سبک زندگی

آیا زنی که به شوهرش خیانت کند مهریه تعلق میگیرد

زمانی که زن به همسر خود خیانت کند اثبات رابطه نامشروع او، مانع از گرفتن مهریه و اجرت المثل نخواهد شد.

افزایش پدیده خیانت همسر باعث شده است که سوالات مختلفی مانند گرفتن مهریه، اجرت المثل و…برای اشخاص به‌وجود آید. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی تعلق گرفتن حقوق مالی زن مانند مهریه و اجرت المثل در صورت اثبات رابطه نامشروع پرداخته می‌شود‌.

مهریه

رابطه نامشروع و گرفتن مهریه

در صورت ثابت شدن رابطه نامشروع زنی که شوهر دارد مهریه او از بین نمی‌رود. در بسیاری از مواقع دیده شده است که زن از ترس آبروریزی و شکایت نکردن شوهر از او، به دلیل داشتن رابطه نامشروع حاضر به گذشت از مهریه و به نوعی طلاق توافقی شده است.

اما مطابق قانون ثابت کردن این موضوع باعث از بین رفتن مهریه نخواهد شد. در قانون حق طلاق با مرد است. اگر مرد دادخواست طلاق دهد و دادگاه رای عدم امکان سازش صادر کند، طلاق در صورتی واقع می‌شود که مرد حقوق مالی زن مانند مهریه، اجرت المثل و…را پرداخت کرده باشد. بنابراین حتی در صورتی که مرد از زن به دلیل رابطه نامشروع شکایت کند در صورتی که  قبلا مهریه یا اجرت المثل زن را پرداخت نکرده باشد باید آن را پرداخت کند.

رابطه نامشروع و گرفتن اجرت المثل

 رابطه نامشروع باعث از بین رفتن اجرت المثل ایام زوجیت نمی‌‌شود. دادگاه هنگام بررسی پرونده طلاق؛ با نظر کارشناس، رای مبنی بر گرفتن اجرت المثل صادر می‌کند.

رابطه نامشروع و گرفتن نصف اموال

 اگر مردی شرط تنصیف اموال مندرج در عقدنامه را امضاء کرده باشد، بر اثر اثبات رابطه نامشروع ؛ می‌تواند از این شرط رهایی پیدا کند زیرا در شرط مذکور آمده است که ” در صورتی زن می‌تواند نصف اموال موجود بعد از ازدواج را درخواست کند که تخلف زن از وظایف همسری و رفتارهای ناشایست او منجر به طلاق نشده باشد”.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا به خانه‌های خالی مالیات تعلق می‌گیرد؟ را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید