پزشکی و سلامت

بهترین راه درمان کبد چرب طب سنتی

طبیعی ترین راه درمان کبد چرب با طب سنتیبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ برای درمان کبد چرب و پیشگیری از ابتلا به بیماری خطرناک و کشنده کبد چرب استفاده از روش های طب سنتی و داروهای گیاهی بهترین راه است. راهی که هر کسی با اطمینان بدون درد و عوارض آن را دنبال می کند،
برای درامان ماندن از کبد چرب و برای درمان کبد چرب بایستی تغییراتی در برنامه غذایی خود ایجاد کنید و با استفاده از عرقیات و مواد غذایی طبیعی بدن خود را به سمت سلامت پیش ببرید.

چه کسانی کبد چرب می گیرند؟
کسانی که دیابت و بیماری قند نوع یک یا دو دارند اما بدنشان انسولین را پس می زند حتی اگر انسولین تزریقی باشد اینها دچار کبد چرب می شوند .

از خوردن این غذاها پرهیز کنید :

طبیعی ترین راه درمان کبد چرب با طب سنتیآنتی بیوتیک ها ، چرک خشک کن ها بدون تجویز متخصص،( بدون آنکه عفونت یا چرک داخلی ثابت شود و پیشا پیش می خورند که متأسفانه در کشور ما زیاد است). چاقی، اضافه وزن ، سرخ کردنی، تف دادنی، بو دادنی ، تخم مرغ نیمرو و یا آب پز زیاد ، چای ، سرخ کردنی ، غذاهای چرب و پر حجم ، سیر داغ ، پیاز داغ ، آب همراه غذا ، دوغ همراه غذا ، تنقلات شور ، دارو ، پفک ، یخمک ، روغن سرخ کردنی ، شیرینی ، غذای فریز شده ، نمک زیاد ، ترشیجات ، رب و سس ، نوشابه های گازدار و کالباس کبد را چرب می کند
کسانی که خود درمانی های غلط مانند کاهش وزن سریع دارند مثلاً در هفته بیش از دو کیلو وزنشان را کاهش می دهند. این کار علاوه بر سکته، کبد را هم چرب می کند.

کسانی که آب آلوده، شیر آلوده یا جگر سیاه مانده،گوسفند یا گاو مصرف می کنند به کبد چرب مبتلا می شوند، زیرا هر تکه از جگر سیاه به مقدار نیم کیلو پی و دنبه کلسترول بد دارد. درست است که اینها حلال گوشت هستند و خوردنش اشکال ندارد اما زندگی شهری و کم تحرکی با آن سازگار نیست. اگر چنین شخصی یکی دو تا سیخ جگر بخورد معلوم است که کبدش چرب می شود و کلسترول بد خون بالا می رود.

طبیعی ترین راه درمان کبد چرب با طب سنتیدرمان کبد چرب با تغذیه
غذاهای مفید برای کبد :آب ، میوه جات ، لیمو ترش ، روزی 4 تا 5 واحد ، سبزیجات ، ترشیجات طبیعی ( مثل زرشک یا شاتوت که بهترین دارو است .) انواع مرکبات ، غلات سبوس دار . نخود، سیب، به، انگور، کرفس، دارچین، بالنگ، زعفران، ماش، شقاقل، زیتون، زنجبیل، زردچوبه، انجیر، کاهو، اسفناج، هویج، زرشک و کدو.
درمان کبد چرب با توصیه های طب سنتی و تغذیه
جایگزینی گوشت با سویا جایگزینی شام با سالادی شامل هویج، کلم، کاهو، ترب، تربچه، سرکه، سیب، آبغوره، پرهیز از آب خوردن بین غذا، استفاده بیشتر از سیر، پیاز، سبزیجات تازه، لیموترش و سیب در رژیم غذایی روزانه بسیار مفید است.

طبیعی ترین راه درمان کبد چرب با طب سنتیمصرف افشره گیاهی پاپریکا ، چای سبز، گیاه خارمریم، زنجبیل، آبلیمو، زردچوبه، عرقیات گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی در پیشگیری و درمان کبد چرب تاثیر بسزایی دارند.

 


کبد چرب یکی از بیماری‌هایی است که در سال‌های اخیر افراد بسیاری را درگیر کرده است. این بیماری در طب سنتی درمان‌های متنوعی دارد. در این مقاله به چند روش مهم و کاربردی درمان کبد چرب از دکتر روازاده، حکیم خیراندیش، دکتر کردافشاری و سایر روش های طب سنتی خواهیم پرداخت.

درمان کبد چرب از نظر دکتر روازاده

برای درمان بیماری کبد چرب چهار راه‌کار را که مورد تایید دکتر روازاده است معرف می‌کنیم.

  1. برای درمان کبد چرب روغن ارده کنجد مصرف کنید.
  2. سکنجبین با عسل (سرکه انگبین) که سرکه انگور با عسل هست را بصورت روزانه به شکل شربت مصرف کنید.
  3. شیره انگور به صورت شربت استفاده شود.
  4. برای درمان کبد چرب با خاکشیر، یک تا دو قاشق غذاخوری خاکشیر به صورت جوشانده را ناشتا مصرف کنید.

مواد غذایی ارگانیک

درمان کبد چرب در طب سنتی دکتر خیراندیش

  1. پیش از هر چیز تغذیه‌تان را اصلاح کنید.
  2. غذاهای خیلی سرد و خیلی گرم را با هم نخورید. مثلا همراه با ماست غذاهای خیلی گرم نخورید و غذاهای سرد همراه با غذاهای گرم را حذف کنید.
  3. آب و مایعات سرد را بین غذا ننوشید.
  4. خوردن آب یخ یا غذای سرد بعد از غذای گرم ممنوع است. مثلا سوسیس و کالباس چون همراه با ادویه‌جات است، باعث تشنگی می‌شود و خیلی از افراد آن را با نوشیدنی می‌خورند که کاملا اشتباه است.

پیشنهاد می کنیم مقاله اصول تغذیه سالم در طب سنتی را مطالعه فرمایید

درمان فوری کبد چرب به روش دکتر خیراندیش

بهترین درمان فوری کبد چرب استفاده از سکنجبین است. یک واحد سرکه، دو واحد عسل و دو واحد عرق نعنا (برای زنان نصف واحد سرکه) ترکیب کرده با دو برابر آب مخلوط کنید و روزی یک لیوان آرام آرام بنوشید.

این درمان باید بین چهار تا شش ماه ادامه داشته باشد. همچنین هر دو ماه آنزیم‌های کبدی چرب را باید اندازه‌گیری کنید. پیاده‌روی و غذای سر شب و ترک ناهار هم توصیه می‌شود.

درمان گیاهی کبد چرب

کبد چرب و درمان آن از زبان دکتر کرد افشاری

  1. پرهیز از انواع سس‌ها، غذاهای چرب، غذاهای شور و ترشیجات بسیار مفید است. بهتر است ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. برای آن‌که بتوانید بیماری کبد چرب را درمان کنید، بهتر است از میل کردن سرخ کردنی دوری کنید.
  2. عرق کاسنی شاتره: نصف تا یک لیوان در روز به مدت سه ماه هر روز به صورت ناشتا استفاده شود.
  3. دم کرده آویشن به جای چای مصرف شود.
  4. مصرف سکنجبین عنصلی که از پیاز عنصل درست شده است، سه تا پنج ماه استفاده شود.
  5. دوای بلغم امام صادق: مصطکی + سیاه دانه + زنیان + آویشن با سه الی چهار برابر عسل معجون تهیه شود یا با پودر نبات مخلوط شده و بعد از هر وعده غذایی خورده شود. به اندازه دو یا سه نخود صبح و عصر استفاده شود. این ترکیب چربی و رطوبت‌های کبد را از بین میبرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله علت و علائم کبد چرب چیست؟ را مطالعه فرمایید

پیشگیری و درمان کبد چرب از منظر طب سنتی

گوارش درست یکی از راه‌های پیش‌گیری از کبد چرب است. برای مثال جویدن درست لقمه کمک بسیار بزرگی برای پیش‌گیری است. به صورت نه افراط (60بار جویدن) نه تفریط (نجویده قورت دادن).

کبد چرب و آب یخ

مصرف نکردن از آب یخ و کلیه غذاهای خیلی سرد مثل بستنی موثر است. البته نمی‌شود گفت اصلا بستنی نخوریم، بلکه بستنی محلول بخوریم، مثل آب هویج بستنی یا بستنی که کمی آب شده و رو به خنکی است، میل کنید و آرام آرام از آن بخورید که سردی یخ آن حنجره و معده را درگیر نکند.

آب را سعی کنیم با دمای معمولی مصرف کنیم. علت اینکه بعد از بستنی خوردن تشنگی ما زیاد می‌شود و میل به خوردن آب داریم یا وقتی تشنه هستیم و آب یخ می‌خوریم و دوباره میل به خوردن آب یخ داریم، چیزی نیست جز اینکه صفرای معلق در کبد، به سمت جداره نزدیک و به معده فراخوان می شود.

در نتیجه حرارت در معده دوچندان شده و دوباره این میل زیاد می‌شود. ولی وقتی آب در درجه حرارت خنک (نه گرم نه یخ) نوشیده شود، تشنگی فروکش می کند.

چون همراه با آب گرم رطوبت می‌آید و حرارت بیشتری را جذب نمی‌کند. بلکه این رطوبت، صفرای موجود را پاک کرده و صفرای معلق در کبد را فراخوان نمی‌کند.

به همین دلایل است که در شهرهای گرمی مانند کاشان برای اینکه بتوانند گرمای آنجا را برای فعالیت‌های کشاورزی تحمل کنند، ارده شیره می خورند تا بتوانند گرمای موجود را تحمل کنند.

همچنین در شهرهای جنوبی در فصل تابستان (به اصطلاح خرما پزان)، خرما می‌خورند که بتوانند گرما را تحمل کنند.

درمان کبد چرب با مصرف ترشیجات طب سنتی

در درمان کبد چرب غیرالکلی یا سرد باید کبد را گرم کنیم. چون به واسطه رفتارهای غلط غذایی، سرد شده است. در عین حال باید لایه‌ای را که در جداره کبد رسوب کرده و به آن چربی کبد و در اصطلاح طب سنتی تشمع کبدی اطلاق می‌شود را توسط داروهایی خرد کرده و پاکسازی و دفع کنیم.

بنابراین نیاز به یک ماده شکننده است. این شکننده‌ها همان ترشیجات طبیعی و نفوذ کننده مانند سرکه انگور خانگی، آبلیمو طبیعی، آبغوره طبیعی و آب زرشک هستند.

این ترشی‌ها اگر به صورت خالص مصرف شوند، به جداره معده و کل دستگاه گوارش آسیب وارد کرده و آن‌ها را می سوزانند. همچنین به مغز فرد سردی می بخشند.

برای مثال باید آبلیمو را به صورت محلول استفاده کرد (آب لیمو و عسل یا آب لیمو داخل چای طبیعی)، همچنین آب زرشک و آب انار ترش را با مقداری نمک دریا مصرف کرد.

درمان کبد چرب با سرکه انگبین

سرکه انگبین از قدیمی‌ترین شربت‌های مفید و البته صددرصد ایرانی بوده که ترکیبات اصلی آن، سرکه انگور و عسل است. ترکیب آن‌ها شربتی شفابخش و گوارا را تشکیل می‌دهد که از گذشته‌های دور خواص متعدد آن مورد توجه اطبا طب سنتی قرار گرفته و همچنان امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرکه انگبین برای بسیاری بیماری‌های دیگر هم تجویز می‌شود.

یکی از درمان‌های ساده برای کبد چرب، مصرف روزانه «شربت سکنجبین» است. دقت کنید که درمان‌های طب سنتی درمانی تک‌بعدی نیستند و باید با مصرف یک ترکیب دارویی باشد.

بلکه برای درمان و حصول نتیجه باید پرهیز و تدابیر توصیه ‌شده دقیق اجرا شود. مثلا برای درمان کبد چرب در کنار مصرف شربت سکنجبین، باید از آب یخ پرهیز کرد و هر لقمه غذا حدود 20 مرتبه جویده شود.

سکنجبین عسلی عنصلی

تهیه سکنجبین به روش ابن سینا

ابن سینا در کتاب قانون روش تهیه شربت سکنجبین را توضیح داده است.

مواد مورد نیاز: سرکه یک پیمانه، عسل دو پیمانه، آب هشت واحد

روش تهیه: سرکه، عسل و آب را با یکدیگر ترکیب کنید، سپس روی حرارت قرار دهید. آن را با شعله ملایم بجوشانید تا یک سوم آب آن تبخیر شود. در زمان جوشیدن کف روی آن را جدا کرده و مقداری نعناع برای بهبود رنگ و طعم به آن اضافه کنید.

در هر وعده مصرف، یک سوم لیوان از آن را با دو سوم آب ترکیب کرده و بنوشید. بهتر است آن را با شکم خالی یا حداقل یک ساعت بعد از غذا میل کنید.

درمان کبد چرب با خاکشیر

یکی از ترکیبات عمومی برای درمان کبد چرب، استفاده از «خاکشیر» است که البته کاربردهای خاکشیر در حوزه درمان‌های طب اسلامی ایرانی بسیار گسترده است.

استفاده از جوشانده یک تا دو قاشق غذاخوری خاکشیر به‌صورت ناشتا، نقش بسیار چشمگیری در درمان کبد چرب و عوارض کبدی دارد. البته کنار مصرف خاکشیر باید سایر پرهیزها و تدابیر لازم را نیز رعایت کرد. مانند پرهیز از مصرف آب یخ، پرهیز از مصرف روغن‌های مایع تراریخته موجود در بازار و…

مصرف صبح ناشتا یک لیوان خاکشیر همراه با عسل، آب لیمو ترش تازه و آب گرم نیز می‌تواند اثرات درمانی گسترده‌ای داشته باشد.

در آخر می توانید سوالات خود در مورد درمان کبد چرب را از طریق بخش دیدگاه ها پرسیده تا کارشناسان عطارخونه در اولین فرصت پاسخگو شما عزیزان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید