پزشکی و سلامت

برای درمان کبد چرب چه غذایی بخوریم

برای کبد چرب چی بخوریم؟ لیست غذاهای مفید برای کبد

برای کبد چرب چی بخوریم؟ لیست غذاهای مفید برای کبد

برای اینکه کبد سالمی داشته باشید، باید غذاهای مفید بخورید و تحرک کافی داشته باشید. اما چه غذاهایی برای سلامت کبد مفید هستند؟ افرادی که کبد چرب دارند چه غذاهایی باید بخورند؟ غذاهای زیادی وجود دارند که می‌توانند به سلامت کبد کمک کنند اما برخی غذاها تاثیر بسیار بیشتری روی سلامت کبد دارند که در این مطلب آنها را معرفی کرده‌ایم.

مواد غذایی مفید برای کبد چرب

سلامت کبد با مصرف قهوه

1. مصرف قهوه

مصرف قهوه به کاهش سطح آنزیم‌های غیر طبیعی کبد کمک می ‌کند. مطالعات نشان می‌دهد افراد دارای بیماری کبد چرب که در رژیم غذایی خود از نوشیدنی قهوه استفاده می‌کنند، آسیب کمتری نسبت به افراد دارای همین بیماری ولی بدون مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار، به کبد خود وارد می‌کنند. به نظر می رسد مصرف کافئین سبب کاهش حجم آنزیم‌های کبدی غیر معمول در افراد در معرض خطر کبد چرب می‌شود.

سلامت کبد با مصرف سبزیجات

2. مصرف سبزیجات

مصرف سبزیجات جهت جلوگیری از ساخته شدن چربی توصیه شده است. به نظر می رسد کلم بروکلی مانع از ساخته شدن چربی در کبد موش می شود. مصرف دیگر سبزیجات مانند اسفناج، کلم بروکسل و کلم پیچ علاوه بر کمک به درمان کبد چرب می تواند جهت کاهش وزن نیز موثر باشد.

می توانید از دستورالعمل بنیاد کبد کانادا برای گیاهخواران استفاده کنید که به شما امکان می دهد بدون از دست رفتن طعم ها و چاشنی ها مقدار زیادی از کالری غذاها را کاهش دهید.

سلامت کبد با مصرف توفو

3. مصرف توفو – Tofu

توفو (Tofu) چیست؟ توفو یا پنیر لوبیا، غذایی است که از فرایند بستن شیر سویا به دست می‌آید. توفو جهت کاهش ساخته شدن چربی بسیار مفید است. مطالعات انجام گرفته در دانشگاه ایلینویز (Illinois) بر روی موش ها نشان داد، پروتئین سویا که از لحاظ مواد تشکیل دهنده مشابه توفو می باشد می تواند سبب کاهش ساخته شدن چربی در کبد شود. لازم به ذکر است که توفو کم چرب بوده ولی دارای پروتئین زیاد می باشد.

سلامت کبد با مصرف ماهی

4. مصرف ماهی

مصرف ماهی جهت کاهش تورم و تنظیم چربی مفید است. ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ساردین، تونا و قزل آلا منبع غنی از اسید های چرب امگا3 می باشند.اسیدهای چرب امگا3 سبب کاهش سطح چربی کبد و کاهش تورم می شوند.

سلامت کبد با مصرف گردو

5. مصرف بلغور جو دوسر

جهت کسب انرژی بلغور جو دوسر استفاده کنید. کربوهیدرات های بدست آمده از دانه هایی همانند جودوسر سبب افزایش انرژی بدن می شوند. فیبر موجود در آن سبب احساس سیری در شما می شود که به حفظ وزن مطلوب شما کمک می کند.

سلامت کبد با مصرف گردو

6. مصرف گردو

مصرف گردو می تواند به بهبود وضع کبد کمک کند. دانه های گردو منبع غنی امگا3 محسوب می شوند. تحقیقات نشان داده است که افراد دارای بیماری کبد چرب که در رژیم غذایی خود گردو مصرف می کنند، عملکرد کبدی بهتری را در آزمایشات نشان می دهند.

