عمومیکسب و کار ایرانی

دکوراسیون سنتی: زیبایی های بیان شده و بیان نشده

دکوراسیون خانه ایرانی در کنار فرهنگ غنی و سنتی مردم ایران، ایده های مدرن و به روزی را برای طراحی داخلی منزل به کار گرفته است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن طراحی های مدرن، دکوراسیون داخلی نیز دستخوش تغییرات زیادی بوده است. و از آنجاکه مردم ایران همواره تمایل به پیشرفت و مدرنیته دارند حتما از طراحی های روز دنیا برای دکوراسیون منزل خود استفاده خواهند کرد. استفاده از صنایع دستی ایرانی، فرش و قالیچه های دستبافت، مبلمان کلاسیک، رنگ های گرم و نورپردازی های زیبا همه بیان گر دکوراسیون منزل به سبک ایرانی می باشند. زیرا ایرانیان غالبا بر تاریخچه ی با شکوه کشور خود می بالند و حتما در منزل خود از نماد های تاریخی و محلی کشور استفاده می کنند. اگر شما هم از طرفداران سبک دکوراسیون سنتی هستید با ما همراه باشید.

دکوراسیون سنتی: زیبایی های بیان شده و بیان نشده

ویژگی های یک خانه ی ایرانی

یکی از مهم ترین المان های دکوراسیون ایرانی، فرش ها هستند. در تمام دنیا، کشور ایران را با فرش های زیبایش می شناسند و غیر ممکن است که در منزل هر کدام از ما فرش دستبافت یا ماشینی وجود نداشته باشد.  فرش ایرانی نشانی از هنر و فرهنگ غنی کشور است که علاوه بر راحتی، دکوراسیون منزل شما را نیز متحول می کند. فرش ها در دکوراسیون ایرانی سنتی و مدرن کاربرد دارند و فقط جنس و طرح آن ها متفاوت است.

در اتاق پذیرایی خانه های ایرانی، مبلمان کلاسیک و با شکوهی به چشم می خورد. زیرا مهمان نوازی و پذیرایی از مهمان جز جدایی ناپذیر مردم ایران است.

بیشتر شهر های ایران صنایع دستی ارزشمندی تولید می کنند که به عنوان وسایل دکوری سنتی می توان از آن ها استفاده کرد. برای مثال فرش و سفال قزوین، فرش ابریشم دستباف قم،مینا کاری و فیروزه کوبی اصفهان و خاتم کاری شیراز در سطح دنیا بی نظیر هستند. پس به کار بردن این اشیا ارزشمند دکوراسیون منزل شما را خاص و بی نظیر جلوه می دهد.

انواع دکوراسیون خانه ایرانی

برای داشتن خانه ای ایرانی لازم است به نکاتی برای چیدمان و اصول دکوراسیون توجه کنید. در این بخش به معرفی چند سبک دکوراسیون منزل ایرانی می پردازیم.

دکوراسیون خانه های ایرانی به سبک غرب

روز به روز بازار مبلمان راحتی و سرویس خواب های مدرن رونق پیدا کرد و با طرح های زیبای خود باعث کنار گذاشتن چیدمان سنتی در خانه ها شد. امروزه کمتر کسی از رختخواب برای استراحت در اتاق خواب خود استفاده می کند. همچنین پشتی های قدیمی جای خود را به مبلمان اسپرت و مدرن دادند. با این حال می توان مبلمان و سرویس خواب های کلاسیک و سلطنتی را برای دکوراسیون ایرانی منزل به کار برد.

دکوراسیون خانه های ایرانی به سبک تلفیقی

شما می توانید در خانه ی مدرن خود از وسایل سنتی ایرانی برای یادآوری خاطرات قدیم استفاده کنید. مثلا کابینت های کلاسیک آشپزخانه را با ظروف سفالی و یا چینی های گل دار تزئین نمایید. و یا در مرکز اتاق نشیمن که مبلمان مدرن شما قرار داده شده است از گلیم و فرش های سنتی ایران استفاده کنید. برای خود از نقوش سنتی و کلاسیک مانند طرح داماسک و یا کاغذ های گلدار خریداری نمایید.

این نوع چیدمان تلفیقی از دکوراسیون غرب و دکوراسیون سنتی ایرانی به شمار می رود. در این حالت علاوه بر حفظ آیین و سنت پیشینیان، با پیشرفت طراحی های داخلی نیز همسو خواهید بود.

دکوراسیون خانه های ایرانی به سبک سنتی

حتما تا بحال رستوران یا کافی شاپ های سنتی را دیده اید. این مکان ها از معماری گرفته تا وسایل و نوع چیدمان آن ها، همه به سبک ایران قدیم می باشند. برای تکمیل خانه ی سنتی خود می توانید از المان های مخصوص آن استفاده کنید. مثلا: گلیم، ظروف مسی، میزهای منبت کاری شده، بشقاب های فیروزه کوب، پشتی های دست دوز و تابلو های ابریشمی و… . که هر کدام به راحتی درطراحی زیبا و شیک دکوراسیون رستوران سنتی

برای طراحی داخلی رستوران می توانید از دکوراسیون های سنتی و یا مدرن استفاده کنید. طراحی دکوراسیون رستوران سنتی کار نسبتا دشواری است از این رو بهتر است شما قبل از هر چیز با یک طراح داخلی با تجربه و با مهارت کافی مشورت کنید سپس اقدام به طراحی داخلی رستوران نمایید.

اصول اولیه طراحی دکوراسیون رستوران سنتی

در طراحی دکوراسیون رستوران سنتی از مصالح طبیعی نظیر چوب و سنگ و … استفاده می شود و علاوه بر این مبلمان و میزهایی که در فضای رستوران سنتی قرار داده می شوند باید از بین طرح های کلاسیک انتخاب شوند. علاوه بر قرار دادن وسایلی نظیر مبلمان و میز در فضای رستوران برای زیبایی و جذابیت دکوراسیون داخلی رستوران بهتر است از دیوارپوش های لوکس و با طرح های سنتی استفاده کنید. انتخاب کف پوش مناسب برای رستوران یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت برای اینکه فضای رستوران سنتی و در عین حال لوکس به نظر برسد می توانید کفپوش رستوران را از بین طرح های کلاسیک و سنتی انتخاب نمایید.

علاوه بر چیدمان رستوران باید به رنگ های مورد استفاده در فضای رستوران نیز توجه کنید. رنگ های آرامش بخش و ملایم نظیر قهوه ای و آبی و کرم و … برای طراحی دکوراسیون رستوران های کلاسیک و سنتی انتخابی مناسب و ایده آل هستند. تزیین دیوارها و فضای داخلی رستوران یکی دیگر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد شما می توانید برای تزیین رستوران سنتی از تابلوهای دیواری با طرح های سنتی استفاده کنید همچنین می توانید در فضای رستوران گلدان ها و گل های زیبایی قرار دهید.

ویژگی های طراحی دکوراسیون داخلی رستوران سنتی

به صورت کلی محیط رستوران ها به سه دسته تقسیم می شود که شامل موارد زیر می باشند:

1. فضاهای خصوصی که شامل موارد زیر هستند:

سرد خانه مواد غذایی، آشپزخانه، انبار، تاسیسات و فضای آماده سازی و سرو کردن غذا، اتاق استراحت و همچنین اتاق تعویض لباس برای کارکنان، ورودی کارکنان

2. فضا های میانی که شامل موارد زیر می باشند:

راهرو و اتاق مدیر رستوران و همچنین اتاق جای لباس و سرو سرویس می باشد.

3. فضاهای عمومی که شامل موارد زیر می شوند:

ورودی اصلی، صندوق، میز و صندلی سرویس های بهداشتی و همچنین محل بازی برای کودکان

طراحی فضای داخلی دکوراسیون رستوران سنتی

در ابتدا باید به این مورد اشاره شود که طراحی فضای داخلی رستوران سنتی بر خلاف تصور عموم فقط سبک سنتی ایرانی را شامل نمی شود بلکه یک رستوران به سبک سنتی میتواند بصورت طراحی رستوران مراکشی، ترکی و یا ایرانی باشد که در این صورت دکوراسیون رستوران باید با استفاده از عناصری که نمایانگر آن فرهنگ و سلیقه است انجام شود.

طراحی دکوراسیون رستوران سنتی ایرانی

در طراحی رستوران سنتی ایرانی بهتر است معماری رستوران به سبک معماری ایرانی صورت گیرد یعنی پنجره ها، ایوان، ستون ها و …. سعی می شود به سبک معماری قدیم ایرانی ساخته شود. اما اگر چنین امکانی وجود نداشت با استفاده از متریال خاص و عناصر مطابق با دکوراسیون سنتی ایرانی فضایی نوستالژیک و ایرانی سنتی ایجاد می شود.

ترکیب رنگ در طراحی دکوراسیون رستوران سنتی

در رستوران های به سبک سنتی معمولا از رنگ های روشن همچون خاکستری و آبی فیروزه ای می توان برای صمیمی تر شدن فضا استفاده نمود. همنچنین برای دیوارها و کفپوش ها می توان از رنگ های گرم و روشن استفاده نمود.

استفاده از آبنما و فواره در طراحی دکوراسیون رستوران سنتی

یکی از مواردی که می تواند بخوبی نمایانگر یک سبک سنتی ایرانی در رستوران باشد آبنما و یا حوضچه هایی است که در معماری قدیم ایرانی به وضوح دیده می شود. وجود آبنما در گوشه ای از رستوران می تواند حس خوبی را به مشتریان یک رستوران بدهد . شما می توانید با توجه به سلیقه و علاقه خود و با در نظر گرفتن نظر طراح یکی از انواع آبنما دیواری، آبنما شیشه ای، آبنما پرده ای، آبنما صخره ای –ابشاری و … را انتخاب کنید.

پنجره ها در طراحی دکوراسیون رستوران سنتی

مورد بعدی در خصوص مدل پنجره ها و همچنین شیشه هایی است که در این پنجره ها استفاده می شود. معمولا پنجره های یک رستوران سنتی دارای حالتی دایره وار بوده و کمتر رستورانی را در این سبک می بینید که پنجره های مربعی شکل داشته باشد. پنجره های بدون زاویه و دایره ای یا بیضی شکل در واقع نماد یک فضای سنتی هستند و نباید آن ها را از قلم بیاندازید.

مورد بعدی در خصوص رنگ شیشه هایی است که در این پنجره ها استفاده می شود. رنگ شیشه های استفاده شده در پنجره ها برای طراحی داخلی رستوران سنتی، معمولا شامل چندین رنگ مختلف می شود و تقریبا پدیده نادری است که از شیشه های معمولی برای چنین فضاهایی استفاده شود. رنگ های این شیشه غالبا زرد، سبز، قرمز و آبی رنگ است.

اکسسوری ها در در طراحی دکوراسیون رستوران سنتی

در معاری سنتی به سرسبزی و استفاده از گل و گیاه بسیار اهمیت داده می شود. می توان با ایجاد دیوار سبز در قسمتی از رستوران و یا با استفاد از گلدان های طبیعی مثل گلدان های شمعدانی روح تازه ای به فضای رستوران بخشید.

همچنین استفاده از مبلمان چوبی و سنتی باعث می شود تا فضایی زیبا و دلنشین را برای مشتریان خود ایجاد نمایید.

هارمونی رنگ ها در طراحی دکوراسیون رستوران سنتی

در طراحی فضای داخلی رستوران سنتی باید به رنگ دیوارهای داخلی نیز توجه کنید. کدام رستوران سنتی را دیده اید که دیوارهایش طوسی و یا سفید و بنفش باشد؟ آیا تا به حال رستوران سنتی با دیوارهای سفید و مشکی دیده اید؟ مسلما خیر. رنگ غالب در طراحی داخلی رستوران سنتی معمولا شامل کرم، قهوه ای، شیری و اندکی سفید می شود. رنگ های گفته شده همگی در طیف های گسترده خود استفاده می شوند. به نوعی که ممکن است از رنگ قهوه ای مورد نظر ما حداقل 3 طیف رنگی مختلف ایجاد شود.

میز و صندلی ها در طراحی دکوراسیون رستوران سنتی

مورد بعدی که در تزئین دکوراسیون داخلی رستوران سنتی باید در نظر گرفته شود، مرتبط با میز و صندلی ها می شود. میز و صندلی های استفاده شده در این فضا باید دارای جنبه سنتی و رنگی متناسب با کل فضا باشند. معمولا به دو شکل می توان میز و صندلی های این مدل از رستوران ها را خریداری کرد.

در مدل اول از تخت های چوبی بزرگی استفاده می شود که هر کدام از ان ها می توانند به سادگی و به راحتی گنجایش و ظرفیت 10 نفر را نیز داشته باشند. در مدل دوم که صاحب رستوران ترجیح می دهد تا تلفیقی از ظاهر مدرن و سنتی را داشته باشد، از میز و صندلی های چوبی استفاده می کنند. این میز و صندلی ها باز هم دارای سبک و ظاهر سنتی هستند و سبب می شوند تا دکوراسیون این فضای داخلی همچنان حفظ شود. رنگ تخت هاف تشک های قرار گرفته بر روی تخت ها، میز و صندلی ها و…همگی با فضای داخلی هماهنگ بوده و معمولا قهوه ای کمرنگ یا پر رنگ هستند.

تابلوهای دیواری در طراحی دکوراسیون رستوران سنتی

مورد بعدی طراحی دکوراسیون داخلی سفره خانه سنتی، مربوط به تابلوهای دیواری می شود. نکته مهمی در این قسمت وجود دارد. این نکته مهم در این خصوص است که اگر توجه داشته باشید، تابلوهای دیواری در همان نگاه اول سبب جلب نظر شما می شوند، بنابراین اگر تابلوهای درستی را انتخاب نکنید، ممکن است بر روی نظر مشتریان شما تاثیر منفی بگذارد و همین موضوع سبب شود تا آن ها رستوران شما را به عنوان مکان مناسبی برای غذا خوردن انتخاب نکنند.

انتخاب تصویر تابلوها در کنار رنگ آن ها است که اهمیت پیدا می کند. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که نیازی نیست تا حتما تابلوهای شما نیز قهوه ای یا کرم رنگ باشند، بلکه حتی بهتر است در این مورد کمی تضاد رنگی نیز ایجاد کنید. یک رنگ بودن کل فضا سبب خستگی چشم بیننده می شود و می تواند تاثیر معکوسی را از خودش برجای بگذارد.