پزشکی و سلامت

آیا کبد چرب گرید 2 خطرناک است

برای شما در “کبد چرب” به معرفی کبد چرب و انواع گریدهای آن اشاره کردیم. در این نوشته قصد داریم تا شما را با علائم کبد چرب و نشانه‌هایی که به همراه دارد آشنا کنیم. همان طور که می‌دانید در صورت بی‌توجهی به کبد چرب، احتمال تبدیل شدن آن به سریروز کبد هست؛ به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از جدی شدن شرایط و خطرات جدی‌ای که کبد چرب به همراه دارد، با نشانه‌های کبد چرب آشنا شوید. 

به این مورد نیز اشاره کنیم که برخی زنان در دوران بارداری، به علائم کبد چرب در خودشان پی می‌برند؛ و طبیعتا باید فورا به دکتر متخصص برای انجام آزمایش مراجعه؛ و درمان‌های کم خطر برای خود و جنین‌شان را در پیش بگیرند. 

 

 

برای آشنایی با کبد چرب و گریدهای متفاوت آن به مقاله “کبد چرب” مراجعه کنید.

 

علائم کبد چرب، چیست؟

وجود مقداری چربی در کبد طبیعی است؛ اما اگر میزان چربی کبد بیشتر از 5 تا 10 درصد وزن کبد شود، به بیماری چربی کبد مبتلا شده‌اید. به طور کلی کبد چرب دو نوع کلی کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی تقسیم شده است. کبد چرب نیز مانند هر بیماری دیگری دارای علائم خاص خود است.

برای تشخیص زود هنگام کبد چرب، دو راه دارید:

  • آزمایش‌های تشخیصی
  • بررسی علامت‌های کبد چرب در خودتان

در صورتی که بتوانیم این بیماری را در همان مراحل ابتدایی تشخیص دهیم، درمان آن بسیار ساده‌تر خواهد شد؛ چرا که با رژیم اصولی و مصرف برخی داروها، به سرعت به حالت طبیعی خودتان باز خواهید گشت. 

 

کبد چرب حاد دوران بارداری

 

کبد چرب حاد دوران بارداری:

این نوع کبد چرب بسیار نادر است. چربی می‌تواند در دوران بارداری در کبد مادر تولید؛ و مادر و جنین را در معرض خطر جدی قرار دهد؛ و حتی می‌تواند منجر به نارسایی کبد در مادر و جنین شود. در نتیجه این رویداد، نارسایی کلیه، عفونت شدید آن و یا حتی خونریزی کلیه را در پی خواهد داشت. 

البته پزشکان به درستی علت کبد چرب حاد بارداری را نمی‌دانند؛ اما ممکن است تغییرات هورمونی بدن موثر باشند. بعد از تشخیص بیماری کبد چرب حاد بارداری، معمولا کودک در سریع‌ترین زمان ممکن سزارین می‌شود. در این حالت مادر ممکن است برای چند روز به مراقبت‌های ویژه نیاز داشته باشد. در بیشتر مواقع کبد در عرض چند هفته به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.

 

کبد چرب گرید 3  رژیم غذایی کبد چرب  عوارض کبد چرب روی پوست

 

با علائم کبد چرب بیشتر آشنا شوید

در این قسمت به برخی از نشانه‌های کبد چرب و علائم کبد چرب اشاره شده است. با استفاده از علائم کبد چرب تشخیص کبد چرب راحت‌تر است و دوره درمان نیز به حداقل می‌رسد.

علائم کبد چرب در هر شخص متفاوت است. نشانه‌های کبد چرب در زنان در شرایط عادی و در زمان باردی، با علائم کبد چرب در مردان و کودکان متفاوت است. با ما همراه باشید تا شما را با علائم کبد چرب آشنا کنیم.

مثلا علائم کبد چرب در مردان با بزرگ شدن سینه همراه است.

 

علائم و نشانه‌های کبد چرب و روش‌های پیشگیری از آن

 

 

علائم کبد چرب در چهره

علائم کبد چرب در صورت (علائم کبد چرب در چهره بیمار) یکی از علائم کبد چرب است که به سرعت خود را نمایان می‌شود. پس از نمایان شدن علائم کبد چرب روی پوست، نشان از نیاز ما به مراجعه هر چه زودتر، به پزشک است. 

علائم کبد چرب در چهره راحت‌تر قابل تشخیص است؛ زیرا در معرض دید است و زودتر دیده می‌شود. یرقان یا همان زرد شدن پوست، یکی از مشهورترین علائم کبد چرب است. در صورتی که شما به بیماری کبد مبتلا شده باشید حتی سفیدی چشم شما نیز زرد می‌شود. بنابراین زرد شدن سفیدی چشم از دیگر علائم کبد چرب است.

 

علائم کبد چرب حاد در صورت

داشتن رنگ پریدگی در صورت نیز می‌تواند از علائم کبد چرب و همچنین بیماری کم خونی است؛ بنابراین علائم کبد چرب را با سایر بیماری‌ها اشتباه نگیرید. در برخی موارد داشتن کم خونی  می‌تواند در نتیجه تجزیه بیمار گونه عملکرد کبد باشد که خود را به صورت کم خونی بروز می‌دهد. قرمز شدن کف دست نیز یکی از علائم کبد چرب حاد است.

 

علائم کبد چرب حاد در صورت

 

برخی دیگر از نشانه‌های کبد چرب:

  • ریزش موی شدید
  • زرد بودن بار روی زبان
  • کک‌ومک و لک صورت
  • پرش پلک راست در اکثر مواقع
  • ضعف عمومی به همراه گیجی
  • ترش کردن و ریفلاکس گوارشی
  • طعم دهان تلخ و بدمزه صبحگاهی
  • جوش صورت و پشت کمر و روی بازوها
  • خونریزیهای شدید عادت ماهیانه در زنان
  • عصبانیت و پرخاشگری، زود از کوره دررفتن
  • کاهش وزن و کاهش اشتها ناشی از حالت تهوع 
  • درد در مرکز و یا سمت راست بخش بالای شکم
  • احساس سوزن‌سوزن شدن انتهای دست و پاها
  • زرد شدن پیراهن در ناحیه زیر بغل و بدبو بودن عرق
  • احساس خستگی و بی حالی مداوم به دلیل داشتن بی خوابی

 

عوارض کبد چرب چیست  علائم کبد چرب در زنان علائم کبد چرب حاد علائم کبد چرب روی پوست

 

موارد گفته شده تنها برخی از علائم کبد چرب می‌باشد. در برخی موارد علائم کبد چرب شدید است که باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. اما به یاد داشته باشید تا زمانی که آزمایش کبد چرب انجام نشود نمی‌توانید داروی کبد چرب مصرف نمایید. اما می‌توانید درمان خانگی کبد چرب را امتحان کنید و از داروی گیاهی برای کبد چرب استفاده نمایید. که برای کسب اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله درمان کبد چرب را حتما مطالعه نمایید. علائم گفته شده با علائم کبد چرب در طب سنتی نیز یکسان است.

 

تشخیص کبد چرب 

با توجه علائم کبد چرب که در بالا گفته شد تشخیص کبد چرب آسان‌تر می‌شود. در بیشتر مواقع بیماری کبد در معاینه اولیه خود را نشان می‌دهد. پزشکتان می‌تواند در یک معاینه فیزیکی تشخیص بیماری کبد را انجام دهد. اما در صورتیکه در تشخیص کید چرب موفق نبود آزمایش کبد چرب که می‌تواند آزمایش خون کبد چرب و یا سونوگرافی کبد چرب باشد در این تشخیص کبد چرب موثر است. 

 

علائم کبد چرب حاد علائم کبد چرب روی پوست علائم کبد چرب گرید 2

 

آزمایش تشخیص کبد چرب

آزمایش خون SGPT یا ALT برای تشخیص کبد چرب: در طول آزمایش خون معمولی، افزایش آنزیم‌های کبدی ممکن است نشانه بیماری کبد چرب و از علائم کبد چرب باشد.

سونوگرافی liver: کبد چرب ممکن است خود را در تصویر برداری‌های پزشکی مانند سونوگرافی پزشکی نشان دهد. سونوگرافی یکی از راه‌های موثر در تشخیص کبد چرب است.

بیوپسی از کبد: تنها راه تائید نهایی بیماری کبد چرب، بیوپسی یا همان نمونه برداری از کبد است. معمولا بیوپسی زمانی انجام می‌شود که سایر علل رد شده باشند. در این آزمایش بعد از بی حسی موضعی، پزشک به کمک یک سوزن تکه کوچکی از کبد را از بدن خارج می‌کند و به هدف پیدا کردن نشانه‌هایی از چربی کبد، التهاب و یا سلول‌های آسیب دیده آن را بررسی می‌کند. اگر التهاب و یا آسیب دیدگی در سلول‌ها وجود نداشته باشد، پزشک بیماری شما را کبد چرب تشخیص می‌دهد.

 

علائم کبد چرب در زنان  عوارض کبد چرب چیست

 

انواع کبد چرب

  • کبد چرب گرید 1(کبد چرب گرید یک)
  • کبد چرب گرید 2(کبد چرب گرید دو)
  • کبد چرب گرید 3(کبد چرب گرید سه)

 

کبد چرب یک بیماری نامحسوس

کبد چرب در برخی موارد نامحسوس بوده و علائمی ندارد. برای فهمیدن مشکل کبد چرب و اقدام به درمان کبد چرب حتما نیاز به آزمایش کبد چرب است. بعد از آزمایش کبد چرب یا سونوگرافی کبد چرب می‌توانید بفهمید که به این بیماری مبتلا شده‌اید یا خیر! همچنین میزان پیشرفت بیماری کبد چرب نیز مشخص می شود. کبد چرب گرید 1 تا کبد چرب گرید3 که پزشکتان تشخیص می‌دهد. کبد چرب در مراحل اولیه بیماری نشانه‌های آشکاری با خود به همراه ندارد. اما کبد چرب در اوایل بیماری راحت تر قابل درمان است. کبد چرب از آن دسته بیماری‌هایی است که به در اوایل بیماری خود را بروز نمی‌دهد.

 

علائم کبد چرب در صورت  علائم کبد چرب حاد  کبد چرب گرید 2

 

کبد چرب در هر یک از مراحل بیماری راه‌های درمانی متفاوت دارد. به عنوان مثال درمان کبد چرب گرید 2 با درمان کبد چرب گرید 3 و درمان کبد چرب گرید 1 متفاوت است. این عوامل در مدت زمان درمان کبد چرب نیز موثر است. در برخی مواقع درمان خانگی کبد چرب موثر است به عنوان مثال میتوان درمان کبد چرب با خاکشیر یا درمان کبد چرب با عسل و حتی درمان کبد چرب با زردچوبه را امتحان کرد.

 

کبد چرب چیست

 

اما در مواقعی که وضعیت بیمار مبتلا به کبد چرب وخیم تر است داروی گیاهی برای کبد چرب چاره ساز نبوده و نیاز به داروی کبد چرب است. که داروی کبد چرب باید به تجویز پزشک خورده شود و از مصرف خودسرانه داروی کبد چرب برای درمان کبد چرب جلوگیری نمایید. اما به محض اینکه با علائم کبد چرب روبرو شدید سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا تشخیص کبد چرب در همان مراحل ابتدایی بیماری انجام شود و چربی کبد شما درمان گردد. در ادامه شما را با روشهای درمان کبد چرب و علائم کبد چرب به همراه عوارض کبد چرب آشنا میکنیم. صبور باشید و در ادامه مقاله درمان کبد چرب با ما همراه باشید. کبد چرب را جدی بگیرید! عواقب جبران ناپذیر کبد چرب بسیار زیاد است. کبد چرب یک بیماری خطرناک و نامحسوس است. با داشتن رژیم غذایی مناسب از کبد چرب پیشگیری نمایید.

 

علائم کبد چرب در صورت  علائم کبد چرب در زنان

 

کبد چرب گرید 2 چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است با کبد چرب گرید 2 بیشتر آشنا شوید و با علائم کبد چرب گرید 2 آشنا شوید. جالب است بدانید اولین محلی که خون از آن عبور میکند پس از دستگاه گوارش، کبد است. در صورتی که رژیم غذایی خوبی را رعایت نکنید دچار بیماریهایی همانند کبد چرب میشوید که اگر خوش شانس باشد با کمک علائم کبد چرب میتوانید تا حد زیادی عوارض کبد چرب را کم کنید و درمان کبد چرب سریعتر انجام شود. کبد چرب گرید 2 نیز یکی دیگر از بیماری‌های همه گیر است. اما در صورتی که رژیم غذایی خوبی نداشته باشید. 

 

کبد چرب گرید 1 کبد چرب گرید 2 کبد چرب گرید 3

 

علائم کبد چرب گرید 2

از علایم کبد چرب گرید 2 می‌توان به خستگی و بی حال شدن بیمار اشاره کرد. در برخی موارد علاوه بر خستگی و بی حالی کاهش وزن ناگهانی، بی اشتهایی، حالت تهوع، درد در مرکز شکم یا در سمت راست بالای شکم، خارش و همچنین ورم پاها و شکم نیز از علائم کبد چرب است. زمانی که چربی بیش از حد در کبد جمع شود باعث به وجود آمدن التهاب در کبد شده و این التهاب منجر به بروز هپاتیت می‌شود.

 

علائم کبد چرب گرید 2 چگونه است؟

در کبد چرب گرید 2 چربی به صورت تری گلیسیرید در بدن ذخیره می‌شود. این چربی‌ها منجر به جابه جایی محتویات سلولی در بدن شده و آن‌ها را از کار می‌اندازند. علائمی که کبد چرب گرید دو دارد نسبت به کبد چرب گرید 1 بیشتر است. همچنین سرعت بالاتری ظاهر می‌شود. به همین دلیل بیماری کبد چرب گرید 2 از خطرات جدی تری برخوردار است و لازم است برای درمان چربی کبد گرید 2 حتما به پزشک مراجعه نمایید.

 

تشخیص کبد چرب داروی گیاهی برای کبد چرب علائم کبد چرب گرید 2 چگونه است؟

 

اگر شما هم جزو افرادی هستنید که به کبد چرب گرید 2 مبتلا شده‌اید باید هر چه سریع تر عادات غلط روزانه‌ی خود را تغییر دهید. باید قبل از این که بیماری در شما پیشرفت کند به فکر درمان کبد چرب گرید2 باشید. اولین نکته ای که باید به آن توجه نمایید پرهیز از مصرف الکل است. زیرا الکل باعث می‌شود کبد چرب گرید 2 رو به افزایش بگذارد. مدت زمان درمان کبد چرب گرید 2 بستگی به نحوه رعایت رژیم غذایی شما دارد. داروی کبد چرب گرید 2 حتما باید توسط پزشک برای شما تجویز شود.

 

کبد چرب علائم کبد چرب در زنان علائم کبد چرب حاد علاعم کبد چرب عوارض کبد چرب عوارض کبد چرب روی پوست علایم کبد چرب

 

از مصرف خودسرانه داروی کبد چرب خود داری نمایید. درمان کبد چرب گرید 2 با طب سنتی میسر نیست تنها راه درمان رژیم غذایی کبد چرب است که باید رعایت شود. درمان قطعی کبد چرب گرید 2 بستگی به بیمار و نحوه عملکرد وی دارد. درمان خانگی کبد چرب گرید 2 نیز مانند کبد چرب گرید 1 است. اما به همراه مصرف داروی کبد چرب که توسط پزشک معالج برای شما تجویز می‌شود.

 

علائم کبد چرب گرید 1 علائم کبد چرب گرید 2 کبد چرب گرید 2 علائم کبد چرب گرید 3

 

کبد چرب گرید 3 چیست؟

کبد چرب گرید سه نوع دیگری از بیماری کبد چرب است. زمانی که بیماری کبد چرب گرید 3 به این مرحله برسد کبد دچار ملتهب شده و امکان گردش خون در کبد ضعیف می‌شود. در چنین مواقعی قسمتهای دیگر بدن به کمک کبد میآیند تا گردش خون در بدن به حالت طبیعی بازگردد. درمان کبد چرب گرید 3 کمی سخت می‌شود. در این بیماری همه رگ‌ها و شریان‌ها سعی می‌کنند مواد سمی و مغزی را پمپاژ نمایند اما قدرت کافی برای این کار را ندارند. 

 

کبد چرب را چگونه درمان کنیم؟

علایم کبد چرب گرید سه چیست؟

قبل از اینکه درمان کبد چرب گرید 3 را برایتان بگوییم، خوب است ابتدا با علائم کبد چرب گرید 3 بیشتر آشنا شوید. 

  • در این بیماری پوست بیمار رو به زردی می‌رود و رنگ پوست وی تغییر می‌کند. این علامت اولین و مهمترین نشانه‌های کبد چرب گرید 3 است.
  • در بیماری کبد چرب گرید 3 رگ‌های شکم متورم شده و شبیه به مار می‌شود. که با معاینه فیزیکی پزشک قابل تشخیص است.
  • در حالت حاد بیماری کبد چرب گرید 3، بیمار ممکن است از هوش رفته و گاهی کلیه‌های خود را هم از دست بدهد و نیاز به دیالیز پیدا کند.

 

علائم کبد چرب علایم چربی تشخیص کبد چرب علایم کبدچرب نشانه های کبد چرب آزمایش کبد نشانه های کبد چرب و جوش صورت

 

نتیجه گیری از علائم کبد چرب

در بسیاری از موارد، کبد چرب علائم قابل توجهی را ایجاد نمی‌کند. اما ممکن است احساس خستگی کرده و یا احساس ناراحتی یا درد در سمت راست بالای شکم داشته باشید. برخی از مبتلایان به بیماری کبد چرب عوارضی از جمله زخم کبد ایجاد می‌کنند. جای زخم کبد به عنوان فیبروز کبد شناخته شده است. اگر دچار فیبروز شدید کبدی شوید، به آن سیروز نیز گفته می‌شود.

 

برخی دیگر از علائم کبد چرب:

  • گیجی، خارش پوست
  • از دست دادن اشتها
  • بزرگ شدن پستان در مردان
  • پوست و چشم زرد رنگ می‌شود.
  • خون دماغ، درد شکم و تورم شکم و همچنین تورم پاها
  • خوشه‌های شبیه به وب رگ‌های خونی زیر پوست شما
  • کاهش وزن، ضعف و خستگی می‌تواند از علائم کبد چرب باشد.


به جمع شدن چربی در کبد اصطلاحا کبد چرب می گویند. در حالت طبیعی چربی در کبد وجود دارد، اما اگر این میزان از چربی بیش از ۵ یا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد مستعد ابتلا به بیماری کبد چـرب می شود. کبد چرب یک بیماری درمان پذیر است ولی بعضی اوقات می تواند اثـرات و عوارض خطرناکی داشته باشد. کبد چرب معمولا نشانه و علامتـی نداشـته و باعـث آسـیبی همیشـگی و برگشت پذیر نمی شود.

کبد چرب چیست؟

کبد چرب، یکی از شایع ترین بیماری ها در جامعه است. این بیماری امکان دارد نتیجه بسیاری از بیماری ها و یا رژیم های بد تغذیه ای در بدن ایجاد شود. انباشته شدن چربی در سلولهای کبدی می تواند به التهاب این سلولها منجر شود. مصرفی برخی داروها، چاقی و یا اضافه وزن، کم تحرکی و مصرف مشروبات الکلی منجر به بروز کبد چرب می شوند. اخیرا به علت افزایش میزان چاقی در جامعه میزان ابتلا به بیماری کبد چرب افزایش یافته است. اهمیت این بیماری به خاطر تخریب سلولهای کبدی است و در صورت عدم تشخیص زودرس و درمان مناسب آن می تواند منجر به بیماری پیشرفته و غیر قابل برگشت کبدی به نام سیروز کبدی شود.

انواع کبد چرب

کبد چرب به سه دسته کلی، کبد چرب غیرالکلی، کبد چرب الکلی و کبد چرب حاد بارداری تقسیم می شود.

کبد چرب غیرالکلی

این بیماری زمانی اتفاق می افتد که کبد در شکستن چربی ها دچار اختلال و مشکل می شود و با جمع شدن چربی در بافت های کبد، فرد دچار کبد چرب می گردد. این بیماری با مصرف الکل مرتبط نیست و زمانی که ده درصد و یا بیشتر وزن کبد از چربی اشباع می شود اتفاق می افتد. کبد چرب غیر الکی در شدیدترین مراحل باعث سیروز کبدی و یا زخم و سپس نارسایی کبدی می گردد.

کبد چرب الکلی

کبد با مصرف بیش از حد الکل صدمه می بیند. کبد در این حالت قادر به شکستن و هضم چربی نیست. این بیماری جزء اولین مرحله های بیماری های کبدی مربوط به مصرف الکل است. اگر فرد از مصرف الکل اجتناب نماید، این نوع کبدچرب کم کم درمان می شود، اما در صورت ادامه به مصرف الکل فرد ممکن است دچار سیروز کبدی گردد.

کبد چرب بارداری

این نوع کبد چرب بسیار نادر است. جمع شدن چربی درکبد هنگام بارداری می تواند خطراتی جدی هم برای مادر و هم برای جنین داشته باشد. این بیماری می تواند باعث نارسایی کبدی، نارسایی کلیه، عفونت شدید و یا خونریزی داخلی شود. دلیل این بیماری کاملا شناخته نشده اما محققان معتقدند این بیماری با هورمون های دوران بارداری در ارتباط است. علایم و نشانه های این بیماری در سه ماه سوم بارداری نمایان می شوند و شامل حالت تهوع، استفراغ، درد در قسمت بالایی سمت راست شکم، زردی، کسالت و خستگی عمومی است. زنان باردار باید آزمایش های لازم را برای اطلاع از این بیماری انجام دهند، اکثر زنان پس از زایمان بهبد می یابند.

علائم و نشانه های کبد چرب

کبد چرب یک بیماری خاموش است و در مراحل اولیه نشانه خاصی ندارد. زمانی که بیماری پیشرفت کند، می تواند باعث نشانه های مبهمی همچون موارد زیر شود:

  • خستگی
  • کاهش وزن و یا کاهش اشتها
  • ضعف
  • تهوع
  • گیجی، مشکل در تصمیم گیری و یا تمرکز
  • درد شکمی در سمت راست بالا و مرکز
  • بزرگ شدن کبد

در صورتی که فرد دچار سیروز کبدی هم شود، علائم زیر ممکن است رخ دهند:

  • احتباس مایعات
  • کاهش ماهیچه ها اطراف شکم
  • خونریزی داخلی
  • زردی پوست و چشم ها
  • نارسایی کبدی
  • تورم شکم (آسیت)

دلایل ابتلا به کبد چرب

یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به کبد چرب اعتیاد به الکل مـی باشد. بعضـی از داروهـای خـاص و اختلالات متابولیک نیـز یکـی دیگـر از ایـن دلایـل هسـتند. در بیشـتر مواردی کـه فـرد الکلـی نیست، پزشکان دلیل قطعی برای ابتلا به کبد چرب را نمی دانند، اما موارد زیر می تواند باعث کبـد چرب و یا افزایش خطر ابتلا به آن شوند. این عوامل شامل:

  • چاقی
  • دیابت نوع ۲
  • فشار خون بالا
  • مصرف داروهایی همچون آسپرین، داروهای استروئیدی و تتراسیکلین
  • بارداری
  • مسمومیت
  • ویروس ها (ویروس هپاتیت A و سایر ویروس ها)
  • سوء تغذیه
  • کلسترول خون بالا
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • کم کاری تیروئید
  • جراحی بای پس معده

چه کسی در معرض خطر ابتلا به کبد چرب هستند؟

کبد چرب، در اثر تولید چربی های اضافی در کبد ایجاد می شود. اگر شما اضافه وزن دارید یا چاق هستید، احتمال بیشتری دارد مبتلا شوید. داشتن دیابت نوع ۲ همچنین ممکن است خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش دهد. تجمع چربی در کبد با مقاومت به انسولین ارتباط دارد که شایع ترین علت دیابت نوع ۲ است. عوامل دیگری که ممکن است خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش دهند عبارتند از:

  • مصرف الکل بیش از حد
  • مصرف بیش از دوز توصیه شده از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن
  • بارداری
  • کلسترول بالا
  • سطوح تری گلیسیرید بالا
  • سوء تغذیه
  • سندرم متابولیکتشخیص کبد چرب

تشخیص کبد چرب

آزمایشات انجام شده برای تشخیص دقیق و تعیین شدت بیماری عبارتند از:

معاینه بدنی

اگر کبد شما ملتهب باشد، پزشک شما می تواند با بررسی شکم کبد بزرگ شده را تشخیص دهد. دکتر از شما درباره خستگی یا از دست دادن اشتها سوال خواهد کرد. همچنین، در مورد هر گونه سابقه مصرف الکل، دارو و مصرف مکمل، پزشک خود را مطلع کنید.

آزمایش خون

پزشک ممکن است برای تشخیص دقیق تر آنزیم های کبدی را در یک آزمایش خون را درخواست کند. این آزمایشات عبارتند از:

  • شمارش کامل خون
  • آنزیم های کبدی و آزمایش های عملکرد کبدی
  • آزمایشات برای هپاتیت ویروسی مزمن (هپاتیت A، هپاتیت C و دیگر موارد)
  • چربی خون
  • قند خون ناشتا
  • هموگلوبین A1C، نشان می دهد که چقدر قند خون شما پایدار است

این تشخیص کبد چرب را تایید نمی کند. برای پیدا کردن علت التهاب، تجزیه و تحلیل بیشتری لازم است.

مطالعات تصویربرداری

پزشک ممکن است از یک  سونوگرافی ساده که اغلب آزمایش اولیه است در حالی که بیماری کبد مشکوک است.برای تشخیص چربی در کبد استفاده کند. مطالعات تصویربرداری دیگر نیز ممکن است انجام شود، مانند اسکن CT یا MRI.

آزمایش دیگری برای تصویربرداری مشابه با سونوگرافی یک FibroScan است؛ مانند یک سونوگرافی، Fibroscan با استفاده از امواج صوتی برای تعیین چگالی کبد و مناطق متناظر با بافت چربی و طبیعی کبد را نشان می دهد.

elastography گذرا، فرم تقویتی از سونوگرافی است که سفتی کبد شما را اندازه گیری می کند. سختی کبد نشان دهنده فیبروز یا زخم است.

بیوپسی کبدی- در بیوپسی کبدی، دکتر شما یک سوزن را به کبد وارد می کند تا قطعه بافت را برای آزمایش خارج کند. دکتر شما یک بیهوشی موضعی برای کاهش درد انجام می دهد. این تنها راهی است که می توانید مطمئن باشید که کبد چرب دارید. بیوپسی نیز به پزشک شما کمک می کند تا علت دقیق را تعیین کند.

چگونه کبد چرب درمان می شود؟

خط اول درمان معمولا کاهش وزن از طریق ترکیب رژیم غذایی و ورزش سالم است. از دست دادن وزن، شرایطی را که به بیماری کبدی چرب غیرالکلی کمک می کند، مطرح می کند. در حالت ایده آل، از بین رفتن ۱۰ درصد وزن بدن مطلوب است، اما اگر حتی سه تا پنج درصد از وزن اولیه خود را از دست می دهید، بهبود در عوامل خطر می تواند آشکار شود. جراحی از دست دادن وزن نیز یک گزینه برای کسانی است که نیاز به از دست دادن مقدار زیادی از وزن است.

پزشک شما ممکن است توصیه کند واکسیناسیون خود را علیه هپاتیت A و هپاتیت B دریافت کند تا از شما محافظت کند از ویروس هایی که باعث آسیب بیشتر کبد می شوند. برای افرادی که سیروز ناشی از استاتو هپاتیت غیر آلرژیک دارند، پیوند کبدی ممکن است یک گزینه باشد. نتیجه پیوند کبد در این گروه جمعیتی به طور کلی بسیار خوب است.

توصیه های مهم برای بیماران مبتلا به کبد چرب

  • محدود کردن یا اجتناب از نوشیدنی های الکلی
  • مدیریت کلسترول شما و کاهش مصرف قند و اسیدهای چرب اشباع شده
  • کاهش وزن
  • کنترل قند خون
  • افزایش فعالیت بدنی
  • استفاده از رژیم غذایی سالم
  • کاهش تعداد کالری که هر روز مصرف می کنید می تواند به کاهش وزن و بهبود کبد کمک کند.
  • کاهش یا حذف غذاهای چرب و مواد غذایی با قند بالا از رژیم غذایی
  • غذاهای سالم تر از جمله میوه های تازه، سبزیجات و دانه های جامد را انتخاب کنید.
  • گوشت قرمز را با پروتئین های حیوانی مانند گوشت مرغ و ماهی جایگزین کنید.

عوارض جانبی کبد چرب

عوارض اصلی بیماری کبد چرب غیرالکلی سیروز کبدی است. سیروز در پاسخ به آسیب های کبدی، مانند التهاب رخ می دهد. همانطور که کبد سعی دارد التهاب را متوقف کند، ناحیه ای از زخم (فیبروز) تولید می کند. با ادامه التهاب، فیبروز گسترش می یابد تا بیشتر و بیشتر بافت کبدی را از بین ببرد. اگر این روند متوقف نشود، سیروز ممکن است منجر به:

  • ایجاد مایع در شکم
  • تورم رگ ها در مری شما (واریس مری) که می تواند پارگی و خونریزی داشته باشد
  • سردرگمی، خواب آلودگی و بی حسی بودن (آنسفالوپاتی کبدی)
  • سرطان کبد
  • نارسایی کبدی شود.

جلوگیری از کبد چرب

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر آلرژی:

رژیم سالم را انتخاب کنید یک رژیم سالم گیاهی را انتخاب کنید که غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات و چربی های سالم است.

حفظ وزن سالم. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، تعداد کالری که هر روز مصرف می کنید را کاهش دهید. اگر وزن سالم داشته باشید، با انتخاب یک رژیم سالم و ورزش، آن را حفظ کنید.

ورزش. به طور منظم در طول هفته ورزش کنید.

از مصرف الکل خود داری کنید.

بر گرفته از:

علائم و نشانه های کبد چرب را بهتر بشناسیم

عوارض جانبی کبد چرب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
دریافت نوبت از پزشک متخصص

دیدگاهتان را بنویسید