ارز دیجیتال

بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای کامپیوتر

بهترین کیف پول ارز دیجیتال باید در کنار امنیت بالا و سازگاری با موبایل یا کامپیوتر، سرعت و کارایی مناسبی هم داشته باشد. در ادامه با معرفی بهترین کیف پول رمزارز همراه درجه باشید.

در سال‌های اخیر بحث سرمایه‌گذاری و خرید و فروش ارز دیجیتال نه تنها برای افراد خبره بازارهای مالی، بلکه برای تازه کارها نیز به راهی جذاب برای افزایش سرمایه بدل شده است.

یکی از مفاهیم مهم در این زمینه کیف پول یا والت است که برای ذخیره و انتقال رمزارز به کار می‌رود. در ادامه انواع کیف پول ارز دیجیتال را به صورت کامل توضیح داده و بهترین کیف پول ارز دیجیتال را برای موبایل و کامپیوتر معرفی می‌کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که رمزارهای هر فرد را ذخیره، دریافت و یا ارسال می‌کند. در واقع کیف پول ارز دیجیتال مثل کارت بانکی یا کیف پول معمولی هر شخص است و کاربر می‌تواند از آن برای دریافت، نگه‌داری و یا جابجایی اموال خود استفاده کند.

کیف پول دیجیتال در قالب نرم افزار موبایل یا کامپیوتر ارائه می‌شود که کاربر می‌تواند آن را نصب کند. کیف پول دیجیتال هم‌چنین به صورت سخت افزاری هم تولید شده که در قالب قطعه‌ای شبیه فلش مموری به کاربر ارائه می‌شود.

کیف پول‌های نرم افزاری رایگان هستند ولی کیف پول‌های سخت افزاری را باید خریداری کرد.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

بهترین کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال در اشکال مختلفی ارائه می‌شود که رایج‌ترین آنها دسکتاپ و موبایلی است. در ادامه درباره انواع کیف پول ارز دیجیتال توضیحاتی ارائه می‌دهیم:

  • کیف پول دسکتاپ:

این دسته از کیف پول‌ها باید روی کامپیوتر نصب شوند و تنها یک کاربر می‌تواند از آن استفاده کند. کیف پول دسکتاپ امنیت و راحتی خوبی به کاربر ارائه می‌دهد ولی باید توجه داشت که اگر هکر بتواند از راه دور سیستم کاربر را کنترل کند به راحتی به اموال او دست می‌یابد.

  • کیف پول موبایل:

کیف پول موبایل در واقع یک اپلیکیشن است که روی گوشی نصب می‌شود. این دسته کیف پول‌ها همانند نوع قبلی بسیار ایمن و راحت هستند. این کیف به شما اجازه می‌دهد با اسکن QR Code در برخی سایت‌ها مواردی مثل پرداخت را انجام دهید.

  • کیف پول آنلاین تحت وب:

بالاترین سطح راحتی و پایین‌ترین امنیت متعلق به این کیف پول است. یک نمونه از چنین کیف پولی، ذخیره ارز در بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال است. صرافی ارزهای کاربر را روی یک سرور ذخیره می‌کند و قاعدتا به آن سرور دسترسی کامل دارد. اگر این سرور هک شود، هکر می‌تواند رمزارزها را به سرقت ببرد.

  • کیف پول کاغذی:

تنها کاری که کاربر انجام می‌دهد این است که کلید خصوصی و آدرس ارز دیجیتال خود را روی یک تکه کاغذ در قالب کد QR پرینت بگیرد. اگر خطر گم شدن را نادیده بگیریم این روش امنیت بالایی دارد چون کلیدهای خصوصی به هیچ سروری متصل نیستند.

این نوع کیف امکان انتقال کوین را به شما نمی‌دهد و برای اینکار باید از یک کیف پول واسط کمک بگیرید. این روش مناسب کسانی است که دید سرمایه‌گذاری بلند مدت دارند یا چندان با دنیای رمزارز آشنا نیستند.

  • کیف پول سخت افزاری:

از نظر امنیتی، هیچ والتی از کیف پول سخت‌افزاری بهتر نیست. این نوع کیف پو یک دستگاه فیزیکی است که کاربر در ازای پرداخت مبلغی تهیه می‌کند و تنها هدفش ذخیره‌سازی کلیدهای عمومی و خصوصی است.

این دستگاه تنها در صورتی که نیاز به انتقال ارز دیجیتال وجود داشته باشد به اینترنت متصل می‌شود. هنگام انتقال، کاربر باید پین شخصی خود را به طور مستقیم وارد دستگاه ‌کند. این کار دسترسی هکرها به کلیدها را تقریبا غیرممکن می‌سازد.

در ادامه بهترین کیف پول ارز دیجیتال را برای هرکدام از دسته بندی‌ها معرفی می‌کنیم.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای دسکتاپ

    1. کیف پول الکتروم

استفاده از والت الکتروم بسیار ساده است و در عین حال بسیار امنیت بالایی دارد. تنظیمات این والت گزینه‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و یه عنوان یکی از بهترین کیف پول‌های مجازی برای دسکتاپ و موبایل قابلیت شخصی‌سازی بالایی دارد.

الکتروم یکی از کیف پول‌های رسمی بیت کوین است که برای استفاده از آن نیازی به دانلود کل بلاکچین نیست. برنامه نویسان الکتروم این کیف پول را صرفا برای بیت کوین ارائه داده‌اند ولی نسخه‌های کلون شده آن برای ارزهای دیگری همچون لایت کوین، دش و…. قابل استفاده است. 

  1. کیف پول کوینومی

این کیف پول ارز دیجیتال در ابتدا برای موبایل ارائه شد ولی پس از مدتی برای کامپیوتر هم توسعه یافت. کوینومی یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌ها برای بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال است.

این کیف پول امنیت بالا و رابط کاربری ساده را ادغام کرده تا همه افراد استفاده مطلوب را داشته باشند. در کوینومی امکان انجام مبادلات درون کیف‌پول (بدون نیاز به صرافی) نیز فراهم است اما برای کاربران ایرانی محدودیت‌هایی دارد. این کیف پول برای تمامی سیستم عامل‌ها قابل استفاده است.

  1. کیف پول بیت کوین کور 

این کیف پول کلاینت اصلی بیت کوین بوده که به صورت مستقیم روی شبکه بیت کوین توسعه یافته است. بیت کوین کور (Bitcoin core) یک کیف پول فول نود است که برای آپدیت از کل شبکه بیت کوین استفاده می‌کند.

این مدل از بهترین کیف پول ارز دیجیتال به دلیل اتصال مستقیم به شبکه بلاکچین امنیت بالایی برای کاربر فراهم می‌سازد. هم‌چنین به دلیل بهره گیری از تکنولوژی سگویت (Segwit) تراکنش‌های انجام شده در این کیف پول سرعت بالا و کارمزد پایینی دارند.

به دلیل برخی پیچیدگی‌ها استفاده از این کیف پول برای تازه کارها پیشنهاد نمی‌شود.

  1. کیف پول اکسودوس

این کیف پول ارز دیجیتال به صورت اختصاصی برای دسکتاپ توسعه داده شده و از سایر پلتفرم‌ها پشتیبانی نمی‌کند. اکسودوس نسبت به مابقی رقبا کمتر شناخته شده اما رابط کاربری ساده آن توانسته محبوبیت بالایی میان خریداران ارز دیجیتال پیدا کند.

این کیف پول به جز بیت کوین از چندین و چند ارز دیجیتال دیگر هم پشتیبانی می‌کند. ایرانی‌ها می‌توانند با تغییر IP از اکسودوس استفاده کنند.

  1. کیف پول آرموری

آرموری یکی از ایمن‌ترین‌ و بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال برای بیت کوین است. این کیف پول برای افراد حرفه‌ای مناسب‌تر است و فعالان تازه کار ممکن است حین استفاده با پیچیدگی‌هایی مواجه شوند. آرموری این امکان را به کاربر می‌دهد که بدون نیاز به اینترنت بیت کوین‌های خود را مدیریت کند.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای موبایل

بهترین کیف پول ارز دیجیتال

  1. کیف پول اکسودوس

این کیف پول به جز نسخه دسکتاپ برای سیستم عامل اندروید هم طراحی شده و به جز رمزارزهای معروف بیش از ۱۰۰ رمزارز دیگر را پشتیبانی می‌کند.

این مدل از بهترین کیف پول ارز دیجیتال به صورت رایگان قابل دانلود و نصب است. لازم به ذکر است که به دلیل عدم تایید ۲ مرحله‌ای امنیت کمی دارد ولی با رابط کاربری ساده توانسته جایگاه ویژه‌ای در فهرست بهترین کیف پول ارز دیجیتال کسب کند.

  1. کیف پول متامسک

متاماسک (MetaMask) یکی از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال مبتنی بر اتریوم است که بیش از یک ملیون کاربر دارد. این کیف پول ارز دیجیتال برای آیفون و اندروید و همچنین افزونه مرورگر کروم در دسترس است.

کیف پول رمزارز متامسک تنها از توکن‌های اتریوم (ERC-20، ERC-721 و غیره) نظیر ETH, EOS ،Maker ،DAI و LINK پشتیبانی می‌کند. البته می‌توان بیت کوین هم در آن ذخیره کرد اما باید در قالب‌های خاص مثل WBTC باشد.

  1. کیف پول تراست

کیف پول تراست وابسته به صرافی بایننس است که برای سیستم عامل‌های اندروید و آیفون طراحی شده و به کاربران امکان دریافت، ذخیره و ارسال ارز دیجیتال را می‌دهد.

کاربران با استفاده از این کیف پول می‌توانند قیمت ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنند.

  1. کیف پول کوینومی

این مدل از بهترین کیف پول ارز دیجیتال از ۱۲۵ کوین و بیش از ۵۰۰ توکن پشتیبانی می‌کند. از دلایل محبوبیت کوینومی می‌توان به نصب آسان، پشتیبانی از زبان‌های مختلف و رابط کاربری آسان اشاره کرد.

کوینومی یک کیف پول HD است و از الگوریتم ویژه‌ای برای تولید عبارت بازیابی کیف پول استفاده می‌کند. این کلمات به صورت تصادفی هستند و وقتی کیف پول ساخته می‌شود در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. در کوینومی از تکنیک تخصیص محدوده IP استفاده می‌شود بدین معنی که IP کاربران در شبکه بلاکچین به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

  1. کیف پول بلاکچین

کیف پول بلاکچین (Blockchain) یکی از مطرح‌ترین و قدیمی‌ترین والت‌ها است که با استفاده از آن صرفا بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم، تتر، استلار، الگوراند قابل مبادله هستند.

این کیف به دلیل پشتیبانی از احراز هویت دو مرحله‌ای امنیت بالایی دارد و کاربر می‌تواند میزان دارایی خود را به ارز رایج کشور خود تبدیل کند. از معایب اصلی این کیف پول می‌توان به محدودیت رمزارزها و عدم امکان خرید ارز دیجیتال اشاره کرد.

  1. کیف پول الکتروم

این کیف به طور خودکار برای کاربران کلید خصوصی و عمومی تولید می‌کند. این کلیدها برای ارسال و دریافت رمز ارز کاربرد دارند. این کیف پول نیاز به دانلود کل بلاکچین نداشته و به دلیل بهره گیری از رابط کاربری ساده توانسته جایگاه ویژه‌ای کسب کند.

بهترین کیف پول‌های تحت وب

  1. کیف پول مای اتر والت

مای اتر والت (MyEther Wallet) در حال حاضر یکی از معروف‌ترین و بهترین والت‌های ارز دیجیتال است. این کیف پول برای شبکه اتریم قابل استفاده است و با استفاده از آن می‌توان توکن‌های ERC-20 را مبادله کرد.

مای اتر والت کلید خصوصی کاربران را در سرورهای خود ذخیره نمی‌کند بلکه آنها را روی سیستم عامل کاربر قرار می‌دهد تا به صورت کاملا ایمن از آن نگهداری شود.

این کیف پول برای افزایش امنیت، کلیدهای خصوصی را به صورت تصادفی و با استفاده از فناوری‌های خاص تولید می‌کند.

  1. کیف پول تحت وب بلاکچین

یکی دیگر از بهترین کیف پول‌های تحت وب، والت بلاکچین است که رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و تمامی افراد می‌توانند از آن بهره ببرند.

این کیف برای اجرا صرفا نیاز به یک مرورگر دارد و از ۲۲ رمزارز اصلی بازار از جمله بیت‌کوین و اتریوم پیشتیبانی می‌کند.

در کیف پول بلاکچین می‌توان تراکنش‌های بیت کوین و وضعیت شبکه را پیگیری کنند. همین امر باعث شده تا این کیف پول به عنوان کاوشگر بیت کوین شناخته شود.

بهترین کیف پول‌های سخت افزاری

  1. لجر نانو اس (Ledger Nano S)

این کیف پول از زمان عرضه در سال ۲۰۱۶ تاکنون توانسته جایگاه پرفروش‌ترین را به خود اختصاص دهد. ظاهر لجر بسیار شبیه به یک فلش مموری است و حمل و نقل آسانی دارد. البته یک پوشش فلزی روی آن قرار گرفته تا دیگران متوجه تفاوت آن با فلش مموری نشوند.

کیف پول لجر به راحتی با استفاده از کابل Micro-USB به کامپیوتر متصل می‌شود. برای تایید تراکنش‌ها حتماً باید به کیف پول سخت‌ افزاری دسترسی مستقیم داشت و با استفاده از دو دکمه فیزیکی که بر روی آن قرار دارند، تراکنش مورد نظر را تایید کرد.

بنابراین این احتمال که هکرها بتوانند از راه دور به کیف پول شما دسترسی پیدا کنند و دارایی‌های داخل کیف پول شما را از راه دور جابجا کنند، از بین می‌رود. بنا به دلایل مذکور کیف پول لجر امنیت بسیار بالایی دارد.

  1. ترزور مدل تی (Trezor Model T)

کیف پول ترزور مدل تی آخرین محصول شرکت ساتوشی لبز (SatoshiLabs)  است که در سال ۲۰۱۴ عرضه شده. ظاهر این کیف پول شبیه دزدگیر خودرو است و برای کسانی که نمی‌خواهند ماهیت دستگاهشان تشخیص داده شود یک مزیت است.

این کیف پول به دلیل جنس بدنه پلاستیکی استحکام بالایی ندارد. کیف پول ترزور با استفاده از یک درگاه USB-C به کامپیوتر متصل می‌شود و به زودی قرار است یک کارت حافظه میکروی اس‌دی (micro SD) که برای تهیه بکاپ اطلاعات به صورت آفلاین استفاده می‌شود، برای نسخه‌های بعدی آن در نظر گرفته شود.

این مدل از یک کلمه عبور برای دسترسی به موجودی و یک عبارت ۲۴ کلمه‌ای به عنوان عبارت پشتیبان کیف پول برای بازیابی در پلتفرم‌های دیگر استفاده می‌کند. موارد مذکور نشانگر امنیت بالای این مدل از بهترین کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری است.

  1. ترزور وان

ترزور وان (Trezor One) در سال ۲۰۱۴ به عنوان یکی از اولین کیف پول‌های سخت افزاری بیت کوین ارائه شد. این مدل هم با کابل Micro-USB به کامپیوتر متصل می‌شود. استفاده از رمز عبور، عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای و دو کلید سخت افزاری روی کیف پول، می‌تواند دارایی‌های کاربر را در برابر خطرات و آسیب‌های امنیتی موجود محافظت کند.

  1. لجر نانو ایکس

لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) آخرین محصول شرکت لجر است که در ژانویه ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد. مهم‌ترین ویژگی‌های این کیف پول بهره گیری از باتری داخلی و قابلیت اتصال با بلوتوث است که آن را نسبت به مابقی رقبا متمایز کرده.

این مدل از بهترین کیف پول ارز دیجیتال به دلیل پوشش فولادی بدنه از امنیت بالایی برخوردار است. یکی از چالش‌هایی که در رابطه با امنیت کیف پول لجر نانو ایکس مطرح می‌شود، اتصال از طریق بلوتوث است که در حال حاضر در هیچ یک از کیف پول‌های سخت افزاری دیگر دیده نمی‌شود. لجر مدعی است با بهره‌گیری از یک سیستم امنیت داخلی توانسته امکان هک شدن آن را از بین ببرد.

  1. کیپ کی 

این کیف پول ظاهری جذاب دارد و با صرافی شیپ‌شیفت یکپارچه شده است. هر چند بدنه آن در برابر آسیب‌های فیزیکی مقاوم است اما صفحه نمایش OLED آن در برابر ضربه آسیب‌پذیر بوده و با آسیب دیدن صفحه نمایش تقریبا بلااستفاده می‌شود.

والت کیپ کی (Keep Key) کلیدهای خصوصی را در یک فضای جداگانه و آفلاین ذخیره می‌کند و به هیچ عنوان حتی در صورت هک سیستم دسترسی به آن‌ها ممکن نست. این کیف پول مانند ترزور و لجر، برای دسترسی به موجودی به کد پین و عبارت بازیابی متکی است.

جمع‌بندی بهترین کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول رمزارز به دو دسته اصلی سخت‌افزاری و نرم ‌افزاری تقسیم می‌شوند و انتخاب از بین آنها باید بر اساس نیازها و اولویت‌های شما صورت بگیرد.

از بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری برای موبایل و کامپیوتر می‌توان به متامسک، بلاکچین والت، اکسودوس، الکتروم و کوینمی اشاره کرد. شما تجربه استفاده از این والت‌ها را دارید؟ به نظرتان جای کدام مدل در فهرست بهترین کیف پول ارز دیجیتال خالی است؟


برای ذخیره، دریافت و یا ارسال بیت کوین نیاز به نرم افزاری به نام کیف پول (Wallet) دارید. کیف پول‌های بیت کوین انواع مختلفی دارند که به کاربر امکان می‌دهند در پلتفرم‌های متفاوتی از آن‌ها استفاده کنند. یکی از محبوب‌ترین محیط‌ها برای استفاده از کیف پول دیجیتالی، دسکتاپ یا همان کامپیوتر شخصی است.

از کیف پول بیت کوین برای دسکتاپ می‌توان بر روی لپ‌تاپ و رایانه‌های شخصی و در سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس استفاده کرد. در این مطلب بهترین کیف پول‌های بیت کوین برای کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۹ را معرفی می‌کنیم و چگونگی حفظ امنیت‌ آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

کیف پول دسکتاپ بیت کوین چیست؟

کیف پول‌ های بیت کوین برای دسکتاپ برنامه‌هایی هستند که بر روی لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی نصب می‌شوند. انواع مختلف این کیف‌ پول‌ها برای سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است.

کیف پول‌های دسکتاپ را فقط می‌توان روی رایانه‌ای اجرا کرد که با آن رایانه دانلود شده است. این کیف‌ پول‌ها از امنیت بالایی برخوردار هستند و کلید خصوصی را روی خودِ کامپیوتر ذخیره می‌کنند که این باعث می‌شود تا شما مستقیما به دارایی خود کنترل داشته باشید و شخص دیگری به آن دسترسی پیدا نکند.

۷ کیف پول برتر بیت کوین برای کامپیوترهای شخصی

برنامه‌نویسان زیادی، برای بیت کوین کیف پول‌های دسکتاپ عرضه کرده‌اند که در نام‌های مختلف در دسترس هستند. تعداد کیف پول‌های دسکتاپ بیت کوین به بالای ۵۰ می‌رسد. با این حال، در این مقاله به معرفی و بررسی هفت کیف پول معتبر برای کامپیوترهای شخصی خواهیم پرداخت.

کیف پول‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم از اعتبار و محبوبیت بالایی در میان کاربران برخوردار هستند و به نوعی امتحان خود را پس داده‌اند. در رتبه‌بندی کیف پول‌ها فاکتورهای زیادی دخیل هستند که مهمترینش امنیت و راحتیِ استفاده است.

۱- کیف پول الکتروم (Electrum)

الکتروم یک کیف پول با امکان شخصی‌سازی بالا است. به خاطر اینکه که برای تنظیمات گزینه‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، هم افراد تازه‌کار و هم حرفه‌ای‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. الکتروم را به نوعی می‌توان یکی از کیف پول‌های رسمی بیت کوین دانست که برای استفاده از آن نیاز به دانلود کل بلاک چین نیست.

توسعه‌دهندگان الکتروم به طور رسمی آن را فقط برای بیت کوین ارائه کرده‌اند. اما نسخه‌های کلون شده‌ی آن از ارزهای دیگری مانند لایت کوین، دش و ورج نیز پشتیبانی می‌کنند.

الکتروم در عین پیشرفته بودن، ظاهر ساده‌ای دارد و استفاده از آن خیلی مشکل نیست اما شاید برای تازه‌کارها رابط کاربری مناسبی نداشته باشد.

در بین انواع مختلف کیف پول بیت کوین برای دسکتاپ، الکتروم یکی از امن‌ترین‌هاست.

نقاط قوت:

  • امنیت بسیار بالا
  • راه‌اندازی سریع و آسان
  • گزینه‌های زیاد برای حریم خصوصی
  • شخصی‌سازی بالا
  • گزینه‌های مختلف برای آدرس و تراکنش

نقاط ضعف:

  • رابط کاربری ضعیف

سیستم‌عامل‌ها: لینوکس، ویندوز، مک

دانلود Electrum

۲- کیف پول کوینومی (Coinomi)

کیف پول Coinomi ابتدا برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده بود، اما پس از گذشت مدتی برای کامپیوتر هم ارائه شد. کوینومی امروزه در میان محبوب‌ترین کیف پول‌ها، نه تنها برای بیت کوین بلکه برای بیشتر ارزهای دیجیتال قرار دارد.

با این که کارایی و امنیت این کیف پول بسیار بالا است، اما رابطه کاربری آن به حدی ساده و جذاب و است که بی‌تجربه‌ترین افراد هم می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

در کوینومی امکان انجام مبادلات درون کیف‌پول (بدون نیاز به صرافی) نیز فراهم است که البته کاربران ایرانی نمی‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند. این کیف پول در دسکتاپ برای سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است.

نقاط قوت:

  • پشتیبانی از صدها آلت کوین
  • رابط کاربری جذاب
  • امنیت و مقبولیت بالا
  • پشتیبانی از ویندوز، مک و لینوکس

نقاط ضعف:

  • متن‌باز نبودن

سیستم‌عامل‌ها: لینوکس، ویندوز، مک

دانلود Coinomi

۳- کیف پول بیت کوین کور (Bitcoin core)

«بیت کوین کور» (Bitcoin core)، کیف پول رسمی و کلاینت اصلی بیت کوین است که مستقیماً روی شبکه بیت کوین کار می‌کند. استفاده از بیت کوین کور به دانش بیشتری نسبت به سایر کیف پول‌ها نیاز دارد، اما امن‌ترین جا برای نگه‌داری دارایی‌هایتان است.

بیت کوین کور یک کیف پول فول‌نود است، به این معنی که برای آپدیت ماندن از تمام شبکه بیت کوین استفاده می‌کند. شما مستقیماً به بلاک چین متصل می‌شوید که امنیت آن را تا حد بسیار بالایی تضمین می‌کند.

توجه: برای استفاده از بیت کوین کور باید تمام بلاک چین بیت کوین را دانلود کنید. به عنوان یک کیف پول فول‌نود، برای دانلود کل اطلاعات موجود در شبکه بیت کوین به ۲۰۰ گیگابایت حافظه نیاز دارید. (این عدد مرتباً در حال افزایش است)

به لطف استفاده از تکنولوژی «سگویت» (SegWit)، تراکنش‌های انجام شده در بیت کوین کور، علاوه برا امن بودن، سرعت بالا و کارمزد پایینی دارند.

استفاده از بیت کوین کور در عین امنیت بالایی که دارد، به هیچ‌عنوان به تازه‌کارها پیشنهاد نمی‌شود.

نقاط قوت:

  • متن‌باز
  • اتصال مستقیم به بلاک چین
  • بدون نیاز به اعتماد
  • امنیت بالا

نقاط ضعف:

  • برای تازه‌کارها مناسب نیست
  • راه‌اندازی و تنظیمات پیچیده
  • نیازمند فضای ذخیره‌سازی بالا

سیستم‌عامل‌ها: لینوکس، ویندوز، مک

دانلود bitcoincore

۴- کیف پول اکسودوس (Exodus)

اکسودوس کیف پولی است که به صورت اختصاصی برای دسکتاپ توسعه داده شده و از سایر پلتفرم‌ها پشتیبانی نمی‌کند. اکسودوس نسبت به رقبای خود جدیدتر و کمتر شناخته شده است اما منوی ساده و رابط کاربری جذاب آن باعث شده تا خیلی سریع محبوبیت پیدا کند. این کیف پول به جز بیت کوین از چندین و چند ارز دیجیتال دیگر هم پشتیبانی می‌کند.

اکسودوس آی‌پی ایران و کشورهای تحت تحریم را بسته است اما از آنجایی که دسترسی به دارایی‌ها ندارد، خطری برای کاربران ایجاد نمی‌کند و می‌توان با تغییر آی‌پی از آن استفاده کرد.

نقاط قوت:

  • کاربرپسند
  • پشتیبانی از چندین ارز دیجیتال به جز بیت کوین

نقاط ضعف:

  • متن‌باز نبودن

سیستم‌عامل‌ها: لینوکس، ویندوز، مک

دانلود Exodus

۵- کیف پول آرموری (Armory)

وقتی بحث امنیت بیت کوین در میان است، Armory یکی از شناخته‌شده‌ترین و امن‌ترین کیف پول های بیت کوین برای کامپیوتر است. اگرچه این کیف پول برای کاربران حرفه‌ای مناسب‌تر است و افراد تازه‌کار در استفاده از آن به مشکل خواهند خورد.

اگر به دنبال کیف پولی هستید که توجه ویژه‌ای به مسئله امنیت دارد، آرموری گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. این کیف پول گزینه‌های متعددی برای رمزنگاری و ذخیره سرد در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

قبل از به وجود آمدن کیف پول آرموری، ذخیره سرد بیشتر یک مفهوم انتزاعی بود که در عمل کاربرد خاصی نداشت. ولی حالا آرموری با امکان ذخیره سرد، به کاربر این امکان را می‌‌دهد که بیت کوین‌‌های خود را بدون نیاز به اینترنت مدیریت کند. آرموری یک کیف پول HD که از تمام سیستم عامل‌های دسکتاپی پشتیبانی می‌کند.

نقاط قوت:

  • امنیت بسیار بالا
  • متن باز
  • امکان ذخیره سرد
  • قابلیت چندامضائی

نقاط ضعف:

  • نامناسب برای افراد تازه‌کار
  • عدم پشتیبانی از سیستم عامل‌های موبایلی
  • عدم پشتیبانی از آلت کوین ها
  • نداشتن امکان تایید دو مرحله‌ای

سیستم‌عامل‌ها: لینوکس، ویندوز، مک

دانلود Armory

۶- کیف پول اتمیک (Atomic)

Atomic یک کیف پول بیت کوین برای کامپیوتر است که به صورت غیرمتمرکز کار می‌کند و از سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس پشتیبانی می‌کند. می‌توانید در این کیف پول علاوه بر بیت کوین، لیست بلندی از سایر آلت کوین‌ها (بیش از ۳۰۰ کوین و توکن، از جمله توکن‌های ERC۲۰) را هم ذخیره‌سازی کنید.

شما می‌توانید در کیف پول اتمیک و بدون نیاز به صرافی، به خرید و فروش کوین‌ها بپردازید. این امکان با استفاده از ویژگی Atomic Swaps فراهم شده است که یکی از ابزارهای مخصوص اتمیک است.

نقاط قوت:

  • امنیت بالا
  • کارمزد پایین
  • استفاده از تکنولوژی Atomic Swaps
  • پشتیبانی از ویندوز، مک و لینوکس
  • پشتیبانی از آلت کوین‌ها

نقاط ضعف:

  • برخی ایرادات فنی که از سوی کاربران گزارش شده است

سیستم‌عامل‌ها: لینوکس، ویندوز، مک

دانلود Atomic

۷- کیف پول کوپی (Copay)

Copay در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت «بیت پی» (BitPay) عرضه شد. بیت پی اولین شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت با بیت کوین بود که شرکت‌های بسیاری را برای استفاده از بیت کوین به عنوان یک روش دریافت و پرداخت ترغیب کرد. در سال ۲۰۱۶، کوپِی توانست به رکورد ۲۰۰ هزار تراکنش در ماه برسد، تا یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال باشد.

کوپِی علاوه بر کامپیوترهای شخصی، روی تلفن‌های همراه نیز قابل استفاده است و علاوه بر بیت کوین، از لایت کوین هم پشتیبانی می‌کند.

برخلاف کیف پول بیت کوین کور، که فول نود است و برای آپدیت ماندن از تمام شبکه بلاک چین استفاده می‌کند، کوپِی لایت‌نود است. و برای آپدیت ماندن از SPV استفاده می‌کند. در سیستم SPV یا «صحت‌سنجی ساده پرداخت‌ها»، به جای بلاک چین از داده‌های شخص ثالث برای آپدیت ماندن استفاده می‌شود. برای مثال، کوپِی از اطلاعات سرور بیت‌پی استفاده می‌کند.

نقاط قوت:

  • چندکاربره
  • متن باز
  • کاربرپسند

نقاط ضعف:

  • عدم پشتیبانی از آلت کوین‌ها
  • سرعت پایین
  • محدودیت در اعضا

سیستم‌عامل‌ها: لینوکس، ویندوز، مک

دانلود Copay

نکات امنیتی برای کیف پول‌های دسکتاپ

سیستم عامل‌های کامپیوتر، مخصوصا ویندوز که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند، به شدت در برابر هک و بدافزار آسیب‌پذیر هستند. بنابراین کاربران کیف پول‌ های دسکتاپ باید نسبت به کیف پول‌های موبایل احتیاط بیشتری داشته باشند. در ادامه چند نکته برای امنیت بیشتر کیف پول های کامپیوتر را بازگو می‌کنیم.

حتما از کیف پول خود بک‌آپ بگیرید

در بیت کوین و ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین، هر کس مسئول دارایی خود است و رمزنگاری اجازه دخالت کسی را نمی‌دهد. در صورت حذف شدن کیف پول یا خرابی دستگاهی که کیف پول روی آن نصب است، اگر از کیف پول بک آپ نداشته باشید، باید با دارایی‌هایتان خداحافظی کنید.

تمام کیف پول های معتبر کامپیوتر برای بیت کوین از قابلیت بک آپ پشتیبانی می‌کنند.

بنابراین حتماً از کیف پول خود بک آپ بگیرید و آن را در جایی امن نگهداری کنید تا در صورتی خرابی کامپیوتر، تعویض سیستم عامل و موارد مشابه، بتوانید بیت کوین‌ های خود را بازیابی کنید.

از آنتی ویروس استفاده کنید

با توجه به اینکه کامپیوترهای شخصی بسیار بیشتر از تلفن‌های همراه در معرض بدافزارها قرار دارند، پیشنهاد می‌شود بر روی کامپیوتر خود نرم‌افزار‌های ضدویروس نصب کنید.

ضدویروس‌های رایگان زیادی وجود دارد اما بهتر است با خرید اشتراک سالانه از برنامه‌های معتبرتر بهره ببرید.

مراقب لینک‌ها و نرم افزارهای مشکوک باشید

لینک‌های مشکوک را باز نکنید و از نصب نرم‌افزارهایی که از امنیت آن‌ها مطمئن نیستید خودداری کنید، چون ممکن است حاوی لینک فیشینگ یا بدافزار باشند.

نرم‌افزارها را حتما از منابع رسمی دانلود کنید چون گاهی اوقات نرم افزارهای جعلی با استفاده از نام و آیکون مشابه، خود را به جای نرم افزارهای معتبر جا می‌زنند.

چند نکته دیگر

  • به یاد داشته باشید که هر کیف پولی قابل اعتماد نیست. سعی کنید از کیف پول‌های معتبر و توصیه شده برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال خود استفاده کنید. برخی کیف پول‌ها در حقیقت بدافزار هستند.
  • پیشنهاد می‌شود اتصال اینترنت کامپیوتری که در آن کیف پول با مقدار زیادی دارایی دیجیتال وجود دارد، قطع شود. به این صورت کیف پول شما به یک کیف پول آفلاین تبدیل می‌شود که تا حد بسیاری خطرات را دور می‌کند.
  • برای اطمینان از امن بودن دارایی‌هایتان، حتما امکان پین کد را برای ورود فعال کنید. در این صورت اگر کسی پشت کامپیوتر شما بشیند، بازهم قادر به خرج کردن دارایی‌ها نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید