فیلم و سریال

سریال کره ای آیا ما عاشق شدیم

دختران و پسرانی که چشم بسته عاشق یک بازیگر، خواننده یا ورزشکار شده اند!
عشق های بی‌ستاره
بعضی دختر و پسرها عاشق یک چهره شناخته شده، می شوند و نمی توانند او را فراموش کنند؛ به طور مثال، شاید شما هم دختران یا پسرانی را بشناسید که عاشق یک بازیگر، خواننده یا ورزشکار شده اند و حتی این موضوع را مطرح کرده اند که قصد دارند با او ازدواج کنند. هرچند ممکن است این موضوع از نظر بسیاری از مردم خنده دار به نظر برسد و این افراد را به سخره بگیرند اما باید بپذیریم که آن ها واقعاً درگیر چنین علایقی شده اند و باید راهنمایی های لازم به آنها ارائه شود.
در ادامه توجه شما را به چند پیامک جلب می کنم:

طرح مساله:

– دختری ۱۵ ساله هستم. مدتی است که به یک فوتبالیست دل بسته ام، اما خودم از این بابت راضی نیستم و می خواهم این عشق کذایی را فراموش کنم. لطفا راهنمایی ام کنید.
– من پسری ۱۷ ساله هستم. به یک بازیگر خانم علاقه مند شده ام و فراموش کردنش برایم سخت است. قبل از او هم عاشق چند هنرمند معروف شده بودم. برای فراموش کردنش، باید چه کار کنم؟

 

عشقی که به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید
بعضی دختر و پسرها به دلایل شخصیتی به ظاهر فردی از جنس مخالف شان دل بسته می شوند.
این دلبستگی فقط به دلیل ظاهر و رفتارهای ظاهری طرف مقابل به وجود می آید و این افراد بدون هیچ شناختی از خانواده و شخصیت طرف مقابل، عاشق او می شوند.
به طور مثال، فردی که عاشق یک مجری تلویزیونی می شود در این دسته از افراد قرار می گیرد و اصطلاحاً دچار عشق هرسناک شده است یعنی عشقی که به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید و ممکن است باعث ذلت و خواری آن ها هم بشود.

 شخصیت های وابسته و عشق های هرسناک

افرادی که دچار چنین عشق هایی می شوند، نشانه هایی از اختلال شخصیت در آن ها دیده می شود. معمولا این افراد که شخصیت های وابسته ای دارند، به شدت نیازمند به توجه دیگرانند و اعتماد به نفس بسیار پایینی دارند.
این جوانان در تخیل خود آن قدر به فرد مورد علاقه شان فکر می کنند تا در ذهن شان ارزشمند شود و نیازهایی را که در گذشته در آن ها سرکوب شده است، دوباره بازسازی شود.

 افسردگی و کاهش اعتماد به نفس به خاطر عشق خیالی

جوانانی که عاشق یک بازیگر یا خواننده می شوند به دلیل این که در زندگی شان برای خودشان فردی را به عنوان پشتیبان نمی بینند، در ارتباط با دیگران شیوه انفعالی پیش می گیرند. به کار گیری شیوه انفعالی و دوری از دیگران، باعث می شود این افراد بیشتر با عشق خیالی خود ارتباط برقرار کنند.
بیش تر شدن این ارتباط خیالی منجر به وابستگی شدید فرد به فکر کردن درباره فرد مورد علاقه اش و کاهش اعتماد به نفس و احساس بی کفایتی در او منجر خواهد شد.
افرادی که احساس بی کفایتی در زندگی می کنند و اعتماد به نفس پایینی داشته باشند، به احتمال زیاد دچار افسردگی شدید هم خواهند شد.

 سرکوب اضطراب و اندوه با خیال پردازی

اگر افرادی که به عشق هرسناک دچار می شوند، بخواهند از خودشان تعریف کنند برای پیدا کردن کلمه یا جمله ای در تعریف از خود با مشکل جدی مواجه می شوند و همین عاملی برای افزایش اضطراب و اندوه آن ها می شود.
این افراد که رابطه شان با دیگران کمرنگ شده است، احساس می کنند که در دنیا تنها هستند و دیگران آن ها را فراموش کرده اند. بنابراین به صورت افراطی، غرق در خیال پردازی می شوند تا بلکه اضطراب و نگرانی شان را در سایه خیال پردازی سرکوب کند.

 

آسیب های نداشتن ارتباط صمیمی با اعضای خانواده
در این زمینه، پدر و مادرها باید به این نکته هم توجه داشته باشند که معمولا این گونه افراد در دوران کودکی در خانواده هایی با روابط عاطفی بسیار سرد و سرزنشگر بزرگ شده اند. این افراد به علت نداشتن روابط گرم و صمیمی با اعضای خانواده شان، نیازهای عاطفی شان پاسخ داده نشده است و با فرار از این احساسات بیان نشده، به دام افکار مزاحم مرتبط با روابط صمیمی با دیگران مثل عشق های خیالی می افتند.

 انتخاب الگوهای نامناسب

یک نکته دیگر هم این که بعضی افراد برای خودشان الگوهایی غیر مناسب انتخاب می کنند تا در زندگی شان به آن ها برسند. این افراد که معمولا به بلوغ عاطفی نرسیده اند، عاشق یک هنرمند یا فوتبالیست می شوند و تمام ذهن و فکرشان را به او اختصاص می دهند. با توجه به این که فقط نکات مثبت او را می بینند، او را نیمه گمشده خودشان برای خوشبختی تصور می کنند تا حدی که گاهی از خواب و خوراک می افتند.

*** راهکارهای عملی برای مقابله با عشق خیالی
 

مدیریت هیجانات و احساسات:
جوان ها می توانند با کسب مهارت های بیان احساسات و ورزش کردن، هیجانات شان را تخلیه کنند.
مدیریت و کنترل هیجان، بهترین مانع در برابر درگیری با چنین افکاری است.

تغییر و بازسازی افکار غیر منطقی:
جوانی که به بلوغ فکری رسیده باشد با کمترین تفکری در می یابد که چنین عشقی بی سرانجام است؛ بنابراین باید کمی منطقی فکر کند و برای تغییر افکار غیر منطقی اش تلاش کند.

بازسازی و تغییر الگوهای ارتباط با افراد خانواده:
دختر یا پسری که رابطه عاطفی مناسبی با دیگر اعضای خانواده اش ندارد، در معرض آسیب های زیادی در جامعه قرار می گیرد. بنابراین همنشینی بیشتر و صحبت با دیگر اعضای خانواده در فضایی صمیمی می تواند به فراموش کردن چنین عشق هایی کمک کند.

بالا بردن اعتماد به نفس و توجه به نکات مثبت خود:
فردی که اعتماد به نفس بالایی دارد، هیچ گاه دچار عشق های هرسناک و بی سرانجام نخواهد شد. بنابراین توانایی های تان را باور کنید و فقط به کمبودها و نقاط منفی تان فکر نکنید.

پر کردن اوقات فراغت:
برنامه ریزی برای پر کردن اوقات فراغت با کارهای مورد علاقه، باعث رضایت بیشتر شما از زندگی می شود. همچنین فرصت سفر به دنیای خیال را از شما می گیرد. شما می توانید برای پر کردن اوقات فراغت تان با دوستان مناسب ارتباط بیشتری برقرار کنید.

یادگیری تکنیک توقف فکر در هنگام یادآوری افکار مزاحم:
برای جلوگیری از شروع افکار مزاحم، باید از موقعیت هایی که باعث ایجاد افکار مزاحم می شود اجتناب کنید.
همچنین به محض یادآوری و شروع افکار مزاحم، وضعیت خودتان را تغییر دهید؛ به طور مثال، از اتاق تان خارج شوید. همچنین از تماشای برنامه ها و عکس هایی که شما را به یاد هنرمند مورد علاقه تان می اندازد، اجتناب کنید.

رابطه تان را با خداوند تقویت کنید:
درددل با خداوند و طلب کمک از او به شما کمک می کند راحت تر از این افکار رهایی یابید.
توجه داشته باشید که تنها با یاد خدا، دل ها آرام می گیرد. تشرف به مکان های مذهبی و تلاوت قرآن کریم هم به آرامش روحی شما منجر خواهد شد.

 

 
دکتر هادی صدری
مشاور خانواده