رایانه

gps ساعت هوشمند + مقایسه و نظرات کاربران

اگر فکر می‌کنید وقت آن رسیده تا با خرید یک ساعت هوشمند، دنیای تکنولوژی را روی مچ دست خود ببندید، با راهنمای جامع خرید ساعت هوشمند همراه «درجه» باشید.

هنوز هم خیلی‌ها فکر می‌کنند ساعت هوشمند یک کالای لوکس است. اما عاشقان دنیای فناوری و بسیاری دیگر از کاربران چنین تصوری ندارند. از همین رو از برندهای بزرگی چون اپل، سامسونگ و فیت‌بیت گرفته تا تولیدکنندگان سنتی ساعت مانند تگ‌هوئر و فسیل، انبوهی از تولیدکنندگان در بازار ساعت هوشمند حضور دارند تا پیام‌های هشدار، اپلیکیشن‌ها و خیلی چیزهای دیگر را روی مچ دست شما قرار دهند!

طی سال‌های گذشته ساعت‌های هوشمند اپل، سامسونگ و دیگر کمپانی‌ها فروش بسیار خوبی داشته‌اند و همین موضوع سبب شده تا شرکت‌های تولیدکننده نه‌تنها محصولات خود را در بازه‌های قیمتی مختلف با مشخصات فنی متنوع روانه‌ بازار کنند، بلکه تلاش کنند تا با اضافه کردن ویژگی‌های جذاب، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.

برخی از مدل‌های ساعت هوشمند مانند اپل واچ سری 3 مستقل از گوشی موبایل کار می‌کنند ولی بسیاری از آن‌ها به‌صورتی طراحی شده‌اند که عملکرد آن‌ها در گرو جفت‌شدن با یک گوشی هوشمند است.

از کاربران عادی گرفته تا کاربران حرفه‌ای، هنگام خرید گوشی هوشمند اطلاعات نسبی درباره مدل‌های مختلف و ویژگی‌های فنی آن‌ها دارند، اما وقتی بخواهند ساعت هوشمند بخرند، شاید در انتخاب مدل مناسب دچار سردرگمی شوند.

در این مطلب می‌خواهیم به صورت جامع راهنمای خرید ساعت هوشمند را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با خیال راحت تصمیم بگیرید.

پیش از شروع بهتر است به چند نکته مهم اشاره کنیم:

  • تا مطمئن نشدید ساعت هوشمند مورد نظر شما با گوشی هوشمندتان سازگاری دارد، اقدام به خرید آن نکنید. به عنوان مثال ساعت‌های هوشمند اپل، فقط با گوشی‌های آیفون کار می‌کنند. اما ساعت‌های مبتنی بر پلتفرم گوگل‌وِر و سامسونگ تایزن با هر دو سیستم عامل اندروید و iOS کار می‌کنند. گرچه امکانات آنها در سیستم عامل اندروید بیشتر خواهد بود.
  • اگر به موضوعات سلامتی اهمیت می‌دهید، حتما ساعت هوشمندی انتخاب کنید که به سنسور ضربان قلب و GPS مجهز شده باشد.
  • حواس‌تان به طول عمر باتری و میزان شارژدهی آن باشد. ساعت‌های هوشمند هیبریدی که شباهت زیادی به ساعت‌های مچی آنالوگ دارند با اینکه به نمایشگر لمسی مجهز نیستند، ولی باتری قوی‌تری دارند.
  • هنگام خرید ساعت هوشمند حتما بررسی کنید بند آن به راحتی بسته شود و قفل ساعت نیز عجیب و غریب نباشد. همچنین حواس‌تان باشد که در صورت بروز هرگونه مشکلی، بتوانید به راحتی بند آن را پیدا کنید.
  • اپلیکیشن‌های موجود برای یک ساعت هوشمند نیز عامل مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید، ولی اهمیت آن در حد سازگاری با دستگاه‌های مختلف، سبک طراحی و دیگر قابلیت‌ها نیست.

حالا بعد از بررسی کوتاه چند نکته مهم، زمان آن رسیده تا به ببینیم دقیقا چه مواردی زمان خرید ساعت هوشمند اهمیت ویژه‌ای دارند.

سیستم عامل و سازگاری با دستگاه‌های دیگر

از آنجایی که بیشتر مدل‌های ساعت هوشمند به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که عملکرد آنها در گرو جفت‌شدن با گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها است، بنابراین موضوع سازگاری با دستگاه‌ها دیگر اهمیت زیادی دارد.

به عنوان مثال، ساعت‌های گیر اس 3 (Gear S3) و گیر اسپرت (Gear Sport) سامسونگ که براساس پلتفرم تایزن کار می‌کنند، می‌توانند با دستگاه‌های اندرویدی و iOS سازگار باشند. اما استفاده از آنها در کنار دستگاه‌های اندرویدی به‌ویژه محصولات سامسونگ راحت‌تر است.

ساعت هوشمند فیت‌بیت ورسا (Fitbit Versa) نیز وضعیتی مشابه ساعت‌های سامسونگ دارد ولی کاربران گوشی‌های اندرویدی از یک قابلیت ویژه‌تری برخوردار هستند. آنها می‌توانند از طریق ساعت هوشمندی که دارند خیلی سریع به پیام‌های دریافتی خود پاسخ دهند.

ساعت‌های هوشمند الجی، هواوی و دیگر برندهای مبتنی بر سیستم عامل گوگل‌ور (Google Wear) با اندروید 4.3 به بالا کار می‌کنند. گوگل شرایطی را فراهم کرده است که با مراجعه به آدرس g.co/wearcheck از طریق مرورگر گوشی به راحتی می‌توانید سازگاری گوشی هوشمندتان را با ساعت هوشمند مورد نظر بررسی کنید.

البته برخی از ساعت‌های هوشمند مبتنی بر گوگل‌ور با گوشی‌های آیفون نیز سازگاری دارند ولی بسیاری از قابلیت‌های مهم مانند اضافه کردن اپلیکیشن‌ها و ارتباط مستقیم با WiFi هنگام جفت‌شدن با سیستم عامل iOS در دسترس نخواهد بود.

اندروید ور 2.0 که اوایل سال ۲۰۱۷ معرفی شد، قابلیت‌های جدیدی چون ویژگی‌های بررسی وضعیت سلامت، پشتیبانی از دستیار گوگل اسیستنت (Google Assistant) و امکان نصب مستقیم اپلیکیشن را به ساعت‌های هوشمند اضافه کرد.

مارس ۲۰۱۸ بود که گوگل نام پلتفرم خود را از اندروید ور به Wear OS تغییر داد تا نشان از سازگاری چندپلتفرمی آن داشته باشد. تنها کاری که باید انجام دهید دانلود اپلیکیشن Wear OS برای ارتباط ساعت هوشمند با گوشی موبایل است.

از طرف دیگر جای تعجب ندارد که ساعت‌های هوشمند اپل واچ فقط با گوشی‌های آیفون سازگار هستند. اپلیکیشن از پیش‌نصب شده اپل واچ برای گوشی‌های آیفون جایی است که می‌توانید در آن اپ‌استور مربوط به Watch OS را پیدا کنید. از این بخش می‌توانید نسخه موردنظر اپلیکیشن‌های مخصوص iOS را نصب کرده یا جدیدترین اپلیکیشن‌ها را پیدا کنید.

در این استور هر چیزی از بازی‌های مختلف و اپلیکیشن‌های تندرستی گرفته تا افزونه‌های مربوط با اپلیکیشن‌های کاربردی را می‌توانید پیدا کنید. به عنوان مثال می‌توان به افزونه‌های مخصوص پیام‌های هشدار سیستم‌های مدیریت اسلک (Slack) یا ترلو (Trello) اشاره کرد.

نمایشگر ساعت هوشمند

تقریبا تمام ساعت‌های هوشمندی که در بازار موجود هستند از نمایشگرهای LCD یا AMOLED رنگی بهره می‌برند که امکان تماشای تصاویر، اپلیکیشن‌ها و دیگر محتوا را به صورت شفاف، زنده و روشن در اختیار شما قرار می‌دهند. البته نتیجه این موضوع کم شدن میزان شارژدهی باتری دستگاه است ولی کمپانی‌های سازنده تلاش کرده‌اند با بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کارایی دستگاه خود را بهبود بخشند.

از آنجایی که صفحه نمایش رنگی شارژ زیادی مصرف می‌کند، زمانی که با ساعت هوشمند کاری نداشته باشید، نمایشگر دستگاه خاموش می‌شوند و حتی نمی‌توانید زمان فعلی را ببینید. نمایشگرهای LCD، نسبت به نمونه‌های OLED ضخامت بیشتری دارند و از همین رو اپل برای اولین نسل از ساعت‌های هوشمند خود اولین نمایشگر OLED را توسعه داد تا ضخامت کمتری داشته باشد. سامسونگ نیز سال ۲۰۱۳ اولین ساعت هوشمند خود موسوم به Galaxy Gear را تولید کرد.

رابط کاربری: کلیدهای فیزیکی در مقابل قابلیت‌های لمسی

در ظاهر، استفاده از صفحه نمایش لمسی برای یک ساعت هوشمند خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد. این موضوع بیشتر زمانی به چشم می‌آید که به سختی روی یک نمایشگر کوچک لمسی بخواهید کاری را انجام دهید یا برخی از رابط‌های مبتنی بر ژست‌های حرکتی درست کار نمی‌کنند.

در Wear OS شاهد قابلیت جالبی هستیم که پیام‌های هشدار به صورت کارتی نمایش داده می‌شوند و به‌سادگی می‌توانید با کشیدن آنها به طرفین از مشاهده‌ پیام صرف نظر کنید. اما داخل اپلیکیشن‌ها و گزینه‌های دیگری که در ساعت هوشمند وجود دارد، نمی‌توان از این ویژگی استفاده کرد. البته در جدیدترین به‌روزرسانی این سیستم عامل امکان سوئیچ‌کردن بین کارت‌ها با یک ضربه‌ی کوچک مچ دست امکان‌پذیر است.

اپل در ساعت هوشمند اپل واچ رویه‌ دیگری را در پیش گرفته است علاوه بر نمایشگر لمسی از کلید فیزیکی در سمت راست و پیچ تنظیم دیجیتالی نیز بهره گرفته است. شما می‌توانید از این پیچ تنظیم برای بزرگنمایی سریه روی محتوا یا اسکرول کردن استفاده کنید.

ضمن اینکه نمایشگر دستگاه از Force Touch بهره می‌برد و می‌تواند براساس میزان فشار روی نمایشگر دستورات مختلفی را اجرا کند.

دو ساعت هوشمند گیر اس 3 فرانتیر (Gear S3 Frontier) و گیر اس اسپرت (Gear S3 Sport) سامسونگ برای حرکت در میان منوها به یک حلقه‌ی چرخان دور نمایشگر مجهز شده‌اند. این حلقه به صورت ترکیبی با نمایشگر لمسی کار می‌کند.

طراحی و شخصی‌سازی ساعت هوشمند

هنگام خرید بهترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار، امکانی در اختیار شما گذاشته می‌شود که براساس آن می‌توانید بند ساعت یا صفحه‌ی نمایشگر را خودتان انتخاب کنید یا از بین گزینه‌های تولیدشده توسط یک شرکت ثالث یکی را بخرید. اگر موضوع سفارشی‌سازی ساعت هوشمند برای‌تان اهمیت دارد، پس این قابلیت می‌تواند در تصمیم شما موثر باشد.

بیشتر ساعت‌های هوشمند امروزی قابلیت‌های سفارشی‌سازی زیادی را پیش از خرید نهایی در اختیار شما می‌گذارند. به عنوان مثال می‌توانید رنگ و جنس بند، رنگ صفحه نمایش، جنس و کیفیت ساخت و اندازه‌ ساعت را نیز خودتان انتخاب کنید. ساعت هوشمند موتو 360 (Moto 360) موتورولا و اپل واچ نمونه های خوبی برای این موضوع هستند.

یادتان باشد که علاوه بر این که بند ساعت باید راحت روی مچ دست شما بسته شود، باید به اندازه کافی سوراخ نیز داشته باشد. از خرید ساعت‌های هوشمندی که برای باز و بسته کردن بند آنها باید انرژی زیادی صرف کنید، منصرف شوید. البته بیشتر ساعت‌های جدید چنین مشکلی ندارند و از بندهای استاندارد برخوردار هستند.

در حال حاضر میزان عرضه‌ ساعت هوشمند با صفحه گرد روز به روز بیشتر می‌شود تا کاربران بتوانند از ساعت‌هایی مشابه ساعت‌های هوشمند قدیمی لذت ببرند. البته مدل‌های جدید باریک‌تر و کوچکتر شده‌اند.

ساعت‌سازان قدیمی و کهنه‌کار نیز به میدان رقابت ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Android Wear پیوسته‌اند و تلاش کرده‌اند با ترکیب سبک طراحی یک ساعت آنالوگ با قابلیت‌های یک ساعت هوشمند مبتنی بر سیستم عامل گوگل، محصولی جذاب روانه بازار کنند.

مووادو (Movado)، تگ هوئر (Tag Heuer)، امپریو آرمانی (Emporio Armani) و حتی لوییس وویتون (Louis Vuitton) نیز ساعت‌های هوشمند خود روانه‌ بازار کرده‌اند که البته برچسب قیمتی زیادی دارند.

پیام‌های هشدار و یادآورها

هر ساعت هوشمند خوبی با یک تلنگر سریع روی مچ دست‌تان، شما را از تماس‌های ورودی، ایمیل‌های دریافتی و پیامک‌ها باخبر می‌کند و براساس می‌توانید تصمیم به پاسخگویی بگیرید. البته امکان مشاهده‌ پیام‌های مربوط به فیسبوک و توییتر نیز از طریق یکپارچه‌سازی با شبکه‌های اجتماعی فراهم شده است.

حتما مطمئن شوید که ساعت هوشمند مورد نظر امکان بررسی کامل جدیدترین پیام‌ها را دارد، حتی اگر آنها را به محض ورود ندیده باشید، ولی بتوانید بلافاصله از اول آنها را بررسی کنید. به عنوان مثال، اپل واچ به شما اجازه می‌دهد با کشیدن بالای نمایشگر به سمت پایین بتوانید Notification Center را ببینید. در حالی که در Wear OS برای مشاهده‌ی جدیدترین پیام‌ها باید انگشت خود را از پایین به بالا بکشید.

البته برخی از ساعت‌های هوشمند قابلیت سفارشی‌سازی بیشتری دارند. به عنوان مثال Gear S3 سامسونگ از اپلیکیشن Gear Manager روی گوشی هوشمند شما استفاده می‌کند تا براساس آن بتوانید مشخص کنید چه پیام‌هایی روی ساعت هوشمند شما نشان داده شود. همچنین قابلیتی موسوم به Smart Relay وجود دارد که به محض برداشتن گوشی پیام‌های هشدار نمایش داده شده روی ساعت‌های سری Gear، روی نمایشگر بزرگتر گوشی نشان داده خواهد شد.

در اپل واچ می‌توانید تنظیمات مربوط به پیام‌های این ساعت هوشمند برای سیستم عامل iOS را تغییر دهید. می‌توانید پیام‌های رسیده به اپل واچ را روی گوشی آیفون خود مشاهده کرده یا حتی آنها را سفارشی‌سازی کنید.

اپلیکیشن‌ها و صفحات نمایشگر

کم‌کم بازار ساعت‌های هوشمند نیز در حال اشباع شدن است و در حال حاضر صدها یا هزاران اپلیکیشن برای برخی مدل‌ها وجود دارد.

اپل واچ به عنوان پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین ساعت هوشمند بازار، بیشترین اپلیکیشن‌ها را دارد و تاکنون بیش از ۲۰ هزار اپلیکیشن شامل ESPN، MapMyRun، Uber و حتی Rosetta Stone برای آن منتشر شده است. شما می‌توانید هر کاری از کنترل لامپ‌ها با اپلیکیشن Philips Hue گرفته تا سفارش غذا از راه دور را با ساعت هوشمند خود انجام دهید. برای دانلود اپلیکیشن‌های اپل واچ یک اپ استور مشخص در اپلیکیشن Apple Watch برای سیستم عامل iOS وجود دارد.

در حالی که گوگل تاکنون آماری را به صورت رسمی اعلام نکرده است ولی Wear OS هزاران اپلیکیشن بهینه‌شده برای پلتفرم خود دارد. به جای استفاده از گوشی هوشمند، می‌توانید به صورت مستقیم اپلیکیشن موردنظر خود را نصب کنید. بسیاری از اپلیکیشن‌های Wear OS مانند Lyft که امکان درخواست تاکسی اینترنتی را فراهم می‌کند یا واتساپ که برای پاسخگویی صوتی به پیام‌ها استفاده می‌شود، با اپلیکیشن‌های Watch OS یکسان است.

دیگر سیستم عامل‌ها از جمله سیستم عامل تایزن که روی ساعت‌های Gear S3 و Gear Sport سامسونگ نصب شده است نیز تعداد قابل توجهی اپلیکیشن دارند. این پلتفرم در حال حاضر حدود ۱۴۰۰ اپلیکیشن را در اختیار کاربران می‌گذارد.

قابلیت‌های سنجش تندرستی و سلامت: ضربان قلب و GPS

از آن جایی که دستبندهای سلامتی طرفداران زیادی دارند، تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند نیز تصمیم گرفته اند چنین امکانی را در ساعت‌های هوشمند خود قرار دهند. برخی از ساعت‌های هوشمند بسته به نوع گوشی شما می‌توانند فعالیت‌های مربوط به سلامتی و تندرستی شما را رصد کنند. البته این گوشی‌ها باید حداقل از گام‌شمار بهره ببرند تا بتوانند تعداد قدم‌های شما را اعلام کنند.

اگر می‌خواهید از ساعت هوشمند خود در محیط بیرون برای فعالیت‌های جسمانی استفاده کنید، باید‌حواستان باشد مدلی انتخاب کنید که علاوه بر ساعت هوشمند، قابلیت‌های سنجش تندرستی نیز داشته باشد. مدل‌هایی چون Fitbit Versa یا Garmin Vivoactive 3، از جمله مدل‌هایی هستند که می‌توانید صفحه ساعت خود را تغییر دهید و پیام‌های هشدار را نیز روی آنها بخوانید.

مدل فیت‌بیت ورسا حتی امکانات جالبی برای سنجش سلامتی و تندرستی خانم‌ها دارد و می‌تواند وضعیت جسمانی، نشانه‌های بیماری، وضعیت خواب و دیگر فعالیت‌های روزانه آنها را بررسی کند.

بیشتر دستگاه‌های مبتنی بر Wear OS دارای حسگر داخلی سنجش ضربان قلب هستند، اما نمی‌توان مانند دستگاهی چون Fitbit Charge 2 که ویژه سنجش وضعیت سلامت و تندرسی ساخته شده است به آنها نیز اتکا کرد. در بررسی‌های انجام شده حسگر ضربان قلب اپل واچ دقیق‌ترین عملکرد را در بین ساعت‌های هوشمند دارد.

علاوه بر سنجش ضربان قلب، اپل واچ سری 3، سامسونگ گیر اس 3 و سامسونگ گیر اسپرت دارای GPS هستند و باعث می‌شود آنهایی که به دویدن یا دوچرخه‌سواری در فضای بیرون علاقه دارند به این ساعت‌ها علاقه بیشتری داشته باشند. به کمک تراشه GPS می‌توان مسافت مسیر و سرعت را اندازه‌گیری کرد. باوجود این، یادتان باشد استفاده دائمی از GPS تاثیر زیادی روی خالی شدن سریع شارژ باتری دارد.

قابلیت‌های دیگر: برقراری تماس و پرداخت موبایلی

دلتان می‌خواهد از طریق ساعت هوشمند خود بتوانید تماس صوتی برقرار کنید؟ اپل واچ سری 3 و گیر اس 3 فرانتیر سامسونگ از شبکه LTE داخلی بهره می‌برند. یعنی می‌توانید از سیم‌کارت‌های مخصوص برای برقراری تماس استفاده کنید و اگر گوشی خود را در خانه جاگذاشتید، نگران نباشید.

البته با توجه به نوع سیم‌کارت‌ها و از طرف دیگر پشتیبانی اپراتورها، امکان برقراری تماس صوتی از طریق ساعت هوشمند در ایران فراهم نیست.

بسیاری از ساعت‌های هوشمند دارای تراشه‌ NFC داخلی هستند که به کمک آن بدون نزدیک کردن گوشی، می‌توانید از سیستم پرداخت موبایلی استفاده کنید. تمام مدل‌های اپل واچ از سیستم پرداخت موبایلی اپل پی (Apple Pay) پشتیبانی می‌کنند و حتی نیازی به استفاده از گوشی آیفون یا ارتباط سیم‌کارتی (شبکه LTE) نیست.

ساعت‌های هوشمند مبتنی برای Wear OS نیز از سیستم پرداخت موبایلی اندروید پی پشتیبانی می‌کنند. از جمله این ساعت‌ها می‌توان به LG Watch Sport، Huawei Watch 2 و Tag Heuer Connected Modular 45 اشاره کرد. البته ناگفته نماند که ساعت‌های هوشمند سامسونگ با سیستم پرداخت موبایلی این شرکت موسوم به سامسونگ پی (Samsung Pay) کار می‌کنند.

دو شرکت گارمین و فیت‌بیت که به خاطر ساعت‌های هوشمند مجهز به تکنولوژی‌های سنجش سلامتی مشهور هستند، در جدیدترین دستگاه‌های خود نیز سیستم پرداخت موبایلی را اضافه کرده‌اند.

عمر باتری و میزان شارژدهی ساعت هوشمند

یکی از مهمترین مواردی که باید هنگام خرید ساعت هوشمند در نظر داشته باشید طول عمر باتری و میزان شارژدهی آن است. بیشتر ساعت‌های هوشمندی که از نمایشگر رنگی بهره می‌برند بسته به نوع کاربری خود با هر بار شارژ بین یک تا دو روز به صورت مداوم کار می‌کنند.

بی‌شک ساعت‌هایی که به قابلیت برقراری تماس صوتی مجهز شده‌اند، نمی‌توانند به اندازه‌ای که در بالا گفته شد شارژدهی داشته باشند. اپل واچ با یک بار شارژ می‌تواند به صورت ترکیبی حدود ۱۸ ساعت بی‌وقفه کار کند.

بسیاری از ساعت‌های هوشمند شامل اپل واچ و سامسونگ گیر اسپرت از سیستم شارژ بی‌سیم استفاده می‌کنند که عملکرد بسیار راحتی دارد. دیگر نیازی نیست دستگاه خود را مستقیما به شارژر وصل کنید و به جای آن کافی است ساعت هوشمند را روی داک مخصوص قرار دهید.

قیمت ساعت هوشمند

بی‌تردید یکی از مهمترین موارد در تصمیم‌گیری شما برای خرید ساعت هوشمند موضوع قیمت است. هنوز هم خیلی‌ها فکر می‌کنند ساعت هوشمند جزو لوازم الکترونیکی لوکس به‌شمار می‌رود و قیمت آنها معقول نیست.

اگر ساعت‌های هوشمند بدون برند با قیمت‌های بسیار پایین را نادیده بگیریم، ساعت‌های هوشمند موجود در بازار بین ۱۰۰ دلار برای مدل‌های قدیمی‌تر مانند Moto 360 موتورولا تا ۱۶۰۰ دلار برای ساعت جذاب Tag Heuer Connected به فروش می‌رسند.

البته قیمت بیشتر ساعت‌های هوشمند بسته به امکانات و مشخصات فنی آنهاست. به عنوان مثال اپل واچ سری 3 از ۳۲۹ دلار برای مدل آلومینیومی پایه با بند سیلیکونی و بدون تراشه‌ی GPS شروع می‌شود و در مدل سرامیکی مجهز به GPS به ۱۳۴۹ دلار می‌رسد.

سخن پایانی

حال با توجه به تمام موارد گفته شده اگر قصد خرید ساعت هوشمند دارید، بی‌شک این شما هستید که با توجه به میزان بودجه، سلیقه و نیازهای خود باید بهترین و مناسب‌ترین مدل را برای خود انتخاب کنید. اگر ساعت هوشمند دارید می‌توانید نظر خود را با دیگر کاربران درجه به اشتراک بگذارید.


ساعت هوشمند سونتو 9 با بدنه ای قدرتمند، عملکرد فوق العاده در مسیریابی GPS و دوام باتری زیاد می تواند انتخاب ایده آلی برای ورزشکاران حرفه ای باشد. با بررسی ساعت هوشمند سونتو 9 در می یابید این ساعت چه امکاناتی دارد و تا چه حد می تواند خود را اثبات کند.

بررسی ساعت هوشمند و بادوام سونتو 9

هر چند ممکن است شرکت هایی که ساعت هوشمند با قابلیت GPS تولید می کند، زیاد باشد ولی دوام محصولاتشان همیشه زیاد نبوده ولی ساعت هوشمند سونتو 9 از این قاعده مستثنی است. ساعت های شرکت سونتو با موادی ساخته می شوند که در برابر انفجار بمب هم از خود مقاومت نشان می دهند و قابلیت های مختلف آن ها نسبتا گسترده می باشد.



ساعت هوشمند سونتو 9 با بدنه ای بادوام و قابلیت های خوبی که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می شود یک انتخاب ایده آل برای ورزشکاران محسوب خواهد شد. دوندگان حرفه ای؛ بدنسازان، وزنه بردارها، ورزشکاران فعال در ورزش های چندگانه و سایر افرادی که به ورزش های استقامتی مشغول هستند می توانند سونتو 9 را یکی از گزینه های عالی در لیست خرید خود قرار دهند.

سونتو 9 یکی از قدرتمندترین مدل هایی است که توسط شرکت سونتو با ویژگی های بسیاری ارائه شده است. حتما برای شما جای سوال است که چرا تا این حد از ساعت هوشمند سونتو 9 استقبال می شود؟ در ادامه با بررسی این محصول همراه ما باشید تا دریابید که چه قابلیت های جذابی دارد و کدام یک نظر شما را برای خرید آن؛ بیشتر جلب می کند.



ظاهر خشن و عدم احساس سنگینی روی مچ دست

دقیقا مشابه دیگر ساعت های هوشمند اسپرت، بررسی ها نشان می دهد سونتو 9 هم دارای سایز بزرگ و بدنه قدرتمندی است. این ساعت ۵۰ میلی متر عرض داشته و وزن آن حدود ۸۱ گرم می باشد تا اندکی از ساعت فنیکس 5 ایکس پلاس شرکت Garmin کوچکتر باشد.

هر چند ممکن است در اولین نگاه به ساعت سونتو 9 متوجه سایز بزرگ آن شوید، اما هنگامی که آن را روی مچ دست می بندید، اصلا حس سنگینی به شما القا نمی شود. شرکت سونتو در طراحی این محصول بسیار محتاطانه عمل کرده تا بتوان بند آن را هم عوض کرد و از یکنواختی آن جلوگیری شود. با بند نرم، سیلیکونی و انعطاف پذیر سونتو 9 شما یکی از راحت ترین ساعت های جهان را به دست خواهید داشت.

شرکت سازنده، ساعت خود را در وضعیت های مختلف مورد آزمایش قرار داده و حتی فیلم هایی از آن را نیز منتشر کرده است. بررسی ها نشان داد بدنه استیل ساعت هوشمند سونتو 9 در برابر خش و ترک خوردگی مقاوم بوده و بند آن نیز ضخامت کافی داشته تا به سادگی نشکند. بهترین و مهمترین قسمت ظاهری این ساعت، نمایشگر آن است که از جنس کریستال بوده و رزولوشن بالای ۳۰۰*۳۲۰ را ارائه می دهد.

این نمایشگر شفاف سبب می شود تا به راحتی بتوانید محتوای به نمایش در آمده را مشاهده کنید. در ضمن به دلیل رزولوشن بالای آن، اطلاعات در هر پیکسلی خیلی خوب به نمایش در می آید. ناگفته نماند نمایشگر لمسی است. به این ترتیب می توان با کشیدن انگشت خود به اطراف محتوای متنوعی را مشاهده نموده و به جای فشردن کلید، بخش مدنظر را لمس کنید.

شایان ذکر است تاچ اسکرین این ساعت هوشمند نیز منوی ساده ای داشته اما برای اینکه بتوان بهتر محتوای به نمایش در آمده آن را مشاهده کرد باید مدام لکه های روی آن را تمیز کنید. این موضوع نشان می دهد که صفحه نمایشگر جاذب لک و اثر انگشت است.

قابلیت های ساعت هوشمند سونتو 9

همانطور که اشاره شد،بررسی ها حاکی از آن است ساعت هوشمند سونتو 9 دارای ویژگی و قابلیت های زیادی است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود.

بررسی حرفه ای حالت ورزشی

هنگامی که از بررسی حرفه ای حالت ورزشی صحبت به میان آید، اسم ساعت هوشمند سونتو 9 یکی از گزینه هایی که است که یقینا باید به آن توجه ویژه ای داشت. این ساعت توان ضبط جزئیات ۸۰ فعالیت ورزشی را دارد که از جمله می توان به قایق سواری، دو، یوگا، دوچرخه سواری و … اشاره کرد.

منوی اصلی این ساعت؛ تقریبا ۲۰ ورزش مورد علاقه شما را نشان می دهد که این امکان فراهم شده از طریق اپلیکیشن suunto movescount به تعداد ورزش ها اضافه کنید. در ضمن می توان فعالیت ها را توسط اطلاعات نمایش داده شده در نمایشگر، نحوه ضبط داده ها و میزان ضبط اطلاعات برای افزایش عمر باتری شخصی سازی نمود.

برای شروع یک فعالیت، باید ورزش مد نظر را از منوی تمرین ها انتخاب کرده و منتظر ماند تا علامت gps نمایش داده شود. قابل ذکر است که در کمتر از یک دقیقه، نشانگر این امر دیده خواهد شد. هنگامی که ورزش را شروع نمودید، نمایشگر سونتو 9 خاموش می شود. از این رو باید برای روشن کردن آن و مشاهده محتوا از کلیدهای تعبیه شده در ساعت بهره بگیرید.

دقیقا مانند سایر ساعت های کاربردی، برای ورزش های مختلف، سونتو 9 دارای توان اندازه گیری مسافت، ارتفاع، پایش ضربان قلب و … می باشد. با پایان یافتن ورزش، از شما سوالی پرسیده می شود که چه حسی دارید، در این بخش می توانید از بین گزینه های ضعیف تا عالی یکی را انتخاب کنید.

البته این امکان وجود دارد که در صورت تمایل این قابلیت را غیر فعال کنید تا در آینده این سوال دوباره از شما سوال نشود. در ضمن اطلاعات مربوط به ورزش شما در یک دفترچه مجازی و در گوشی هم ذخیره می شود که توسط همگام سازی داده ها با موبایل یا روی ساعت می توانید آن ها را ببینید.

مسیر یابی جی پی اس

در مقایسه ای که بین سنسور جی پی اس ساعت های سونتو 9، اپل، Garmin و سایر ساعت های مشابه صورت گرفت، سنسور موجود در سونتو 9 عملکرد بهتری داشت. برای اثبات این ادعا، گروهی از محققین این ساعت را به منطقه کوهستانی و پوشیده از درخت در ایالات متحده بردند. همانند ساعت فنیکس 5 ایکس پلاس، این ساعت فقط یک بار نتوانست به خوبی مسیریابی را انجام دهد و آن موقع شنا کردن در آب بود.

در این بررسی مشخص شد که امکان مشاهده مسیر پیموده شده وجود داشت مگر قسمت هایی که محققین در آب بودند. هنگامی که ساعت زیر آب قرار می گیرد، سیگنال جی پی اس ضعیف شده و مسیریابی دقت بالایی ندارد. در ضمن خود شرکت سازنده هم تضمینی برای اصلاح این مورد ارائه نداده است.

قابلیت FusedTrack

با توجه به بررسی ها می توان گفت جذاب ترین فناوری استفاده شده در ساعت هوشمند سونتو 9، قابلیت FusedTrack می باشد. این سیسیتم بررسی کننده شرایط جی پی اس را با اطلاعات دریافت شده از قطب نما، ژیروسکوپ و سرعت سنج ترکیب می نماید.

این قابلیت هنگامی که کاربر به عمر بالایی از باتری احتیاج دارد، نقش ایفا نموده، زیرا می تواند عمر منبع انرژی دستگاه را به ۱۲۰ ساعت برساند در حالی که مسیریابی هم انجام می دهد. در چنین حالت های ذخیره انرژی، جی پی اس کارایی کمتری داشته تا در هر دقیقه به بررسی قسمت های مشخصی بپردازد.

همچنین در حالت اولترا باتری هم این اتفاق، هر دو دقیقه یک بار روی می دهد. برای مواقعی که جی پی اس کمتر کار می کند، سونتو از یک حسگر ضبط کننده اطلاعات مربوط به حرکات استفاده نموده تا مسیر آینده جی پی اس را پیش بینی کند. این عمل، یعنی استفاده از مسیریابی جی پی اس در حالی که خود سنسور جی پی اس تقریبا غیرفعال می باشد.

محققین جهت مشاهده کارایی FusedTrack، این قابلیت را در مسیرهای هموار و کوهستانی مورد تست قرار داده که با مشکلی مواجه نشدند. چه بسا در بعضی موارد، کارایی این قابلیت همانند کارایی جی پی اس بوده است. مسافت اندازه گیری شده توسط قابلیت FusedTrack حدود 6.3 کیلومتر بود در حالی که مسیر چندان صاف نبود. ولی این ها تفاوت های جزئی محسوب می شوند.

به هر طریق، قابلیت FusedTrack یک ویژگی مخصوص ساعت هوشمند سونتو 9 بوده که با توجه به بررسی ها می تواند گفت یقینا برای ورزشکارانی که باید مسیرهای طولانی را بپیمایند، نقش تعیین کننده ای خواهد داشت. ضمنا باید اشاره کرد این ساعت دارای سیستم مسیریابی می باشد که اجازه پیدا کردن یک مسیر، ادامه مسیر و یا مبدا آغاز مسیر را می دهد.

این محصول دارای نقشه کوچکی است که شامل یک نشانگر است تا کاربر را نشان دهد. همچنین یک خط که نشان دهنده مسیر شما بوده و نقاطی که نشان می دهد شما در چه مکان هایی حضور داشته اید. برعکس ساعت فنیکس 5 ایکس پلاس، شرکت Garmin که رقیب جدی سونتو 9 محسوب می شود، هیچ نوع نقشه برداری توپوگرافی در این ساعت مشاهده نمی شود چرا که چنین روشی برای نشان دادن نقشه در بیشتر مواقع کارایی دارد.

اعلانات ساعت هوشمند سونتو 9

این ساعت خود را درگیر جزئیات ورزشی نکرده و به همان میزان کافی، اطلاعات در اختیار کاربر می گذارد. نشانگر ضربان قلب اپتیکی و سرعت سنج درونی به شمارش تعداد قدم های کاربر می پردازد. میزان کالری سوزانده شده را اندازه گیری نموده و به بررسی وضعیت خواب می پردازد.

این اطلاعات را می توان توسط اپلیکیشن با گوشی همگام سازی نمود تا داده ها را با داده های ثبت شده در روزها، هفته ها، ماه ها و حتی سال های قبل مورد مقایسه قرار دهید. متاسفانه این اطلاعات به شیوه بسیار ساده ای ذخیره می شوند. به طور مثال قسمت مربوط به وضعیت خواب، تعداد ضربان قلب و مدت زمان استراحت را ثبت می کند و نشان نخواهد داد در چه لحظاتی خواب کاربر سبک یا سنگین است یا حتی حرکات حین خواب را هم نمایش نمی دهد.

در بررسی ها مشخص شد این امکان وجود دارد ساعت هوشمند سونتو 9 را توسط بلوتوث به گوشی وصل کرد و همه اعلانات شامل پیامک، ایمیل و تماس های دریافتی را روی مچ داشته باشید. هنگامی که اعلانات دریافت شوند، روی صفحه اصلی ساعت به نمایش در می آیند. می توان با بالا یا پایین کردن صفحات، اعلانات را مشاهده نمود و با کشیدن انگشتان به طرف چپ و راست منوی اصلی ساعت را مشاهده کرد.

هیچ راهی برای پاسخ به اعلانات یا حذف آن ها وجود ندارد. از این رو باید هر یک را که می خواهید از روی گوشی حذف نمایید تا از روی ساعت نیز حذف شود. در ضمن می توانید اسم و شماره تماس گیرنده را هم مشاهده نموده ولی امکان پاسخ یا رد تماس وجود ندارد. این قابلیت کوچک اما کاربردی در رقیب سونتو 9 یعنی فنیکس 5 ایکس پلاس شرکت Garmin به خوبی عمل می کند.

باتری با دوام زیاد

با توجه به بررسی ها می توان گفت دوام باتری بالای ساعت هوشمند سونتو 9 سبب برتری این محصول به رقبا است. این شرکت شیوه جالبی را به کار برده که سه حالت مصرف نیرو  شامل پایدار، بهینه و فوق العاده را در اختیار کاربر می گذارد. می توانید جدا از ورزشی که انجام می دهید یکی از این حالات را انتخاب کنید.

هر یک از این حالت ها، تنظیمات را طوری تغییر می دهند تا دوام باتری افزایش پیدا کند. به طور مثال برخی نورپردازی نمایشگر و بلوتوث را خاموش نموده و بعضی هم فرکانس جی پی اس را کاهش داده تا به جای این که هر یک ثانیه وضعیت آپدیت شود، این اتفاق هر ۱۲۰ ثانیه روی دهد.

با این گزینه ها می توانید با شروع هر ورزشی یک حالت را انتخاب کرده و بعد از اتمام آن، تنظیمات را به حالت قبلی بازگردانید. شرکت سازنده این قابلیت را هوشمند نامیده زیرا خود ساعت مقدار توان خود و ورزش کاربر را بررسی نموده و پیش بینی می کند تا چه اندازه دیگر می توان از آن استفاده کرد.

هنگامی که ساعت متوجه شود باتری توان ثبت فعالیت های شما را ندارد، به شما هشدار می دهد که حالت آن را تغییر دهید. چنانچه به هشدار ساعت توجه نکرده و ظرفیت باتری کامل خالی شود، سونتو 9 به صورت خودکار به حالت chrono رفته و تنها زمان را نشان می دهد.

بررسی ها نشان می دهد ساعت هوشمند سونتو 9 با سیستم یادآوری شارژ باتری در حالت آماده به کار تا دو هفته کاربر را همراهی می کند. و با استفاده ۲۴ ساعته از جی پی اس و اعلان های گوشی تا 7 روز دوام می آورد. در تست های صورت گرفته عملکرد این ساعت هوشمند در حالت بهینه به نحوی است که باتری تا یک روز کامل پاسخگوی نیاز کاربر است.

ضمنا در حالت اولترا تا 4.5 روز هم دوام می آورد. در حالت عادی که سنسور شمارنده ضربان قلب، بلوتوث و ساعت فعالیت عادی داشته باشند، دوام باتری به یک هفته هم می رسد. در کنار حالات مختلف برای باتری، شرکت سازنده هشداردهنده های خاص خود را هم در این ساعت گنجانده که وقتی نیروی باتری به کمتر از حد مجاز رسید، روشن می شوند.

نرم افزار ساعت هوشمند سونتو 9 مسافت و مدت زمانی که دویده اید را ثبت می کند و بعد از داده های جمع آوری شده استفاده می کند تا به شما اعلام کند برای اجرای فعالیت های ورزشی به چه میزان ظرفیت باتری نیاز است. البته برای برخی کاربران نرم افزار این ساعت کمی گیج کننده می باشد.

برای آشنایی با ساعت هوشمند شیائومی mibro air، اپل واچ se و ساعت هوشمند hw16  از این لینک ها بازدید نمایید.

منبع : آرگا


در پاسخ به سوال ساعت هوشمند چیست؟ باید بگویم به نوعی از ساعت‌های مچی گفته می‌شود که علاوه بر نمایش زمان، توانایی ارائه خدمات دیگر نظیر تماس گرفتن، ارسال و دریافت پیامک، داشتن دوربین، بازی، پخش موزیک، GPS، صفحه لمسی و … را دارد.

از اولین نوع ساعت‌های هوشمند می‌توان به ساعت‌های دیجیتالی اشاره کرد که پس از مدتی کاربردهای دیگر نظیر ماشین حساب، کورنومتر و … به آنها اضافه شد.

ساعت هوشمند بدون نیاز به گوشی

ساعت‌های هوشمند معمولا جهت نمایش هشدار، اعلان پیغام و نمایش برخی از برنامه‌های مربوط به گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ساعت‌های هوشمند وابسته به گوشی‌اند و به کمک بلوتوث و وای‌فای به یکدیگر متصل می‌شوند. اما در برخی از مدل‌های ساعت هوشمند، به صورت جداگانه به کمک سیمکارت راه اندازی خواهند شد و دیگر نیاز به اتصال با گوشی ندارند.
به این دسته از ساعت‌های هوشمند که بدون اتصال به گوشی راه اندازی شده‌اند، ساعت هوشمند بدون نیاز به گوشی گفته می‌شود.
البته مقدار انگشت شماری از این ساعت‌ها امروزه در بازار وجود دارد که می‌توانند به صورت مستقل از گوشی کار خود را انجام دهند.

بهترین کارایی ساعت هوشمند چیست؟

در این بخش قصد داریم شما را با کارایی ساعت‌های هوشمند آشنا کنیم.
حتما برای شما این سوال پیش آمده است که با وجود گوشی هوشمند و یا ساعت مچی معمولی، ساعت هوشمند به چه کارمان می‌آید؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که در اکثر اوقات که شما در حال رانندگی و یا دوچرخه سواری هستید چک کردن گوشی موبایل کار سختی است که در این حالت به کمک ساعت مچی هوشمند به راحتی این کار امکان‌پذیر است.
پس با استفاده از ساعت‌های هوشمند دیگر نیاز به حمل و نقل گوشی‌های با صفحه‌های بزرگ را ندارید.

 

 

از دیگر قابلیت‌های ساعت هوشمند استفاده از آن در حین ورزش است چرا که دارای گجت گام شمار و ضربان قلب است و به کمک آن می‌توان در حین ورزش کردن تعداد گام‌ها و ضربان قلب خود را بدون استفاده از سیستم خاصی بررسی کنید.
همچنین ساعت هوشمند قابلیت گرفتن عکس، برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک، کورنومتر، GPS، آلارم، یادآوری، پخش موزیک، گام شمار، سنجش سلامت و تندرستی و … را دارد.
در ادامه در قسمت امکانات ساعت هوشمند شما را به صورت کامل با سایر کارایی‌های ساعت هوشمند آشنا خواهیم کرد.
اگر برای خرید ساعت هوشمند خوب، به راهنمایی نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنم مطلب راهنمای خرید ساعت هوشمند را مطالعه کنید.

سایر امکانات ساعت هوشمند؛ از تمام امکانات استفاده کنید

اگر بخواهیم درباره امکانات ساعت هوشمند بگویم باید بدانید که تفاوت چندانی با گوشی‌های هوشمند ندارد و از زیر مجموعه‌های آن محسوب خواهند شد.
ساعت‌های هوشمند علاوه بر نمایش ساعت و تاریخ دارای قابلیت‌های دیگری هستند که در ادامه شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.

    1. نمایش ساعت مطابق با هر شهر
      اکثر کشورها مطابق با محیط جغرافیای خود تایم متفاوتی دارند که ساعت هوشمند زمانی که به گوشی هوشمند وصل شده به صورت خودکار ساعت آن منطقه را هم نمایش خواهد داد.
      در صورتی که location ساعت هوشمند شما فعال باشد، شما به هر منطقه‌ای که سفر کنید می‌توانید ساعت آن منطقه را به صورت خودکار روی ساعت هوشمند خود مشاهده کنید.
    2. هشدارها
      یکی از مهم ترین ویژگی‌های ساعت هوشمند، نمایش notification یا همان هشدار است.
      زمانی که برای شما پیام از اپلیکیشنی که درون گوشی شما هست و روی ساعت هوشمند هم آن برنامه فعال شده باشد، بیاید ساعت هوشمند شما هشدار آن را می‌دهد و شما می‌توانید پس از مشاهده آن گوشی خود را بررسی کنید.
      در هر مدل از ساعت‌های هوشمند به گونه مختلفی می‌توان آنها را دید. برای مثال در برخی از ساعت‌های هوشمند با پایین کشیدن صفحه ساعت و در برخی دیگر با بالا کشید صفحه از پایین به بالا، می‌توان آن را مشاهده کرد و این امر وابسته به مدل و نوع ساعت هوشمند شما است.
    3. کورنومتر
      کورنومتر یکی از قابلیت‌های گوشی هوشمند است که امروزه روی ساعت‌های هوشمند هم پیاده‌سازی شده‌است.
      برای کسانی که در حال حرکت (دویدن، ورزش کردن و …) هستند استفاده از ساعت هوشمند بهتر است. چرا که روی دست آنها بسته شده و نیاز به مراقبت ندارد و به راحتی می‌توانید هر کاری که می‌خواهید در صورتی که کورنومتر شما فعال است را انجام دهید.
  1. گام شمار
    از دیگر قابلیت‌های برخی از ساعت‌های هوشمند وجود گجت گام شمار روی آنها است.
    گجت گام شمار عملکردی شبیه به دستبند تناسب اندام دارد چرا که میزان فعالیت شما در طول روز را پیگیری می‌کند و همچنین توانایی نمایش میزان کالری سوخته شده شما را در طول روز دارد.
    از دیگر قابلیت‌های گجت گام شمار این است که قد و وزن خود را درون آن ثبت کرده و با بررسی روزانه ضربان قلب سلامتی شما را بررسی می‌کند.
  2. GPS
    از دیگر قابلیت‌های ساعت هوشمند وجود سنسور GPS درون ساعت هوشمند است.
    به کمک GPS می‎‌توان سرعت و مسافت طی شده را اندازه گیری کرد، البته بهتر است در مواقع ضروری از آن استفاده شود. چرا که استفاده دائمی از آن باعث مصرف بیش از حد انرژی باتری ساعت هوشمند شما خواهد شد.
  3. برقراری تماس
    اکثر ساعت‌های هوشمند توانایی برقراری تماس را دارند که معمولا سیمکارت خور هستند.
    این دسته از ساعت‌های هوشمند بدون هیچگونه اتصال به گوشی هوشمند قابلیت کار کردن دارند و به راحتی می‌توان به کمک آنها تماس برقرار کرد.
  4. یافتن گوشی
    در برخی موارد که فراموش کرده‎اید گوشی خود را کجا گذاشته‌اید به کمک ساعت هوشمند می‌توانید سریع آن را پیدا کنید.
    برای یافتن گوشی خود در این حالت، باید گوشی و ساعت به یکدیگر اتصال داشته باشند و سپس با فشردن یکی از دکمه‌های ساعت هوشمند، گوشی آلارم داده و پیدا خواهد شد.

مزایا و معایب ساعت هوشمند

ساعت هوشمند مانند هر وسیله کاربردی دیگر دارای مزایا و معایبیست. با دیدن مزایا و معایب ساعت هوشمند می‌توانید تصمیم خود را جهت خریداری آن بگیرید.

مزایای ساعت هوشمند

  1. سهولت و سرعت در برقراری ارتباط
  2. اعلان‌های شبکه اجتماعی خود را سریع مشاهده خواهید کرد
  3. دریافت تماس‌های ضروری
  4. پاسخ پیام‌های اضطراری در سریع‌ترین زمان ممکن
  5. پیدا کردن گوشی خود در کمترین زمان ممکن
  6. وجود GPS که مانند یک مسیریاب عمل می‌کند
  7. استفاد از آن به عنوان یک ردیاب سلامتی و تناسب اندام
  8. برقراری ارتباط با دوستان خود حتی در زمانی که مشغول کاری هستید
  9. سرگرمی شما روی دست شما بسته شده و در هر جای ممکن می‌توانید از آن استفاده کنید
  10. و …

معایب ساعت هوشمند

  1. نمایش غلط ضربان قلب در اکثر اوقات
  2. به اتمام رسیدن شارژ آن به سرعت در برخی مدل‌ها
  3. قیمت بالای برخی از مدل‌های ساعت‌های هوشمند
  4. باید حتما با گوشی ست شود تا کار کند (البته فقط برای برخی از مدل‌ها)
  5. عملکرد کند برخی از مدل‌های ساعت هوشمند
  6. حمل و نقل شارژری دیگر در کنار شارژر سایر لوازم
  7. ضعیف بودن تاچ برخی از ساعت‌های هوشمند
  8. و …

بحث تعمیر ساعت هوشمند، یک امر تخصصی است. لطفا تحت هیچ شرایطی خودتان نسبت به تعمیر ساعت اقدام نکنید. زیرا این کار باید توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود. همچنین ممکن است قطع ارتباطات بین ساعت و موبایل شما به دلیل خرابی موبایل باشد بنابراین تعمیر موبایل باید حتما در برنامه شما باشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد