عمومیکسب و کار ایرانی

چاپ کتاب با هزینه شخصی؛ آری یا خیر؟

هزینه و مراحل چاپ کتاب

آشنایی با مراحل چاپ کتاب برای هر مهارت و کسب و کاری که دارید در موفقیت و افزایش اعتبار شما نقش موثری خواهد داشت . درضمن با چاپ کتاب می توانید موضوعاتی که فکر می کنید بهتر است به گوش اغلب افراد برسد را نوشته و نشر کنید. شما در هر زمینه ای که فکر می کنید از علم و دانش کافی بهرمند هستید می توانید دانش خود را در قالبی کتابی با ارزش و ماندگار ارائه دهید و برای خود ارزشی دو چندان در حرفه و محیط اجتماعی خود مهیا کنید.

اگر در دانشگاه در حال تحصیل هستید و می خواهید این راه کسب علم و دانش را ادامه دهید، چاپ کتاب می تواند به عنوان رزومه تحقیقاتی شما و نمره مثبت به شمار آید به خصوص در آزمون مصاحبه دکتری. برای اینکه بتوانید چاپ کتاب خود را در سریعترین زمان ممکن انجام دهید، دانستن مراحل چاپ کتاب و هزینه چاپ کتاب به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

گام اول برای چاپ کتاب داشتن هدف و موضوعات قابل ارائه می باشد.

هدف از چاپ کتاب می تواند تالیف نگارش باشد که در این شرایط بسته به علم و پژوهش های انجام شده خود و دیگران  می توانید نگارش کتاب را انجام دهید. شاید هم هدف شما جمع آوری یا ترجمه کتاب باشد.

پس از اینکه هدف خود را از چاپ کتاب تعیین کردید، خوب است که مراحل چاپ کتاب و هزینه چاپ را نیز تا حدودی برای خودتان مشخص کنید و سپس نوشتن را شروع کنید.

اما فراموش نکنید هیچ موضوعی پس از نوشته شدن به طور مستقیم برای چاپ نخواهد رفت. موضوعات نوشته شده باید از نظر نگارشی و بعضی قاعده ها و دستورالعمل مورد ویرایش کتاب (ویراستاری) قرار گیرد که برای اینکه این مرحله به درستی انجام شود لازم است موسسه چاپ کتاب و انتشارات معتبری را انتخاب کنید.

به عنوان مثال موسسه چاپ کتاب آموزش و پژوهش صنعتی ایران که در سال 1377 با خط مش تدوین و چاپ کتاب در حوزه های علوم مدیریت، علوم رایانه، اقتصاد و… با اخذ جواز چاپ از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را شروع کرد و تا بحال بیش از 600 اسم کتاب در زمینه های مختلف چاپ کرده است.

بعد از اینکه امر ویراستاری انجام شد. باید صفحه آرایی یا همان نظم دادن به موضوعات و هماهنگ کردن آن ها با عکس ها و طرح بندی موضوعات کتاب انجام شود چراکه بدون صفحه آرایی به چاپ نمی رسد. دقت شود در مراحل چاپ کتاب این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .

و حال اصلی ترین و ضروری ترین قسمت از مراحل چاپ کتاب، دریافت جواز چاپ، فیپا و شابک می باشد. بدون دریافت مجوز چاپ، شما نمی توانید چاپ کتاب خود را انجام دهید.

  • شابک به عبارتی کد استاندارد جهانی کتاب می باشد، که از 10 تا 13 عدد ایجاد شده است. به هر کتاب یک شابک می دهند، که اگر مجدد کتاب به چاپ رسید، تغییر داده نمی شود.
  • فیپا همان تهیه فهرست قبل از چاپ و آماده سازی اطلاعات موردنیاز برای تشخیص کتاب می باشد، که بر اساس استانداردهای جهانی پیش از چاپ کتاب صورت می گیرد. فیپا به امر منسجم شدن اطلاعات و کم شدن هزینه ها در آماده کردن فهرست کتابخانه ها و مراکز پژوهشی کمک شایانی می کند. فیپا حاوی مواردی مثل سرشناسه، نام، اطلاعات و غیره است. در این قسمت می توانید از راهنمایی های موسسه چاپ کتاب مورد نظر بسیار استفاده کنید .

بعد از دریافت فیپا، باید مجوز چاپ کتاب گرفته شود، که موسسه چاپ کتاب انتخابی شما موظف است یک نسخه از کتاب را برای دریافت مجوز به سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی می فرستد. تا سازمان فرهنگ و ارشاد پس از بررسی های موردنیاز مجوز کتاب را صادر نماید.

در ادامه مراحل چاپ کتاب بعد از اخذ مجوز چاپ باید طراحی جلد انجام شود، اصلی ترین موضوع در طراحی جلد داشتن ایده نو می باشد، که بدین جهت از پیشنهادات نویسنده در مورد موضوعات کتاب به کار گرفته می شود و طرح پس از تایید نهایی نویسنده قطعی خواهد شد.

در آخر کتاب به چاپ می رسد، بعد از پشت سر گذاشتن مراحل چاپ کتاب، کتاب به چاپخانه موسسه چاپ کتاب فرستاده می شود و صحافی کتاب گام آخر از مراحل چاپ کتاب برای آماده سازی کتاب می باشد که در آن پس از ترتیب فرم های به چاپ رسیده، کتاب را توسط چسب سرد یا گرم به جلد وصل می کنند.

مراحل چاپ کتاب در موسسات چاپ کتاب

  • فرستادن فایل مربوطه به انتشارات
  • بررسی نمودن فایل
  • بستن قرارداد و تعیین هزینه چاپ کتاب و هماهنگی های موردنیاز به منظور چاپ کتاب مانند ویراستاری، طرح جلد و …
  • دریافت شماره شابک (این مرحله از مراحل چاپ کتاب برای کتابخانه ملی و کتاب های علوم پایه تقریبا 7 روز و کتاب های علوم انسانی بیش از 30 روز زمان می برد)
  • اخذ فیپا
  • تحویل فایل نهایی توسط صاحب اثر و یا بخش صفحه آرایی موسسه چاپ کتاب.
  • اخذ مجوز براساس فایل نهایی از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی.( کتاب های علمی دانشگاه طی 24 ساعت جواز می گیرند اما کتاب های حوزه علوم انسانی تقریبا یک ماه زمان می برد)
  • طراحی و اخذ مجوز
  • فرستادن اثر نهایی به لیتوگرافی، چاپخانه و در آخر صحافی. (فرایند چاپ کتاب پس از اخذ مجوزهای موردنیاز 20 الی 30 روز زمان می برد.)

انواع قرارداد یک موسسه چاپ کتاب

یک موسسه چاپ کتاب تک جلدی به دو صورت سرمایه گذاری مولف و مشارکت در هزینه چاپ کتاب  قرارداد میبندد. در نوع سرمایه گذاری مولف، اگر مولف بخواهد با هزینه شخصی چاپ کتاب را انجام دهد، موسسه چاپ کتاب کار را با هزینه مناسب انجام می دهد، در این شرایط حق چاپ های آینده برای مولف حفظ خواهد شد. اما مشارکت در هزینه چاپ کتاب  به این شکل است که هر مقداری از هزینه چاپ کتاب را مولف پرداخت کند و درصد دیگر را موسسه چاپ کتاب و در آخر سود برآمده از فروش بسته به میزان هزینه انجام شده توزیع خواهد شد.

پرداخت هزینه چاپ کتاب

معمولا موسسات چاپ کتاب 500 هزارتومان  از هزینه چاپ کتاب را هنگام عقد قرار داد می گیرند و تقریبا نیمی از از مبلغ باقی مانده را بعد از دریافت مجوز و تسویه آخر بعد از چاپ و موقع تحویل کتاب انجام می شود. یکی از پارامترهای حائز اهمیت جهت بررسی اعتبار موسسه های چاپ کتاب می تواند حضور پررنگ آن در نمایشگاه بین المللی کتاب باشد.در ادامه این مطلب تصمیم داریم بر اساس نتایج تحقیقات استخراج شده، 10 موسسه برتر چاپ کتاب را به دانشجویان و سایر مخاطبان خود معرفی کنیم.

شاید برای شما سوال باشد که در صورت چاپ کتاب خود، هزینه چاپ کتاب برای شما چگونه و بر چه اساسی محاسبه می شود. برای تخمین هزینه چاپ کتاب باید به چند فاکتور تاثیرگذار دقت کرد: به بیان دیگر به منظور اینکه تخمینی از هزینۀ نهایی چاپ کتاب خود داشته باشید، باید اطلاعات و معیار هایی درنظر را داشته باشید که می توانید برای دریافت اطلاعات تکمیلی با کارشناسان نشر فروغ سیمرغ در تماس باشید.

سرمایه گذاری در چاپ کتاب

سرمایه گذاری در چاپ کتاب را می توان به سه دسته سرمایه گذاری ناشر، سرمایه گذاری توسط حامی مالی و سرمایه گذاری توسط صاحب اثر تقسیم بندی کرد. از بین این دسته بندی، رایج ترین شیوه سرمایه گذاری ناشر و پرداخت حق التألیف و یا حق الترجمه است. در برخی موارد نویسنده و یا مترجم موفق به جلب نظر ناشر برای چاپ کتاب خود نمی شوند و یا در مواردی دیگر، افراد ترجیح می دهند تا درآمد حاصل از فروش کتاب را خود به دست آورند، در این صورت ابتدا برای پیدا کردن یک حامی مالی مرتبط با موضوع کتاب خود تلاش می کنند، در این حالت فرد حامی، هزینه های چاپ کتاب را متقبل می شود و در ازای آن، بخشی از کتاب به معرفی آن برند اختصاص می یابد. چنانچه نویسنده نتواند اسپانسر مورد نظر را پیدا کند، تمامی هزینه های چاپ کتاب را خود بر عهده خواهد گرفت.

در ابتدا شاید این طور به نظر رسد که سرمایه گذاری به وسیله صاحب اثر آنچنان توفیقی ندارد.

می توان گفت چاپ کتاب های ذوقی مانند دل نوشته ها، یادداشت ها، شعر و داستان اگر با نیت و چشم داشت فروش آن ها باشد، در اکثر مواقع موفقیت آمیز نخواهد بود.

نویسندگی، همچون سایر تخصص ها، مشغله ای تمام وقت و جدی است که مخاطبان و فرهیختگان در هر حوزه می بایست نویسندگان و یا مترجمان مربوطه را به خوبی بشناسند و مورد قبول بدانند؛ در این صورت است که آثار آن ها می تواند راهی به کتابخانه ها بگشاید. اگر چنین شود، دیگر هیچ نویسنده ای نیازی به نشر کتاب با هزینه شخصی نخواهد داشت. در مواردی جز این، چاپ کتاب می تواند صرفاً با انگیزه هایی همچون حفظ نوشته ها و یادگاری و از این قبیل موارد باشد.

می توان گفت انگیزه چاپ کتاب با هزینه صاحب اثر به موارد ذکر شده منتهی نمی شود. دانشجویان، استادان دانشگاه، صاحبان ایده های ناب در حوزه های مختلف علمی و پژوهشی، برخی از مترجمان و مؤسسه ها نیز غالباً ترجیح می دهند با پرداخت هزینه چاپ کتاب، تمامی حقوق مرتبط با کتاب را انحصارا در اختیار داشته باشند، چرا که در این حالت می توانند سود بیشتری نیز از فروش کتاب به دست آورند.

افرادی که خود برای چاپ کتابشان سرمایه گذاری می کنند، چه با انگیزه دریافت امتیازات شغلی و تحصیلی و چه با انگیزه های مالی، اغلب در رسیدن به اهداف خود موفق بوده اند.

انتشارات فروغ سیمرغ در تمامی سال هایی که به چاپ کتاب اشتغال داشته است، از تمامی گروه های یاد شده مشتریانی داشته است و همواره سعی داشته با ارائه مشاوره صحیح و رایگان راهنمای مناسبی برای نویسندگان و صاحبان اثر باشد و در صورت تمایل به چاپ کتاب بهترین کیفیت را با هزینه ای معقول و منصفانه در اختیار آن عزیزان قرار دهد. در ادامه بخشی از خدمات مجموعه نشر فروغ سیمرغ شرح داده شده است.