سلامت کبد با مصرف آووکادو

7. مصرف آووکادو

برای حفاظت از کبد، آووکادو مصرف کنید. آووکادو حاوی چربی های خوب می باشد. تحقیقات نشان می دهد که این مواد شیمیایی سبب کاهش آسیب های کبدی می شوند. همچنین آووکادو حاوی مقدار زیادی فیبر است که به کنترل وزن بدن کمک شایانی می کند. پیشنهاد می کنیم سالاد آووکادو تازه و قارچ را حتما امتحان کنید.

سلامت کبد با مصرف شیر و لبنیات کم چرب

8. مصرف شیر و لبنیات کم چرب

مطابق با تحقیقات انجام گرفته در سال 2011 بر روی موش ها، لبنیات حاوی میزان بالای پروتئین می باشند که می توانند آسیب های وارده به کبد را کاهش دهند.

سلامت کبد با مصرف دانه آفتابگردان

9. مصرف دانه آفتابگردان

از دانه آفتابگردان بعنوان آنتی اکسیدان قوی استفاده کنید. این دانه های معطر حاوی مقدار زیای ویتامین E هستند. ویتامین E بعنوان یک آنتی اکسیدان جهت حفاظت از کبد در برابر آسیب های بیشتر عمل می کند.

سلامت کبد با مصرف روغن زیتون

10. مصرف روغن زیتون

یکی از روش های کنترل و درمان کبد چرب، کنترل و کاهش وزن است که با مصرف روغن زیتون می توانید وزن خود را کنترل کنید.

سالم ترین روغن، روغنی است که حاوی میزان بالایی از اسیدهای چرب امگا3 باشد. روغن زیتون برای پخت و پز سالم تر و بهتر از روغن های نباتی، کره و روغن ترد کننده شیرینی می باشد. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن کمک می کند.

سلامت کبد با مصرف سیر

11. مصرف سیر

سیر به عنوان چاشنی نه تنها به غذای شما عطر و طعم خوبی می دهد، بلکه تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد مصرف پودر سیر در افراد دارای بیماری کبد چرب سبب کاهش وزن و چربی شده است.

سلامت کبد با مصرف چای سبز

12. مصرف چای سبز

چای سبز جهت کاهش جذب چربی بسیار مفید است و می تواند بیماری کبد چرب را بهبود ببخشد. اطلاعات نشان می دهند که مصرف چای سبز می تواند مانع جذب چربی توسط بدن شود اما این نتایج هنوز قطعی نشده اند. همچنین مطالعاتی در حال انجام است که نشان می دهد مصرف چای سبز سبب کاهش ذخیره چربی در کبد و بهبود عملکرد آن خواهد شد.

13. کلم

انواع مثل بروکلی، گل کلم، کلم قمری، کلم پیچ و کلم بروکسل به درمان کبد چرب کمک می کند. کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد هستند. این سبزیجات دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می‌کنند؛ مثل نیتروزامین‌های موجود در دود سیگار، و افلاتوکسین موجود در بادام زمینی.

14. لیمو ترش و آب داغ

مصرف آب لیمو ترش تازه همراه با آب داغ به رفع کبد چرب کمک می کند. آب لیمو ترش تازه را در یک لیوان آب داغ بریزید و اول صبح بطور ناشتا بنوشید (البته اگر ناراحتی معده ندارید). این کار باعث می شود کبد پاک شود و عمل سم زدایی و تصفیه آن افزایش یابد.

همچنین استفاده از آب لیمو ترش تازه همراه با آب داغ تولید صفرا را تحریک می کند، معده و روده را پاک کرده و حرکات روده ای را افزایش می دهد.

15. چغندر

مصرف چغندر به فرآیند تصویه خون کمک می کند و همچنین فلزات سنگین را در بدن جذب می کند.

16. میوه های غنی از آنتی اکسیدان

بر اساس مطالعاتی مشخص شده که میوه های زیر بیشترین مقدار آنتی اکسیدان ها را دارند و می توانند به درمان کبد چرب کمک کنند که به ترتیب غنای آنتی اکسیدانی عبارتند از:

  • طالبی؛
  • پرتقال؛
  • توت فرنگی؛
  • زغال اخته؛
  • آلو؛
  • کشمش؛
  • شاتوت؛
  • تمشک؛
  • گریپ فورت سرخ؛
  • سیب و گلابی.

17. سیب

سیب دارای پکتین (Pectin) است که به دفع فلزات سنگین در بدن کمک می کند. دفع این فلزات توسط پکتین کار کبد را کاهش می دهد و ظرفیت سم زدایی کبد آن را بالا می برد.

چطور کبد چرا را درمان کنیم؟

یکی از اصلی ترین روش‌های درمان کبد چرب، بدون در نظر گرفتن نوع آن، رژیم غذایی کبد چرب است. همانطور که از اسم آن مشخص است، این بیماری نشان دهنده وجود چربی زیاد در رژیم غذایی افراد می باشد. در بدن افراد سالم، کبد به عمل سم زدایی و تولید صفرا بعنوان یک پروتئین گوارشی کمک می کند. بیماری کبد چرب سبب آسیب به کبد شده و کبد قادر به انجام فعالیت های خود نخواهد بود.

بطور معمول رژیم غذایی مناسب برای بیماری کبد چرب شامل موارد زیر می باشد:

  • مصرف میوه و سبزیجات به میزان زیاد؛
  • مصرف گیاهان دارای فیبر زیاد مانند حبوبات و غلات؛
  • کم کردن میزان مصرف شکر، نمک، چربی های اشباع، کربوهیدرات های تصفیه شده و عدم مصرف الکل؛
  • رژیم غذایی کم کالری و کم چرب؛

رژیم غذایی کم کالری و کم چرب به شما کمک می کند تا مقدار زیادی از وزن خود را کم کنید. این کار در نهایت خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می دهد. در حالت ایده آل، اگر دارای اضافه وزن هستید بهتر است حدود 10 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید.

حرف پایانی
به خاطر داشته باشید که خوردن مواد غذایی که در بالا ذکر شده است، نمی‌تواند جایگزین داروی تجویز شده توسط پزشک شود و می‌بایست همراه با مصرف این مواد غذایی، به توصیه‌ی پزشک خود نیز در درمان کبد چرب عمل کنید.

اگر می‌خواهید از یک رژیم غذایی برای درمان کبد چرب استفاده کنید، در یک مطلب جداگانه به معرفی رژیم غذایی کبد چرب و یک نمونه برنامه پرداخته‌ایم.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

توجه: اطلاعات موجود در سایت زوم لایف، از منابع معتبر خارجی تهیه و ترجمه شده است اما جایگزین هیچ‌یک از نسخه‌هایی که پزشکان می‌نویسند، نیست. اگر فکر می‌کنید مشکل پزشکی دارید، لطفاً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.


به گزارش خبرنگار ایمنا، کبد، بزرگترین عضو بدن انسان است و عملکرد اساسی آن هضم غذا، ذخیره انرژی، تنظیم قندخون و سطح کلسترول، فیلتر کردن سموم بدن و مبارزه با بیماری و عفونت است. طبیعی است که مقداری چربی در کبد داشته باشید، اما وقتی که بیش از ۵ تا ۱۰ درصد چربی وجود داشته باشد، می‌توان آن را به عنوان بیماری کبد چرب در نظر گرفت، کبد چرب، نتیجه مصرف بیش از حد مواد غذایی چرب است، افزایش چربی در کبد، باعث آسیب بیشتر و در نتیجه التهاب و زخم می‌شود.

بیشتر افرادی که می‌خواهند کبد چرب را درمان کنند باید مقداری وزن کم کنند، تحرک بیشتری داشته باشند و غذاهای مناسبی بخورند. اما باید بدانید که درمان کبد چرب فقط به خودتان بستگی دارد و دارویی ندارد. همانطور که گفتیم برای از بین بردن چربی کبد و ریکاوری آن باید رژیم‌غذایی اصلاح شود و از سبزیجات بیشتر استفاده کنید. در کنار تغییر برنامه‌غذایی باید ورزش کنید تا با تحرک بیشتر بتوانید وزن کم کنید.

مهم‌ترین روش درمان برای بیماری کبد چرب، رفع عوامل بیماری زا است، مهمترین اصول درمان کبد چرب شامل، تغذیه و رژیم غذایی مناسب، کنترل بیماری دیابت، کاهش وزن در افراد چاق، کاهش چربی خون، ترک مشروبات الکلی و تغییر سبک زندگی است، به طور کلی با درمان کبد چرب می‌توان از ضایعه کبدی جلوگیری کرد، با سبک زندگی سالم وزن بدن در حد مطلوب باقی می‌ماند و از افزایش وزن که خود عامل مهمی در ایجاد بیماری کبد چرب است می‌توان جلوگیری کرد.

راهکارهایی برای درمان کبد چرب

درمان‌های گیاهی و خانگی برای کنترل کبد چرب

سرکه سیب: اسیدی است، بنابراین قبل از استفاده به عنوان دستورالعمل فوق، آن را رقیق کنید، ابتدا با یک حجم کوچک (۱ قاشق چای‌خوری) از سرکه سیب شروع کنید و در صورت نداشتن مشکل آن را به ۲ قاشق غذا خوری افزایش دهید. یک مطالعه در مجله آکادمیک تغذیه و رژیم غذایی در سال ۲۰۰۵ نشان داد که سرکه سیب می‌تواند باعث سوزش مری در برخی از افراد که آن را می‌نوشند شود. همچنین ممکن است با سایر داروهای تجویزی ارتباط برقرار کند. سرکه می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. از این رو خوب است پس از نوشیدن دهان خود را بشویید.

لیمو: به کاهش التهاب کبد کمک می‌کند.، لیمو همچنین بدن را وقتی در معرض اسیدهای مضر قرار می‌گیرد الکالیز می‌کند، همچنین آب لیمو را بگیرید و روزی دو یا سه بار در هفته به خصوص در صبح مصرف کنید.

عصاره برگ قاصدک: در پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط با چاقی، کمک کننده است، نوشیدن سه تا چهار فنجان چای سبز ارگانیک، گرم یا سرد، در هر روز برای کمک به بیماری کبد چرب و محافظت از کبد مفید است، علاوه بر این می‌توانید یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در یک تا دو لیوان آب مخلوط کرده و آن را بجوشانید، دو بار در هفته از این نوشیدنی میل کنید.

شیر خردل: دارای خواص ضد التهابی است و از سلول‌های کبد در مقابل سموم محافظت می‌کند، شیر خردل برای کبد چرب مفید است، به ویژه هنگامی که به علت مصرف بیش از حد الکل یا دیابت باشد.

عصاره ریشه شیرین بیان: باعث کاهش فعالیت‌های ترانس آمیناز آنزیم‌های کبدی به نام ALT (آلانین آمینوترانسفراز) و AST (آسپارتات آمینوترانسفراز) در بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌شود، همچنین از آسیب کبدی به علت فلزات سنگین و سموم جلوگیری می‌کند.

عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی: از جمله داروهای گیاهی مؤثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می‌آیند. این نوشیدنی‌های گیاهی از آنجا که طبعی سرد و تر دارند موجب کاهش میزان کلسترول خون می‌شوند و در عین حال به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک می‌کنند.

۱۵ دستورالعمل ساده برای درمان کبد چرب

راه‌های مختلفی برای درمان کبد چرب در طب سنتی ارائه شده است، در این مطلب به ۱۵ راهکار ساده و دستورالعمل برای پیشگیری از ابتلاء به کبد چرب و درمان آن اشاره شده است. زمانی که تمرکز ما بر نحوه غذا خوردن و رعایت تدابیر صحیح غذا خوردن بیشتر شود، دلیلی برای ابتلاء به بیماری مانند کبد چرب باقی نمی‌ماند، در ادامه به برخی از تدابیر غذا خوردن صحیح و تغذیه‌ای برای بهبودی و حتی پیشگیری از ابتلاء به کبد چرب اشاره شده است که عبارتند از:

راهکارهایی برای درمان کبد چرب

۱- فقط در صورت اشتهای واقعی، غذا خورده شود تا تداخل غذایی و روهم خوری ایجاد نشود.

۲- هضم دهانی یا جویدن کافی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، به این صورت که هر لقمه را کوچک برداشته و به اندازه ۳۰ مرتبه در دهان بجویم تا بخوبی با بزاق دهان آغشته شود و بخوبی هضم دهانی انجام شود.

۳- در یک وعده غذایی، دو نوع غذا میل نشود و از درهم خوری به شدت پرهیز شود.

۴- مصرف لبنیات مانند ماست که خود یک غذای کامل است، نباید با غذاهای دیگر همراه باشد.

۵- در زمان‌هایی که بدن گرم است مثلاً بلافاصله بعد از فعالیت یا استحمام، سریع آب سرد خورده نشود و زمانی اندک را صرف کاهش حرارت بدن با استراحت یا شستن دست و صورت بکنیم و به آرامی آب بخوریم و از مصرف آب سرد و یخ پرهیز کنیم.

۶- مصرف آب سرد بلافاصله بعد از خواب و بین خواب نیز می‌تواند مخرب باشد.

۷- به دفع مواد زائد از بدن از جمله نداشتن یبوست توجه داشته باشید و در جهت درمان آن به روش طب سنتی اقدام کنید.

۸- انسداد در مسیر ریزش صفرا به روده از عواملی است که موجب هضم ناقص چربی‌ها می‌شود و در این مرحله هضم ناقص چربی‌ها سرانجام به کبد چرب منجر می‌شود؛ یبوست ناشی از این کاهش تولید و ترشح صفرا نیز در زمره عوامل پیدایش کبد چرب است.

۹- کبد بزرگترین پالایشگاه بدن و به طور طبیعی دارای مزاج گرم و تر است؛ سرد شدن کبد در اثر عوامل مختلف می‌تواند توانایی کبد برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها را کم کند یا موجب انباشتگی چربی در بافت کبد و پیدایش کبد چرب شود.

۱۰- مصرف ترشی‌ها و خوراکی‌های سرد موجب سرد شدن کبد است و کسانی که به طور مادرزادی دارای مزاج سرد هستند باید در مصرف این خوراکی‌ها احتیاط بیشتری داشته باشند.

راهکارهایی برای درمان کبد چرب

۱۱- در طب سنتی سبب کلی کبد چرب تغییرات مزاجی کبد به سمت سردی و تری است و باید برای تعدیل مزاج آن باید از خوراکی‌های گرم مانند زنیان، کرفس، آویشن، دارچین،، میخک، هل، رعفران،، شنبلیله در غذا استفاده کرد، استفاده از گوشت‌های سبک پرندگان با ادویه جات گرم نیز مفید است

۱۲- مصرف مویز، فندق، بادام و پسته نیز توصیه می‌شود؛ ترب به باز شدن گرفتگی‌های مجاری کبد کمک می‌کند.

۱۳- پرهیز از مصرف ماهی، میوه‌های سرد و تر و گوشت‌های غلیظ مانند گوشت گاو نیز توصیه می‌شود.

۱۴- استفاده از غذاهای لطیف و گرم مانند: نخوداب با ادویه‌های گرم، نوشیدن ماء‌العسل کمک‌کننده است.

۱۵- کم کردن آب و غذا و پرهیز از پرخوری در غذای شب نیز لازم است، میوه‌های قابض مانند به، سیب، انار و انگور میخوش برای کبد بسیار مفید است.

کد خبر 514494


برای درمان و مبارزه با بیماری کبد چرب، ضروری است که تغییرات استراتژیک و پایدار در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. بیماری کبد چرب همانطور که از نامش پیداست یک بیماری است که در اثر تجمع چربی در کبد ایجاد می شود. با استفاده از بهترین و بدترین غذاها برای کبد چرب که در این مقاله سلام دنیا، معرفی شده است می توانید به درمان کبد چرب در خانه بپردازید.

بیماری کبد چرب چیست

بیماری کبد چرب همانطور که از نامش پیداست یک بیماری است که در اثر تجمع چربی در کبد ایجاد می شود. دو نوع اصلی دارد: الکلی (ناشی از مصرف بیش از حد الکل) و غیر الکلی (که حتی اگر هرگز مشروب نخورده باشید رخ می دهد). حدود 5 درصد از جمعیت ایالات متحده به بیماری کبد چرب الکلی مبتلا هستند و تقریباً 100 میلیون نفر در ایالات متحده به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD). این بیماری شایع ترین بیماری کبدی در کودکان است. شکل شدیدتر آن استئاتوهپاتیت کبد چرب غیر الکلی (NASH) نامیده می شود که ممکن است به شرایط جدی تری مانند سیروز و سرطان کبد هم برسد. صرف نظر از نوع بیماری شما، بهترین درمان تغییر در شیوه زندگی است – از جمله کاهش وزن، اجتناب از الکل، و رژیم غذایی کبد چرب – برای معکوس کردن وضعیت کبد.

چگونه با رژیم غذایی، کبد چرب را کنترل کنیم؟ (برای کبد چرب چی بخوریم)

برای مبارزه با بیماری کبد چرب، ضروری است که تغییرات استراتژیک و پایدار در رژیم غذایی خود ایجاد کنید، نه اینکه صرفاً هر نوع غذا را اینجا و آنجا روی هم بخورید. Aymin Delgado-Borego، پزشک متخصص گوارش کودکان و بزرگسالان جوان و متخصص بهداشت عمومی در خدمات پزشکی Kidz در فلوریدا می گوید: «مهم ترین بخش این تغییرات این است که باید پایدار باشند. به طور کلی، بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب شامل موارد زیر است:

بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب

  • فیبر کافی
  • مقدار زیادی میوه، سبزیجات و آجیل
  • غلات کامل
  • چربی های اشباع شده بسیار محدود از محصولات حیوانی
  • نمک و شکر بسیار محدود
  • بدون الکل

حتما بخوانید: علائم بیماری کبد چرب چیست 


بنیاد کبد آمریکا توصیه می‌کند پس از رژیم مدیترانه‌ای، کالری دریافتی را محدود کرده و عادات غذایی خود را مدل‌سازی کنید. دکتر دلگادو-بورگو می گوید نیمی از هر بشقاب غذایی که می خورید، باید میوه و سبزیجات، یک چهارم پروتئین و یک چهارم نشاسته باشد. همیشه میتوانید برای دانستن آنچه باید بخورید و آنچه ازش اجتناب کنید را در منابع پیدا کنید یا اینکه فقط این دو قانون اصلی را برای بهبود کبد چرب به خاطر بسپارید:

  • انتخاب های کم کالری و به سبک مدیترانه ای. غذاهای گیاهی، غلات کامل، روغن زیتون با کیفیت و ماهی زیاد بخورید – و با مرغ، پنیر و سایر لبنیات در حد اعتدال.
  • از مصرف قندهای اضافه شده، گوشت های فرآوری شده و غلات تصفیه شده خودداری کنید.
  • Sanaa Arastu، پزشک متخصص گوارش با آستین در تگزاس توضیح می دهد: «بهترین راه برای اطمینان از بهبود قابل توجه یا حتی درمان [بیماری کبد چرب] از دست دادن تقریباً 7٪ تا 10٪ از وزن بدن است.

بیماری کبد چرب چیست

8 مورد از بهترین غذاهای مفید برای کبد چرب 

متخصصان این مواد غذایی را به ویژه برای داشتن کبد سالم توصیه می کنند:

1. شیر بادام یا شیر گاو کم چرب:

دکتر دلگادو-بورگو می گوید بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری کبد چرب باید به مصرف کلسیم توجه کنند. او توضیح می‌دهد: «در چند سال اخیر شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف کافی کلسیم و ویتامین D ممکن است به جلوگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند.» و اضافه می‌کند که تحقیقات بیشتری لازم است. علاوه بر این، بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته کبدی به دلیل عوارض متعدد تغذیه ای مشکلاتی دارند و می توانند به استئوپنی و پوکی استخوان زودرس مبتلا شوند. بیماری کبد چرب لزوماً جذب کلسیم را کاهش نمی دهد. کلسیم برای همه مهم است.» روزانه حداکثر سه لیوان از هر کدام از این شیرها را بنوشید.


حتما بخوانید: از خواص آلبالو و چای آن برای کبد چرب


2. درمان کبد چرب در خانه با قهوه:

بدون شکر یا خامه اضافه شده، قهوه یکی از موثرترین راه‌ها در حال حاضر برای بهبود کبد چرب است. دکتر دلگادو-بورگو توضیح می‌دهد: «به نظر می‌رسد که قهوه نفوذپذیری روده را کاهش می‌دهد و جذب چربی‌ها را برای افراد دشوار می‌کند. با این حال، این هنوز در دست بررسی است و پاسخ این سوال هنوز به طور کامل مشخص نیست. با این وجود، شواهد فزاینده ای وجود دارد که قهوه اثرات مفیدی در کمک به کاهش بیماری کبد چرب دارد. بسته به بیمار ممکن است چندین فنجان قهوه توصیه شود.

درمان کبد چرب در خانه

3. غذاهای غنی از ویتامین E، از جمله فلفل دلمه ای قرمز، اسفناج، بادام زمینی و آجیل:

دکتر دلگادو-بورگو این نوع غذاها را که سرشار از ویتامین E هستند، برای افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می کند. در حالی که مطالعات بیشتری مورد نیاز است، نتیجه می‌گیریم که این ویتامین برای افرادی که NAFLD یا NASH دارند بهبود متوسطی را نتیجه می‌دهد.

4. درمان کبد چرب با آب:

کارشناسان توصیه می‌کنند که این نوشیدنی را تا حد امکان به جای جایگزین‌های شیرین و پرکالری مصرف کنید. یک فرد معمولی، بدون هیچ شرایط پزشکی که مصرف مایعات را محدود کند، باید روزانه بین نیم اونس تا یک اونس آب به ازای هر پوند از وزن بدن خود بنوشد تا از کم آبی بدن و اثرات منفی آن بر کبد جلوگیری کند.

5. درمان کبد چرب با روغن زیتون:

روغن های خاصی می توانند چربی های سالمی مانند روغن زیتون و روغن آووکادو را تامین کنند. اینها به احساس سیری کمک می کنند و سطح آنزیم های کبدی را کاهش می دهند. انواع دیگر روغن هایی که چربی های تک غیراشباع زیادی دارند عبارتند از: کنجد، بادام زمینی، آفتابگردان، کانولا و روغن گلرنگ.

6. غذاهای مفید برای کبد چرب: دانه های کتان و چیا:

اینها منابع گیاهی اسیدهای امگا 3 هستند. متخصص تغذیه سندی یونان بریخو، MDA ، RDN، این اسیدها را برای کبد چرب غیرالکلی و الکلی توصیه می کند، زیرا باعث کاهش محتوای چربی در کبد می شود.


حتما بخوانید: خواص تخم کتان برای لاغری و سلامتی


7. درمان کبد چرب با سیر:

یک مطالعه نشان می دهد که افزایش مصرف سیر (مخصوصاً از طریق پودر سیر، اما اشکال دیگر نیز موثر است) در یک دوره 15 هفته ای منجر به کاهش توده چربی بدن در افراد مبتلا به NAFLD و همچنین کاهش چربی در کبد و جلوگیری از پیشرفت بیماری می شود.

8. درمان کبد چرب با سویا:

برخی شواهد نشان می دهد که محصولات سویا، مانند شیر سویا یا توفو، ممکن است کبد چرب را بهبود بخشد. یک مطالعه می گوید که تحقیقات بهبود اثر متابولیک را در افراد مبتلا به NAFLD نشان داده است.

بدترین غذاهای مضر برای کبد چرب کدامند 

8 غذایی که باید از آن اجتناب کنید

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید معمولاً آنهایی هستند که می توانند سطح قند خون را افزایش دهند یا منجر به افزایش وزن شوند، مانند:

1. از غذاهای مضر برای کبد چرب: آب‌ میوه، نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین:

دکتر دلگادو-بورگو به بیمارانش می‌گوید که از مصرف آنها اجتناب کنند زیرا «دشمن کبد قندها و کربوهیدرات‌ها هستند».

غذاهای مضر برای کبد چرب کدامند 

2. نوشیدنی های رژیمی که کالری کمی دارند:

دکتر دلگادو-بورگو می گوید جایگزین های قند نیز می توانند آسیب بیشتری به کبد وارد کنند.

3. از غذاهای مضر برای کبد چرب: کره و روغن:

این غذاها چربی اشباع بیشتری دارند که به گفته یونان بریخو با تری گلیسیرید بالا در کبد مرتبط است.

4. از غذاهای مضر برای کبد چرب: شیرینی‌ها و دسرها (کیک، شیرینی، پای، بستنی، کیک و غیره):

این نوع کربوهیدرات‌های قندی برای سلامت مضر هستند، اگر می‌خواهید بیماری کبد چرب را معکوس کنید از آنها مصرف نکنید.

5. از غذاهای مضر برای کبد چرب:  بیکن، سوسیس، گوشت های پخته شده و گوشت های چرب:

این ها سرشار از چربی های اشباع شده هستند و به همین دلیل توسط کارشناسان ما توصیه نمی شود.

6. الکل:

در صورت ابتلا به بیماری کبد چرب که ناشی از نوشیدن زیاد الکل است، متخصصان ما این کار را توصیه نمی کنند، زیرا به سادگی منجر به آسیب بیشتر کبد می شود. برای کسانی که مبتلا به NAFLD هستند، هر چند وقت یکبار نوشیدنی مانند یک لیوان شراب میل کنند.


حتما بخوانید: برای پاکسازی کبد چه بخوریم


7. غذاهای شور:

برخی تحقیقات نشان داده اند که NAFLD با مصرف نمک بدتر می شود، به دو دلیل – معمولاً با غذاهای پرچرب و کالری بالاتر همراه است، مانند برخی دیگر از این لیست، و همچنین می تواند منجر به اختلال در تنظیم سیستم رنین-آنژیوتانسین شود. ، خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهد.

8. غذاهای سرخ شده:

غذاهای سرخ شده نیز اغلب کالری بالایی دارند و توصیه متخصصان برای پیروی از یک رژیم غذایی با کالری محدودتر را نفی می کند.

راه های دیگر برای معکوس کردن بیماری کبد چرب (درمان خانگی کبد چرب)

علاوه بر تغییر در شیوه غذا خوردن، این اصلاحات سبک زندگی می تواند به معکوس کردن بیماری کبد چرب کمک کند.

1. بیشتر ورزش کنید

کاهش وزن، تغذیه و سایر روش‌های سالم می‌تواند بیماری کبد را به شدت بهبود بخشد، و زمانی که آنها را با هم اجرا می‌کنید بهترین عملکرد را دارند. دکتر دلگادو-بورگو 60 دقیقه فعالیت بدنی در روز را توصیه می‌کند، اما افرادی را که این کار را پرفشار می‌دانند تشویق می‌کند که جلسات را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کنند، مانند چهار پیاده‌روی 15 دقیقه‌ای. وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی با شدت متوسط ​​را توصیه می کند و همچنین حداقل دو بار در هفته تمرینات قدرتی را توصیه می کند.

2. خواب بیشتری دریافت کنید

در حالی که خواب برای همه مهم است، اما برای افراد مبتلا به بیماری های کبدی می تواند حتی بیشتر از این مهم باشد. دلگادو-بورگو می‌گوید: شرایطی مانند آپنه انسدادی خواب شایع هستند و می‌توانند بیماری کبد را با کاهش اکسیژن رسانی به کبد بدتر کنند. “افراد با مشکلات خواب احتمالی باید به طور رسمی برای آنها ارزیابی شوند.” بنیاد خواب هفت تا نه ساعت در شب را برای بزرگسالان توصیه می کند. سعی کنید به‌تدریج هر شب چند دقیقه زودتر به رختخواب بروید، به جای اینکه سعی کنید برنامه صبحگاهی خود را تغییر دهید، که ممکن است سخت‌تر باشد.

درمان خانگی کبد چرب

3. مکمل ها را با پزشک خود در میان بگذارید

همه کارشناسان ما توصیه می کنند قبل از شروع هر مکملی ابتدا با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. این امر به ویژه در مورد ویتامین E، مکملی که معمولا برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی استفاده می شود، صادق است، زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به سایر عوارض سلامتی مانند مشکلات قلبی عروقی شود. مکمل ها همچنین باید همراه با رژیم غذایی سالم و تغییر سبک زندگی برای حداکثر اثربخشی استفاده شوند.

4. داروها را امتحان کنید

طبق گفته هاروارد بهداشت، در حال حاضر هیچ دارویی برای بیماری کبد چرب مورد تایید FDA وجود ندارد. موثرترین درمان، پیوگلیتازون (معمولاً برای درمان دیابت استفاده می شود) است که گاهی اوقات برای مشکلات کبدی نیز استفاده می شود.

سخن آخر

با پایداری و ثبات، کبد چرب را می توان معکوس و حتی درمان کرد. مدت زمان اغلب بستگی به مدت زمانی دارد که بیمار به طور ایمن وزن خود را کاهش دهد، ( در صورت لزوم). همچنین به میزان سازگاری آنها با تغییرات رژیم غذایی و ورزش نیز بستگی دارد. همچنین تغییرات سبک زندگی را در نظر بگیرید که استرس شما را کاهش می دهد، زیرا یک مطالعه نشان می دهد که استرس سلولی در مغز کبد چرب را بدتر می کند.


مقالات مرتبط:

علائم کبد گرم چیست و بهترین داروی گیاهی درمان کبد داغ

غذاهای مفید و مضر برای سلامت کبد