خودروکسب و کار ایرانی

آشنایی با انواع خودرو در آتش نشانی و اطفا حریق

وقتی از جلوی ایستگاه های آتش نشانی رد می شویم، اولین چیزی که چشم ما را به خود جلب می کند، خودروهای مختلف پارک شده در آنجا هستند. باید در نظر داشت که ایستگاه های آتش نشانی به سه نوع تقسیم می شوند که با توجه به شرایط مختلف مناطق ساخته می شوند. ما در اینجا به بررسی انواع ایستگاه های آتش نشانی و ماشین های مورد استفاده در آنها می پردازیم و سعی می کنیم اطلاعاتی در مورد خرید ماشین آتش نشانی در ایران نیز ارائه دهیم.

انواع ایستگاه های آتش نشانی

ایستگاه های آتش نشانی تک منظوره یا اطفا حریق:

در این ایستگاه ها، تجهیزات داخل ماشین ها دقیق و ویژه ای برای اطفای حریق قرار دارد. اما این به این معنی نیست که این ایستگاه ها تنها برای مقابله با حریق ها تأسیس شده اند. با تجهیزات پیشرفته موجود در این ماشین ها، می توانند به بسیاری از حوادث غیرحریقی نیز کمک کنند.

ایستگاه های آتش نشانی دو منظوره حریق و نجات:

این ایستگاه ها علاوه بر تجهیزات ماشین های آتش نشانی برای مقابله با حریق، تجهیزاتی برای امداد و نجات نیز دارند. با ابزار و وسایل ویژه ای که در اختیار دارند، می توانند در مواجهه با حوادث غیرحریقی مانند سیل، زلزله و سقوط ساختمان به عمل آیند.

ایستگاه های پشتیبانی یا چند منظوره:

در این نوع ایستگاه ها، علاوه بر ماشین های آتش نشانی و تجهیزات نجات، تجهیزات سنگین و فوق سنگینی نیز وجود دارد که در مواقع اضطراری مانند حریق یا حوادث دیگر به کار می روند.

سوخت مصرفی ماشین های آتش نشانی بنزین است. انواع این ماشین ها که در اطفای حریق استفاده می شوند را معرفی می کنیم:

خودرو پیشرو آتش نشانی:

این خودرو سنگین دارای مخزن آب، پمپ آتش نشانی، تجهیزات هیدرولیکی نجات و تجهیزات آبرسانی است. در زمان حوادث، در جلوی ناوگان حرکت کرده و فرمانده تیم آتش نشانی نیز در آن حضور دارد. دو کابین دارد و آتش نشانان را به محل حادثه منتقل می کند. این نوع ماشین در ایستگاه های آتش نشانی تک منظوره استفاده می شود.

خودرو پسرو:

این نوع خودرو همچون خودروی پیشرو، سنگین است و دارای مخزن آب، پمپ و تجهیزات آبرسانی می باشد. با یک کابین، ظرفیت مخزن آب آن از خودروی پیشرو بیشتر است و می تواند به عنوان تامین کننده آب مورد نیاز برای خاموش کردن آتش در حوادث مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

خودروی لوله کشی:

این وانت آتش نشانی سبک است و دارای تجهیزات و لوله های لازم جهت آبرسانی از شیرهای آتش نشانی می باشد. این خودرو به ماشین های آتش نشانی منبع داری برای آب استفاده می کند. علاوه بر این، این خودرو قابلیت انجام ماموریت های جزئی و کوچک را نیز داراست.

خودروی تانکر آب:

این خودرو سنگین دارای مخزن آب با ظرفیت 12,000 لیتر یا بیشتر است. این ماشین دارای پمپ آتش نشانی نیست و تنها در مواقعی که به دلیل وقوع حریق های گسترده نیاز به آب زیادی باشد، به محل حادثه اعزام می شود.

خودروهای نجات:

این خودروها غالباً خودروهای سبکی هستند و دارای تجهیزات تخصصی نجات می باشند. البته، انواع سنگینتر خودروهای نجات نیز در ناوگان آتش نشانی وجود دارد که به هنگام نیاز به محل وقوع حوادث اعزام می شوند.

خودروهای موجود در ایستگاه های آتش نشانی پشتیبانی:

این خودروها شامل انواع بیل مکانیکی، لودر، بابکت، جرثقیل، تانکرهای سوخت رسان، ماشین حمل کف و فوم آتش نشانی، ماشین های نورافکن، ماشین حمل دستگاه تنفسی، تریلی های آب، بالابرها و نردبان ها می باشند.

به طور کلی، برای هر منطقه عملیاتی در زمینه آتش نشانی یک ایستگاه پشتیبانی با تجهیزات کامل در نظر گرفته شده است. البته ممکن است برخی از ماشین های آتش نشانی مثل نردبان و بالابر در برخی از ایستگاه های آتش نشانی نیز وجود داشته باشد که وجود آن ها بستگی زیادی به نوع ساختمان ها (مانند بلند بودن ساختمان ها) و تراکم جمعیتی در آن منطقه دارد.

اجزای اصلی خودرو آتش نشانی

پله های متصل:

هر ماشین آتش نشانی دارای یک سری پله های دستگیره دار است که به آتش نشانان اجازه می دهد با سهولت به هر نقطه از وسیله نقلیه حرکت کنند.

چراغ های قوی:

نورهای مصنوعی به شدت قوی هستند و در طول شب که صحنه ی آتش سوزی در تاریکی رخ می دهد، وضوح و دید را بهبود می بخشند.

فن های هواکش:

این فن ها برای گردش هوا و ایجاد تهویه مناسب در صحنه های آتش سوزی استفاده می شوند. آنها اساساً جریانی در هوا ایجاد می کنند تا دودهای آتش را پراکنده کنند.

شیلنگ ها:

شیلنگ آتش نشانی لوله های انعطاف پذیر بزرگی هستند که در بالای ماشین های آتش نشانی نصب می شوند و قادرند هزار گالن آب در دقیقه آزاد کنند.

پنل پمپ:

این پنل به کنترل یا مهار جریان و فشار شیلنگ های پاشش آب کمک می کند. آتش نشانان به سال ها تمرین نیاز دارند تا بتوانند پمپ را مسلط و مؤثر به کار گیرند.

سیستم های رادیویی:

این سیستم ها در داخل خودروی آتش نشانی تعبیه شده و برای برقراری ارتباط با تیم پشتیبان آتش نشانی استفاده می شوند.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.