بسته بندی مواد غذایی باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

صنایع غذایی یکی از رقابتی ترین صنایع موجود است. اگر به سوپرمارکت محلی خود و تعداد محصولات موجود در هر راهروی فروشگاه نگاهی بیندازید با حجم زیادی از انتخاب ها مواجه می شوید و این بسیار مهم است که شما به عنوان یک تولیدکننده هر کاری را که می توانید برای متمایز شدن از دیگران انجام دهید. راه های زیادی وجود دارد که یک کسب وکار هم باعث فروش بالای محصول شود و هم مشتری به برند موردنظر وفادار بماند؛ و یکی از موثرترین استراتژی های بازاریابی ارایه بهترین بسته بندی است که برای مشتریان ارزشمند است.

بسته بندی | مواد غذایی

بسته بندی | مواد غذایی

بر اساس آمار موسسه بازاریابی مواد غذایی، به عنوان مثال متوسط سوپرمارکت های ایالات متحده بیش از 28000 کالا دارد. باوجود محصولات بسیار زیادی که برای جلب توجه مصرف کنندگان رقابت می کنند، برندها به دنبال راهی برای متمایز شدن از سایرین هستند. با ترکیب برخی از ویژگی های طراحی بسته محوری، برند شما می تواند رقابتی باقی بماند و رضایت مشتری را از طریق بسته بندی زیبا، کاربردی و باکیفیت افزایش دهد. برای رسیدن به این هدف اول ازهمه باید بدانید که و برای بهترین بسته بندی چه اصولی را باید رعایت کرد تا همیشه در صدر بود. که ما انواع بسته بندی ها را در سایت تک گیفت  قرار داده ایم.

هدف از بسته بندی مواد غذایی چیست؟

اول ازهمه باید دید که هدف از چیست و چرا آن قدر بر بسته بندی اصولی مواد غذایی تاکید دارند؟ اصلا که اینقدر اهمیت دارد؟

محافظت از محصول

اصلی ترین هدف از بسته بندی، محافظت از مواد غذایی در برابر تمام حملات فیزیکی و شیمیایی و آلودگی های محیطی و حتی نفوذ حشرات است. علاوه بر همه این ها در زمان حمل ونقل و جابجایی و انبار کردن و همچنین نور خورشید و گرما بسته بندی باید به قدری محکم و اصولی باشد که صدمه ای به مواد غذایی وارد نشود. به همین دلیل هم موضوع بسته بندی مواد غذایی با نیتروژن به میان می آید.

آگاهی از محصول

ازآنجایی که معرفی محصول بر روی بسته بندی انجام می شود و راه ارتباطی بین مشتری و تولیدکننده است پس باید آن ها را در مورد چگونگی استفاده از محصول، محتویات موجود، مواد تشکیل دهنده، شرایط نگه داری کالا، طریقه مصرف، اطلاعات تغذیه ای و سایر اطلاعات آگاه ساخت.

راحتی در مصرف

باید به گونه ای باشد که مصرف کننده برای باز کردن در بسته بندی به مشکل نخورد و از طرفی برای بستن و محافظت از ماده غذایی هم راهی وجود داشته باشد.

خلاقیت در جذب مشتری

اینکه یک محصول غذایی بتواند با بسته بندی جذاب و اصولی و خلاقی که برایش تعبیه شده مشتری و بخصوص کودکان را به سمت خود جذب کند موفقیتی است برای تولیدکننده و گروه طراحی او.

حمل ونقل آسان

در پاسخ به اینکه باید بگوییم که اگر بسته بندی مواد غذایی به صورت اصولی نباشد و مشتری برای حمل ونقل آن به مشکل بربخورد بلافاصله کالای موردنظر را با یک کالایی که به راحتی حمل شود جابجا خواهد کرد.

ویژگی های بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی به هنر و علم آماده سازی مواد غذایی برای انبار کردن و درنهایت فروش گفته می شود. بسته بندی باید تا حد امکان ساده و ارزان بوده و در ضمن اهداف اولیه بسته بندی یعنی خاصیت حفاظتی و جذابیت را نیز دارا باشد. مهم ترین ویژگی های بسته بندی مواد غذایی عبارت اند از:

  1. شفاف و درخشان بودن سطح بسته بندی برای جلب رضایت و نظر مصرف کننده بسیار اهمیت دارد.
  2. بسته بندی باید طوری تعبیه شود که انتقال سایر گازها را به داخل مواد غذایی کنترل کند.
  3. اطلاعات مفید در مورد خود محصول، شرایط نگهداری و مواد تشکیل دهنده باید به وضوح بر روی بسته بندی درج شده باشد.
  4. بسته بندی باید به نحوی باشد که هیچ گونه رطوبت و بخارآب به داخل بسته نفوذ نکند.
  5. باید تغییرات درجه حرارت را چه در هنگام نگهداری و چه در زمان استفاده تحمل کند.
  6. فاقد هرگونه مواد سمی باشد.
  7. یکی از مهم ترین ویژگی های بسته بندی مواد غذایی حمل ونقل راحت بسته بندی است و اینکه مشتری برای جابجا کردن بسته با مشکل مواجه نشود
  8. ارزان بودن بسته بندی یکی از مزیت ها محسوب می شود.
  9. بسته بندی محصولات غذایی حتماً باید بدون دخالت دست بوده و توسط دستگاه انجام شود.
  10. علاوه بر همه این ها باید در مقابل ضربه و صدماتی که در زمان حمل ونقل می خورد مقاوم بوده و به مواد غذایی صدمه ای وارد نشود.

 روش های مختلف بسته بندی مواد غذایی

مواد غذایی با توجه به مواد تشکیل دهنده و نوع نگهداری به مختلفی انجام می شوند که این روش ها شامل:

منجمد کردن

در این روش اول ازهمه باید از تمیز بودن ماده غذایی مطمین شد و سپس به مدت زمان انجماد هم باید توجه کرد. چراکه برخی از مواد قابلیت انجماد طولانی مدت داشته و برخی نه. این نکته را نیز باید متذکر شد که برخی از مواد مانند گوجه فرنگی برای منجمد شدن مناسب نیستند؛ مگر اینکه این نوع از مواد غذایی پخته و پوره شود تا به نقطه انجماد برسد.

کنسرو کردن به روش خانگی

یکی از روش های قدیمی برای نگهداری و بسته بندی مواد غذایی کنسرو کردن خانگی و یا همان بسته بندی در ظرف های شیشه ای است. برای این کار صیفی جات، سبزی و یا میوه ها را داخل ظرف های شیشه ای ریخته و با حرارت دادن آن ها درون قابلمه، در شیشه ها کاملاً پلمپ و بسته می شود تا از ورود هوا به درون شیشه جلوگیری کرده و ماندگاری آن را افزایش دهد.

کنسرو کردن به روش صنعتی

برای اینکه مواد داخل کنسرو ماندگاری بیشتری داشته باشند و مواد غذایی کمتر خراب شوند قبل از عملیات کنسرو کردن همه مواد غذایی پخته می شوند و این گونه آلودگی از بین می رود. سال های قبل برای کنسرو کردن از مواد سربی استفاده می شد اما به دلیل خطرناک بودن سرب در مواد غذایی و با استفاده از تکنولوژی از متریال بهتری برای این کار استفاده می کنند.

مواد مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی

همان طور که گفته شد برای بسته بندی مواد غذایی با توجه به نوع ماده غذایی از روش های مختلفی همچون کنسرو کردن، منجمد کردن و غیره استفاده می کنند که برای این منظور متریال و ترکیبات مختلفی همچون شیشه، فلز، کارتن و پلاستیک را به کار می گیرند. برای معرفی بهتر این بسته بندی ها چند نمونه از آن ها را در اینجا باهم بررسی می کنیم.

فلزات

دو نوع فلزی که برای بسته بندی مواد غذایی بیشتر موقع استفاده قرار می گیرد آلومینیوم و فولاد هستند.

آلومینیوم

آلومینیوم یکی از فلزات سبکی است که به راحتی فرم و شکل دلخواه را می گیرد و به همین منظور برای بسته بندی مواد غذایی بخصوص نوشابه و نوشیدنی گزینه خوبی است.

فولاد

فولاد در مقایسه با آلومینیوم از ضخامت و مقاومت بالایی برخوردار بوده و برای کنسرو کردن مواد غذایی بیشتر مورداستفاده قرار می گیرد.

به طورکلی استفاده از ظروف فلزی در بسته بندی دارای مزایایی همچون: مقاومت در مقابل ضربه، رطوبت، نور و اکسیژن بوده و همچنین خطر مسموم کنندگی کمتری نیز دارد.

کاغذ و مقوا

استفاده از کاغذ و یا مقوا به نوع ماده غذایی مربوط می شود چراکه ضخامت مقوا به نسبت کاغذ بیشتر بوده و برای مواد غذایی که به محافظت بیشتری احتیاج دارند مورداستفاده قرار می گیرد.

شیشه

یکی دیگر از ظروفی که از قدیم برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می شد شیشه است. شیشه به دلیل اینکه ازنظر شیمیایی خنثی است پس یک محافظ کامل در برابر اکسیژن و بخارآب است؛ اما ازآن جهت که در مقابل شکستگی حساس بوده ممکن است در مقابل ضربه ناشی از فشار داخلی و یا ضربه و شوک حرارتی آسیب ببیند. همچنین وزن بالای شیشه باعث افزایش هزینه حمل ونقل می گردد.

پلاستیک

پلاستیک به دلیل سبک بودن و همیشه در دسترس بودن یکی از گزینه هایی است که برای بسته بندی بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.

کیسه

کیسه ها، یکی از رایج ترین انواع بسته بندی مواد غذایی هستند و معروف ترین میان وعده ها را داخل کیسه های مخصوص قرار داده و از قسمت پایین و بالا، پرس می کنند. این کار باعث می شود تا مواد غذایی همچون چیپس، چوب شور، میوه های خشک، آجیل و … از محیط، هوا و آلودگی در امان بماند.

محصولات غذایی مشابه با محصول شما ممکن است در بازار وجود داشته باشد، پس باید به این فکر کنید که چگونه می توانید با آن ها رقابت کرده و بازار فروش را در دست بگیرید و بسته بندی اصولی و خلاقانه می تواند به شما کمک زیادی کند. البته باید متذکر شد که در مرحله اول این کیفیت محصول است که مشتری را جذب می کند، هرچند بسته بندی محصولتان شیک و مناسب باشد اما اگر محصولتان بی کیفیت باشد مطمیناً مشتری برای اولین بار محصول شمارا خریداری می کند، ولی با دیدن کیفیت نامناسب دیگر به سمت محصول بی کیفیت شما نخواهد رفت پس برای رقابت با دیگر تولیدکنندگان و فروشندگان، اول کیفیت مناسب محصول و بعد بسته بندی را در نظر داشته باشید.

هدف از بسته بندی موادغذایی چیست؟

اصیلی ترین هدف بسته بندی مواد غذایی حفظ سلامت آنها و جلوگیری از آسیب های احتمالی به هنگام حمل و نقل است.

مزیت بهترین بسته بندی موادغذایی کدام است؟

بسته بندی موادغذایی به طور کلی هم از لحاظ جلب اعتماد مشتری و در نتیجه فروش بیشتر محصول نقش دارد و هم خاصیت واد غذایی را حفظ می کند.

جمع بندی

بسته بندی به عنوان مهم ترین شاخص درفروش محصولات غذایی به حساب می آید و هرچقدر این بسته بندی اصولی بوده و به نظر مشتریان احترام بگذارد، مخاطبین بیشتری را به خود جذب کرده و فروش محصولات را چندین برابر می کند. ، می تواند به شما کمک کند که بهترین نوع بسته بندی را داشته باشید. اینکه بدانیم بسته بندی محصولات غذایی چه ویژگی هایی باید داشته باشد و اصول کلی بسته بندی به چه شکلی است، به ما در طراحی و تولید بسته بندی مواد غذایی کمک بزرگی کرده و ما را به هدفمان که پیروزی در بازار رقابتی است نزدیک تر خواهد کرد. طراحان بسته بندی باید با در نظر گرفتن نیاز مشتریان و همچنین اهمیت بسته بندی، محصول را به گونه ای برای مشتری معرفی کنند که مشتری در وهله اول ورود به فروشگاه به دنبال محصولات غذایی ما باشد.