بهترین سریالهای علمی تخیلی تاریخ

ما در این مقاله قصد داریم تا 30 مورد از بهترین سریال های علمی تخیلی تاریخ تلویزیون را به شما معرفی کنیم؛ از قدیمی ترین مجموعه ها تا بهترین هایی که اخیرا پخش شدند.

یک زمانی تصور اینکه یک سریال علمی تخیلی که مثلا داستان آن در فضا جریان دارد، برای دنیای تلویزیونی ساخته شود و مخاطبان از آن لذت ببرند، خیلی سخت بود. از یک طرف هم بودجه خیلی محدود و کم آن زمان اجازه چنین کاری را به سازندگان نمی داد؛ از طرف دیگر هم خیلی ها جسارت و شجاعت این را نداشتند که منطقه راحت و امن خود بیرون بیایند و دست به کاری بزنند که مطئن نبودند آیا مخاطبان چنین چیزهایی را در دنیای تلویزیون دوست دارند یا خیر. تاریخ نشان می دهد که جین رادنبری در دهه 1960 کاری را انجام داد که خیلی ها حتی نمی توانستند آن را تصور کنند.

کاملا واضح است که نسخه اصلی سریال Star Trek خیلی از زمان خودش جلوتر بود. اما امروزه دیگر اینطور نیست و سازندگان حسابی جسارت و شجاعت آن را پیدا کردند که هرگونه ایده عجیب و غریب و به اصطلاح علمی تخیلی خود را بسازند و به مخاطبان تلویزیونی نشان دهند؛ امروزه اینطور شده که اتفاقا انجام ندادن این کار، یک چیز عجیب به نظر می رسد. مدتی پیش ما در زومجی بهترین فیلم های ژانر علمی تخیلی را به شما معرفی کنیم و حالا زمان آن رسیده که به دنیای تلویزیونی سفر کنیم. لازم به ذکر است که این فهرست رتبه بندی نشده است و براساس سال تولید مرتب شده اند؛ به همین ترتیب هم بالا بودن اثری نسبت به دیگری، اصلا نشانه برتری آن نسبت به سایر نیست. پس با ما همراه باشید.

بهترین سریال های علمی تخیلی تاریخ

1- سریال The Twilight Zone

منطقه گرگ و میش

خالق: رود استرلینگ

بازیگران: تئودور بیکل، بیل بیکسبی، لیوید بوچنر و غیره

شبکه: CBS

سال ساخت: 1959

خلاصه داستان: در داستان این سریال، مردم عادی خودشان را در موقعیت های فوق العاده و حیرت انگیزی پیدا می کنند؛ هر کدام از آن ها تلاش می کنند تا به یک روش جالب و چشمگیری این موقعیت را حل کنند و از آن شرایط بیرون بیایند.

در میان تمام آثار فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی، منطقه گرگ و میش سریالی است که پیش از دیگر موارد ساخته شده. منطقه گرگ و میش جایی است که در هر لحظه از بعد زمان، فضا یا ذهن وجود دارد… اما همیشه زمانی ظاهر می شود که شما کمترین انتظار را دارید. زمانی که خودتان را در این قلمرو پیدا کردید که هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد، مراقب باشید که چه چیزی می گویید یا چه کاری انجام می دهید. تصمیم درست ممکن است به شما کمک کند که راه بازگشت خود را پیدا کنید… برخی اوقات با خوشبختی و ثروت بیشتر. اما تصمیم اشتباه اغلب اوقات باعث می شود که شما به جنون و مرگ برسید. حتی ممکن است شما برای همیشه در این بعد گیر بیفتید و هیچ راه خروجی نداشته باشید. از مقابل تابلویی که مقابل شما قرار دارد و نوشته «شما وارد منطقه گرگ و میش می شوید»، با دقت عبور کنید.

منطقه گرگ و میش یک سریال آنتولوژی محسوب می شود که هر قسمت از آن یک داستان مستقل را نمایش می دهد؛ داستانی که شخصیت های آن هرکدام با ماجراها و مشکلات خودشان دست وپنجه نرم می کنند. با اینکه ژانر اصلی این مجموعه علمی تخیلی است، اما ماجراهایی که در آن پیش می آید، او را بیشتر به سمت سبک ترسناک و فانتزی سوق می دهد. خود سریال در رتبه 7 فهرست 100 مجموعه تلویزیونی برتر تاریخ سایت رولینگ استون قرار دارد. همچنین رتبه 26 را هم در فهرست 50 سریال بزرگ تاریخِ سایت تی وی گاید هم از آنِ خود کرده است. چند قسمت از این سریال هم به عنوان بهترین و بزرگ ترین قسمت های تاریخ تلویزیون انتخاب شده است.

بیلی پایپر و کریستوفر اکلستون در سریال doctor who

2- سریال Doctor Who

دکتر هو

خالق: سیدنی نیومن، سی. ای. وبر و دونالد ویلسون

شبکه: BBC One، BBC HD و BBC One HD

سال ساخت: 1963

امتیاز متاکریتیک: 77 | امتیاز راتن تومیتوز: 93

خلاصه داستان: یک ارباب زمان به نام دکتر که یک موجود فرازمینی محسوب می شود، در قالب یک انسان به سیاره زمین می آید. دکتر با یک کشتی فضایی مخصوص که توانایی سفر در زمان را دارد و با اسم تاردیس شناخته می شود، دور جهان می چرخد.

«فکر می کنی همه چیز را دیده ای؟ دوباره فکر کن». امکان ندارد که در طی این 57 سالی که از تولد سریال دکتر هو می گذرد، شما یک بار هم اسم آن را نشنیده باشید؛ بلکه احتمالا از شنیدن دوباره و دوباره نام آن خسته شده اید. اگر تا به امروز وسوسه نشدید که آن را تماشا کنید، پیشنهاد می کنم حالا که نام آن را دوباره در فهرست بهترین سریال های علمی تخیلی دیدید، با چشم خریدارانه ای به آن نگاه کنید و یک فرصت به آن بدهید. سریال دکتر هو بخش بزرگ و چشمگیری از فرهنگ عامه مردم انگلیس را تشکیل می دهد. البته جامعه بزرگ طرفداران این مجموعه فقط به انگلیس محدود نمی شود. دکتر هو از همان روزهای اولی که پخش خود را آغاز کرد تا همین امروز منبع الهام چندین نسل از متخصصان تلویزیونی انگلیسی بوده است.

شاید آن 57 سالی که گفتم، کمی برایتان عجیب باشد. اما این سریال در ابتدا در سال 1963 تا 1989 پخش می شد. بعد از آن، در سال 1996 برخی ها تلاش کردند تا آن را احیا کنند اما نتوانستند موفق باشند. در سال 2005 بود که دوباره ساخت و پخش این مجموعه محبوب آغاز شد. از همان زمان بود که این دنیای بسیار جذاب گسترش پیدا کرد و چندین اثر اسپین آفی مختلف از جمله کتاب های کمیک، فیلم ها، رمان ها، درام های صوتی و سریال های تلویزیونی از دل آن بیرون آمد. جالب است بدانید که در طی این سال ها، چیزی حدود 13 بازیگر نقش دکتر را ایفا کردند؛ این فهرست با ویلیام هارتنل آغاز شد و آخرین بازیگری که این نقش را بازی می کند، یک بازیگر حرفه ای خانم به نام جودی ویتاکر است.

پاتریک مک گوئن در سریال The Prisoner

3- سریال The Prisoner

زندانی

خالق: پاتریک مک گوهان و جورج مارکستاین

بازیگران: پاتریک مک گوهان، آنجلو موسکات و پیتر سوانویک

شبکه: ITV

سال ساخت: 1967

امتیاز راتن تومیتوز: 100

خلاصه داستان: یک مامور مخفی، بعد از استعفا دادن ربوده می شود و به جایی که شبیه به یک دهکده فوق العاده آرام است، برده می شود؛ اما در حقیقت یک زندان بسیار عجیب است. نگهبانی که این مامور را اسیر کرده، قصد دارد به این طریق از او اطلاعات بگیرد. اما این مامور هیچ اطلاعاتی را فاش نمی کند و در عوض تمام تلاش او این است که از آن جا فرار کند.

«هیچ انسانی فقط یک عدد نیست». سریال زندانیان یک اثر منحصربه فرد برای دنیای تلویزیونی محسوب می شود. این مجموعه به موضوعاتی مانند هویت شخصی و آزادی، دموکراسی، آموزش، پیشرفت علمی، هنر و همچنین فناوری می پردازد؛ تمام این ها در حالی است که هویت اصلی خودش را که یک سریال درام سرگرم کننده محسوب می شود، همچنان حفظ می کند. در طی این هفده قسمت، ما شاهد یک نبرد فرسایشی بین نیروهای بدون چهره در «دهکده» و قوی ترین و بااراده ترین زندانی آن یعنی شماره 6 هستیم؛ کسی که بی وقفه تلاش می کند تا از دست اسیر کنندگان خود فرار کند و در همین حین، فردیت خود را اثبات کند.

تمام موضوعات و مواردی که در این سریال در نظر گرفته شده بود، باعث شد تا به موفقیت زیادی برسد و تا مدت ها، منبع الهام بزرگی در ژانر برنامه های فانتزی و علمی تخیلی تلویزیونی باشد. این سریال درست از همان زمانی که پخش خود را آغاز کرد، توانست گروه بزرگی از مردم را پیرو خودش بکند و طرافداران زیادی داشته باشد. چند سال بعد از پخش این مجموعه یعنی در سال 2009، یک بازسازی 6 قسمتی از آن ساخته شد که در شبکه ای ام سی به روی آنتن رفت. اما قاعدتا نتوانست به محبوبیت مجموعه اصلی برسد.

به جرات می توان گفت که ما در حال حاضر در عصر طلایی تلویزیون هستیم، اما کلید این دوره مملو از نوآوری خلاق، بیش از یک دهه پیش زده شد. به ویژه در بین  سال های 2010 تا 2011 میلادی، کیفیت برنامه های تلویزیونی بسیار بالا رفت. این بدان معنا نیست که قبل از آن سریال های تلویزیونی شگفت انگیزی وجود نداشت، اما در اوایل یک دهه گذشته در هالیوود، تلویزیون به عنوان رسانه ای درجه پایین تر از فیلم و سینما مورد احترام بود. به همین دلیل، تمام بودجه و استعدادهای نامدار عموماً پروژه های سینمایی را دنبال می کردند. اما جزر و مد اخیراً تغییر کرده است و حرف از بهترین سریال های علمی تخیلی یک دهه اخیر کار چندان سختی نیست.

در واقع، تعداد زیادی از بازیگران شناخته شده سینما هستند که به تازگی در اولین سریال تلویزیونی خود بازی کرده اند و این ارتباط زیادی با داستان های خارق العاده ای دارد که در 10 سال گذشته تولید شده اند. خیلی سریع، مدیومی به نام تلویزیون به طور ناگهانی راهی برای دستیابی به آزادی خلاقانه و حمایت بیشتر شده است.

در حالی که همه ژانرهای تلویزیون در یک دهه اخیر آثار برجسته ای به خود دیده اند، اما ژانر علمی تخیلی واقعاً دو چندان تقویت شده است. به طور کلی هم با افزایش علاقه به تلویزیون و هم پیشرفت فناوری مانند CGI و ابزارهای فیلم سازی مشابه که به ارائه داستان های علمی تخیلی سرسبز و چالش برانگیز کمک می کند، این شاخه بیش از پیش به چشم آمده است. بنابراین، اگر به دنبال کاوش عمیق در بهترین سریال های تلویزیونی علمی تخیلی یک دهه اخیر هستید، ما در ویجیاتو جهت معرفی به شما 10 مجموعه تلویزیونی علمی تخیلی برتری که در دهه گذشته منتشر شده اند را لیست کرده ایم.

Black Mirror | 2011

سریال | علمی تخیلی

آینه سیاه یا «Black Mirror» مجموعه ای است که هر قسمت آن داستانی متفاوت و کامل را روایت می کند که آینده های احتمالی و چیزهای فاجعه باری را که می تواند از ترکیب فناوری های پیشرفته، از دست دادن همدلی و عوامل مختلف اجتماعی دیگر حاصل شود،به نمایش می گذارد. آینه سیاه برنده تعداد زیادی جایزه امی شده است و استعدادهای مهم بسیاری را در طول فصول خود معرفی و به دست آورده است، برای مثال افرادی مانند دانیل کالویا، گوگو امباتا-راو، جودی ویتاکر، جان هام، اندرو اسکات و برایس دالاس هاوارد تنها تعدادی از بازیگران شاخص این سریال هستند.

این سریال پر از التهاب و بسیار تاریک، همیشه چیز جدیدی برای فکر کردن در اختیار شما قرار می دهد؛ در واقع این سریال اساساً پیش بینی می کند که در آینده یا دنیای امروز چه اتفاقاتی خواهد افتاد. به طور کلی آینه سیاه بینندگان را فوراً به دنیای جدید و شجاعی از بیگانگی جذب می کند که دیدن آن برای مخاطب جذاب است.

The 100 | 2014

سریال | علمی تخیلی

مجموعه 100 سریالی است که پخش آن از CW در سال 2014 آغاز شد و پس از هفت فصل در سال 2020 به پایان رسید. این مجموعه دارای بازیگران شاخص و با استعدادی مانند الیزا تیلور، باب مورلی، ماری آوگروپولوس، ریکی ویتل، آلیسیا دبنام کری و لیندزی مورگان و همچنین چند چهره آشنا مانند پیج تورکو، آیزایا واشنگتن و هنری ایان کوسیک است. سریال علمی تخیلی 100 در یک دنیای آخرالزمانی هسته ای در جریان است که در آن بازماندگان مجبور می شوند تا زمانی که زمین دوباره قابل سکونت شود در فضا زندگی کنند. 97 سال پس از این رویداد فاجعه بار، منابع ایستگاه فضایی رو به اتمام است و بنابراین آنها تصمیم می گیرند 100 نوجوان منتخب با شرایط خاص را به زمین بفرستند تا ببینند آیا امکان زنده ماندن در آنجا وجود دارد یا خیر.

خوب، همانطور که ممکن است با وجود 100 نوجوان در یک مکان باید انتظار هر چیزی را داشته باشید، ینابراین اوضاع به آرامی پیش نمی رود، اما به زودی بازماندگان ساکن می شوند و در حالی که با چالش های زیادی که زمین تغییر یافته برایشان ایجاد می کند، جامعه جدیدی را تشکیل می دهند. سریال 100 معمولاً به دلیل شخصیت های چند لایه با اخلاقیات پیچیده، در میان داستانی متراکم و پیچیده از لحاظ سیاسی مورد تحسین قرار می گرفت.

در حالی که این سریال در سرتاسر خود دارای مشکلاتی بود (همانطور که اکثر برنامه های طولانی مدت به آن دچار می شوند)، اما در مجموع این اثر یک سریال فوق العاده است که آنچه را که برنامه های تلویزیونی علمی تخیلی و به ویژه داستان های نوجوان محور می توانند انجام دهند، به چالش می کشد.

Sense8 | 2015

سریال | علمی تخیلی

سریال اورجینال نتفلیکس یعنی Sense8 توسط لانا و لیلی واچوفسکی و جی. مایکل استراچینسکی ساخته شده است و اولین بار با فصل اول در سال 2015 پخش و معرفی شد. درام علمی تخیلی Sense8 نتیجه آزادی خلاقانه کامل واچوفسکی ها برای انجام هر کاری است که می خواهند، و این نکته شگفت انگیز است. این سریال هشت نفر از سراسر جهان را دنبال می کند که همگی زندگی های متفاوتی دارند، اما ناگهان به عنوان یک انسان به هم متصل می شوند، در واقع این افراد از نظر ذهنی به هم مرتبط هستند و می توانند دیدگاه ها و احساسات یکدیگر را تجربه کنند.

از طریق این مفهوم پیچیده و شخصیت های جالب، Sense8 می تواند مکالمات درهم و متراکمی درباره هویت شخصی، جنسیت و بسیاری از جنبه های مهم دیگر زندگی همه را به طور کامل بررسی کند. پس از اینکه سریال به طور شگفت انگیزی پس از فصل 2 لغو شد، طرفداران گرد هم آمدند و نتفلیکس را متقاعد کردند که آن را برای یک فیلم نهایی تمدید کند (یکی از اولین نمونه های این تلاش طرفداران که اتفاق افتاد و موفق شد) و فیلم Sense8 داستان این سریال علمی تخیلی را کامل به نتیجه خواهد رساند.

The Expanse | 2015

سریال | علمی تخیلی

این سریال که بر اساس مجموعه کتاب های جیمز اس ای کوری ساخته شده است، در سال 2015 در شبکه Syfy نمایش داده شد. داستان این سریال در آینده ای رخ می دهد که مریخ مستعمره شده و به رقیب زمین و ماه تبدیل شده است، در حالی که افراد دیگر برای زندگی در کمربند سیارکی در منظومه شمسی تغییر مکان داده اند. سریال The Expanse یک اثر پربار سیاسی و پر اکشن است که تنش فزاینده بین هر یک از قدرت های بزرگ را در حالی که برای کسب قدرت و احترام رقابت می کنند، بررسی می کند، و این در حالی است که یک خطر زیستی باستانی و بسیار خطرناک نیز همه چیز را تهدید می کند.

به بیان ساده، The Expanse به نوعی شبیه سریال «بازی تاج و تخت» در فضا است. چه کسی چنین چیزی را دوست ندارد؟ این سریال همچنین دارای شخصیت های فوق العاده ای است که استیون استریت و دومینیک تیپر در نقش جیم هولدن و نائومی ناگاتا یک جفت از آن ها هستند، دو غریبه که با چند نفر دیگر به عنوان تنها بازماندگان یک سفینه فضایی نابود شده، مجبور به همکاری با یکدیگر می شوند.

Killjoys | 2015

سریال | علمی تخیلی

سریال Killjoys که در آینده ای پر از اکشن می گذرد، به مدت پنج فصل از سال 2015 تا 2019 پخش شد، این سریال بر روی سه نفر از شکارچیان جایزه بگیر تمرکز می کند که در سراسر کهکشان غوطه ور می شوند. در این سریال هانا جان کامن در نقش داچ، نقش رهبر، جذاب و مرگبار گروهی که گذشته ای تاریک را پنهان می کند، بر عهده دارد. این سریال در طول پنج فصل خود جاهای زیادی می رود، اما همیشه سه نفر اصلی و عشق عمیق آنها را به یکدیگر نشان می دهد، حتی اگر آنها رفته رفته با مشکلات شخصی و ماورایی بیشتری روبرو می شوند.

سریال Killjoys دارای یک سبک کاملاً مشخص است که با شخصیت های جالب و چند لایه آن مطابقت دارد. این یکی دیگر از موفقیت های کم ارزش شده Syfy است و اگر به دنبال چیز خنده دار، احساسی و سرگرم کننده هستید، یک سریال عالی برای پر کردن زمان شما است.

Stranger Things | 2016

سریال | علمی تخیلی

یکی از محبوب ترین سریال های اصلی نتفلیکس، یعنی Stranger Things در اوایل دهه 1980 در شهر خیالی هاوکینز، ایندیانا اتفاق می افتد. آرامش نسبی شهر زمانی از بین می رود که پسری به نام ویل بایرز (نوآ اشنپ) ناپدید می شود و مادرش جویس بایرز (ویونا رایدر) هر کاری که لازم باشد برای یافتن و بازگرداندن او به خانه انجام می دهد، حتی اگر به معنای رفتن به بعد دیگری باشد. میلی بابی براون نیز در این سریال در نقش Eleven، دختری جوان و با استعداد فوق طبیعی است که از آزمایشگاه ملی هاوکینز فرار می کند که در آنجا آزمایش های عجیبی انجام می دهند، همان آزمایش هایی که منجر به ایجاد بعد تاریکی به نام «جهان وارونه» می شود.

در این سریال همچنین دیوید هاربر در نقش رئیس پلیس جیم هاپر بازی می کند، در حالی که فین ولفهارد، گتن ماتارازو و کالیب مک لافلین در نقش دوستان ویل بازی می کنند که در حین جستجوی او با یازده روبرو می شوند. همانطور که می دانید، Stranger Things یک موفقیت بزرگ و جهانی برای نت فلیکس است، آن هم با سه فصل تا کنون و یک فصل آماده پخش.

اگر هنوز Stranger Things را تماشا نکرده اید، قطعاً همین امروز باید آن را تماشا کنید. دلیلی زیادی وجود دارد که این سریال طی سالیان گذشته یکی از پرطرفدارترین موارد در Netflix بوده است. همچنین این سریال با وجود فضایی جذاب و ماجراجویی و خلق داستانی نوستالژیک و هیولایی به گونه ای پیش می رود که هنگام تماشای آن احساس می کنید دوباره دوران کودکی خود را تجربه کرده اید. همچنین تماشای آن با نوجوانان و دوستان نزدیکتان بسیار عالی است.

Westworld | 2016

سریال | علمی تخیلی

احتمالا حدس زده اید که این سریال در لیست ظاهر شود. Westworld اولین فصل خود را در HBO در سال 2016 پخش کرد و با داستانی تاریک و تخیلی که دائماً شما را در حدس زدن نگه می دارد طوفانی در به جهان به پا کرد. این سریال بر اساس فیلمی به همین نام در سال 1973، در یک پارک تفریحی به نام Westworld شروع می شود، که در آن افراد ثروتمند و ممتاز پول می پردازند تا تجربه کنند که در غرب وحشی گذشته زندگی چگونه بوده است. در این دنیای آینده نگر، فناوری برای ایجاد «میزبان» یا اندرویدی برنامه ریزی شده که برای عمل کردن مانند انسان ها پیشرفت کرده است، تا جایی که واقعاً نمی توانید آنها را از افراد واقعی متمایز کنید.

اما در واقع این سریال با یک پیچش یک گام فراتر می رود، زیرا میزبانان در حال افزایش احساسات و عصیان هستند و سازندگان کنترل  آن ها را از دست می دهند. با چنین ایده های وحشیانه و گسترده و بازیگری عالی از افرادی مانند ایوان ریچل وود، تندی نیوتن، جفری رایت، آنجلا سارافیان، اد هریس و غیره، Westworld یک نمایش علمی تخیلی است که باید تماشا کنید. به دلیل بودجه و زمان زیادی که برای تحقق بخشیدن به این ایده ها لازم است، زمان زیادی طول می کشد تا فصل های جدید منتشر شود و نمایش هنوز ادامه دارد، اما فکر می کنم اکثر مردم استدلال می کنند که همیشه ارزش صبر کردن را دارد.

The OA | 2016

سریال | علمی تخیلی

سریال The OA که توسط تیم رویایی Brit Marling و Zal Batmanglij ساخته شده است، سریالی است که توصیف آن بسیار سخت است، جدای از اینکه بگوییم فوق العاده است و نباید از دست داد. مارلینگ در این سریال نقش زنی به نام پریری جانسون را بازی می کند که پس از هفت سال ناپدید شدن با داستانی عجیب و بازسازی بینایی به خانه بازمی گردد.

قبل از ناپدید شدن، پریری کاملاً نابینا بود که در اثر حادثه ای در کودکی ایجاد شد. پریری، که اکنون از «The OA» استفاده می کند، گروهی از غریبه های به ظاهر تصادفی را گرد هم می آورد تا داستان خود را برایشان تعریف کند و از آنها کمک بخواهد تا به بعد دیگری سفر کند تا عشقش و دیگرانی را که درست مثل او مفقود شده اند، نجات دهد. سریال OA شبیه هر چیزی نیست که تا به حال در این شاخه دیده اید، این اثر سریالی است با داستان مرکزی اسرارآمیز که با جلوه های بصری زیبا و بازی های فوق العاده تثبیت شده است.

Dark | 2017

سریال | علمی تخیلی

به عنوان اولین سریال نتفلیکسی اورجینال آلمانی، Dark یک سرمایه گذاری منحصربه فرد برای پلتفرم استریم بود، که در نهایت به ثمر نشست. این سریال که توسط Baran bo Odar و Jantje Friese ساخته شده است به عنوان یک داستان کامل در سه فصل منتشر شده از سال 2017 تا 2020 روایت می شود. سریال Dark یکی دیگر از نمایش های پیچیده در این لیست است، اما در تلاش برای توضیح داستان، باید گفت این سریال در مورد یک قصه تخیلی است که شرح آن پیچیده است.

شهر کوچک و بارانی در آلمان به نام ویندن، شهری است که در آن دو پسر به طور ناگهانی ناپدید می شوند و اتفاقاتی که 33 سال قبل رخ داده را تکرار می کنند. همانطور که بسیاری از مردم در شهر شروع به تحقیق می کنند، از جمله پسر نوجوانی به نام جوناس کانوالد (لوئیس هافمن)، معمایی از الگوها و نیروهای شوم آشکار می شود، آن هم با یک پارادوکس سفر در زمان در مرکز داستان.

اگر تا به حال نام این سریال را نشنیده اید، قبل از تماشای آن به دنبال فهم آن نباشید، زیرا بهتر است بدون هیچ دانش قبلی وارد آن شوید و سعی کنید در حین رفتن به آن به ماجرا پی ببرید. تاریکی با گذشت هر فصل پیچیده تر و پیچیده تر می شود، اما در کل داستانی عاطفی درباره خانواده و روابط است که شما را در فکر سرنوشت، هدف ما در جهان و بسیاری از سؤالات دنیوی دیگر پس از اتمام آن، رها می کند. مسلماً یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی ساخته شده تا کنون همین Dark است که طرفداران ژانر علمی تخیلی باید ببینند.

Counterpart | 2017

سریال | علمی تخیلی

این سریال که خیلی زود لغو شد، به مدت دو فصل از سال 2017 تا 2019 در شبکه استارز اجرا شد. جی کی سیمونز در نقش هوارد سیلک، شخصیت کارگری آرام و معمولی در یک آژانس سازمان ملل در برلین را بازی می کند که از دیدن نسخه دیگری از خود از زمین موازی که در سال 1987 به طور تصادفی طی یک آزمایش علمی انجام شده در آلمان ساخته شده، شوکه شده است. در این سریال جهان اصلی آلفا نامیده می شود، در حالی که موازی آن نخست نامیده می شود.

اگرچه در ابتدا این دو جهان در مسیرهای بسیار مشابهی جریان خود را ادامه می دهند، اما همه اینها در اواخر دهه 1990 پس از اینکه یک بیماری همه گیر باعث مرگ بسیاری از مردم در جهان نخست شد، تغییر می کند و دچار دگرگونی می شود. در مجموع کانترپارت، سریالی پرتنش و جذاب است که یک جشنواره هیجان انگیز از حوادث است که با اجرای جذاب جی کی سیمونز تقویت شده است.

Altered Carbon | 2018

سریال | علمی تخیلی

این سریال بر اساس کتابی به همین نام نوشته ریچارد کی مورگان تولید شده است، اما سریال کربن تغییر یافته توسط لاتا کالوگریدیس برای نتفلیکس ساخته شده است و فصل اول آن در سال 2018 پخش شد. داستان آینده محور این اثر در دنیایی اتفاق می افتد که فناوری آنقدر پیشرفت کرده است که افراد مبتلا به قدرت و پول اساساً می توانند برای همیشه زنده بمانند، زیرا آگاهی آنها در یک تکه فناوری به نام «stack» جاودانه شده است. در حالی که برخی از آنها کلون می سازند تا شبیه به هم به نظر برسند، برخی دیگر ممکن است در طول عمر خود در بدن های مختلف زندگی کنند. در حالی که Altered Carbon متأسفانه پس از دو فصل لغو شد، اما این سریال منحصربه فرد سایبرپانک قطعاً نقطه ای درخشان برای خود در تاریخ تلویزیون و ژانر علمی تخیلی ایجاد کرد.

جوئل کینامن در فصل اول Altered Carbon در نقش شخصیت اصلی، یعنی تاک، یک سرباز نخبه که پس از 200 سال به کشور بازگردانده می شود تا به مردی ثروتمند و ممتاز کمک کند تا قتل خودش را حل کند، بازی می کند. این بازگشت فرصتی برای او فراهم می کند تا به دنبال عشق گمشده خود با بازی رنه الیز گلدزبری، رهبر انقلابی که در آن تاک در اصل کشته شد، بگردد. با طرح مفهومی سریال، سازندگان توانستند بازیگرانی را که نقش تاک را به تصویر می کشند، تغییر دهند و آنتونی مکی در فصل 2 در چارچوب این شخصیت ایفای نقش کرد.

Impulse | 2018

سریال | علمی تخیلی

سریال Impulse ممکن است از نظر فنی دنباله ای برای فیلم Jumper محصول 2008 باشد که خود آن فیلم نیز بر اساس مجموعه کتاب های نویسنده استیون گولد ساخته شده است، اما این سریال به دلیل وجود خطوط عاطفی جذاب و دیدنی، بی نهایت تاثیرگذارتر از فیلم است. فصل اول Impulse در سال 2018 و در YouTube Premium به عنوان یکی از سریال های اصلی آن ها پخش شد.

مدی هاسون در نقش هنریتا «هنری» کولز، دختری 16 ساله که توانایی غیرفعال انتقال از راه دور او زمانی که یکی از همکلاسی هایش به نام کلی بون (تانر استاین) تلاش می کند به او تجاوز کند، آغاز می شود. توانایی هنری او را به مکان امنی می برد، اما این چیزی فراتر از یک هدیه است. چرا که او هیچ کنترلی روی زمان تله پورت یا جایی که می رود ندارد، و به نظر می رسد که همیشه با یک لحظه PTSD در نتیجه آسیب ناشی از تجاوز جنسی تحریک می شود. سریال به طرز درخشانی از توانایی شخصیت هنری به عنوان استعاره ای برای تروما استفاده می کند، ترسی که او نمی تواند از آن فرار کند، و حتی زمانی که او را به جای دیگری می برد، واقعاً آن مکان امن تر نیست.

در واقع داشتن این توانایی او را به یک هدف تبدیل می کند. با گذشت زمان، با کمک چند دوست بسیار مهم، هنری یاد می گیرد که چگونه کنترل از راه دور خود را در دست بگیرد و از آن برای سود بردن خود استفاده کند. اگرچه سریال متأسفانه پس از دو فصل لغو شد، اما ایمپالس با موفقیت داستانی بسیار صادقانه و انسانی در مورد تجاوز جنسی و ضربات روحی ناشی از آن را به تصویر می کشد که به ندرت در تلویزیون دیده می شود، و همچنین خیلی کمتر در یک برنامه تلویزیونی علمی تخیلی.

The Rain | 2018

سریال | علمی تخیلی

سریال اورجینال دانمارکی نتفلیکس، یعنی باران، مجموعه ای از خواهر و برادران نوجوان به نام های سیمون و راسموس اندرسن (آلبا آگوست و لوکاس لینگگارد تونسن) را دنبال می کند که سال ها پس از رفتن به پناهگاه زیرزمینی تصمیم می گیرند تا به دنیا سفر کنند تا از باران ویروسی آخرالزمانی که باعث مرگ می شود اجتناب کنند. اما متأسفانه، باران متوقف نشده است، اما مردم برای زنده ماندن در دنیای جدید سازگار شده اند. سپس آنها متوجه می شوند که راسموس در برابر باران مصون است، و همین موضوع او را به یک هدف تبدیل می کند.

در حالی که مطمئناً در باران اکشن وجود دارد، این سریال هوشمندانه آنچه را که به نظر می رسد در داستان های علمی-تخیلی اروپایی رایج است، انجام می دهد و بیشتر بر روی شخصیت ها و روابط بین فردی آنها تمرکز می کند و به نتایج عالی می رسد. این سریال نتفلیکس واقعاً مورد توجه قرار نمی گیرد، گوهری پنهان که طرفداران این ژانر باید آن را بررسی کنند؛ سریالی که در سه فصل عرضه شد.

The Mandalorian | 2019

سریال | علمی تخیلی

به عنوان اولین سریال لایو اکشن جنگ ستارگان برای دیزنی پلاس، موفقیت های زیادی برای ماندالوریان وجود داشت، اما سریال مطمئناً فراتر از یک موفقیت ساده است. در این سریال پدرو پاسکال نقش شخصیت اصلی را بازی می کند که نام اصلی او دین جارین است، یک شکارچی جایزه بگیر که مأموریتی برای بازیابی یک هدف برجسته پیدا می کند. آن هدف کشف و نگهداری از «بیبی یودا» است. داستان ماندالوریان پنج سال پس از بازگشت جدای، پس از سقوط امپراتوری کهکشانی به دست اتحاد شورشیان رخ می دهد.

این سریال شخصیت های جدید و جالبی مانند موف گیدئون شرور (جیانکارلو اسپوزیتو)، رهبر صنف شکارچیان جایزه بگیر، گریف کارگا (کارل ودرز) و زره دار (امیلی پرستو) را معرفی می کند، در حالی که شخصیت های آشنای مانند آسوکا تانو (Ahsoka Tano) را نیز به نمایش می گذارد. در حالی که داستان The Mandalorian جالب است و در دنیای جنگ ستارگان گسترش می یابد، اما این سریال واقعاً به دلیل فیلم برداری، کارگردانی و بازیگری خود متمایز است و شروع مرحله جدیدی در تاریخ جنگ ستارگان را نشان می دهد. اولین فصل Mandalorian در سال 2019 پخش شد، بنابراین به سختی در این لیست قرار می گیرد، اما احتمالاً حداقل برای چند فصل دیگر ادامه خواهد داشت.

Watchmen | 2019

سریال | علمی تخیلی

یکی از جدیدترین سریال های منتشر شده در این لیست، Watchmen، سریال محدود HBO در سال 2019 است که بر اساس مجموعه های کمیک DC در سال 1986 ساخته شده توسط آلن مور و دیو گیبونز ساخته شده است، اما این اثر بیشتر دنباله ای با شخصیت ها و خط داستانی جدید است که 34 سال پس از این رویدادها اتفاق می افتد. این اثر با اقتباس از رمان های گرافیکی اصلی توسط دیمون لیندلوف، یکی از مغز های متفکر پشت سریال Lost و The Leftovers ساخته شده است.

لیندلوف به دلیل استعدادش در پیچاندن مفاهیم ژانر برای پرداختن به موضوعات گسترده تر و تاثیرگذارتر شناخته شده است. در این مورد، Watchmen یک درام است که نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا را در قالب یک نمایش ابرقهرمانی بررسی می کند. این سریال که به طور هدفمند در تولسا می گذرد، به قتل عام نژاد تولسا در سال 1921 که منجر به کشته شدن بسیاری از مردم بی گناه رنگین پوست شد، اشاره می کند، این در حالی است که سریال با جنایات کنونی مبتنی بر نژادپرستی، با اعتراضات جورج فلوید که اندکی پس از انتشار نمایش اتفاق می افتند، معنای بیشتری را جمع آوری می کند. علاوه بر این، Watchmen ژانر علمی تخیلی تلویزیون را تقویت کرد، و هالیوود را وادار کرد تا این نمایش ها بیشت تر از گذشته را جدی بگیرد.

از مجموعه سریال های فراموش شده در ویجیاتو بخوانید:

  • جیمز باند بی تربیت در سریال Archer
  • فیلسوف کمدین نیویورکی در سریال Louie
  • کمدی تر از زندگی کارمندی با سریال The Office
  • وقتی والتر وایت در سریال Ozark حسابدار می شود
  • سریال The X-Files و مخوف ترین پرونده های ماورایی
  • سریال Sons of Anarchy و داستان رفتن و نرسیدن پیوسته
  • شیوع ویروسی در سال 2020 در سریال The Last Man on Earth
  • سریال Freaks and Geeks و روزهایی که ستاره های هالیوود نوجوان بودند

سریال های علمی-تخیلی طی سال های گذشته با بررسی مضامینی که سال ها ذهن انسان ها را به خود مشغول کرده  اند، برخی از بزرگترین فانتزی ها،  ترس ها و آرزوهای بشری را تجسم بخشیده اند و نفوذ و تاثیرگذاری شان در حال افزایش است.

به لطف بلاک باسترهای استودیوی مارول و موفقیت شان در گیشه به همراه موفقیت آثار سینمایی جذابی چون «جاذبه» (Gravity) و فیلم های مجموعه «جنگ ستارگان» (Star Wars)، ژانر علمی-تخیلی طی سال های اخیر محبوبیت فزاینده ای یافته و ردپای این محبوبیت را می توان در سریال های تلویزیونی و علاقه مخاطبان به این مجموعه ها هم جست وجو کرد.

  • 20 سریال علمی-تخیلی برتر تاریخ

سریال های این ژانر برخلاف گذشته هم پای سریال های جنایی یا پزشکی در جذب مخاطبان موفق عمل کرده  و در عین حال گاهی از پتانسیل ها و امکانات بیشتر و وسیع تری در قصه گویی هم برخوردار بوده اند. از لایواکشن هایی چون «چیزهای عجیب» (Stranger Things) و «مندلورین» (The Mandalorian) گرفته تا انیمیشن هایی مثل «ریک و مورتی» (Rick & Morty) محبوب تماشاگران بوده اند و فضا را به سمتی سوق داده اند که بتوان ادعا کرد در دوران سلطنت سریال های علمی-تخیلی به سر می بریم.

در این نوشته با بررسی 25 سریال برتر، بهترین سریال های علمی-تخیلی قرن 21 تا کنون را مرور کرده ایم.

1- ریک و مورتی (Rick & Morty)

سریال ریک و مورتی

  • خالق سریال: Justin Roiland, Dan Harmon
  • دوره پخش: 2013 تا کنون
  • بازیگران: Justin Roiland, Chris Parnell, Spencer Grammer
  • امتیاز IMDb به سریال: 9.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95 از 100

دان هارمون و جاستین رویلند (صداپیشه هر دو شخصیت ریک و مورتی) سازندگان سریال انیمیشنی «ریک و مورتی» با ساخت این مجموعه تلویزیونی رده بندی سنی R به موفقیتی خیره کننده دست یافتند که هر سریال دیگری به سختی می تواند به آن نزدیک شود.

این سریال علمی-تخیلی کمدی هم زمان که لحظاتی بسیار خنده دار را برای مخاطب می آفریند، گزندگی خاص خود را هم حفظ می کند.

سازندگان ریک و مورتی قواعد قصه گویی انیمیشن های تلویزیونی را زیر پا نمی گذارند بلکه با تخیل بی پایان و بی حد خود مرزهای این نوع سریال سازی را پیش می برند. داستان این سریال علمی -تخیلی که هم زمان مسائل خانوادگی را هم در مرکز توجه خود دارد درباره یک دانشمند نابغه (ریک سانچز) معتاد به الکل است که زمان خود را با آزمایش های عجیب علمی سپری می کند و به عنوان دستیار این ماجراجویی های دیوانه وار علمی از نوه اش مورتی استفاده می کند.

2- چیزهای عجیب (Stranger Things)

سریال چیزهای عجیب

  • خالق سریال: The Duffer Brothers
  • دوره پخش:  2016 تا کنون
  • بازیگران: Winona Ryder, David Harbour, Finn Wolfhard
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100

اگر برخی از محصولات علمی-تخیلی روزهای اوج اسپیلبرگ را با جهان استیون کینگ و سپس مجموعه علمی-تخیلی «پرونده های اکس» (The X-Files) ترکیب کنیم نتیجه آن تولد سریالی چون «چیزهای عجیب» محصول شبکه نتفلیکس خواهد بود.

این مجموعه تلویزیونی پا را از بازی با نوستالژی های محبوب دهه 1980 فراتر برد و از طریق آمیختن طرح  داستانی پازل مانند خود با قهرمان هایی قابل باور و دوست داشتنی اثری متفاوت را پیش چشم مخاطبان خود ترسیم کرد.

ماجرای سریال در شهری کوچک از ایالت ایندیانا جریان دارد و قصه به دلیل وجود ایده جهان موازی جنبه های ترسناکی به خود می گیرد. قهرمان های فیلم نوجوانانی اند که در پیچ و خم طرح داستانی میان مخاطبان و اتفاقات وحشتناکی چون پایان جهان قرار گرفته اند.

این سریال کار خود را با فصل اولی تقریبا بی عیب و نقص آغاز کرد. فصل دوم پرفراز و نشیب و البته گاهی تکراری بود و فصل سوم بسیار بزرگ و تاثیرگذار از کار درآمد. حال بسیاری از هواداران این مجموعه انتظار فصل چهارم  آن را می‎ کشند که ظاهرا قرار است سال 2022 پخش شود.

3- ناوبر فضایی گالاکتیکا (Battlestar Galactica)

سریال ناوبر فضایی گالاکتیکا

  • خالق سریال: Ronald D. Moore
  • دوره پخش: 2004 تا 2009
  • بازیگران: Edward James Olmos, Mary McDonnell, Katee Sackhoff
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 95 از 100

رونالد مور فیلم نامه نویس سریال «پیشتازان فضا: نسل بعدی» (Star Trek: The Next Generation) سازنده سریال کوتاه «ناوبر فضایی گالاکتیکا» است. این مجموعه در واقع شروع مجدد یک مجموعه قدیمی به همین نام بود که اواخر دهه هفتاد پخش شد. داستان سریال درباره رویارویی باقی مانده نسل انسان با سایلون ها است که رقیب انسان به حساب می آیند. این اثر علمی -تخیلی که نقطه عطفی در سریال های دو دهه اخیر بوده سوال دشوار «معنای انسان بودن چیست» را دوباره و چندباره به شیوه های گوناگون طرح می کند.

فیلم به مضمون مبارزه برای خیر و درستی در شرایطی که مرزهای میان درست و نادرست مبهم شده است می پردازد. سریال با بودجه اندکی آغاز شد اما بازیگران و عوامل فوق العاده ای داشت که از همان ابتدا درخششان به چشم مخاطب می آمد.

همچون همه سریال های خوب علمی-تخیلی موضوعات این مجموعه هم مناقشه برانگیز و البته بسیار به هنگام بودند؛ حتی در حال حاضر پس از گذر بیش از یک دهه از پایان پخش این مجموعه با دیدن آن احساس نمی کنیم که اثر قدیمی شده است.

4- گمشده (Lost)

سریال گمشده

  • خالق سریال: Jeffrey Lieber, J. J. Abrams, Damon Lindelof
  • دوره پخش: 2004 تا 2010
  • بازیگران: Naveen Andrews, Emilie de Ravin, Matthew Fox
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: –

مجموعه «گمشده» یا گمشدگان از جمله مشهورترین سریال های تلویزیونی چند دهه اخیر است. شاید بتوان گفت این سریال با شخصیت های جذابش و وقایع عجیبی که بر سرشان می آمد چنان مخاطبان را درگیر خود کرد که پس از پایان سریال به سختی می شد توقع چنین مخاطبانی را دوباره و با سریال های دیگر برآورده کرد.

گرچه این مجموعه علمی-تخیلی با فصل پایانی نسبتا ضعیف ترش بعضی از هوادارانش را خشمگین کرد و نتوانست یا نخواست به بسیاری از سوال های بزرگ و ابهامات اسرارآمیزی که در ذهن مخاطبان پدید آورده بود، پاسخ دهد.

با این وجود نتیجه نهایی، سریالی بود که از نظر سطح سرگرم کنندگی بسیار رضایت بخش ارزیابی شد و طی سال های پخش با هر آنچه قبل از آن پخش شده بود متفاوت به نظر می رسید و در سطح دیگری بود. در واقع به دلیل شیوه خاص و موثر قصه گویی این سریال است که در حال حاضر و یک دهه پس از پایان پخش آن درباره این مجموعه تلویزیونی می خوانیم و می نویسیم. شخصیت هایی که به سرعت برای ما اهمیت خاصی پیدا می کردند و در حالی که هر لحظه ممکن بود با طرح داستان غافلگیر شویم وضعیت این شخصیت ها و بازیگران شان هم به شدت احساساتی مان می کردند.

5- وست ورلد (Westworld)

سریال وست ورلد

  • خالق سریال: Jonathan Nolan, Lisa Joy
  • دوره پخش: 2016 تا کنون
  • بازیگران: Evan Rachel Wood, Thandiwe Newton, Jeffrey Wright
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 81 از 100

اگر طرح داستان پر پیچ وخم سریال تلویزیونی «وست ورلد» از محصولات شبکه HBO را صرفا پیچیده بنامیم در حق آن جفا کرده ایم. این مجموعه اقتباسی است از اثری به همین نام به کارگردانی مایکل کرایتون که سال 1973 اکران شده بود.

در یک نگاه کلی سریال وست ورلد یک مجموعه علمی -تخیلی خشن و عمیقا درون نگرانه است که نشان می دهد انسان بودن در دنیایی که هوش مصنوعی در حال تسخیرکردن آن است چه معنا و البته چه هزینه هایی دارد. همه این ها همراه است با مقادیر زیادی تیراندازی های خونین و درگیری های پرخشونت با مقیاس و هزینه ای که از بزرگترین وسترن های تاریخ سینما بارها فراتر می رود.

گرچه تضاد مرکزی سریال میان انسان و ربات آنقدرها که باید موتور محرک قدرتمندی برای پیشبرد چنین مجموعه ای نیست ولی با وجود این موضوع وست ورلد هنوز هم یکی از درگیرکننده ترین آثار علمی-تخیلی سال های اخیر است حتی اگر قصه اش بیشتر با تکیه بر رمز و راز پیش برود تا با تکیه بر وقایع شخصیت محور و درگیرکردن احساسات بیننده (شاید تا حدودی در فصل سوم این نقص کمتر شده باشد).

6- فایرفلای (Firefly)

سریال فایرفلای

  • خالق سریال: Joss Whedon
  • دوره پخش: 2002
  • بازیگران: Nathan Fillion, Gina Torres, Alan Tudyk
  • امتیاز IMDb به سریال: 9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 77 از 100

«فایرفلای» یک وسترن فضایی درباره یک گروه از انسان ها است که به منظومه ای جدید وارد شده اند و برای بقای خود دست به هر کاری (از جمله سرقت) می زنند. این گروه به شدت دوست داشتنی اند و مخاطب را به سرعت درگیر خود می کنند.

گرچه سریال آنطور که باید نظر منتقدان را جلب نکرد و نهایتا پس از یک فصل به شکلی زودهنگام لغو شد اما این مجموعه طرفداران زیادی داشت و همین موضوع هم باعث شد استودیوی یونیورسال سال 2005 براساس همین مجموعه فیلم سینمایی «سرنتی» (Serenity) را بسازد.

اگر صحنه های اکشن و همه نکات مربوط به فضا و سفینه را در این سریال کنار بگذاریم هنوز هم با اثری مواجه می شویم که شخصیت های جالب توجهی دارد و نمونه هایی از چنین شخصیت پردازی هایی را پیش از این سریال و حتی پس از آن کمتر دیدیم.

در نهایت نباید از این نکته غافل شد که سازنده سریال فایرفلای جاس ویدون، نویسنده و کارگردان تعدادی از محبوب ترین آثار مارول همچون «انتقام جویان مارول» (Marvel’s The Avengers) و «انتقام جویان: عصر اولتران» (The Avengers: Age of Ultron) بود.

7- دکتر هو (Doctor Who)

سریال دکتر هو

  • خالق سریال: Sydney Newman, C. E. Webber, Donald Wilson
  • دوره پخش: 1963 تا کنون
  • بازیگران: Jodie Whittaker, Mandip Gill, Peter Capaldi
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92 از 100

در حالی که بازی دیوید تننت در نقش دکتر طی اوایل دهه 2000 هنوز هم به شدت محبوب هواداران سریال است، اما این مجموعه تلویزیونی طی یک دهه اخیر هم پر بوده از جذابیت‎ های تماشایی.

«دکتر هو» یک سریال علمی-تخیلی قدیمی است که از اوایل دهه 1960 تا کنون پخش می شود و مربوط به شخصیتی است که به سفرهای درون زمان و فضا می پردازد و با دشمنان تمدن می جنگد. طی سال های اخیر این مجموعه با بودجه بیشتر و نویسندگان خلاق تر مانند راسل دیویس دکتر جذاب قصه را به ماجراجویی هایی حیرت انگیز و خیره کننده فرستاده است تا زمین، کهکشان و گاهی هر دو را نجات دهد.

تقریبا بیراه نیست اگر بگوییم هر کدام از مخاطب های این سریال بسته به اینکه چه زمانی دیدنش را آغاز کرد ه اند دکتر محبوب خود را دارند اما دکتر فعلی یعنی جودی ویتاکر اولین دکتر زن مجموعه و ترکیبی تمام عیار از هوش و رفتارهای جسورانه یک قهرمان واقعی است.

8- تورچ وود (Torchwood)

سریال تورچ وود

  • خالق سریال: Russell T Davies
  • دوره پخش: 2006 تا 2011
  • بازیگران: John Barrowman, Eve Myles, Burn Gorman
  • امتیاز IMDb به سریال: 7.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94 از 100

«تورچ وود» یکی از اسپین آف های بسیار موفق دکتر هو است که توانسته به خوبی خود سریال و در مواردی حتی بهتر از آن باشد.

این مجموعه تلویزیونی به محتوای علمی-تخیلی منحصربه فرد دکتر هو رنگ وبویی متوازن تر و البته جسورانه تر داده و داستان کاپیتان جک هارکنس و تیمی از متخصصان همراه او را روایت می کند که سعی می کنند در جبهه های نبرد از این جهان در برابر تهدیدها محافظت کنند.

9- نگهبانان (Watchmen)

سریال نگهبانان

  • خالق سریال: Damon Lindelof
  • دوره پخش: 2019
  • بازیگران: Regina King, Don Johnson, Tim Blake Nelson
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100

دیمون لیندلوف خالق این مجموعه وظیفه دشوار اقتباس، دنباله دارکردن و نوعی تفسیرمجدد رمان گرافیکی کلاسیک دی سی را برای شرکت HBO برعهده داشت. در نهایت با وجود موانع گوناگون این هنرمند و تیم نویسندگانش به موفقیت خیره کننده ای دست یافتند که باعث شد این مجموعه تلویزیونی به سرعت در میان یکی از بهترین های ژانر علمی-تخیلی جا بگیرد.

سریال «نگهبانان» هم دنباله و هم نوعی ترکیب مجدد خط داستانی اصلی است. داستان سریال 30 سال پس از خط داستانی رمان رخ می دهد. سریال با ظرافت فراوان و بار احساسی شدیدی ساخته شده و موضوعاتی همچون نژادپرستی و هویت را به شکلی کاوش می کند که می توان آن را نوعی اعلام جرم علیه تاریخ آمریکا و هشداری درباره آینده آن به حساب آورد.

شیوه پررمز و راز طرح داستانی بسیار موثر از آب درآمده و تقریبا با جلوتر رفتن سریال داستان هم بهتر و جذاب تر می شود.

10- انجام نشده (undone)

سریال انجام نشده

  • خالق سریال: Raphael Bob-Waksberg, Kate Purdy
  • دوره پخش: 2019 تا کنون
  • بازیگران: Rosa Salazar, Angelique Cabral, Constance Marie
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 98 از 100

این مجموعه علمی-تخیلی قدرنادیده از محصولات آمازون پرایم با استفاده از فرایند روتوسکپ، انیمیشن را با لایواکشن در هم آمیخته و تلاش می کند داستانی پیچیده و اندوهناک درباره تقدیر، خانواده، غم و عشق را روایت کند.

آلما پس از مرگ پدرش تجربه ای نزدیک به مرگ را از سر می گذراند؛ این تجربه او را به نقطه ای فراتر از زمان و مکان می برد و امکان ارتباط با پدرش را برای او فراهم می کند. ارتباطی که می تواند به او در یافتن حقیقت ماجرا یاری دهد و برای کشف آنچه بر سر پدرش و خودش آمده راهگشا باشد.

این سریال تلویزیونی عناصر ژانر علمی-تخیلی را به خدمت گرفته تا آشفتگی های درونی خانواده و معنای عمیق تر اندوه را آشکار سازد. ادعای بی پایه ای نیست اگر بگوییم سه قسمت پایانی این مجموعه تلویزیونی تعدادی از احساسات برانگیزترین و عمیق ترین قسمت هایی اند که ممکن است تا به حال در یک سریال تلویزیونی به آن  برخورده باشید.

11- فرینج (Fringe)

سریال فرینج

  • خالق سریال: J. J. Abrams, Alex Kurtzman, Roberto Orci
  • دوره پخش: 2008 تا 2013
  • بازیگران: Anna Torv, Joshua Jackson, John Noble
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 90 از 100

«فرینج» اولین همکاری بزرگ استودیوی فاکس با شرکت بد روبات جی. جی. آبرامز برای ساخت یک سریال علمی-تخیلی بود. سریالی که کمتر مورد توجه قرار گرفته اما پایگاه هواداران سرسخت و متعصبی دارد.

این مجموعه تلویزیونی با فصل اولی آغاز شد که آرام آرام جلو می رفت و برای تاثیرگذاری به زمان نیاز داشت. فرینج عناصر فراطبیعی را با یک درام خانوادگی آمیخت و داستان سریال هم یک بعد موازی را در جنگ با جهان انسان ها نشان می داد.

احتمالا باید شخصیت والتر بیشاپ (با بازی جان نوبل) را که یک پروفسور بازنشسته است قلب تپنده این سریال بدانیم؛ مردی که محبوب ترین شخصیت این سریال هم در نظر گرفته می شود.

12- من با این وضعیت راحت نیستم (I Am Not Okay with This)

سریال من با این وضعیت راحت نیستم

  • خالق سریال: Jonathan Entwistle, Christy Hall
  • دوره پخش: 2020 تا کنون
  • بازیگران: Sophia Lillis, Wyatt Oleff, Sofia Bryant
  • امتیاز IMDb به سریال: 7.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 86 از 100

«من با این وضعیت راحت نیستم» از سریال های جدید شبکه نتفلیکس براساس کتاب مصوری به همین نام نوشته چارلز فورسمن ساخته شده و می توان آن را برداشت ترکیبی هوشمندانه و حساب شده ای از مردان ایکس مارول و رمان کری اثر استیون کینگ در نظر گرفت.

فیلم عناصر علمی-تخیلی زیادی دارد اما داستان نوجوانی گمشده در جهانی که گویا در آن جایگاه مشخصی ندارد تا حدی این عناصر را پوشش داده. من با این وضعیت راحت نیستم در زمینه ساخت شخصیت ها و جهان داستان یک کلاس درس واقعی به حساب می آید.

شخصیت اصلی داستان سوای آنکه نیروهای ابرقهرمانی مرموز و خطرناکی کسب می کند، نوعی کاوش درونی درباب هویت و جنسیت خود را هم پشت سر می گذارد و همین ترکیب از این مجموعه تلویزیونی اثری تماشایی ساخته است.

13- آینه سیاه (Black Mirror)

سریال آینه سیاه

  • خالق سریال: Charlie Brooker
  • دوره پخش: 2011 تا 2019
  • بازیگران: Rory Kinnear, Lenora Crichlow, Jon Hamm
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 84 از 100

مجموعه تلویزیونی «آینه سیاه» کار خود را از سال 2011 و از شبکه 4 بریتانیا آغاز کرد و سپس به نتفلیکس منتقل شد و شهرت بیشتری هم پیدا کرد. آینه سیاه معادل مدرن سریالی چون «منطقه گرگ و میش» (The Twilight Zone) است که زمانی بسیار محبوب بود و از اواخر دهه 1950 تا اوایل دهه 1960 پخش شد.

این مجموعه علمی-تخیلی تیره و تار راه های جدید و آشفته کننده ای را برای بررسی موضوعات آشنایی همچون سیاست، خطرهای پیشرفت تکنولوژی و شهرت انتخاب کرده است. در این مجموعه ردپای نویسندگانی چون راد سرلینگ که بابت سریال های علمی-تخیلی شناخته شدند پیداست و هم زمان تاثیرگذاری بزرگان سینما چون دیوید کراننبرگ هم در شکل گیری برخی ایده ها آشکار است.

آینه سیاه هم زمان جذاب و جسورانه ساخته شده و گرچه بعضی از قسمت ها نسبت به بعضی دیگر قدرتمندتر از کار درآمده اند اما تاثیر نهایی کل مجموعه بسیار ماندگار است.

14- فلش (The Flash)

سریال فلش

  • خالق سریال: Greg Berlanti, Andrew Kreisberg, Geoff Johns
  • دوره پخش: 2014 تا کنون
  • بازیگران: Grant Gustin, Candice Patton, Danielle Panabaker
  • امتیاز IMDb به سریال: 7.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89 از 100

«فلش» که برگرفته از شخصیت های کمیک های دی سی است به این آثار ابرقهرمانی حجم قابل توجهی شوخ طبعی، شخصیت پردازی و تاثیر احساسی بخشیده است تا یکی از دوست داشتنی ترین قهرمان های تلویزیونی را خلق کند.

شخصیت اصلی این مجموعه بری آلن (فلش) با بازی گرنت گاستین نه صرفا به دلیل جذابیت ها و کاریزمای بازیگر بلکه به دلیل وفاداری ثمربخش به منبع اصلی اقتباس تا حد زیادی به دل مخاطبان می نشیند. در واقع این وفاداری تا حدی جسورانه است چرا که سازندگان سریال از برخی محتواهای کتاب های مصور که ممکن بود به قدر کافی مناسب به نظر نرسند، نگذشتند و نهایتا نتیجه مثبتی از آن به دست آوردند.

این سریال تلویزیونی نسبت به اقتباس قبلی تلویزیونی از شخصیت فلش که دهه 1990 پخش شد بسیار بهبود یافته گرچه ردپای فرهنگی آن سریال را هم درون خود حفظ کرده است.

15- یتیم سیاه (Orphan Black)

سریال یتیم سیاه

  • خالق سریال: Graeme Manson, John Fawcett
  • دوره پخش: 2013 تا 2017
  • بازیگران: Tatiana Maslany, Dylan Bruce, Jordan Gavaris
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100

«یتیم سیاه» به سریال های علمی-تخیلی با موضوع کلون سازی (شبیه سازی) جان تازه ای بخشید و تمام انتظارات پیشین را دگرگون کرد.

نبوغ سریال یتیم سیاه اینجاست که یک قهرمان اصلی یا یک نقطه کانونی مشخص ندارد. در عوض فقط با یک بازیگر به شدت مستعد که نقش چندین نسخه از یک کلون را بازی می کند مواجه می شویم و با داستان های حاشیه ای پشتیبان و دنیای درونی آفریده شده در فیلم نامه سریال عمقی مثال زدنی پیدا می کند.

این مجموعه تلویزیونی تلاش و دست وپازدن برای یافتن هویت و یافتن جایگاه در جهانی پر از نسخه های مشابه از فرد را دست مایه کار قرار می دهد گرچه نهایتا در سطح مفهوم پردازی قوی تر از سطح اجرای ایده عمل کرده است. با این وجود می توان ادعا کرد که تماشای سریال یتیم سیاه برای هر علاقه مند به سریال های علمی-تخیلی ضروری است.

16- 100 نفر (The 100)

سریال 100 نفر

  • خالق سریال: Jason Rothenberg
  • دوره پخش: 2014 تا 2020
  • بازیگران: Eliza Taylor, Paige Turco, Thomas McDonell
  • امتیاز IMDb به سریال: 7.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100

واقعا اغراق آمیز نیست اگر بگوییم سریال «100 نفر» شایستگی هایی داشت تا در حد و اندازه های سریال گمشده مورد توجه قرار بگیرد. البته هواداران سرسخت سریال با این ایده کاملا موافق اند. این اکشن علمی -تخیلی پساآخرالزمانی که 100 سال پس از یک کشتار هسته ای که حیات در کره زمین را نابود کرده در جریان است بر گروهی از بازماندگان متمرکز است که در یک ایستگاه فضایی سکونت دارند؛ بازماندگانی که البته سودای بازگشت به خانه را در سر دارند.

داستان این مجموعه تلویزیونی و فضای اسرارآمیز و گیرای آن محصولی جذاب و درگیرکننده را ایجاد کرده که احتمالا درست شبیه به سریال گمشده هوادارانش را از هفته ای به هفته ای دیگر پر از هیجان نگه می داشت.

17- پیشتازان فضا: دیسکاوری (Star Trek: Discovery)

سریال پیشتازان فضا: دیسکاوری

  • خالق سریال: Bryan Fuller, Alex Kurtzman
  • دوره پخش: 2017 تا کنون
  • بازیگران: Sonequa Martin-Green, Doug Jones, Shazad Latif
  • امتیاز IMDb به سریال: 7.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 84 از 100

«پیشتازان فضا: دیسکاوری» اولین سریال تلویزیونی پیشتازان فضا از سال 2005 به بعد این مجموعه را به نقطه اوج خود رساند. داستان سریال حدودا 10 سال پیش از ماموریت های اولیه جریان دارد؛ زمانی که بی احتیاطی فرمانده مایکل برنهام منجر به جنگی میان فدراسیون متحده سیاره ها و امپراتوری کلینگون می شود.

سریال پیشتازان فضا: دیسکاوری از نظر رده بندی سنی هم از سنت های همیشگی فاصله گرفت و به مجموعه با درجه بندی سنی R تبدیل شد. گرچه این نکات در حاشیه موفقیت اصلی سریال قرار دارد؛ موفقیتی که سریال آن را مدیون پویایی رابطه میان مایکل و باقی اعضای تیم دوست داشتنی اش است. جلوه های ویژه به کار رفته در پیشتازان فضا: دیسکاوری کیفیت خاصی دارد که آن را هم پای فیلم های سینمایی قرار می دهد و از این نظر هم آن را با نمونه های دیگر متمایز می کند.

18- عروسک روسی (Russian Doll)

سریال عروسک روسی

  • خالق سریال: Natasha Lyonne, Leslye Headland, Amy Poehler
  • دوره پخش: 2019 تا کنون
  • بازیگران: Natasha Lyonne, Greta Lee, Yul Vazquez
  • امتیاز IMDb به سریال: 7.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 97 از 100

سریال «عروسک روسی» را باید یکی دیگر از موفقیت های قابل توجه شرکت نتفلیکس به حساب آورد. اثری بی پروا و صمیمانه که از سازوکار روایت های آثار علمی-تخیلی بهترین بهره برداری ممکن را داشته و عناصر علمی-تخیلی را با عناصر کمدی در هم آمیخته است.

عروسک روسی را باید اثری شبیه به کمدی فانتزی «روز گراندهاگ» (Groundhog Day) در نظر گرفت با این تفاوت که از آن بدبینانه تر و تیره  و تارتر است. فیلم درباره یک طراح نرم افزار است که در یک حلقه زمانی گرفتار شده؛ این وضعیت او را متوجه برخی ظرافت های درون زندگی اش می کند که پیش از آن متوجه شان نبوده یا نمی خواسته به آن ها توجه کند.

نکته جالب درباره سریال عروسک روسی اینجا است که سازندگان راه تازه ای برای بیان داستان این حلقه بسته زمان پیدا کرده اند و بدون اینکه مجبور باشند مدام وقایع قبلی را تکرار کنند با شیوه های خلاقانه تر مسیر داستانی این مجموعه را پیش می برند.

19- ساکن برج بلند (The Man in the High Castle)

سریال ساکن برج بلند

  • خالق سریال: Frank Spotnitz
  • دوره پخش: 2015 تا 2019
  • بازیگران: Alexa Davalos, Rupert Evans, Luke Kleintank
  • امتیاز IMDb به سریال: 8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 84 از 100

«ساکن برج بلند» سریالی است برگرفته از رمان فیلیپ کی دیک نوشته شده در سال 1963 که تاریخ جایگزین ترسناکی را درباره جنگ جهانی دوم روایت می کند؛ در این تاریخ تخیلی جایگزین نیروهای متحدین برنده جنگ جهانی دوم و نازی ها به یکی از سه ابر قدرت برتر جهان تبدیل شده اند.

این مجموعه تلویزیونی با تمرکز بر یک گروه از افراد از جان گذشته که نوعی نیروی مقاومت را تشکیل داده اند، مضامینی چون بیگانه هراسی و پارانویای دوران جنگ سرد را می کاود.

در این سریال اتحاد میان افراد مدام در حال تغییر است چرا که به سختی می توان از حضور افراد خوب در برابر افراد بد حرف زد بلکه باید از صف آرایی بدها در برابر بدترها سخن گفت. به هر حال کم تر پیش می آید که چنین آثاری بتوانند در سطح اجرا و کشاندن بینندگان به دنبال خود موفق عمل کنند.  عموم این سریال ها در حد همان ایده جذاب اولیه باقی می مانند اما ساکن برج بلند از این حد فراتر رفته و با شخصیت هایی پخته به مجموعه ای اثرگذار تبدیل می شود که تنش قابل توجه و درگیرکننده ای هم به مخاطبانش وارد می کند و آن ها را به شدت مشتاق دیدن قسمت های بعدی نگه می دارد.

20- ناجورها (Misfits)

سریال ناجورها

  • خالق سریال: Howard Overman
  • دوره پخش: 2009 تا 2013
  • بازیگران: Iwan Rheon, Robert Sheehan, Lauren Socha
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92 از 100

«ناجورها» هم یکی دیگر از آن دست سریال هایی است که حال و هوای آثاری چون «مردان ایکس» (X-Men) و «چهار شگفت انگیز» (Fantastic Four) را دارد. فیلم درباره یک تیم ناجور و ناهماهنگ از بزهکاران جوان اروپایی است که هر کدام قدرت های منحصربه فرد ابرقهرمانی دارند.

این گروه به سرعت مرزهای قدرت های جدید خود را کشف می کنند اما هم زمان در می یابند که با توجه به چنین قدرت هایی (همچون فناناپذیری و سفر در زمان) مجبورند نوعی زندگی غیرطبیعی را سپری کنند. این مجموعه تلویزیونی عناصر ابرقهرمانی را با بعضی عناصر آشنای دیگر آثار علمی-تخیلی در هم آمیخته و این ترکیب را در کنار مشکلات خاص سال های آغازین جوانی به عنوان موتور محرک داستانش به کار می گیرد.

21- همتا (Counterpart‎)

سریال همتا

  • خالق سریال: Justin Marks
  • دوره پخش: 2017 تا 2019
  • بازیگران: J. K. Simmons, Olivia Williams, Harry Lloyd
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 100 از 100

«همتا» یک سریال علمی-تخیلی جاسوسی است که برای لذت بردن از آن باید فرصت نسبتا خوبی در اختیارش بگذارید تا به تدریج تاثیرش را بگذارد.

در سریال همتا جی. کی. سیمونز نقش یک افسر اطلاعاتی مستقر در برلین را بازی می کند که کشف می کند ظرف 30 سال گذشته جهان ما در حال جنگیدن با یک جهان جایگزین بوده است. از این جهان مامورانی از جمله همزاد شخصیت اصلی سریال برای کشتن انسان ها فرستاده شده اند.

داستان سرایی غنی و بی پایان سریال با جنبه های هیجان انگیری که در فیلم های جاسوسی مربوط به جنگ سرد سراغ داریم پیش می رود و کیفیت بازی ها هم به شکلی استثنایی بالا است. فیلم از تئوری های توطئه جذاب چنان بهره گرفته که مخاطبان تا به حال شبیهش را ندیده اند و از طریق نمایش تخیلاتی بسیار ترسناک و تاریک مخاطبان را دچار واکنش های احساسی قدرتمند می کند.

22- جنگ ستارگان: جنگ های کلون (Star Wars: The Clone Wars‎)

سریال جنگ ستارگان: جنگ های کلون

  • خالق سریال: George Lucas
  • دوره پخش: 2008 تا 2020
  • بازیگران: Tom Kane, Matt Lanter, James Arnold Taylor
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100

گرچه این مجموعه تلویزیونی انیمیشن از نظر جلوه های بصری نسبت به مجموعه  انیمیشنی دیگری به همین نام ساخته سال 2003 چندان قدرتمندتر نیست اما این سریال کاوش درگیرکننده تری را درون جذاب ترین بخش های حماسه جنگ ستارگان به تصویر می کشد؛ بخش هایی که طی دهه های گذشته به آن ها کمتر پرداخته شده.

داستان این سریال میان دو پیش درآمد یعنی «جنگ ستارگان: قسمت دوم – حمله کلون ها» و «جنگ ستارگان قسمت سوم: انتقام سیت» جریان دارد. سبک منحصربه فرد انیمیشن به کار رفته در سریال احتمالا ممکن است خوشایند بسیاری از مخاطبان نباشد اما به این مجموعه کمک کرده تا سبک بصری خاصی پیدا کند و از طریق آن هویتی متمایز بیابد.

23- فضای گسترده (The Expanse‎)

سریال فضای گسترده

  • خالق سریال: Mark Fergus, Hawk Ostby
  • دوره پخش: 2015 تا کنون
  • بازیگران: Thomas Jane, Steven Strait, Cas Anvar
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94 از 100

اگر بخواهیم سریال «فضای گسترده» را به یک سریال آشناتر و قدیمی تر ژانر علمی-تخیلی شبیه بدانیم باید به مجموعه «بتل استار گالکتیکا» (Battlestar Galactica) اشاره کنیم؛ فضای گسترده هم سریالی در همان حال و هوا است و مخاطبی را که داستان پیچیده و پرخشونتش را دنبال کند دست خالی نمی گذارد.

این سریال که براساس مجموعه کتاب های علمی-تخیلی با همین نام نوشته جیمز اس. ا. کوری ساخته شده طی زمانی 200 سال پس از حال حاضر جریان دارد؛  زمانی که مستعمرات در منظومه شمسی با یکدیگر تضادورزی ها و بحران های مداوم را تجربه می کنند. در این شرایط شهروندان زمین و مریخ باید برای تضمین بقای تمام بشریت در جبهه های جنگ حضور پیدا کنند.

فیلم به شکل مساوی از عناصر علمی-تخیلی، اکشن-ماجراجویی و ویژگی های یک تریلر نفس گیر بهره گرفته است. همچنین تقابل میان شخصیت ها در سریال فضای گسترده با عموم آثار این چنینی متفاوت است.

24- 11٫22٫63

سریال 11٫22٫63

  • خالق سریال: Bridget Carpenter
  • دوره پخش: 2016
  • بازیگران: James Franco, Sarah Gadon, Cherry Jones
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.2 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 83 از 100

این سریال قدرنادیده شبکه هولو را بریجیت کارپنتر ساخته و جی. جی. آبرامز و استیون کینگ از جمله تهیه کننده های اجرایی آن بوده اند.

شاید بتوان این محصول را بهترین سریال علمی-تخیلی با مضمون سفر در زمان یا دست کم یکی از بهترین  نمونه های چنددهه اخیر نامید. این سریال که براساس کتابی به همین نام نوشته استیون کینگ در 8 قسمت ساخته شده درباره یک معلم است که با سفر در زمان به دهه 1960 بازمی گردد تا مانع ترور رییس جمهور آمریکا شود.

هنگامی که از بعضی پیچیدگی های اولیه سریال عبور کنید دیگر با داستانی درگیرکننده روبرو خواهید شد که دنبال کردنش آسان است و کاملا مخاطبانش را درگیر می کند. فیلم یک داستان عاشقانه تراژیک را هم درون روایت تاریخی خود قرار داده که به تدریج نقشی مرکزی پیدا می کند.

گرچه بخشی از طرح داستانی نسبت به آنچه از اقتباس های مربوط به کتاب های استیون کینگ انتظار داریم شتاب زده تر و کمتر پخته به نظر می رسد اما این نواقص در خدمت تاکید بیشتر بر رابطه عاشقانه فیلم ایجاد شده اند. این رابطه عاشقانه به شدت جذاب است، تنش و تعلیق قابل توجهی را به مخاطبان وارد می کند و کار را با یک ضربه استثنایی به پایان می رساند.

25- مندلورین (The Mandalorian)

سریال مندلورین

  • خالق سریال: Jon Favreau
  • دوره پخش: 2019 تا کنون
  • بازیگران: Pedro Pascal, Gina Carano, Giancarlo Esposito
  • امتیاز IMDb به سریال: 8.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100

مندلورین یک سریال وسترن فضایی است؛ اولین سریال لایواکشن در مجموعه جنگ ستارگان که داستان آن پنج سال پس از وقایع «بازگشت جدای» (Return of the Jedi) جریان دارد.

مندلورین از آن دست سریال هایی است که در حوزه بصری قوی تر از حوزه روایی است. ساختار سریال به شکلی است که در فصل اول تا حدودی به تکرارافتادن روایت  را شاهدیم با این وجود شخصیت های این مجموعه تلویزیونی تا حد زیادی مخاطبان را تحت تاثیر قرار می دهند.

“سولوس” یک سریال علمی تخیلی آنتولوژی است که با وجود 7 شخصیت جنبه های مختلف تجربه انسانی را نشان می دهد. هر قسمت به یک شخصیت می پردازد که خود را در شرایط پیچیده می بیند. بنابراین باید واکنش های مختلف نشان دهد. این سریال هم دیدنی است و هم هویت انسان را نشان می دهد. سریال با داستان ساده خود جنبه های مختلف روان انسانی را نشان می دهد. اگر از تماشای سریال های آنتولوژی علمی تخیلی لذت می برید در اینجا می خواهیم بهترین سریال های علمی تخیلی مشابه “سولوس” را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.

6. عشق، مرگ و ربات ها – Love, Death & Robots – 2019

سریال | علمی تخیلی

محصولی از مغز متفکر “تام میلر” (Tim Miller) کارگردان “ددپول” (Deadpool) و “دیوید فینچر” (David Fincher) کارگردان فیلم هایی مثل “باشگاه مبارزه” (Fight Club) و “مورد عجیب بنجامین باتن” (The Curious Case of Benjamin Button). این سریال آنتولوژی یک پروژه دیگر از این شخصیت هاست که به سه عنصر معرفی شده در عنوان می پردازد. این سریال عمیق و دیدنی جلوه های بصری زیبایی دارد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی در قرن 21 (تا به اینجا)

5. رویاهای الکتریکی – Electric Dreams – 2017

سریال | علمی تخیلی

یک سریال آنتولوژی براساس آثار نویسنده علمی تخیلی “فیلیپ کی.دیک” که یک اثر خیره کننده تخیلی-پادآرمان شهری است. این سریال با اقتباس از موضوعات مختلف برای طرفداران این ژانر جذاب است. این سریال با مضمون جذاب خود قسمت های زیبایی خلق می کند و یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی است.

4. داستان هایی از لوپ – Tales from the Loop – 2020

سریال | علمی تخیلی

سریالی نوشته و ساخته “ناتانائیل هالپرن” (Nathaniel Halpern) که گرچه آنتولوژی نیست اما یک سریال علمی تخیلی است. هرچند قسمت ها مثل یک داستان جداگانه می باشند. این سریال در یک شهر تخیلی در اوهایو رخ می دهد. در آنجا یک مرکز تحقیقانی به نام لوپ وجود دارد که تحقیقات عجیب انجام می دهند. این سریال هم مثل “سولوس” با استفاده از تکنولوژی آینده ساخته شده تا بیننده را تحت تأثیر قرار دهد. این سریال با اقتباس از کتاب هنری از “سیمون استالنهاگ” ساخته شد.

همچنین بخوانید: لیست بدترین و بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2019

3. منطقه نیمه روشن – The Twilight Zone – 1959

سریال | علمی تخیلی

یک سریال علمی تخیلی آنتولوژی سیاه سفید که از زمان پخش در سال 1959 تماشاگران را به خود جذب کرد. این سریال زمانی که ژانر علمی تخیلی محبوب نبود، آن را موردتوجه قرار داد. هر قسمت داستان پیچیده ای را نشان می دهد. موضوعات نمایش داده در آن از سریال های علمی تخیلی موجود وسیع تر بوده و قلمرویی ترسناک و تریلر را نشان می دهد. با این حال به ریشه های علمی تخیلی اش وصل است. چون نویسنده های داستان عبارتند از “چارلر بمانت” و “ری بردبری”.

2. اس اف 8 – SF8 – 2020

سریال | علمی تخیلی

یک سریال آنتولوژی از کره جنوبی درباره مفاهیم آینده و تأثیر آنها بر انسان. هر قسمت توسط کارگردان متفاوتی کارگردانی شد و مضمون اصلی آن جستجو درباره جامعه ایده آل انسانی است. این سریال مثل هر سریال علمی تخیلی دیگر این ایده ها را با دستگاه ها و ماشین های مختلف ترکیب می کند. یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی که هر قسمت داستان جالبی دارد.

همچنین بخوانید: 14 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینما

1. آینه سیاه – Black Mirror – 2011

سریال | علمی تخیلی

یکی از بهترین سریال های آنتولوژی علمی تخیلی که مسائل جامعه امروز در رابطه با سناریوهای آینده را نشان می دهد. موضوعات آن به ترس های انسانی در جامعه امروزی می پردازد و مسائل پیش پاافتاده در فضای آینده را نشان می دهد. این بلندپروازی ها کیفیت قسمت ها را کمی زیرسوال می برند، اما اگر از تماشای “سولوس” لذت بردید این سریال را هم دوست خواهید داشت، چون یکی از بهترین سریال های علمی تخیلی است.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید