لوازم خانگی

راهنمای استفاده از کولر گازی پنجره ای سامسونگ

در این مطلب قصد داریم با توضیحات جامع نحوه تنظیم درجه ترموستات انواع کولر گازی پنجره ای را برای شما بیان کنیم.

  • بهترین درجه برای کولر گازی پنجره ای
  • آشنایی با دکمه های کولر گازی پنجره ای
  • تنظیم درجه ترموستات کولر گازی پنجره ای سامسونگ
  • نحوه تنظیم درجه کولر گازی پنجره ای ال جی
  • تنظیم درجه کولر گازی پنجره ای جنرال
  • نحوه تنظیم درجه کولر گازی پنجره ای جنرال
  • تنظیم درجه کولر گازی پنجره ای قدیمی

همه کسانی که از کولر گازی پنجره ای در خانه خود استفاده می کنند، حتماً می دانند که میزان مصرف انرژی در این دستگاه بیش از مدل اسپلیت است و ما این موضوع را در مقاله کولر گازی اسپلیت بهتر است یا پنجره ای به صراحت بیان کرده ایم.

به طور کلی یک اصل مهم در ارتباط بین میزان درجه ترموستات کولر گازی پنجره ای و مقدار مصرف انرژی در این وسیله وجود دارد.

این قانون می گوید هر چه ترموستات کولر گازی پنجره ای را در دمای بالاتری در فصل تابستان تنظیم کنیم، مقدار مصرف انرژی در این وسیله تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

بنابراین به منظور کاهش هزینه های مصرف برق در دستگاه و افزایش بازدهی آن لازم به نظر می رسد تا با نحوه تنظیم درجه ترموستات در کولر گازی پنجره ای آشنایی بیشتری داشته باشیم.

بهترین درجه برای کولر گازی پنجره ای

شما می توانید بنا به سطح آسایش خود در خانه کولر گازی پنجره ای را بر روی هر درجه ای که مایلید تنظیم کنید، اما فراموش نکنید که در این صورت باید آخر ماه قبض سنگین هزینه برق دستگاه را هم پرداخت نمایید.

اگر با ما همراه باشید در تکمیل مطلب بهترین دمای کولر گازی در زمستان شما را با بهترین درجه برای کولر گازی پنجره ای در موقعیت های مختلف شبانه روز آشنا خواهیم کرد تا سهم بزرگی در کاهش مصرف انرژی در این وسیله داشته باشیم.

  • بهترین درجه کولر گازی پنجره ای در طول روز

با توجه به نظریه کارشناسان بهترین دما برای کولر گازی پنجره ای که علاوه بر تامین آسایش و سرمایش مورد نیاز ما، مصرف انرژی متعادلی داشته باشد، 78 درجه فارنهایت یا 25 درجه سانتی گراد در طول روز است.

البته این مقدار از درجه در گرمترین ساعات روز است، در حالی که شما می توانید با افزایش 7 تا 10 درجه ای ترموستات کولر گازی پنجره ای تا حدود 5 تا 15 درصد در مصرف انرژی این وسیله صرفه جویی کنید.

  • بهترین درجه کولر گازی پنجره ای در زمان خواب

معمولاً در زمان خواب دمای هوا کمی کاهش پیدا می کند، به همین دلیل شما می توانید درجه کولر گازی پنجره ای خود را حدوداً 4 درجه بالاتر ببرید.

بالا بردن درجه کولر گازی به معنی کاهش سرمایش دستگاه می باشد. در این حالت بهترین درجه کولر گازی پنجره ای در طول شب و هنگام خواب بین 29 درجه سانتی گراد است.

هر چند می توانید با باز گذاشتن پنجره های اتاق ها در طول شب کمی از گرمای هوای اتاق را کاهش دهید.

نحوه تنظیم درجه ترموستات انواع کولر گازی پنجره ای1

  • میانگین درجه کولر گازی پنجره ای

میزان دمای کولر گازی پنجره ای به طور میانگین وابسته به فاکتورهای متعددی از جمله منطقه جغرافیایی خانه، نوع فصل از سال، مقدار هزینه های انرژی و سطح آسایش در خانه می باشد.

