پزشکی و سلامت

جوش کبد چرب

 نام بیماری “کبد چرب” در کتب طب ایرانی تحت عنوان “سوءالقنیه” است که می‌تواند مقدمه بیماری استسقا یا سیروز کبدی باشد. مجدانه توصیه و تاکید می‌کنیم از سونوگرافیهای بی‌مورد برای تشخیص کبد چرب خودداری کنید چرا که سونوگرافیها عوارض جبران‌ناپذیری بر بافتهای کبدی و کلیوی وارد می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، در ادامه علائم کبد چرب آمده و چنانچه از حالات زیر برخوردارید‌، برای درمان کبد چرب‌، وقت را تلف نکنید:

ـ زرد بودن بار روی زبان

ـ زرد بودن سفیدی اسکلروز چشم

ـ کک و مک و لک صورت

ـ ترش کردن و ریفلاکس گوارشی

ـ طعم دهان تلخ و بدمزه صبحگاهی

ـ جوش صورت و پشت کمر و روی بازوها

ـ عصبانیت و پرخاشگری، زود از کوره دررفتن

ـ درد مچ پاها و پیچ خوردگیهای مکرر مچ پاها

ـ ریزش موی شدید

ـ احساس مورچه‌روی در نواحی مختلف بدن

ـ خونریزیهای شدید عادت ماهیانه در زنان

ـ حالت چسبندگی داشتن مدفوع به کاسه توالت(که نیاز به شستشوی مدفوع با فشار زیاد آب باشد)

ـ پرش پلک راست در اکثر مواقع

ـ زرد شدن پیراهن در ناحیه زیر بغل و بدبو بودن عرق

ـ احساس سوزن‌سوزن شدن انتهای دست و پاها

ـ درد در سمت راست حفره شکمی که به سمت بین دو کتف انتشار داشته باشد


رضا زاد اسماعیلی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: در اثر آمیخته شدن اخلاط با یکدیگر و نبود مکانی برای خروج آنها، خلط ناصالح در بدن ایجاد و به صورت جوش صورت یا دمل های چرکی بر روی پوست ظاهر می‌شود.
وی در خصوص علت پدید آمدن جوش اظهار داشت: جوش صورت نشان دهنده این است که عملکرد کبد دچار اختلال شده است و این عضو نمی تواند به راحتی سموم را از بدن دفع کند.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: پاکسازی کبد و روده نخستین گام برای درمان جوش صورت به شمار می‌رود. همچنین این اشخاص باید از مصرف مواد غذایی حاوی رنگ های مصنوعی و مواد نگهدارنده اجتناب کنند.
زاد اسماعیلی با اشاره به اینکه افراد باید از مصرف بیش از حد مواد غذایی مغایر با طبعشان خودداری کنند، عنوان کرد: البته این بدان معنا نیست که در استفاده از مواد غذایی موافق طبعشان زیاده روی کنند. 
وی تصریح کرد: مصرف دمنوش هایی مانند کاسنی، عناب، شاتره، خار مریم، بید کاسنی و بید مشک نیز سبب رفع جوش می شود. همچنین علل بروز جوش صورت در برخی اوقات تنها مربوط به رژیم غذایی ناسالم نمی شود و اعراض نفسانی مانند شادی، ناراحتی و افسردگی نیز در پیدایش جوش دخالت دارند.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی تاکید کرد: رعایت نکردن بهداشت پوست، استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد و استنشاق هوای آلوده نیز از دیگر عوامل بروز جوش محسوب می شوند.
زاد اسماعیلی توصیه کرد: بخور پوست صورت با بابونه، مصرف عصاره آویشن و استفاده موضعی از کرم تهیه شده از روغن خالص شترمرغ نقش موثری در رفع لک و جای جوش دارد.
انتهای پیام/
باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان


به گزارش ایمنا، همه ما در مورد نقش تغدیه مناسب و ورزش در سلامتی و کنترل بسیاری از بیماری ها آگاه هستیم. ولی همین دو مورد به نظر ساده بخش اعظمی از ارگان های بدن را درگیر و بیماری های زمینه ساز مانند چاقی، فشار و قند خون را ایجاد می کند. یکی از این بیماری هایی که در اثر اضافه وزن و رعایت نکردن تغذیه صحیح به وجود می آید کبد چرب است و متاسفانه با ماشینی شدن زندگی ها و کم تحرکی و مواد غذایی ناسالم آمار این بیماری بالا رفته است. برای بیشتر آشنا شدن با این بیماری با ” دکتر پیمان ادیبی، فوق تخصص گوارش و کبد” گفتگویی کردیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.
چرا کبد چرب می شود؟
بیماری کبد چرب یکی از بیماری‌های مهم دنیای امروز به‌شمار می‌رودکه یکی از دلایل عمده آن چاقی است. در فرایند چاقی، چربی در نقاط مختلف بدن فرد رسوب می‌کند که یکی از آن نقاط هم می‌تواند کبد باشد.
فرد در ابتدا اضافه وزن پیدا می کند بعد در احشا چربی جمع می شود و این چربی ها اختلالات سوخت و ساز را ایجاد و منجر به کبد چرب می شود.
بسیاری از تحقیقات نشان داده است افرادی که دچار کبد چرب هستند، اهمیت به ورزش در آنها کمتر از سایرین است و کمتر از یک چهارم افراد معمولی ورزش می کنند.
با دکتر رفتن “کبد چرب” درمان نمی شود، بلکه “بیماری کبد چرب” درمان می شود. اگر همیشه در حالت نشسته و بی تحرکی و یا تغذیه نا سالمی باشیم، این امر باعث تداوم کبد چرب می شود و درست مانند ماشینی است که بنزین داشته باشد و حرکت نکند.
علائم بیماری کبد چرب چیست؟
ضعف، بی اشتهایی و مشکل تمرکز در کار ها را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید. کهیر و حساسیت های پوستی، تعرق بیش از حد، بوی بد دهان و سفید شدن زبان از علائم مبتلا به کبد چرب است. چاقی احتمال ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهدو همچنین بیماران دیابتی بیش از دیگران مستعد کبد چرب هستند.
آیاجوش صورت نشان از کبد چرب است؟
جوش صورت و جوش بدن نمی تواند نشان از کبد چرب باشد تصریح کرد: بیماری های ظاهری پوست با کبد چرب در ارتباط نیست ولی اختلالات خواب که باعث پف آلودگی و خستگی و به طور کلی اختلالاتی که سوخت و ساز بدن را مختل کند می تواند با کبد چرب مرتبط باشد.
روش های تشخیص کبد چرب چیست؟
یکی از شایع ترین روش های پی بردن به چربی کبد سونوگرافی است. با انجام سونوگرافی و مشخص کردن گرید میزان چربی کبد می توان به این مسئله پی برد.
یکی دیگر از روش های بررسی کبد چرب، الاستوگرافی یا بررسی میزان سفتی کبد است و آنچه که در آزمایش کبد چرب معتبر است، نمونه برداری از کبد است.
مهم ترین اقدامی که بعد از آزمایش کبد چرب باید انجام گیرد، اندازه گیری میزان قند خون و چربی و موارد مرتبط با متابولیسم بدن است.
موثر ترین راه مقابله با کبد چرب چیست؟
بیمار کبد چرب نباید به دنبال داروی خاص و یا غذای خاصی برای از بین بردن چربی کبد باشد بلکه تنها و تنها” ورزش” چربی کبد و همچنین اضافه وزن را کاهش می دهد. حتی افراد باید به دنبال درمان تنش های عصبی خود هم باشند زیرا تنش های عصبی باعث پرخوری و به دنبال آن چاقی و کبد چرب پدیدار می شود.
کاهش تدریجی وزن و اصلاح روش تغدیه برای بسیاری از بیماری ها مفید و موثر است. لازم به ذکر است که کاهش وزن در افراد مبتلا به کبد چرب باید تدریجی باشد و لاغری یک دفعه ای نه تنها سودمند نیست بلکه باعث شکست رژیم و مشکلات روحی می شود.
با خارج کردن چربی های دور شکم، چربی های بقیه بدن کم نمی شود، زیرا طبق مطالعات انجام شده، روش های کاهش وزنی که منجر به اصلاح کل توده های بدن و بهبود نظام سوخت و ساز بدن نمی شود، موثر نیست. اما روش های جراحی که باعث کاهش وزن کل بدن و معده می شود، به خصوص در افرادی که چاقی های مزمن دارند نتیجه بخش است
چه میوه ها و سبزیجاتی برای کاهش چربی کبد مفید است؟
میوه هایی که رنگ قرمز دارند التهابات کبد را کمتر می کند ولی چربی ها را نمی زداید. سبزیجات سبز رنگ که در انواع غذاها مانند بعضی خورش‌ها هم هستند، به‌طور کلی برای درمان کبدچرب مفیدند ولی مصرف بعضی انواع آن مانند «سیر» بیشتر توصیه می‌شود. زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های خوبی برای مقابله با کبد چرب است.
و اما سخن پایانی؟
جامعه ما هم مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته به علت وجود مواد غذایی لذیذ و کم تحرکی به سمت چاقی و اضافه وزن می رود. یکی از این مواد لذیذ برنج و قند های ساده است و وظیفه اصلی صنعت تولید غذا، فراهم اوردن مواد غذایی است که انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.
کبد چرب به تنهایی خودش مورد توجه نیست بلکه حوادث متابولیک اطراف ان مانند قند، فشار خون و ناراحتی  های قلبی و عروقی توجه بیشتری می شود. کبد چرب در مرحله ای که تغییر شکل نداده باشد احتیاج به دارو، آزمایشات دوره ای ندارد. باید در رژیم غذایی مصرف چربی، شیرینی جات، غذاهای کنسرو شده و فست فود ها را محدود کنید .
11180/130/10
کانال اطلاع رسانی: 
https://telegram.me/imnanews

کد خبر 265055