فیلم و سریال

آیا سریال خواب زده ترسناک است

**خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون، مائده سادات میرفندرسکی: در دهه ۸۰ به یکباره تلویزیون پر شد از سریال‌هایی با تم ماورایی و آنقدر تعداد این سریال‌ها زیاد شد که اغلب کارگردان های تلویزیونی لااقل یک سریال ماورایی را در کارنامه کاری خود به ثبت رساندند. ملکوت، او یک فرشته بود، اغما، روز حسرت، پنج کیلومتر تا بهشت، سقوط یک فرشته و … از جمله این سریال‌ها بودند که اغلب آنها برای مناسبتی مثل ماه رمضان ساخته و در این ماه پخش شدند. این روزها سیروس مقدم بعد از موفقیتی که با پخش مجموعه تلویزیونی پایتخت بدست آورد، تصمیم گرفته تا در شبکه نمایش خانگی نیز سریالی را بسازد. اما مقدم به همراه الهام غفوری (تهیه کننده) و همچنین سعید نعمت اله (نویسنده) برای قدم اول ژانر ماورایی و شاید ترسناک را برای کار خود انتخاب کرده است. این سریال که هم اکنون در حال طی کردن مراحل فنی است بزودی در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود. 

** کارگردانی در همه ژانرها

سیروس مقدم از جمله کارگردان‌هایی است که تا به امروز در اغلب ژانرها سریال‌ ساخته است و اتفاقا اغلب آنها هم در جای خود تبدیل به سریال های پرطرفدار شدند. از «نرگس» که سریالی خانوادگی بود گرفته تا «روزهای زندگی» و «رستگاران» و «پایتخت» که صرفا طنزی انتقادی اجتماعی بود، همگی از آثاری بودند که مقدم پشت دوربین آنها به عنوان کارگردان حضور داشت.

 

** ژانر وحشت یا ماورائی؟

اینکه در خبرها آمده «خواب زده» در ژانر وحشت ساخته شده با قصه‌ای که این سریال روایت می‌کند تفاوت‌هایی دارد. از اساس شاید بتوان این دو ژانر را در هم ادغام کرد، اما در جزئیات باید دید که از کدام بُعد به این سوژه‌ها پرداخته می‌شود. در حالت کلی حضور شیطان یا هر عنصر ماورائی رگه‌هایی از ترس را ایجاد می‌کند البته این به این معنا نیست که هر سکانس بی منطقی، سکانسی ترسناک قلمداد شود!

** ادامه اغما یا خواب زده؟!

قصه «خواب زده» درباره شیطانی است که می‌خواهد مانع از فعالیت‌های خیرخواهانه یک زن با بازی لادن مستوفی شود و در این تقابل داستان‌های جذابی پدید می‌آید که همین باعث جذابیتی در شکل‌گیری داستان می‌شود. شاید این سریال از جهاتی شبیه به اغما باشد که مقدم در ماه رمضان ۸۶ برای شبکه یک ساخت. در اغما حامد کمیلی در ظاهر شیطان ایفای نقش می‌کرد و با کارهای دکتر طاها پژوهان با بازی امین تارخ انجام می شد، مخالف بود و از هر طریقی که می‌توانست جلوی او را می‌گرفت. 

** «خواب زده» قصه‌ای در بیداری یا خواب؟

از الان نمی‌توان حدس زد سریال خواب زده بر مبنای نامی که برایش انتخاب شده بعد از خواب روایت می‌شود یا اینکه قصه‌ای در خواب است و یا داستانی از سر بی‌خوابی است و احتمالا در قسمت‌های پایانی متوجه اصل داستان خواهیم شد.

 

** سریالی ادامه‌دار در سه فصل

مقدم بعد از ادامه دار شدن «پایتخت» این بار دومین سریال ادامه دار خود را می‌سازد. او که تا به حال یک فصل از «خواب‌زده» را مقابل دوربین برده قرار است فصل‌های دو و سه آن را نیز بسازد. اما مشخص نیست که بازیگران اصلی در فصل‌های بعدی نیز حاضر خواهند شد یا قراردادی با این سریال ندارند!

 

** حضور مقدم در ژانر وحشت

مقدم در این سالها دو سریال «اغما» و «روز حسرت» را با محوریت شیطان و دنیای پس از مرگ و برزخ ساخته است. در اغما، حامد کمیلی در چند نقش در قالب شیطانی که ظاهری موجه داشت بازی می‌کرد. او در همین سریال در نقش پسری با فیزیک امروزی و همچنین مرد مومنی که در روستا حضور داشت ‌نیز بازی کرده بود. این کارگردان در سریال «روز حسرت»، به جا ماندن انسانی در برزخ اشاره داشت و از طریق خواب‌هایی آشفته به بازخوانی اشتباهاتی که در گذشته صورت گرفته بود، پرداخت.

 

** اولین تجربه مقدم و نعمت اله در نمایش خانگی

تا به حال این زوج هنری سریال‌های رستگاران، دیوار، زیر هشت، میکائیل، مدینه را با یکدیگر ساختند. در همه اینها نعمت‌اله نویسندگی سریال‌ها را به عهده داشته است. علاوه بر این در «خواب‌زده» سیروس مقدم و سعید نعمت‌اله اولین سریال خود را در ژانر وحشت می‌سازند و برای اولین بار حضور در شبکه نمایش خانگی را نیز تجربه می‌کنند. باید دید زوج موفق نعمت اله و مقدم که همیشه بهترین کارهای تلویزیونی را ساختند، آیا در این تجربه هم موفق خواهند بود؟

 

** سعید نعمت‌اله و ریسکی که جواب می‌دهد

اما نعمت‌اله که تخصص خوبی در نگارش سریال‌های خانوادگی و اجتماعی دارد، این بار دست به ریسک بزرگی زده و در شبکه نمایش خانگی که این روزها بی فروغ‌تر از قبل است، قصه سریالی را نوشته است. همچنین با اتفاقی که بعد از توزیع و ساخت سریال «احضار» در همین ژانر رخ داد دیگر اعتماد مردم به این ژانر نیز از بین رفته است و با چنین شرایطی معلوم نیست که «خواب زده» بتواند در جرگه سریال‌های موفق ژانر وحشت قرار بگیرد یا نه؟  

 

** لادن مستوفی در نقشی متفاوت

شاید یکی از شاخص ترین نقش‌هایی که لادن مستوفی بازی کرده سریال «دوران سرکشی» و «سفر سبز» بود. مستوفی در دوران سرکشی معلم پرورشی بود که درگیر مسائل ریز و درشت بچه‌های بهزیستی می‌شد، او در این سریال ظاهری مثبت و موجه داشت و نقش معلم را به خوبی ایفا کرده بود. اما در سفر سبز نقشی متفاوت را بازی کرد و آنهم دختری بود که می‌توانست با روح حرف بزند و او را ببیند. مستوفی در خواب زده نقش «رها» یک زن نیکوکار را دارد که شیطان وارد زندگیش شده و مانع از انجام کارهای این زن می‌شود.

 

** آیا «خواب‌زده» نسخه زنانه «اغما» است؟

رویارویی شیطان و انسان در هر شرایطی که باشد موقعیت‌های فراوان دراماتیک و پر از تعلیقی را بوجود می‌آورد و سیروس مقدم در این زمینه چند بار خود را محک زده است. الیاس و دکتر پژوهان نمونه بارز این رویارویی بودند که دست آخر دکتر پژوهان در حالیکه متوجه شده بود الیاس شیطانی بیش نیست بر او پیروز شد. نکته جالب اینکه حس می‌شود «خواب‌زده» نسخه زنانه سریال «اغما» است و از این رو تفاوتی را در نوع ژانری خود ایجاد می‌کند. 

 

** پریوش نظریه شیطان می‌شود

با اینکه نظریه در سریال‌های «زیر پای مادر»، «سایه‌بان» و «دلدار» نیز بازی کرده است، اما هنوز با ایفای نقش مدینه در سریالی به همین نام شناخته می‌شود، چراکه این سریال اولین حضور جدی و پررنگ او در قاب تلویزیون به شمار می‌رود. مدینه زنی سختکوش و مدیر بود که مدیریت یک کارخانه را تا حدودی عهده‌دار شد و در نهایت یک کار خانگی برای خود دست و پا کرد، ایستادگی و مدبر بودن این نقش بیش از پیش نظریه را معروف‌تر کرد. اما او در «خواب‌زده» برای اولین بار نقش شیطان را بازی کرده است، نقشی که شاید تنها نقش متفاوتی باشد که به یک خانم بازیگر پیشنهاد داده می‌شود. از آنجایی که این بازیگر در اجرای اغلب نقش‌هایش موفق بوده است این امید می‌رود که در ایفای نقش یک شیطان نیز چنین عمل کند. 

 

** حضور بازیگرانی سینمایی در یک سریال

یکی از نقاط قوت این سریال حضور علیرضا شجاع نوری، فرید سجادی حسینی، امیرعلی دانایی و ایرج نوذری است که همگی تجربه‌هایی را در سینما رقم زدند. قطعا هر کدام از این بازیگران به دلیل متفاوت بودن نقش‌های پیشنهادی در این سریال حاضر شدند و این موضوع از گریم‌های این شخصیت‌ها به وضوح پیدا است. یکی از این کاراکترها مهدی سلطانی است که بیشتر شبیه به جاهل‌های زمان قدیم گریم شده است.

 

** زمان توزیع احتمالی «خواب‌زده» در پاییز

«الهام غفوری» تهیه‌کننده این سریال در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که پروسه صداگذاری و مونتاژ این سریال کمی طولانی خواهد بود و هنوز زمان دقیقی برای توزیع آن در شبکه نمایش خانگی اعلام نشده است.

 

همچنین با پایان تصویربرداری فصل اول این سریال و اینکه گروه مشغول انجام مراحل فنی هستند، زمان مشخصی برای شروع تصویربرداری فصل دوم «خواب زده» تخمین زده نشده است، اما این امید می‌رود تا در فصل پاییز فصل نخست از سریال «خواب زده» در شبکه نمایش خانگی توزیع شود.

به گزارش فارس، خواب زده اولین سریال مقدم و نعمت اله در ژانر وحشت به شمار می‌رود‌ که اغلب بازیگران آن نیز از بازیگران سینمایی هستند. علیرضا شجاع نوری، لادن مستوفی و ریحانه پارسا، پریوش نظریه، مهدی سلطانی، سام درخشانی، ایرج نوذری، لادن مستوفی، سیما بابایی،  فرید سجاد حسینی و  امیر علی دانایی از بازیگران این سریال هستند که در سه فصل برای شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود. 

 

انتهای پیام/ 



سریال خواب زده

یکی از محبوب ترین سریالهای تاریخ تلویزیون، سریال مناسبتی « اغما » به کارگردانی سیروس مقدم بود. این سریال که در ماه رمضان سال 1386 از تلویزیون پخش شد، میزان بالای رضایت بینندگان تلویزیونی را به همراه داشت و مورد تقدیر تلویزیون نیز قرار گرفت. دلیل اشاره ام به این سریال این است که « خواب زده » با حال و هوای مشابه آن اثر منتشر شده و ماجرایی ماورایی دارد که عناصر دلهره آور نیز در آن مورد استفاده قرا گرفته است.

در سریال « اغما » ماجرا درباره پزشکی بود که بر سر جراحی همسرش و کارکردهای اخلاقی حوزه پزشکی به بن بست می خورد و شیطان نیز در قالب یک انسان سعی می کرد تا او را از مسیر منحرف کند. در سریال « خواب زده » نیز ماجرا درباره دختری به نام هما است که پس از دیدن یک خواب ترسناک از خواب بلند می شود و چیزهایی را مشاهده می کند که تنها او قادر به دیدن آنهاست. در یک طرف دیگر، زن جوانی حضور دارد که قصد کمک به دختران کانون را دارد و سعی دارد آنها ار از معضلات مختلف اجتماعی رهایی ببخشد اما …

سریال خواب زده

پیش از این از « خواب زده » به عنوان یک سریال ترسناک نام برده می شد اما حالا با انتشار سریال مشخص شده که فیلم همان حال و هوای ماورایی مورد علاقه سیروس مقدم را دارد که یک دهه پیش در « اغما » به مخاطبان عرضه کرده بود. در اینجا نیز شیطان در وجود یک انسان رخنه کرده و سعی دارد مسیر آدمهای خوب را منحرف نماید و در عوض از شر پشتیبانی کند. اما نکته حائز اهمیت درباره سریال جدید سیروس مقدم ضعف های فنی و غیر فنی آن است که برای کارگردانی با این سابقه یک ناامیدی کامل به حساب می آید. مشکلات فنی که شاید در ساخته های فیلمسازان جوان بتوان آن را مشاهده کرد اما برای کارگردانی همچون سیروس مقدم مشاهده این ضعف ها غیرمنتظره است.

صحنه باز کردن درب اتاقی که به مکانی جهنم مانند راه می یابد، یکی از بدترین جلوه های ویژه ممکن را حتی در مقیاس فنی در ایران دارد. سکانسی عجیب که در آن ظاهراً شیاطین و مردگان در آتش در حال سوختن هستن و افکتی که به عنوان صدا برای آنها استفاده شده، از بازیهای کامپیوتری زامبی محور گرفته شده و بر روی صورت آنها قرار داده شده است! معلوم نیست با توجه به کیفیت فنی ضعیف تیم جلوه های ویژه سریال « خواب زده » چه تاکیدی بر به تصویر کشیدن چنین موقعیتی در سریال بوده که اینچنین نتیجه ای رقم زده است.

سریال خواب زده

متاسفانه مشکلات فنی سریال به همین جا ختم نمی شود. در دقایق دیگر سریال محل قرار گیری اشتباه دوربین مشهود است و چندین بار نیز تکرار شده است. فوکوس های نامنظم و حرکت اشتباه دوربین از ایرادات عمده فیلمبرداری سریال « خواب زده » محسوب می شود. به عنوان مثل در یک سکانس زمانی که زن به استودیو ضبط موسیقی می رود تا دختری را از دست صاحب استودیو نجات دهد، نور پس زمینه به اشتباه از پشت به سمت سوژه اصلی که در حال بیان دیالوگ است افتاده به طوریکه به سختی می توان لادن مستوفی را مشاهده کرد! در نمای بعدی نیز دوربین بصورت کج و شلخته میان زمین و آسمان در حرکت بوده و به سوی سوژه دیگر در اتاق می رود! یکی از عجیب ترین ایرادات « خواب زده » در  بخش فیلمبرداری رقم خورده است.

روند قصه هم وضعیت بهتری از دیگر بخش های سریال ندارد. « خواب زده » با یک دزدی از صرافی آغاز می شود و سپس نوبت به گسترش داستان و معرفی شخصیت های دیگر می رسد. شخصیت های تک بُعدی که مانند نامزد هما، هم بازی های بدی از خودشان بر جای گذاشته اند و هم اینکه منطقی در رفتارشان مشخص نیست. دیالوگ هایی که میان شخصیت ها رد و بدل می شود خیلی زود به مخاطب اعلام می کند که قرار نیست با یک اثر تاثیرگذار مواجه باشیم. برخی از این دیالوگ ها چنان بد بیان شده اند که مخاطب حرفه ای سریال را به راحتی پس می زند. یکی از این دیالوگ ها این است: « تو به شیطان اعتقاد داری؟… اما اون بهت اعتقاد داره! » که نحوه بیان آن به بدترین شکل ممکن انجام شده است.

سریال خواب زده

« خواب زده » در مقایسه با دیگر سریال های شبکه نمایش خانگی، از چهره های سرشناس کمتری استفاده کرده است. نقش های اصلی سریال را لادن مستوفی و سیما بابایی ایفا کرده اند. لادن مستوفی بازیگر با تجربه ای است و در اینجا هم قابل قبول به نظر می رسد و سیما بابایی نیز در اولین تجربه بازیگری در یک سریال، باید دید که می تواند نظر مخاطب را جلب کند یا خیر. او پیش از این طراح لباس بوده و تنها با بازی در یک فیلم کوتاه توانسته بود جوایز سینمایی بین المللی کسب نماید. در کنار آنها امیرعلی دانایی نیز حضور دارد که می تواند این مثلث را در صورت شخصیت پردازی صحیح، وضعیت بهتری ببخشد.

« خواب زده » ایرادات فنی بسیاری دارد. در بخش روایت اگرچه سریال با اشکالات بسیاری همراه است اما با توجه به حضور سیروس مقدم به عنوان کارگردان، می توان انتظار داشت که بتواند مسیر خودش را پیدا کند و وضعیت بهتری نسبت به دیگر سریالهای شبکه نمایش خانگی کسب کند. تجربه سریال های مناسبتی در ماه رمضان که تم ماورایی داشته اند ثابت کرده که این نوع آثار با اقبال مناسبی در جامعه مواجه می شوند. باید دید که سیروس مقدم می تواند پس از یک دهه دوباره نام خود را با یک سریال ماورایی بر سر زبانها بیندازد یا خیر.

 

منتقد : رضا توسلی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت ” مووی مگ ” به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید


سلام نو – سرویس فرهنگ و هنر | مرتضی کوه مسکن : سریال «خواب زده» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری که از یک بهمن 1398 هر هفته سه شنبه در شبکه نمایش خانگی توزیع می شود، حال پس از گذشت 3 ماه و توزیع 12 قسمت از این سریال با استقبال فراوانی از سوی مخاطبین مواجه شده است.

فیلمبرداری این سریال از 28 آذر 1397 در استان البرز آغاز و 28 اردیبهشت 1398 پس از پنج ماه فیلمبرداری در یکی از شهرهای شمالی کشور به پایان رسید و سریال «خواب زده» اولین تجربه سیروس مقدم و نعمت اله در ژانر وحشت به شمار می‌رود که فضایی عاشقانه و ماورایی دارد و تقابل میان انسان و شیطان را به تصویر می‌کشد.

«خواب زده» پس از سریال «احضار» دومین سریال ترسناک شبکه نمایش خانگی محسوب می شود که فیلمنامه آن با سریال «اغماء» به کارگردانی سیروس مقدم و سریال «او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی شباهت هایی دارد.

سریال «خواب زده» که طبق برنامه ریزی صورت گرفته در سه فصل 30 قسمتی تولید خواهد شد، در حال حاضر پس از اتمام تولید فصل اول این سریال، 12 قسمت از فصل اول این سریال در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است و با استقبال فراوان مخاطبین نیز روبرو شده است.

تولید این سریال و فیلمبرداری آن با حواشی فراوانی همراه بود و به دلیل آتش سوزی در پشت صحنه آن و فوت طراح صحنه و لباس این سریال یعنی «وحید جعفری» در استان البرز با وقفه یک ماهه دنبال شد.

سیروس مقدم کارگردان 66 ساله آبادانی تلویزیون که پیش از این با تولید سریال هایی همچون «پایتخت»، «علی البدل»، «چاردیواری»، «چک برگشتی»، «مدینه»، «اغماء»، «نرگس» و … خوش درخشیده بود این بار پس از تلویزیون و سینما تولید اثر را در شبکه نمایش خانگی با سریال «خواب زده» آغاز کرد، وی که پسر خاله ناصر تقوایی کارگردان صاحب سبک سینمای ایران است، کار حرفه ای را در سال 1355 با دستیاری پسر خاله اش یعنی ناصر تقوایی در سریال «دایی جان ناپلئون» آغاز کرد.

وی با دستیاری داوود میرباقری در سریال «امام علی» تجربه بیشتری را در این حرفه کسب کرد و با ساخت سریال «پلیس جوان» به عنوان کارگردان نام خود را بر سر زبان ها انداخت و سیروس مقدم در این 19 سال فعالیت در مقام کارگردانی یعنی از سال۱۳۸۰ الی سال 1399  بالغ بر 30 سریال کارگردانی کرده است و تهیه‌کنندگی اکثر این سریال‌ها را همسرش الهام غفوری برعهده داشته‌ است.

تهیه کنندگی سریال «خواب زده» بر عهده الهام غفوری همسر سیروس مقدم می باشد، این زوج که به تازگی پخش موقت فصل ششم سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری را با حواشی فراوان در ایام نوروز به پایان رسانده اند، در شبکه نمایش خانگی نیز سریالشان با موفقیت در حال توزیع است و نشان دادند که رگ خواب مخاطبین شبکه نمایش خانگی را نیز همانند مخاطبین تلویزیون خوب می شناسند.

نویسندگی سریال «خواب زده» بر عهده سعید نعمت‌الله نویسنده و فیلمنامه نویس ایرانی و برادر حمید نعمت‌الله فیلمساز ایرانی می‌باشد که بر اساس طرحی از شاهرخ باقری‌نژاد این سریال را به نگارش درآورده است و سریال «خواب زده» ششمین همکاری سعید نعمت الله و سیروس مقدم پس از سریال های «رستگاران»، «دیوار»، «مدینه»، «میکائیل» و «زیر هشت» تجربه همکاری با یکدیگر را داشتند.

سریال «خواب زده» با ترکیب بازیگر سرشناس سینمایی به خوبی جای خود را در دل مخاطبین شبکه نمایش خانگی باز کرده است و جذابیت این سریال علاوه بر قصه خوب، که نگارش آن بر عهده سعید نعمت الله بوده و کارگردانی خوب سیروس مقدم به همراه قاب بندی های فرشاد گل سفیدی مدیون بازی خوب بازیگران این سریال می باشد و در این سریال بازیگرانی همچون علیرضا شجاع نوری، لادن مستوفی و ریحانه پارسا، پریوش نظریه، مهدی سلطانی، سام درخشانی، ایرج نوذری، لادن مستوفی، سیما بابایی، فرید سجاد حسینی و امیر علی دانایی به ایفای نقش پرداخته اند.

نقد سریال «خواب زده» به طور کامل برای سریال 90 قسمتی (سه فصل 30 قسمتی) دارد و تنها 12 قسمت از آن پخش شده است بسیار زود است و نقد کامل آن را به پایان فصل اول این سریال موکول می کنیم، اما نکته مثبت این سریال علاوه بر قصه جذاب و بازی های خوب و کارگردانی و فیلمبرداری خوب آن عدم کش دادن بی اندازه هر قسمت یا به اصطلاح آب بستن سریال است، موردی که در این سالها در اکثر سریال های شبکه نمایش خانگی بسیار مشهود است.

به طرزی این موضوع آب بستن سریال ها آزار دهنده است که اگر بخواهیم به طور متوسط زمان یک سریال را 45 دقیقه در نظر بگیریم، 5 دقیقه ابتدایی سریال به آنچه گذشت و تیتراژ ابتدایی اختصاص دارد و با دو موزیک ویدئو 10 دقیقه ای و 5 دقیقه نیز آنچه در آینده خواهید دید و تیتراژ پایانی اختصاص می دهند و با یک حساب سر انگشتی می توان به این نتیجه رسید که نیمی از زمان سریال بر سر مخاطبین کلاه گذاشته می شود و تنها در قسمت مخاطب 20 دقیقه از سریال را تماشا می کند.