رایانه

چگونه تنظیمات اینترنت کامپیوتر را به حالت اول برگردانیم

اگر تنظیمات شبکه یا Network Settings در ویندوز ۱۰ به صورت اشتباه انجام شده باشد، نمی‌توان به شبکه متصل شد و یا در صورت اتصال، مشکلاتی مثل قطع بودن دسترسی به اینترنت را تجربه خواهیم کرد. برای برطرف کردن مشکلاتی مثل No Connection می‌توان تمام تنظیمات مربوط به شبکه را ریست کرد و مجدداً تنظیمات لازم را انجام داد که گاهی به مراتب سریع‌تر از تغییر دادن و بررسی تنظیمات متنوع شبکه است.

مایکروسافت در ویندوز ۱۰ راهکاری ساده برای بازنشانی یا Reset کردن تنظیمات شبکه در نظر گرفته که آزمایش کردن تنظیمات مختلف و حل کردن مشکلات عجیب را ساده می‌کند. در ادامه با روش ریست کردن تنظیمات شبکه آشنا می‌شویم.

گاهی کاربران مبتدی و حتی حرفه‌ای، یکی از اعداد و تنظیمات مربوط به شبکه را در محیط ویندوز مایکروسافت به صورت اشتباه وارد می‌کنند و یا در حال یادگیری هستند و می‌خواهند گزینه‌های مختلف را آزمایش کنند و از این رو عمداً موردی را تغییر می‌دهند. در این صورت ممکن است با تایپ کردن یک عدد اشتباه، دسترسی به شبکه یا دسترسی به اینترنت قطع شود! برای اطلاعات بیشتر در مورد یک شبکه‌ی کامپیوتری ساده، به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم توجه فرمایید:

آموزش شبکه و تنظیمات مودم: مفهوم DHCP و DNS، نام هاست و IP Address و بیشتر

در این شرایط شاید بررسی کردن تمام راهکارهای ممکن و گزینه‌های موجود، طولانی و وقت‌گیر باشد، لذا بهتر است راهکار ساده‌ای مثل ریست کردن تنظیمات را امتحان کرد.

چگونه تنظیمات شبکه را در ویندوز ۱۰ ریست کنیم؟

برای این کار از اپلیکیشن Settings استفاده می‌شود. مراحل زیر را طی کنید:

با کلید ترکیبی Windows + I اپلیکیشن تنظیمات ویندوز را اجرا کنید.

روی Network & internet کلیک کنید.

در ستون چپ روی Status کلیک کنید.

در سمت راست اسکرول کنید و در پایین صفحه روی Network reset کلیک کنید.

ویندوز پیام هشداری در مورد تنظیمات شبکه نمایش می‌دهد تا اشتباهی رخ ندهد. روی Reset Now کلیک کنید تا ریست کردن تنظیمات تأیید و انجام شود.

دقت کنید که کامپیوتر Restart می‌شود و پس از ری‌استارت کردن، تنظیمات به حالت اولیه برگشته است.

اما یک سوال مهم:

با استفاده از قابلیت ریست کردن تنظیمات شبکه، چه مواردی بازنشانی می‌شود یا تغییر می‌کند؟

ویندوز کارت شبکه‌هایی که نصب شده را حذف و مجدداً نصب می‌کند. به علاوه نرم‌افزارهای VPN که دسترسی به شبکه‌ی شخصی مجازی را ممکن می‌کنند هم معمولاً حذف می‌شوند و باید از نو نرم‌افزار را نصب کرد تا کارت شبکه‌ی مجازی مربوطه در بخش آداپتورهای شبکه اضافه شود.

در کنار حذف و نصب مجدد کارت‌های شبکه، تنظیمات کانکشن‌ها نیز بازنشانی می‌شود.

سیاره‌ی ‌آی‌تی