رایانه

بهترین ساعت هوشمند شیایومی + مقایسه و نظرات کاربران

۳ مدل ساعت هوشمند هایلو به خاطر قیمت مناسب در بازار ایران طرفداران زیادی پیدا کرده اما این ساعت‌ها مشکلات متعددی هم دارند که ممکن است شما را از خرید آنها پشیمان کند.

ساعت هوشمند تا همین چند سال پیش کالایی لوکس و غیرکاربردی بود اما حالا اوضاع فرق کرده. کافی است کمی فروشگاه‌های اینترنتی را بالا و پایین کنید تا انواع و اقسام ساعت هوشمند از ۵۰۰ هزار تا ۱۵ میلیون تومان پیش چشمتان قرار بگیرد.

در این بین بعضی مدل‌ها به خاطر قیمت مقرون به صرفه توجه مشتریان ایرانی را جلب کرده‌‌اند و یکی از آنها ساعت هوشمند هایلو است.

این برند چندین ساعت به بازار عرضه کرده که همگی زیر یک میلیون هستند اما ظاهرا قابلیت‌هایی در حد ساعت‌های چند میلیونی دارند. اما آیا در عمل هم ساعت هوشمند هایلو اینقدر کارآمد است؟ در ادامه با بررسی مشخصات و قابلیت‌های این ساعت‌ها می‌بینیم آیا ساعت هوشمند هایلو ارزش خرید دارد یا خیر.

آشنایی با برند هایلو

از عمر برند هایلو تنها ۶ سال سپری شده و متعلق به شرکت فناوری‌های الکترونیک Dongguan Liesheng است که از سوی شیائومی مورد حمایت مالی قرار دارد.

عمده فعالیت هایلو در زمینه هدست و هدفون‌های بی‌سیم است اما در بازار ساعت هوشمند هم نامی برای خود دست و پا کرده است. ۳ مدل ساعت هوشمند هایلو که در بازار ایران عرضه شده شامل این موارد است:

  • هایلو سولار
  • هایلو LS01
  • هایلو LS02

این ساعت‌ها از نظر مشخصات سخت‌افزاری و قابلیت‌های نرم‌افزاری شباهت زیادی باهم دارند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

مشخصات ساعت هوشمند هایلو

مشخصات هایلو سولار هایلو LS01 هایلو LS02
نمایشگر ۱.۲۸ اینچ LCD ۱.۳ اینچ LCD ۱.۴ اینچ LCD
رزولوشن (پیکسل) ۲۴۰ در ۲۴۰ ۲۴۰ در ۲۴۰ ۳۲۰ در ۳۲۰
سیستم‌عامل اختصاصی سازگار با اندروید ۴.۴ و بالاتر،
iOS 8.0 و بالاتر
اختصاصی سازگار با اندروید ۴.۴ و بالاتر،
iOS 8.0 و بالاتر
اختصاصی سازگار با اندروید ۴.۴ و بالاتر،
iOS 8.0 و بالاتر
GPS ندارد ندارد ندارد
اتصالات بلوتوث ۵.۰ بلوتوث ۴.۲ بلوتوث ۵.۰
ابعاد بدنه (میلی‌متر) ۴۵.۳ در ۴۵ در ۱۱.۴ ۴۰.۹ در ۳۵.۷ در ۱۱.۶ ۴۸ در ۳۶ در ۱۱.۵
فرم صفحه گرد چارگوش چارگوش
وزن (گرم) ۵۴ ۳۴ ۳۸
باتری (میلی‌آمپرساعت) ۳۴۰ ۲۱۰ ۲۶۰
قابلیت‌ها گام شمار، پایش خواب، ردیابی فعالیت‌های ورزشی، محاسبه کالری مصرفی، کنترل موزیک گام شمار، پایش خواب، ردیابی فعالیت‌های ورزشی، محاسبه کالری مصرفی، کنترل موزیک گام شمار، پایش خواب، ردیابی فعالیت‌های ورزشی، محاسبه کالری مصرفی، کنترل موزیک
سنسورها ضربان قلب و شتاب سنج ضربان قلب و شتاب سنج ضربان قلب و شتاب سنج

طراحی و کیفیت بدنه

یکی از مدل‌های ارزان‌قیمت در فهرست بهترین ساعت هوشمند هایلو سولار یا هایلو LS05 است. بدنه فلزی ساعت و بند سیلیکونی آن حین پوشیدن حس خوبی را به شما منتقل می‌کند و به خاطر وزن بسیار کم و ابعاد جم و جور می‌توان ساعت‌های طولانی آنرا به دست داشت.

همین مساله در مورد دو مدل دیگر هم صدق می‌کند. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید هم‌سطح بودن نمایشگر با بدنه در مدل سولار است که امکان وارد شدن خط و خش در اثر ضربات اتفاقی را افزایش می‌دهد.

نمایشگر LCD

هر ۳ ساعت هوشمند هایلو برخلاف مچ‌بندهایی مثل آنر بند ۵ و شیائومی می بند ۵ به نمایشگر LCD مجهز شده بنابراین انتظار کنتراست بالا یا نمایشگر همیشه روشن را نداشته باشید.

وضوح ۲۴۰ در ۲۴۰ پیکسل نمایشگرهای سولار و LS01 هم با توجه به ابعاد آنها چنگی به دل نمی‌زند و برخی موارد می‌توان پیکسل‌ها را به وضوح مشاهده کرد.

در این مورد هایلو LS02 از وضوح بالاتر ۳۲۰ در ۳۲۰ پیکسل برخوردار است و وضوح بسیار بالاتری را به شما می‌دهد.

هرچند سطح روشنایی صفحه در محیط‌های بسته مطلوب است اما زیر نور مستقیم حتی در بالاترین سطح هم به آسانی قابل مشاهده نیست. خوشبختانه در این زمینه هم LS02 بهینه‌سازی شده و سطح روشنایی بالاتری دارد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

ساعت هوشمند هایلو برخلاف مدل‌هایی مثل گلکسی واچ یا هواوی واچ به سیستم عامل WearOS یا تایزن مجهز نیست و در عوض به سیستم عاملی اختصاصی مجهز شده که مثل بسیاری از ساعت‌های ارزان‌قیمت دیگر امکان نصب اپ‌های شخص ثالث را به شما نمی‌دهد.

در ساعت‌های هایلو LS01 و سولار رابط کاربری چندان روان نیست و گاهی با لگ‌های آزار دهنده همراه می‌شود اما در LS02 این ضعف تا حدودی بر طرف شده و گردش بین منوها و اپ‌ها با سرعت بیشتری صورت می ‌گیرد.

هرچند ساعت‌ها تماس دریافتی را نمایش می‌دهند اما قادر به نمایش نام تماس‌گیرنده یا امکان پاسخ به تماس و حتی بی‌صدا کردن گوشی نیستند و تنها اجازه رد تماس را به شما می‌دهند.

پایش فعالیت‌های روزمره و ورزشی

هر ۳ ساعت مورد بحث به صورت روزمره قادر به برآورد تعداد گام‌ها، کالری مصرفی، پایش خواب و سنجش ضربان قلب هستند. این اطلاعات در صفحه هوم نمایش داده می‌شود و با کلیک روی هر کدام داده‌های کاملتری را دریافت می‌کنید.

البته نباید از ساعت هوشمند هایلو انتظار زیادی داشته باشید چون قادر به محاسبه دقیق دفعاتی که در شب از خواب بیدار شده‌اید نیست و تنها زمان خواب و میزان سبک و عمیق بودن را نمایش می‌دهد.

این ساعت‌ها از طریق اپلیکیشن Haylou Fit امکان شمارش گام‌ها و ردیابی فعالیت ورزشی متعدد از جمله دویدن، شنا، کوهنوردی و دوچرخه سواری را به شما می‌دهند اما نکته مهم اینجاست که هر ۳ ساعت هوشمند هایلو فاقد GPS هستند و برای محاسبه دقیق مسافت طی شده باید گوشی هوشمند را همراه خود داشته باشید.

عدم نمایش اعلان‌های فارسی

دیگر مساله‌ای که در مورد ساعت هوشمند هایلو LS02 ، LS01 و سولار مهم است عدم نمایش اعلان‌های فارسی است. بنابراین اگر به خاطر این قابلیت سراغ آنها می‌روید بهتر است مچ‌بند هم قیمتی مثل آنر بند ۵ را انتخاب کنید که از نوتیفیکشن فارسی پشتیبانی می‌کنند.

دیگر محدودیت‌های این گجت‌ها به نمایش تنها ۸ اعلان آخر مربوط می‌شود و علاوه بر این گاهی اساسا اعلان گوشی در ساعت دریافت نمی‌شوند.

شارژدهی ساعت هوشمند هایلو

هر ۳ ساعت مورد بحث از نظر شارژدهی عملکردی بسیار مطلوب دارند. برای مثال هایلو سولار با یک بار شارژ کامل باتری که ۳ ساعت طول می‌کشد، شارژ کافی برای ۳۰ روز در حالت آماده بکار را خواهد داشت. در صورتی که سنسور ضربان قلب هم روشن باشد این میزان به ۱۵ روز خواهد رسید.

هر چند ساعت هوشمند هایلو LS01 و هایلو LS02 از باتری‌های کم حجم‌تری برخوردار هستند اما میزان شارژدهی در این ۲ مدل هم بسیار مطلوب است و طبق ادعای سازنده حتی با روشن بودن حسگر ضربان قلب شارژدهی LS01 و LS02 به ترتیب ۱۰ و ۲۰ روز خواهد بود.

مقاومت در برابر آب و گرد و غبار

هر ۳ مدل به لطف پشتیبانی از استاندارد IP68 در مقابل نفوذ گرد و غبار و آب مقاوم هستند. هرچند سازنده مدعی مقاومت در برابر آب تا عمق ۱.۵ متری است اما بهتر است این ریسک را به جان نخرید.

ساعت هوشمند هایلو بخریم یا نه؟

هر ۳ ساعت هوشمند هایلو سولار، LS01 و LS02 قیمتی بسیار پایین دارند و در عین حال از قابلیت‌های مطلوبی مثل رهگیری فعالیت‌های ورزشی، پایش خواب و ضربان قلب برخوردار هستند.

با این حال ساعت‌های مذکور و به ویژه سولار و LS01 با مشکلات قابل توجهی مثل کند بودن رابط کاربری، عدم پشتیبانی از اپ‌های شخص ثالث و نمایشگر نه چندان با کیفیت دست به گریبان هستند. به این موارد باید عدم پشتیبانی از اعلان‌های فارسی را هم اضافه کرد.

واقعیت این است که این ۳ مدل بیش از آنکه ساعت هوشمند باشند، مچ‌بندهایی با ظاهری جذاب هستند که مشکلات خاص خود را به همراه دارند.

بنابراین اگر ظاهر دستگاه برایتان اهمیتی ندارد شاید بهتر باشد سراغ مچ‌بندی مثل آنر بند ۵ بروید که قیمتی مشابه دارد اما از اعلان‌های فارسی پشیبانی می‌کند، رابط کاربری سریع‌تری دارد و از قابلیت‌هایی اضافه‌ای مثل پایش اکسیژن خون نیز برخودار است.

در صورتی که قصد خرید از همین برند را هم دارید پیشنهاد ما هایلو LS02 است که از نمایشگری یا وضوح و سطح روشنایی بالاتر و رابط کاربری روانتر بهره می‌برد.