فیلم و سریال

بهترین سریال های جنایی هیجان انگیز

سریال های ترکی در ایران محبوبیت زیادی دارند. شاید دسته‌ای از عاشقان سریال فقط سریال‌های انگلیسی‌زبان یا اروپایی را دوست داشته باشند، اما باید قبول کنیم که شمار قابل توجهی از شهروندان ایرانی هم از سریال‌های ترکی خوششان می‌آید.

در واقع سریال‌های ترکی از نظر فرهنگی برای مردم ایران آشناتر هستند و تشابهات اجتماعی و فرهنگی و مذهبی بیشتری در آنها پیدا می‌کنند. ضمن اینکه آنها عموما مدرن و خوش آب و رنگ ساخته می‌شوند و ترکیبی از سنت و محیطهای لوکس شهری آنها را برای خیلی‌ها جذابتر می‌کنند. ضمن اینکه عده‌ای از ایرانی‌ها با گویش ترکی آشنا هستند و بیشتر فیلم را می‌توانند با زبان اصلی هم تا حد زیادی درک کنند.

فهرستی از بهترین سریال های ترکی:

۱- سریال معلم

دختری ورزشکار به نام رویا که به تقلب در آخرین مسابقه خود متهم شده و در مدرسه مورد بی احترامی قرار گرفته است، اقدام به خودکشی می کند. در ادامه، معلمی به نام آکیف تصمیم می گیرد که به دانش آموزان مقصر در این ماجرا، درسی فراموش نشدنی بدهد و…

سریال معلم، سریالی جنایی، درام و مهیج، محصول سال ۲۰۲۰ کشور ترکیه است. بازیگرانی چون ایلکر کاللی، سرن موری، افرا ساراچوغلو، سرهات مصطفی کلیچ، سرکان کسکین، شریف ارول، مرت رمضان دمیر و جان بارتو اصلان در سریال معلم به ایفای نقش پرداخته اند.

سریال معلم توسط کمپانی های مدیاپیم و ام‌اف یاپیم تولید شده و پخش آن از سال ۲۰۲۰ در شبکه فاکس ترکیه آغاز شده است.


۲- سریال عمق

ساهیر که در یک کلینیک وابسته به اداره پلیس در استانبول مشغول به کار است، تلاش می کند تا افراد بیمار را درمان کند و آنها را از فکر مرگ بازدارد. در این میان، او با دختری پر رمز و راز به نام بیلگه مواجه می شود و…

سریال عمق، سریالی اکشن، ماجراجویی، درام و رازآلود، محصول سال ۲۰۱۸ کشور ترکیه است. بازیگرانی چون ایلکر کاللی، نسلیهان آتاگول، بیراک توزوناتاچ، بولنت امین یارار، دفنه کایالار، گزده تورک ‌پنجه، گون کوپش و فریدون دوزاغاچ در سریال عمق به ایفای نقش پرداخته اند.

سریال عمق توسط کمپانی تی ام سی فیلم تولید شده است و ساخته اویگار کوتلو است. سریال عمق در جشنواره های مختلف افتخارات متعددی را به دست آورد که از میان آنها می توان به دریافت یک جایزه گلدن آمبرلا و نامزدی دریافت شش جایزه گلدن باترفلای اشاره کرد.


۳- سریال ماراشلی

«ماراشلی»، سریالی در ژانر درام-خانوادگی و عاشقانه و محصول سال ۲۰۲۱ کشور ترکیه است. بازیگران جوان و مطرح صنعت فیلمسازی ترکیه ای، «بوراک دنیز» و «آلینا بز» در این سریال به ایفای نقش پرداخته اند. داستان این سریال درمورد یک سرباز سابق نیروهای ویژه ترکیه به اسم «ماراشلی» است که پس از مرگ غم انگیز دخترش، زندگی اش به کل تغییر می کند. او یک کتابفروشی باز می کند و زندگی اش را از این طریق می گذراند تا اینکه یک روز دختر زیبایی به اسم «ماهور» پا به مغازه اش می گذارد. ماهور عکاس موفقی است که طی اتفاقاتی، به دردسر بزرگی می افتد و ماراشلی مجبور می شود او را نجات دهد. از همان روز به بعد، سرنوشت این دو به هم گره می خورد.

بازیگرانی چون بوراک دنیز، آلینا بز، سرهات مصطفی کلیچ، سایگین سویسال، روژدا دمیرر، جمیل بویوکدوگرلی، ملیس ایسیتن و نسلیهان آجار در سریال ماراشلی به ایفای نقش پرداخته اند.

سریال ماراشلی از سال ۲۰۲۱ از شبکه ای تی وی پخش شده و ساخته آردا ساریگون است.


۴- سریال فاطما

زنی جوان به نام فاطما، هنگام تلاش برای یافتن همسر گمشده‌اش، تصادفاً مرتکب قتل می شود. دیری نمی گذرد که همکاران همسر فاطما از این ماجرا باخبر می شوند و…

سریال فاطما، سریالی جنایی، درام و مهیج، محصول سال ۲۰۲۱ کشور ترکیه است. بازیگرانی چون بورجو بیریجیک، مهمت ییلماز آک، هازال تورسان، شهسوار آکتاش، اوقور یوجل، گلچین کولتور شاهین، دنیز سن حمزه اوغلو و چاعداش اونور اوزتورک در سریال فاطما به ایفای نقش پرداخته اند.

پخش سریال فاطما از سال ۲۰۲۱ در نتفلیکس آغاز شده است. سریال فاطما توسط کمپانی آیدیا فیلم کریتیوز تولید شده و ساخته اوزگور اونورمه است.


۵- سریال ۵۰ متر مربع

یک پسر فراری بعد از اینکه به رئیس خود خیانت می کند، در یک خیاطی پنهان می شود تا از دست آنها در امان بماند. صاحب آنجا آن پسر را با پسر خود اشتباه می گیرد و او تلاش می کند تا هویت جدیدش را حفظ کند و…

سریال ۵۰ متر مربع، سریالی کمدی، درام و مهیج، محصول سال ۲۰۲۱ کشور ترکیه است. بازیگرانی چون انگین اوزترک، کورشات النی‌آچیک، چنگیز بوزکورت، آیبوکه پوسات، تولگا تکین، توئچه کاراباجاک، تونجای بیازیت و اوزگور امره ییلدیریم در سریال ۵۰ متر مربع به ایفای نقش پرداخته ‌اند.

سریال ۵۰ متر مربع از نتفلیکس پخش شده است و ساخته بوراک آکساک است.


۶- سریال کویر

یک کاپیتان باتجربه به همراه یک پلیس تازه وارد با قتل یک کودک در شهر روبرو می شوند. این قتل آنها را به سمت یک مرد تاجر و دخترش دلارا سوق می دهد و…

سریال کویر، سریالی جنایی، درام و رازآلود، محصول سال ۲۰۱۸ کشور ترکیه است. بازیگرانی چون اییت اوزشنر، اکین کوچ، نور فتاح ‌اوغلو، بیگه اونال، آلتان ارککلی، مروه چاییران، بولنت دوزگون اوغلو و اسرا کیزیلدوگان در سریال کویر به ایفای نقش پرداخته ‌اند.

سریال کویر توسط کمپانی آرک فیلم پخش شده است. سریال کویر در جشنواره‌ ‌های مختلف افتخارات متعددی را به دست آورد که از میان آنها می ‌توان به نامزدی دریافت یک جایزه گلدن باترفلای اشاره کرد.


۷- سریال بهزاد چ: کارآگاهی از آنکارا

بهزاد یک پلیس سرسخت و خشن است که به عنوان رئیس اداره جنایی در آنکارا مشغول کار است. او در حالی که به همراه تیمش مجرمان را دستگیر می کند، ناخواسته درگیر مشکلات بسیاری می شود و…

سریال بهزاد چ: کارآگاهی از آنکارا، سریالی جنایی، درام، رازآلود و مهیج، محصول سال ۲۰۱۰ کشور ترکیه است. بازیگرانی چون اردال بشیکچی، اینانچ کونوکچو، اگه آیدان، برکان سال، آیچا ارن، فاتح آرتمان، سدا باکان و ارای اسرول در سریال بهزاد چ: کارآگاهی از آنکارا به ایفای نقش پرداخته ‌اند.

سریال بهزاد چ: کارآگاهی از آنکارا از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۹ پخش شده است و بر اساس رمان های هر کسی ردی از خود بر جای می گذارد و آخرین حفاری به قلم امره سربس ساخته شده است. سریال بهزاد چ: کارآگاهی از آنکارا در جشنواره‌ ‌های مختلف افتخارات متعددی را به دست آورد که از میان آنها می ‌توان به نامزدی دریافت دو جایزه گلدن باترفلای اشاره کرد. سریال بهزاد چ: کارآگاهی از آنکارا جزو ۲۵۰ سریال برتر از نگاه سایت IMDB است و در رتبه صد و شصت چهارم قرار دارد.


۸- سریال قیام ارطغرل

روایت داستان قهرمانانه ارطغرل غازی، پدر عثمان یکم که امپراطوری عثمانی را بنیان نهاد.
یکی از سریال‌های تحسین شده ترکیه و پیش‌درآمد سریال محبوب قیام عثمان

سریال قیام ارطغرل، سریالی اکشن، ماجراجویی، درام، تاریخی و جنگی، محصول سال ۲۰۱۴ کشور ترکیه، به کارگردانی مهمت بوزداغ است. بازیگرانی چون انگین آلتان دوزیاتان، هولیا دارجان، چنگیز جوشکون، نورتین سونمز، جلال آل، هاکان سریم، ادیب زیدان و آیبرک پکان در سریال قیام ارطغرل به ایفای نقش پرداخته ‌اند.

سریال قیام ارطغرل از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ از شبکه تی آر تی پخش شده است. سریال قیام ارطغرل بر اساس رویدادهای تاریخی قرن سیزدهم که منجر به سرنگونی دودمان سلجوقیان در آناتولی و به ‌وجود آمدن امپراطوری عثمانی شد، ساخته شده ‌است. در سریال قیام ارطغرل دوره ‌ای از زندگی سلیمان ‌شاه، جد بزرگ عثمانیان و ارطغرل پدر عثمان یکم بنیانگذار امپراطوری عثمانی به تصویر کشیده شده ‌است.

سریال قیام ارطغرل پرهزینه ‌ترین سریال تاریخ ترکیه به حساب می آید و سریال قیام عثمان در ادامه این سریال ساخته شده ‌است. سریال قیام ارطغرل در جشنواره‌ ‌های مختلف افتخارات متعددی را به دست آورد که از میان آنها می ‌توان به دریافت جوایز گلدن پالم، گلدن باترفلای و گلدن استار اشاره کرد.


۹- سریال سعید و شورا

سعید پسر ارشد یک خانواده ترک و شورا، دختر یک خانواده نجیب روسی است که این دو بر حسب اتفاق باهم آشنا می شوند و… یک داستان پرکشش درباره عشق و امید

سریال سعید و شورا، سریالی درام، تاریخی، جنگی و عاشقانه، محصول سال ۲۰۱۴ کشور ترکیه، به کارگردانی هاکان اینان و هیلال سارال است. اجه یورنچ و ملک گنچ ‌اوغلو نویسندگی سریال سعید و شورا را بر اساس رمانی با همین عنوان به قلم نرمین بزمن بر عهده داشته اند.

بازیگرانی چون کیوانچ تاتیلتو، فرح زینب عبدالله، چاعلار ارطغرل، دمت اوزدمیر، ملیسا پاموک، الچین سانگو، بیرکان سوکولو و اوشان چاکر در سریال سعید و شورا به ایفای نقش پرداخته ‌اند.

سریال سعید و شورا از سال ۲۰۱۴ از شبکه استار تی وی آغاز شده است.


۱۰- سریال فاتح

طی قرن های متمادی، شهر قسطنطنیه بارها تحت محاصره قرار گرفت، اما هیچ عاملی نتوانست از سد مستحکم دیوارهای این شهر عبور کند. تا اینکه یکی از بزرگترین پادشاهان عثمانی به نام محمد فاتح، موفق به فتح این شهر شد و…

سریال فاتح، سریالی اکشن، تاریخی و جنگی، محصول کشور ترکیه است که در سال ۲۰۱۸ از شبکه بلو تی‌وی این کشور پخش شده و بازیگرانی چون کنعان ایمیرزالی‌اوغلو، چتین تکیندور، گورکان اویگون، بوشرا دولی، ارتان صبان، هازال فیلیز کوچوک‌کوسه، اسماعیل دمیرچی و فوندا اریعیت در آن به ایفای نقش پرداخته اند.


۱۲- سریال حلقه

یک دختر و پسر جوان از دو جایگاه مختلف با هم همراه می‌شوند تا در برابر توطئه‌ای بزرگ مبارزه کنند…

سریال حلقه، سریالی اکشن، جنایی و درام محصول کشور ترکیه است که پخش آن از سال ۲۰۱۹ در شبکه تی آر تی وان ترکیه آغاز شده و بازیگرانی چون سرکان چای اوغلو، هانده ارچل، کان ییلدیریم، هازال سوباسی، نازان کسال، احمت ممتاز تایلان، بوراک سرگن و اوموت کاراداغ در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.


۱۳- سریال اتاق قرمز

اتاق قرمز ماجراهای مختلف یک کلینیک روانشناسی و بیماران آن را به تصویر می‌کشد…

سریال اتاق قرمز، سریالی درام محصول کشور ترکیه است که پخش آن از سال ۲۰۲۰ در شبکه تی وی هشت ترکیه آغاز شده است. بازیگرانی چون بینور کایا، تولین اوزن، بوراک سوینچ، مریج آرال، هالیت ازگور ساری، گلچین کولتور شاهین و باران جان اراسلان در سریال اتاق قرمز به ایفای نقش پرداخته‌اند.


۱۴- سریال داستان ما

خانواده‌ای شلوغ و دوست داشتنی که در یکی از محله‌های فقیرنشین ساکن هستند، سعی دارند با شرایط سخت کنار بیایند و به زندگی ادامه دهند…

سریال داستان ما، سریالی کمدی، درام و عاشقانه محصول کشور ترکیه است که طی سال‌های ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۹ از شبکه فاکس ترکیه پخش شده و بازیگرانی چون هازل کایا، بوراک دنیز، رها اوزجان، یائیزجان کنیالی، نژات اویگور، زینپ سلیم اوغلو،عمر سوگی و آلپ آکار در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

این سریال با اقتباس از سریال بی‌حیا محصول کشور انگلستان ساخته شده و نامزد دریافت چندین جایزه از جشنواره‌های مختلف شده است.


۱۵- سریال عشق اجاره ای

برادر دفنه مبلغ زیادی بدهکار است و به زندان می‌رود. به همین دلیل دفنه مجبور می‌شود پیشنهادی را در ازای دریافت پول بپذیرد. او باید یک طراح کفش ثروتمند به نام عمر را عاشق خود کند و…

سریال عشق اجاره ای، سریالی کمدی و عاشقانه محصول کشور ترکیه است که پخش آن از سال ۲۰۱۷ در شبکه استار تی وی آغاز شده و بازیگرانی چون باریش آردوچ، الچین سانگو، صالیح بادمجی، انور بیوک توپچو، موژده اوزمان، سچکین ازدمیر، سینم ازتورک و نرگس کومباسار در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.


۱۶- سریال دکتر معجزه گر

علی وفا، نابغه‌ای است که در روستایی کوچک به دنیا آمده و رویای پزشک شدن را در سر می‌پروراند..

سریال دکتر معجزه گر، سریالی درام محصول کشور ترکیه است که پخش آن از سال ۲۰۱۹ در شبکه فاکس ترکیه آغاز شده و بازیگرانی چون تانر اولمز، انور تونا، سینم اونسال، هازال تورسان، مورات آیگن، ازگه ازدر، رها ازجان و بیهتر دینچل در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.


۱۷- سریال قیام عثمان

روایت سالهای پر فراز و نشیب زندگی عثمان بی، پسر ارطغرل غازی و بنیانگذار امپراطوری عثمانی در ترکیه.

سریال قیام عثمان، سریالی اکشن، تاریخی، جنگی، ماجراجویی و درام، محصول کشور ترکیه است که پخش آن از سال ۲۰۱۹ از شبکه ای‌تی‌وی آغاز شده و بازیگرانی چون بوراک اوزچیویت، نورالدین سونمز، راگیپ ساواس، ساروهان هونل، عایشه‌گل گونای، آلما ترزیک و طغرل چتینر در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال قیام عثمان در جشنواره‌های مختلف نامزد و برنده جوایز متعددی شده است.


۱۸- سریال تصادف

رییس پلیس قدیر همسر و فرزندش را در یک حادثه تروریستی از دست می‌دهد. او که دیگر ادامه دادن به زندگی برایش عذاب بزرگی است، تصمیم می‌گیرد با تصادف در هنگام رانندگی به زندگی خودش پایان ببخشد. اما او در یک تقاطع با سه ماشین دیگر تصادف می‌کند و…

سریال تصادف، سریالی اکشن، درام و مهیج محصول کشور ترکیه است که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ از شبکه شو تی‌وی پخش شده و بازیگرانی چون کیوانچ تاتلیتو، الچین سانگو، انور سایلاک، ملیسا اسلی پاموک، آلپرن دویماز، ارکان جان، رژدا دمیرر و هاکان کورتاش در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.


۱۹- سریال ظهور امپراطوری عثمانی

سلطان محمد دوم عثمانی نبردی حماسی را برای فتح قسطنطنیه، پایتخت تمدن بیزانت آغاز کرده و مسیر تحولات تاریخی برای قرن‌های پیش رو را تغیرر می‌دهد و…

سریال ظهور امپراطوری عثمانی، سریالی مستند، جنگی، درام و تاریخی، محصول کشور آمریکا است که پخش آن از سال ۲۰۲۰ آغاز شده و بازیگرانی چون جم ییغیت اوزوم اوغلو، توماسو بازیلی، سلیم بایراکتار، برکان سوکولو، عثمان سونانت، طوبی بویوک اوستون و اوشان چاکر در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.


۲۰- سریال الف

پس از کشف یک جسد در تنگه بوسفور کشور ترکیه، دو کارآگاه به نام‌های ستار و کمال، اسرار مربوط به جنایاتی را آشکار می‌سازند که…

الف، مینی‌سریالی اکشن، جنایی، درام و رازآلود، محصول کشور ترکیه است که در سال ۲۰۲۰ از شبکه‌های اف‌ایکس و بلو تی‌وی پخش شده و بازیگرانی چون کنعان ایمیرزالی‌اوغلو، احمد ممتاز تایلان، ملیسا سوزن، مفید کایاچان، خدیجه اصلان، مطلب مجدچی، استفانی سو چاگلار و عایشه گل اوراز در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.


۲۱- سریال نفوذی

پس از ناپدید شدن پسربچه‌ای به نام امید، مادرش سعی می‌کند که با خاطرات او به زندگی ادامه ‌دهد. از سوی دیگر، سارپ (برادر امید) خود را برای گم شدن او سرزنش می‌کند و…
نفوذی سریالی اکشن، جنایی و درام، محصول کمپانی آی یاپیم است که طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از شبکه تلویزیونی شو تی‌وی پخش شده و بازیگرانی چون چاعاتای اولوسوی، داملا کولبای، آراس بولوت اینملی، رضا کجااوغلو، بنسو سورال و چتین تکیندور در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این سریال که از نظر عملکرد بازیگران نقش اصلی مورد، نقدهای مثبتی را از سوی بسیاری از منتقدان دریافت کرده، در جشنواره‌های مختلف نامزد دریافت جوایز متعددی شده که از میان آنها می‌توان به نامزدی دریافت هشت جایزه در جشنواره پروانه طلایی ۲۰۱۷ اشاره کرد.



۲۲- سریال گودال

اعضای خانواده کوچووالی، کنترل یکی از محله‌های پرجرم و جنایت استانبول را در اختیار دارند و با قوانین خاص خود، این محله را اداره می‌کنند. البته گروه‌های تازه‌وارد سعی می‌کنند که قوانین این خانواده را زیر پا بگذارند و…

سریال گودال، سریالی اکشن، جنایی و مهیج، محصول کشور ترکیه است که پخش آن از سال ۲۰۱۷ در شبکه شو تی‌وی این کشور آغاز شده و بازیگرانی چون آراس بولوت اینملی، پریهان ساواش، نور سورر، ارکان کولچاک کوستندیل، رضا کجااوغلو، اونر ارکان، نسیپ ممیلی و کوبیلای آکا در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.


۲۳- سریال گرگ

در بهار سال ۲۰۱۴ میلادی و در شرایطی که تعداد نیروهای متخاصم در مرزهای ترکیه افزایش می‌یابد، این کشور با تهدیداتی مواجه می‌شود که در تاریخ معاصر آن بی‌سابقه بوده‌است و…

گرگ مینی‌سریالی اکشن، مهیج و جنگی، محصول مشترک کمپانی‌های کاگلارآرتز اینترتینمنت و اینسیگنیا پروداکشنز است که پخش آن از فوریه ۲۰۱۸ در شبکه نتفلیکس آغاز شده و بازیگرانی چون آهو ترک پنجه، سرکان چای اوغلو، امیر بندرلی اوغلو، مراد آرکین، مسعود آکوستا، احمد پینار، کان نرگیس و اوزگه گورل در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.


۲۴- سریال محافظ

مردی جوان به همراه یادگاری سحرآمیز که قدرت‌های خارق‌العاده‌ای را به او می‌دهد، برای مبارزه با نیروهای پلید و حل کردن معماهای مربوط به گذشته خود، دست به اقداماتی ماجراجویانه می‌زند که…

سریال محافظ، سریالی اکشن، فانتزی و علمی‌تخیلی محصول کشور ترکیه است که پخش آن از سال ۲۰۱۸ در نتفلیکس آغاز شده است. بازیگرانی چون چاعاتای اولوسوی، هازار ارگچلو، آیچا آیشین توران، بورچین ترزی‌اوغلو، فوندا اریعیت، محمد کورتولوش، اوکان یالابیک و امیلی گاس در سریال محافظ به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال محافظ اولین سریال ترکی شبکه نتفلیکس است که با استقبال بالای مخاطبین روبه‌رو شد. سریال محافظ مورد توجه منتقدین قرار گرفت و برنده چندین جایزه در جشنواره‌های بین‌المللی شده است.


۲۵- سریال عطیه

زنی به نام عطیه، با آرامش و رضایت خاطر در کنار خانواده و عزیزانش زندگی می‌کند. تا اینکه با کشف یک راز کهن در قدیمی‌ترین معبد جهان، زندگی او دستخوش تغییرات اساسی می‌شود و…

عطیه سریالی درام، فانتزی و رازآلود، محصول کشور ترکیه است که پخش آن از سال ۲۰۱۹ در نت‌فلیکس آغاز شده و بازیگرانی چون برن سات، مهمت گونسور، متین آکدولگر، ملیسا شنولسون، باشاک کوکلوکایا، جیوان جانووا، تیم سیفی و مرال چتین‌کایا در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.
این سریال که با عنوان استعداد نیز شناخته می‌شود، بر اساس رمان بیداری جهان به قلم شنگول بویباش ساخته شده‌‌است.


۲۶- سریال معصوم

یک کمیسر بازنشسته به نام جودت به همراه همسرش، دوران سالمندی خود را با آرامش خاطر، در مزرعه‌ای خارج از شهر سپری می‌کنند. البته زندگی آنها هنگامی با بحران مواجه می‌‎شود که…

معصوم، مینی‌سریالی جنایی، درام و رازآلود، محصول کشور ترکیه است که در سال ۲۰۱۷ از شبکه بلو تی‌وی این کشور پخش شده و بازیگرانی چون هالوک بیلگینر، نور سورر، علی آتای، اوکان یالابیک، سرکان کسکین، تولین اوزن، بارتو کوچوکچاگلیان و ایرم آلتوغ در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

از جمله افتخارات این مینی‌سریال می‌توان به نامزدی دریافت یک جایزه پروانه طلایی اشاره کرد.


۲۷- سریال بابیل

این سریال داستان زندگی یک استاد آرمان‌گرا به نام عرفان را روایت می‌کند که در پی اخراج ناعادلانه‌اش، دچار آشفتگی خاطر می‌شود و تلاش می‌کند که از پسر بیمارش مراقبت نماید. هنگامی که درهای خوشبختی یکی پس از دیگری به روی عرفان بسته می‌شوند، او در می‌یابد که…

بابیل سریالی درام، محصول کشور ترکیه است که پخش آن از سال ۲۰۲۰ در شبکه استار تی‌وی این کشور آغاز شده و بازیگرانی چون خالد ارگنچ، اوزان گوئن، آصلی انور، بیرس آکالای، نور فتاح‌اوغلو، مسعود آکوستا، برن قاسم اوغوللاری و مرت دوغان در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.


۲۸- سریال شخصیت

مردی ۶۵ ساله مبتلا به بیماری آلزایمر که به عنوان دستیار قاضی فعالیت می‌کند، تصمیم می‌گیرد جنایتکاران را به سزای اعمالشان برساند و…

«شخصیت» سریالی جنایی، درام و رازآلود، محصول کشور ترکیه است که از ۱۷ مارس تا ۸ ژوئن ۲۰۱۸ از سرویس استریمینگ «پوهوتی‌وی» پخش شده و بازیگرانی چون «متین آکدولگر»، «جانسو دره»، «هالوک بیلگینر»، «شبنم بوزوکلو»، «حسین آونی دانیال»، «نسیپ ممیلی»، «شنای گونلر» و «آیهان کاواس» در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این سریال که محصول کمپانی «آی یاپیم» به حساب می‌آید، در جدول برترین فیلم‌های وب‌سایت IMDB، رتبه پنجاه و سوم را به خود اختصاص داده‌است. ناگفته نماند که فیلمبرداری سریال «شخصیت» در شهرهای استانبول و گلیازی انجام شده‌است.


۲۹- سریال ستاره شمالی

ستاره شمالی: عشق اول فیلمی عاشقانه است که در سال ۲۰۱۹ به کارگردانی ارسوی گلر در ترکیه ساخته شد. داستان درباره ییلدیز است که تا زمانی که به یاد دارد عاشق کوزی است. او کسی را جز او ندیده است. خانواده ها نیز با یکدیگر دوست هستند. اما وقتی کوزی برای ادامه تحصیل در دانشگاه به استانبول می رود، همه چیز را فراموش می کند و به دنبال عشق دیگری می رود. وقتی خانواده او متوجه این موضوع می شوند، کوزی توسط همه افراد روستا و خانواده اش، ترد می شود. کوزی با زنی که دوست داشت ازدواج می کند و صاحب سه فرزند می شود. اما بیست سال بعد …

سریال ستاره شمالی به کارگردانی ارسوی گولر در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر عاشقانه و خانوادگی می‌باشد. در این سریال ایسمیل دمیرجی، اسلیهان گونر، گیزیم گونش، نیلسو برفین اکتس , اسلیهان کاپانساهین به هنرمندی پرداخته‌اند.


۳۰- سریال دختر سفیر

دختر سفیر (به ترکی استانبولی: Sefirin Kızı) سریالی ترکی در ژانر درام و عاشقانه است که در سال ۲۰۱۹ به کارگردانی امره کاباکوشاک ساخته شده و توسط ان جی ام و او۳ مدیا پخش شد. داستان سریال «دختر سفیر» درباره سانجار و ناره است که از جوانی یکدیگر را دوست دارند، اما پدر ناره با ازدواج آن ها مخالفت می کرد. ناره و سانجار تصمیم می گیرند فرار کنند و مخفیانه ازدواج کنند. شب بعد از عروسی سانجار گمان می کند که ناره …

سریال دختر سفیر به کارگردانی امره کاباکوساک در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر خانوادگی و عاشقانه می‌باشد. در این سریال انگین اکیورک، نسلیهان آتاگول، اوراز کایگیلار اوغلو، ارهان آلپای , دوکان پولات به هنرمندی پرداخته‌اند.


۳۱- سریال خانه من

“خانه من” یا به زبان ترکی استانبلی اویم، یک سریال درام و جدید ساخت کشور ترکیهمی باشد که در سال ۲۰۱۹ تولید و به کارگردانی کاگری بایرک، کارگردان موفق ترکیه ساخته شده است. سریال “خانه من” توسط او جی مدیا تولید و توسط نتفلیکس منتشر شد. این سریال با نام “خانه شما سرنوشت شماست” نیز شناخته می شود. در این سریال بازیگرانی نظیر دمت اوزدمیر ابراهیم چلیککول ایفای نقش می کنند. اویم “خانه من” با الهام از کتاب دختری در شیشه، اثر دکتر گزلیرن بودایاچویلو ساخته شده است. افسانه عشق چالش برانگیز مهدی و زینب در این سریال به مخاطبان نمایش داده می شود. مهدی و زینب، هر دو پر از زخمهای روحی هستند که در کودکی متحمل شده اند و هر دو برای درمان زخم های خود در زندگی مبارزه می کنند. با گذشت سال ها این دو روح مجروح به هم احساس تعلق پیدا می کنند. این سریال، سفر دو نفره مهدی و زینب را حکایت می کند که حرف عشق را در فرهنگ لغات و ذهن بیننده بازنویسی می کند.

سریال خانه من به کارگردانی کاگری بایرک در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر عاشقانه و خانوادگی می‌باشد. در این سریال دمت اوزدمیر، ابراهیم چلیککول، چنگیز آیدوغان، ابنچنور داسته میر , نورسیم دمیر به هنرمندی پرداخته‌اند.


۳۲- سریال شعله ور

«شعله ور»، سریالی در ژانر خانوادگی-عاشقانه و درام و محصول سال ۲۰۲۰ کشور ترکیه است. داستان این سریال با یک آتش سوزی بزگ شروع می شود؛ آتشی که زندگی ۳ زن را تحت تأثیر قرار می دهد و هر کدام را به نحوی تغییر می دهد. این ۳ زن، با ۳ تقدیر متفاوت برای رسیدن به عدالت و عشق حقیقی تلاش می کنند.

سریال شعله ور به کارگردانی احمت کاتیکسیز در سال ۲۰۲۰ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر خانوادگی و عاشقانه می‌باشد. در این سریال دمت اوگار، دیلان چیچک دنیز، هازار ارگوچلو، جیهانگیر جیهان، برکای آتش , جم بندر به هنرمندی پرداخته‌اند.


۳۳- سریال رامو

«رامو»، سریالی در ژانر اکشن-هیجان انگیز و درام و محصول سال ۲۰۲۰ کشور ترکیه است. داستان این سریال حول محور ۲ خانواده و دشمنی آن ها و عشقی بزرگ که در دل این خصومت جوانه می زند، می گردد.

سریال رامو به کارگردانی یاووز آلپ آکایدین و مصطفی سوکی دوعان در سال ۲۰۲۰ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر اکشن و هیجان انگیز می‌باشد. در این سریال مراد ییلدریم، اسرا بیلگیج، محمت سعید ارگنج، بولات گنج , ایلکر آکسوم به هنرمندی پرداخته‌اند.


۳۴- سریال عشق سیاه و سفید

«عشق سیاه و سفید» سریال ترکیه ای در ژانر عاشقانه محصول سال ۲۰۱۷ است. این سریال در جشنواره گلدن پالم و دیگر جشنواره ها در ۸ رشته نامزد شد. در سریال عشق سیاه و سفید بازیگرانی چون ابراهیم چلیککول، محمد اوزونر، اجه دیزدر و… به ایفای نقش پرداخته اند. داستان این سریال درباره پزشکی است که همه علمش را فدای درمان انسانها کرده. او با شخصی آشنا می شود که به اندازه سیاه و سفید با هم متفاوت هستند و این شروع ماجراست…

سریال عشق سیاه و سفید به کارگردانی امیر خلیل زاده و آلتان دلنمز در سال ۲۰۱۸ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر خانوادگی و عاشقانه می‌باشد. در این سریال ابراهیم چلیککول، بیرچه آکالای، محمد اوزونر، کاهیت گوک، اجه دیزدر , دنیز جلیل اوغلو به هنرمندی پرداخته‌اند.


۳۵- سریال آکینجی

سریال آکینجی به کارگردانی ولی سلیک در سال ۲۰۲۱ توسط کشور ترکیه در ژانر اکشن ساخته شده است. داستان این سریال، درباره مبارزه یک قهرمان مدرن است که ریشه در تاریخ عثمانی دارد و به قیمت جانش از شهر و مردمش محافظت می کند.

سریال آکینجی به کارگردانی ولی چلیک در سال ۲۰۲۱ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این سریال سوکرو اوزیلدیز، بوشرا دولی، ییلدیری شاهینلر، تولگا تکین، ارکان بکتاش، سرمیت یشیل، دیدم اینسلل , آدم بی به هنرمندی پرداخته‌اند.


۳۶- سریال قهرمان

سریال «قهرمان» روایت گر داستان زندگی بوکسور جوانی به اسم «کافکاس» است که درست زمانی که داشت آینده ی درخشانش را رقم میزد، دچار مشکلاتی در زندگی اش میشود و ناچارا با رینگ بوکس خداحافظی میکند. اما پس از گذشت چندین سال، او دوباره به خاطر پسرش «گونش» به رینگ مسابقات برمیگردد.

سریال قهرمان به کارگردانی کچه در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این سریال تولگاهای ساییشمان، ییلدیز چاگری آتیکسوی، ارکان اوجی، ایلایدا علیسان , مهمت بوزدوگان به هنرمندی پرداخته‌اند.


۳۷- سریال روزی روزگاری در چوکوروا

«روزی روزگاری در چوکوروا»، سریالی در ژانر خانوادگی-عاشقانه و درام و محصول سال ۲۰۱۸ کشور ترکیه است. این سریال روایت گر ارتباط عاطفی میان ۲ دلباخته در دهه ۷۰ میلادی و در شهر چوکوروا ترکیه است. عشق آنان دردسرهای بزرگی را برای آنها درست می کند تا حدی که مجبور به فرار کردن می شوند. آن ها هویت های جدیدی را برای خودشان انتخاب می کنند اما همین هویت های دروغین مشکلاتی را برایشان به وجود می آورد، جوری که آرزو می کنند ای کاش هیچوقت این دروغ را نمی گفتند.

سریال روزی روزگاری در چوکوروا به کارگردانی اورن کارابییک و مورات ساراچ اوغلو و فاروک تبر در سال ۲۰۱۸ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر خانوادگی و عاشقانه می‌باشد. در این سریال وحیده پرچین، هلال آلتینبیلک، مورات یونالمیش، تورگی آیدین , بولنت پولات به هنرمندی پرداخته‌اند.


۳۸- سریال کلاغ

«کلاغ» سریالی در ژانر عاشقانه محصول سال ۲۰۱۹ است. این سریال در جشنواره بین المللی بیروت و جشنواره پروانه طلایی پنتن نامزد شد و از جشنواره گلدن پالم برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مرد با بازی «باریش اردوچ» شد. داستان این سریال درباره دو دوست و همکار پلیسی است که برای عملیات بزرگ دستگیری فروشنده مواد مخدر وارد عمل می شوند. به یوسف و رفعت پیشنهادی داده می شود که این شروع ماجراست….

سریال کلاغ به کارگردانی بهادیر اینجه و مورات آکسو و علی بیلگین در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر عاشقانه و خانوادگی می‌باشد. در این سریال باریش اردوچ، بورجو بیریجیک، خدیجه اصلان، کنر شاهین، احسن ایروغلو , ایپک اردم به هنرمندی پرداخته‌اند.


۳۹- سریال حکیم اوغلو

حکیم اوغلو فیلمی در ژانر کمدی محصول سال ۲۰۱۹ و کشور ترکیه است. داستان این سریال زندگی دکتری به نام آتش حکیم اوغلو را روایت می کند. او هم اکنون به عنوان متخصص عفونی و نفرولوژی در بیمارستان بنیاد خیریه که دوستش ایپک مدیر آن است مشغول به کار شده. دکتر حکیم اوغلو پزشکیست که برای مداوای بیماران با آنها ارتباط نزدیک برقرار میکند.

سریال حکیم اوغلو به کارگردانی هولیا گزر در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر کمدی و خانوادگی می‌باشد. در این سریال تموچین اسن، ابرو اوزکان، کان ییلدیریم , آیتاچ شاشماز به هنرمندی پرداخته‌اند.


۴۰- سریال چیز دیگریست

سریال چیز دیگریست به کارگردانی برکان اویا در سال ۲۰۲۰ توسط کشور ترکیه در ژانر اکشن ساخته شده است. اویکو کار ایل در آن حضور دارد. گروهی از افراد با زمینه های مختلف اجتماعی در شهر شلوغ و رنگارنگ استانبول گرد هم می آیند. برخی با خواست خود و برخی از روی شانس.

سریال چیز دیگریست به کارگردانی برکون اویا در سال ۲۰۲۰ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر اکشن و هیجان انگیز می‌باشد. در این سریال اویکو کارایل، فتیح آرتمن، فوندا اریعیت، دفنه کایالار، ستار تانریوگن , بیگه اونال به هنرمندی پرداخته‌اند.


۴۱- سریال عشق های نیمه تمام

«عشق های نیمه تمام»، سریالی در ژانر درام-عاشقانه و هیجان انگیز و محصول سال ۲۰۲۰ کشور ترکیه است. بازیگران مطرحی از جمله «بوراک دنیز»، «دیلان چیچک دنیز» و «تولگا ساریتاش» در این سریال به ایفای نقش پرداخته اند. داستان سریال عشق های نیمه تمام، حول محور پسر جوان خبرنگاری به اسم «اوزان» می گردد که همیشه به دنبال یافتن حقیقت است. اما یک روز پیدا کردن حقیقت، برایش گران تمام می شود و در یک تصادف جانش را از دست می دهد. به او شانس دوباره ای داده می شود تا در یک جسم دیگری به زندگی برگردد و کارهای نیمه تمامش را تمام کند. اما آیا او می تواند ارتباط عاشقانه اش با نامزدش «الیف» را نیز به سرانجام برساند؟ یا نیمه تمام می ماند؟

سریال عشق های نیمه تمام به کارگردانی عمر تورگی در سال ۲۰۲۰ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ترکیه و در ژانر خانوادگی و عاشقانه می‌باشد. در این سریال بوراک دنیز، دیلان چیچک دنیز، تولگا ساریتاش، گیزم اونسال، نازلی بولوم , جم داوران به هنرمندی پرداخته‌اند.



بهترین سریال های جنایی معمایی رازآلود خارجی دنیا ؛ یکی از پرطرفدارترین و جذاب ترین ژانرها در دنیای فیلم و سریال، ژانر جنایی و معمایی می باشد که با روایت داستان های هیجان انگیز، معماهای پیچیده و شخصیت‌ های خاکستری، آن را به یکی از بهترین سبک ها تبدیل کرده است.

از این رو قصد داریم در این مقاله از بخش فیلم و بازی ماگرتا به معرفی لیستی 10 تایی از بهترین سریال های پلیسی کاراگاهی و جنایی معمایی رازآلود بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

فیلم های جنایی نام نوعی ژانر سینمایی است. فیلمی که در آن جستجوی شخصیت اصلی فیلم که معمولاً کارآگاه یا افسر پلیس یا روزنامه نگار یا وکیل است، منجر به افشای اسرار یک جرم می شود. این فیلم ها به تاریخ واقعی جنایات، یا اقتباس از داستان های جنایی تبهکاران و جنایتکاران مافیا می پردازد. بیشتر این فیلم ها دارای درجه سنی R هستند (یعنی افراد زیر 17 سال باید این فیلم را با والدین یا بزرگسالان تماشا کنند).

به طور کلی در ژانر جنایی، معمولاً با موضوعاتی مانند قتل، سرقت، گروگان گیری، آدم ربایی، جرایم سازمان یافته و موارد دیگر روبرو می شویم که به نوعی مغایر آداب و قوانین یک جامعه است و در ژانر جنایی، داستان چنین تخلفاتی به تصویر کشیده شده است. همچنین فیلم های جنایی ممکن است گیج کننده باشند ، تعلیق ها و اقدامات اضافه شده. داستان را جالبتر کنید.

قرار دادن نام شرلوک هلمز در مقابل کلمه معما شاید یکی از بهترین معادلات جهان باشد؛ به همین دلیل، بی دلیل نیست که بگوییم شرلوک یکی از هیجان انگیزترین و پیچیده ترین سریال های معمایی و رازآلود در جهان است. این مجموعه با بازی بندیکت کامبربچ و مارتین فریمن در نقش شرلوک هولمز و دکتر جان واتسون ساخته شده است و اقتباس از داستان مشهور شرلوک هولمز ساخته آرتور کانن دویل است.

این مجموعه توسط بسیاری از منتقدان و طرفداران سری شرلوک هلمز مورد تحسین قرار گرفته و تاکنون هشت جایزه Emmy را از آن خود کرده است که یکی از آنها برای بندیکت کامبربچ بود. یکی از نکات جالب در مورد بندیکت کامبربچ در نقش شرلوک هلمز این است که وی قبل از فیلمبرداری کل رمان اصلی را خواند تا به همه جنبه های شخصیت شرلوک تسلط پیدا کند.

داستان سریال در لندن معاصر اتفاق می‌افتد و ماجراهای کارآگاه مشاور، شرلوک هولمز (بندیکت کامبربچ) را نشان می‌دهد که به همراه دوست صمیمی‌اش دکتر جان واتسون (مارتین فریمن) در حل پرونده‌های جنایی به اسکاتلندیارد مشاوره می‌دهد. در مسیر پرونده افرادی همچون بازرس لستراد (روپرت گراوس) و مالی هوپر (لوئیز بریلی) نیز به آن‌ها کمک می‌کنند.

شبکه تلویزیونی AMC نه تنها سریالی ساخت که مورد تحسین منتقدان قرار گرف ، بلکه افسانه ای به نام “والتر وایت” را نیز ایجاد کرد. شخصیت والتر وایت، معلم شیمی دبیرستان است که تبدیل به بزرگترین تولیدکننده‌­ی شیشه می شود.

رایان کرانستون در نقش والتر وایت بهترین نمایش زندگی خود را ارائه می دهد و شخصیتی را خلق می کند که نمی تواند از ذهن شما پاک شود. Breaking Bad آنقدر خوب است که نمی شود از آن دست کشید. این سریال به کارگردانی وینس گیلیگان در همه لیست های بهترین سریال های جنایی تاریخ جایگاه ویژه ای دارد و به نظر می رسد هرگز شاهد کار مشابهی با آن نیستیم.

وقتی معلم شیمی، والتر وایت فهمید که به سرطان پیشرفته مبتلا است و تنها دو سال از زندگی او باقی مانده است، نتیجه می گیرد که چیزی برای از دست دادن ندارد. او با همسر و پسر نوجوان خود که از اختلالات مغزی رنج می برد در نیومکزیکو زندگی می کند.

والت برای تأمین مالی خانواده اش وارد دنیای مواد مخدر و جنایت می شود. خیلی زود با تولید و فروش مت آمفتامین با کمک یکی از دانش آموزان سابقش نشان می دهد که در حرفه جدید خود بسیار موفق است و در ادامه …

هنگام به یاد آوردن بهترین سریال های جنایی و معمایی ، نباید نام سریال True Detective را فراموش کنیم. این سریال با بازی ستاره محبوب هالیوود، متیو مک کاناهی، از سال 2014 آغاز شد و به یکی از محبوب ترین سریال های رازآلود تبدیل شد.

این مجموعه محبوب و تحسین شده بر اساس مجموعه ای از رمان ها و وقایع واقعی ساخته شده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، فصل اول این سریال با حضور “متیو مک کاناهی” و “وودی هارلسون” به یکی از بهترین سریال ها تبدیل شد. فصل دوم با بازی کالین فارل و راشل مک آدامز به اندازه فصل اول مورد توجه قرار نگرفت. در فصل سوم سریال نیز ماهرشالا علی نقش اصلی را بازی می کند.

سریال کاراگاه حقیقی، داستان سه کاراگاه حرفه ای به نام های کالین فارل، وینس واین و ریچل مک آدامز را روایت میکند که برای هز کدام از آنها، در زندگی اتفاقات مختلف زیادی افتاده است که این امر موجب شده است تا با تمرکز کامل، به حل پرونده های جنایی نپردازند. ولی به تازگی که چندین قتل و همچنین اتفاقات غیرمنتظره ای رخ داده است، این سه تن با یکدیگر همکاری میکنند تا اینکه …

سریال بهتره با سول تماس بگیری محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی ، درام می‌باشد و به کارگردانی در سال 2015 ساخته شده است. در سریال بهتره با سول تماس بگیری بازیگرانی چون Bob Odenkirk، Jonathan Banks، Patrick Fabian، Rhea Seehorn، و… به ایفای نقش پرداخته اند.

این سریال یک اسپین‌­آف از سریال پرطرفدار شبکه AMC یعنی Breaking Bad است که وقایع آن مربوط به قبل و بعد از داستان بریکینگ بد است. این سه نامزدی گلدن گلوب برای بازی «باب اودنکیرک» به همراه داشته است.

داستان سریال بهتره با سول تماس بگیری پس از ماجراهایی که در سریال برکینگ بد دیده بودیم سال گودمن حالا با هویتی جدید در اماهای نبراسکا صاحب یک فروشگاه دونات و شیرینی فروشی است و …

Midsummer Secrets که با نام “کارآگاه بارنابی” نیز شناخته می شود و یک سریال تلویزیونی کارآگاهی در سبک درام می باشد و از سال 1997 در حال پخش است. این مجموعه اقتباسی از کارولین گراهام از مجموعه کتاب کارآگاهی بارنابی است.

ماجراهای این سریال در انگلیس امروزی و پیرامون شخصیت “تام بارنابی” اتفاق می افتد. در هر قسمت، بارناباس تلاش می کند تا رمز و راز قتل را در یک روستای آرام اما دیدنی اما کشنده میدسامر کشف کند.

Peaky Blinders یکی از بهترین و پربیننده ترین سریالهای تلویزیونی جنایی سالهای اخیر است. این مجموعه دو بار در میان نامزدهای بهترین سریال های مراسم BAFTA بوده است. و سیگار کشیدن شخصیت تامی شلبی یکی از نشانه های خاص این سریال است.

در هر فصل از این سریال، داستان جدیدی درباره خانواده شلبی از رودررویی با مشکلات مختلف روایت می‌شود، مشکلاتی که دیر یا زود بر سر تامی شلبی خم می شوند و راه را برای حرکت رو به جلو این گنگستر لطیف و دوستان نه چندان ملایمش باز می کنند.

خالق این سریال استیون نایت است که پیش از این با فیلم هایی مانند Allied و East Promises نشان داده است که می تواند راوی خوبی برای داستان های مختلف در زمینه جنگ و جنایت باشد. بنابراین اگر به سریال های جنایی پلیس علاقه مند هستید، این سریال جذاب انگلیسی را از دست ندهید.

این سریال بر اساس شاهکاری از “برادران کوئن” به همین نام ساخته شده است که یک کمدی سیاه از زشتی های شخصیت های عجیب آن را در یک شهر کوچک نشان می دهد. که برخی از منتقدان «فارگو» را به دلیل اصالت در ساخت و صراحت در لحن روایت، اثری بسیار ارزشمند می دانند.

فصل اول سریال همه را متعجب کرد. بازیگران درجه یک بودند، از بیلی باب تورنتون، که در نقش یک آدمکش حرفه ای و بی رحم ظاهر می شد و گویا از هر جنایتی گریزان است، گرفته تا مارتین فریمن، مرد شروری که برخورد عجیب زندگی اش را وارونه جلوه داد.

هاولی در فصل دوم حتی فراتر رفت و ستاره های بیشتری مانند کریستن دانست را به میدان آورد که هر کدام یکی از بهترین عملکردهای شغلی خود را داشتند. فصل سوم نیز نشان داد که در حال حاضر قصد عقب نشینی ندارد و مسیر خود را به شدت ادامه می دهد.

به طور کلی، فضای سرد و بسته، شوخی های منحصر به فرد و داستان های جنایی آمیخته با حکایت های تمثیلی قطعاً یک ترکیب جذاب برای طرفداران بهترین سریال های جنایی و معمایی است.

همه ما دیوید فینچر را از طریق فیلم های پیچیده، مهیج و جذاب آن می شناسیم. بنابراین، هنگامی که این کارگردان برجسته تصمیم به عنوان کارگردان یک سری جدید معرفی شد، توجه بسیاری از مخاطبان آثار جنایی را به خود جلب کرد. این سریال Mindhunter نام دارد و بدون شک یکی از خوش ساخت ترین و بهترین سریال های کارآگاهی و جنایی تاریخ است.

این مجموعه داستان دو مأمور FBI، هولدن فورد و بیل ترانچ را دنبال می کند که می خواهند سازوکار فکری برخی از خطرناک ترین جنایتکاران تاریخ آمریکا را کشف کنند. آنها مصاحبه کرده اند تا بفهمند چرا چنین جنایاتی مرتکب شده اند، تا بفهمند در ذهن عجیب و ترسناک این افراد که چنین جنایات هولناکی مرتکب می شوند، چه می گذرد.

یکی از نکات قابل توجه در این عنوان، انتخاب بازیگران و فضای عالی آن است. بازیگران اصلی این سریال، جاناتان گراف، هالت مک‌کالانی و آنا تورف هستند. بدون شک این اثر یکی از خوش ساخت ترین و بهترین سریال های پلیسی و معمایی آمریکا است و تماشای آن برای همه کسانی که به این ژانر علاقه مند هستند الزامی است.

دیوید سیمون، خالق این سریال، سالها به عنوان خبرنگار در شهر بالتیمور کار کرد و تمام چیزهای سیاهی را که در شهر می دید، از مواد مخدر و سیاست گرفته تا ساختار ناموفق مدارس و تخریب روزنامه ها، را منعکس کرد.

این مجموعه ساختارشکن که سطح جدیدی از واقع گرایی را ارائه می دهد، در زمان انتشارش جوایز زیادی را از آن خود نکرد و به آن توجه کافی نشد، اما معمولاً یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ به حساب می آید.

هر فصل از سریال شنود جنبه های مختلف شهر بالتیمور را معرفی می کند، از جمله تجارت غیرقانونی مواد مخدر، سیستم مدرسه، رسانه های خبری و موارد دیگر. اما این با توجه به رتبه بندی عالی بینندگان هرگز جوایز مهم تلویزیونی را از آن خود نکرد. بسیاری از منتقدین از Wire به عنوان یکی از برترین سریالهای تلویزیونی جنایی و معمایی در تمام دوران یاد کرده اند.

دکستر یک سریال جنایی معمایی است که از اول اکتبر 2006 تا 22 سپتامبر 2013 پخش شد. ین سریال که با اقتباس از کتاب دکستر قاتل خوابگرد اثر جف لیندزی ساخته شده است، در مورد شخصی به نام دکستر مورگان با بازی مایکل سی هال است که در پزشکی قانونی کار میکند و همچنین به عنوان یک قاتل زنجیره ای زندگی موازی دارد و جنایتکارانی را می کشد که سیستم عدالت نمی تواند آنها را مجازات کند.

منتقدان رمان دکستر را دوست داشتند و به سازندگان سریال هشدار دادند که خشونت در داستان اگر به تصویر تبدیل شود، برای بینندگان ناخوشایند است. اما آنچه اتفاق افتاد این بود که رکورد 8.2 میلیون بیننده را برای فیلم “دکستر” به خود جذب کرد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

این سریال در 8 فصل و 96 قسمت ساخته شد و توانست بارها هواداران را متحیر کند. دکستر مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، برنده چندین جایزه امی و گلدن گلوب شد و یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ به حساب می آید.

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله از ماگرتا به معرفی لیستی 10 تایی از بهترین سریال های پلیسی کاراگاهی و جنایی معمایی پرداختیم. حال نظر شما درباره سریال های معرفی شده چیست؟ همچنین اگر سریال دیگری را مد نظر دارید آن را در بخش دیدگاه با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.


بهترین سریال های جنایی تاریخ

از یک معلم شیمی ساده که به بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر تبدیل می‌شود تا پلیس‌های فاسدی که مرتکب قتل می‌شوند، در این مطلب به بهترین سریال های جنایی تاریخ خواهیم پرداخت.

انتخاب بهترین سریال های جنایی تاریخ کار آسانی نیست. تعدادی از بهترین سریال‌های تاریخ را آثار جنایی تشکیل می‌دهند و هر کدام دارای طرفداران بی‌شماری هستند.

آثار جنایی معمولا سیاه هستند و شاید برای بعضی‌ها این سوال ایجاد شود که چرا آثار خشن و تاریک تا این اندازه محبوب هستند؟ شاید هر کسی به دلیل خاصی به سوی این آثار گرایش داشته باشد. از روایت داستان هوشمندانه که به شما سرنخ کافی نمی‌دهد و تا لحظه نهایی نمی‌توانید هیچ چیز را درست حدس بزنید تا کاوش در گوشه‌های تاریک ذهن قاتلان. در آثار جنایی هر چه که بخواهید پیدا می‌کنید و همه چیز با تعلیق و هیجان بالا به شما عرضه می‌شود.

بهترین سریال های جنایی تاریخ

همان طور که ذکر شد، در میان این همه سریال جذاب، انتخاب بهترین سریال های جنایی تاریخ دشوار است، با این حال تلاش کرده‌ایم تا قابل توجه‌ترین آثار را در این فهرست جمع آوری کنیم.

15- سریال 24

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.4
سال‌های پخش: 2001 الی 2010
بازیگران: کیفر ساترلند، کارلوس برنارد، دنیس هیسبرت، الیشا کاتبرت، مری‌لین رایسکوب

بهترین سریال های جنایی تاریخ

امنیت ملی همیشه در سریال 24 در خطر است و تروریست‌ها دائما در تلاش‌اش هستند تا آمریکا را نابود کنند. کیفر ساترلند نقش جک باور را بازی می‌کند، یک عضو خبره از بخش مبارزه با تروریسم که در 24 ساعت باید دشمنان را نابود کند و هر اپیزود در یک ساعت اتفاق می‌افتد. این سریال توانست موفقیت‌های بسیاری بدست بیاورد و حتی نامزد پنج گلدن گلوب و امی در بخش بهترین سریال درام شود و جایزه امی سال 2006 را به خانه ببرد. 24 بیشتر از اینکه جنایی باشد، اکشن است اما با چرخش‌های داستانی‌اش هرگز شما را آسوده نمی‌گذارد.

14- سریال آلفرد هیچکاک تقدیم می‌ کند (Alfred Hitchcock Presents)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.6
سال‌های پخش: 1955 الی 1962
بازیگران:  آلفرد هیچکاک، هری تایلر، جان ویلیامز، پاتریشیا هیچکاک

بهترین سریال های جنایی تاریخ

با تهیه کنندگی و اجرای آلفرد هیچکاک، استاد سینمای ترسناک، این مجموعه آنتولوژی در هر قسمت یک داستان جدید با بازیگران متفاوت و چرخش‌های داستانی هیجان انگیز ارائه می‌کرد. این سریال که به سبک سینمایی هیچکاک وفادار بود و از تعلیق بالایی بهره می‌برد، توانست در فهرست بهترین سریال‌های تاریخ مجله تایم نیز قرار بگیرد. سریال Alfred Hitchcock Presents با 268 قسمت موفق، یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ است.

13- سریال پوآرو (Agatha Christie’s Poirot)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.6
سال‌های پخش: 1989 الی 2013
بازیگران: دیوید سوشی، هیو فریزر، فیلیپ جکسون، پولین موران، زئو وانامیکر، دیوید یلاند

بهترین سریال های جنایی تاریخ

اقتباس تلویزیونی مجموعه کتاب‌های آگاتا کریستی پیرامون یک کاراگاه ریزبین در 13 مجموعه و 70 قسمت طی 24 سال پخش شد. دیوید سوشی در این سریال نقش پوآرو را بازی می‌کرد، یک کاراگاه که پرونده‌های مختلف و سخت را با هوش بالایش حل می‌کند. آخرین قسمت از سریال با اقتباسی از رمان پرده: آخرین پرونده پوآرو ساخته شد و این مجموعه را با قدرت به پایان رساند. پوآرو برای عاشقان ژانر جنایی و معمایی همیشه جایگاه ویژه‌ای دارد.

12- سریال کشتار (The Killing)

امتیاز  آی‌ام‌دی‌بی : 8.3
سال‌های پخش: 2011 الی 2014
بازیگران: میری انوس، بیلی کمپل، جوئل کینامان، میشل فوربز

بهترین سریال های جنایی تاریخ

سریال کشتار توانست تصویر متفاوتی از شهر سیاتل ارائه کند، یک شهر تاریک، غمگین و بارانی که در آن جنایت‌های پیچیده‌ای رخ می‌دهد. سریال کشتار که براساس یک سریال دانمارکی ساخته شده است، در 4 فصل و 44 قسمت، بارها احساسات مخاطب را برمی‌انگیزد و آن‌ها را غافل گیر می‌کند. این سریال در سال 2013 کنسل شد اما نتفلیکس امتیاز آن را خریداری کرد و فصل چهارم‌اش را ساخت.

11- سریال لوتر (Luther)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.5
سال‌های پخش: 2010 الی 2018
بازیگران: ادریس البا، روث ویلسون، درموت کرولی ، مایکل اسمایلی، وارن براون

بهترین سریال های جنایی تاریخ

بازیگر بریتانیایی محبوب، ادریس البا نقش اصلی سریال لوتر را بازی می‌کند. او نقش یک مامور پلیس را ایفا می‌کرد که به شغل‌اش تعلق خاطر بیش از حد دارد و همین نقطه قوت او، گاهی به بدترین نقطه ضعف‌اش تبدیل می‌شود. فشار کار باعث می‌شود که گاهی منطق را کنار بگذارد و با این که یک پلیس فاسد نیست اما گاهی از روش‌های نامتعارفی برای رسیدن به اهداف‌اش استفاده می‌کند. سریال لوتر در کنار پرونده‌های جنایی متفاوت و درگیر کننده، یک برگ برنده دیگر دارد و آن رابطه پیچیده و قدرتمند شخصیت اصلی با یک قاتل به نام آلیس است و همین رابطه پرکشش و عجیب میان یک پلیس متعهد و یک قاتل بی‌وجدان کافی است تا لوتر را به یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ تبدیل کند.

آلبا برای این سریال، چهار نامزدی گلدن گلوب و امی کسب کرد و توانست جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را به خانه ببرد.

10- سریال جاستیفاید (Justified)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.6
سال‌های پخش: 2010 الی 2015
بازیگران: تیموتی اولیفانت، نیک سیرسی، جوئل کارتر، جیکوب پیتس والتون گوگینس

بهترین سریال های جنایی تاریخ

سریال موجه یا جاستیفاید، یک اثر وسترن مدرن است که داستان یک مارشال ایالتی متفاوت را روایت می‌کند، کسی که عدالت را به سبک خودش اجرا می‌کند. او به دلیل اعمال روش‌های نامتعارف در اجرای عدالت، از فلوریدا به محل زندگی سابق‌‍اش تبعید می‌شود، جایی که باید با خلافکارانی که می‌شناسد، دست و پنجه نرم کند. در این سریال که اقتباسی از داستان کوتاه نوشته المور لئونارد است، تیموتی اولیفانت نقش اصلی را برعهده دارد. این سریال خوش ساخت، توانست هشت نامزدی امی به دست بیاورد. تماشای سریال جاستیفاید با تمامی شخصیت‌های کاریزماتیک‌اش خالی از لطف نیست.

9- سریال امپراتوری بوردواک (Boardwalk Empire)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.6
سال‌های پخش: 2010 الی 2014
بازیگران: استیو بوشمی، مایکل پیت، کلی مکدونالد، مایکل شانون، استیفن گراهام، جفری رایت

بهترین سریال های جنایی تاریخ

این سریال به تهیه کنندگی مارتین اسکورسیزی، از شبکه اچ بی او پخش شد و داستان جرایم سازمان یافته شهر آتلانتیک سیتی را در دوران ممنوعیت الکل به تصویر می‌کشید. اسکورسیزی قسمت اول سریال را با بودجه عظیم 18 میلیون دلاری، شخصا کارگردانی کرد که یکی از پرخرج‌ترین قسمت‌های تلویزیونی تاریخ محسوب می‌شود. استیو بوشمی که نقش اصلی سریال، گنگستر و سیاستمدار ایرلندی واقعی، ناکی تامپسون را برعهده دارد، توانست جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد را به خانه ببرد.

8- سریال ماجراهای شرلوک هلمز (The Adventures of Sherlock Holmes)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.7
سال‌های پخش: 1084 الی 1994
بازیگران: جرمی برت، دیوید برک، رزالی ویلیامز، اریک پورتر

بهترین سریال های جنایی تاریخ

اولین حضور جرمی برت در نقش شرلوک هلمز باعث شد که برای همیشه با این شخصیت شناخته شود و او بازی در این نقش را برای بیش از دو دهه ادامه داد و در تاریخ جاودانه شد. سریال ماجراهای شرلوک هلمز تعدادی از داستان‌های شناخته شده نوشته توسط آرتور کانن دویل را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشید. دیوید برک در این سریال نقش همکار محبوب هلمز، دکتر واتسون را بازی می‌کرد. این سریال در سه بخش روی آنتن رفت و اگر مرگ ناگهانی جرمی برت اتفاق نمی‌افتاد، قرار بر این بود که تمامی داستان‌های شرلوک نوشته در این سریال به تصویر کشیده شود. در پایان فصل دوم این سریال، هلمز به طور موقت کشته شد و سپس فصل سوم و چهارم با نام بازگشت شرلوک هلمز روی آنتن رفت، سریال از فصل پنجم نیز با نام خاطرات شرلوک پخش شد.

همچنین مطالعه کنید:

بهترین سریال های ابرقهرمانی تاریخ

7- سریال توئین پیکس (Twin Peaks)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.8
سال‌های پخش: 1990 الی 1991 – 2017
بازیگران: کایل مک‌ لاکلن، دانا اشبروک، شریل لی، مایکل هورس، کریستا بل

بهترین سریال های جنایی تاریخ

نسخه اصلی سریال توئین پیکس در دهه 90 پخش شد و مطابق دیگر آثار دیوید لنچ، نوآورانه و گاهی گیج کننده بود. داستان پیرامون یک مامور اف بی آی جریان داشت که در تلاش است تا از راز قتل یک زن جوان پرده بردارد. این سریال متفاوت توانست 18 نامزدی امی بدست آورده و در دو بخش پیروز شود. این سریال که بسیار پربیننده بود، به دلایل مختلف (از جمله باز شدن یکی از گره‌های داستانی) با افت مخاطب رو به رو و سرانجام کنسل شد اما فصل سوم آن در سال 2017 از شبکه شوتایم روی آنتن رفت. فصل سوم که در واقع یک بازسازی به حساب می‌آمد، تعدادی از بازیگران مجموعه اصلی را بازگرداند. داستان 25 سال پس از اتفاق سریال اصلی رخ می‌داد و در شهرهای مختلف جریان داشت. توئین پیکس به دلیل فضای متفاوتی که دارد، بدون شک یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ به حساب می‌آید.

6- سریال شرلوک (Sherlock)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 9.1
سال‌های پخش: 2010  الی 2017
بازیگران: بندیکت کامبربچ، مارتین فریمن، مارک گیتیس، اندرو اسکات

بهترین سریال های جنایی تاریخ

داستان‌های قدیمی شرلوک هلمز در سریال شرلوک به شکلی مدرن عرضه می‌شوند اما این بار قوی‌تر و پیچیده‌تر از همیشه. بندیکت کامبربچ در این سریال نقش یک شرلوک سرد، وسواسی و معتاد به مواد مخدر را بازی می‌کرد و مارتین فریمن نقش دکتر واتسون را بر عهده داشت، یک سرباز جنگ افغانستان. مطابق معمول، این دو با همکاری یکدیگر به حل پرونده‌های جنایی می‌پرداختند و در جستجوی خلافکار مشهور، موریارتی بودند. مطابق رسم آثار انگلیسی، در طول سه فصل، تنها 13 قسمت از این سریال پخش شد اما هر قسمت نزدیک به 90 دقیقه زمان داشت و از چنان کیفیت بالایی برخوردار بود که آن‌ها را به یک فیلم سینمایی نزدیک می‌کرد. همین چند قسمت درجه یک از مجموعه شرلوک کافی است تا به یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ تبدیل شود.

5- سریال دکستر (Dexter)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.7
سال‌های پخش: 2006 الی 2013
بازیگران: مایکل سی هال، جنیفر کارپنتر، دزموند هروینگتون، س.اس. لی، لورین ولز

بهترین سریال های جنایی تاریخ

مایکل سی هال ابتدا در سریال شش فوت زیر زمین (Six Feet Under) شبکه اچ بی او خوش درخشید و سپس با سریال دکستر شبکه شوتایم توانست در تاریخ ماندگار شود. سی هال در این سریال نقش یک قاتل زنجیره‌ای را ایفا می‌کرد که خود را کنترل می‌کند تا افراد بی‌گناه را نکشته و با کار در اداره پلیس، به کشتن قاتلان زنجیره‌ای دیگر می‌پردازد. این سریال در 8 فصل و 96 قسمت ساخته شد و توانست بارها طرفداران را حیرت‌زده کند. دکستر مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، چند جایزه امی و گلدن گلوب را به خانه برد و یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ محسوب می‌شود.

4- سریال شیلد (The Shield)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.7
سال‌های پخش: 2002 الی 2008
بازیگران: مایکل چکلیس، کاترین دنت، والتون گوگینس، کنی جانسون، رید دایموند

بهترین سریال های جنایی تاریخ

مایکل چیکلیس ابتدا در سریال درام خانوادگی The Commish نقش یک پلیس خوب را باز کرد و یک دهه بعد، در نقش ویک مکی، یک پلیس فاسد، درخشان ظاهر شد. او در سریال شیلد نقش رییس یک تیم ضربت آزمایشی را بازی می‌کرد که خیابان‌ها را با روش‌های نامتعارف و نامناسب از فساد پاک می‌کنند. سریال شیلد معمولا به عنوان یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ در نظر گفته می‌شود و علاوه بر دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین سریال درام در سال 2002، در لیست بهترین سریال های تاریخ مجله تی وی گاید نیز قرار گرفته شده است. مایکل چیکلیس نیز برای ایفای نقش در این سریال جایزه بهترین بازیگر مرد را در گلدن گلوب و امی کسب نمود.

3- سریال سوپرانوز (The Sopranos)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 9.2
سال‌های پخش: 1999 الی 2017
بازیگران: جیمز گاندولفینی، لورین براکو، ادی فالکو، مایکل امپریولی، دومینیک کیانزه

بهترین سریال های جنایی تاریخ

در سریال خانواده‌ سوپرانو، جیمز گاندولفینی فقید نقش رییس یک خانواده مافیایی ایتالیایی، تونی سوپرانو را بازی می‌کرد، یکی از ماندگارترین شخصیت‌های تاریخ تلویزیون. تونی علاوه بر مشکلات معمول خلافکارها، باید با مشکلات خانوادگی و حتی روانی مختلف کنار می‌آمد. سریال سوپرانوز یکی از آن درام‌های قدرتمندی است که نمونه‌اش کمتر در تاریخ دیده شده است. با دریافت 112 نامزدی امی و کسب 22 جایزه، این سریال شبکه اچ بی او نه تنها یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ است بلکه عصر طلایی جدیدی را در دنیای تلویزیون آغاز می‌کند.

2- سریال برکینگ بد (Breaking Bad)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 9.5
سال‌های پخش: 2008 الی 2013
بازیگران: برایان کرانستون، آنا گان، آرون پال، دین نوریس

بهترین سریال های جنایی تاریخ

یک معلم شیمی پس از اینکه مطلع می‌شود به سرطان مبتلا شده است، با همکاری یک شاگرد سابق، تولید و عرضه مواد مخدر را آغاز می‌کند. این خلاصه داستان، تنها بخش کوچکی از سریال برکینگ بد است و دنیایی که می‌سازد بزرگ‌تر از این‌ حرف‌هاست. برایان کرانستون در نقش والتر وایت، بهترین بازی عمرش را ارائه می‌دهد و شخصیتی می‌سازد که امکان ندارد از ذهن شما پاک شود. برکینگ بد آن‌قدر خوب است که نمی‌توان از آن دست کشید. این سریال ساخته وینس گیلیگان در تمامی فهرست‌های بهترین سریال های جنایی تاریخ جایگاه ویژه‌ای دارد و به نظر نمی‌رسد هرگز اثری مشابه آن را ببینیم.

همچنین مطالعه کنید:

بهترین سریال های کمدی تاریخ

1- سریال وایر (The Wire)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 9.3
سال‌های پخش: 2002 الی 2008
بازیگران: دومینیک وست، جان دومن، ادریس البا، فرانکی فایسون، مایکل کی ویلیامز

بهترین سریال های جنایی تاریخ

سازنده سریال، دیوید سیمون سال‌ها به عنوان خبرنگار در شهر بالتیمور فعالیت کرد و این سریال منعکس کننده تمامی چیزهای سیاهی است که او در این شهر دید، از مواد مخدر و سیاست تا ساختار شکست خورده مدارس و نابودی روزنامه‌ها. این سریال ساختارشکن که سطح تازه‌ای از واقع‌گرایی را عرضه می‌کند، در زمان پخش جوایز زیادی به خانه نبرد و به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفت اما معمولا به عنوان یکی از بهترین سریال های جنایی تاریخ در نظر گرفته می‌شود. شما در این سریال، گویی واقعا به خیابان‌های بالتیمور قدم می‌گذارید و این شهر را لمس می‌کنید. از داستان‌های جذاب و پیچیده، شخصیت‌های درجه یک و پرداخت شده تا دیالوگ‌های بی‌نظیر، سریال وایر گاهی از یک فیلم مستند هم واقعی‌تر جلوه می‌کند.

بهترین سریال های جهان


بهترین سریال های جنایی کره ای [20 سریال برتر معمایی و پلیسی]

بهترین سریال های جنایی کره ای در ادامه معرفی شده‌اند. اگر شما هم به دنبال بهترین سریال های کره ای جنایی و معمایی برای تماشا هستید در ادامه با تکراتو همراه باشید.

اگر به دیدن فلیم و سریال علاقه دارید پس تاکنون فیلم و سریال کره‌ای نیز مشاهده کرده‌اید. سریال‌های کره‌ای از مهم‌ترین و جذاب‌ترین تولیدات دنیای فیلم و سریال هستند. این فیلم‌ها پس از پایان برای همیشه در خاطر می‌مانند.

سریال‌های ژانر معمایی، جنایی و هیجانی، به داستان گروه‌های مافیایی که درگیر مواد مخدر، جنایت‌ و قانون‌گریزی هستند می‌پردازد. این قبیل سریال‌ها، صحنه‌های تعقیب و گریز را به خوبی به تصویر می‌کشند. سطح خشونت و هیجان آن‌ها به قدری است که موجب علاقه‌ بسیاری از مخاطبان به این سبک شده است. برای اینکه با بهترین سریال های جنایی پلیسی کره ای آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین سریال های جنایی کره ای

انواع مختلفی از سریال‌های کرده‌ای در ایران شناخته شده هستند و مردم با آن‌ها خاطره دارند که می‌توان به افسانه جومونگ، جواهری در قصر و افسانه دونگی اشاره کرد. در ادامه برترین سریال معمایی کره ای معرفی شده‌اند. شما هم می‌توانید از بین سریال‌های معرفی شده بهترین را برای تماشا انتخاب کنید.

دانشکده حقوق – Law School

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: 2021
  • ژانر: درام حقوقی، جنایی

اگر ژانرهای حقوقی و جنایی با رگه‌هایی از طنز و روابط دوستانه را می‌پسندید، تماشای دانشکده حقوق که از بهترین سریال های جنایی کره ای است را از دست ندهید.

داستان این مجموعه تلویزیونی حول محور اتفاقاتی است که در دانشکده حقوق دانشگاه هانکوک رخ می‌دهد. یک روز در دانشکده جسد یکی از اساتید به نام سو بیونگ جو یافت می‌شود.

در ادامه استاد دیگری به نام یانگ به عنوان مظنون‌ اصلی دستگیر می‌شود. پس از آن برخی از دانشجویان تلاش می‌کنند تا پرده از راز مرگ استاد سو بردارند و حقیقت را آشکار کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه جهان

بهترین فیلم و سریال های تینیجری

خوشبختی – Happiness

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: 2021
  • ژانر: ترسناک، جنایی

سریال خوشبختی از بهترین سریال های جنایی کره ای است که سروصدای بسیاری به پا کرد. بازیگران مطرح کره‌ای پارک هیونگ شیک و هان هیوجو هرکدام پس از وقفه چندین ساله، باری دیگر نام خود را برسر زبان‌ها انداختند.

سریال کره ای خوشبختی در آینده‌ای نچندان دور جایی که بیماری‌های عفونی به یک امر عادی تلقی شده‌اند رخ می‌دهد. داستان سریال Happiness درمورد یک آپارتمان نو ساز است که در آن اقشار مختلف جامعه زندگی می‌کنند و شیوع ناگهانی یک بیماری عجیب غریب و ترسناک همه چیز را بین آن‌ها تغییر می‌دهد.

غریبه (جنگل مخفی) – Stranger Secret – Forest

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • ژانر: جنایی، درام، مهیج

کارآگاهی که به نور حساسیت دارد، طی عمل جراحی برای رفع این مشکل، حس همدردی و مهارت‌های اجتماعی خود را هم از دست می‌دهد.

او در مسیر یافتن معمای پروندۀ قاتلی سریالی قرار می‌گیرد و در این مسیر دستیاری هم او را همراهی می‌کند. هرچه این دو در مسیر کشف روابط و معماهای قتل‌های زنجیره‌ای بیشتر پیش می‌روند، به فسادی سازمان‌یافته در دولت و ارتباطش با شرکتی بزرگ پِی می‌برند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کمدی جهان

بهترین فیلم های نتفلیکس

بازی مرکب – Squid Game

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: 2021
  • ژانر: اکشن، درام، معمایی، هیجان‌انگیز

Squid Game از بهترین سریال های کره ای جنایی و معمایی است که در کره جنوبی احساس متفاوتی نسبت به آن وجود دارد. بازیگران سریال بازی مرکب از بزرگترین ستارگان کره جنوبی هستند، از جمله لی جونگ جائه به عنوان ضدقهرمان، سئونگ گی هون، پدری که ناامیدانه بدهکار است و از یک غریبه کارت ویزیت دریافت می‌کند تا شاید راه حلی معجزه‌آسا به او پیشنهاد شود.

سیگنال – Signal

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: ۲۰۱۶
  • ژانر: فانتزی، درام و جنایی
  • کارگردان:‌ کیم وون‌سئوک

سیگنال یکی از بهترین سریال های جنایی کره ای است. این سریال از حوادث جنایی واقعی در کره الهام گرفته  از جمله قتل‌های سریالی هواسونگ. یک واکی تاکی به کارآگاهی در سال ۱۹۸۹ اجازه می‌دهد تا با یک مورد سرد از سال ۲۰۱۵ ارتباط برقرار کند. این دو با قدرت پیش‌بینی و آینده‌نگری، نه تنها جنایات را حل می‌کنند، بلکه از وقوع آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ترسناک جهان

بهترین فیلم های اکشن جهان

تونل – Tunnel

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • ژانر: جنایی و معمایی
  • کارگردان:‌ شین یونگ‌هی

در سال ۱۹۸۶، پارک گوانگ‌هو به عنوان کارآگاه موفق کار می‌کند. با این حال، هنگامی که او در یک پرونده قتل سریالی پیش قدم می‌شود و هنگامی که از یک تونل عبور می‌کند و در حال تعقیب مجرم است، زندگی او تغییر می‌کند.

او ۳۰ سال به آینده سفر می‌کند، یعنی به سال ۲۰۱۶، جایی که با شریک جدیدی به نام کیم سئون‌جائه، کارآگاهی نخبه و غیر عادی، که توانایی بالایی در تحقیق دارد، آشنا می‌شود.

پسران بد – Bad Guys

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • ژانر: اکشن، جنایی و معمایی
  • کارگردان:‌ کیم جونگ‌مین

پسران بد از بهترین سریال های کره ای جنایی و معمایی است که با بازی پارک هه جین و کیم سانگ جونگ در 11 قسمت 60 دقیقه‌ای به نویسندگی هان جونگ هون و کارگردانی کیم جونگ مین در سال 2014 برای شبکه OCN تهیه و تولید شده است.

داستان این فیلم اکشن و جنایی از آنجایی شروع می‌شود که یک اتوبوس که حاوی زندانیان خطرناکی است فراری داده می‌شود، اکنون گروهی از پلیس‌های باتجربه وظیفه دارند تا این زندانیان را پیدا کرده و به زندان برگردانند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم ‌های جانی دپ

بهترین فیلم های شاهرخ خان

موش – Mouse

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: 2021
  • کارگردان: کانگ چئول وو

این سریال باتوجه به ایده منحصربفرد فیلم‌نامه‌اش به سرعت توانست محبوبیت قابل توجهی بدست آورد. همچنین موفق شد تا امتیاز 8.7 را از کاربران رسانه IMDb دریافت کند.

داستانی مهیج از نگاهی متفاوت برای بهره‌گیری از بیمران روانی یا مجرمان برای اهداف شوم در سریال کره‌ای و جنایی موش به تصویر کشیده شده است.

گل شیطان – The Flower Of Evil

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: 2020
  • کارگردان: چول-گیو کیم

سریال گل شیطان از بهترین سریال های جنایی کره ای است. داستان این سریال زندگی مجرم سابقی را نشان می‌دهد که هویتش را تغییر داده و زندگی جدیدی را آغاز کرده است.

این مرد با زنی کارآگاه ازدواج کرده است. رفته، رفته همسرش به کشف راز او نزدیک خواهد شد! چالش ذهنی که آرام در ذهن مخاطب همزمان با همسر این مرد گسترش پیدا خواهد کرد، درکنار رابطه عاطفی که زیبا به نمایش درآمده، از دیگرا دلایل موفقیت درام این سریال است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های برد پیت

بهترین فیلم های خانوادگی جهان

فراتر از شر – Beyond Evil

فراتر از شر - Beyond Evil

 

  • سال انتشار: 2021
  • کارگردان: نا یون شیم

سریال فراتر از شر در ژانر هیجان‌انگیز و رازآلود در طبقه فیلم‌های جنایی روایتی بسیار جذاب و پرهیجان از یک قاتل سریالی ماهر و سابقه دار را به تصویر خواهد کشید.

به‌طورکلی در سریال فراتر از شر علاوه بر موضوع جذاب، نگاه عمیق و ریزبینانه در یک پرونده به خوبی هیجان مورد نظر سازندگان را در قالب یک شخصیت نترس را جلوه‌گر کرده است.

اما روایت سریال داستان مردی را بیان می‌کند که به دنبال یک قاتل سریالی درحال بازگشت است. سرنخ‌های پرونده و حوادث در پیش، کشف هویت قاتل را بسیار برای این دو پیچیده کرده است.

ولگرد – Vagabond

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: 2019
  • کارگردان: یو این سیک

یکی از بهترین سریال های جنایی کره ای ولگرد است. داستان مهیج و رازآلود سریال زندگی یک مرد معمولی را نشان می‌دهد که ناخواسته در مرکز یک پرونده رسوایی بزرگ فساد قرار می‌گیرد.

بازیگران آن لی سونگ گی در نقش چا دال گرون، بائ سوزی در نقش برو هاه ری و جونگ هی مون، کادر ایفای نقش فیلم ولگرد را تکمیل کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما

بهترین فیلم های بقا

نام من – My Name

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: 2021
  • کارگردان: جین مین کیم

نام من یکی بهترین سریال های جنایی پلیسی کره ای است که بسیار محبوب است. داستان فیلم زندگی دختری را به تصویر می‌کشد که با پوشش و مخفی کردن هویت پلیس خود عضو باند خلافکاران می‌شود تا راز فتل پدرش را پیدا کند.

غریبه‌هایی از جهنم – Hell Is Other People

غریبه‌هایی از جهنم - Hell Is Other People

 

  • سال انتشار: 2019
  • کارگردان: چانگ هی لی

سریال ترسناک و جنایی کره‌ای غریبه‌هایی از جهنم داستانی بسیار جذاب و مهیج دارد.  این سریال زندگی مردی نویسنده که علاقه‌مند به روایات جنایی و ترسناک است را به تصویر می‌کشد.

این مرد در ساختمانی ساکن خواهد شد که همسایه‌های او را غریبه‌های از جهنم و سایه‌ها تشکیل داده‌اند. این سریال یکی از بهترین سریال های جنایی کره ای است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های زامبی

بهترین فیلم های جنایی تاریخ سینما

آلیس در سرزمین مرزی – Alice in Borderland

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: 2020
  • کارگردان: شینسوکه ساتو

سریال کره ای آلیس در سرزمین مرزی در ژانر فانتزی، رازآلود، هیجان‌انگیز و اکشن است که داستان آن زندگی مجرمانی را نشان می‌دهد که بی‌کار هستند یا حوصله‌اشان سر رفته است از همین رو وارد رقابتی برای بقا در دنیایی موازی خواهند شد!

پیشخوان عجیب و غریب – The Uncanny Counter

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: 2020
  • کارگردان: سون دونگ یو

یکی دیگر از برترین سریال معمایی کره ای سریال پیشخوان عجیب و غریب است. داستان جذاب و هیجانی سریال پیشخوان عجیب و غریب زمانی اتفاق می‌افتد که کارکنان یک فروشگاه نودل با مهارت‌ و استعداهای فراطبیعی، به طور دائم با نیروهای تاریکی (شیاطین) و شکارچیان نور یا روز در چالش خواهند بود. اما این همه ماجرا نیست.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های آخرالزمانی تاریخ سینما

بهترین فیلم های ابرقهرمانی تاریخ سینما

خانه شیرین – Sweet Home:

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: 2020
  • کارگردان: یانگ وو جانگ

موضوع ترسناک و مهیج سریال کره ای خانه شیرین با روایت زندگی پسری که خانواده‌اش را از دست داده و باید تنها زندگی کند آغاز خواهد شد.

او در حادثه‌ای بسیار وحشتناک خانواده‌اش را از دست داده و همین موضوع سرنوشت او را تغییر خواهد داد. اما او کلید نجات بشریت از چنگال هیولاهای ترسناک خواهد بود. اگر خودش تسخیر شود چه خواهد شد؟ چالش او تنها شیاطین نیستند؛ او باید با زمان نیز مبارزه کند!

فوق برنامه – Extracurricular

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: ۲۰۱۷
  • ژانر: درام جنایی
  • کارگردان:‌ کیم جین‌مین

برترین سریال معمایی کره ای که می‌توان معرفی کرد، فوق برنامه است. اوه جی‌سو دانش‌آموز برتر کلاس است. او جدا از پدرش زندگی می‌کند، به همین دلیل برای کسب درآمد، یک تجارت غیرقانونی را اداره می‌کند.

بای گیو‌ری نیز از خانواده‌ای ثروتمند است. او تحت فشار والدینش است، زیرا از او می‌خواهند که مشاغل خانوادگی را در دست بگیرد. وقتی گیووری راز جی‌سو را می‌فهمد، جی‌سو چاره‌ای ندارد جز اینکه او را نیز وارد کار کند.

همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه سئو مین‌هی، یکی از همکلاسی‌های آن‌ها که در این حرفه نیز فعالیت می‌کند، توسط پلیس دستگیر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های آمریکایی درام و عاشقانه

بهترین فیلم های عاشقانه تاریخ

شریک مشکوک – Suspicious Partner

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: 2017
  • ژانر: جنایی
  • کارگردان:‌ پارک سون‌هوو

این سریال درباره نو جی‌ووک، یک دادستان و یون بونگ‌هی، یک کارآموز دادستانی و نحوه همکاری آن‌ها بر یک پرونده اسرارآمیز در مورد یک قاتل حیله‌گر روانی است. آن‌ها متوجه می‌شوند که توسط گذشته خود به هم مرتبط هستند. یک قاتل فراموشکار می‌تواند موردی بسیار خطرناک باشد.

نوه جی‌ووک دادستانی است که با توجه به شرایط، شغل خود را تغییر می‌دهد و به یک وکیل خصوصی تبدیل می‌شود. یون بونگ‌هی نیز زمانی که جی‌ووک دادستان بود، نزد او به کارآموزی می‌پرداخت.

کارآگاه خوب – The Good Detective

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: 2020
  • ژانر: درام،‌ جنایی و کارآگاهی
  • کارگردان:‌ جو نام‌گوک

سریال کارآگاه خوب نیز یکی از محبوب‌ترین‌هاست. در داستان این سریال کانگ دو چانگ کارآگاهی با هجده سال سابقه است که در اینچئون متولد شده است. او پرونده‌های مختلف را با استفاده از تجربیات و روابط خود با دیگران، استدلال و کنار هم قرار دادن موقعیت‌ها حل می‌کند.

اوه جی هیوک نیز یک کارآگاه نخبه است. او ۹ سال سابقه کار دارد. برخلاف کانگ دو چانگ، او با استفاده از شواهد و بینش در مورد روان جنایتکار، موارد را بررسی می‌کند.

به دلیل ضربه ای که در دوران کودکی به او وارد شده است، احساساتش را به اشتراک نمی‌گذارد. او به لطف عموی ثروتمندش و میراثی که به جای گذاشته است، ثروت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه هندی‌

بهترین فیلم های هندی بالیوود

سورینام – Suriname

بهترین سریال های جنایی کره ای

  • سال انتشار: 2021
  • ژانر: درام و جنایی
  • کارگردان:‌ جانگ بین‌یون

داستان سریال سورینام براساس داستان واقعی یک مرد کره‌ای است، که در سورینام، کشوری در آمریکای جنوبی، قاچاقچی مواد مخدر می‌شود. در طی این سریال که در سال ۲۰۲۱ تولید شده است، اتفاقاتی که بر سر این مرد آمده است را خواهیم دید.

سورینام یکی از بهترین سریال های جنایی پلیسی کره ای است. در این مطلب بهترین سریال های جنایی کره ای معرفی شده‌اند. سریال‌هایی که همگی محبوب هستند و مخاطبانی بسیار دارند. اگر به دیدن فیلم و سریال علاقه دارید پس از دیدن این فیلم‌ها نیز غافل نشوید.

بیشتر بخوانید:

  • بهترین فیلم های ترکی
  • بهترین فیلم های بیوگرافی
  • بهترین فیلم های دی سی
  • بهترین فیلم های عاشقانه 2022
  • بهترین انیمیشن های 2022
  • بهترین فیلم های کمدی 2022
  • بهترین فیلم های علمی تخیلی 2022

.

نظر شما در خصوص بهترین سریال های جنایی کره ای چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

 






۱۵ سریال جنایی برتر قرن بیست و یکم؛ از Mindhunter تا Hannibal

از زمانی که انسان ها داستان هایشان را از نسلی به نسل دیگر منتقل کردند، این داستان ها حاوی ظرفیت انسان ها در سرپیچی کردن و تجاوز به حقوق دیگران یا قانون بوده اند و این سنت از زمان پیدایش انسان تاکنون ادامه داشته است. فراتر از مستندسازی چگونگی شکسته شدن قوانین توسط افراد، قوانینی که مفهوم یک جامعه در حال تکامل را شکل می دهند، ما همواره شیفته کسانی بوده ایم که می خواهند این اشتباهات را تصحیح کنند. چه این داستان مربوط به روند رسیدگی یک کارآگاه به یک جنایت باشد، کسانی که در سیستم قضایی بوده و در مورد تنبیه متخلفان تصمیم گیری می کنند یا دوستان و اعضای خانواده ای که قربانی این اعمال های مجرمانه بوده اند، این فرآیند به سنگ بنای بسیاری از مسائل مهم فرهنگی تبدیل شده است. در مورد تلویزیون نیز، در دو دهه اخیر نیز این ترند بیش از پیش حاکم بوده است.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

سریال های جنایی شخصیت های خود را در شرایطی قرار می دهند که آن ها یا یکی از اطرافیانشان مرتکب قانون شکنی شده اند. در ادامه این مطلب ۱۵ سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند. گاهی اوقات قانون شکنان و جنایتکاران قهرمان داستان ما هستند و گاهی اوقات نیز سخت است که بگوییم سریال برای چه کسی می جنگد.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

۱۵- Sons of Anarchy

در هنگام شروع انتشار سریال Sons of Anarchy در سال ۲۰۰۸، خالق آن، کرت ساتر، کار بسیار سختی برای مطرح کردن یک سریال جنایی باکیفیت داشت. داستان این سریال در مورد فعالیت های مجرمانه گروهی خلافکار در قالب یک باشگاه موتورسواری در کالیفرنیا و درگیری های داخلی معاون این باشگاه با نام جکسون «جکس» تلر با بازی چارلی هونام است. همزمان، دستکم فصل اول، برداشتی از داستان مشهور شکسپیر از پدران فوت شده و تلاش فرزندان گمراهشان برای انتقام است: هملت. اما در متن این داستان، ساتر روایتی جنایی را وارد کرده که به یک اندازه جذاب، راضی کننده و پیچیده است. فراتر از آن، روایت سازنده طوری است که باعث می شود مخاطب با دار و دسته خلافکاران موتورسوار سریال رابطه برقرار کرده و حتی شیفته آن ها شود. وقتی شخصیت های داستان می میرند، Sons of Anarchy یکی از بیرحمانه ترین روندهای قتل در تاریخ تلویزیون را دارد و فراموش کردن و کنار آمدن با آن دشوار است. اگر چه این سریال گاهی اوقات دچار نقص هایی می شد- کمتر کسی را می توان یافت که از خط داستانی ایرلند در فصل سوم خوشش آمده باشد- اما این سریال مملو از داستان های مربوط به انسان های شرور و رذل بود.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

۱۴- Luther

کارآگاهان بریتانیایی با ادریس البا در نقش کارآگاه ارشد جان لوتر، یک روزآمدسازی جذاب که سخت به آن نیاز داشتند را بدست آوردند. همانند شرلوک هولمز، سطح تعهد و تلاش لوتر برای حل پرونده های جنایی او را به ورطه وسواس فکری و خشونت می کشاند. همچنین این موضوع فشار و تاثیر منفی بیش از پیشی روی رابطه ترک خورده او با همسرش، زوئی با بازی ایندرا ورما می گذارد. انگار که بازی جذاب البا در نقش شخصیت اصلی این سریال جنایی کافی نبوده باشد، سریال Luther یکی از ترسناک ترین شخصیت های بد تاریخ تلویزیون را نیز به این ملغمه اضافه می کند: آلیس مورگان با بازی روث ویلسون. با جذابیتی در حد و اندازه های لورن باکال و خشونتی که با خشونت های هانیبال لکتر برابری می کند، ویلسون باعث می شود همزمان او را دوست داشته و از او بترسیم. جای تعجب ندارد که رابطه او با لوتر مهم ترین نقش را در انسجام داستان سریال دارد.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

۱۳- Mindhunter

سریال جنایی Mindhunter سریالی است وقتی به تماشای آن نشستید دیگر سخت است که آن را از سرتان بیرون کنید. این سریال ساخته شده توسط دیوید فینچر، داستان دو مامور اف بی آی به نام های هولدن فورد و بیل تنچ را روایت می کند که به بررسی روانشناسانه قاتلین سریالی می پردازند، در دوره ای که برای اولین بار چنین تحقیقاتی در اف بی آی شکل گرفته و آغاز شد. در فصل اول سریال شاهد علاقمندی وسواس گونه و دوستانه هولدن با یک قاتل سریال مخوف و مشهور به نام ادموند کمپر هستیم در حالی که در فصل دوم به دنیای قتل های حل نشده کودکان آتلانتایی وارد می شویم. در تمام طول سریال، فینچر ترکیب معروف خود از تنش، کمدی و عشق ژانر جنایی واقعی را برای ساخت چیزی بسیار خاص به مخاطب عرضه می کند. شوربختانه، بعد از دو سال صبر برای فصل دوم، در سال ۲۰۲۰ اعلام شد که این سریال ادامه پیدا نخواهد کرد.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

۱۲- Dexter

داستان سریال Dexter در مورد یک کارشناس خون اهل میامی به نام دکستر مورگان با بازی زیبای مایکل سی هال است که تمایلات آدمکشی خود را به سمت اجرای عدالت در حق دیگر قاتلین سریالی سوق می دهد، داستانی بسیار خونین و جذاب که باعث می شود مخاطبان شیفته مردی چاقو به دست شوند. در حالی که او تلاش می کند در کنار یک زن و پسرش یک زندگی معمولی و عادی داشت باشد، تمایلات آدمکشی او هر بار بازگشته و با سنگدلی او را به عرصه درمانده ترین و محروم ترین افراد از خواسته و امیالشان می کشانند. از پرونده ای به پرونده دیگر و از قاتلی به قاتل دیگر، سریال Dexter به خوبی علاقه ما به یک داستان پر از خونریزی را تغذیه کرده، در حالی که دکستر بر اساس ضرورت، دوستان و همکارانش را فریب می دهد. اما رابطه او با خواهر کارآگاهش است که بخش عاطفی و نرم داستان را شکل داده و موضوع اصلی ماجراست. اگر چه در فصول پایانی شاهد افت سریال بودیم، هیچ کسی نمی تواند در نبوغ و جذابیت چند فصل اول شکی داشته باشد به ویژه فصلی که جان لیثگو در یک فصل طولانی بسیار ترسناک در متن داستان قرار داشت.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

۱۱- Justified

رایلان گیونز یکی از محبوب ترین شخصیت های اصلی در سریال های جنایی است و همراه او نیز بهترین شخصیت های رمان المور لئونارد قرار دارند تا هر بیننده ای را مسحور خود سازند. خونسردی و جذابیت تیموتی اولیفنت در نقش اول داستان این سریال جنایی، باعث شد که سریال Justified در فازهای متفاوت و متنوع این شخصیت در تمام طول سریال باور پذیر و جذابی خود را حفظ کند، چه در فاز اولیه داستان به عنوان یک تازه وارد تا درام خانوادگی جنایی که سال های بعد درگیر آن یم شود. با توسعه شبکه کنتاکی، حرکت الاکلنگی بوید کرودر بین شخصیت منفور و یک همکار غیرمحتمل، باعث شد که سریال در بهترین شرایط خود از لحاظ تنش و بی ثباتی آرامش در داستان باشد. نتیجه این ترکیبات یک فضای همواره در حال تغییر است که به بازیگران اجازه می دهد در نقش های متفاوت خود در یک فضای حاشیه ای و روستایی بدرخشند.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

۱۰- True Detective

شاید بگویید این سریال باید در رتبه ای بهتر قرار می گرفت و البته حق با شماست اما وقتی کلیت سریال را در نظر می گیریم همه به فصل دوم اشاره می کنند. فصل دوم سریال True Detective یک افتضاح واقعی بود و فصلی که خیلی زود فراموش شد اما فصل اول را باید شاهکار واقعی دنیای تلویزیون در قالب یک سریال جنایی دانست، سریالی هم آشنا و هم تازه، سنتی و مدرن، یک سریال پلیسی-جنایی کلاسیک در مورد یک قتل رازآلود و یک اثر ساختارشکن در دنیای سریال های آنتالوژی. شاید بدون True Detective هیچ یک از مینی سریال های جذاب امروزی وجود نمی داشتند. مینی سریال ها در سال ۲۰۱۱ مرده بودند اما HBO سریال آنتالوژی خود را در قالب یک درام عرضه کردند و جوایز امی، صنعت تلویزیون و طرفداران دائماً در حال درگیری سریال Breaking Bad را در سراسر جهان شوکه کردند. سریال True Detective و فصل اول آن یکی از بهترین سریال های جنایی است که تاکنون ساخته شده هر چند مشخص نیست باز هم شاهد ادامه ساخت این سریال باشیم یا خیر.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

۹- Rectify

سریال شاهکار ری مک کینان یک داستان جنایی است که می توان آن را در واقع یک داستان ضدجنایت دانست. سرگذشت دانیل هولدن با زیبایی بسیار متمایز و بی سابقه ای توسط ایدن یانگ به تصویر کشیده می شود، و از جایی آغاز می شود که او به تجاوز و قتل یکی از همکلاسی های دبیرستانش محکوم می شود اما داستان واقعی سریال زمانی آغاز می شود که او با یک مدرک دی ان ای بحث برانگیز از زندان آزاد می شود. این مدرک برای آزاد کردن او از زندان کافی است اما نه آنقدر کافی که بتواند نام او را از این جنایت پاک کند. این شرایط را با خاطره مبهم دانیل از آن شب ترکیب کنید و نتیجه سریالی به نام Rectify است که داستان آن حول محور یک راز حل نشده می چرخد. مک کینان در سریال خود روی مردی تمرکز دارد که پس از رفتن دانیل به زندان شکل گرفته و همزمان به بررسی این موضوع می پردازد که مدت حضور او در زندان چه تاثیر منفی بر خانواده اش گذاشته است. این سریال جنایی چیزهای زیادی برای گفتن در مورد سیستم قضایی و مردی که توسط این سیستم محاکمه می شود دارد. جنایت صورت گرفته برای دانیل بسیار اهمیت دارد اما در نهایت این سرنوشت او به یک تغییر درونی منجر می شود که به او یاد می دهد با ناشناخته و نادانسته زندگی کند و به عنوان نوجوانی که به یک مرد تبدیل شده، از این اتفاقات تلخ عبور کند.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

۸- Fargo

می گفتند که امکان ساختش وجود ندارد و ما نیز به این موضوع شک داشتم اما نواه هاولی ثابت کرد که وسواس و علاقه و احترام او نسبت به درام جنایی مشهور برادران کوئن می تواند خود به یک ژانر تبدیل شود. به نحوی، دیالوگ های محلی و تعهد و شرافت شخصیت های مثبت سریال Fargo قابل تحسین است و نمی توان آن را کلیشه ای و آبکی دانست و عنصر جنایتکار در آن نیز دائماً در حال تکرار سیکل بی استعدادی، بامزگی و ترسناک بودن است. این سریال آنتالوژی نیز ارزش خود را دائماً ثابت می کند: فصل اول بیشترین و بهترین پیچش های داستان و اتفاقات غیرمنتظره را در مورد شخصیت قاتل بی احساس لورن مالوو با بازی بیلی باب تورنتون به تصویر کشید. مرد غمگین لستر نیگارد با بازی مارتین فریمن نیز به نحوی به شکست های خود در زندگی ادامه داد و تصمیمات اشتباه او هر کسی که در مسیرش قرار می گرفت را تحت تاثیر قرار می داد. شاید در فصل دوم بود که هاولی در به اوج توانمندی خود رسید، قدرت ستارگی بیشتری جذب کرده و بهترین نقش های دوران حرفه ایشان را در مقابل به آن ها داد (کیرستن دانست، بوکیم وودباین و جفری داناوان تنها سه بازیگر شناخته شده در میان یک سری بازیگران بااستعداد سریال هستند). در فصل سوم نیز هیچ نشانی از کاهش سرعت دیده نمی شد و طنز گزنده و شخصیت های موجود در Fargo را می توان نقطه قوت آن دانست در حالی که مخاطب نظاره گر بررسی ظرفیت شخصیت افراد برای نشان دادن قدرت و ضعف است.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

۷- The Shield

وقتی پای اولین ها به میان می آید، سریال جنایی The Shield پیشرو عصر طلایی درام های جنایی تاریک و بی نقص بود. تا به امروز، FX همچنان به شاون رایان و درام پلیسی هفت فصلی اش برای رساندن شبکه مذکور به جایی که امروز در آن است افتخار می کند. منتقدان و طرفداران سریال های جنایی همراه با هم از این سریال استقبال کردند و ستارگانی مانند مایکل چیکلیس، والتون گوگینز و بنیتو مارتینز نیز از شهرتی که پس از بازی در این سریال بدست آوردند بهترین استفاده را بردند. اما سریال The Shield یک سریال جنایی بی نقص است زیرا به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه کسانی که قرار است ما را در مقابل خلافکاران و جانیان محافظت کنند خود جنایت و خلاف را توجیه می کنند. افسران فاسد پلیس در «مزرعه» این ایده را دارند که هدف و نتیجه نهایی، وسیله را توجیه می کند و تماشای کلنجار رفتن آن ها با این باور، به یک اندازه تناقض اخلاقی و تعلیق ایجاد می کند.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

۶- Top of the Lake

اولین فصل از سریال جین کامپیون و جرارد لی سطحی باورنکردنی از هنرمندی و استادی را به یک داستان رازآلود در مورد شخصی گمشده آورد. الیزابت شبیه بازی های دیگر خود در دو سریال مشهور دیگر، در این سریال در نقش کارآگاه رابین گریفین، مرکز ثقل تلاش برای یافتن دختر باردار، یکی از بهترین بازی های خود را ارائه می دهد که آسیب پذیری خودشناسانه را با تعهد و عزم راسخ ترکیب می کند. داستان سریال یک شهر کوچک و آرام در نیوزیلند رخ می دهد، و کامپیون و گرت دیویس، دیگر کارگردان سریال، از زیبایی طبیعی این منطقه نهایت استفاده را برده و رویه معمول تحقیقات پلیسی در یک فضای شلوغ شهری را رها کرده و هم چیز را به یک فضای جنگلی سرسبز می برد. بریدن از زندگی شهری در سبک رفتاری شخصیت جی جَی (هالی هانتر) و دنباله روهایش نیز دیده می شود، گروهی از زنان که به دنبال پاسخ سوال های خاص خود  هستند. از ترکیب ناشناخته های فلسفی و متافیزیکی با یک تصویر ناخوشایند از قدرت، سوء استفاده و ابهام، سریال Top of the Lake زیبایی را در چیز ناخوشایند و متفاوتی یافت.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

۵- Veronica Mars

شاید سریال Veronica Mars کار خود را از همان نقطه ای آغاز کرد که بسیاری از داستان های جنایی آغاز می کنند- مرگ یک زن جوان- اما خیلی زود صدای خاص خودش را پیدا می ند و این درام کارآگاهی نوجوانانه جذاب بسیار بالغ تر و بی نقص تر از آن چیزی بود که در ظاهر به نظر می رسید. فصل اول داستان ورونیکای شجاع با بازی کریستن بل را روایت می کند در حالی که تلاش دارد قاتل نزدیک ترین دوستش را پیدا کرده و همزمان به دیگر دانش آموزان در حل مشکلاتشان کمک کند و نتیجه یکی از معدود نمونه های یک فصل کامل و بی نقص در تاریخ تلویزیون است. فصل دوم و سوم که روی جنایت های متفاوتی تمرکز دارند هیچگاه به حد و اندازه های فصل اول نرسیدند اما کلیت سریال توانست به خوبی یک تعادل جذاب بین خشونت جذاب و یک روایت نوآر بامزه ایجاد کند.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

۴- Hannibal

باله خونین برایان فولر نه تنها مرزهای شبکه سازنده را در نوردید بلکه این کار به شکلی انجام داد که کلیشه های سریال های تلویزیونی در زمینه به تصویر کشیدن موضوعات خشن و ناخوشایند را نیز به چالش کشید. مدس میکلسن در این سریال نقش شخصیت مشهور هانیبال را دارد و یک فضای پیچیده را حول این قاتل سریالی افسانه ای ایجاد می کند در حالی که هیو دنسی به نحوی، راهی برای نمایش آشوب روانشناختی خود پیدا کند، هر بار که می گوید: «این طرح خاص منه». به همان اندازه که سریال Hannibal به «چرایی» اتفاقات می پردازد، «چگونگی» اتفاقات نیز به جای خود و به شیوه ترسناک خود جذابیت می یابد. برای درک سکانس های کابوس آور این سریال تنها اپیزود «فرشتگان» کافی است. سریال Hannibal یک وعده غذایی خوشمزه برای احساس هاست حتی اگر بدانید غذایی که در برابر شما قرار داده شده مسموم شده است.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

۳- The Sopranos

اگر این واقعیت را کنار بگذارید که The Sopranos اغلب به عنوان سریالی تغییر دهنده ماهیت تلویزیون برای همیشه شناخته می شود، غیرقابل انکار است که این سریال نگاهی جذاب و خیره کننده به ژانری بود که در آن برهه از تاریخ فرهنگ عامه کمی خسته و فراموش شده به نظر می رسید. دیوید چیس، خالق این سریال، به شکلی هوشمندانه تصمیم گرفت با این واقعیت درگیر شده و یک سری عناصر پست مدرن را در داستان خود وارد کند در حالی که هیچگاه از تم های گسترده تر هویتی سریال دور نشود. سریال The Sopranos جذابیت و ترحم را به دنیای گنگسترها آورد و از آن زمان بود که نگاه ما به مافیا و دارودسته های خانوادگی برای همیشه تغییر کرد.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

۲- Breaking Bad

درام نمادین و ماندگار وینس گیلیگان داستان یافتن عمق شرارت در درون یک مرد توسط خود و دادن یک کیفیت اپرایی به آن است که هیچگاه از نشان دادن هزینه های انسانی که بعد از سقوط والتر وایت به دنیای جرم و جنایت رخ می دهند ابایی ندارد. سریال Breaking Bad بخش های زیادی از دنیا و امپراطوری تولید و قاچاق مواد مخدر را به تصویر می کشد، از سربازان خیابانی و ساده که این مواد را به دست مشتریان می رسانند تا غول های چندملیتی که از اعتیاد مردم سود می برند اما هرگز والتر وایت، سرگذشت او و تاثیر ویرانگری که بر زندگی اطرافیانش داشت را از دید خود دور نمی گذارد. Breaking Bad به ما نشان داد که دنیای جرم و جنایت پایان خوشی ندارد و این درس را به بهترین و تاثیرگذارترین شکل ممکن به ما آموخت.

 15 سریال جنایی را گرد هم آورده ایم که به بهترین شکل ممکن سیکل شکل گیری، سقوط و عواقب یک عمل خلاف قانون را به تصویر کشیده اند.

۱- The Wire

اثر تلویزیونی دیوید سیمون در مورد دنیای پلیس ها و قاچاقچیان مواد مخدر در بالتیمور، دنیای جرم و جنایت را از همه زوایا مورد بررسی قرار می دهد. چه تجارت مواد مخدر در داخل یک مجموعه مسکونی عمومی باشد، یا تلاش نیروهای پلیس برای محدود کردن این تجارت، یا کارگران یک بندر که کالاهای غیرقانونی وارد می کنند، یا مدرسه ای که تلاش می کند به جامعه آموزش دهد، یا روزنامه ای که به ماجراهای بودار سیاسی می پردازد، سریال The Wire دائماً و به شکلی هوشمندانه به جزییات دنیای جرم و جنایت می پردازد. دیگر خبری از تضاد ساده بین خوب و بد و درست و نادرست نیست. ماهیت سیستماتیک جنایت در جامعه آمریکا از تمامی زوایا مورد بررسی قرار می گیرد و با هر دیدگاه با درک و همدردی کامل رفتار می شود. سیمون و تیم نویسندگانش چنان دقیق و کامل وارد فضای زیرزمینی دیده نشده بالتیمور می شوند که عبارت هایی مانند burner phones به معنای «گوشی های پیش پرداختی» و juking به معنای «کم اهمیت جلوه دادن آمارهای جرم و جنایت» راه خود را به فرهنگ عامه مردم آمریکا باز کردند. سریال جنایی The Wire هر زاویه تاریکی که می توانست در دنیای جرم و جنایت پیدا کند را فاش کرده و هنگام انجام این کار یک روایت جذاب و بی نقص تلویزیونی را به مخاطبان خود ارائه کرد.

برخی دیگر از بهترین سریال های جنایی قرن بیستم و یکم عبارتند از :

  • Terriers
  • The People vs. O.J. Simpson: American Crime Story
  • The Night Of
  • Pushing Daisies
  • The Fall
  • Broadchurch
  • The Honorable Woman
  • Brooklyn Nine-Nine
  • Law and Order: Special Victims Unit

بیشتر بخوانید: ۱۵ سریال تاریخی برتر تاریخ تلویزیون بر اساس امتیاز IMDB برای دوستداران تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید