رایانه

تفاوت می بند ۵ گلوبال و چینی

سرانجام جدیدترین عضو از محبوب‌ترین دست‌بند تناسب‌اندام هوشمند دنیا به‌دست تحریریه زومیت رسید. تا ‌امروز، شیائومی پنج نسل از خانواده می‌ بند را معرفی کرده است که آخرین آن‌ها می بند ۵ شیائومی (Xiaomi Mi Band 5) درمقایسه‌با مدل پیشین، می بند ۴، تفاوت‌های عمده‌ای به‌خود می‌بیند و باکیفیت‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد. اگر می ‌بند ۵ شیائومی را نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی می ‌بند 4 بنامیم، بی‌راه نگفته‌ایم؛‌ چراکه اگر اختلاف ۰٫۲ اینچی نمایشگر را در نظر نگیریم، تشخیص آن‌ها از یکدیگر بسیار دشوار خواهد بود. باوجوداین، تغییرات ظاهری می‌بند ۵ به نمایشگر آن محدود نمی‌شود. برای مثال، در پنل جلویی شیشه‌ی 2.5D را شاهد هستیم که پیش‌تر مشابه آن را در نسل سوم دیده بودیم.

پیش از مطالعه‌ی بررسی عمیق زومیت از این گجت، برای آشنایی بیشتر با شیائومی می‌ بند ۵، می‌توانید ویدئو نگاه نزدیک زومیت را تماشا کنید:


تماشا در یوتیوب | تماشا در آپارات | تماشا در IGTV



طراحی و صفحه‌نمایش

شیائومی می‌بند ۵ شباهت‌های بسیاری با نسل پیشین دارد؛ اما بهبود‌های چشمگیری در طراحی و کیفیت ساخت به‌خود می‌بیند. برای نمونه، ابعاد کلی دست‌بند درمقایسه‌با نسل پیشین چند میلی‌متر بزرگ‌تر شده است. به‌طور کلی تا پیش از اینکه اطرافیان نمایشگر را نبینند، احتمالا متوجه نخواهند شد که شما می‌بند ۵ به‌دست کرده‌اید. متأسفانه براثر اختلاف در ابعاد دستگاه، بندهای نسل پیشین با می بند ۵ سازگار نیستند.

در نگاه نخست، متوجه بهبود نمایشگر در‌مقایسه‌با ‌می‌ بند ۴ خواهید شد. می بند ۴ نمایشگری ۰/۹۵ اینچی دارد؛ درحالی‌که اکنون نسل پنجم از نمایشگر ۱٫۱ اینچ با رزولوشن ۲۹۴ در ۱۲۶ پیکسل بهره می‌برد. با وجود حاشیه‌های کمتر، دست‌بند فضای بیشتری (درحدود ۱۲ خط متن درمقایسه‌با ۱۰ خط در نسل قبل) برای گنجاندن اطلاعات در خود دارد. روی کاغذ، صفحه‌نمایش دست‌بند ۲۰ درصد بزرگ‌تر از نسل قبل شده است. رنگ‌ها با توجه به صفحه‌نمایش AMOLED جذابیت بیشتری دارند و عمق رنگ مشکی هم با توجه به سازوکار چنین پنل‌هایی، عالی ارزیابی می‌شود.

روشنایی نمایشگر می بند ۵ با بهبودی چشمگیر اکنون به عدد ۴۵۰ نیت رسیده است که‌ تأثیر مستقیمی بر عملکرد دست‌بند زیر نور خورشید می‌گذارد. نمایشگر با شدت روشنایی حداکثری بسیار پرنور و شفاف به‌نظر می‌آید؛ اما در فضای داخلی، نور زیاد کمی آزاردهنده می‌شود؛ چراکه می بند ۵ حسگری برای تنظیم خودکار روشنایی نمایشگر ندارد و باید بسته به محیط، روشنایی را به‌‌صورت دستی تنظیم کنید‌؛ البته قابلیت Night Mode می‌تواند اندکی از شدت فشار وارد به چشمان کاربر در محیط‌های تاریک بکاهد.

در قسمت پشتی دستگاه، حسگر اپتیکال ضربان قلب و پین‌های اتصال شارژر و لوگو شرکت شیائومی به‌چشم می‌خورد، علاوه‌براین، می بند ۵ از حسگر شتاب‌سنج و حسگر فشارسنج (بارومتر) و حسگر ژیروسکوپ بهره‌مند است. شارژر دستگاه تفاوت فاحشی با شارژرهای پیشین دارد؛ چراکه شارژر مغناطیسی جدید می ‌بند ۵ بدون جداکردن بند به پشت دستگاه متصل می‌شود.

در نسل‌های قبلی، برای شارژ دستگاه مجبور بودیم بدنه‌ی می ‌بند را از دست‌بند جدا کنیم؛ اما خوشبختانه این مشکل در می بند ۵ کاملا برطرف شده است. با استفاده از شارژر می‌ بند ۵، می‌توان می ‌بند ۴ را نیز شارژ کرد؛ اما به‌دلیل فقدان خاصیت مغناطیسی، شارژر به بدنه متصل نخواهد شد. مدت‌زمان لازم برای شارژ کامل Mi Band 5 به دو ساعت می‌رسد. در حالت کلی با توجه به ابعاد بزرگ‌تر می ‌بند 5، امکان استفاده از لوازم جانبی نسل‌های قبلی، نظیر بندها در نسل پنجم فراهم نیست. 

نرم‌افزار

می بند ۵ برای راه‌اندازی اولیه به جفت‌شدن با نرم‌افزار Mi Fit شیائومی ازطریق بلوتوث نیاز دارد که برای اندروید و آی‌اواس دردسترس است. با استفاده از اپلیکیشن می‌فیت، می‌توانید عملکرد خود در فعالیت‌های ورزشی مختلف، اعم از بدمینتون و بسکتبال و پینگ‌پنگ را بررسی کنید. افزون‌براین، امکان ثبت فعالیتی خاص نیز وجود دارد تا دست‌بند بتواند سلامت شما و میزان مصرف کالری حین انجام آن را پایش کند.

صفحه‌ی اصلی می ‌بند 5 تاریخ و ساعت و اطلاعات دیگری همچون تعداد قدم‌های روزانه و ضربان قلب را نمایش می‌دهد. برای رفتن به صفحات دیگر همچون صفحه‌ی تمرین‌های ورزشی، اندازه‌گیری ضربان قلب، استرس، اعلان‌های دریافتی و سایر امکانات می ‌بند به‌سادگی از سوایپ به سمت بالا و پایین و برای بازگشت به صفحات قبلی، از سوایپ از سمت چپ به راست می‌توانید استفاده کنید. دکمه‌ی لمسی دایره‌ای‌شکل پایین نمایشگر هم برای بازگشت به صفحه‌ی قبل یا روشن‌کردن دست‌بند به‌کار می‌رود. اگر در صفحه‌ی اصلی باشید، با سوایپ به سمت چپ و راست می‌توانید از ویجت‌ها به‌راحتی استفاده کنید. امکان شخصی‌سازی ویجت‌ها یا اضافه‌ و حذف کردن آن‌ها در منو تنظیمات وجود دارد.

چیدمان صفحات Mi Band 5 به‌سادگی در نرم‌افزار می فیت شخصی‌سازی می‌شوند و بیش از ۱۰۰ واچ‌فیس در نرم‌افزار برای شخصی‌سازی بهتر ظاهر دست‌بند دردسترس قرار دارد. واچ‌فیس‌های متحرک جدید برگرفته از شخصیت‌های سریالی و انیمیشن محبوب مانند Neon Genesis Evangelion ،Case Closed ،Hatsune Miku و SpongeBob SquarePants یکی از جذابیت‌های بصری دست‌بند شیائومی به‌حساب می‌آید. درکنار واچ‌فیس‌های پیش‌فرض، همواره توسعه‌دهندگان می‌توانند برای می ‌بند اپلیکیشن‌های گوناگونی توسعه دهند تا امکان استفاده از واچ‌فیس‌های متنوع‌تری فراهم باشد.

در نرم‌افزار می بند 5، ابزارهای کاربردی‌ همانند تایمر، کرنومتر، ریموت شاتر دوربین، کنترل پخش موسیقی و قابلیت Find Device برای پخش صدای بلند بوق از گوشی وجود دارد. قابلیت Do Not Disturb یا به‌اختصار DDN نیز در منو وجود دارد تا به‌کمک آن از دست ویبره و اعلانیه‌های پی‌در‌پی خلاص شوید.

می ‌بند 5 اسپیکری برای پخش صدا ندارد؛ اما برای آگاه‌سازی کاربر، از ویبره‌ای نسبتا قدرتمند بهره می‌گیرد که حس ناخوشایندی به شخص انتقال نمی‌دهد. ابزار کنترل پخش موسیقی به شما امکان پخش و مکث موسیقی یا رفتن به قطعه‌ی بعدی و قبلی یا تنظیم صدای پخش موسیقی از گوشی را می‌دهد؛ اما با توجه به ریزبودن دکمه‌ها، امکان استفاده از این ویژگی چندان آسان نیست.

نسل پنجم دست‌بند سلامت شیائومی امکان دریافت اعلان‌ها و تماس‌های ورودی گوشی همراه شما را در خود دارد؛ اما با توجه به ماهیت دست‌بند، امکان پاسخ‌دادن به تماس یا پیام‌های دریافتی فراهم نیست. بدین‌‌ترتیب، کاربر فقط می‌تواند تماس را رد یا بی‌صدا کند.

می بند 5 به‌لطف ابعاد بزرگ نمایشگرش در‌مقایسه‌ با رقبا می‌تواند تعداد نویسه‌های بیشتری را در اعلان‌ها نمایش دهد. برای مثال، در یک پیام واتساپ یا پیام کوتاه تمام نویسه‌های پیام نمایش داده می‌شود. مشابه نسل قبل، پشتیبانی از زبان‌ فارسی در می‌بند وجود ندارد و حروف به‌صورت جدا از هم و برعکس نمایش داده می‌شوند. این وضعیت بهتر از دسبتندهای سابق شیائومی است که نویسه‌ها را به‌صورت مستطیل نمایش می‌دادند؛ اما امیدواریم در می ‌بند ۶ یا به‌صورت به‌روزرسانی برای می ‌بند ۵ این مشکل کاملا حل شود.

سلامتی

می ‌بند ۵ در دسته‌ی دست‌بندهای سلامتی جای می‌گیرد و ویژگی‌های سلامتی این دسته توجه ویژه‌ای را می‌طلبد؛ چراکه نتایج به‌دست‌آمده از آن‌ها می‌تواند در زندگی‌مان تأثیرگذار باشد. می بند ۵ با وجود برچسب قیمتی اقتصادی‌اش، ویژگی‌های سلامتی جالبی دارد که درادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از می بند ۵ به‌طور مستقل می‌توان برای فعالیت‌های ورزشی استفاده کرد؛ اما به‌دلیل فقدان GPS داخلی دیگر نمی‌توان از حالت‌های ورزشی مثل دوچرخه‌سواری یا دویدن در فضای باز استفاده کرد؛ چراکه چنین فعالیت‌هایی به GPS برای محاسبه‌ی مسافت طی‌شده نیاز دارند. برای بهره‌مندی از تمام ویژگی‌های این دست‌بند، باید به اپلیکیشن می فیت متصل بود.

می بند ۵ درزمینه‌ی پایش میزان خواب از الگوریتم مشابه فیت‌بیت‌های گوگل استفاده می‌کند و می‌تواند به‌صورت خودکار خواب شما را به‌همراه داده‌هایی نظیر ضربان قلب و تشخیص حرکات در طول خواب و میزان خواب عمیق و سبک را بسنجد. شیائومی می‌گوید با کمک چنین داده‌هایی و پردازش الگوی خواب می‌توان کیفیت خواب را به‌دقت سنجید و امکان بهبود کیفیت خواب کاربر را فراهم آورد. در بررسی‌های زومیت، درحالی‌که دو دست‌بند آنر بند ۵ و می‌ بند ۵ را در دست داشتیم، پس از بیداری ناگهانی و سپس خوابیدن مجدد، می‌ بند ۵ این بیداری را لحاظ نکرد؛ اما آنر بند آن را ثبت کرد. می ‌بند ۵ همانند نسل‌های پیشین، می‌تواند ضربان قلب را به‌صورت ۲۴ ساعته و براساس تنظیماتی بسنجد که کاربر برای دوره‌های اندازه‌گیری ضربان تعیین می‌کند. این ویژگی که به فعالیت همیشگی حسگر اپتیکال ضربان‌سنج در دوره‌های زمانی مشخصی منجر می‌شود، مصرف باتری را به‌طرز محسوسی افزایش می‌دهد.

برخلاف انتظار، تفاوت‌ بین نسخه‌ی گلوبال و چین زیاد است. علاوه‌بر فقدان دستیار صوتی (XiaoAI) و NFC، از حسگر سنجش سطح اکسیژن خون در نسخه‌ی گلوبال می بند ۵ نیز خبری نیست؛ البته می‌توان نسخه‌ی NFC می بند ۵ را به‌سختی در بازار کشورمان هم پیدا کرد.

درحالی‌که می‌ بند ۴ تنها از ۶ حالت ورزشی پشتیبانی می‌کند، می بند ۵ با ۱۱ حالت ورزشی سازگار است. علاوه‌بر‌این، افزایش کیفیت پایش حرکات را نیز در نسخه‌ی جدید می‌ بند شاهد هستیم. برای پایش وضعیت ورزشی در استخر هم با وجود استاندارد 5ATM (همانند می ‌بند ۴) می‌توان بدون نگرانی در استخر شنا کرد و به حمام رفت. 

حالت‌های ورزشی می ‌بند ۵ به‌شرح زیر است:

  • دو خارجی
  • تردمیل
  • دوچرخه‌سواری آزاد
  • دوچرخه سالنی
  • پیاده‌روی
  • تمرین الپتیکال
  • دستگاه قایق‌رانی
  • یوگا
  • طناب‌زنی
  • شنا استخر
  • تمرین آزاد

پارامتر جدیدی که در می ‌بند ۵ شاهدش هستیم، ‌PAI یا Personal Activity Index به‌معنی شاخص فعالیت شخصی است که صرفا برای تشویق افراد به فعالیت و کسب رتبه و امتیاز بیشتر مربوط می‌شود. به‌موجب این قابلیت می بند ۵ براساس ضربان قلب و فعالیت‌های روزانه‌تان امتیازی برای شما در نظر می‌گیرد که در بازه‌های ۱۰۰ هفته‌ای جمع‌آوری و بررسی می‌شود.

قابلیت ویژه‌ای که برای بانوان در می ‌بند ۵ در نظر گرفته ‌شده، امکان ثبت و بررسی وضعیت قاعدگی است؛ بدین‌صورت که با جمع‌آوری داده‌های مربوط به سیکل قاعدگی و تخمک‌گذاری و تجمیع آن با وضعیت استرس می‌تواند نتایج جالب و پیشنهادهایی برای کاهش استرس در این دوران ارائه دهد. می‌ بند 5 بخش مخصوصی در منو اصلی ساعت به‌عنوان تمرین تنفس دارد تا از یک تا پنج دقیقه تمرین تنفس برای آرامش ذهن و بدن ارائه دهد.

باتری

درزمینه‌ی شارژدهی و عمر باتری، بهبود چشمگیری را شاهد نیستیم. ظرفیت باتری می ‌بند ۵ با کاهش ۱۰ میلی‌آمپرساعتی درمقایسه‌با نسل پیشین خود، اکنون ظرفیتی برابر با ۱۲۵ میلی‌آمپرساعت دارد؛ موضوعی که با توجه به بزرگ‌ترشدن نمایشگر می‌تواند درنهایت به کاهش شارژدهی بینجامد.

در بررسی‌های ما، در مدت پنج روز با دریافت اعلان‌های گوشی و پایش مداوم ضربان قلب و وضعیت خواب شارژ باتری تقریبا به ۵۰ درصد کاهش یافت و در‌نهایت حداکثر ۱۰ روز دوام آورد؛ اما با استفاده‌ی حداقلی از ویژگی‌های دست‌بند و دریافت‌نکردن اعلان‌ها، Mi Band 5 می‌تواند حداکثر تا دو هفته شما را همراهی کند.

جمع بندی

دست‌بندهای سلامت شیائومی گجت‌های جذاب و مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند؛ اما به‌طرز عجیبی در داخل کشورمان با توجه به قیمت دلاری‌شان، برچسب قیمتی گرانی دارند؛ موضوعی که می‌تواند این گجت جذاب را از سبد خرید بسیاری از کاربران مشتاق خارج کند. قیمت دست بند هوشمند شیائومی می بند ۵ معادل ۱۸۹ یوآن (۲۶ دلار) برای مدل استاندارد و ۲۲۹ یوآن (۳۰ دلار) برای مدل NFC اعلام شده است. 

می بند ۵ باتوجه‌‌به بهبودهایی ازجمله طراحی شکیل‌تر، جنس بدنه‌ی مطلوب‌، نمایشگر بزرگ‌تر و ویژگی‌های نرم‌افزاری بهبودیافته‌ گزینه‌ی مناسبی برای خرید است؛ اما کاربران می ‌بند ۴ باید کمی تأمل کنند و از خود بپرسند: آیا می ‌بند ۵ باتوجه‌‌به عمر باتری کمتر و وضعیت ارزی ایران، ارزش خرید دارد یا خیر؟ 

می بند ۵ را فروشگاه اینترنتی دارسو برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است. دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی می‌بند ۵ شیائومی چیست؟

نکات مثبت

  • صفحه‌نمایش بزرگ و رنگ‌های جذاب
  • حالت‌های تمرینی جدید و بهبود عملکرد در پایش‌های سلامتی
  • شارژر آهن‌ربایی جدید
  • تنوع واچ‌فیس‌ها و بندهای قابل‌تهیه در بازار

نکات منفی

  • عمر باتری کمتر
  • فقدان NFC و دستیار صوتی و حسگر پایش سطح اکسیژن خون (در نسخه‌ی گلوبال)
  • ناسازگاری با زبان فارسی
بیشتر بخوانید:

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]
شیائومی 12S احتمالاً با تراشه Snapdragon 8+ Gen1 و ۱۲ گیگابایت رم عرضه خواهد شد
سامسونگ احتمالاً اواخر سال ۲۰۲۲ از مچ‌بند هوشمند گلکسی فیت 3 رونمایی خواهد کرد
دستبند شیائومی Band 7 در اروپا احتمالاً با قیمت ۵۰ تا ۶۰ یورو عرضه خواهد شد


اوایل فروردین امسال بود که شیائومی، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پوشیدنی‌های هوشمند بعد از اپل، ششمین نسل از دست‌بند محبوب خود را به نام می بند 6 (Mi Band 6) روانه‌ی بازار کرد.

می بند 6 که به فاصله‌ی تقریبا یک سال از می بند ۵ عرضه شد، تقریبا قابلیت‌های مشابه نسل قبلی را ارائه می‌دهد، با این تفاوت که از نمایشگر AMOLED بزرگ‌تری بهره می‌برد که به خوبی تا گوشه‌های دست‌بند کشیده شده است. به‌علاوه، چینی‌ها قابلیت بسیار کاربردی سنجش SpO2 برای پایش میزان اکسیژن خون را که تنها در نسخه‌ی چینی دارای NFC می بند 5 حضور داشت، برای نسخه‌ی گلوبال نیز فعال کرده‌اند. 

شیائومی در نسل ششم دست‌بند هوشمند و بسیار محبوب خود از شارژر مغناطیسی می بند ۵ بهره می‌برد؛ همان شارژری که بدون نیاز به جدا کردن بند، به‌راحتی به پشت دستگاه متصل می‌شود.  


با نگاهی سریع به پشت جعبه‌ی می بند 6 با بارزترین ویژگی‌های آن آشنا می‌شویم که این دست‌بند را به انتخابی جذاب و اقتصادی‌تر نسبت به رقبا تبدیل کرده‌اند؛ ویژگی‌هایی از قبیل پایش ۲۴ ساعته‌ی ضربان قلب، سنجش میزان اکسیژن خون، پایش سطح استرس، شاخص فعالیت شخصی برای تشویق کاربر به انجام فعالیت برای بهبود سلامت قلب و ریه ها و البته شارژدهی دو هفته‌ای باتری. 

اگر به دنبال خرید دست‌بند سلامتی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه و در عین حال قابلیت‌های کاربردی و گوناگون هستید، با بررسی می بند 6 همراه باشید. 


طراحی و کیفیت ساخت می بند 6

شیائومی در طراحی می بند 6 تغییرات چشمگیری نسبت به نسل قبلی ایجاد نکرده و در نمایشگر آن از همان طراحی بیضی شکل همیشگی با گوشه‌های خمیده بهره برده است. به همین خاطر اگر این دو دست‌بند را کنار هم بگذارید و نگاهی سرسری به آن‌ها بیاندازید، به‌سختی می‌توانید آن‌ها را از هم تشخیص دهید؛ البته خود می بند 5 نیز تفاوت ظاهری فاحشی با مدل پیشینش نداشت؛ به‌نظر می‌رسد شیائومی به اصل «سری را که درد نمی‌کند،‌ دستمال نمی‌بندند» اعتقاد دارد. 

مهم‌ترین تغییری که در ظاهر می بند 6 شاهد هستیم، افزایش ۰٫۴۶ اینچی قطر صفحه‌نمایش AMOLED آن است. طراحان شیائومی در اقدامی جالب‌توجه برای افزایش ۵۰ درصدی ابعاد پنل امولد می بند 6، دست به ابعاد آن نزده و تنها دکمه لمسی پایین را حذف کرده‌اند تا بدین ترتیب صفحه‌نمایش تا گوشه‌های دستگاه کشیده شود و تمام فضای قابل‌دسترس را فرابگیرد.

مزیت تصمیم شیائومی به ثابت نگه داشتن ابعاد می بند 6 این است که می‌توانید لوازم جانبی نسل قبلی، نظیر بندها را برای مدل جدید نیز به کار ببرید؛ درحالی‌که به‌خاطر تغییر ابعاد می بند 5، امکان استفاده از بندهای می بند 4 برای آن فراهم نبود. 

می بند 6 نسبت به نسل قبلی خود تنها ۰٫۹ گرم سنگین‌تر است و وزنی معادل ۱۲٫۸ گرم دارد؛ اگر این عدد را با وزن ۳۰٫۵ گرمی اپل واچ 6 یا فیت بیت سنس ۴۵٫۹ گرمی مقایسه کنید، متوجه سبکیِ می بند 6 خواهید شد؛ وزن دست‌بند روی مچ دست به‌سختی احساس می‌شود؛ به همین خاطر می‌توان می بند 6 را در تمام طول شبانه‌روز به دست داشت. 

وزن کمِ می بند ۶ به‌ویژه از این جهت اهمیت دارد که برای استفاده از قابلیت پایش ۲۴ ساعته‌ی ضربان قلب و کیفیت خواب باید دست‌بند را به‌صورت مداوم در دست داشته باشید؛ اگر از آن دسته افرادی نباشید که صِرف قرار گرفتن ساعت یا دستبند روی مچ دست هنگام خواب برای شما آزاردهنده است، می‌توانید بدون مشکل و در طول شبانه‌روز از می بند 6 خود استفاده کنید.

نمایشگر کشیده‌ی می بند 6 روی مچ‌های باریک جلوه‌ی زیباتری از صفحه‌نمایش‌های مربعی دارد و سوراخ‌های بند آن به اندازه‌ای است تا برای ثابت شدن روی مچ با هر اندازه مناسب باشد؛ این موضوع به‌خصوص برای پایش‌ سلامت بسیار اهمیت دارد؛ چرا که برای افزایش دقت، حسگرها باید در فاصله‌ای ثابت از پوست قرار بگیرند. 

می بند 6 همچنین دارای مقاومت در برابر نفوذ آب 5ATM است؛ بدین‌مفهوم که می‌تواند فشار آب تا عمق ۵۰ متری را به‌مدت ۱۰ دقیقه تاب بیاورد و طبق گفته‌ی شیائومی، می‌توان از می بند 6 در استخر و برای اندازه‌گیری تعداد حرکات دست و پا هنگام شنا استفاده کرد؛ البته ما امکان تست‌کردن نفوذ‌ناپذیری می بند 6 در عمق ۵۰ متری آب را نداشتیم؛ اما پاشیدن مستقیم آب، مشکلی برای دستبند ایجاد نکرد و می‌توان آن را زیر دوش آب به دست داشت. 

در پشت دستگاه حسگرها و پین‌های اتصال شارژر به چشم می‌خورد. شیائومی از می بند ۵ به بعد از درگاه مغناطیسی برای شارژر استفاده می‌کند تا کاربر برای شارژ کردن نیازی به جدا کردن بند از بدنه‌ی اصلی دستگاه نداشته باشد.

چینش حسگرها در می بند ۶ کمی از می بند ۵ متفاوت است، شاید به این خاطر که حسگر اپتیکال ضربان قلب حالا می‌تواند میزان اکسیژن خون (SpO2) را نیز بسنجد. قابلیت کاربردی سنجش SpO2 تنها در نسخه‌ی چینی دارای NFC می بند ۵ موجود بود؛ اما حالا نسخه‌ی گلوبال می بند ۶ نیز از آن بهره می‌برد. علاوه‌براین، می بند ۶ حسگرهای فشارسنج، شتاب‌سنج و ژیروسکوپ را نیز در بطن خود دارد.

بدنه می بند 6 مشکی است و با بند مشکی سیلیکونی به‌فروش می‌رسد که چندان جلب توجه نمی‌کند. با این حال، بندهایی در پنج رنگ آبی، نارنجی، زرد، زیتونی و کرمی نیز برای آن در بازار موجود هستند؛ البته از آنجایی که می بند 6 ابعاد یکسانی با نسل قبلی دارد، می‌توانید از بندهای می بند 5 نیز استفاده کنید؛ یا اگر قصد آپگرید کردن می بند خود را ندارید، می‌توانید از بندهای جدید می بند 6 برای می بند 5 بهره ببرید.

تعویض بندها به‌سادگی انجام می‌شود. براساس بررسی‌های ما، به‌دست‌داشتن می بند 6 به‌طور مداوم باعث عرق کردن نمی‌شود. بررسی می بند 6 از سوی زومیت نشان می‌دهد که پوست‌های حساس هم به بند سیلیکونی آن واکنش نشان نمی‌دهند. شاید تنها ایرادی که بتوان به بند می بند 6 گرفت که البته در می بند ۵ هم وجود داشت، فرورفتگی بالا و پایین زیر محل قرارگیری نمایشگر باشد که در دراز مدت می‌تواند محل تجمیع گرد و غبار باشد؛ البته تمیز کردن دستبند کار سختی نیست و برای جلوگیری از پیش‌آمدن حساسیت‌های احتمالی توصیه می‌شود، به‌صورت مداوم دستگاه را تمیز کنید. 

می بند ۶ مشابه نسل‌های قبلی این مچ‌بند و مچ بندهای رقیب، فاقد اسپیکر است؛ اما از ویبره بهره می‌برد. 


نمایشگر می بند 6

دست‌بندهای هوشمند شیائومی در سری‌های مختلف از تفاوت ظاهری چشم‌گیری برخوردار نیستند و در نگاهی اجمالی به سختی می‌توان تفاوت آن‌ها را تشخیص داد. با این حال، با کمی دقت در نمایشگر می بند ۶ متوجه تغییر قابل‌توجهی در قسمت انتهایی پنل می‌شویم. طراحان شیائومی در اقدامی مبتکرانه برای افزایش اندازه‌ی نمایشگر، به‌جای تغییر ابعاد آن، دکمه‌ی لمسی پایین پنل را به‌همراه تمام حاشیه‌های آن حذف کرده‌اند. بدین ترتیب اندازه‌ی نمایشگر از ۱٫۱ اینچ در می بند ۵ به ۱٫۵۶ اینچ در می بند جدید، یعنی حدود ۵۰ درصد، افزایش یافته و تا کنار گوشه‌های گرد دستگاه کشیده شده است.  

در می بند ۶ شاهد بهبود چشم‌گیر رزولوشن نمایشگر از ۲۹۴ × ۱۲۶ پیکسل به ۴۸۶ × ۱۵۲ پیکسل با تراکم ۳۲۶ پیکسل‌براینچ هستیم. صفحه‌نمایش AMOLED این دست‌بند به سبک نسل پیشین طیف جذاب و براقی از رنگ‌ها را به‌نمایش می‌گذارد و عمق رنگ مشکی نیز در آن بسیار عالی ارزیابی می‌شود. شیائومی روشنایی صفحه‌نمایش را ۴۵۰ نیت اعلام می‌کند؛ بررسی‌های ما نیز خوانایی بسیار خوب آن زیر نور آفتاب را تأیید می‌کند. 

نور نمایشگر می بند ۶ به‌صورت خودکار و بسته به شرایط محیط تغییر نمی‌کند و برای تغییر نور پنل باید به‌طور دستی اقدام کرد. درضمن، گزینه‌ای هم برای روشن نگه داشتن مداوم صفحه‌نمایش وجود ندارد؛ اما قابلیت Raise-to-Wake دست‌بند که باعث می‌شود صفحه‌نمایش با بلند کردن دست روشن شود، به‌خوبی عمل می‌کند و از این جهت هیچ مشکلی برای مشاهده زمان با وجود خاموش بودن صفحه‌نمایش در حالت عادی وجود ندارد.

با وجود تمام بهبودهای حاصل‌شده، پوشش نمایشگر می بند ۶ از لحاظ مقاومت تغییری نسبت به نسل قبلی تجربه نمی‌کند و همچنان در برابر خش آسیب‌پذیر است و البته از همان درجه‌بندی ضدآب 5ATM بهره می‌برد که اجازه می‌دهد دست‌بند در عمق ۵۰ متری آب دوام بیاورد. طبق توصیه‌ی شیائومی، پوشیدن می بند ۶ زیر دوش آب یا هنگام شنا مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما نباید از آن در سونا و شیرجه استفاده کرد. 


نرم‌افزار و رابط کاربری می بند 6

شیائومی برای دست‌بندهای هوشمند خود اپلیکیشن اختصاصی Wear را ارائه می‌دهد که نسبت به اپلیکیشن Mi Fit ظاهر زیباتری دارد؛ اما کارایی چندانی ندارد. به‌همین خاطر، جفت‌کردن می بند 6 با اپلیکیشن Mi Fit توصیه می‌شود. هر دو اپلیکیشن را می‌توانید به‌صورت رایگان از فروشگاه‌های پلی استور و اپ استور دانلود کنید.

دانلود Wear برای اندروید
دانلود Wear برای iOS
دانلود Mi Fit برای اندروید
دانلود Mi Fit برای iOS

می بند۶ با سیستم‌عامل اختصاصی سازگار با اندروید و iOS عرضه می‌شود و از طریق بلوتوث نسخه‌ی 5.0 یا بالاتر به گوشی متصل می‌شود و با تمام گوشی‌های مجهز به اندروید 5.0 یا iOS 10 و بالاتر کار می‌کند. 

رابط کاربری می بند ۶ بسیار ساده و نسبت به نسل قبلی تقریبا بدون تغییر مانده است؛ فقط حالا آیکون‌ها روی صفحه‌نمایش بزرگ‌تری قرار گرفته‌اند. می بند ۶ از تمام اعلان‌ها نظیر ایمیل، تماس‌ها، اس‌ام‌اس، آلارم و همچنین اعلان‌های اکثر اپلیکیشن‌ها نظیر تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، تقویم و بازی‌های مختلف مانند Pokemon Go پشتیبانی می‌کند. این اعلان‌ها به‌خوبی به می بند ۶ منتقل می‌شوند؛ اما پاسخ‌دادن به هیچ‌یک از آن‌ها با دستبند ممکن نیست، صرفا می‌توان از طریق مچ‌بند تماس را رد کرد.

می بند ۶ اولین مچ‌بند سلامت شیائومی است که به کاربران اجازه می‌دهد به نوعی به پیامک‌ها پاسخ بدهند. این قابلیت در نسخه 1.0.1.32 سیستم عامل می بند ۶ فعال شده و کاربران برای استفاده از آن لازم است مچ‌بند خود را از طریق بلوتوث و به کمک جدیدترین نسخه اپلیکیشن Mi Fit به‌روزرسانی کنند. 

قابلیت پاسخ‌دهی به SMS فقط به صورت پیام‌های از پیش تعیین شده و به زبان انگلیسی ممکن است و در موقعیت‌هایی که دسترسی به گوشی برای شما ممکن نیست، مثلا هنگام رانندگی یا حضور در جلسه، به‌کار می‌رود.

پیغام‌های فارسی بدون هیچ مشکلی در می بند ۶ به‌نمایش درمی‌آیند؛ اما برخی ایموجی‌ها به‌صورت مربع نشان داده می‌شوند؛ البته می بند ۶ از تعداد بیشتری ایموجی در مقایسه به نسل قبلی پشتیبانی می‌کند. 

می بند ۶ فاقد حافظه‌ی ذخیره‌سازی برای ذخیره‌ی آهنگ است؛ اما به‌کمک ویجت Music می‌توانید موسیقی درحال‌پخش روی گوشی را در محیط مچ‌بند کنترل کنید. در بخش استور اپلیکیشن Mi Fit نیز می‌توانید واچ فیس‌های متعددی را برای تغییر ظاهر محیط مچ‌بند دانلود کنید یا از تصویر پس‌زمینه‌ی دلخواه روی قالب انتخاب‌شده استفاده کنید. 

از آنجایی که می بند ۶ فاقد دکمه‌ی لمسی است، دسترسی به ویجت‌ها و تنظیمات تنها از طریق سوایپ صورت می‌گیرد. سوایپ به بالا یا پایین دسترسی به منوی اصلی و ویجت‌ها را فراهم می‌سازد و سوایپ به چپ و راست میان‌برها را نشان می‌دهد. در می بند ۵،‌ دکمه‌ی لمسی به عنوان گزینه خانه یا بازگشت به مرحله قبلی به کار می‌رفت، اما در نبود آن باید انگشت‌تان را از چپ به راست بکشید تا یک مرحله به عقب برگردید.  


قابلیت‌های سلامتی می بند 6

می اسمارت بند ۶ به خانواده‌ی مچ‌بندهای سلامت تعلق دارد و از این جهت، قابلیت‌های مربوط به پایش سلامت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. 

در بین قابلیت‌ها‌ی گوناگون می بند ۶، شاید اغراق نباشد بگوییم پایش سطح اکسیژن خون یا همان SpO2 بیشتر از هر مورد دیگری مورد توجه کاربران قرار دارد. این قابلیت که در روزهای همه‌گیری کرونا بسیار کاربردی است، در نسخه‌های قبلی می بند وجود نداشت؛ اما حالا یکی از گزینه‌های جذاب برای خرید مچ‌بند مقرون‌به‌صرفه‌ی شیائومی به‌حساب می‌آید. 

SpO2 نسبت تعداد گلبول‌های قرمز حامل اکسیژن به کل گلبول‌های قرمز خون را نشان می‌دهد که برای ریه‌های سالم، باید بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد باشد. چنانچه SpO2 کمتر از ۹۰ درصد باشد، ممکن است نشانی از انواع بیماری‌های قلبی، تنفسی یا حتی وجود ویروس کرونا در بدن باشد. 

در بررسی زومیت، پایش SpO2 می بند ۶ با ضریب دقت بسیاری بالایی اندازه‌گیری شد. می بند ۶ هم‌زمان با سنجش SpO2، ضربان قلب را نیز با دقت بالا اندازه می‌گیرد و در همان صفحه‌، نمایش می‌دهد.

از دیگر قابلیت‌های سلامتی می بند ۶ می‌توان به پایش کیفیت خواب، اطلاعات مربوط به تمرینات ورزشی،‌ پایش ۲۴ساعته‌ی میزان استرس، تمرینات تنفسی برای کاهش استرس، هوش فعالیت شخصی برای تشویق افراد به فعالیت و کسب امتیاز و پایش سلامت بانوان و ثبت و بررسی وضعیت عادت ماهانه اشاره کرد. 

درحالی‌که پایش اکسیژن خون می بند ۶ با دقت بسیار بالایی انجام می‌شود، پایش کیفیت خواب آن که براساس تغییرات ضربان قلب، طول خواب، خواب عمیق و سبک و چرخه خواب REM را بررسی می‌کند، گاهی با مشکلاتی همراه است و مثلا خواب سبک را با دقت بالا ثبت نمی‌کند؛ البته این قابلیت در می بند ۵ هم دارای ضعف‌هایی بود که در می بند 6 بهبود اندکی تجربه می‌کند؛ البته در بررسی می اسمارت بند 6 از سوی زومیت، زمان به خواب رفتن و از خواب بیدار شدن به‌طور دقیق ثبت شده بود. 

قابلیت PAI یا «هوش فعالیت شخصی» می بند 6 یک دید کلی درباره‌ی سلامت قلب کاربر ارائه می‌دهد، به این شکل که هر فعالیت روزانه به امتیاز شما اضافه می‌کند. فعالیت‌های جسمی سنگین که ضربان قلب را افزایش می‌دهند، از امتیاز بیشتری برخوردار هستند. اگر بتوانید امتیاز PAI خود را در روز بالای ۱۰۰ نگه دارید، قلب و ریه‌های شما در وضعیت سلامتی بهتری قرار خواهند گرفت. 


امکانات و قابلیت‌های دیگر می بند 6

با کشیدن انگشت به سمت بالا یا پایین روی واچ فیس، منوی اصلی و داده‌های مربوط به میزان پیاده‌روی و مصرف کالری، ضربان قلب، میزان اکسیژن خون (SpO2)، اعلان‌ها، ورزش روزانه، رویدادها، آلارم، آب‌و‌هوا، ویجت کنترل پخش موسیقی، ساعت جهانی، تنظیمات و گزینه‌ی «More»، شامل تایمر، زمان‌سنج، ردیابی دستگاه و شاتر دوربین، نمایش داده می‌شود. 

سوایپ چپ یا راست روی واچ فیس میان‌برهایی را که می‌توانید خودتان تنظیم کنید،‌ از جمله شاتر دوربین و آب‌و‌هوا، نشان می‌دهد.

می اسمارت بند ۶ قابلیت ردیابی ۳۰ مدل مختلف ورزش را دارد که ۱۶ مدل از می بند ۵ بیشتر است. این ورزش‌های جدید، بسکتبال، زومبا، بدمینتون، تمرینات اینتروال (HIIT)، اسکی روی یخ، پیلاتِس، رقص خیابانی و بوکس را شامل می‌شوند. 

مچ‌بند جدید شیائومی ۶ حالت ورزشی را به‌طور خودکار ردیابی می‌کند که پیاده‌روی، دو، تردمیل، دوچرخه سواری، تمرین الپتیکال و قایق‌رانی را شامل می‌شود. حالت تشخیص خودکار بدین‌صورت است که مچ‌بند متوجه می‌شود چه وقت در حال استفاده از تردمیل هستید یا چه زمانی در حال پیاده‌روی؛ درحالی‌که ۶ حالت به‌طور خودکار ارزیابی می‌شود، ۲۴ ورزش دیگر را باید به‌طور دستی فعال کنید. 

سیستم ردیابی تمرینات ورزشی می بند ۶ اطلاعاتی از قبیل مدت ورزش، تعداد گام‌های برداشته‌شده، مسافت طی‌شده، میزان کالری و ضربان قلب را ثبت می‌کند و نمایش می‌دهد؛ البته به‌دلیل نبود GPS داخلی نمی‌توانید گوشی موبایل را در خانه بگذارید و به پیاده‌روی یا سر تمرینات ورزشی بروید. حسگر ژیروسکوپ و شتاب‌سنج می بند 6 حرکات بدن و فعالیت‌های بیرون از خانه را ردیابی می‌کند؛ اما برای نمایش دقیق مسافت طی‌شده و تعداد گام‌های برداشته‌شده همچنان باید به GPS گوشی موبایل متصل باشد.

یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی می بند ۶ حالت شب است که با فعال کردن آن، صفحه‌نمایش خاموش شده و گزینه‌ی Raise-to-Wake غیرفعال می‌شود تا با بالا‌ آوردن دست هنگام خواب، صفحه‌نمایش روشن نشود. 

در می بند ۶ می‌توانید هشدارها و یادآوری‌های خود را تنظیم کنید، قابلیت Idle Alerts را برای یادآوری بلند شدن از جا در هر یک ساعت فعال کنید، یا به کمک ویجت شاتر دوربین کنترل دوربین گوشی خود را از راه دور به دست بگیرید.

می بند ۶ بدون شک قابلیت‌های بسیاری ارائه می‌دهد؛ اما جای دو قابلیت خالی است که البته شاید برای کاربران ایرانی چندان حائز اهمیت نباشد: یکی دستیار صوتی و دیگری قابلیت NFC برای انجام تراکنش‌های بانکی؛ البته نسخه‌ی چینی می بند 6 هم از قابلیت NFC بهره می‌برد و هم به دستیار صوتی اختصاصی شیائومی مجهز است که تنها به فرمان‌های چینی پاسخ می‌دهد. قابلیت NFC برای کاربران ایرانی چندان کاربردی نیست و بود  یانبود آن تأثیر خاصی در کارایی این دست‌بند نمی‌گذارد. 


باتری می بند 6

اگر تجربه‌ی استفاده از می بندهای شیائومی را داشته باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که عمر باتری آن‌ها معمولا چالش خاصی برای کاربران ایجاد نمی‌کند؛ در واقع باتری یکی از نقاط قوت این مچ‌بند است که کاربران را از نگرانی و دردسر شارژ کردن مداوم دستگاه نجات می‌دهد. 

می بند 6 از همان ظرفیت ۱۲۵ میلی‌آمپر ساعتی می بند 5 بهره می‌برد و با وجود نمایشگر بزرگ‌تر شیائومی، همچنان همان شارژدهی ۱۴ روزه را وعده می‌دهد. مدت‌زمانی که طول می‌کشد باتری از ۵ درصد به ۱۰۰ درصد برسد نیز حدود ۲ ساعت است. 

طبق بررسی‌های ما، شارژدهی می بند 6 بسیار رضایت‌بخش بود؛ به‌طوری‌که در ۷ روز در شرایطی که دستبند در هر دقیقه ضربان قلب را می‌سنجید، ظرفیت باتری تنها ۳۶ درصد کاهش داشت. اگر تمامی قابلیت‌های می بند خود را هم‌زمان فعال نکنید و به نوعی از دست‌بند خود استفاده معمول داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی تنها با یک بار شارژ تا دو هفته یا بیشتر از آن استفاده کنید. 

استفاده‌ی هم‌زمان از قابلیت‌هایی چون پایش روزانه‌ی استرس، ردیابی تنفس، افزایش تعداد دفعات پایش ضربان قلب و دیگر قابلیت‌هایی که حسگرها را به مدت طولانی در حالت فعال نگه می‌دارند، بر مصرف باتری تأثیرگذار خواهند بود و در این حالت شارژدهی دست‌بند شاید تا یک هفته دوام بیاورد. در غیر این صورت، شاید حتی آخرین باری که می بند 6 خود را شارژ کرده‌اید، به خاطر نیاورید.


جمع بندی: آیا می بند 6 شیائومی ارزش خرید دارد؟ 

می بند 6 شیائومی برای آن دسته افرادی که به‌دنبال مچ‌بند سلامت با برچسب اقتصادی و در عین حال مجهز به امکانات متنوع و کاربردی هستند، انتخاب بسیار مناسبی به‌حساب می‌آید. اسمارت می بند 6 با نمایشگر AMOLED بزرگ‌تر از نسل قبلی، قابلیت SpO2 برای سنجش میزان اکسیژن خون، تشخیص خودکار شش حالت ورزشی و قیمتی تنها کمی گران‌تر از می بند قبلی، آپگرید کردن از می بند 5 را به تصمیمی منطقی بدل می‌سازد. می بند جدید بسیار سبک‌تر از ساعت‌های هوشمند است و به‌دست‌داشتن مداوم آن در طول شبانه روز ناراحتی ایجاد نمی‌کند. عمر باتری دو هفته‌ای اسمارت بند ۶ در شرایط عادی، کاربران را از نگرانی بابت شارژ مداوم دستگاه راحت می‌کند. 

می بند 6 با قیمتی بسیار پایین‌تر از ساعت‌های هوشمند و حتی مچ‌بندهای رقیب نظیر هواوی بند 6 عرضه می‌شود؛ درحالی‌که بسیاری از قابلیت‌های آن‌ها را دارا است. با این حال، نبود GPS داخلی، نبود قابلیت پاسخ‌دهی به اعلان‌ها و تماس‌ها و ناتوانی در ردیابی ورزش‌های سنگین‌تر و ارائه اطلاعات سلامت با جزییات بیشتر را نیز باید در نظر گرفت. در کل، با هزینه‌ای که برای خرید اسمارت بند 6 صرف می‌کنید، از امکاناتی بهره‌مند می‌شوید که شاید در مدل‌های دیگر باید تا دو یا سه برابر آن هزینه کنید.

نکات مثبت

  • وجود حسگر SpO2 برای سنجش سطح اکسیژن خون
  • قابلیت رصد ۲۴ ساعته ضربان قلب و سطح استرس
  • بدنه‌ی سبک، کوچک و ضدآب
  • نمایشگر بزرگ با پنل AMOLED و روشنایی مناسب
  • سازگار با بندهای می بند 5
  • پاسخ‌دهی به پیغام‌ها به‌صورت از پیش‌ تعیین شده و به انگلیسی
  • شارژدهی زیاد باتری

نکات منفی

  • نبود امکان پاسخگویی به پیغام‌ها و تماس‌ها
  • ناتوانی در ردیابی ورزش‌های سنگین‌تر
  • نبود GPS داخلی
  • نبود امکان تنظیم خودکار روشنایی
بیشتر بخوانید:

بررسی پوکو X4 پرو شیائومی [با بررسی ویدیویی]
شیائومی 12S احتمالاً با تراشه Snapdragon 8+ Gen1 و ۱۲ گیگابایت رم عرضه خواهد شد
سامسونگ احتمالاً اواخر سال ۲۰۲۲ از مچ‌بند هوشمند گلکسی فیت 3 رونمایی خواهد کرد
دستبند شیائومی Band 7 در اروپا احتمالاً با قیمت ۵۰ تا ۶۰ یورو عرضه خواهد شد

منبع:
https://www.zoomit.ir/wearables/362789-xiaomi-mi-band-5-review/ – https://www.zoomit.ir/wearable-review/373698-xiaomi-mi-band-6-review/