اما به طور میانگین مقدار دمای استاندارد کولر گازی پنجره ای بین 22 تا 25 درجه سانتی گراد قرار می گیرد.

هر چند یک روش بسیار اصولی برای تنظیم دقیق درجه کولر گازی پنجره ای وجود دارد که مانع از گرمای شدید خانه در فصل تابستان می شود.

نصب ترموستات اتاقی قابل برنامه ریزی یا هوشمند همان راهکار عملی و ساده برای تنظیم دقیق درجه کولر گازی بر اساس میزان دمای محیط داخلی و خارج از خانه است.

با کمک این دستگاه شما می توانید درجه کولر گازی پنجره ای را به نحوی تنظیم کنید که نیم ساعت قبل از حضور در منزل دستگاه به صورت اتوماتیک روشن شده و در دمای متعادل شروع به تولید سرمایش کند.

علاوه بر این با کمک پنکه سقفی می توانید در زمان حضور در منزل دمای کولر گازی پنجره ای در فصل تابستان را 5 درجه افزایش دهید.

در این حالت شاید پنکه سقفی به سرمایش محیط کمکی نکند، اما گردش هوای ایجاد شده توسط این وسیله در افزایش آسایش شما در خانه بسیار موثر است.

جهت مشاهده انواع ترموستات دیجیتال دما به همراه مشخصات فنی و قیمت بر روی لینک ترموستات دیجیتال دما در سایت ایسام بزنید.

نحوه تنظیم درجه ترموستات انواع کولر گازی پنجره ای2

آشنایی با دکمه های کولر گازی پنجره ای

اولین مرحله به منظور راه اندازی کولر گازی پنجره ای و تنظیم درجه این وسیله به آشنایی با دکمه های موجود بر روی کنترل این وسیله مربوط می شود.

بنابراین لازم است تا نحوه کار هر کدام از این دکمه ها بر روی کنترل دستگاه را بشناسید. ما در این قسمت به عنوان نمونه دکمه های موجود بر روی کنترل و بدنه کولر گازی پنجره ای سامسونگ را برای شما توضیح می دهیم.

دکمه روشن/ خاموش: برای آغاز به کار کولر گازی پنجره ای دکمه ON/OFF موجود بر روی کنترل دستگاه را فشار دهید. این دکمه بر روی بدنه کولر گازی پنجره ای هم موجود است و همین کارایی را دارد.

دکمه Mode: با فشار دادن دکمه Mode بر روی کنترل کولر گازی پنجره ای می توانید دستگاه را بر روی حالت سرمایش، خشک و فن تنظیم کنید.

لازم به ذکر است که این دکمه بر روی بدنه کولر گازی پنجره ای هم وجود دارد و می توان با استفاده از آن دستگاه را در بر روی حالت های ذکر شده تنظیم کرد.

نحوه تنظیم درجه ترموستات انواع کولر گازی پنجره ای3

  • حالت سرمایش یا Cool:

وقتی کولر گازی را در حالت سرمایش تنظیم می کنید، دستگاه در بالاترین حد سرمایشی خود شروع به کار کردن می کند. در این حالت فن و کمپرسور دستگاه در بالاترین فشار ممکن کار می کنند.

  • حالت خشک یا Dry:

وقتی که نمی خواهید اتاق سردتر شود، اما مایل به خروج رطوبت از محیط داخلی اتاق هستید، می توانید با تنظیم کولر گازی پنجره ای در حالت خشک به این هدف برسید.

  • حالت فن یا Fan:

در زمان روش بودن کولر گازی پنجره ای در حالت فن، هوای سرد با شدت زیاد از دستگاه به درون اتاق دمیده می شود.

به طور کلی روشن بودن حالت فن بر روی گولر گازی پنجره ای به این معنی است که میزان درجه دستگاه در اولویت نیست، بلکه جابجایی هوا در اتاق مهم است.

نحوه تنظیم درجه ترموستات انواع کولر گازی پنجره ای4

دکمه تنظیم دما یا Temperature setting: دکمه تنظیم دما به صورت دو فلش رو به بالا و رو به پایین بر روی بدنه کولر گازی پنجره ای و کنترل دستگاه وجود دارد.

شما می توانید با فشار دادن کم و زیاد این دکمه درجه کولر گازی پنجره ای را بین 18 تا 30 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

دکمه Turbo: با فشار دادن این دکمه قدرت سرمایش دستگاه بیشتر می شود.

دکمه فن یا Fan: وقتی دکمه فن کولر گازی پنجره ای را فشار می دهید، سرعت فن دستگاه در سه درجه کم، متوسط و زیاد قابل تنظیم است.

دکمه گردش هوا: با فشار دادن دکمه گردش هوا جهت چرخش هوای خروجی از کولر گازی پنجره ای قابل تنظیم است.

روشن کننده تایمر یا On timer و خاموش کننده تایمر یا Off timer:

با کمک این دکمه می توانید زمان روشن و خاموش شدن کولر گازی پنجره ای را تنظیم کنید به شکلی که در زمان عدم حضور در منزل کولر گازی پنجره ای در ساعت تنظیم شده روشن یا خاموش شود.

دکمه Auto یا خودکار:

یکی از دکمه های بسیار کارآمد بر روی کولر گازی پنجره ای که می تواند تا حد زیادی از مصرف انرژی در این وسیله پیشگیری کند، دکمه خودکار است.

در صورت فشار دادن این دکمه دستگاه به صورت اتوماتیک میزان درجه ترموستات کولر گازی پنجره ای را بر اساس دمای محیط تنظیم می کند. در اکثر موارد در این حالت کولر گازی بر روی فن کار می کند.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دکمه های کولر گازی به مقاله راهنمای کار با انواع کنترل کولر گازی مراجعه کنید.

تنظیم درجه ترموستات کولر گازی پنجره ای سامسونگ

برای تنظیم درجه ترموستات بر روی کولر گازی پنجره ای سامسونگ بر اساس مراحل زیر اقدام کنید:

  1. با فشار دادن دکمه روشن/ خاموش یا ON/OFF دستگاه را روشن کنید. بعد از حدوداً 3 دقیقه کولر گازی شرع به کار می کند.
  2. چنانچه میزان درجه هوا بر روی صفحه نمایش کولر گازی پنجره ای سامسونگ نشان داده نشد، دکمه Mode دستگاه را تا زمان نشان داده دما بر روی صفحه نمایش جلویی بدنه دستگاه فشار دهید.

شما بعد از هر بار فشار دادن دکمه Mode یا حالت دستگاه، صدای بیپ از کولر گازی پنجره ای سامسونگ خواهید شنید.

  1. برای تنظیم درجه ترموستات دستگاه دکمه بالا و پایین یا کم و زیاد دمای کولر گازی را بر روی پنل جلویی آن فشار دهید.
  2. با هر بار فشار دادن دکمه بالا و پایین یا کم و زیاد، مقدار دمای ترموستات یک درجه فارنهایت تغییر کرده و دستگاه صدای بیپ می دهد.
  3. در این حالت اگر دمای اتاق بیشتر از مقدار دمای تنظیم شده بر روی کولر گازی پنجره ای سامسونگ باشد، دستگاه روشن شده و شروع به سرمایش محیط می کند.
  4. چنانچه دمای اتاق به اندازه دمای تنظیم شده بر روی دستگاه باشد، کولر گازی پنجره ای سامسونگ متوقف شده و دستگاه در حالت فن شروع به کار می کند.
  5. در صورتی که خواستید سرعت فن این وسیله را تنظیم کنید، کافیست دکمه High، Med یا Low بر روی کنترل دستگاه را فشار دهید که به ترتیب سرعت فن را زیاد، متوسط و کم می کند.
  6. اگر می خواستید از دکمه های روی بدنه کولر گازی برای تنظیم سرعت فن دستگاه استفاده کنید، باید دکمه سرعت فن یا fan speed تعبیه شده بر روی دستگاه را فشار دهید.

نحوه تنظیم درجه کولر گازی پنجره ای ال جی

کولر گازی پنجره ای ال جی نیز در کنار برندهای معروف هم چون کولر گازی سامسونگ از جمله نمونه دستگاه های سرمایشی و گرمایشی محبوب در بین مصرف کنندگان می باشد.

برای تنظیم درجه کولر گازی ال جی ابتدا لازم است تا ابا علائم و دکمه های این وسیله آشنایی پیدا کنید:

دکمه off: کولر گازی پنجره ای ال جی را در حالت خاموش قرار می دهد.

دکمه High fan: دستگاه در بالاترین سرعت فن و بدون سرمایش کار می کند.

دکمه Low fan: دستگاه در کمترین سرعت فن و بدون سرمایش کار می کند.

دکمه High Cool: دستگاه با بالاترین سرعت فن و سرمایش زیاد کار می کند.

دکمه Low Cool: دستگاه با کمترین سرعت فن و سرمایش کم کار می کند.

چنانچه بدنه کولر گازی پنجره ای را مشاهده کرده باشید دکمه ترموستات را که به صورت کلید درجه بندی شده از عدد یک الی 7 یا 9 دیده اید.

ترموستات کولر گازی پنجره ای ال جی میزان دمای محیط داخلی را به صورت اتوماتیک کنترل می کند. هر چه درجه ترموستات را بر روی عدد بزرگ تری قرار دهید، مقدار سرمایش دستگاه بیشتر می شود.

نحوه تنظیم درجه ترموستات انواع کولر گازی پنجره ای5

  • نحوه تنظیم درجه ترموستات کولر گازی پنجره ای ال جی برای سرمایش نرمال
  1. کلید عملکرد دستگاه را بر روی سرمایش زیاد یا High cool و یا بر روی سرمایش کم یا Low cool تنظیم کنید.
  2. درجه ترموستات را بر روی دمای مد نظر خود قرار دهید. لازم به ذکر است که درجه 5 یا متوسط بهترین درجه برای شروع به کار دستگاه است.
  3. چنانچه بعد از چند دقیقه دمای اتاق به مقدار تنظیم شده بر روی دستگاه نرسید، درجه ترموستات را بر روی دمای کمتر یا بیشتر تنظیم کنید.
  • نحوه تنظیم درجه ترموستات کولر گازی پنجره ای ال جی بر روی حداکثر سرمایش
  1. کلید عملکرد دستگاه را بر روی سرمایش زیاد یا High cool قرار دهید.
  2. درجه ترموستات کولر گازی پنجره ای ال جی را بر روی بزرگترین عدد تنظیم کنید.

نحوه تنظیم درجه ترموستات انواع کولر گازی پنجره ای6

تنظیم درجه کولر گازی پنجره ای جنرال

هر مدل از کولر گازی پنجره ای در برندهای مختلف روش تنظیم درجه خاص خود را دارد. چنانچه دستگاه شما از برند جنرال است به منظور یادگیری طریقه تنظیم درجه آن به توضیحات زیر توجه کنید:

شما بر روی بدنه کولر گازی پنجره ای جنرال تعدادی علامت و دکمه می بینید که هر کدام معنی خاص خود را دارند و آشنایی با مفهوم این علائم برای تنظیم درجه این وسیله ضروری است.

  • صفحه نمایش

صفحه نمایش بر روی پنل دستگاه دمای اتاق، زمان تنظیم شده بر روی آن و همچنین دمای تنظیم شده بر روی دستگاه را در حالت سرمایش و یا کاهش مصرف انرژی نشان می دهد.

  • افزایش/ کاهش دما یا Temp Increase/Decrease

از این دکمه به منظور تنظیم درجه ترموستات کولر گازی پنجره ای جنرال در حالت سرمایش و یا ذخیره کننده انرژی استفاده می شود.

  • افزایش/ کاهش تایمر تاخیری یا Delay Timer Increase

با هر بار فشار دادن این دکمه بر روی بدنه کولر گازی پنجره ای جنرال و یا کنترل دستگاه زمان تاخیر روشن شدن در فاصله زمانی یک الی 24 ساعته بر روی دستگاه روشن می شود.

  • سرعت فن یا Fan Speed

وقتی که می خواهید سرعت فن دستگاه را در حالت های کم، متوسط، زیاد و خودکار تنظیم کنید، باید این دکمه را فشار دهید.

توجه کنید که همین عملکرد بر روی کنترل کولر گازی پنجره ای جنرال پس از فشار دادن دکمه افزایش یا کاهش سرعت فن قابل تنظیم است.

  • حالت دستگاه یا Mode

به منظور تنظیم کولر گازی پنجره ای بر روی حالت های سرمایش، ذخیره کننده انرژی و یا فن می توان از این دکمه استفاده کرد.

  • دکمه تاخیر یک الی 24 ساعته یا Delay 1-24hr

زمانی که کولر گازی پنجره ای جنرال خاموش است، این دستگاه به صورت اتوماتیک به مدت یک الی 24 ساعت بر روی حالت قبلی که روی دستگاه تنظیم شده قرار می گیرد.

  • دکمه تاخیر خاموش یا Delay off

زمانی که کولر گازی پنجره ای جنرال روشن است، می تواند به صورت اتوماتیک تا مدت یک الی 24 ساعت خاموش شود.

برای تنظیم دستگاه در این حالت کافیست دکمه تاخیر یک الی 24 ساعته بر روی بدنه دستگاه را فشار داده یا به جای آن دکمه تاخیر بر روی کنترل کولر گازی را بزنید.

با هر بار فشار دادن این دکمه زمان تاخیر دستگاه 1 ساعت کم و زیاد می شود. اگر دکمه زیاد را فشار بدهید به زمان تاخیر اضافه و اگر دکمه کم را بزنید زمان را کاهش داده اید.

برای اینکه زمان ثبت شده بر روی تایمر تاخیری را باز ثبت کنید، کافیست دکمه تاخیر یک الی 24 ساعته بر روی یونیت و یا دکمه تاخیر بر روی کنترل دستگاه را یک بار فشار دهید.

به منظور کنسل کردن تایمر تاخیری کولر گازی پنجره ای جنرال یک بار دکمه تاخیر یک الی 24 ساعته را فشار دهید تا زمانی که چراغ آن روشن شده و سپس خاموش شود.

  • حالت سرمایش

برای تنظیم حالت سرمایش دستگاه بر روی درجه کم، متوسط، زیاد و یا فن خودکار دکمه Cool را فشار دهید.

  • حالت ذخیره انرژی

این حالت همانطور که از نامش مشخص است، مقدار مصرف انرژی در دستگاه را کاهش می دهد. به همین دلیل یک مزیت مهم در کولر گازی پنجره ای جنرال محسوب می شود.

وقتی حالت ذخیره انرژی در دستگاه روشن باشد، کولر گازی به محض اینکه افزایش دما در محیط را احساس کند، به صورت اتوماتیک روشن می شود. در این حالت کمپرسور روشن و خاموش شده و یا در اکثر موارد خاموش است.

  • نحوه تنظیم درجه کولر گازی پنجره ای جنرال

در داخل کولر گازی پنجره ای جنرال از ترموستات الکترونیکی استفاده شده است. وظیفه ترموستات این است که دمای اتاق را در حد تنظیم شده نگه دارد.

کمپرسور یکی از اجزای مهم کولر گازی است که چرخه کار مداوم این وسیله و روشن و خاموش شدن آن نقش بسیار مهمی در تامین دمای مورد نیاز اتاق دارد.

زمانی که ترموستات کولر گازی پنجره ای جنرال را بر روی مقدار پایینی تنظیم می کنیم، دمای اتاق طبیعتاً سردتر می شود.

در مقابل اگر ترموستات کولر گازی پنجره ای را بر روی عدد بیشتری تنظیم کنیم، دمای هوای داخلی اتاق گرم تر خواهد شد.

چنانچه دستگاه خاموش باشد و سپس بر روی حالت سرمایش و یا فن روشن شود، حدوداً 3 دقیقه زمان لازم است تا کمپرسور دوباره روشن شده و سرمایش آغاز شود.

اگر می خواهید میزان درجه کولر گازی پنجره ای جنرال به حدی باشد که قدرت سرمایش دستگاه نرمال بماند، لازم است تا حالت سرمایش را بر روی کولر گازی انتخاب کرده و فن را بر روی سرعت متوسط یا زیاد با دمای متوسط تنظیم کنید.

و اما چنانچه قصد دارید درجه کولر گازی پنجره ای جنرال را طوری باشد که از حداکثر سرمایش آن بهره مند شوید، بایستی حالت سرمایش را انتخاب کرده و فن را بر روی سرعت بالا و با دمای پایین تنظیم کنید.

همچنین در صورتی که می خواهید درجه کولر گازی پنجره ای جنرال را برای خواب شب تنظیم کنید به نحوی که سریعاً به سرمایش برسید، باید حالت سرمایش را انتخاب کرده و فن را با سرعت کم و با دمای متوسط تنظیم کنید.

تنظیم درجه کولر گازی پنجره ای قدیمی

تنظیم درجه ترموستات در کولرهای گازی پنجره ای قدیمی و جدید کمی با هم متفاوت است، در حالی که در هر دو مدل ترموستات یک کار مشترک انجام می دهد.

به این صورت که ترموستات بر روی کولر گازی پنجره ای جدید و قدیمی امکان کنترل میزان سرمایش خروجی را به شما می دهد.

تفاوت مدل جدید با قدیمی در این است که در مدل های جدیدتر ترموستات به کار رفته از نوع دیجیتال است. این مدل علاوه بر دمای انتخابی شما دمای فعلی محیط را هم نشان می دهد.

به همین دلیل ترموستات های دیجیتالی به کار رفته در کولرهای گازی پنجره ای جدید بسیار دقیق تر و بهتر عمل می کنند و دمای ثابت تری هم در اتاق برقرار می سازند.

تنظیم ترموستات های دیجیتالی جدید بر روی کولر گازی پنجره ای بسیار راحت است، چون قابلیت خاموشی خودکار دارند که به طور خودکار کولر را روشن و خاموش می کنند. با این هدف که دمای اتاق به صورت مطلوب حفظ شوند.

در نتیجه می توان گفت ترموستات های جدید نیازی به تنظیم دستی ندارند. اما ترموستات به کار رفته در کولرهای قدیمی از نوع مکانیکی است که با چرخاندن درجه دما قابلیت تنظیم دارند.

تمام توضیحاتی که در قسمت نحوه تنظیم درجه ترموستات کولر گازی ال جی گفتیم، نمونه ای از ترموستات قدیمی بود.

چون کلید ترموستات در این مدل از دستگاه درجه بندی دارد و کابر باید به صورت دستی میزان درجه آن را کم و زیاد کند.

یکی از معایب کولرهای گازی قدیمی با نمونه های جدید در همین نوع ترموستات استفاده شده در دستگاه است، به این صورت که چون ترموستات از نوع مکانیکی است، امکان هدر رفت انرژی زیاد می باشد.

جمع بندی:

در این مطلب توضیحات مفصلی در خصوص نحوه نظیم درجه ترموستات انواع کولر گازی پنجره ای را با شما به اشتراک گذاشتیم.

از اهمیت این موضوع همین بس که بگوییم در صورتی که کولر گازی پنجره ای در درجه نامناسب تنظیم شود، نه تنها مصرف انرژی در آن افزایش می یابد، بلکه مطمئناً عمر مفید کولر گازی کاهش پیدا کرده و دستگاه نیازمند تعمیر کمپرسور خواهد شد.

به همین دلیل توصیه می کنیم اگر باز هم با وجود اطلاعات داده شده در تنظیم درجه کولر گازی پنجره ای نیاز به راهنمایی های بیشتر دارید، حتماً سوالات خود را در قسمت نظرات با کارشناسان ما مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید