فیلم و سریال

سریال تاریخی ایرانی در حال ساخت

سریال های تاریخی ایرانی همواره جذابیت زیادی هم برای مخاطبان و هم برای سازندگان داشته‌اند. در این پرونده سراغ بهترین سریال های تاریخی ایرانی رفته و آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ژانر تاریخی یکی از جذاب‌ترین و البته سخت‌ترین ژانرها در سینما و تلویزیون است. تاریخ کشورمان هم آنقدر سوژه و قصه جذاب و بکر دارد که کارگردانان ایرانی را بارها وسوسه کرده تا سراغ آن‌ها بروند. در این میان برخی از کارگردانان سال‌ها عمر خود را صرف ساخت سریال های تاریخی ایرانی کرده‌اند. در این پرونده از پلازا نگاهی به بهترین سریال های تاریخی ایرانی خواهیم داشت و درباره جزئیات آن‌ها صحبت می‌کنیم.

برترین سریال های تاریخی ایرانی

در ادامه به معرفی ماندگارترین سریال های تاریخی ایرانی تلویزیون می‌پردازیم.

1. سریال تاریخی سربداران

  • سال پخش: 1362
  • کارگردان: محمدعلی نجفی
  • بازیگران: امین تارخ، سوسن تسلیمی، علی نصیریان و محمدعلی کشاورز
  • کدام دوره تاریخی را روایت می‌کند: وقایع سال‌های 1310 تا 1337

این سریال مربوط به دوران قیام سربداران خراسانی به رهبری شیخ حسن جوری در مقابل مغول‌ها است و جزو اولین سریال‌های فاخری است که پس از انقلاب در تلویزیون ایران ساخته شده است.

سربداران نام فیلمنامه‌ای بوده که محمود دولت آبادی قبل از انقلاب برای تلویزیون ایران نوشته، اما بنا به دلایل مختلف اجازه ساخت پیدا نکرده و بعد از انقلاب و تغییر ساختار سیاسی، فیلمنامه‌ای از فیلمنامه‌نویسی دیگر با همین نام سربداران توسط محمدعلی نجفی اجازه ساخت گرفته است.

با توجه به وضعیت سیاسی و فرهنگی آن زمان، بخش قابل توجهی از بازی سوسن تسلیمی به عنوان نقش اصلی سریال حذف شده است. کارگردان «سربداران» می‌گوید:

ما با ساخت سربداران برای اولین بار به مردم طراحی گریم، طراحی دکور و طراحی لباس را در سطح استاندارد سینما نشان دادیم، چیزهایی که قبل از آن بسیار نازل و بی‌کیفیت اجرا می‌شد.

2. سریال هزاردستان

سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1367
  • کارگردان: علی حاتمی
  • بازیگران: جمشید مشایخی، علی نصیریان، عزت الله انتظامی و محمدعلی کشاورز
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: اواخر حکومت احمدشاه قاجار و آغاز سلطنت رضاخان و همچنین اواخر حکومت رضاشاه و روی کار آمدن پسرش محمدرضا شاه پهلوی

این سریال قصه فردی به نام رضا خوشنویس (تفنگچی) است که تفنگچی مخصوص یکی از شاهزاده‌های قاجار بوده است. با مرور زندگی پرفراز و نشیب او، اتفاقات تاریخی روایت می‌شود. فیلم از جایی آغاز می‌شود که رضا به همراه همسرش در مشهد زندگی آرامی دارد و به شغل خوشنویسی مشغول است، تا اینکه مفتش شش انگشتی وارد می‌شود و او را برای اعتراف به جرمی نکرده مجبور می‌کند. از اینجا به بعد است که ماجرای زندگی رضا پیش چشم مخاطب قرار می‌گیرد.

این سریال نه تنها یکی از ماندگارترین سریال‌های ایرانی، بلکه بهترین سریال کارنامه مرحوم علی حاتمی نیز محسوب می‌شود. نکته جالب این است که به واسطه ساخت دکور این سریال، علی حاتمی و تیم سازنده اثری جاویدان به نام شهرک سینمایی غزالی خلق کردند تا بعد از آن‌ها بسیاری از هنرمندان با استفاده از این شهرک، وقایع تاریخی اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم هجری شمسی را نقل کنند.

در این اثر وقایع تاریخی با تخیلات و هنر نویسنده تلفیق شده و داستانی با الهام از سرنوشت شخصیت‌های مهم دو دوره تاریخی روایت شده است. «هزاردستان» جزو معدود مجموعه‌های تاریخی است که نزدیک به یازده ساعت آن کاملا سانسور شده و حتی به گفته خود علی حاتمی بخش زیادی از فیلمنامه این سریال بنا به دستور حذف و یا تغییر داده شده است.

3. سریال امیرکبیر

سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1364
  • کارگردان: سعید نیک‌پور
  • بازیگران: سعید نیک‌پور، فخری خوروش، محمد مطیع و ایرج راد
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: مربوط به دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و صدارت میرزا محمدتقی‌خان فراهانی

این مجموعه به جزئیات زندگی و اتفاقات سیاسی تاریخی زمان صدارت امیرکبیر می‌پردازد. تاکنون چندین کارگردان سراغ ساخت زندگی و صدارت امیرکبیر رفته‌اند، اما «امیرکبیر» سعید نیک‌پور بهترین و محبوب‌ترینِ آن‌هاست. همچنین جزو معدود مجموعه‌هایی است که نام سریالهای تاریخی ایرانی از نام شخصیت اصلی گرفته شده است.

در این سریال خود سعید نیک‌پور در نقش امیرکبیر بسیار خیره‌کننده بازی کرده است. علاوه بر سعید نیکپور، محمدصادقی در سریال «سال‌های مشروطه» و داریوش ارجمند در فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» هم از به یادماندنی‌ترین امیرکبیرهای سینما و تلویزیون ایران هستند. سعید نیک‌پور درباره نقش امیرکبیر در گفتگویی گفته است:

تصمیم گرفته بودم نقش امیرکبیر را به مرحوم محمدعلی فردین بدهم و اجازه کار او را نیز از تلویزیون گرفته بودم. اما فردین این نقش را نپذیرفت و گفت اجازه بدهید من برای مردم همان فردین باقی بمانم. از طرفی هم ما نزدیک به دو ماه بود که تصویربرداری را شروع کرده بودیم، اما بازیگر نقش امیرکبیر مشخص نبود. در نتیجه ناچارا خودم آن را ایفا کردم.

4. سریال تاریخی مذهبی امام علی (ع)

سریال های تاریخی مذهبی ایرانی

  • سال پخش: 1375
  • کارگردان: داوود میرباقری
  • بازیگران: داریوش ارجمند، مهدی فتحی، بهزاد فراهانی و محمدرضا شریفی‌نیا
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: از اواخر دوره خلافت عثمان بن عفان تا سال‌های انتهایی حکومت امام اول شیعیان مولا علی (ع)

این سریال به وقایع تاریخی و منش و سبک زندگی و حکومت امام علی (ع) می‌پردازد و با شهادت ایشان به پایان می‌رسد. سریال امام علی (ع) یکی از اولین سریال های تاریخی مذهبی ایرانی رسانه ملی است.

نقش ابن ملجم مرادی که یکی از منفورترین شخصیت‌های تاریخ به شمار می‌رود، توسط کریم اکبری مبارکه در این مجموعه بسیار خارق‌العاده ایفا شده است. جالب است که داوود میرباقری برای این نقش بازیگری پیدا نمی‌کرده، تا اینکه اکبری مبارکه را در ورودی سازمان صدا و سیما می‌بیند و به او می‌گوید «ریش‌هایت را نزن که نقشی مهم برای تو در مجموعه جدیدم دارم»! همچنین برای خواندن بیوگرافی داوود میرباقری به این مطلب مراجعه کنید.

5. سریال کیف انگلیسی

بهترین سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1379
  • کارگردان: ضیاالدین دری
  • بازیگران: علی مصفا، لیلا حاتمی، محمدرضا شریفی‌نیا و فرهاد اصلانی
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: وقایع سیاسی مختلف دهه 1320 در ایران

ماجرای روزنامه‌نگاری به نام منصور ادیبان است که در فرنگ تحصیل کرده است و سودای ورود به دنیای سیاست و نمایندگی مجلس را در سر دارد، اما در انتخابات شکست می‌خورد. در دوره بعد با حمایت زنی به نام مستانه موفق به پیروزی در انتخابات مجلس می‌شود و ارتباطش با مستانه شکل می‌گیرد.

6. سریال روزگار قریب

سریال های تاریخی ایرانی در حال ساخت

  • سال پخش: 1386
  • کارگردان: کیانوش عیاری
  • بازیگران: مهدی هاشمی، ناصر هاشمی، مهران رجبی و شهاب کسرایی
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: سال‌های 1290 تا 1350

این سریال به زندگینامه دکتر محمد قریب، بنیانگذار طب اطفال می‌پردازد و همراه با او از دوران خردسالی تا دوران میانسالی وقایع تاریخی و پزشکی و فرهنگ زندگی مردم ایران را مرور می‌کند.

سریال «روزگار قریب» جذاب‌ترین و شاخص‌ترین سریال ایرانی در زمینه فرهنگ تاریخی مردم و پیشرفت‌های پزشکی ایران است. بازی مهدی هاشمی در این سریال در نقش دکتر قریب، به‌یادماندنی و درخشان است.

7. سریال تاریخی مدار صفر درجه

نام سریالهای تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1386
  • کارگردان: حسن فتحی
  • بازیگران: شهاب حسینی، ناتالی متی، رویا تیموریان و مسعود رایگان
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: جنگ جهانی دوم

حبیب پارسا (با بازی شهاب حسینی) دانشجوی ایرانی در پاریس است که برای تحصیل در رشته فلسفه همزمان با آغاز جنگ جهانی دوم به فرانسه اعزام شده است. در بحبوحه جنگ که تنش زیادی بین یهودی‌ها و صهیونیست‌ها در ایران و اروپا در جریان است، حبیب عاشق همکلاسی خود سارا می‌شود. سارا دختری یهودی است و برای اینکه از خطر در امان باشد، همراه مادرش و حبیب به ایران می‌آید، غافل از اینکه خطرات و تهدیدات در ایران منتظر حبیب و سارا هستند.

این سریال هیچ ارتباطی با رمان «مدار صفر درجه» اثر نویسنده بزرگ احمد محمود ندارد. همچنین با اینکه در این مجموعه هیچ اشاره‌ای به نام عبدالحسین سرداری (دیپلمات ایرانی در پاریس در خلال وقایع جنگ جهانی دوم) نشده است و سرنوشت شخصیت اصلی هم ارتباطی به ایشان ندارد، اما به نظر می‌رسد از زندگینامه وی در نوشتن فیلمنامه این اثر الهام گرفته شده است؛ ادعایی که حسن فتحی هیچ‌گاه آن را تکذیب نکرد.

8. سریال در چشم باد

سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1388
  • کارگردان: مسعود جعفری جوزانی
  • بازیگران: پارسا پیروزفر، کامبیز دیرباز، ستاره صفرآوه و سعید نیک‌پور
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: بازگویی وقایع تاریخی سیاسی اجتماعی سه دوره تاریخی در سال‌های 1300، 1320 و 1360

قصه مجموعه «در چشم باد» ماجرای زندگی پر فراز و نشیب خانواده ایرانی در سه دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی است. حسن ایرانی از یاران میرزاکوچک‌خان جنگلی است که در قیام گیلان کنار اوست و پس از کشته شدن میرزا، به همراه خانواده خود راهی تهران می‌شود. بعدها قصه روی زندگی بیژن ایرانی که خلبان است و در جریان جنگ مجروح و اسیر می‌شود تمرکز می‌کند. بیژن با بازی پارسا پیروزفر در دوران اسارت، عشق دوران کودکی خود «لیلی» را که حالا در ارتش شوروی حضور دارد می‌بیند و همراه او می‌شود. نادر ایرانی با بازی کامبیز دیرباز، فاطمه ایرانی با بازی گلاره عباسی و اسد ایرانی با بازی مهدی کاسه‌ساز خواهر و برادرهای بیژن هستند که هر کدام سرنوشت متفاوتی دارند. همچنین برای خواندن بیوگرافی پارسا پیروزفر می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

9. سریال تاریخی مذهبی یوسف پیامبر

سریال های تاریخی مذهبی ایرانی

  • سال پخش: 1387
  • کارگردان: فرج الله سلحشور
  • بازیگران: مصطفی زمانی، کتایون ریاحی، جعفر دهقان و محمود پاک‌نیت
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: این سریال به‌یادماندنی به جذاب‌ترین قصه قرآن یعنی داستان زندگی حضرت یوسف می‌پردازد. این سریال به کودکی تا میانسالی حضرت یوسف و اتفاقاتی که سبب گرفتن لقب عزیز مصر توسط او و رسیدنش به مقام پیامبری می‌شود پرداخته است.

پس از اینکه پیامبر الهی، یعقوب نبی مردم را به پرستش خدا دعوت می‌کند و آن‌ها را آگاهی می‌بخشد که از پرستش بت‌های سنگی دست بکشند، خداوند پسری بسیار زیبا به او می‌دهد تا ادامه راه نبوت باشد. یوسف در کودکی مورد توطئه برادرانش قرار می‌گیرد و توسط آن‌ها در چاه انداخته می‌شود. خداوند یوسف را حفظ می‌کند و کاروانی که از آنجا عبور می‌کنند او را پیدا کرده و به عنوان برده به عزیز مصر می‌فروشند. عزیز مصر هم او را به همسرش زلیخا هدیه می‌دهد. یوسف در کاخ فرمانروای مصر مهارت‌های گوناگونی می‌آموزد و در گذر از کودکی تا میانسالی اتفاقات دراماتیکی در زندگی‌اش رخ می‌دهد. او سرانجام به اذن خدا به پیامبری منصوب می‌شود.

مصطفی زمانی کشف فرج‌الله سلحشور برای این سریال است. او اولین بازی خود را در این سریال در نقش «یوسف پیامبر» انجام داد. هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد او بعدها با بازی‌های گیرا و توانایی خود بتواند از زیر سایه این نقش خارج شود و شخصیتی چون فرهاد دماوندی را در سریال «شهرزاد» خلق کند.

در طول پخش این اثر نویسنده کتاب یوسف از فرج‌الله سلحشور به جرم سرقت هنری شکایت کرد، اما سلحشور با ارائه مستندات مختلف در سال 91 از این اتهام تبرئه شد. همچنین در زمان پخش به هزینه بالای این سریال، ترویج چندهمسری و همچنین آرایش و پوشش بازیگران زن آن انتقادات زیادی مطرح شد. از دیگر حواشی این سریال می‌توانیم به صحبت‌های سلحشور اشاره کنیم. او در چندین مصاحبه به وجود بازیگران زن فاسد در سینما و تلویزیون ایران اذعان کرد که با واکنش‌های متفاوت بانوان سینما رو به رو شد و حتی چندین بیانیه هم نوشته شد که در میان نام امضاکنندگان این بیانیه‌ها، نام برخی از بازیگران زن سریال «یوسف پیامبر» هم دیده می‌شد.

10. سریال تاریخی مختارنامه

سریال های تاریخی مذهبی ایرانی

  • سال پخش: 1389
  • کارگردان: داوود میرباقری
  • بازیگران: فریبرز عرب‌نیا، رضا رویگری، فرهاد اصلانی و مهدی فخیم زاده
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: مربوط به زندگی مختار ثقفی و قیام او بعد از حادثه عاشورا به خونخواهی امام حسین (ع)

ماجرا از آنجایی آغاز می‌شود که عموی مختار که حاکم مدائن است از مختار که جنگجویی باهوش و قدرتمند در امر تیراندازی و سوارکاری است می‌خواهد از امام حسن مجتبی در برابر بدخواهان و دشمنان محافظت کند. در ادامه سریال به دوران حکومت یزید و ماجرای بیعت امام حسین (ع) و واقعه عاشورا پرداخته می‌شود. در بخش‌های پایانی سریال هم قیام مختار در حمایت از امام حسین (ع) به تصویر کشیده می‌شود.

مختارنامه یکی از پرهزینه‌ترین و البته از محبوب‌ترین سریال ‌های تاریخی ایرانی است که هنوز هم در مناسبت‌های مختلف بارها بازپخش می‌شود. به گفته داوود میرباقری هزینه ساخت این سریال در حدود 20 میلیارد تومان بوده است. سکانس‌های مختلفی از این سریال به جهت خشونت زیاد در پخش اصلی یا بازپخش‌ها حذف شده است. همچنین چهره حضرت ابوالفضل (ع) که در این سریال برای اولین بار قرار بود نشان داده شود، با توصیه مراجع به صورت نورانی پخش شد و به نمایش درنیامد.

داوود میرباقری استاد ساخت آثار تاریخی است. علاوه بر دو سریال معروفی که در لیست سریالهای تاریخی ایرانی دارد، معصومیت از دست رفته هم اثر تاریخی دیگر اوست. همچنین سریال سلمان فارسی به کارگردانی میرباقری از جمله سریال های تاریخی ایرانی در حال ساخت رسانه ملی است.

کلام آخر

در این مقاله ده  مورد از برترین سریال های تاریخی ایرانی تلویزیون را با هم مرور کردیم. البته که تعداد آثاری که یا مستقیم تاریخ را روایت می‌کنند یا داستان کاراکترهایشان در یک بستر تاریخی روایت می‌شود بسیار زیاد است. تعداد زیادی سریال همچون سلطان صاحبقران علی حاتمی، روزی روزگاری امرالله احمدجو، شهریار کمال تبریزی، سال‌های مشروطه و عمارت فرنگی محمدرضا ورزی و برخی آثار دیگر هم می‌توانست در فهرست سریال های تاریخی ایرانی پلازا قرار بگیرد. شما نیز نظرات خود را درباره بهترین و به‌یادماندنی‌ترین سریال های تاریخی ایرانی که تماشا کرده‌اید با ما در میان بگذارید. جای کدام سریال تاریخی ایرانی در فهرست فوق خالی است؟


فیلم های هالیوودی و ایران، از ایران هراسی تا مدح تاریخ کشورمان

نگاهی به چند فیلم هالیوودی که به نام ایران در بطن داستان آنها اشاره شده است

در فیلم های هالیوودی همیشه چند کشور دستمایه سوژه هایی قرار گرفتند از جمله روسیه (که عموما نقش منفی داستان هست) و حتی ایران که نمی شود گفت همیشه نگاه منفی به آن وجود داشته اما متاسفانه عموما به همراه یک سری منفی بافی ها و دشمنی ها همراه بوده و کم پیش آمده که از کشور ما در این صنعت تعریف شود. ناآگاهی از فرهنگ و تاریخ کشورمان و از آنسو لهجه بد بازیگرهای ایرانی در این فیلم ها و اطلاعات غلطی که از ایران به مخاطب داده می شود هم طبیعتا برای بیننده ایرانی آزار دهنده است. می خواهیم نگاهی داشته باشیم به صحنه هایی که نام ایران در فیلم های هالیوودی ذکر شده و آن ها را به چالش بکشیم. 

ایران هراسی در هالیوود

۳۰۰

معروف ترین و بی شرمانه ترین فیلمی است که درباره ایران و تاریخ ایران نوشته شده است. فیلم ۳۰۰ که بر اساس یک نوول گرافیکی از فرانک میلر ساخته شده به طرز عجیبی جنگ بین ایران (خشایارشا و لشکر خودش) را با یونانیان نشان می دهد و تاریخ را البته نه برعکس ولی کاملا تحریف می کند. دروغ گفتن در این فیلم حد و مرز ندارد و نویسنده و کارگردان تا جایی که وجدانشان اجازه داده (اگر چنین چیزی داشته باشند البته) از ایران و تمدن ایران بد گفتند و در برخی سکانس ها ما را شبیه هیولاهای دنیای ارباب حلقه ها به تصویر کشیده اند. سیاهپوست بودن بسیاری از ایرانیان نیز مسئله ایست که نمی دانیم به حال آن باید گریه کنیم یا بخندیم. حتی محض رضای خدا نمادها و لباس ها و جنگ افزارهای ایرانیان هم درست خلق نشده و همه چیز بر طبق مغز معیوب و ناآگاه نویسنده به نمایش در آمده است.

ایران هراسی در هالیوود

این بازیگر با این گریم خشایارشا است!

جنجالی که اکران این فیلم در ایران پیدا کرد را اکثر افراد لااقل بالای ۲۰ سال خاطرشان هست. نشست ها و کتاب ها و مقالاتی که درباره ۳۰۰ چاپ شد و حواشی داغی که در سینمای ایران به وجود آمد مبنی بر اینکه به زودی ایران جوابیه ای بر فیلم ۳۰۰ خواهد ساخت و… که البته همه آنها در حد جوگیری همیشگی خصلت ایرانی مان باقی ماندند و هیچ گاه رنگ واقعیت را بر خود نگرفتند. در کنار این ماجراها آهنگ های بسیار زیادی نیز علیه ۳۰۰ و عوامل آن در ژانرهای گوناگون موسیقی خوانده شد که در زمان خودش موج جالب و بدیعی بود.

ایران هراسی در هالیوود

در قسمت دوم فیلم همانند قسمت قبلی لشکریان ایرانی نقاب هایی عجیب و غریب بر چهره داشتند که هیچ منشا تاریخی ندارد

قسمت دوم ۳۰۰ هم چند سال بعد از موفقیت قسمت اول(فیلم اول با توجه به بودجه اش فروش نسبتا خوبی را در گیشه داشت) به اکران در آمد که در آن ایرانیان به مراتب بدتر و پست تر نشان داده شده بودند. عجیب آنکه با وجود گسترش رسانه های جمعی و اینترنت و… در زمان اکران قسمت دوم، کمتر حرف و حدیثی درباره آن زده شد و واکنشها به مراتب کمتر از قسمت اول بود. البته همین دامن نزدن بیش از حد به فیلم دوم باعث نادیده گرفته شدن آن توسط بسیاری از افراد در دنیا شد و فروش آن را آنقدر کم کرد که ضرر خوبی را برای سازندگانش به جا گذاشت و حقشان را کف دستانشان قرار داد!

ایران هراسی در هالیوود

پلیس آهنی

بازسازی فیلم پلیس آهنی که در سال ۲۰۱۴ به اکران در آمد جدا از خراب کردن خاطرات قشنگ و زیبای طرفداران قدیمی تر این شخصیت و سه گانه محبوب و کلاسیک آن، یک مسئله عجیب و غریب دیگر را هم در خود داشت که به ویژه برای ما ایرانیان غیر قابل هضم بود. سکانس اول فیلم بدون دلیل خاصی (صرفا ایران هراسی) در تهران اتفاق می افتاد و چند تروریست ایرانی را با اسم های کاملا اصیل ایرانی (مثل نوید و آرش) نشان می داد که سعی در کشتن یک عده و انجام عمل تروریستی چون بمب گذاری داشتند.

ایران هراسی در هالیوود

نمایی از بازسازی شهر تهران در فیلم روبوکاپ

اینکه چرا این سکانس زاید و بی معنی در اول فیلم گذاشته شده هیچ جوابی ندارد مگر استفاده ابزاری از نام ایران توسط گروه سازنده. آوردن نام ایران در سینمای هالیوود در فیلم پلیس آهنی یکی از بی ربط ترین موارد این لیست به حساب می رود. البته بی ربط تر از آن هم داریم که بهش می رسیم!

ایران هراسی در هالیوود

جوخه خودکشی

یک فیلم ابرقهرمانانه دنیای دی سی (همان دنیایی که در آن بتمن و سوپرمن خلق شده اند)با محوریت ضدقهرمان ها که فروش خوبی هم در گیشه داشت و گریم شخصیت هایش بسیار بین مردم محبوب شد. در یکی از سکانس های فیلم که یکی از این ابرشرورها قصد نشان دادن قدرت فوق العاده خود را به یک سری نظامی رده بالای آمریکایی دارد، به سرعت محو شده و با یک انبوه پرونده بر میگردد که بر روی جلد آن پرچم و نام ایران به چشم می خورد.

ایران هراسی در هالیوود

نام سازمان انرژی اتمی روی این پرونده به چشم می‌خورد

کاشف به عمل می آید که این شخصیت می تواند به سرعت در بین مکان ها سفر کند و جابجا شود و حالا هم به یکباره غیب شده و به سمت وزارت اطلاعات ایران سفر کرده و یک سری پرونده محرمانه را در یک ثانیه دزدیده و آورده و تحویل مقامات آمریکایی داده. مقام آمریکایی هم گل از گلش می شکفد و می گوید که سالهاست دنبال این پرونده ها هستیم و دمت گرم! این مورد همان بی ربط ترین آوردن نام ایران در یک فیلم اکشن ابرقهرمانانه هالیوودیست.

ایران هراسی در هالیوود

تبدیل شوندگان ۳

روبات های غول پیکر این فیلم با تبدیل شدن به اتوموبیل و برعکس (یعنی بازگشت به همان حالت روباتیک خودشان) با یکدیگر مبارزه می کنند و دلیل مبارزه شان هم عموما کتک زدن همدیگر است. سری فیلم های تبدیل شوندگان به جز جلوه های ویژه هیجان انگیز چیز چندان دندان گیری در چنته ندارد و روز به روز ضعیف تر می شوند.

ایران هراسی در هالیوود

پرچم های برعکس ایران در فیلم که در زمان خود بسیار سروصدا کرد

در سکانسی کوتاه از قسمت سوم به دلایل بازهم عجیب و غریب یک ماشین سیاسی با پرچم های ایران به صورت برعکس برافراشته!! وارد یک منطقه نظامی می شود و دیالوگ هایی کوتاه به زبان فارسی در این سکانس رد و بدل می شود. بازهم گویا قضیه از این قرار است که ایران در این فیلم قصد ساخت بمب را دارد و روباتهای مبدل غول پیکر از اتفاق این مصیبت جهانی جلوگیری می کنند!

ایران هراسی در هالیوود

البسه عربی در فیلم هایی ایران باستان تقریبا یک نقص روی اعصاب همیشگی است

یک شب با پادشاه

از معدود فیلم هایی که دیدگاه آنچنان بدی هم به ایرانیان ندارد و داستان همسر خشایارشا و زندگی او را دربار این پادشاه بیان می کند. البته جمله اول این قسمت از یادداشت بدان معنی نیست  که فیلم یک شب با پادشاه از ایران و ایرانی تعریف کرده، ولی بالاخره کمتر از سایر آثار ساخته شده درباره تاریخ ایران مورد تحریف قرار گرفته است. فیلم تلویزیونی اشتر محصول سال ۱۹۹۹ هم همین داستان را دارد و هر دو فیلم نگاه معقولانه تری به ایران باستان داشتند.

ایران هراسی در هالیوود

مردی به نام اوه

( این فیلم در زمره آثار هالیوودی قرار نمی‌گیرد اما از آنجا که زمزمه ساخت نسخه هالیوودی آن نیز به گوش می‌خورد در لیست گنجانده شده است)

فیلم که بر اساس کتابی به همین نام ساخته شده و رقیب فیلم فروشنده آقای فرهادی هم در مراسم اسکار دو سال پیش بود روایتگر داستان پیرمردی لجبار و یکدنده هست که روزی ار روزها یک زن ایرانی به اسم پروانه همسایه اش شده و روابطی که بین این پیرمرد و این خانواده ایرانی ایجاد می شود منجر به بهتر شدن زندگی پیرمرد می شود. فیلم و کتاب هر دو سوئدی هستند و خوشبختانه سوئدی ها رابطه نسبتا خوبی با ایرانی جماعت دارند و سعی در نشان دادن خوبی های ما دارند! (نویسنده اصلی کتاب آقای بکمن خود یک سوئدی اصیل است که یک همسر ایرانی هم دارد) فیلم مردی به نام اوه انصافا نه به ایرانیان توهینی می کند و نه روی اعصاب بیننده راه می رود چرا که بازیگرانش فارسی را بدون لهجه حرف می زنند.

ایران هراسی در هالیوود

انیمیشن پرسپولیس

مرجان ساتراپی تاریخ انقلاب را از افکار و خاطرات دنیای کودکی خودش به صورت یک نوول گرافیکی ۴ جلدی در آورد و بعد هم آن را تبدیل به یک انیمیشن بلند سیاه و سفید کرد. انیمیشنی که البته حواشی خاص خود را در زمان اکران داشت ولی با عموم نظرات مثبت منتقدان همراه شد.

ایران هراسی در هالیوود

جالب اینکه اما واتسون بازیگر هالیوودی که بیشتری ها وی را با نقش آفرینی در مجموعه هری پاتر می شناسند، چندی پیش اعلام کرد که از طرفداران پروپاقرص این کتاب است و عکس آن را دو مرتبه در اینستاگرام خودش منتشر کرد.

ایران هراسی در هالیوود

آدمکش آمریکایی

فیلم آدمکش آمریکایی که محصول همین امسال است به قدری ضد ایرانی ساخته شده که دلتان می خواهد هرچه دم دست دارید بردارید و سمت تک تک عوامل آن پرتاپ کنید. ساخت این فیلم بدون هیچ منطق و عقلی صورت گرفته و مسایلی که در آن درباره ایران مطرح می شود به قدری احمقانه هستند که بیننده را بیشتر از عصبانیت به حالت خنده وا می دارند. گرچه در انتهای داستان همین فیلم هم مشخص می شود که در آخر ایرانی ها دشمنان اصلی نیستند ولی همان سکانس های کوتاه و اشارات متعدد به ایرانیان و حضور بازیگران ایرانی در فیلم باعث شده که با خود فکر کنید چرا لااقل یکی از این بازیگران نرفت به کارگردان بگوید که در ایران در حال حاضر رییس ارتش کراوات نمی زند و شش تیغ نمی کند؟؟ تمامی تروریست های این فیلم که ایرانی هستند هم بازیگران عرب زبان هستند که نه چهره و نه لهجه‌شان نمی‌تواند ایرانیان را نشان دهد.

ایران هراسی در هالیوود

۶ روز

داستان ۶ روز سعی کرده نگاهی بی طرفانه به واقعه گروگانگیری سفارت ایران در لندن در اوایل دهه ۸۰ میلادی در بحبوحه جنگ ایران و عراق داشته باشد. نگاهی که چون بدون هیچ مطالعه ای صورت گرفته چنان احمقانه به نظر می آید که نمی دانید چگونه باید با آن برخورد کنید. تروریست های عرب تبار فیلم که به سفارت ایران حمله می کنند به دو صورت میکس شده فارسی و عربی با هم حرف می زنند ! همچنین گریمی روی صورت بازیگران نقش بسته که شبیه هر چیزی هست جز تبار عرب.

ایران هراسی در هالیوود

این گروگانگیری شش روزه در زمان خود به صورت زنده از بی بی سی پخش می‌شد

بدتر از همه اینکه دایما در فیلم مطرح می شود که این تروریست ها از منطقه ای به نام عربستان از جنوب ایران آمده اند. (منظور از منطقه عربستان در ایران در این فیلم خوزستان است!) باز هم سوالی که پیش می‌آید اینست که مگر بازیگران ایرانی‌الاصل فیلم از قدرت تکلم برخوردار نیستند که به کارگردان و دیگر عوامل فیلم خبر نمی‌دهند در ایران استان یا هر منطقه‌ای به نام عربستان نداریم؟

ایران هراسی در هالیوود

ساخت آمریکایی

آخرین فیلم آقای تام کروز داستان بسیار گسترده ای دارد و روایتگر خلبانی است که به تدریج تبدیل به یک مامور سیا می شود. این خلبان نقش حامل را برای این سرویس جاسوسی ایفا می کند و کم کم به کار خلاف هم می افتد و پول پارو می کند ولی بعد دستگیری مجبور می شود برای زندان نرفتن کارهای بیشتری برای سیا والبته کاخ سفید انجام دهد. کارهایی که در نیمه دوم فیلم صورت می گیرد مربوط به انقلاب نیکاراگوئه شده که اگر کمی تاریخ معاصر را مطالعه کرده باشید قطعا ربط آن را با ماجرای پرونده ایران گیت یا همان ایران کنترا می دانید. پرونده ای که تا به امروز هم بیشتر مسایل آن مسکوت باقی مانده و چیز زیادی از آن درز نشده و کسی اصل ماجرا را نمی داند. در این فیلم تا ثانیه های پایانی اشاره مستقیمی به ایران نمی شود و در همان سکانس پایانی به نقش ایران در رسوایی دولت آمریکا در جریانی به نام مک فارلین اشاره می کند.

ایران هراسی در هالیوود

تصادف

فیلم تصادف که از قضا برنده جایزه اسکار هم شده داستان های متعددی از کاراکترهای گوناگونی دارد که یکی از آنها را یک خانواده ایرانی ساکن لوس آنجلس تشکیل می دهد. خانواده ایرانی داخل فیلم تصادف دقیقا یک خانواده ایرانی مورد ظلم واقع شده در آمریکای معاصر هستند که به خاطر مسلمان بودنشان گاها با حملات تند و جملات شدید شهروندان این کشور روبرو می شوند.

ایران هراسی در هالیوود

در فیلم به این موضوع که شهروندان آمریکایی ایرانیان را با عرب ها یکی می دانند اشارات زیادی می‌شود

فیلم تصادف مستقیما کاری به ایران و ایرانیان ندارد و صرفا حضور شخصیت های ایرانی باعث جذاب شدن آن برای بینندگان هموطن می شود.

ایران هراسی در هالیوود

خانه ای از شن و مه

فیلم که بر اساس کتابی به همین نام نوشته شده (این کتاب ترجمه شده و در بازار داخل کشور هم یافت می شود) داستان یک نظامی بازنشسته ایرانی که به همراه خانواده اش به آمریکا فرار کرده و درگیر یک سری اتفاقات با یک زوج آمریکایی می شود. بن کینگزلی که رابطه خوبی با نقش آفرینی در شخصیت های ایرانی دارد در این فیلم بازی می کند.

ایران هراسی در هالیوود

شهره آغداشلو هم برای بازیگری زیبای خود در مقام بازیگر دوم زن آن سال کاندیدای اسکار شد که متاسفانه موفق به دریافت این جایزه نشد ولیکن برای همیشه نامش در داوران اسکار باقی ماند.

ایران هراسی در هالیوود

فیزیکدان

داستان ابوعلی سینا دانشمند ایرانی که البته بازهم با یک سری تحریف های تاریخی روایت می شود ولی به خاطر بازیگری خوب بن کینگزلی می توان آن ها را مورد چشم پوشی قرار داد. اصولا در دنیای سینما به شخصیت بزرگ ابوعلی سینا کم بها داده شده و این فیلم هم جزو معدود آثاری است که مستقیما به زندگی و کارهای موثر او در تاریخ علم پزشکی می پردازد.

ایران هراسی در هالیوود

نگهبان: افسانه عمر خیام

داستان شاعر و منجم و ریاضیدان ایرانی خیام را روایت می کند که به همراه با آواز و ساز ایرانی در طول فیلم باعث شده که حال و هوای ایرانی سنتی آن حفظ شود. در این فیلم با اینکه بازهم ایرانیان تا حد زیادی با عرب ها یکی شده اند (مسئله ای که انگار سالیان سال طول می کشد تا بتوانیم آن را به هالیوودی های بفهمانیم) ولی اشارات خوبی هم به سنت ها و فضاهای ایرانی دارد. حضور کوتاه خواننده لوس آنجلسی آندرانیک مددیان و همسرش (شینی ریگزبی)  در فیلم و ساخت موسیقی این اثر توسط خود آنها هم از نکات جالب توجه دیگر این اثر به شمار می‌رود.

ایران هراسی در هالیوود

شاهزاده پارسی شن های زمان

سری بازی های شاهزاده پارسی تا حد زیادی توانستند آبروی ایرانیان و تمدن آنها را در بازار سرگرمی‌های دیجتیال بخرند. خبر ساخته شدن فیلمی از روی این بازی خیلی خوب به نظر می رسید و البته تا قبل از اکران رسمی آن! چون بعد از اکران بود که همگان متوجه شدند که فرمول تکراری اقتباس بد از روی بازی های کامپیوتری تکرار شده و فیلم مذکور یک فاجعه تمام عیار است. فروش کم فیلم و نظر منفی منتقدان و تماشاگران به این اثر هم باعث شد که ساخت ادامه‌های سینمایی برای آن منتفی شود.

ایران هراسی در هالیوود

گفتنیست این فهرست لیست کاملی نیست و آثار متعدد زیادی از جمله Rosewater (داستان مازیار بهاری در ایران) و Alexander (داستان حکمرانی و لشکر کشی اسکندر) و Under the Shadow (فیلمی ترسناک که در زمان موشک اندازی سال‌های جنگ ایران و عراق در یک خانه رخ می‌دهد) و Syriana (که وقایه نیمه اول این فیلم سیاسی در تهران می‌گذرد) و Argo (داستان گروگانگیری سفارت آمریکا در ایران) و The Wrestler (داستان ظهور و افول یک کشتی کج کار آمریکایی که در یک صحنه با مبارزی ایرانی می‌جنگد) و… هم جا مانده‌اند و صرفا نگاهی به گلچین این آثار داشته‌ایم.

باشد تا روزی به جای ایران هراسی، نام ایران در آثار سینمایی دنیا به نیکی بدرخشد.


این روزها با وجود ویروس کرونا و محدودیت‌ها و مشکلاتی که ایجاد کرده است، تعدادی از گروه‌های فیلمبرداری برای ساخت سریال‌های جدید در تلاش هستند. با معرفی سریال های در حال تولید همراه ما باشید.

با وجود اینکه اوضاع سینما و تلویزیون مثل تمامی فعالیت‌های دنیا اصلا خوب نیست و تعدادی از گروه‌های فیلمبرداری به دلیل مثبت بودن تست کرونا در میان عواملشان، تصویربرداری را متوقف کرده‌اند، اما سینماگران هم چاره‌ای ندیده‌اند جز ادامه ساخت آثارشان! از این رو در حال حاضر تعدادی از سریال‌های مهم تلویزیون در حال تولید هستند.

در این مطلب به مهم ترین سریال های در حال تولید پرداخته و آخرین اخبار، تصاویر و حواشی این سریال های ایرانی جدید در حال تولید را برایتان در این پرونده جمع‌آوری کرده‌ایم. با پلازا همراه باشید تا با چندین سریال جدید تلویزیون در سال 99 آشنا شوید.

سریال های در حال تولید / سریال های در حال ساخت / سریال های جدید در حال تصویربرداری

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 

معرفی سریال های در حال تولید تلویزیون

سریال های در حال تولید تلویزیون در این روزها از انگشتان دو دست فراتر رفته است و با وجود اوج گرفتن شیوع کرونا، هر کدام از گروه‌های سریال‌ساز در حال پیش تولید، فیلمبرداری یا انجام دادن آخرین مراحل فنی خود هستند. در ادامه به تعدادی از سریال های در حال ساخت تلویزیون اشاره می‌کنیم.

 

سریال سلمان فارسی

سلمان فارسی / سریال جدید تلویزیون 99

  • کارگردان: داوود میرباقری
  • نویسنده: داوود میرباقری
  • بازیگران: علیرضا شجاع نوری، فرهاد اصلانی، علی دهکردی، چنگیز جلیلوند و محمدرضا هدایتی

«سلمان فارسی» جدیدترین سریال تاریخی در حال ساخت داوود میرباقری پس از سریال سنگین و ماندگار «مختارنامه» است. «سلمان فارسی» نیز همچون «مختارنامه» سریالی بسیار پرهزینه و با بازیگران، عوامل و سیاهی لشکر فراوان است که این روزها پس از اجازه ستاد کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فیلمبرداری آن از سر گرفته شده است و تاکنون از بازیگران اصلی کار فرهاد اصلانی و علی دهکردی جلوی دوربین رفته‌اند. طبق اعلام روابط عمومی این سریال علیرضا شجاع نوری که ایفای نقشی درخشان در فیلم «روز واقعه» داشت، قرار است نقش سلمان فارسی را در این سریال بازی کند.  همچنین چنگیز جلیلوند و محمدرضا هدایتی نیز دو نقش متفاوت را در این سریال ایفا می‌کنند. «سلمان فارسی» سریالی 45 قسمتی و درباره شخصیت سلمان فارسی است که فرازهایی از زندگی وی در سه دوره تاریخی مختلف روایت می‌شود. استاد چنگیز جلیلوند که چند روز قبل دارفانی را وداع گفت و سینما و دوبله ایران را در شوک فرو برد، در این سریال نقشی ماندگار خلق کرد و پرکشید. استاد جلیلوند در سریال جدید داوود میرباقری نقش اسقف مسیحی را بازی کرده است.

 

سریال 87 متر

87 متر / سریال های در حال ساخت

  • کارگردان: کیانوش عیاری
  • نویسنده: کیانوش عیاری
  • بازیگران: علی دهکردی، مهران رجبی، فریبا کامران، دیبا زاهدی، محمد بحرانی و فریده سپاه منصور

87 متر بازگشت کیانوش عیاری به سریال‌سازی و تلویزیون، پس از سیزده سال است. عیاری که با ساخت «روزگار قریب» یکی از بهترین و ماندگارترین آثار تلویزیون را تولید کرد، این روزها در حال انجام آخرین مراحل تصویربرداری سریال جدیدش است. 87 متر یکی از سریال های در حال تولید خانوادگی اجتماعی سیماست و درباره دو خانواده خلیلی و پوردوانی است که فردی یک خانه را به هر دوی این خانواده‌ها فروخته و حالا مشکلات متعددی را سر راه آنها قرار داده است. بازیگران این سریال از قدیمی‌ها و کارکشته‌های این حوزه محسوب می‌شوند، به خصوص علی دهکردی که روزگاری ستاره سینما و تلویزیون ایران بود و حالا پس از سال‌ها دوباره به قاب جادویی برگشته است. باید دید سریال کیانوش عیاری برخلاف فیلم‌های اخیرش در سینما، اجازه پخش می‌گیرد یا این اثر عیاری هم روانه آرشیو و کمد توقیفی‌ها خواهد شد!

 

سریال تلویزیونی می جان

سریال جدید تلویزیون 99

  • کارگردان: مرجان اشرفی زاده
  • نویسنده: مرجان اشرفی زاده
  • بازیگران: بهروز شعیبی، الهام کردا، لیندا کیانی، امیررضا دلاوری، پرویز فلاحی‌پور و مریم بوبانی

سریال می جان یک اثر عاشقانه در میان سریال های در حال تولید و ملودرامی اجتماعی است که کارگردانی آن را مرجان اشرفی زاده نویسنده جوان سینما و تلویزیون ایران برعهده دارد. می جان ، اولین تجربه کارگردانی اشرفی زاده است و قرار بود در ماه رمضان 99 روی آنتن سیما برود، اما کرونا مانع این اتفاق شد و تصویربرداری این سریال را در اسفند ماه 98 به تعویق انداخت. پس از تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی اوایل امسال، تصویربرداری می جان از تیر ماه در شمال کشور از سر گرفته شد و این روزها این اثر، یکی از سریال های در حال تولید صدا‌و‌سیماست که پس از گذراندن آخرین مراحل فنی، آماده نمایش شده است. اما شاید فشردگی کنداکتور تلویزیون یا نبود اثری باکیفیت برای رمضان 1400، پخش این سریال را به ماه رمضان سال آینده موکول کند.

پس از اینکه سریال می جان به رمضان 99 نرسید، بهروز شعیبی در یادداشتی در این‌باره نوشت:

«می جان سریالی با قصه ای جذاب و حال و هوایی که خیلی دوستش دارم،در کنار بازیگران خوبی بازی دارم و تیمی که تقریبا با همه آنها سابقه دوستی و همکاری دارم… از اینکه این سریال را بازی می کنم بسیار خوشنودم و با افتخار دوباره مقابل دوربین مرجان اشرفی زاده قرار گرفتم -سالها پیش نامه های خیس را با هم کار کردیم.

خیلی دوست داشتم زودتر کار تمام و نتیجه این قصه متفاوت را با هم ببینیم ولی با تصمیم به جا و به موقع تهیه کننده خوبمان سعید پروینی عزیز برای حفظ جان عوامل متوقف شد

این ماه رمضان پخش نخواهد شد و اگر کرونا بگذارد سال بعد با هم می بینیمش. امید به خدا»

 

سریال تلویزیونی افرا

سریال های در حال ساخت تلویزیون

  • کارگردان: بهرنگ توفیقی
  • نویسنده: پدرام پورامیری و حسین دوماری
  • بازیگران: مهدی سلطانی، مهدی هاشمی، روزبه حصاری، پژمان بازغی، علیرضا آرا، مینا وحید، سارا باقری و محمد صادقی

یکی از سریال های ایرانی در حال تولید تلویزیون که امید زیادی به موفقیت آن وجود دارد، سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی است. توفیقی که این روزها سریال موفق و پربیننده آقازاده را در شبکه نمایش خانگی دارد، این بار سریالی می‌سازد که فیلمنامه آن را حسین دوماری و پدرام پورامیری نوشته‌اند. توفیقی بعد از چند کار مشترک با حامد عنقا و سعید نعمت‌الله، حالا سراغ دو جوان بااستعداد سینما رفته و فیلمنامه‌ای از آنها رابرای کارگردانی برعهده گرفته است. پدرام پورامیری و حسین دوماری سال گذشته با نویسندگی و کارگردانی فیلم سینمایی جان دار مطرح شدند. نکته جالب حضور دوباره مهدی سلطانی در سریالی دیگر از بهرنگ توفیقی بعد از چند کار مشترک پست سر هم است. سلطانی در این سریال نقش یک حاجی بازاری متنفذ را بازی می‌کند و نقش پدر روزبه حصاری را در این سریال دارد. از دیگر بازیگران مطرحی که در این سریال حضور دارد مهدی هاشمی است که باید دید نویسندگان و کارگردان چه کاراکتری را برای این بازیگر باسابقه درنظر گرفته‌اند.

خلاصه داستان متفاوتی که برای این سریال منتشر شده، بدین صورت است: «در پگاه مه آلود یک روز پاییزی، در زیر شاخه های پرشکوه افرا، فرزندی زاده می شود؛ حاصلِ وصلتِ شومِ اخلاق و منفعت. چشمانِ پیرِ افرا، یگانه شاهدِ این راز در اعماق جنگل است. شاهدی که آموخت در نگاه عاشقانه به زندگی، فقط صاحب تنهایی خویشی. هیچکس نبودن، اولین و آخرین قانون کتاب عشق است…» این سریال محصول شبکه یک سیما است و داستان آن در فضای معاصر و حال می‌گذرد.

 

سریال تلویزیونی نون خ 3

سریال در حال تولید تلویزیون / نون خ 3 / سری سوم نون خ

  • کارگردان: سعید آقاخانی
  • نویسنده: امیر وفایی و محمد تنابنده
  • بازیگران: سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، سیروس میمنت، هدیه بازوند، یوسف کرمی و اکبر عبدی

اگر پایتخت 7 به نوروز 1400 نرسد، که به احتمال زیاد این اتفاق می‌افتد؛ سریال نون خ 3 را می‌توان اصلی‌ترین برگ برنده تلویزیون برای شب‌های کرونایی نوروزی در میان سریال های در حال تولید دانست. تصویربرداری سری سوم سریال نون خ  هم اکنون با رعایت شدیدترین محدودیت‌های کرونایی در حال انجام است و حدود چهل درصد از تصویربرداری آن انجام شده است. علی صادقی مهمترین بازیگر سری اول است که در سری سوم به سریال برگشته و قرار است در نقش داماد نورالدین خانزاده بار کمیک سریال را بالاتر ببرد. صادقی در سری دوم به دلیل مغله کاری و ناهماهنگی‌های مختلف نتوانست حضور پیدا کند و در طول داستان گفته می‌شد در تهران زندگی می‌کند. همچنین یکی دیگر از نکات جذاب سری جدید نون خ ،  اکبر عبدی است که برای حضور در این سریال قرارداد بسته، اما به دلیل عمل جراحی اخیرش دوران نقاهت را سپری می‌کند و هنوز جلوی دوربین نرفته است. باید دید سعید آقاخانی و تیمش، می‌توانند موفقیت دو سری اول سریال نون خ را در قسمت سوم تکرار کنند یا نه! اگر این اتفاق بیفتد و مخاطبان و مدیران از سری سوم راضی باشند، قطعا نون خ می‌رود که پا جای پای پایتخت بگذارد و جزو بهترین سریالهای اخیر تلویزیونی لقب بگیرد!

 

سریال تلویزیونی روزهای ابدی (نفوذ)

کیمیا اکرمی / کیمیا اکرمی در سریال روزهای ابدی

  • کارگردان: جواد شمقدری
  • نویسنده: جواد شمقدری
  • بازیگران: امین اسکندریان، کیمیا اکرمی، حمید گودرزی، یلدا افشاری‌نیا، احمد نجفی، رحیم نوروزی، جلیل فرجاد، کاوه سماک باشی و امیرمحمدزند

روزهای ابدی یکی از سریال‌های الف و سنگین صدا و سیما است که قرار بود در مهر ماه روی آنتن برود، اما زمان پخشش به دلیل حجم بالای جلوه‌های ویژه بصری و کامپیوتری و گذراندن مراحل فنی دیگر تغییر کرد و قرار است از اواسط دی ماه مهمان خانه‌ها شود. نویسندگی و کارگردانی این سریال را جواد شمقدری مدیر سابق سازمان سینمایی برعهده دارد و باید دید یک مدیر سینمایی، توانسته از پس ساخت سریالی تاریخی و سنگین برآید یا خیر. روزهای ابدی که نام قبلی آن نفوذ بود، بازیگران زیادی دارد و در سه مقطع زمانی متفاوت روایت می‌شود. مقطع اول مربوط به قبل از انقلاب اسلامی است و با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به پایان می‌رسد. بخش دوم به حوادث منجر به کودتای نوژه می‌پردازد و در نهایت در مقطع زمانی سوم به روزهای جنگ تحمیلی اشاره می‌شود. علاوه بر بازیگران ایرانی، بازیگران خارجی زیادی هم در این سریال بازی داشته‌اند که قسمت‌های مربوط به آنان قرار است بصورت دوبله شده یا با زیرنویس فارسی پخش شود.

 

سریال تلویزیونی جشن سربرون

سریال های در حال تولید

  • کارگردان: مجتبی راعی
  • نویسندگان: مجتبی راعی، منصور براهینی
  • بازیگران: محمود پاک نیت، حسین محجوب، محمود پاک نیت، لاله اسکندری، فرخ نعمتی، صدرالدین حجازی، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر و مهدی فقیه

جشن سر برون یک سریال تاریخی به کارگردانی کارگردان صاحب‌نام و قدیمی سینما و تئاتر، مجتبی راعی است که این روزها با رعایت محدودیت‌های کرونایی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی د حال تصویربرداری است. جشن سر برون قصه‌ای جذاب را در دوران مشروطه روایت می‌کند و در خلاصه داستان آن آمده است:

«بهادر، کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه «سرخو»، رقابت و مخالفتی دیرینه دارد. مدتی است آتش کینه‌ها خاموش شده است تا اینکه سرخو با اعتماد به نفس به خواستگاری دختری زیبا و کم سن و سال بهادر جهان پسند می‌آید. غافل از اینکه قرار است مدتی بعد جهان پسند به عقد پسرعموش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت میکند. زخم‌های کهنه سرباز میکنند. هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت میکنند. درگیری ابعاد بزرگتری می‌یابد و بهادر تلاش بزرگی را آغاز می‌کند.»

 

سریال تلویزیونی بچه مهندس 4

بچه مهندس / سریال های در حال ساخت ۹۹ سیما

  • کارگردان: احمد کاوری
  • نویسنده: حسین آراسته
  • بازیگران: روزبه حصاری، فرهاد قائمیان و مهشید جوادی

بچه مهندس هم از جمله آن سریال های در حال تولید ایرانی است که با استقبال مخاطبان و همراهی و حمایت مدیران سیما به یک مجموعه سری تبدیل شد و حالا به قسمت چهارم رسیده تا بعد از پایتخت دومین سریالی باشد که به سری چهار می‌رسد. البته در این قسمت تغییرات گسترده اتفاق افتاده است! مهمترین اتفاق، تغییر کارگردان و دگرگون شدن ترکیب بازیگران است. علی غفاری که کارگردانی سه قسمت قبلی را برعهده داشته، به دلیل ساخت فیلم سینمایی و سایر فعالیت‌هایش از کارگردانی این اثر انصراف داد تا احمد کاوری کارگردان بچه مهندس 4 باشد. تاکنون حضور سه شخصیت اصلی فصل سوم در این سریال قطعی شده و عوامل سازنده در حال انتخاب سایر بازیگران و تصویربرداری هستند. هنوز مشخص نیست بچه مهندس 4 برای چه زمانی از کنداکتور شبکه دو در حال تهیه است، اما به احتمال زیاد رمضان 1400 می‌توانیم شاهد پخش این مجموعه از تلویزیون باشیم.

 

سریال تلویزیونی بعد از آزادی

سریال جدید تلویزیون 99

  • کارگردان: محمدعلی باشه آهنگر
  • نویسنده: محمدعلی باشه آهنگر
  • بازیگران: اندیشه فولادوند، رضا داوودنژاد، اصغر همت، مرتضی اسماعیل‌کاشی، خسرو شهراز و سارا شاهرودیان

سریال جدید کارگردان نامدار سینما در حوزه دفاع مقدس، محمدعلی باشه آهنگر، تنها اثر جنگی سیما در میان چند سریال در حال تولید تلویزیون است که این روزها در مرحله صداگذاری و طی کردن مراحل فنی قرار دارد. سریال تلویزیونی بعد از آزادی که ممکن است نامش به پس از آزادی تغییر یابد، پاییز سال گذشته فیلمبرداری خود را آغاز کرد و بعد از چندین تعطیلی به دلیل کرونا تصویربرداری خود را به پایان رساند. بعد از آزادی یک داستان ملتهب را در دوران جنگ تحمیلی روایت می‌کند و در خلاصه داستان رسمی آن آمده است:

« هر روز با عطر گل های باغ شهریار از خواب بلند می شدم، مادرم خدابیامرز یه باغچه خوشگل داشت که همیشه سرش گرم بود؛ بنده خدا اکثر مواقع تنها بود؛ بابام که راننده بیابون بود صبح تا شب پشت نفتکش اش دنده عوض و بنزین جابه جا می کرد.

راه نزدیکش چهار پنج ساعت ترافیک انبار ری تا پمپ بنزینای جنوب و مرکز تهران بود. صبح ها زودتر می رفت تا بار بهتر بهش بخوره؛ اگه هوا سرد بود و مشکلی برای مناطق سردسیر پیش نمی اومد، بارش رو عوض می کردن و می فرستادنش سمت همدان، آذربایجان، کردستان، چه می دونم استان های سردسیر و برف گیر. این آخریا زیاد حالش میزون نبود، خودش چیزی نمی گفت، ولی ماها که می فهمیدیم. توی خونه ای که پدر مادر توش نباشه هیچی نمی تونه جاشونو پر کنه…»

 

سریال تلویزیونی طلاق

سریال های در حال ساخت تلویزیون

  • کارگردان: ابوالقاسم طالبی
  • نویسنده: ابوالقاسم طالبی
  • بازیگران: قطب الدین صادقی، مجید واشقانی، حمید گودرزی، پیام دهکردی، ناصر آقایی، بهار محمدپور و هدیه رضایی

سریال طلاق از دیگر سریال های در حال تولید تلویزیون محسوب می‌شود که قرار است به زودی به روی آنتن برود. ابوالقاسم طالبی کارگردانی سریال طلاق را برعهده دارد. این نویسنده و کارگردان مطرح تاکنون دو سریال «بازگشت پرستوها» و «به کجا چنین شتابان» را در کارنامه‌اش داشته و فیلم پرحاشیه «قلاده‌های طلا» را هم ساخته است که واکنش‌های مختلف و زیادی را در بر داشت. تصویربرداری سریال طلاق از واپسین روزهای خردادماه آغاز شده است و این روزها گروه در حال انجام دادن مراحل فنی و تصویربرداری معدود سکانس‌های باقیمانده هستند. طلاق داستانی خانوادگی معمایی دارد و در دل قصه‌ی پیچیده و غافلگیرکننده خود، گریزی هم به مفاسد اقتصادی زده است.

 

سریال نوروزی بوتیمار (ویلا)

سریال های طنز در حال ساخت

  • کارگردان: علیرضا نجف زاده
  • نویسنده: سعید جلالی
  • بازیگران: حمید لولایی، مرجانه گلچین، هدایت هاشمی و علی صبوری

سریال جدید علیرضا نجف زاده که به تازگی نام آن از ویلا به بوتیمار تغییر پیدا کرده است، یکی دیگر از سریال های در حال ساخت ۹۹ سیما است که برای کنداکتور نوروز تدارک دیده شده است. فیلمنامه این سریال را سعید جلالی نوشته که نویسندگی سریال های موفقی را در کارنامه دارد. تاکنون حضور چند کمدین مطرح در این سریال قطعی شده است. نکته جالب حضور کمدین برنامه خندوانه یعنی علی صبوری در این سریال است. اوایل امسال بود که خبری مبنی بر قرارداد صدا و سیما با علی صبوری کمدین برنامه خندوانه مطرح شد. حالا او یکی از نقش‌های اصلی سریال بوتیمار است. علیرضا نجف زاده که سریال ضعیف و ناموفق زوج و فرد را در نوروز 98 برای تلویزیون داشت، حالا دوباره با سریالی نوروزی به سیما برگشته تا شاید بتواند جبران مافات کند. البته این سریال به تازگی تصویربرداری خود را آغاز کرده است و مشخص نیست با این اوضاع سخت کرونایی می‌تواند به آنتن نوروز 1400 برسد یا خیر!

 

سریال نوروزی هشت آباد

سریال های طنز در حال ساخت

  • کارگردان: علی مسعودی
  • نویسنده: علی مسعودی
  • بازیگران: علی مسعودی، علی اوجی، رابعه اسکویی، هادی عامل هاشمی، جواد خواجوی، محمد اسلامی، سینا رازقی و حمیدرضا حافظ شجره

علی مسعودی که سال‌ها تجربه نویسندگی برای فیلم و سریال‌های طنز را در کارنامه دارد، به تازگی وارد عرصه کارگردانی شده است و بعد از سریال «آخر خط» که امسال از شبکه سوم سیما پخش شد، حالا کارگردانی یکی از سریال ‌های در حال تولید نوروزی تلویزیون را برعهده گرفته است. تصویربرداری این سریال که نام قبلی آن «نوروز رنگی» بود، هم‌اکنون در مشهد در حال انجام است و همزمان مراحل فنی و تدوین آن هم انجام می‌شود. هنوز قصه این سریال منتشر نشده است، اما آنطور که مشخص است داستان کاملا در شهر مشهد می‌گذرد و به گفته کارگردان از هنرمندان محلی و بومی در این سریال بسیار استفاده شده است. اگر مسعودی قصه جذابی برای سریالش داشته باشد، بعید نیست موفقیت «پایتخت» و «نون خ» که سراغ یکی از شهرستان‌های ایران و بازیگران بومی آنجا رفته بودند، در این سریال هم تکرار شود. از آنجاییکه مسعودی خود اهل مشهد است و حتی در میان اهالی سینما و تلویزیون به علی مشهدی معروف است، به نظر می‌آید با شناختی که از فرهنگ و خصوصیات این خطه دارد، این سریال می‌تواند جزو سریال های در حال تولید جذاب تلویزیون باشد.

 

سریال باخانمان

سریال جدید تلویزیون 99

  • کارگردان: برزو نیک نژاد
  • نویسنده: امیر برادران
  • بازیگران: حسن پورشیرازی، شهره لرستانی، حسام محمودی، سعید امیرسلیمانی، شهرام شکیبا و افسانه بایگان

باخانمان از معدود سریال های طنز در حال ساخت به کارگردانی برزو نیک نژاد است. نیک نژاد که سابقه ساخت دو سریال موفق و پربیننده دردسرهای عظیم یک و دو را در کارنامه دارد و برای چندین سریال از جمله «دودکش» هم نویسندگی فیلمنامه را انجام داده، پس از تجربه نه چندان دلچسب «پنچری» آمده تا موفقیت دردسرهای عظیم را تکرار کند. «باخانمان» که هنوز جزئیات آن منتشر نشده است یک سریال کمدی اجتماعی است که بازیگران مطرحی در آن حضور دارند. این سریال محصول شبکه سوم سیماست و شاید در نوروز روی آنتن برود. سریال باخانمان جدیدترین همکاری زینب تقوایی و برزو نیک نژاد در مقام تهیه‌کننده و کارگردان محسوب می‌شود.

 

سریال دادستان

دادستان / سریال های در حال تولید

  • کارگردان: مسعود ده‌نمکی
  • نویسنده: کریم خودسیانی، پدرام کریمی
  • بازیگران: سحر قریشی، علیرضا استادی، هومن برق نورد، علی سلیمانی و بهنوش بختیاری

مسعود ده نمکی پس از ساخت دو سریال تقریبا ناموفق «دارا و ندار» و «معراجی‌ها»، حالا آمده تا با سریال «دادستان» خاطرات دو اثر قبل خود را پاک کند و در قامت یک سریال‌ساز موفق ظاهر شود. در «دادستان» بخشی از تیم تکراری بازیگران ده‌نمکی مجددا حضور دارند و نکته قابل توجه حضور سحر قریشی در این سریال است که سال‌ها از طرف تلویزیون ممنوع‌التصویر شده بود. تصویربرداری سریال مسعود ده نمکی به تازگی به پایان رسیده و مراحل فنی و صدا گذاری کار آغاز شده است. در این مطلب می‌توانید بیشتر با سریال دادستان آشنا شوید.

کلام آخر

به دلیل دلیل محدودیت و طولانی نشدن مطلب، در این پرونده فقط به تعدادی از مهم‌ترین سریال های در حال تولید پرداختیم. سایر سریال‌ها به دلیل اینکه هنوز در مرحله نگارش هستند یا جزو سریال‌های الف سازمان صدا و سیما محسوب نمی‌شوند در این فهرست نیامده‌اند. حالا که با سریال های در حال تولید تلویزیون و شبکه نمایش خانگی آشنا شدید، بنویسید که بیشتر برای تماشای کدام سریال انتظار می‌کشید؟ به نظرتان کدامیک از سریال های در حال تولید با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود؟

دیدگاهتان را بنویسید