عمومیکسب و کار ایرانی

بازی یادگیری زبان انگلیسی کودکان

همانطور که می دانید، یادگیری خیلی فعالیت سرگرم کننده ای به حساب نمی آید. زیرا این زبان پرکاربرد قواعد بسیار سختی دارد که کودک را خسته می کنند. بدتر از آن، روش های سنتی برای آموزش این زبان گیج کننده (مانند کتاب های دستور زبان خسته کننده یا فلش کارت های یکنواخت) گاهی اوقات ضعیف هستند. اما امروزه روش های خلاقانه تری برای یاددادن زبان انگلیسی به کودک وجود دارد.از آن جاکه می دانیم بسیاری از والدین، دغدغه آموزش زبان انگلیسی به کودکان را دارند؛ در این مقاله به بررسی 40 بازی آموزش زبان انگلیسی کودک خواهیم پرداخت. اما ابتدا ببینیم روش های کلی آموزش زبان انگلیسی به کودکان کدام اند؟

بازی آموزش زبان انگلیسی | روش های آموزش زبان به کودکان همراه با بازی |پویااندیش

چگونه زبان انگلیسی را در خانه به کودک آموزش دهیم؟

آموزش زبان انگلیسی در خانه امری شدنی و ساده است. همانطور که قبلا در مقاله گفتیم؛ برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان نیاز به فرستادن آن ها به کلاس ندارید. شما می توانید در خانه و با روش های زیر (که چکیده ای از روش های مقاله لینک شده هستند)، زبان انگلیسی را در خانه به فرزندتان بیاموزید:

1- قصه خوانی

اگر از سنین پایین برای کودکان قصه انگلیسی بخوانید؛ او قطعا با این زبان شیرین آشنا خواهد شد.  کودکان با پوشیدن لباس دختر کفشدوزکی حس ابرقهرمانی به آن ها دست می دهد و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس کودکان می شود.

2- انیمیشن و کارتون

بچه ها عاشق کارتون هستند؛ پس از این علاقه برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنید بخصوص از سنین پایین.

3- باهم آموزی یا خود آموزی

این روش بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی است. طی آن خود فرد با خواندن کتاب و بدون داشتن کلاس های زبان پی در پی، زبان انگلیسی را یاد می گیرد.

4- بازی

بازی آموزش را راحت می کند و بهترین راه آموزش هرچیزی به کودک است. در ادامه به بررسی بهترین روش های بازی یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان می پردازیم.

بازی نورولند

اپلیکیشن نورولند یک بازی تقویتی است که بیش از 40 تمرین آموزشی در خود دارد. حدود 10 نمونه از این تمرین ها مستقیما به تقویت زبان انگلیسی در کودکان کمک می کنند: اپلیکیشن نورولند با بیش از 40 بازی برای تقویت مهارت کودکان

40 بهترین بازی برای یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان

الف- بازی های خانگی یادگیری زبان انگلیسی:

1- اسم فامیل انگلیسی

2- اونو

یک بازی انگلیسی برای کودکان است که باعث تقویت مهارت های خواندن و نوشتن در زبان انگلیسی می شود. در این بازی، بازیکنان کارت هایی با شماره ها و رنگ های مختلف را با هدف خالی کردن دست از کارت های خود به یکدیگر می دهند.

3- نجات گنج

4- نقاشی حروف و کلمات

نقاشی و رنگ آمیزی حروف و کلمات روشی خوب برای یادگیری آن ها است. این کار که مطابق ویدیوی زیر در یکی از تمرینات بازی نورولند انجام می پذیرد؛ به سادگی یادگیری زبان انگلیسی کودک را تسهیل می بخشد.

5- کلمه یابی ( هم شکل یابی برای یادگیری زبان انگلیسی)

در بازی کلمه یابی یک کلمه انگلیسی را به عنوان نمونه در نظر می گیرید و سپس چند کلمه دیگر را ( که نمونه نیز شامل آن است) در اطراف آن می گذارید. حالا کودک باید کلمه مدنظر را پیدا کند. تصویر زیر شکل دیجیتالی همین بازی انگلیسی برای کودکان را در اپلیکیشن نورولند نشان می دهد که هم برای حروف و هم برای کلمات بازیهای جداگانه دارد:

6- جمله انگلیسی رو کامل کن

بازی جملات نامرتب از جمله بازی هایی است که اجرای آن به هردو زبان فارسی و انگلیسی در رشد زبانی کودک موثر خواهد بود. برای اجرای این بازی کافی است کلمات یک جمله را بر روی کاغذ های در هم و جدا جدا بنویسید و از کودک بخواهید تا آن ها را کنار هم بچیند.

7- بازی هپ به انگلیسی برای آموزش اعداد انگلیسی به کودک

بازی هپ به زبان انگلیسی به یادگیری اعداد انگلیسی برای کودک کمک خواهد کرد. دور هم جمع شوید و یک مضرب مشخص کنید. مثلا سه! حالا افراد باید از یک شروع کرده و اعداد را به انگلیسی و به نوبت نام ببرند. هرکس که مضارب عدد سه به او افتاد باید بگوید هوپ!

8- بازی با حروف آینه ای

بازی با حروف آینه ای یکی از بازی های نورولند است  که کمک شایانی به زبان آموزی کودک می کند. برای اجرای شکل فیزیکی این بازی فقط لازم است تا چند حرف را به شکل برعکس و چند حرف را به شکل عادی روی برگه های مختلف بنویسید. کودک باید حالت آینه ای این حروف را پیدا کرده و تشخیص دهد.شکل دیجیتالی این تمرین در بازی نورولند و در قالب یک تمرین آموزشی قابل اجراست.

9- هم معنی یابی انگلیسی

یافتن کلمات هم معنی انگلیسی روشی خوب برای یادگیری زبان برای کودکانی است که در سطوح بالاتر هستند. پس شما هم یک میز را پر از حروف نوشته شده با دست خط و رنگ های مختلف کنید و سپس کودکان را پشت میز بنشانید. در عرض یک دقیقه هر کودکی که تعداد بیشتری از حروف هم معنس را از روی میز جمع کرد، برنده است. تضویر زیر نمونه این بازی در بازی موبایلی نورولند است.

10- کی به کیه؟

بازی کی به کیه به بررسی مشاغل انگلیسی می پردازد. در این بازی کودک با مشاغل آشنا خواهد شد. چند تصویر از مشاغل مختلف (مثل تصویر زیر) به کودک نشان دهید و از او بخواهید تا با استفاده از توضیحات شما درباره آن شغل ( این توضیحات نباید در برگیرنده اسم شغل موردنظر باشد)؛ تصویر مورد نظرتان را پیدا کند. لباس ونوم بچه گانه برای سنین 5 تا 10 سال مناسب بوده که برای اندازه گیری دقیق و خرید بهترین سایز برای فرزند خود قد او را از سر شانه تا مچ پا اندازه بگیرید

11- بازی فلش کارتی

بازی با فلش کارت ها کمک زیادی به تقویت زبان آموزی کودک می کند. برای اجرای این بازی کافیست چند فلش کارت دارای نوشته  و یا تصویر که دو به دو هم شکل هستند را به کودک نشان داده و سپس هریک را به پشت برگردانید. حالا کودک باید ضمن گفتن اسم انگلیسی هر فلش کارت، با استفاده از حافظه کوتاه مدت خود، دو فلش کارت هم شکل را برگرداند.

12- بازی حدس کلمات

حدس کلماتی که حروف آن ها جا افتاده اند تاثیر زیادی بر آموزش زبان برای کودکان خواهد داشت در این بازی کودک باید به کلمه ای که بعضی از حروف آن جا افتاده را نگاه کند و حروف جا افتاده را تشخیص دهد

13- بازی شکلِ…رنگِ…

این بازی که از معروف ترین تمرینات بازی نورولند است، در هر دو حالت فارسی و انگلیسی به تقویت درک مطلب کودک کمک خواهد کرد.

نکته: تمام بازی های معرفی شده در این مقاله پیش تر توسط تیم نورولند اجرا شده اند؛ برای دیدن ویدیوی اجرای بازی ها و آموزش روند آن ها، به صفحه سری بزنید.

14- بازی 10 کلمه ای

بازی های 10 کلمه ای یا 20 سوالی به زبان انگلیسی روشی خوب برای آموزش انگلیسی به کودک خواهند بود. برای اجرای این بازی یک کلمه انگلیسی مانند tree به معنای درخت را در نظر بگیرید و از کودک بخواهید با پرسیدن بیست سوال انگلیسی، حدس بزند که کلمه مورد نظر شما چیست؟

15- بازی من میدونم که…

16- بازی هرکی زودتر بگه

در این بازی یک تصویر به کودک نشان می دهید (مثلا سیب) و هرکس زودتر نام انگلیسی تصویر را گفت برنده است.

17- بازی کی گفت چی گفت!

این بازی جذاب انگلیسی به پرورش مهارت شنیداری و درک مطلب انگلیسی کودکان کمک می کند. برای اجرای این بازی کافی است پدر و مادر کودک همزمان دو جمله متفاوت و ساده انگلیسی بگویند و از کودک بخواهند تا یکی از این دو جمله را تکرار کند.

18- حدس بزنید کی (Guess Who?)

یک بازی سرگرم کننده برای کودکان است که باعث تقویت مهارت های شنیداری و گفتاری در زبان انگلیسی می شود. در این بازی، هر بازیکن باید با پرسیدن سوال های مناسب، شخصیت مخفی دیگر بازیکن را حدس بزند.

19- حافظه بازی

یک بازی ساده و جذاب است که باعث تقویت مهارت های یادگیری و حافظه در زبان انگلیسی می شود. در این بازی، کودکان باید کارت هایی با تصاویر مختلف را دو به دو جفت  کنند.

20- بازی کلمات

یک بازی سرگرم کننده برای کودکان است که باعث تقویت مهارت های گفتاری و شنیداری در زبان انگلیسی می شود. در این بازی، یک بازیکن با استفاده از حرکات بدنی یا اشارات، یک کلمه یا عبارت را به دیگر بازیکنان نشان می دهد و آنها باید حدس بزنند کلمه یا عبارت چیست.

21- کلمه کشی

یک بازی سرگرم کننده برای کودکان است که باعث تقویت مهارت های گفتاری و شنیداری در زبان انگلیسی می شود. در این بازی، یک بازیکن با استفاده از نقاشی، یک کلمه یا عبارت را به دیگر بازیکنان نشان می دهد و آنها باید حدس بزنند کلمه یا عبارت چیست.

22- بازی مرد اعدامی

یک بازی انگلیسی برای کودکان است که در عین جذاب و ساده  باعث تقویت مهارت های خواندن و نوشتن در زبان انگلیسی می شود. در این بازی، یک بازیکن یک کلمه را به صورت رمزنگاری شده به دیگر بازیکنان نشان می دهد و آنها باید حروف را حدس بزنند تا کلمه رمزنگاری شده را حدس بزنند.

23- من می بینم

یک بازی ساده و جذاب است که باعث تقویت مهارت های شنیداری و گفتاری در زبان انگلیسی می شود. در این بازی، یک بازیکن یک شیء را انتخاب می کند و با گفتن “I spy something…” شروع می کند و دیگر بازیکنان باید حدس بزنند کدام شیء را او می گوید.

24- بازی سایمون سیس

25- طبقه بندی کن

یک بازی سرگرم کننده برای کودکان است که باعث تقویت مهارت های گفتاری و شنیداری در زبان انگلیسی می شود. در این بازی، یک بازیکن یک دسته از کلمات مشخصی را انتخاب می کند و دیگر بازیکنان باید کلماتی را که در همان دسته هستند بگویند.

26- بازی خانوادگی یادگیری زبان

این بازی شامل سوالات ساده و کوتاه در مورد خانواده است که کودکان را با واژگان و جملات ساده زبان انگلیسی آشنا می کند. این بازی می تواند به عنوان یک فعالیت خانوادگی مفید در زمینه ی آموزش زبان به کودکان مورد استفاده قرار بگیرد.

27- بازی تعقیب و گریز

این بازی شامل یک فرد که می تواند راننده، پلیس یا سارق باشد و دیگر بازیکنان که باید از او فرار کنند، است. این بازی می تواند به عنوان یک روش جذاب در آموزش زبان به کودکان مورد استفاده قرار بگیرد. طرح های متفاوت لباس بچه گانه هالک این امکان را برای والدین فراهم کرده است که لباس مناسب فصول مختلف را برای فرزندان خود انتخاب کنند.