلاعات ارائه شده توسط کنگره آمریکا، مخارج مصرف کنندگان از جمله محرک های اصلی رشد اقتصادی کوتاه مدت در یک کشور است. به همین ترتیب، این مسئله می تواند روی فروش، درآمد و قیمت سهام شرکت ها موثر واقع شود.

تغییرات جهانی: دنیای بورس از این لحاظ هم با طلا اشتراکاتی دارد. خطرات ژئوپلیتیک (مثل جنگ، بمباران و درگیری های داخلی) می تواند در کشورهای مختلف و بازار سهام آن ها باعث ناآرامی شود.

داده های تاریخی سال 1401 و پیش بینی قیمت طلا در 1402

برای این که دقیق تر به پیش بینی قیمت طلا در سال 1402 بپردازیم، لازم است از اطلاعات و ارقام گذشته استفاده کنیم. برای مثال، اگر ما بتوانیم داده های قیمتی طلا در سال های اخیر را به خوبی بررسی کنیم، می توانیم ابزارهای تحلیل و پیش بینی در سال جاری را هم به دست بیاوریم. طلا هم مثل بسیاری از کالاهای دیگر ممکن است در دوره های زمانی خاص دچار حباب مثبت و یا منفی قیمتی شود. این حباب معمولاً موقتی است و با گذشت زمان، به ارزش ذاتی آن نزدیک خواهد شد.

همچنین، برای پیش بینی قیمت طلا در سال جدید باید با تعریف ارزش ذاتی و نحوه محاسبه طلا آشنا شوید و در ادامه عوامل موثر بر عرضه و تقاضای آن را در بازار بشناسید. با توجه به اطلاعات تاریخی قیمت طلا در سال گذشته، ارزش اونس جهانی آن با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود، تا حدی که در سال پیش، 300 دلار نوسان داشت.

هم سو با نوسانات شدید قیمت در 1401، افزایش ارزش در بازار آزاد باعث شد که رکوردهای عجیب و غریبی در مورد قیمت سکه و طلا (حدود 2 برابر قیمت بازار) رقم بخورند. به این جدول که با استفاده از داده های تاریخی شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز (tgju.org) در مورد  قیمت طلا و سکه در سال 1401 گردآوری شده است، توجه کنید:

ماه های سال 1401 قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار ایران قیمت هر سکه امامی
فروردین یک میلیون و 229 هزار تومان 12 میلیون و 408 هزار تومان
اردیبهشت یک میلیون و 200 هزار تومان 13 میلیون و 550 هزار تومان
خرداد یک میلیون و 500 هزار تومان 15 میلیون و 477 هزار تومان
تیر یک میلیون و 229 هزار تومان (بازگشت به نقطه صفر) 14 میلیون و 770 هزار تومان
مرداد یک میلیون و 100 هزار تومان (کم ترین نرخ سال) 13 میلیون و 258 هزار تومان
شهریور یک میلیون و 324 هزار تومان 14 میلیون و 598 هزار تومان
مهر یک میلیون و 416 هزار تومان 15 میلیون و 7 هزار تومان
آبان یک میلیون و 491 هزار 900 تومان 16 میلیون و 221 هزار تومان
آذر 2 میلیون و 353 هزار و 900 تومان 18 میلیون و 547 هزار تومان
دی 2 میلیون و 27 هزار و 200 تومان 23 میلیون و 201 هزار تومان
بهمن 2 میلیون و 935 هزار و 400 تومان 27 میلیون و 597 هزار تومان
اسفند بیشتر از 3 میلیون تومان (بیشترین نرخ سال) 35 میلیون تومان (رکورد شکنی + بازدهی بالای 100 درصد)

بیشتر از 3 ماه از شروع سال 1402 نگذشته است و اگر نگاهی به آمار مربوط به قیمت طلا و سکه در سال پیش بیندازیم، متوجه افزایش و نه کاهش ارزش آن ها می شویم. گزارش های شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز نشان می دهد که بیشترین نرخ هر گرم طلا و سکه امامی در سال 1401 مربوط به آخرین ماه یعنی اسفند هستند. به عبارت ساده تر، روند افزایش تدریجی قیمت طلا و سکه در سال 1401، تقریباً هر ماه اتفاق افتاده است.

برای پیش بینی قیمت طلا در سال 1402، لازم است که داده های تاریخی قیمت هر گرم را در سه ماهه اول را بررسی کنیم. اطلاعات و آمار قیمتی این دارایی ها در بازار ایران براساس داده های شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز در این جدول گردآوری شده اند:

سه ماهه اول سال 1402 قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار ایران قیمت هر سکه امامی
فروردین 2 میلیون و 550 هزار و 100 تومان 31 میلیون و 601 هزار تومان
اردیبهشت 2 میلیون و 528 هزار و 200 تومان 30 میلیون و 401 هزار تومان

اطلاعات بیان شده اثری از افزایش قیمت در اوایل سال 1402 نشان نمی دهند، بلکه برعکس نشان دهنده کاهش محسوس در هر گرم طلا و سکه امامی هستند. با این اوصاف، باید با توجه به ابزارهای دیگر هم به مسئله پیش بینی قیمت طلا در سال 1402 پرداخت.

محاسبه ارزش ذاتی هر گرم طلای 18 عیار

برای پیش بینی قیمت طلا در سال 1402 به صورت دقیق باید با انواع خلوص این فلز زرد آشنا شد. در ابتدا لازم است بدانید که به میزان خلوص هر قطعه طلا، عیار گفته می شود که حداکثر و حداقل آن به ترتیب برابر با 24 (خلوص 99.9 درصدی) و 18 عیار هستند. طبیعی است که طلاسازان برای ساختن زیورآلات باید این فلز را با سایر آلیاژها ترکیب کنند تا نرم، مستحکم و اصطلاحاً چکش خور شود. به همین دلیل است که طلاهای زینتی، 18 عیار هستند و معمولاً از این شاخص برای سنجش هر گرم استفاده می شود.

برای پیش بینی ارزش طلا در سال 1402 و محاسبه ارزش ذاتی این فلز گران بها باید از قیمت روز دلار آمریکا و اونس جهانی طلا استفاده کنیم. به عبارت ساده تر، برای به دست آوردن ارزش ذاتی هر یک گرم طلای 18 عیار باید یک گرم اونس طلای 24 عیار را به یک گرم طلای 18 عیار تبدیل و سپس آن را در قیمت روز دلار آمریکا ضرب کنیم. برای این کار لازم است که قیمت هر اونس به دلار را بر 41.47124 تقسیم و در قیمت روز دلار آمریکا ضریب کنیم.

اگر بخواهیم، پیش بینی قیمت طلا در سال 1402 را برای همه ماه ها در نظر بگیریم، باید از فرمول محاسبه ارزش ذاتی استفاده کنیم. برای مثال، فرض کنید که قیمت دلار و هر اونس جهانی طلا در تیر ماه سال 1402به ترتیب برابر با 55 هزار تومان و 2000 دلار باشند. با این اوصاف، ارزش ذاتی هر گرم طلای 18 عیار در تیر ماه برابر است با:

2000 * 55000 / 41.47124 = 2 میلیون و 652 هزار و 440 تومان

البته، هزینه های جانبی دیگری (مثل اجرت، سود و مالیات) هم به ارزش ذاتی طلا اضافه می شوند تا قیمت نهایی آن به دست آید. به طور کلی برای پیش بینی قیمت طلا باید این فرمول را در نظر گرفت:

قیمت نهایی هر یک گرم طلای 18 عیار = مالیات بر ارزش افزوده * سود طلافروش * اجرت * ارزش ذاتی هر یک گرم طلای 18 عیار

برای این که اطلاعات کافی در مورد پیش بینی قیمت طلا در سال 1402 داشته باشید، لازم است که فرمول محاسبه ارزش ذاتی سکه را هم به دست بیاورید که طبق این فرمول است:

ارزش ذاتی سکه طلا = قیمت هر اونس طلای جهانی * قیمت روز دلار آمریکا / 4.24927661

جدول پیش بینی قیمت طلا در سال 1402 (18 عیار)

این جدول با استفاده از فرمول های ذکرشده در این مقاله و عددهای فرضی برای هر اونس طلای جهانی و قیمت دلار آمریکا گردآوری شده است:

هر یک اونس طلای جهانی (به دلار) هر گرم طلای 18 عیار با دلار 50 هزار تومانی هر گرم طلای 18 عیار با دلار 52500 تومانی
1900 2 میلیون و 290 هزار و 744 تومان 2 میلیون و 405 هزار و 281 تومان
1950 2 میلیون و 351 هزار و 27 تومان 2 میلیون و 468 هزار و 578 تومان
2000 2 میلیون و 411 هزار و 310 تومان 2 میلیون و 531 هزار و 875 تومان
2050 2 میلیون و 471 هزار و 592 تومان 2 میلیون و 595 هزار و 172 تومان
2100 2 میلیون و 531 هزار و 875 تومان 2 میلیون و 658 هزار و 469 تومان