پزشکی و سلامت

چگونه میتوانیم کبد چرب را درمان کنیم

به گزارش خبرنگار ایمنا، کبد چرب یکی از بیماری‌هایی است که پس از بروز در کبد، می‌تواند سلامت بدن را به صورت کلی به خطر بیندازد زیرا یکی از اندام‌های حیاتی است که وظایف مهمی را همچون پاکسازی خون بر عهده دارد.

بیماری کبد چرب یکی از شرایط رایج است که به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد اتفاق می‌افتد و بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، هیچ علامتی ندارند و برای آن‌ها مشکل جدی ایجاد نمی‌کند، با این‌حال در برخی موارد می‌تواند سبب آسیب به کبد شود.

یکی از فعالیت‌های مهم کبد، ذخیره‌سازی و سوخت‌وساز چربی‌ها در بدن است، کبد طبیعی حاوی حدود پنج گرم چربی خالص در ۱۰۰ گرم وزن خود است و هر زمان مقدار چربی در کبد به بیش از پنج درصد وزن آن افزایش پیدا کند، به این حالت کبد چرب گفته می‌شود؛ مصرف برخی داروها، چاقی یا اضافه وزن، کم تحرکی، مصرف مشروبات الکلی منجر به بروز کبد چرب می‌شوند.

شکل غیرالکلی کبد چرب به دلیل تغییر در شیوه زندگی، تحرک و تغذیه، در حال افزایش است. کبد چرب غیرالکلی، بیماری خاموشی است که در بسیاری از موارد در مراحل ابتدایی، علائم خاصی ندارد، ولی وجود کبد چرب نشان‌دهنده وجود یک نقص متابولیک در بدن است و خطر بروز بیماری دیابت قندی، سکته‌های قلبی و مغزی در آینده افزایش پیدا می‌کند.

درمان گیاهی کبد چرب با مصرف گیاهان دارویی توصیه شده در طب سنتی است، اما کدام گیاه دارویی برای درمان چربی کبد مناسب است، درمان کبد چرب با خاکشیر و زردچوبه یکی از رایج‌ترین روش درمان گیاهی کبد چرب به روش سنتی است، مؤثرترین گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب غیرالکی توصیه شده است.

داشتن سبک زندگی سالم مکمل درمانی

درمان قطعی و فوری کبد چرب با داروی گیاهی را هیچ پزشک یا متخصص طب سنتی تأیید نمی‌کند زیرا یکی از مهم‌ترین عوامل برای درمان کبد چربی، رعایت اصول تغذیه‌ای درست و استفاده از غذاهای سالم است، در واقع مبتلایان به کبد چرب باید به نوعی از یک سری اصول در تهیه و طبخ مواد غذایی استفاده کنند تا به همراه سایر مواردی که در درمان این بیماری بیان می‌شود، تکمیل کننده درمان بیماری آن‌ها باشد.

به جرأت می‌توان گفت با خوردن هر نوع داروی گیاهی و طبیعی برای درمان کبد چرب، اگر شما مثل سابق به سبک غذا خوردن خود ادامه دهید، نه تنها درمان حاصل نمی‌گردد بلکه حتی شرایط شما ممکن است هر روز بدتر و بدتر شود، به همین دلیل داشتن سبک زندگی سالم، مکمل سایر درمان‌های شما در کنترل و درمان و پیشگیری چرب شدن کبدتان خواهد بود.

علت توصیه به درمان گیاهی کبد چرب را بدانید

یک بررسی در سال ۲۰۱۸ گیاهان دارویی، مکمل‌ها، ادویه‌جات و ترشی‌جات را که به عنوان درمان‌های جایگزین برای درمان کبد چرب استفاده شده‌اند را شناسایی کرد. در این بررسی مشخص شد که استفاده از گیاهان دارویی مانند زردچوبه، خار خار، رسوراترول و چای سبز اثرات مثبتی بر روی درمان بیماری کبد چرب دارند. البته استفاده از روش‌های گیاهی و سنتی درمان کبد چرب باید با نظر پزشک انجام شود تا عوارض جانبی نداشته باشد.

درباره اهمیت خواندن این مطلب در مورد گیاهان دارویی برای درمان گیاهی کبد چرب، همان کافی است که بدانید کبد یا همان جگر را می‌توان سلطان اندام‌های داخلی بدن دانست چرا که لحظه‌ای بدون آن قادر به زندگی کردن نخواهیم بود.

روش‌های درمان کبد چرب در طب سنتی

نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین‌ها، گیاهان و سایر مکمل‌ها ممکن است به کاهش چربی کبد و کاهش خطر پیشرفت بیماری کبد کمک کنند. در طب سنتی با استفاده از خواص بعضی گیاهان و عصاره‌گیری از آنها می‌توان ترکیباتی به دست آورد که بوسیله آنها به راحتی و با موفقیت کامل کبد چرب درمان می‌شود، تعدادی از گیاهان دارویی برای کبد چرب عبارتند از:

۱. درمان کبد چرب با زردچوبه

یک محقق طب سنتی با معرفی زردچوبه به عنوان گیاهی با مزاج گرم و خشک گفت: «مصرف زردچوبه به مبتلایان به کبد چرب و خونریزی‌های گوارشی، سرطان کولون و آلزایمر توصیه می‌شود.». جالب است بدانید که زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است. زردچوبه از انباشته شدن چربی جلوگیری می‌کند و برای درمان کبد چرب مناسب است. همچنین زردچوبه توانایی بدن را برای هضم چربی‌ها بهبود می‌بخشد به طوری که از تجمع آن‌ها در کبد جلوگیری می‌کند.

چطور باید از زردچوبه به عنوان گیاه دارویی استفاده کنیم؟

برای درمان کبد چرب باید زردچوبه را داخل کپسول کرده و بعد از غذا میل یا آن را با عسل مخلوط و هر روز مقداری مصرف کنند اما در افراد گرم مزاج مصرف زرد چوبه به این شکل می‌تواند باعث رفلکس و کهیر شود، با این حال هرگز توصیه نمی‌کنیم این افراد مصرف این ادویه را کنار بگذارند بلکه می‌توانند از آن به میزان کمتر در غذاها استفاده کنند.

۲. درمان کبد چرب با خاکشیر

خاکشیر یکی از گیاهانی بسیار مفید است که می‌توانید از آن برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده کنید. همچنین مصرف خاکشیر برای درمان کبد چرب و پاکسازی آن بسیار مفید است. این دانه‌ها کبد را از چربی پاکسازی می‌کنند و به درمان آن می‌پردازند. خاکشیر با آب ولرم و کمی ترنجبین، یک شربت مناسب برای درمان مزاج‌های خشک (صفرایی و سودایی) است و می‌تواند در درمان کبد چرب نیز مؤثر واقع شود.

۳. درمان کبد چرب با لیموترش

نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می‌تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلاء به کبد چرب باشد. از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی اکسیدان می‌تواند نقش مؤثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد.

مصرف لیمو کمک می‌کند تا آنزیم تولید کبدی به نام گلوتاتیون زیاد شود، گلوتاتیون ( Glutathione) باعث خنثی کردن سموم می‌شود.

۴. درمان کبد چرب با سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی یکی از بهترین روش‌های گیاهی برای درمان کبد چرب است، سرکه سیب کمک می‌کند چربی انباشته شده در داخل و اطراف کبد از بین برود همچنین باعث کاهش وزن شما می‌شود.

۵. درمان کبد چرب با دم نوش قاصدک

گیاه قاصدک ( Dandelion) یک تونیک قدرتمند برای کبد شما می‌باشد، از این رو برای درمان بیماری کبد چرب استفاده می‌شود. قاصدک به سم‌زدایی و سوخت و ساز چربی‌های انباشته شده در کبد کمک می‌کند. همچنین عصاره برگ قاصدک به پیشگیری و درمان کبد چرب کمک می‌کند.

۶. درمان کبد چرب با چای سبز

نوشیدن چای سبز یا استفاده از عصاره این گیاه دارویی تأثیر چشمگیری در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی‌ها در اطراف کبد دارد، همچنین مصرف این گیاه به تسریع روند درمانی کبد چرب نیز کمک شایانی می‌کند. درمانگران چینی نیز بر این باورند که نوشیدن چای سبز به صورت مستمر می‌تواند مانع از ابتلاء به سرطان کبد شود. همچنین مصرف چای سبز از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می‌کند.

۷. روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که این روغن در مقایسه با دیگر روغن‌ها نظیر مارگارین و کره سالم‌تر است. تحقیقات نشان داده که روغن زیتون برای کاهش سطح آنزیم‌های کبدی و کنترل وزن مفید است.

۸. درمان گیاهی کبد چرب با سیر

بسیاری از سیر یا پودر آن به عنوان طعم دهنده غذا استفاده می‌کنند، این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد سیر می‌تواند باعث کاهش وزن شود، بنابراین استفاده از مکمل پودر سیر را به شما توصیه می‌کنیم.

۹. زنجیل و کمک به درمان چربی کبد

یکی دیگر از شیوه‌های کاهش جذب چربی در جریان گردش خون و اندام‌های داخلی، گنجاندن زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی است. افرادی که در طول هفته ۲ تا ۳ بار زنجبیل استفاده می‌کنند، می‌توانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی‌ها بهره‌مند شوند.

برای این منظور می‌توانید یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده کرده و آن را بعد از صرف وعده‌های غذایی میل کنید. به اعتقاد برخی از درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان نوشیدن دم نوش زنجبیل نیز در کنترل بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب مؤثر است. نوشیدن این دم نوش می‌تواند به کاهش جذب چربی در اطراف کبد کمک کرده و مانع از ابتلای افراد مستعد به این بیماری شود.

مصرف دم نوش زنجبیل یا ماست کم چرب حاوی زنجبیل به ویژه در وعده‌هایی که غذای چرب خورده اید بسیار اهمیت دارد. همچنین می‌توانید با جوشاندن برش‌های زنجبیل در چای سبز یا آب، چای زنجبیل درست کنید.

۱۰. درمان گیاهی کبد چرب با کنگر فرنگی

کنگر فرنگی مصرف غذایی داشته و در طب سنتی مصرف این گیاه سابقه طولانی در درمان اختلالات کبدی و صفرا دارد. این گیاه دارویی شامل اسیدهای سینارین، فلونیک و کافئیک لاکتون‌های سزکویی‌ترپن، فلاونوییدها اینولین فیتواسترول‌ها، مواد معدنی، ویتامین و آنزیم‌ها می‌باشد. عصاره برگ گیاه دارای اثر آنتی‌اکسیدانی و محرک سلول‌های کبدی است.

۱۱. کاهش جذب چربی با گیاه خار مریم

گیاه خار مریم یکی دیگر از گیاهان دارویی است که از آن برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های کبدی استفاده می‌کنند. این گیاه از آنجا که ترکیبی به نام سیلی مارین دارد، می‌تواند در کاهش میزان جذب چربی به ویژه چربی بد (LDL)، تری گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول مؤثر باشد. به همین دلیل بسیاری از درمانگران، این گیاه را از جمله مؤثرترین گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب می‌شناسند و مصرف دم نوش یا خشک این گیاه همراه غذا را در این زمینه مؤثر می‌دانند.

گیاه دارویی خار مریم در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان، ایدز، هپاتیت و مسمویت‌های کبدی مؤثر تشخیص داده شده است. از جمله می‌توان به اثرات آنتی اکسیدانی، آنتی ویروسی، ضد التهابی، تقویت کننده سیستم ایمنی اشاره کرد.

۱۲. درمان گیاهی کبد چرب با دارچین

مطالعات بسیاری بر اثر دم‌کرده و همچنین مکمل دارچین بر روی کبد چرب انجام شده است و تقریباً اکثر آن‌ها تأثیر مثبت این ادویه خوراکی بر کبد چرب را تأیید کرده‌اند؛ دارچین نیز مشابه زردچوبه بهتر است به صورت آسیاب نشده استفاده شود.

۱۳. رزماری و کمک به درمان کبد چرب

رزماری با طعم و عطر خوشی که دارد برای استفاده در غذاها و یا کنار آنها بسیار مفید است. این گیاه خوشبو خاصیت ضد التهابی دارد و به این منظور برای کاهش دردهای مفصلی و یا کوفتگی‌ها از آن استفاده می‌شود. در بعضی از مطالعات صورت گرفته، اثر درمانی آن برای کبد چرب نیز ثابت شده است.

۱۴. درمان چربی کبد با سرکه انگبین

استفاده روزانه یک لیوان سرکه انگبین می‌تواند به درمان کبد چرب شما کمک کند. سرکه انگبین از ترکیب دو واحد عرق نعناع، یک واحد سرکه طبیعی و دو واحد عسل بدست می‌آید و با سکنجبین درست شده از شکر کاملاً متفاوت است.

کبد چرب با داروی گیاهی درمان قطعی می‌شود؟  

۱۵. عرق کاسنی و پاکسازی کبد

کاسنی یکی از گیاهان و عرقیجات معروف در طب سنتی ایران از گذشته تا کنون است. این ماده غذایی با طبعی سرد، برای پاکسازی کبد از سموم مفید است و با دارا بودن خاصیت پروبیوتیکی، دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند. خوردن روزانه هفت برگ کاسنی و یا یک استکان عرق کاسنی برای داشتن کبدی سالم توصیه می‌شود.

عرقیات گیاهی بنوشید

عرق گیاهی شاه‌تره، خارشتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی مؤثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می‌آیند. این نوشیدنی‌های گیاهی از آنجا که طبعی سرد وتر دارند، موجب کاهش میزان کلسترول خون می‌شوند و در عین حال به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک می‌کنند.

هر نوع عرقیجات گیاهی در درمان بعضی از بیماری‌ها موثرند. به اعتقاد درمانگران، نوشیدن یک تا دو لیوان از عرقیات شاه‌تره، کاسنی و خارشتر یا ترکیبی از آنها می‌تواند تأثیر زیادی در پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب و سیروز کبدی داشته باشد و احتمال ابتلاء به این بیماری‌ها را به صفر برساند.

راهکار کلیدی در درمان این بیماری

مصرف این گیاهان دارویی به تنهایی نمی‌تواند کبد چرب را درمان کند، مؤثرترین و کارآمدترین راهکار درمان کبد چرب بر اساس آخرین تحقیقات، رعایت رژیم غذایی مناسب با همراهی فعالیت بدنی کافی است. تنها سه تا پنج درصد کاهش وزن می‌تواند تا حد زیادی چربی کبد را از بین ببرد. پس در کنار درمان دارویی و گیاهی، پیروی از یک الگوی غذایی سالم، راهکار کلیدی در درمان این بیماری است.

اگر اضافه وزن دارید، اگر کم تحرک هستید و احتمال ابتلاء به کبد چرب را دور نمی‌بینید به شما پیشنهاد می‌کنیم از مصرف غذاهایی مانند غذاهای فریز شده و یخ زده، ترشیجات، ماست پرچرب، سس، نمک زیاد، غذاهای فست‌فود، انواع شیرینی‌ها، پیتزا، انواع سرخ کردنی‌ها مانند سیر داغ، پیاز داغ، چیپس، پفک، غذاهای چرب و نوشابه‌های گازدار پرهیز کرده و تا می‌توانید به جای آنها از میوه‌های تازه، سبزیجات مختلف به ویژه کاهو، خیار، هویج و غذاهای سالم و طبیعی استفاده کنید. رعایت این رژیم در تمام دوره‌های سنی به پیشگیری از ابتلاء به کبد چرب و دیگر بیماری‌های کبد کمک می‌کند.

کد خبر 542394


موثرترین درمان بیماری ‌کبد چرب  تغییر در شیوه زندگی است. فقط باید در این راه همت کنید تا سلامتی را دوباره به جسم و جان خود برگردانید.

در مقاله «چگونه کبد چرب درمان می شود؟» می‌خوانیم:

  • درمان بیماری کبد چرب چیست؟
  • توصیه های مهم برای بیماران مبتلا به کبد چرب
  • روش‌های سالم نگه‌داشتن کبد

درمان بیماری کبد چرب چیست؟

خط اول درمان کبد چرب معمولا کاهش وزن از طریق ترکیب رژیم غذایی و ورزش سالم است. از دست دادن وزن، شرایطی را که به بیماری کبدی چرب غیرالکلی کمک می کند، مطرح می کند.

در حالت ایده آل، از بین رفتن ۱۰ درصد وزن بدن مطلوب است، اما اگر حتی سه تا پنج درصد از وزن اولیه خود را از دست می دهید، بهبود در عوامل خطر می تواند آشکار شود. جراحی از دست دادن وزن نیز یک گزینه برای کسانی است که نیاز به از دست دادن مقدار زیادی از وزن است.

پزشک شما برای درمان کبد چرب ممکن است توصیه کند واکسیناسیون خود را علیه هپاتیت A و هپاتیت B دریافت کند تا از شما محافظت کند از ویروس هایی که باعث آسیب بیشتر کبد می شوند. برای افرادی که سیروز ناشی از استاتو هپاتیت غیر آلرژیک دارند، پیوند کبدی ممکن است یک گزینه باشد. نتیجه پیوند کبد در این گروه جمعیتی به طور کلی بسیار خوب است.

توصیه های مهم برای بیماران مبتلا به کبد چرب

  • محدود کردن یا اجتناب از نوشیدنی های الکلی
  • مدیریت کلسترول شما و کاهش مصرف قند و اسیدهای چرب اشباع شده
  • کاهش وزن
  • کنترل قند خون
  • افزایش فعالیت بدنی
  • استفاده از رژیم غذایی سالم
  • کاهش تعداد کالری که هر روز مصرف می کنید می تواند به کاهش وزن و بهبود کبد کمک کند.
  • کاهش یا حذف غذاهای چرب و مواد غذایی با قند بالا از رژیم غذایی
  • غذاهای سالم تر از جمله میوه های تازه، سبزیجات و دانه های جامد را انتخاب کنید.
  • گوشت قرمز را با پروتئین های حیوانی مانند گوشت مرغ و ماهی جایگزین کنید.

در نظر داشته باشید که کاهش ۵ درصد از وزن بدنتان می‌تواند برای بهبود آزمایش‌های کبدی غیرنرمال و کاهش چربی در کبد کافی باشد. کاهش ۷ تا ۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند مقدار التهاب و آسیب به سلول‌های کبدی را کاهش دهد و حتی ممکن است برخی از خطرات سیروز کبدی را از بین ببرد.

هدف کاهش وزن تدریجی از نیم تا یک کیلوگرم در طی یک هفته است؛ کاهش وزن سریع باعث وخیم‌تر شدن التهاب و فیبروز می‌شود.
توجه داشته باشید که ورزش ایروبیک (هوازی) منجر به کاهش چربی در کبد می‌شود و با شدت و نیرو، التهاب را کاهش می‌دهد که مستقل از کاهش وزن است.

عوارض جانبی کبد چرب

عوارض اصلی بیماری کبد چرب غیرالکلی سیروز کبدی است. سیروز در پاسخ به آسیب های کبدی، مانند التهاب رخ می دهد. همانطور که کبد سعی دارد التهاب را متوقف کند، ناحیه ای از زخم (فیبروز) تولید می کند. با ادامه التهاب، فیبروز گسترش می یابد تا بیشتر و بیشتر بافت کبدی را از بین ببرد. اگر این روند متوقف نشود، سیروز ممکن است منجر به:

  • ایجاد مایع در شکم
  • تورم رگ ها در مری شما (واریس مری) که می تواند پارگی و خونریزی داشته باشد
  • سردرگمی، خواب آلودگی و بی حسی بودن (آنسفالوپاتی کبدی)
  • سرطان کبد
  • نارسایی کبدی شود.

جلوگیری از کبد چرب

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر آلرژی:

رژیم سالم را انتخاب کنید یک رژیم سالم گیاهی را انتخاب کنید که غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات و چربی های سالم است.

حفظ وزن سالم. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، تعداد کالری که هر روز مصرف می کنید را کاهش دهید. اگر وزن سالم داشته باشید، با انتخاب یک رژیم سالم و ورزش، آن را حفظ کنید.

ورزش. به طور منظم در طول هفته ورزش کنید.

از مصرف الکل خود داری کنید.

روش‌های سالم نگه‌داشتن کبد

اگر بیماری ‌کبد چرب در شما تشخیص داده ‌شده‌ باشد باید تا حد امکان به سلامت کبد خود توجه‌ کرده و از هر چیزی که باعث آسیب به کبد می‌شود دوری‌ کنید.

برخی از نکات و مواردی که باید در هنگام بروز کبد چرب و یا برای پیشگیری از آن رعایت کنید را در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم

از مصرف بیش از حد الکل بپرهیزید. چه میزان از نوشیدن الکل بیش از اندازه است؟ بهتر این است که کلاً از نوشیدن الکل منصرف شوید و همیشه نوشیدن آن را کنار بگذارید. حتی استامینوفن (نوعی عنصر در تیلنول و برخی از داروهای سرد) اگر بیش از اندازه و به مدت طولانی استفاده شود مضر است؛ به خصوص اگر بیماری ‌کبد چرب و مصرف زیاد الکل هم داشته‌ باشید.

واکسناسیون برای محافظت کبد در برابر ویروس هپاتیت A و B

کنترل سایر شرایط بهداشتی که ممکن است کبد شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ همچنین بررسی سایر داروهای مصرفی از نظر تداخل دارویی، توسط پزشک، به درمان بیماری‌هایی مثل کبد چرب کمک می‌کنند.

منبع:

healthline

medlineplus

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
دریافت نوبت از پزشک متخصص


بیماری کبد چرب به‌دلیل انباشته شدن چربی در سلول‌های کبد به‌وجود می‌آید. وجود چربی کبد امری طبیعی است، ولی اگر میزان چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود و باید به‌فکر درمان کبد چرب باشید. تجمع چربی، کبد را در برابر انواع مشکلات و التهاب‌‌ها، آسیب‌پذیرتر می‌کند. با این مطلب همراه باشید تا با ۱۲ راه برای درمان خانگی کبد چرب آشنا شوید.

بیماری کبد چرب به دو نوعِ کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی تقسیم می‌شود. علت اصلی بروز کبد چرب الکلی، مصرف بیش از اندازه‌ی الکل است درحالی‌که عواملی غیر از سوءمصرف الکل در ابتلا به کبد چرب غیرالکلی دخالت دارند.

به غیر از مصرف بیش از حد الکل، عواملی مانند کلسترول خون بالا، فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع ۲، هپاتیت ویروسی، کاهش وزن سریع و سوء‌تغذیه می‌توانند در بروز کبد چرب مؤثر باشند.

معمولا بیماری کبد چرب در ابتدا علائم خاصی ندارد. هرچند ممکن است علائمی مانند دردهای شکمی، احساس خستگی، کاهش اشتها و … در برخی افراد ظاهر شود. از این رو تشخیص درست و به‌موقعِ بیماری کبد چرب، پیش از شروع روند درمان کبد چرب ضروری است.

تاکنون راه‌های درمان چربی کبد به صورت قطعی شناسایی نشده است و کبد چرب درمان قطعی ندارد. ولی عوارض منفی این بیماری می‌تواند با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و درمان‌های خانگی تا حد زیادی کاهش یابد.

۱۲ درمان کبد چرب به روش خانگی

۱. سرکه‌ سیب

سرکه‌ سیب اولین پیشنهاد ما برای درمان خانگی کبد چرب است که دلیل آن خواص سرکه سیب برای کبد چرب است. این ماده‌ی غذایی به کاهش تجمع چربی کبد کمک می‌کند و در کاهش وزن مؤثر است. علاوه بر اینها سرکه‌ی سیب به عملکرد درست کبد و کاهش التهابات کبد نیز کمک می‌کند.

خواص سرکه سیب برای کبد چرب

یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب خام و تصفیه‌نشده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. می‌توانید به آن عسل هم اضافه کنید. دوبار در روز و پیش از مصرف غذا آن را میل کنید. این کار را برای چند ماه ادامه بدهید.

۲. لیموترش

لیموترش ویتامین سی بالایی دارد. این ویتامین با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود به کبد کمک می‌کند تا با تولید آنزیمی به نام گلوتاتیون، اثرات سموم را بر کبد خنثی کند. بنابراین لیموترش با خاصیت سم‌زدایی‌اش به‌عنوان یک درمان خانگی کبد چرب شناخته می‌شود و به بهبود کبد چرب کمک می‌کند. همچنین ترکیب دیگری که در لیموترش وجود دارد، نارنجین نام دارد و در کاهش التهابات کبدی مؤثر است.

درمان خانگی کبد چرب با استفاده از لیموترش

آب نصف یک لیموترش را در یک لیوان آب بریزید و آن را میل کنید. این کار را دو یا سه بار در روز و به‌مدت چند هفته تکرار کنید. همچنین می‌توانید دو تا سه لیموترش را برش بزنید، در ظرف آبی بریزید و آن را در بازه‌های منظمی میل کنید.

۳. گیاه قاصدک

گیاه قاصدک گزینه‌ی مناسبی برای درمان کبد چرب است. این گیاه به تجزیه‌ی چربی جمع‌شده در کبد کمک می‌کند و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و داروی گیاهی برای کبد چرب است. براساس تحقیقاتی که نتایج آن در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است، عصاره‌ی برگ قاصدک می‌تواند در پیشگیری و درمان چاقی مرتبط با کبد چرب غیرالکلی مؤثر باشد.

درمان خانگی کبد چرب با استفاده از گیاه قاصدک

یک قاشق چای‌خوری ریشه‌ی خشک‌شده‌ی قاصدک را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درپوشی روی آن بگذارید. می‌توانید کمی عسل به آن بیفزایید تا از خواص عسل نیز بهره‌مند شوید و نوشیدنی‌تان را خوشمزه‌تر کنید. روزانه سه فنجان از این نوشیدنی را میل کنید. این کار را به‌مدت چند هفته ادامه بدهید. همچنین می‌توانید از برگ قاصدک در سالادها و غذاها استفاده کنید.

اگر در دوران بارداری به‌سر می‌برید یا به بیماری دیابت مبتلا هستید، از مصرف این گیاه خودداری کنید.

۴. چای سبز

براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی بین‌المللی پزشکی مولکولی به چاپ رسید، چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای کاتچین به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب کاهش چربی کبد بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شود. علاوه بر اینها چای سبز جزو بهترین خوراکی‌های چربی سوز است و به کاهش وزن کمک کند.

برای محافظت از کبدتان و اسیر نشدن در دام کبد چرب، روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز میل کنید.

۵. زردچوبه

زردچوبه با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های ارزشمند، می‌تواند درمان خانگی مؤثری برای بیماری کبد چرب باشد. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله‌ی داروهای چین منتشر شد، زردچوبه می‌تواند به پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک کند. با این حال هنوز به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

درمان کبد چرب با زردچوبه به دلیل خاصیت آن در بالا بردن قدرت بدن برای هضم چربی است، بنابراین از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، زردچوبه به سم زدایی از کبد نیز کمک می‌کند.

درمان کبد چرب با زردچوبه

یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در ۲ لیوان آب بریزید و بگذارید بجوشد. آن را دوبار در روز بنوشید. این نوشیدنی را به‌مدت چند هفته مصرف کنید.

  • می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل و روزی یک‌بار میل کنید.
  • اگر کپسول یا مکمل‌های زردچوبه را پیدا کردید، می‌توانید آنها را نیز با نظر پزشک‌تان مصرف کنید.

۶. شیرین بیان

می‌توانید از شیرین بیان برای درمان بیماری‌های کبد، خصوصا کبد چرب غیرالکلی استفاده کنید. براساس تحقیقات صورت‌گرفته، عصاره‌‌ی ریشه‌ی شیرین بیان در کاهش فعالیت آنزیم‌های ترانس‌آمیناز (شامل آنزیم‌های آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز) در بیماری کبد چرب غیرالکلی مؤثر است. همچنین شیرین بیان از آثار منفی فلزات سنگین و سموم بر کبد جلوگیری می‌کند.

شیرین بیان از راه های درمان کبد چرب

  • نصف قاشق چای‌خوری ریشه‌ی شیرین بیان را به یک فنجان آب داغ بیفزایید. روی آن درپوشی بگذارید و اجازه بدهید به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس کمی عسل به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را دوبار در روز میل کنید.
  • می‌توانید یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را با دو قاشق چای‌خوری عسل ترکیب و روزی یک‌بار آن را میل کنید. این کار را به‌مدت چند هفته تکرار کنید.
  • قبل از مصرف مکمل‌های شیرین بیان، بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید چون ممکن است بعضی از این مکمل‌ها با داروهای فشار خون، دیابت و داروهای کورتیکواستروئید تداخل دارویی داشته باشند.

۷. پاپایا

براساس آیورودا (علمی باستانی در هندوستان که در آن از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود) میوه و دانه‌‌ی پاپایا یکی از راه‌های درمان کبد چرب است. همچنین پاپایا در چربی سوزی نیز مؤثر است. چربی موجود در غذا نقش مهمی در بروز بیماری کبد چرب دارد.

درمان خانگی کبد چرب با استفاده از پاپایا

۵ یا ۶ دانه‌‌ی خشک پاپایا را آسیاب کنید. پودر حاصل را با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه ترکیب و دوبار در روز میل کنید. این کار را به‌مدت یک ماه ادامه بدهید.

  • روزی یک برش از پاپایای رسیده را به‌همراه عسل میل کنید.
  • پاپایای خام را در سوپ و سالادتان بریزید و مصرف کنید.

۸. سبزیجات خام

براساس مطالعه‌ای که در «European Journal of Medicinal Chemistry» به چاپ رسید، ترکیبات طبیعی موجود در سبزیجات، میوه‌ها و گیاهان برای درمان کبد چرب مفیدند و داروی گیاهی برای کبد چرب هستند. بنابراین افزودن این مواد به رژیم غذایی بسیار ضروری است.

یک راه مناسب برای بهره‌مندی از خواص سبزیجات، گرفتن آب آنهاست. با این کار می‌توانید تا حد زیادی آسیب‌های واردشده به کبد را جبران کنید. مصرف آبِ سبزیجات، هضم و جذب آنها را آسان‌تر می‌کند. سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم، کاهو، گل کلم، کلم بروکلی، مارچوبه، چغندر و کرفس در سم‌زدایی کبد مؤثرند.

۹. ریشه‌ی زنجبیل

خوراکی‌هایی که فیبر بالایی دارند، به سلامتی دستگاه گوارش، جلوگیری از بیماری‌های گوارشی و تسریع سم‌زدایی از بدن کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال ریشه‌ی زنجبیل برای دستگاه گوارش مفید است. با جوشاندن برش‌های زنجبیل در چای سبز یا آب، می‌توانید چای زنجبیل درست کنید. همچنین می‌توانید زنجبیل را به غذاهایی مانند سوپ بیفزایید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

۱۰. سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین به‌خاطر داشتنِ پتاسیم بالا، برای تصفیه‌ی کبد مفید است. یک سیب‌زمینی شیرین نزدیک به ۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم و مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین D و ویتامین B۶ دارد. علاوه بر آن منیزیم و آهن نیز در سیب‌زمینی شیرین به‌وفور یافت می‌شود. سیب‌زمینی شیرین طعم دل‌پذیری دارد و قند موجود در آن به‌آهستگی وارد جریان خون می‌شود. بنابراین باعث جهش ناگهانی قند خون نمی‌شود. غذاهای خوشمزه‌ی زیادی را می‌توان به کمک سیب‌زمینی شیرین درست کرد.

۱۱. موز برای کبد چرب

وجود ۴۷۰ میلی‌گرم پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز، آن را به میوه‌ای مفید برای تصفیه‌ی کبد تبدیل کرده است. مصرف موز به هضم مواد غذایی کمک می‌کند و فلزات سنگین و سموم را از بدن می‌زداید و موجب می‌شود موز برای کبد چرب مفید باشد.

۱۲. خار مریم

خار مریم (ماری تیغال) با خاصیت سم‌زدایی بالای خود به بازسازی سلول‌ها و حفظ سلامت کبد کمک می‌کند به همین دلیل به‌عنوان درمان چربی کبد شناخته می‌شود. براساس مطالعه‌ای که در مجله‌ی علوم و بیماری‌های گوارشی به چاپ رسید، خار مریم می‌تواند میزان مرگ‌ومیر افرادی را که از نارسایی کبد رنج می‌برند، کاهش بدهد. خار مریم می‌تواند تأثیرات منفی مصرف الکل، آفات موجود در غذاها، فلزات سنگین در آبِ آشامیدنی، آلودگی هوا و حتی سموم را خنثی کند.

براساس نتایج مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسید، خار مریم می‌تواند در درمان کبد چرب الکلی، هپاتیت ویروسی حاد و مزمن و بیماری‌های مزمن کبدی ناشی از سموم مؤثر باشد.




مجموعه صوتی علائم، پیشگیری و درمان بیماری‌ها

غذاهایی که مانع درمان کبد چرب می‌شوند

۱. الکل

اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، به‌هیچ‌وجه الکل مصرف نکنید. کبد چرب نمی‌تواند با سرعت کافی الکل را تجزیه کند. براساس تحقیقات صورت گرفته، علت بروز کبد چرب در افراد الکلی تنها به‌خاطر سوء‌مصرف الکل نیست، الکل موجب بروز التهاب و ایجاد سم در بدن می‌شود. حتی اگر به کبد چرب غیرالکلی هم مبتلا هستید، بهترین کار این است که از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید.

۲. غذاهای سرشار از کربوهیدرات

از مصرف غذاهایی مانند نان، برنج و ذرت تا حد امکان خودداری کنید. تا جایی که می‌توانید مصرف نان‌هایی را که از آرد سفید تهیه شده‌اند، کاهش بدهید. مصرف زیاد کربوهیدرات های تصفیه‌شده (مانند آردهای سفید که فیبر و مواد مغذی آنها جدا شده است) باعث افزایش سطح انسولین خون می‌شود. حساسیت به انسولین خود یک عامل کلیدی در بروز کبد چرب است.

از مصرف محصولات تهیه‌شده از غلات کاملی که بر روی برچسب‌شان عبارت «غنی‌شده» نوشته شده است، خودداری کنید. اگر گاهی هوس خوردن نان به سرتان زد، نان تازه بخرید. اگر قصد مصرف برنج هم داشتید، برنج قهوه ای گزینه‌ی بهتری نسبت به برنج سفید است.

۳. نوشیدنی‌های پُر از شکر

نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های انرژی‌زا و بسیاری از آبمیوه‌ها سرشار از شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی‌اند. این شکر وارد شده به بدن می‌تواند منجر به بروز کبد چرب شود. بدن‌تان نمی‌تواند شکر موجود در یک قوطی نوشابه (که محتوی ۱۰ قاشق چای‌خوری شکر است) را تجزیه کند و این امر بر روی کبدتان تأثیر منفی می‌گذارد.

براساس تحقیقات دانشگاه پزشکی آتلانتا شکر (به‌خصوص فروکتوز) می‌تواند باعث بروز و پیشرفت کبد چرب غیرالکلی شود. بین شکر و افزایش چاقی، چربی خون و مقاومت به انسولین رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد.

۴. غذاهای فرآوری‌شده

روغن‌های هیدروژنه، شکر تصفیه‌شده، غذاهای حاضری و سوسیس و کالباس برای بدن‌تان سمی هستند. نیترات و نیتریت که در بسیاری از این غذاها از جمله سوسیس و کالباس یافت می‌شوند، ارتباط مستقیمی با بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ دارند. شربت ذرت با فروکتوز بالا که در غذاهای فرآوری‌شده یافت می‌شود، از مهم‌ترین عوامل بروز کبد چرب است و برای بهبود این بیماری، باید مصرف این‌گونه غذاها را متوقف کنید.


در یک نگاه

کبد یکی از مهمترین اجزاء بدن انسان است. انسان بدون کبد نمی تواند به زندگی خود ادامه دهد. حتی قسمتی از کبد نیز می تواند برای ادامه روند زندگی فرد کافی باشد. به همین علت است که در پیوند کبد، کل این عضو بدن را پیوند نمی زنند و تنها قسمتی از آن پیوند می شود. چراکه همین میزان نیز می تواند با رعایت برخی پرهیزات، زندگی مناسبی برای فردی که کبد خود را از دست داده، ایجاد کند.

یکی از مشکلات اصلی بیماری کبد چرب که رسیدگی به آن در اسرع وقت را مهمتر می کند، عوارض این بیماری برای قسمت های مختلف بدن است. بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون بالا و بیماری های مرتبط با کلیه، ممکن است به دلیل کبد چرب در بدن انسان ایجاد شود. جالب است بدانید که یکی از دلایل بروز کبد چرب چاقی است. همچنین بیماری کبد چرب نیز به چاق شدن بیشتر فرد منجر می شود. این یک چرخه ناسالم به سمت سیروز کبدی یا همان نابودی کل کبد است. همچنین فردی که به کبد چرب مبتلا می شود، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در خود افزایش می دهد. 

انواع کبد چرب بر اساس پیشرفت بیماری

دسته بندی مهم دیگری که برای کبد چرب در نظر گرفته می شود، انواع این بیماری بر اساس پیشرفت آن است. احتمالا اگر خود یا اطرافیانتان دچار کبد چرب شده باشید، می دانید که وقتی گفته می شود فرد به کبد چرب مبتلاست، اصطلاحی به نام «گرید» نیز به آن اضافه می شود. کبد چرب گرید های مختلفی دارد که بر اساس سطح پیشرفت بیماری مشخص می شوند.

انواع گریدهای کبد چرب عبارتند از:

  •     کبد چرب گرید 1
  •     کبد چرب گرید 2
  •     کبد چرب گرید 3 یا فیبروز کبدی
  •     سیروز کبدی

برای درمان فوری کبد چرب باید به گرید آن توجه شود. هر کدام از این گریدها شرایط خاص خود را دارند. حتما باید برای درمان آن ها به صورت هوشمندانه اقدام شود.

کبد چرب گرید 1

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از مردم به کبد چرب گرید 1 مبتلا هستند؛ حتی بدون آنکه خودشان بدانند. به دلیل هزینه های گران سونوگرافی که یکی از روش های تشخیص کبد چرب است، بسیاری از افراد در هنگام تست های سالانه یا انجام سونوگرافی به دلایل دیگر، به کبد چرب گرید 1 خود پی می برند. به این علت که گرید 1 این بیماری علائم بسیار خفیفی دارد؛ در نتیجه تشخیص آن به صورت غیر آرمایشگاهی کار چندان ساده ای نیست. 

ابتلا به کبد چرب گرید 1 به هیچ وجه خطرناک به شمار نمی رود. در واقع فردی که به کبد چرب گرید 1 مبتلا می شود تنها با یک زنگ خطر مواجه خواهد شد که باید برای درمان کبد چرب اقدام کند. در غیر این صورت ممکن است سطح پیشروی این بیماری بیشتری شده و خطراتی را برای فرد ایجاد خواهد کرد. 

در بسیاری از مواد، فرد مبتلا به کبد چرب گرید 1، بدون انکه بداند درمان می شود. روش درمان کبد چرب گرید 1 بسیار ساده است. کافی است سبک زندگی غلط را به سمت سالم تر شدن تغییر مسیر بدهید. به مرور زمان شاهد بهبود و درمان کبد چرب گرید 1 خواهید بود.

کبد چرب گرید 2

مرحله بعدی این بیماری، گرید 2 کبد چرب است. این سطح از بیماری نیز آنقدرها خطرناک نیست. افرادی هستند که سال ها به کبد چرب گرید 2  مبتلا بوده اند و به سمت گرید های بالاتر و از دست دادن کبد هم نرفته اند. اما طبیعتا اگر شما به پله دوم کبد چرب رسیده اید، یعنی هنوز سبک زندگی شما دارای ایراداتی است که باید اصلاح شود. اگر زود به فکر اصلاح روند سبک زندگی به ویژه در تحرک و خوراک خود نباشید، ممکن است مشکلات کبدی شما بیشتر شود.

درمان کبد چرب گرید 2 بسیار سخت تر از گرید 1 خواهد بود. در این گرید، علاوه بر چرب تر شدن کبد، آنزیم های کبدی نیز بیشتر دچار مشکل می شوند. با این حال به نظر می رسد اصلاح سبک زندگی، رعایت پرهیزات و اسفاده از داروهای گیاهی برای درمان کبد چرب گرید 2 موثرترین راهکار خواهد بود.

برای تشخیص کبد چرب گرید 2 که به آن استئاتوهپاتیت غیر الکلی نیز گفته می شود، بهترین راهکار استفاده از آزمایش خون، سونوگرافی و در برخی مواد فیبرواسکن است. اگر به این بیماری مبتلا شده اید، حتما باید هر 6 ماه یکبار یا حتی زودتر، برای انجام آزمایش و سونوگرافی اقدام کنید تا مبادا میزان پیشرفت بیماری سریعتر شده باشد. در این شرایط، به هیچ وجه به تشخیص های خانگی برای تشخیص بهتر یا بدتر شدن کبد چرب گرید 2 دل خوش نکنید. اگر قصد درمان کبد چرب گرید 2 که به آن NASH گفته می شود را دارید، حتما باید برای تشخیص از موارد بیان شده استفاده کنید.

کبد چرب گرید 3 یا فیبروز کبدی

التهاب شدید در کبد، افزایش چربی و به هم  ریختن آنزیم های کبدی باعث می شد تا فرد کم کم یک گرید بالاتر رفته و به کبد چرب گرید 3 که به آن اصطلاحا فیبروز کبدی گفته می شود، برسد. به طور قاطع می توان گفت که کبد چرب گرید 3 قابل درمان است. اما ممکن است برخی آسیب های ایجاد شده بر روی کبد، تا پایان عمر با فرد باقی بماند. در نتیجه هر فردی که به کبد چرب مبتلا می شود، باید تلاش کند تا این بیماری وارد فاز فیبروز کبدی نشود.

التهابات ایجاد شده در کبد چرب گرید 3، زخم هایی را بر روی کبد ایجاد می کنند که به آن فیبروز گفته می شود. برخی از این زخم ها به هیچ وجه قابلیت درمان ندارند. اما کل کبد می تواند به شرایط گرید 2 یا حتی گرید 1 باز گردد. پرهیزات و انجام دستورات پزشکی برای درمان کبد چرب گرید 3 اهمیت زیادی دارد. شما در لبه یک پرتگاه قرار می گیرید که اشتباهات ساده می تواند گرید کبد شما را بالاتر برده که دیگر جبران پذیر نیست.

بر خلاف کبد چرب گرید 1 و 2 که گفتیم آنقدرها خطرناک نیست. کبد چرب گرید 3 بسیار خطرناک است. به هیچ وجه نباید این سطح از چربی کبد و التهابات ایجاد شده در کبد را نادیده بگیرید. هرچند در این مرحله نیز کبد شرایط و اقدامات عادی خود را دارد؛ اما نمی توانید ریسک کرده و این بیماری را به حال خود واگذارید. هرچه سریعتر باید روند درمان کبد چرب گرید 3 شروع شود. 

به جرئت می توان گفت که علت اصلی بروز کبد چرب گرید 3، عدم توجه به درمان کبد چرب گرید 2 است. اگر در زمان مناسب به گرید 2  این بیماری توجهن شود؛ دیگر شاهد بروز مشکلاتی شدیدی مثل فیبروز کبد نخواهیم بود. البته برخی بیماری های زمینه ای مثل هپاتیت B و هپاتیت C نیز از جمله مواردی هستند که به ابتلا به کبد چرب گرید 3  کمک می کنند. اضافه وزن، مصرف الکل و بالا بودن سطح کلسترول در کنار ابتلا به بیماری دیابت نیز از جمله عواملی است که فرد را به سمت گرید 3 کبد چرب سوق می دهد.

برخی مواد دیگر نیز ابتلا به کبد چرب گرید 3 را محتمل می کند. این موارد عبارتند از:

  •     انسداد مجاری صفراوی
  •     نارسایی قلبی در حد مزمن
  •     هپاتیت خود ایمن
  •     مصرف داروهای شیمیایی خاصی که اثبات شده بر روی روند بیماری کبد چرب و رساندن این بیماری به فیبروز کبدی نقش دارند که برخی از آن ها عبارتند از: آمیودارون، کلرپرومازین، متوتروکسات، تولبوتامید، ایزونیازید، متیل دوپا و اکسی فنیساتین

سیروز کبدی

مرحله آخر از روند کبد چرب، سیروز کبدی است. در این مرحله مشکلات کبد به اوج خود می رسد. التهاب های زیاد که احتمالا زمان زیاید نیز از آن ها گذشته و زخم های ایجاد شده بر روی کبد، شرایط بدی را برای بیمار ایجاد می کنند. در این مرحله ممکن است فرد بتواند تا مدت زیادی بدون نیاز به درمان سیروز کبدی، به زندگی خود ادامه دهد؛ اما در هر صورت عملکرد کبد مختل شده و دیگر نمی تواند به وظایف عادی خود عمل کند. 

سیروز کبدی مقدمه ای برای نارسایی های مختلف در کبد و سرطان کبد خواهد بود. در نتیجه باید روند درمان سیروز کبدی خیلی سریع انجام شود. این روند درمان ممکن است نتیجه ای برای بهبودی سیروز کبد نداشته باشد اما می تواند به جلوگیری از مشکلات حاد تر کمک کند. در این مرحله از درمان کبد چرب، تنها باید از مواد طبیعی استفاده شود. اما تجویز برای مصرف هر نوع ماده طبیعی هم با احتیاط انجام می پذیرد.  

برای درمان سیروز کبد باید احتیاط های لازم توسط پزشک یا متخصص طب سنتی انجام شود. راهکارهای مختلفی برای درمان این مشکل در نظر گرفته می شود. با این حال فراموش نکنید که سیروز کبد به معنای آسیب جدی و دائمی به کبد است و به سادگی قابلیت درمان ندارد.

برخی از روش های درمانی و همچنین اقدامات موثر برای درمان یا جلوگیری از پیشرفت سیروز کبد عبارتند از:

  • انجام عمل جراحی برای جایگزین کردن کبد سالم
  • حذف برخی داروها
  • اضافه شدن داروهایی برای حذف مایعات اضافه در بدن 
  • اضافه شدن داروهایی برای حذف سموم و کاهش فشار ایجاد شده در معده و مری
  • حذف نمک

درمان فوری کبد چرب

 1. خوردن مواد غذایی مناسب

مصرف بعضی از مواد غذایی طبیعی، فعالیت کبد را در حد مطلوب حفظ می‌کند. داشتن یک کبد سالم باعث می‌شود انرژی بیشتر و حال بهتری داشته باشیم. ولی کبدی که بیمار است و به درستی کار نمی‌کند، باعث احساس خستگی، سردرد، اشکال در تنفس، حساسیت و عدم تحمل بعضی مواد غذایی، مشکلات پوستی و افزایش وزن می‌شود.

برخی از انواع چربی‌‌ها می‌توانند برای سلامتی مفید باشند. اسیدهای چرب امگا 3 چربی‌‌های اشباع نشده غیر اشباع هستند که درغذاهایی مانند ماهی روغنی و برخی آجیل‌‌ها و دانه‌‌ها یافت می‌شوند. به نظر می‌رسد که فوایدی برای سلامت قلب دارند و برای افرادی که دچار کبد چرب هستند توصیه می‌شود. بررسی مطالعات سال 2016 نشان می‌دهد که مصرف یک مکمل امگا 3 می‌تواند چربی کبد را کاهش داده و سطح کلسترول را بهبود بخشد. در این بررسی،‌ دوزهای روزانه امگا 3 از 830 تا 9000 میلی گرم در نظر گرفته شده است. با پزشک خود در مورد میزان مصرف خود صحبت کنید.

برای حفظ سلامت بدن و درمان کبد چرب، مصرف مواد غذایی زیر توصیه می‌شود:

  • تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید ولی با حجم کم. یعنی سه وعده اصلی و سه میان وعده. زیرا حجم بالایی خوراکی در کبد به چربی خون تبدیل می‌شود.
  • کاهش چربی و کربوهیدراته.
  • استفاده ازامگا 3 موجود در ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و تن.
  • استفاده از امگا 3 موجود در منابع گیاهی شامل گردو، بذر کتان، شاهدانه و روغن زیتون، آجیل‌ها.
  • مصرف روزانه یک گرم مکمل روغن ماهی.
  • محدود کردن چربی‌ها و خودداری از چربی‌های اشباع شده.
  • بهترین پروتیین غذاهای دریایی ومرغ و  گوشت بدون چربی است. البته در نظر داشته باشید که پروتیین گیاهی بهتر از حیوانی است.
  • رژیم غنی از میوه و سبزیجات باشد. مصرف سبزیجات به علت داشتن فیبر زیاد و ویتامین توصیه می شود. میوه‌ها هم فیبر خوبی دارند ولی چون قند ساده دارد باید حداکثر 3 واحد در روز مصرف شود.
  • مصرف فیبر را با استفاده از غلات کامل، برنج قهوه‌ای افزایش دهید.
  • از مصرف شیرینی جات آماده خودداری کنید.
  • از خوردن نوشیدنی‌های قندی خودداری شود.
  • برای پخت و پز از روغن‌های مایع کانولا و زیتون استفاده کنید.

مواد غذایی که بیماری کبد چرب را حادتر می‌کنند:

  • گوشت چرب و غذاهای سرخ شده؛
  • نوشیدنی های شیرین؛
  • الکل؛
  • غذاهای فرآوری شده؛

2. از غذاهایی که قند اضافه شده دارند مصرف نکنید

قندهای غذایی مانند فروکتوز و ساکارز با ایجاد کبدچرب ارتباط دارند. تحقیقات سال 2017 ارتباط این قندها وایجاد چربی در کبد را شرح می‌دهد. مقصراصلی غذاهای خریداری شده و فرآوری شده تجاری،‌ مانند:

  • کلوچه،‌ دونات،‌ شیرینی و کیک؛
  • آب نبات؛
  • بستنی؛
  • غلات شیرین؛
  • نوشیدنی‌‌های ورزشی؛
  • نوشیدنی‌‌های انرژی‌زا؛
  • محصولات لبنی شیرین شده،‌ مانند ماست‌‌های طعم‌دار؛

برای تشخیص اینکه آیا یک بسته‌بندی غذایی حاوی شکر اضافه شده است،‌ از جمله ساکاروز،‌ فروکتوزومالتوز،‌ قندها هستند. قندهای دیگری که معمولاً به محصولات غذایی اضافه می‌شوند عبارتند از:

  • نیشکر؛
  • شربت ذرت با فروکتوز بالا؛
  • شیرین کننده ذرت؛
  • کنسانتره آبمیوه؛
  • عسل؛
  • ملاس؛

روش دیگر برای تشخیص مقدار قند موجود در یک ماده غذایی،‌ خواندن برچسب مواد موجود تغذیه‌ای و بررسی حداقل شکر موجود در آن است.

3. کاهش وزن

انجمن بیماری‌‌های کبدی در امریکا (AASLD)،‌ کاهش وزن را به عنوان یک اصل مهم در بهبود پیشرفت و علائم بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌شناسد. این انجمن توصیه می‌کند که افراد دارای کبد چرب غیرالکلی هستند، برای درمان آن بین 3 تا 5 درصد از وزن خود رابرای کاهش چربی در کبد، کاهش دهند. همچنین بیان شده است که از دست دادن بین 7 تا 10 درصد از وزن بدن می‌تواند علائم دیگر کبد چرب غیرالکلی مانند التهاب،‌ فیبروز و جای زخم را کاهش دهد.

بیشتر افرادی که دچار کبد چرب هستند! شاخص توده بدنی آنها از حد نرمال خارج شده. البته به ندرت افرادی را ممکن است ببینید که وزن پایین دارند اما دچار کبد چرب هستند! اولین مرحله برای درمان چربی کبد، پایین آوردن وزن است. همانطور که درباره تجربه درمان کبد چرب، توضیح داده شد، استفاده از رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن به درمان فوری کبد چرب کمک می‌کند.

بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن،‌ آرام حرکت کردن در طول زمان است. رژیم‌‌های ناشتا و شدید اغلب بی‌فایده است و کار را برای کبد سخت می‌کنند.

اگر متوجه شدید آنزیم‌های کبد بالایی دارید و یا جدیداً به کبدچرب دچار شدید، با تغییر و اصلاح رژیم غذایی می‌توانید در 2 هفته شرایط کبد بهتر کنید. قبل از شروع برنامه کاهش وزن و برای انتخاب بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب حتماً با یک رژیم درمانگر یا متخصص تغذیه و متخصص داخلی مشورت کنید. یک متخصص تغذیه می‌تواند یک برنامه غذایی مناسب را برای رسیدن به اهداف کاهش وزن و انتخاب مواد مغذی پیشنهاد دهد.

