پزشکی و سلامت

لیست مواد غذایی مضر برای کبد چرب

لیست غذاهای مضر و خطرناک برای کبد چرب

لیست غذاهای مضر و خطرناک برای کبد چرب

وقتی دچار کبد چرب یا بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) می‌شوید که بیش از 5 درصد سلول‌های کبد حاوی چربی باشند. اگر دچار کبد چرب هستید، برای درمان آن باید سبک زندگی را تغییر دهید و غذاهایی که برای کبد چرب مضر هستند را از برنامه غذایی حذف کنید. در ادامه با غذاهای مضر برای کبد چرب آشنا شوید. اگر کبد چرب دارید از این غذاها نخورید!

غذاهای مضر برای کبد چرب

غذاهای مضر برای کبد چرب

اگر مبتلا به کبد چرب هستید، حتما باید از خوردن این غذاها اجتناب کنید. این غذاها به طور کل منجر به افزایش وزن و بالا رفتن قند خون می‌شوند. این غذاها عبارتند از:

1. لبنیات پر چرب

افرادی که دچار کبدچرب هستند باید از مصرف پنیر و لبنیات پر چرب خودداری کنند. پنیرو لبنیات پر چرب دارای چربی‌های اشباع زیادی هستند و اگر انواع کم چرب آن را انتخاب نکنید در طولانی مدت تاثیرات منفی بر کبد شما خواهند داشت.

2. نوشیدنی‌های گازدار

از مصرف نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه خودداری و به جای آنها از آب طعم‌دار شده یا تکه‌های میوه استفاده کنید.

3. گوشت قرمز

تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که بیشتر از گوشت قرمز و احشاء استفاده می‌کنند به احتمال بیشتری به کبد چرب غیرالکلی مبتلا می‌شوند. سعی کنید مصرف گوشت قرمز را به هفته‌ای یکبار محدود کنید.

4. آرد سفید

سفید به این معناست که آرد مورد نظر به میزان زیادی پردازش شده و می‌تواند منجر به بالا رفتن قند خون شود، در حالیکه آرد سبوس‌دار به خطر محتوای فیبر زیادی که دارد اینطور نیست.

مصرف بیش از حد کربوهیدرات می‌تواند بدن را از سوزاندن چربی برای تولید انرژی، منع می کند و به جای سوزاندن آن باعث انباشته شدن آن می‌شود . بهتر است به جای آرد سفید از مواد غذایی دارای آرد جو استفاده کنید.

5. نمک

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سدیم بیشتر در ابتلا به کبد چرب نقش دارد. از آنجا که بیشتر غذاهای مصرفی ما به طور طبیعی دارای سدیم می‌باشند، بهترین راه کنترل سدیم ورودی به بدن، کاهش میزان نمک مصرفی روزانه است.

همچنین انواع سس‌ها، سوسیس، کالباس، کنسروها و غذاهای فراوری شده و خوراکی‌های دارای مواد نگه دارنده نیز حاوی مقادیر زیادی سدیم بوده و مصرف آنها باید محدود شود.

6. نوشیدنی‌های الکلی

با نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی، عملکرد طبیعی کبد مختل می شود. الکل می‌تواند با استفاده از مواد ساختاری‌اش، سلول‌های کبد را از بین ببرند که نتیجه آن می‌تواند ایجاد بیماری‌هایی اعم از هپاتیت یا سیروز کبدی شود.

7. مصرف بیش از حد قند

اگر کبد چرب دارید، برای درمان آن باید از مصرف شکر و قند دوری کنید و به جای آنها از عسل یا خرما استفاده کنید. گاهی شیرین کننده‌های مصنوعی درست است که کالری کمتری نسبت به قند و شکر دارند اما اگر در مقادیر زیاد مصرف شوند باعث بدتر شدن وضعیت کبد چرب شما خواهند شد.

8. کربوهیدرات

مصرف بیش از حد کربوهیدرات می‌تواند بدن را از سوزاندن چربی برای تولید انرژی، منع می کند و به جای سوزاندن آن باعث انباشته شدن آن می‌شود. بهتر است به جای آرد سفید از مواد غذایی دارای آرد جو استفاده کنید.

9. چربی‌ها

چربی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد کبد چرب محسوب می‌شود. در مورد مصرف چربی‌ها باید گفت که نه تنها مقدار چربی مصرفی اهمیت دارد، بلکه نوع چربی نیز در ابتلا به کبد چرب مؤثر است.

مصرف چربی‌های جامد مثل کره، خامه، روغن حیوانی، دنبه و… منجر به ایجاد کبد چرب شده و روغن‌های گیاهی مثل کنجد، سویا، کلزا، زیتون و آفتابگردان به جای آنها توصیه می‌شوند.

10. مصرف چربی‌های ترانس

اگر کلسترول بالا دارید احتمالا باید در مورد خطر استفاده از چربی‌های ترانس، روغن‌های هیدروژنه ساخته شده به دست انسان که باعث می‌شود مواد غذایی مضر شوند، اطلاع پیدا کنید. چربی‌های ترانس، کلسترول بد LDL شما را بالا برده و مقدار کلسترول خوب HDL بدن را کاهش می‌دهند.

11. غذای بسیار تند

خوردن غذاهای تند می‌تواند به کبد آسیب وارد کند و مهم نیست که غذاهای تند خیلی زیادی را مصرف کنید و می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند .

12. غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده عموماً سرشار از چربی و کاری هستند. به همین دلیل خوردن غذاهای خیلی سرخ شده یا بسیار نمک‌‌دار می‌توانند دریافت کالری را بالا برده و موجب افزایش وزن شوند.

13. مصرف امحا و احشاء

جگر، دل، قلوه، کله پاچه و… از جمله مواردی هستند که بهتر است به ندرت در برنامه غذایی قرار گیرند.

14. فست فود

اغلب فست فودها و غذاهای آماده دارای میزان زیادی کلسترول، کربوهیدرات ساده و قند هستند. حتی غذاهای خوش‌طعمی که انتظارش را نداشته‌اید، به طرز غیرمنتظره‌ای دارای قند هستند؛ تا با این ترفند مغز شما را فریب دهند تا میلتان به مصرف آن‌ها زیاد شود.

این نکات را جدی بگیرید

  • بهتر است افراد غذا را آرام، کامل و طولانی مدت ( حدود 20 دقیقه) بجوند تا بزاق دهان کاملا با مواد غذایی آغشته شود.
  • تعداد وعده‌های غذایی باید زیاد و حجمشان کم باشد. اگر حجم بالایی از خوراکی را در یک وعده مصرف کنید، تمام مواد غذایی در کبد به تری گلیسیرید تبدیل می‌شوند.

  • همچنین از نوشیدن آب، نوشابه و ماءالشعیر در حین غذا خوردن جدا پرهیز کنید.
  • گوشت قرمز، نیکوتین، الکل، کافیئین، قندهای ساده و غذاهای سرخ شده جز مواردی هستند که کبد چرب را تهدید می‌‏کند.
  • از مصرف غذاهایی مانند غذاهای فریز شده و یخ زده، ترشیجات، ماست پرچرب، سس، نمک زیاد، غذاهای فست فود، انواع سرخ کردنی‌ها، غذاهای چرب و نوشابه‌‏های گازدار بهتر است پرهیز کنید.
  • اگر از جمله افراد دارای اضافه وزن و چاقی هستید حتما با برنامه غذایی سالم و ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی و شنا، وزن خود را کاهش دهید و البته از گرفتن رژیم‌های سخت خودداری کنید. زیرا رژیم‌های بسیار کم کالری به کبد آسیب خواهد زد.

سبک زندگی و تغذیه نامناسب می‌تواند باعث آسیب رساندن به کبد و دیگر اعضاهای بدن شود. اگر یک رژیم غذایی داشته باشید که در آن از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها به میزان کافی استفاده نشده‌اند می‌توانند یک رژیم نامتعادل را ایجاد کنند و باعث آسیب رساندن به بدن شوند.

راهکارهای دیگر جهت بهبود بیماری کبدی

علاوه بر رژیم غذایی، با تغییر در برخی امور روزانه و زندگی نیز می توان به سلامت کبد خود کمک کرد.

به همراه رژیم غذایی ورزش کنید

این کار به کاهش وزن و کنترل بیماری های کبدی کمک می کند.سعی کنید در اکثر روزهای هفته حداقل 30دقیقه تمرینات هوازی انجام دهید.

پایین آوردن سطح کلسترول

جهت کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید خود همواره به میزان قند و چربی های اشباع دریافتی خود دقت کنید و اگر با ورزش و رژیم غذایی موفق به پایین آوردن سطح آنها نیستید می توانید با مشورت پزشک از داروهای مناسب استفاده کنید.

کنترل بیماری دیابت

معمولا بیماری دیابت و کبد چرب همزمان رخ می دهند. رژیم غذایی مناسب و ورزش به کنترل هر دو بیماری کمک شایانی می کند. و اگر از قند خون بالا رنج می برید می توانید طبق دستور پزشک از داروهای مناسب جهت کاهش قند خون استفاده کنید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

توجه: اطلاعات موجود در سایت زوم لایف، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.


برای اینکه همیشه کبدی سالم داشته باشید باید غذاهای مناسب و مضر برای کبد را بشناسید.

به گزارش الودکتر، کبد نقش مهمی در بدن دارد که سالم بودن آن کمک بزرگی به سلامت کل بدنمان می کند. در ادامه غذاهای مناسب برای کبد و غذاهای مضر را برایتان شرح می دهیم.

کبد اندام بسیار مهمی در بدن است که مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد. یکی از مهم ترین روش ها برای مراقبت از کبد انتخاب یک رژیم غذایی سالم است. در ادامه بهترین و بدترین غذاهای کبد را معرفی می کنیم.

بهترین غذا برای کبد : جو دوسر

غذاهایی که سرشار از فیبر هستند، می توانند به عملکرد بهتر کبد کمک کنند. اگر غذایی می خواهید که روز بهتری را شروع کنید، بهتر است جو دوسر را امتحان کنید. بررسی ها نشان داده اند جودوسر به شما کمک می کند وزن خود را کم کنید و چربی های شکم را کاهش می دهد که هر دو به رفع بیماری کبد کمک می کند.

بدترین غذا برای کبد : غذاهای چرب

سیب زمینی سرخ شده و همبرگر انتخاب های ضعیفی هستند که به کبد آسیب می رسانند. خوردن غذاهایی که دارای چربی اشباع شده هستند، باعث می شود کبد کار خود را به سختی انجام دهد. به مرور زمان این مسئله منجر به بروز التهاب می شود که التهاب باعث بروز سیروز کبدی می شود. بنابراین دفعه بعد که به رستوران می روید، غذای سالم تری سفارش دهید.

بهترین غذا برای کبد : کلم بروکلی

اگر می خواهید سلامت کبد خود را حفظ کنید، سبزیجات زیادی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کلم بروکلی می تواند بخشی از این سبزیجات باشد. برخی بررسی ها نشان داده اند که کلم بروکلی از بروز کبد چرب غیر الکلی پیشگیری می کند. اگر طعم کلم بروکلی را دوست ندارید، می توانید آن را با سبزیجات و میوه های دیگر مانند انواع توت ها و بادام ترکیب کنید. به علاوه کباب کردن کلم بروکلی با سیر و کمی سرکه خوشمزه می شود.

بهترین نوشیدنی برای کبد : قهوه

اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانید روز خود را بدون قهوه سپری کنید، خوشحال باشید؛ قهوه برای کبد مزیت های زیادی دارد. بررسی ها نشان داده اند که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می تواند از کبد در مقابل آسیب های ناشی از الکل یا رژیم غذایی ناسالم محافظت کند. به علاوه احتمال ابتلا به سرطان کبد را نیز کاهش می دهد.

بدترین غذا برای کبد : قند

مصرف خوردنی های شیرین می تواند به کبد آسیب بزند و علت آن این است که بخشی از کار کبد تبدیل قند به چربی است. اگر قند زیاد مصرف کنید، کبد چربی زیادی تولید می کند که این چربی در اطراف کبد تجمع پیدا می کند و در طولانی مدت منجر به بروز بیماری کبد چرب می شود. بنابراین با کبد خود مهربان باشید و شیرینی جات کمتر بخورید.

بهترین نوشیدنی برای کبد : چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدانی است به نام کاتچین catechin. بررسی ها نشان می دهند کاتچین از بدن در مقابل برخی سرطان ها از جمله سرطان کبد محافظت می کند. اگر چای سبز را خودتان دم کنید و گرم بنوشید کاتچین بیشتری وارد بدن خود کرده اید.

بهترین نوشیدنی برای کبد: آب

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای کبد خود انجام دهید، حفظ وزن سالم بدن است. سعی کنید به جای نوشیدن نوشابه های گازدار و انواع نوشیدنی های قندی و شیرین خود را به نوشیدن آب عادت دهید. آب با میزان کالری که در روز برایتان ذخیره می کند، شما را شگفت زده خواهد کرد.

بهترین میان وعده برای کبد : بادام

آجیل ها و به ویژه بادام، منابع خوبی از ویتامین E و مواد مغذی هستند که پزشکان معتقدند به محافظت از کبد در مقابل بیماری کبد چرب محافظت می کند.بادام برای قلب هم خوب است، بنابراین از مقداری بادام به عنوان یک میان معده استفاده سالم استفاده کنید. یا می توانید بادام را به سالاد خود اضافه کنید.

بدترین غذا برای کبد : نمک

بدن به مقداری نمک احتیاج دارد، اما نه آن مقداری که شما مصرف می کنید. بررسی ها نشان داده اند رژیم غذایی که نمک زیادی دارد، ممکن است منجر به بروز فیبروز شود که اولین مرحله سیروز کبدی است. روش های ساده ای برای کاهش میزان نمک مصرفی وجود دارد. از خوردن غذاها و گوشت های فرآوری شده اجتناب کنید. به جای سبزیجات کنسرو شده از سبزیجات تازه استفاده کنید و نمکدان را سر سفره نیاورید.

بهترین غذا برای کبد : اسفناج

سبزیجات دارای برگ سبز حاوی یک آنتی اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون glutathione هستند که به عملکرد درست کبد کمک می کند. آماده کردن اسفناج نیز کار ساده است. از اسفناج می توانید در سالاد و همراه با سیر و روغن زیتون استفاده کنید.


8 غذایی که مانع داشتن کبدی سالم می شوند! مواد مضر برای کبد کدامند؟

کبد یکی از اندام های ضروری در بدن می باشند که در داشتن دستگاه گوارش سالم و پرکار بسیار کمک می کند و به هیمن دلیل حفظ کبد یک امر ضروری برای سالم ماندن می باشد .

چرا داشتن کبدی سالم مهم و ضروری است ؟

کبد یک ارگان مهم و ضروری برای حذف سموم در جریان خون می باشد چرا که همانند یک فیلتر عمل می کند . همچنین کبد ویتامین ها ومواد معدنی را در بدن ذخیره می کند و قندهای ذخیره شده را در صورت نیاز بدن به انرژی تبدیل می کند تا نیاز بدن را رفع نماید . همچنین داشتن کبدی سالم ، می تواند در داشتن وزنی مناسب و مطلوب یک عامل موثر باشد . همچنین لازم است بدانید که داشتن رژیم ناسالم می تواند منجر به بیماری هایی کبدی مانند هپاتیت ، سیروز ، کبد چرب و یا حتی سرطان شود .

موارد مضر برای کبد چرب

برای داشتن کبد سالم این مقاله را بخوانید

 مواد غذایی مضر برای کبد

مواد غذایی و غذاهایی که مانع داشتن کبدی سالم می شوند ، عبارتند از :

 1-الکل

با نوشیدن نوشیدنی های الکلی ، عملکرد طبیعی کبد مختل می شود . الکل می تواند با استفاده از مواد ساختاری اش ، سلول های کبد را از بین ببرند که نتیجه آن می تواند ایجاد بیماری هایی اعم از هپاتیت یا سیروز شود .

2--نمک

مصرف بیش از حد نمک می تواند منجر به افزایش فشار خون و ابتلا به بیماری های کبدی شود . بنابراین قبل از خوردن مواد غذایی و خوراکی که خریداری می کنید ، برچسب پشت آنها را مطالعه نمایید تا از میزان نمک که در آن استفاده شده است مطلع شوید .

3-شکر

خوردن دسرهای شیرین ، نوشیدنی های شیرین ، آب نبات و سایر مواد شیرین دیگر که با استفاده از شکر فرآوری شده اند ، کاملا خطرناک هستند و می توانند کبد را به خطر بیندازند و حتی باعث برخی بیماری های کبدی مانند فیبروز شوند .

غذای مضر کبد چرب

شکر برای سلامت کبد مضر است

 4-آرد سفید و تصفیه شده

  • مصرف بیش از حد کربوهیدرات می تواند بدن را از سوزاندن چربی برای تولید انرژی ، منع می کند و به جای سوزاندن آن باعث انباشته شدن آن می شود .
  • مصرف بیش از حد کربوهیدرات نیز باعث افزایش سطح انسولین می شود که عامل اصلی بیماری های قلبی می باشد . بدن کربوهیدرات اضافی را به گلیکوژن تبدیل می کند و آنها را در کبد ذخیره می کند که به صورت چربی انباشته می شود و باعث افزایش وزن و چاقی می شود .

5-چربی های اشباع شده

غذاهای چرب دارای کالری و سطوح گلیسیرید بالایی هستند که می توانند به راحتی به کبد آسیب برسانند . برای داشتن کبد سالم نیاز به مصرف کم گوشت های پر چرب ، سس مایونز و سوسیس استفاده کنید .

داروهای مضر برای کبد

غذاهایی که برای کبد مضر اند

 6-غذای بسیار تند

خوردن غذاهای تند می تواند به کبد آسیب وارد کند و مهم نیست که غذاهای تند خیلی زیادی را مصرف کنید و می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند .

 7-غذاهای سرخ شده

چربی های موجود در مواد مغذی می توانند در ساخت بافت و غشای سلولی استفاده شوند . مشکل این است که زمانیکه شما از آن به بیشترین میزان و وعده های متفاوت اسشتفاده می کنید می توانند به کبد آسیب برسانند و دیگر در تولید انرژی استفاده نشده و انباشته می شوند .

انباشته شدن میزان زیادی چربی می تواند باعث برخی بیماری ها می شوند که مهم ترین آنها عبارتند از :

  • دیابت نوع دوم
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • سرطان کولون و پستان

 8-داروها

بعضی از داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند که اگر اشتباه تجویز شده یا به میزان زیادی استفاده شوند عوامل جبران ناپذیری ایجاد کنند . همچنین لازم به ذکر است که بگوییم اگر به صورت خود درمانی اقدام نمایید می تواند آسیب جدی را ایجاد نماید و به همین دلیل برای استفاده از داروها ، باید به متخصص مراجعه نمایید .

غذاهای مضر برای کبد چرب

داروهایی که برای کبد مضر هستند

نکات مهم برای داشتن کبد سالم

بطور کل برای داشتن کبدی سالم این موارد را رعایت نمایید :

-یک رژیم غذای متعادل و غنی از ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر داشته باشید .

  • -مصرف میوه ها و سبزجات را افزایش بدهید .
  • -استفاده گوشت ماهی یا گوشت مرغ با چربی کم
  • -سالاد به بیشترین میزان
  • -روزانه 2 الی 3 لیتر آب
  • -استفاده از چای های گیاهی که به عملیات هضم کمک می کنند
  • -نظارت کامل بر کاهش وزن
  • -ورزش منظم
  • -خوابیدن به اندازه کافی
  • -اجتناب از مصرف دخانیات
  • -پایین نگه داشتن سطح استرس

 به یاد داشته باشید که تغذیه نامناسب می تواند باعث آسیب رساندن به کبد و دیگر اعضاهای بدن شود . اگر یک رژیم غذایی داشته باشید که در آن از ویتامین ها و پروتئین ها به میزان کافی استفاده نشده اند می توانند یک رژیم نامتعادل را ایجاد کنند و باعث آسیب رساندن به بدن شوند . اگر نسبت به رژیم غذای تان شک دارید ، توصیه می شود با متخصص تغذیه خود مشورت نمایید .

رژیم غذایی مناسب برای مراقبت از بدن ضروری است .


غذاهای مضر برای دیابت
 
ستاره | سرویس سلامت – ابتلا به دیابت بدین معنا نیست که باید دست از خوردن غذا‌های مورد علاقه خود بردارید. بلکه بدین معناست که باید در خوردن برخی از غذا‌ها بیشتر احتیاط کنید. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به افراد دیابتی در کنترل و کاهش عوارض ناشی از بیماری‌شان کمک کند. در این مقاله با مواد و غذا‌های مضر برای دیابت بیشتر آشنا خواهیم شد.


در این مطلب می‌خوانید:

  • غذاهای مضر برای دیابت: کربوهیدرات‌ های مضر و سالم
  • غلات مضر و سالم برای افراد دیابتی
  • پروتئین‌های مضر و سالم برای افراد مبتلا به دیابت
  • لبنیات 
  • میوه‌ها و سبزیجات
  • چربی‌های مضر برای افراد دیابتی
  • قند‌های مضر برای افراد دیابتی
  • توصیه‌هایی برای افراد دیابتی

غذاهای مضر برای دیابت: کربوهیدرات‌ های مضر و سالم

کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی بدن هستند، اما فرد مبتلا به دیابت باید در انتخاب نوع کربوهیدرات و میزان مصرف آن احتیاط کند. سه نوع کربوهیدرات در مواد غذایی وجود دارد:
  • نشاسته
  • قند
  • فیبر
کربوهیدرات‌ها مستقیماً بر سطح قند خون تأثیر می‌گذارند. بدن، نشاسته و قند را به گلوکز تبدیل می‌کند. به گفته کارشناسان، اکثر بزرگسالان باید روزانه ۱۳۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنند. از این مقدار، بسته به سن و جنس فرد، باید ۲۲.۴ الی ۳۳.۶ گرم فیبر باشد.
کربوهیدرات‌ها باید ۴۵ تا ۶۵ درصد از کالری روزانه و قند‌های افزوده باید کمتر از ۱۰ درصد کالری یک فرد بالغ را تشکیل دهند.
 

بیشتر بخوانید: مواد غذایی حاوی کربوهیدارت سالم

کربوهیدرات‌های مضر برای افراد دیابتی

افراد دیابتی باید تا حد امکان از مصرف غذا‌هایی که از کربوهیدرات‌های فرآوری شده و قند‌های افزوده تشکیل شده‌اند، خودداری کنند. برای مثال:
  • محصولات پخته شده با آرد سفید فرآوری شده
  • شیرینی، آب نبات و هر نوع مواد غذایی حاوی قند‌های افزوده
  • نان و غلات سفید

 

غذاهای مضر برای دیابت

کربوهیدرات‌های سالم برای دیابتی ها

فیبر‌ها سطح قند خون را به سرعت بالا نمی‌برند. از این رو، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل را می‌توان جزء کربوهیدرات‌های سالم در نظر گرفت. آن‌ها انرژی، فیبر و مواد مغذی (مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی) بدن را تأمین می‌کنند.
 
بیشتر بخوانید: مواد غذایی حاوی فیبر؛ کدام میوه‌ها و خوراکی‌ها فیبر بالایی دارند؟
 

غلات مضر و سالم برای افراد دیابتی

تمام غلات حاوی نشاسته‌اند، اما غلات کامل همچنین حاوی ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و فیبر نیز هستند.
 
افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف مواد زیر اجتناب یا آن‌ها را محدود کنند:
  • نان سفید، دونات، کیک، مافین و دیگر مواد حاوی آرد سفید
  • برنج سفید
  • ماکارونی سفید
  • غلات صبحانه، انواع کراکر‌ها و بیسکویت‌های حاوی شکر افزوده
غلات سالم برای افراد دیابتی عبارتند از:
  • برنج قهوه‌ ای
  • جو
  • کینوآ
  • جو دوسر
  • دانه‌های آمارانت یا تاج خروس
  • ارزن
  • بلغور
  • گندم سیاه

غذاهای مضر برای دیابت

 

پروتئین‌های مضر و سالم برای افراد مبتلا به دیابت

پروتئین‌ها به ساخت، حفظ و جایگزینی بافت در بدن کمک می‌کنند. اندام‌ها، ماهیچه‌ها و دستگاه ایمنی بدن از پروتئین تشکیل شده‌اند. همانند کربوهیدرات‌ها، تمام افراد به ویژه دیابتی‌ها باید منابع پروتئینی خود را با احتیاط انتخاب کنند.
خوردن گوشت قرمز مانند گوشت گاو، گوشت خوک و بره، حتی در مقادیر کم هم می‌توانند احتمال ابتلا به دیابت را افزایش دهند. در عوض، مصرف دیگر منابع پروتئین همچون ماکیان، ماهی، لبنیات کم چرب، غلات کامل یا آجیل می‌توانند احتمال ابتلا به دیابت را تا ۳۵ درصد کاهش دهند.
غذا‌های پروتئینی که چربی بالایی هم دارند، برای افراد دیابتی مناسب نبوده، زیرا می‌توانند باعث افزایش وزن و بالا رفتن کلسترول و تری گلیسیرید‌ها در بدن شوند.
 

جالب است بدانید: فرق کلسترول با تری گلیسیرید چیست و هر یک چه اهمیتی دارند؟

پروتئین‌های مضر برای افراد دیابتی 

  • گوشت قرمز مانند گوشت گاو، گوشت خوک و بره
  • گوشت‌های سرخ شده با سدیم بالا
  • گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن، هات داگ و کالباس
  • دنده‌ها و دیگر قسمت‌های پرچرب گوشت
  • ماهی سرخ شده

پروتئین‌های سالم 

  • لوبیا
  • عدس
  • آجیل
  • محصولات سویادار
  • ماهی و غذا‌های دریایی
  • ماکیان بدون پوست
  • تخم مرغ

پروتئین‌های مضر و سالم برای دیابت

 

لبنیات مضر و مفید برای مرض قندی ها

غذا‌های لبنی می‌توانند کلسیم، پروتئین و ویتامین‌های بدن را تأمین کنند. احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در افراد دیابتی بالاست، به همین دلیل بهتر است از محصولات لبنی کم چرب استفاده شود.

غذا‌های لبنی مضر برای افراد دیابتی

  • شیر پرچرب
  • ماست پرچرب
  • انواع پنیر پرچرب
  • خامه ترش پرچرب
  • بستنی پرچرب
  • ماست‌های پرچرب

محصولات لبنی سالم

  • شیر کم چرب
  • ماست‌های ساده و کم چرب؛ ماست پروبیوتیک
  • انواع پنیر‌های کم چرب
  • خامه ترش کم چرب
محصولاتی همچون شیر سویا و شیر بادام نیز گزینه‌های سالمی برای افراد دیابتی هستند، به شرط آنکه حاوی شکر‌ افزوده نباشند.
 
لبنیات مضر و مفید برای دیابتی ها
 

میوه‌ها و سبزیجات

مصرف میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند فیبر، مواد معدنی و ویتامین مورد نیاز بدن را تأمین کنند. مصرف این مواد به کنترل وزن و کاهش احتمال ابتلا به سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها و دیگر بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.
برخی از میوه‌ها ممکن است باعث افزایش قند خون شوند. به همین دلیل بهتر است در مصرف آن‌ها زیاده روی نکنید. از جمله:
  • انگور
  • انبه
  • موز
  • هندوانه
  • زردآلو
  • خربزه
  • آناناس
به علاوه، افراد مبتلا به دیابت بهتر است مراقب مصرف مواد زیر باشند:
  • آب میوه: آب میوه‌ها حتی آب میوه‌های طبیعی، کمتر از خود میوه حاوی فیبر بوده و قند خون را بیشتر افزایش می‌دهند.
  • میوه خشک: این میوه‌ها حاوی قند‌های طبیعی غلیظ شده‌ای هستند که می‌توانند سطح قند خون را افزایش دهند.
  • کنسرو‌های میوه‌ای
  • مربا و ژله
  • سبزیجات کنسرو شده

میوه‌ها و سبزیجات سالم 

  • سبزیجات تازه به صورت خام، بخارپز یا کبابی
  • سبزیجات منجمد
  • میوه‌های تازه و یخ زده

میوه های مضر و مفید برای دیابت

چربی‌های مضر برای افراد دیابتی

چربی‌ها جزء لاینفک یک رژیم غذایی سالم و متعادل هستند که اسید‌های چرب ضروری بدن همچون امگا ۳ را تأمین می‌کنند. به علاوه، چربی‌ها باعث جذب بهتر ویتامین‌های A ،D ،E و K شده و مصرف چربی‌های اشباع نشده باعث کاهش کلسترول و بیماری‌های قلبی می‌شوند.
افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف مواد زیر اجتناب یا آن‌ها را محدود کنند:
  • کره
  • چربی خوک
  • برخی روغن‌ها همچون روغن پالم
  • انواع سس‌های سالاد
  • سیب زمینی سرخ کرده
  • غذا‌های سرخ کرده
  • چیپس سیب زمینی
  • غذا‌های آماده و فست فود‌ها
مواد زیر حاوی چربی‌های سالم هستند. هرچند، همیشه در مصرف چربی‌ها میانه روی کنید.
  • روغن‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آفتابگردان و روغن کانولا
  • سس‌های کم چرب
  • ماهی‌های چرب
  • آووکادو
  • آجیل
  • تخم‌ها و بذر‌ها

غذاهای مضر برای دیابت

 

قند‌های مضر برای افراد دیابتی

غذا‌های شیرین، دسر‌ها و شیرینی‌ها عموما حاوی قند و کربوهیدرات‌هایی با کیفیت پایین هستند. بیشتر آن‌ها ارزش غذایی نداشته و باعث افزایش شدید قند خون و همچنین افزایش وزن می‌شوند. غذا‌هایی که حاوی قند بالا هستند، عبارتند از:
  • دونات‌ها
  • انواع کیک، کلوچه، شیرینی و آب نبات‌ها
  • خمیر پیتزا
  • انواع سس‌ها
  • انواع شیرین کننده‌ها و شربت‌ها
  • ماست‌های میوه‌ ای
  • سودا
  • انواع نوشیدنی‌ها با شکر افزوده
 
مواد زیر گزینه‌های سالم‌تری محسوب می‌شوند: 
  • انواع اسموتی‌ ها به ویژه با میوه‌هایی همچون سیب، پرتقال، گلابی یا انواع توت
  • قهوه سیاه یا قهوه با شیر کم چرب
اگرچه کالری شیرین کننده‌های مصنوعی کم است، با این حال، تحقیقات نشان داده‌اند که این مواد با افزایش مقاومت به انسولین، تأثیری منفی بر قند خون می‌گذارند.
 
نوشیدنی های مضر برای دیابت
 

توصیه‌هایی برای افراد دیابتی

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و حفظ سطح قند خون، نکات زیر را مد نظر داشته باشید.
  • قند خون خود را یک بار صبح ناشتا و حداقل یک بار، پس از یک وعده غذایی (معمولا دو ساعت پس از غذا) تست کنید.
  • در روز، ۳ وعده غذایی به همراه دو یا سه میان وعده مصرف کنید. 
  • تنوع غذایی داشته باشید.
  • در هر وعده غذایی کمتر از یک فنجان مواد نشاسته‌دار بخورید.
  • در روز فقط ۱ فنجان شیر بنوشید.
  • اگر رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا دارید، مصرف چربی و کلسترول را محدود کنید.
  • همیشه صبحانه بخورید؛ سعی کنید غلات کامل را در صبحانه خود بگنجانید.   
  • از مصرف آب میوه‌های آماده و صنعتی خودداری کنید.
  • مصرف کیک و شیرینی را محدود کنید. در عوض دسر‌های میوه‌ای مصرف کنید.
  • بهتر است از مصرف محصولات حاوی شکر افزوده خودداری کنید.
  • مصرف سدیم و نمک را به حداقل برسانید.
  • میزان کل کربوهیدرات غذا‌ها را همیشه چک کنید.

کلام آخر

به طور کلی، همه افراد به ویژه افراد دیابتی بهتر است از هر گروه غذایی، سالم‌ترین آن‌ها را انتخاب کرده و از غذا‌های فرآوری شده که حاوی قند، نمک و چربی بالا هستند، تا حد ممکن اجتناب کنند. میزان و زمان مصرف کربوهیدارت‌ها و دیگر مواد غذایی برای افراد دیابتی به عواملی همچون قد، وزن، میزان فعالیت و دارو‌های مصرفی آن‌ها بستگی دارد. از این رو، این افراد بهتر است برای داشتن یک رژیم غذایی سالم با متخصص تغذیه مشورت کنند.
 
پیشنهاد می‌کنیم مطالب «رژیم افراد دیابتی؛ چه چیز را، چقدر و چه زمانی بخوریم؟» و «لیست کامل مواد غذایی بدون قند برای تنظیم قند خون» را نیز در سایت ستاره بخوانید. لطفا نظرات و پرسش‌های خود را درباره این مقاله با ما و دیگر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.
 
برگرفته از: www.medicalnewstoday.com

دیدگاهتان را بنویسید