4. قهوه بنوشید

براساس تحقیقات سال 2016،‌ قهوه به نوعی محافظ کبد است. به طور خاص،‌ تولید آنزیم‌‌های کبدی که با التهاب مبارزه می‌کند را تحریک می‌کند. همان تحقیقات گزارش داده است که در بین مبتلایان به NAFLD،‌ مصرف منظم قهوه باعث کاهش کلیت کبد می‌شود. به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد،‌ روزانه دو تا سه فنجان قهوه بنوشید. قهوه سیاه بهترین گزینه است،‌ زیرا حاوی هیچ چربی و قندی اضافه نشده است.

5. رژیم مدیترانه‌ای را امتحان کنید

تحقیقات سال 2017 نشان می‌دهد که رژیم مدیترانه ای ممکن است به کاهش چربی کبد حتی بدون کاهش وزن کمک کند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای همچنین به درمان عوارضی که با NAFLD همراه است مانند کلسترول بالا،‌ فشار خون بالا و دیابت نوع 2 کمک می‌کند. این برنامه غذایی بر انواع غذاهای گیاهی از جمله میوه و سبزیجات تازه و حبوبات به همراه چربی‌‌های سالم تمرکز دارد. در اینجا بعضی از این مواد آورده شده است:

  • میوه‌‌ها و سبزیجات: انواع توت‌‌ها،‌ سیب،‌ پرتقال،‌ موز،‌ خرما،‌ انجیر،‌ خربزه،‌ سبزیجات برگ،‌ بروکلی،‌ فلفل،‌ سیب زمینی شیرین،‌ هویج،‌ کدو حلوایی،‌ خیار،‌ بادمجان و گوجه فرنگی را امتحان کنید.
  • حبوبات: سعی کنید لوبیا،‌ نخود فرنگی،‌ عدس و نخود را در رژیم خود بگنجانید.
  • چربی‌‌های سالم: از روغن‌‌های سالم مانند روغن زیتون خوب با کره استفاده کنید. آجیل،‌ دانه‌‌های مغذی،‌ آووکادو و زیتون که حاوی غلظت بالایی از چربی‌‌های سالم هستند.
  • ماهی و گوشت بدون چربی: هفته‌ای دو بار از ماهی استفاده کنید. تخم مرغ و مرغ‌‌های بدون چربی مانند مرغ و بوقلمون بدون پوست چربی متعادل دارند.
  • غلات غنی: غلات و غلات فرآوری نشده مانند نان سبوس دار،‌ برنج قهوه‌ای،‌ جو دوسر،‌ کوسکوس،‌ ماکارونی گندم سبوس دار یا کوینوا را مصرف کنید.

6.  به طور منظم ورزش کنید

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2017،‌ بیماری کبد چرب با بی‌تحرکی همراه است. علاوه بر این،‌ عدم تحرک به تشدید عوارض مرتبط با کبدچرب از جمله بیماری‌‌های قلبی،‌ دیابت نوع 2 و چاقی کمک می‌کند.

بهترین روش درمان کبد چرب از بین بردن عوامل ایجادکننده آن است. یکی از بهترین کارهایی که برای درمان کبد چرب می‌توان انجام داد، به طور منظم تحرکت داشتن است. ورزش خاصی برای برای درمان این بیماری وجود ندارد اما فعالیت مستمر (دست کم 5 بار در هفته و هر بار 20 دقیقه پیاده روی یا دویدن آهسته) بسیار مفید است. پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به کبد چرب باید هر روز 20 دقیقه ورزش کنند یا یک روز درمیان یک ساعت به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

برای تاثیرگذاری بیشتر آن، ورزش باید جزو برنامه روتین زندگی باشد. در ضمن لازم نیست این 20 دقیقه یا یک ساعت، به طور مداوم انجام شود، بیمار می‌تواند 2 تا 10 دقیقه یا 4 تا 15 دقیقه ورزش کند. این توصیه به‏ ویژه برای افرادی مفید است که به دلیل مشکلات اسکلتی‌-عضلانی قادر به ورزش طولانی نیستند. برای کاهش وزن و درمان این بیماری به طور همزمان، فرد باید سریع راه برود یا از سربالایی بالا برود و… تا به بدن فشار بیاید و عرق کند.

برای شروع ورزش،‌ سعی کنید فعالیت بدنی متوسط را در کارهای روزمره خود ادغام کنید. با بچه‌‌ها بازی کنید یا به جای آسانسور از پله‌‌ها بروید. همچنین توصیه می‌شود مقدار زمانی که در طول روز برای نشستن صرف می‌کنید را کاهش دهید.

7. کلسترول بالا را هدف قراردهید

مطابق تحقیقات سال 2012،‌ کبد چرب مدیریت کلسترول را سخت می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی را افزایش دهد. برای کمک به کنترل کلسترول و درمان چربی کبد،‌ سعی کنید مصرف برخی از چربی‌‌ها را محدود کنید. چربی‌‌های زیر مورد نظر است:

  • چربی‌‌های اشباع شده: که در گوشت و محصولات لبنی پر چرب یافت می‌شوند.
  • چربی‌‌های‌ترانس: چربی‌‌های‌ترانس اغلب درکالاهای پخته شده فرآوری شده،‌ کراکر و مواد غذایی سرخ شده یافت می‌شوند.

بسیاری از تغییرات سبک زندگی ذکر شده در بالا از جمله کاهش وزن،‌ فعال ماندن و اتخاذ یک رژیم غذایی سالم مانند رژیم مدیترانه‌ای، همچنین می‌توانند در مدیریت کلسترول کمک کنند. برای کنترل کلسترول خون حتماً به پزشک مراجعه کنید تا داروی کلسترول بالا را برای شما تجویز کند.

8. کنترل استرس و فشارهای عصبی

یکی دیگر از عوامل مهم برای درمان کبد چرب، کنترل استرس و فشارهای عصبی ای است که در طول زندگی بر شما وارد می‌آید. همه ما روزانه تحت فشارهای مختلفی کاری، خانوادگی، مالی و درسی قرار می‌گیریم. در صورتی که نتوانیم این شرایط را کنترل کرده و در اختیار خود بگیریم، درمان بیماری به تعویق خواهد افتاد.
این شرایط شامل اضطراب و همین طور افسردگی هم می‌شود. پس شما باید تمام سعی خود را بکنید تا بر استرس خود فائق آمده و فشارهای عصبی روزمره را تحت کنترل خود درآورید. این هم یکی از اصول تغییر سبک زندگی برای درمان چربی کبد شما می‌باشد.

9. محدود کردن و کنترل مصرف داروهای شیمیایی

در بسیاری از موارد هم یکی از دلایل ابتلا شخص به کبد چرب مصرف داروهایی شیمیایی می‌باشد. به همین دلیل یکی از راه‌هایی که به درمان این بیماری کمک شایانی خواهد کرد، محدود کردن مصرف داروهایی شیمیایی یا قطع آن هاست. البته این کار نباید بصورت خودسرانه و توسط خود شما انجام گردد و حتما باید با مشورت پزشک خود این کار را انجام دهید.

توجه: از مصرف دارو در زمان بیماری‌های خود به صورت خودسرانه به شدت پرهیز کنید. برای استفاده از هر نوع دارو شیمیایی یا گیاهی حتما باید با پزشک مربوطه مشورت نمایید. این یکی از مهم‌ترین اصول برای پیشگیری و همین طور درمان کبد چرب است.

10. ترک و قطع مصرف الکل و سیگار و انواع مخدرها

الکل یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا شما به کبد چرب می‌باشد. طبق تحقیقات سال 2013،‌ بهتر است درصورت داشتن کبد چرب ازمصرف الکل به طور کامل اجتناب کنید. اگرچه مصرف متوسط الکل ممکن است فواید زیادی دربین افراد سالم داشته باشد،‌ اما مشخص نیست که آیا این مزایا برای افراد دارای کبد چرب نیز اعمال می‌شود.

ترک و قطع مصرف الکل می‌توانید مکمل درمان شما در زمینه کبد چرب باشد و همین طور با مصرف نکردن الکل شما از ابتلا به این بیماری پیشگیری خواهید کرد. علاوه بر این سیگار نیز یکی از عوامل تشدید کننده این بیماری است. البته ناگفته نماند که سیگار منشا بسیاری از بیماری‌ها در بدن شماست پس از همین حالا به فکر کم کردن مصرف آن و در نهایت قطع مصرف آن باشید.

یکی دیگر از علل دچار شدن افراد به کبد چرب و همین طور بیماری‌های کبدی، مصرف مخدرها چه بصورت صنعتی و چه به صورت سنتی و همین طور استفاده مکرر از داروهای مخدر می‌باشد. تا زمانی که دچار مصرف انواع مخدرها هستید، بیماری کبد چرب شما بهبود نخواهد کرد. علاوه بر این،‌ قبل ازمصرف هرگونه داروی بدون نسخه،‌ ویتامین‌‌ها یا مکمل‌‌ها با پزشک صحبت کنید،‌ زیرا این موارد می‌تواند بر کبد تأثیر بگذارد.

11. در مورد مکمل‌‌های ویتامین E از پزشک خود سؤال کنید

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که ممکن است التهاب ناشی از کبد چرب را کاهش دهد. براساس بررسی‌‌های انجام شده در سال 2018،‌ تحقیقات بیشتری لازم است تا درک شود که چه کسی می‌تواند از این روش درمانی بهره ببرد. انجمن بیماری‌‌های کبدی در امریکا در سال 2017،‌ دوز روزانه 800 واحد بین المللی ویتامین E در روز را برای مبتلایان کبد چرب که مبتلا به دیابت نیستند و استئاتوپاتیت غیرالکلی (NASH) را تأیید کرده است،‌ توصیه می‌کند.

توجه: مصرف این مکلمل ممکن است خطرناک باشد و باید توسط پزشک تجویز شود. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید که آیا ویتامین E برای شما مناسب است یا خیر و آیا می‌تواند به درمان کبد چرب کمک کند یا خیر.

12. چای سبز

براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی بین‌المللی پزشکی مولکولی به چاپ رسید، چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای کاتچین به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب کاهش چربی کبد بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شود. علاوه بر اینها چای سبز جزو بهترین خوراکی‌های چربی سوز است و به کاهش وزن کمک کند.

برای محافظت از کبدتان و اسیر نشدن در دام کبد چرب، روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز میل کنید.


درمان کبد چرب با دارو (داروی معجزه گر کبد چرب)

احتمالا انتظار دارید که دارو یا قرص برای درمان کبد چرب وجود داشته باشد. اما این یک اشتباه است! بعید به نظر می رسد دارویی شیمیایی برای درمان کبد چرب کشف و به بازار عرضه شود. علت نیز این است که مواد شیمیایی اثرات ناگواری بر روی کبد دارند. بسیاری از بیماری های ایجاد شده در کبد انشان ناشی از مصرف دارو به صورت بی مهابا و خودسرانه بوده است. حتی بسیاری از افراد به دلیل مصرف داروهای شیمیایی به کبد چرب مبتلا شده اند. در نتیجه احتمال وجود دارو برای درمان این بیماری بسیار کم است.

تاکنون نیز هیچ داروی شیمیایی برای درمان کبدچرب وارد بازار نشده است. با این حال، ممکن است پزشک برای کنترل عوارض بیماری یا بیماری های زمینه تشدید کننده کبد چرب، به شما دارو تجویز کند. داروهایی برای کنترل دیابت، درمان فشار خون بالا، کاهش چربی بدن و برطرف کردن چاقی از جمله داروهایی هستند که ممکن است پزشک آن را تجویز کند. با این حال توصیه می کنیم به جای مصرف این داروهای شیمیایی، به سراغ طب سنتی بروید و از مواد طبیعی برای کنترل این مشکلات استفاده کنید.

چه دارویی بر روی درمان کبد چرب تاثرگذار است؟

داروهای صرفا شیمیایی برای درمان کبد چرب مناسب نیستند. اما می توان از داروهای گیاهی موجود در داروخانه ها برای این منظور استفاده کرد. البته تنوع این داروها چندان زیاد نیست. مهمترین داروهای مناسب برای بهبود و کنترل کبد چرب، لیورگل، همولاکس و بره موم است. این سه دارو از طریق داروخانه ها یا برخی سایت های معتبر اینترنتی قابل خریداری است.دقت داشته باشید که پزشکان ممکن است تعدادی از این داروها را برای درمان تجویز کنند. اما توصیه همه پزشکان برای درمان کبد چرب، اصلاح سبک زندگی است. اگر تاکنون به پزشک متخصص مراجعه کرده باشید، خود این پزشکان هم اعتقاد دارند که دو داروی لیورگل و همولاکس تاثیر کمی برای درمان کبد چرب دارد. داروی بره موم نیز اگرچه اثرات شگرفی برای برطرف کردن چربی از کبد ایفا می کند؛ اما بدون اصلاح سبک زندگی کاری از پیش نمی برد.

لیورگل و درمان کبد چرب

درست است که هیچ داروی شیمیایی برای درمان کبد چرب وجود ندارد؛ اما یک داروی گیاهی-شیمیایی تولید شده در شرکت گل دارو برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. قرص لیورگل که در دو مدل 70 میلی گرم و 140 میلی گرم روانه بازار شده است، می تواند برای درمان کبد چرب و تنظیم آنزیم های کبدی مورد استفاده قرار گیرد. تقریبا اکثر متخصصان داخلی برای مقابله با این بیماری، لیورگل را تجویز می کنند.قرص لیورگل در واقع یک داروی گیاهی خالص نیست؛ اما به عنوان یک داروی شیمیایی نیز شناخته نمی شود. شرکت های تولید کننده این دارو از مواد طبیعی برای ساخت قرص لیورگل استفاده می کنند.

گیاه خار مریم مهمترین ماده موجود در لیورگل است که به عنوان یک ماده پاکسازی کننده کبد شناخته می شود. در ادامه همین مطلب بیشتر با گیاه خار مریم و تاثیر آن بر درمان کبد چرب آشنا می شویم. با این حال بد نیست بدانید که به احتمال زیاد وجود ماده سیلیمارین نقش مهمی در اثرگذاری لیورگل بر روی بازسازی سلول های کبد دارد.

همولاکس دارویی برای کبد چرب

داروی دیگری که برای درمان کبد چرب مورد استفاده قرار می گیرد، همولاکس نام دارد. این دارو نیز همانند لیورگل، کاملا شیمیایی یا کاملا گیاهی نیست. همولاکس توسط پزشکان تجویز می شود و می تواند اثرات خوبی بر روی کبد چرب داشته باشد. این دارو از هلیله زرد و سیاه درست شده و نقش موثری در روند درمان کبد چرب ایفا می کند

کپسول بره موم برای درمان کبد چرب

یکی از محصولات زنبور عسل که توانسته برای درمان کبد چرب مجوزات لازم را در دنیا بگیرد، بره موم است. بره موم ماده ای کمتر شناخته شده بوده که از تولید زنبور عسل است. این ماده خواص زیادی برای سلامتی انسان به همراه دارد و می تواند در روند درمان کبد چرب نیز نقش مهمی ایفا کند. هرچند ممکن است کپسول بره موم در داروخانه های ایران به سختی پیدا شود؛ اما می توانید این ماده را از فروشگاه های معتبر عرضه کننده محصولات زنبور عسل تهیه کنید. تحقیقات زیادی بر روی این ماده و خواص آن برای کبد شده که در ادامه همین مطلب و در قسمت خوراکی های مفید برای کبد چرب، به آن می پردازیم.

پیوند کبد؛ راهکار آخر طب نوین برای درمان چربی کبد

اگر کبد چرب پیشرفت کرده و به مرحله سیروز کبد برسد، کبد به درستی وظایف خود را انجام نمی دهد. در این صورت باید فکری به حال کبد خود کنید تا بیماری بیشتر از این عود نکرده است. اگر به این شرایط رسیدید، باز هم نگران نباشید. می توانید در لیست انتظار برای پیوند کبد قرار بگیرید. هرچند شرایط سختی در پیش روی شماست اما بهتر است با حفظ خونسردی و دوری از استرس در انتظار کبد پیوندی باشید.

در بزرگسالان، میزان میانگین زمان انتظار برای پیوند کبد، 135 روز پس از فوت اهدا کننده است! اگر شرایط صبر کردن مهیا نباشد، می توان قسمتی از کبد یک فرد زنده را پیوند زد. در این صورت هم کبد فرد اهدا کننده بعد از مدتی رشد می کند و هم کبد اهدا شده به فرد رشد کرده و به اندازه طبیعی می رسد. این موضوع به دلیل توانایی کبد برای احیا و بازسازی خود است. در نتیجه بخش باقیمانده از کبد در فرد اهدا کننده هم رشد می کند.


درمان کبد چرب به روش خانگی (معجزه ای برای کبد چرب)

1. سرکه‌ سیب

سرکه‌ سیب اولین پیشنهاد ما برای درمان خانگی کبد چرب است که دلیل آن خواص سرکه سیب برای کبد چرب است. این ماده‌ی غذایی به کاهش تجمع چربی کبد کمک می‌کند و در کاهش وزن مؤثر است. علاوه بر اینها سرکه‌ی سیب به عملکرد درست کبد و کاهش التهابات کبد نیز کمک می‌کند.

خواص سرکه سیب برای کبد چرب

یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب خام و تصفیه‌نشده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. می‌توانید به آن عسل هم اضافه کنید. دوبار در روز و پیش از مصرف غذا آن را میل کنید. این کار را برای چند ماه ادامه بدهید.

2. لیموترش

لیموترش ویتامین سی بالایی دارد. این ویتامین با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود به کبد کمک می‌کند تا با تولید آنزیمی به نام گلوتاتیون، اثرات سموم را بر کبد خنثی کند. بنابراین لیموترش با خاصیت سم‌زدایی‌اش به‌عنوان یک درمان خانگی کبد چرب شناخته می‌شود و به درمان کبد چرب خانگی کمک می‌کند. همچنین ترکیب دیگری که در لیموترش وجود دارد، نارنجین نام دارد و در کاهش التهابات کبدی مؤثر است.

درمان خانگی کبد چرب با استفاده از لیموترش

آب نصف یک لیموترش را در یک لیوان آب بریزید و آن را میل کنید. این کار را دو یا سه بار در روز و به‌مدت چند هفته تکرار کنید. همچنین می‌توانید دو تا سه لیموترش را برش بزنید، در ظرف آبی بریزید و آن را در بازه‌های منظمی میل کنید.

3. گیاه قاصدک

گیاه قاصدک گزینه‌ی مناسبی برای درمان کبد چرب است. این گیاه به تجزیه‌ی چربی جمع‌شده در کبد کمک می‌کند. عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و داروی گیاهی برای کبد چرب است. براساس تحقیقاتی که نتایج آن در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است، عصاره‌ی برگ قاصدک می‌تواند در پیشگیری و درمان چاقی مرتبط با کبد چرب غیرالکلی مؤثر باشد.

درمان خانگی کبد چرب با استفاده از گیاه قاصدک

یک قاشق چای‌خوری ریشه‌ی خشک‌شده‌ی قاصدک را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درپوشی روی آن بگذارید. می‌توانید کمی عسل به آن بیفزایید تا از خواص عسل نیز بهره‌مند شوید و نوشیدنی‌تان را خوشمزه‌تر کنید. روزانه سه فنجان از این نوشیدنی را میل کنید. این کار را به‌مدت چند هفته ادامه بدهید. همچنین می‌توانید از برگ قاصدک در سالادها و غذاها استفاده کنید.

اگر در دوران بارداری به‌سر می‌برید یا به بیماری دیابت مبتلا هستید، از مصرف این گیاه خودداری کنید.

4. زردچوبه

زردچوبه با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های ارزشمند، می‌تواند درمان خانگی مؤثری برای بیماری کبد چرب باشد. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله‌ی داروهای چین منتشر شد، زردچوبه می‌تواند به پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک کند. با این حال هنوز به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

درمان کبد چرب با زردچوبه به دلیل خاصیت آن در بالا بردن قدرت بدن برای هضم چربی است، بنابراین از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، زردچوبه به سم زدایی از کبد نیز کمک می‌کند.

درمان کبد چرب با زردچوبه

یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در ۲ لیوان آب بریزید و بگذارید بجوشد. آن را دوبار در روز بنوشید. این نوشیدنی را به‌مدت چند هفته مصرف کنید.

  • می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر گرم حل و روزی یک‌بار میل کنید.
  • اگر کپسول یا مکمل‌های زردچوبه را پیدا کردید، می‌توانید آنها را نیز با نظر پزشک‌تان مصرف کنید.

5. شیرین بیان

می‌توانید از شیرین بیان برای درمان بیماری‌های کبد، خصوصا کبد چرب غیرالکلی استفاده کنید. براساس تحقیقات صورت‌گرفته، عصاره‌‌ی ریشه‌ی شیرین بیان در کاهش فعالیت آنزیم‌های ترانس‌آمیناز (شامل آنزیم‌های آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز) در بیماری کبد چرب غیرالکلی مؤثر است. همچنین شیرین بیان از آثار منفی فلزات سنگین و سموم بر کبد جلوگیری می‌کند.

شیرین بیان از راه های درمان کبد چرب

  • نصف قاشق چای‌خوری ریشه‌ی شیرین بیان را به یک فنجان آب داغ بیفزایید. روی آن درپوشی بگذارید و اجازه بدهید به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس کمی عسل به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را دوبار در روز میل کنید.
  • می‌توانید یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را با دو قاشق چای‌خوری عسل ترکیب و روزی یک‌بار آن را میل کنید. این کار را به‌مدت چند هفته تکرار کنید.
  • قبل از مصرف مکمل‌های شیرین بیان، بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید. چون ممکن است بعضی از این مکمل‌ها با داروهای فشار خون، دیابت و داروهای کورتیکواستروئید تداخل دارویی داشته باشند.

6. پاپایا

براساس آیورودا (علمی باستانی در هندوستان که در آن از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود) میوه و دانه‌‌ی پاپایا یکی از راه‌های درمان کبد چرب است. همچنین پاپایا در چربی سوزی نیز مؤثر است. چربی موجود در غذا نقش مهمی در بروز بیماری کبد چرب دارد.

درمان خانگی کبد چرب با استفاده از پاپایا

۵ یا ۶ دانه‌‌ی خشک پاپایا را آسیاب کنید. پودر حاصل را با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه ترکیب و دوبار در روز میل کنید. این کار را به‌مدت یک ماه ادامه بدهید.

  • روزی یک برش از پاپایای رسیده را به‌همراه عسل میل کنید.
  • پاپایای خام را در سوپ و سالادتان بریزید و مصرف کنید.

7. سبزیجات خام

براساس مطالعه‌ای که در «European Journal of Medicinal Chemistry» به چاپ رسید، ترکیبات طبیعی موجود در سبزیجات، میوه‌ها و گیاهان برای درمان کبد چرب مفیدند و داروی گیاهی برای کبد چرب هستند. بنابراین افزودن این مواد به رژیم غذایی بسیار ضروری است.

یک راه مناسب برای بهره‌مندی از خواص سبزیجات، گرفتن آب آنهاست. با این کار می‌توانید تا حد زیادی آسیب‌های واردشده به کبد را جبران کنید. مصرف آبِ سبزیجات، هضم و جذب آنها را آسان‌تر می‌کند. سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم، کاهو، گل کلم، کلم بروکلی، مارچوبه، چغندر و کرفس در سم‌زدایی کبد مؤثرند.

8. ریشه‌ی زنجبیل

خوراکی‌هایی که فیبر بالایی دارند، به سلامتی دستگاه گوارش، جلوگیری از بیماری‌های گوارشی و تسریع سم‌زدایی از بدن کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال ریشه‌ی زنجبیل برای دستگاه گوارش مفید است. با جوشاندن برش‌های زنجبیل در چای سبز یا آب، می‌توانید چای زنجبیل درست کنید. همچنین می‌توانید زنجبیل را به غذاهایی مانند سوپ بیفزایید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

9. سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین به‌خاطر داشتنِ پتاسیم بالا، برای تصفیه‌ی کبد مفید است. یک سیب‌زمینی شیرین نزدیک به ۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم و مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین D و ویتامین B۶ دارد. علاوه بر آن منیزیم و آهن نیز در سیب‌زمینی شیرین به‌وفور یافت می‌شود. سیب‌زمینی شیرین طعم دل‌پذیری دارد و قند موجود در آن به‌آهستگی وارد جریان خون می‌شود. بنابراین باعث جهش ناگهانی قند خون نمی‌شود. غذاهای خوشمزه‌ی زیادی را می‌توان به کمک سیب‌زمینی شیرین درست کرد.

10. موز برای کبد چرب

وجود ۴۷۰ میلی‌گرم پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز، آن را به میوه‌ای مفید برای تصفیه‌ی کبد تبدیل کرده است. مصرف موز به هضم مواد غذایی کمک می‌کند و فلزات سنگین و سموم را از بدن می‌زداید و موجب می‌شود موز برای کبد چرب مفید باشد.

11. زعفران؛ طلای سرخ در مبارزه با کبد چرب

هرچند تحقیقات بیشتری برای اثبات اثرگذاری زعفران بر روی کبدچرب نیاز است؛ اما محققان بر این باورند که به دلیل وجود برخی ترکیبات در زعفران، این ماده برای درمان کبد چرب مناسب است. مصرف زعفران به عنوان رنگ دهنده و چاشنی غذا و خوراکی ها در کنار مصرف دمنوش یا چای زعفران، می تواند سلامت کبد شما را حفظ کند.

12. گیاه خارمریم، معجزه ای برای درمان کبد چرب

همانطور که گفته شد، داروی لیورگل که در داروخانه ها به عنوان داروی کبد چرب عرضه می شود، دارویی است که از گیاه خارمریم استفاده نموده و فراوری شده است. چه بهتر که به جای استفاده از لیورگل، به سراغ گیاه خار مریم رفته و از آن به صورت مجزا استفاده کنیم. در طب سنتی و طب اسلامی برای درمان کبد چرب از دمنوش خارمریم استفاده می شود. دمنوش خارمریم به سادگی و با اضافه کردن گل خارمریم به آب جوش تهیه می شود. کافی است در حد 2 الی 4 دقیقه بگذارید تا دمنوش حاضر شده و آن را میل کنید.

توصیه می کنیم برای اثرگذاری بیشتر این دمنوش، آن را به صورت روزانه مصرف کنید. در این زمینه بهتر است با پزشک متخصص هم مشورت کنید. به ویژه برای درمان کبد چرب گرید 2 و 3 بهتر است قبل از مصرف دمنوش خارمریم با طبیب طب سنتی یا پزشک متخصص مشورت نمایید. در نشریه گاردین کشور انگلستان، خارمریم یکی از بهترین مواد برای درمان کبد چرب شناخته شده است. این گیاه امروزه در اکثر نقاط دنیا به عنوان ماده اولیه تولید داروی کبد چرب مورد استفاده قرار می گیرد. چه بهتر که ما ایرانی ها که از گذشته توصیه های زیادی برای خواص خارمریم برای سلامت کبد داشته ایم نیز از دمنوش این گیاه دارویی نهایت استفاده را ببریم.

13. درمان کبد چرب با خاکشیر

برخی خاکشیر را داروی معجزه گر کبد چرب می دانند. علت این موضوع این است که خاکشیر می تواند برای درمان کبد چرب کارهایی را انجام دهد که کمتر گیاهی توانایی اثرگذاری به این نحو را دارد. فرقی نمی کند که درمان کبد چرب با خاکشیر جوشیده یا خاکشیری که با آب مخلوط شده پیگیری شود. در هر صورت، خاکشیر می تواند اثرات شگفت انگیزی بر روی درمان کبد چرب داشته باشد. خاکشیر قاتل کبد چرب است. البته این به شرطی است که از خاکشیر به صورت منظم و هوشمندانه برای مبارزه با کبد چرب استفاده شود.

مدت زمان پاکسازی کبد با خاکشیر ممکن است طولانی شود. اما نباید ناامید شوید و مصرف این ماده طبیعی را متوقف کنید. خاکشیر اسیدهای چرب مختلفی را درون خود جای داده است که از جمله آنها می توان به پالمتیک و لینوالینیک اشاره کرد. خواص مختلفی در کتاب های طب سنتی برای مصرف خاکشیر ذکر شده است که یکی از مهمترین آن ها درمان بیماری های کبدی است.

14. دمنوش زردچوبه

درمان کبد چرب با زردچوبه یک موضوع کاملا علمی است که به ویژه محققان طب سنتی در دانشگاه های معتبر بر روی آن تحقیقات گسترده ای انجام داده اند. با این حال استفاده از این ماده تنها به عنوان چاشنی غذا نمی تواند اثرات کافی داشته باشد. به همین علت از چای یا دمنوش زردچوبه برای درمان کبد چرب استفاده می شود. چای زردچوبه باعث پاکسازی کبد شده و می تواند برای دفع سموم کبد و برطرف کردن چربی کبد مفید باشد. چای زردچوبه البته تنها برای این بیماری مورد استفاده قرار نمی گیرد و از آن برای درمان سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع التهاب در بدن نیز استفاده می شود.دمنوش زردچوبه برای درمان کبد چرب الکلی نیز مناسب است. اگر با مصرف الکل به کبد چرب میتلا شده اید، می توانید از دمنوش زردچوبه برای برطرف کردن این مشکل استفاده کنید.

طرز تهیه چای زردچوبه برای درمان کبد چرب

برای تهیه چای زردچوبه کافی است 2 تا 3 فنجان آب را در ظرف ریخته و روی گار قرار دهید. بگذارید تا کمی آب گرم شود. سپس 2 قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به این آب اضافه می کنیم و ده دقیقه این ترکیب را هم می زنیم. به این دمنوش می توانید عسل یا آب لیمو تازه اضافه کنید. این چای ساده زردچوبه برای درمان کبد چرب معجزه می کند.برای اثرگذاری بیشتر چای زردچوبه، می توانید به این نوشیدنی زنجبیل یا دارچین اضافه کنید. اضافه کردن دارچین به چای زنجبیل آن را برای بهبود سیستم قلب و عروق و همچنین کاهش سطح قند خون مناسب می کند. می توانید به جای دارچین زنجبیل اضافه کنید تا علاوه بر این که این دمنوش برای درمان کبد چرب مناسب باشد، به کاهش التهاب به ویژه التهاب مفاصل نیز کمک کند.

15. گردو بخورید، کبد چرب را درمان کنید

شاید متاسفانه به دلیل بالارفتن قیمت گردو مصرف این مغزیجات خوشمزه و پرخاصیت کم شده باشد. اثرگذاری گردو بر روی کبد چرب به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا سه در مجامع علمی به اثبات رسیده است. گزارشی که در سال 2015 از نتایج یک تحقیق علمی در مجله ای معتبر به چاپ رسید، نشان داد که گردو عملکرد کبد در افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی را بهبود می بخشد.


سخن پایانی

کبد در حالت عادی و نرمال خود چربی ندارد یا میزان چربی آن بسیار کم است. همچنین آنزیم های کبد به صورت نرمال میزان مشخصی دارند که می توانند به فعالیت ها و وظایف کبد رسیدگی کنند. این در حالی است که در همان ابتدای مسیر بیماری کبد چرب، آنزیم های کبد تا حدودی غیرطبیعی شده و میزان چربی کبد افزایش پیدا می کند. البته در شرایط ابتدایی این بیماری، هیچ خطری فرد را تهدید نمی کند. با این حال عدم رسیدگی به آن، باعث پیشرفت چربی و به هم ریختگی بیشتر آنزیم های کبدی شده و در نتیجه خطر ابتلا به سیروز کبدی و سرطان کبد بیشتر می شود.


سوالات متداول راجب درمان فوری کبد چرب

آیا کبد چرب باعث بیماری های دیگر هم میشود؟

اگر شما دیر به فکر درمان کبد چرب خود بی افتید بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون بالا و بیماری های مرتبط با کلیه، ممکن است به سرغ شما بیاید.

آیا درمان کبد چرب در خانه امکان پذیر است؟

شما برای درمان کبد چرب باید ابتدا نوع کبد چرب خود را مشخص کنید پس برای این کار باید به پزشک مراجعه و سپس روش درمان را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید