فیلم و سریال

کدوم شبکه ماهواره سریال ملاقات خصوصی رو پخش میکنه

علیرضا خمسه درباره آرزوهایش چنین می‌گوید: «من، علیرضا خمسه در نهم بهمن ماه می‌خواهم یک رنسانس و نوزایی برایم اتفاق بیفتد؛ یعنی از نو از مادر متولد شوم. یک آرزو برای خودم دارم و آن هم این است که زندگی نویی برای خودم داشته باشم. من امروز ۶۹ ساله شدم اما قصد دارم از این پس راه جدیدی را بروم و برنامه‌های زیادی برای خودم دارم. 

خمسه در ادامه‌ی آرزوهایی که همزمان با سالروز تولدش در سر دارد، خاطرنشان می‌کند: همین‌طور برای مردم کشورم آرزو می‌کنم که احساس کنند آینده‌ای روشن در پیش‌رو دارند. من از اینکه در نگاه جوانان یا حتی میانسالان غم و ناامیدی و خستگی می‌بینم، جگرم می‌سوزد. در این روز بهترین‌ها را برای مردم سرزمین‌مان می‌خواهم چون مردم سرزمین ما مردم شایسته‌ای هستند و لیاقتشان خیلی بیشتر از چیزهایی است که برایشان در نظر گرفته‌اند. ملت ما، ملت سربلندی است. آرزو می‌کنم نگاه‌ها تغییر کند و تمام مشکلات جامعه و مردم عزیزمان حل شود.

گله از پرداخت‌های نامنظم دستمزدها در تلویزیون

این هنرمند در ادامه‌ی همین صحبت‌ها درباره‌ی اینکه این روزها برای تلویزیون چه می‌کند؟ می‌گوید: فعلا کار خاصی ندارم؛ البته برنامه‌هایی برای آینده دارم. جا دارد در همین جا به نکته‌ای مهم اشاره کنم و آن هم این است که وقتی ما هنرمندان کار می‌کنیم، انتظار داریم پرداخت‌ها به موقع باشد اما الان مشکل این است که پرداخت‌ها وقفه دارند. بسیاری از همکاران ما متأسفانه مستأجر هستند، ما سر کار می‌رویم به این امید که سر ماه دستمزدمان را بگیریم تا هزینه‌های زندگی‌مان را تأمین کنیم اما متأسفانه تهیه‌کنندگان می‌گویند تلویزیون پرداخت ندارد و حتی می‌بینیم دو تا سه ماه دستمزدها عقب می‌افتد. به همین علت همه دنبال این هستند تا در کارهایی حضور داشته باشند که حداقل دستمزدها به موقع پرداخت شود. من هم این روزها این مشکل را دارم.

بازیگر مجموعه «پایتخت» خاطرنشان می‌کند: پیشنهادهای بسیاری برای حضور در سریال‌ها دارم، منتها دستمزدها با هزینه‌ها نمی خواند، از طرفی دستمزدهایی هم که توافق می‌شود به موقع پرداخت نمی‌شود. شخصا خیلی دوست داشتم در حال حاضر سر سریالی باشم اما متأسفانه دستمزدها با هزینه‌های زندگی نمی‌خواند. آخرین کار تلویزیونی من مجموعه «نیسان آبی» به کارگردانی منوچهر هادی بود که هنوز هم در حال پخش است. من پنج ـ شش ماه قبل کارم را در این مجموعه تمام کردم و پس از آن دیگر کاری را قبول نکردم؛ به همین دلایلی که اشاره شد. البته قرار است در سریال جدید سعید نعمت‌الله که برای شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود، حضور داشته باشم.

خمسه سپس به این پرسش که فکر می‌کنید شرایط کاری در شبکه نمایش خانگی بهتر از تلویزیون است؟ اینگونه پاسخ می‌دهد: به هر حال همه این‌ها متعلق به یک نظارت هستند اما در شبکه نمایش خانگی پرداخت‌ها کمی بهتر است. درواقع تهیه‌کننده‌ها ۱۰۰ درصد  دولتی نیستند و به شکل مستقیم به صداوسیما وابسته نیستند، به همین علت این شبکه کمی بهتر عمل می‌کند ولی با اتفاقاتی که قرار است برای این شبکه بیفتد و از زیر نظارت ارشاد به سمت نظارت صداوسیما برود، باز هم معلوم نیست در روی همان پاشنه بچرخد یا خیر؟

متاسفانه کارهای کمدی از کیفیت خالی شده‌اند

بازیگر مجموعه‌های هوشیار و بیدار، هتل پیاده‌رو، مهمانان ویژه، دارا و ندار و مرد هزارچهره همچنین در پاسخ به اینکه آیا سریال‌های حال حاضر تلویزیون را تماشا می‌کند و کیفیت‌ها را چطور می‌بیند؟ می‌گوید: به نظرم سریال‌هایی که در سال‌های قبل بازی می‌کردم نسبت به الان پرمحتواتر بود. در حال حاضر اغلب کارهایی که می‌بینیم نمی‌دانم به خاطر نظارت شدیدی است که روی محتوای کارها اعمال می‌شود و یا مساله دیگر، متاسفانه از کیفیت خالی شده‌اند. یکی از مهمترین ویژگی‌های هر کار کمدی این است که رویکرد انتقادی داشته باشد که اگر این رویکرد را از کمدی بگیریم، درواقع لطیفه‌گویی و یک کار کم‌ارزشی می‌شود که اسمش کمدی واقعی نیست. کمدی واقعی حتما باید نگاه‌های اجتماعی و رویکرد انتقادی داشته باشد که متأسفانه الان تلویزیون این رویکرد را خیلی نمی پسندد، به همین علت است که کارهای کمدی‌اش دچار ضعف محتوایی شده‌اند.

او درباره اینکه چرا سریالی مثل «پایتخت» پس از سالها بازهم مخاطب دارد و در چنین شرایطی چه پیشنهادی برای بهبود شرایط در تلویزیون دارید، اظهار می‌کند؟ پایتخت شخصیت‌های دوست داشتنی داشت. متاسفانه رویکرد انتقادی نسبت به رفتاهای اجتماعی، خانوادگی و فردی در سریال‌های حال حاضر طنز وجود ندارد و عرصه کمدی‌سازی از حضور آدم‌های باتجربه و خوش فکر خالی شده است. ما در کارهایی که در تلویزیون می‌بینیم، کمتر نام‌های صاحب تجربه را پیدا می‌کنیم و باید بگردیم تا ببینیم نویسنده و کارگردان کیست. مردم واقعا گناه دارند، از کار روزمره و مسائل مختلف خسته و غمگین به منزل می‌آیند و حالا می‌خواهند پای تلویزیون بنشینند تا خستگی‌شان رفع شود ولی کارهای قابل توجهی به آن‌ها ارائه نمی‌شود. در حقیقت با تماشای سریال‌های قدیمی یک نوع گذشته‌گرایی برایشان به وجود می‌آید که به نظرم این گذشته‌گرایی، نشان از افول تولیدات صداوسیماست.

مردم را امیدوار کنیم نه ناامید

خمسه پیرو همین صحبت‌ها، درباره اینکه چه پیامی به رئیس صداوسیما دارید و فکر می‌کنید معضل اصلی این سازمان در حال حاضر چیست؟ تصریح می‌کند: نگاه سیاسی که وارد تولیدات صداوسیما شده، به کارها لطمه بسیار وارد کرده است. اگر صحبت‌های من بخواهد مخاطبی داشته باشد این است که جامعه فقط روی محور سیاست نمی‌چرخد ولی متأسفانه همه نگاه‌ها منتهی به سیاست شده‌اند؛ به عنوان مثال رویکردی که ما باید داشته باشیم، رویکرد اجتماعی است که بخشی از این رویکرد اجتماعی که در زندگی امروز ما حضور دارد، مسائل اقتصادی است. ما باید در برنامه‌های کمدی و سایر برنامه‌های صداوسیما مثل گپ شوها و تاک شوها درباره‌ی مسائلی صحبت کنیم که مردم از ناامیدی خارج و نسبت به جامعه امیدوار شوند.

او ادامه می‌دهد: ما باید با تولیداتمان روزهای بهتری را برای مردم ترسیم کنیم؛ این در حالی است که ما الان ترسیم یک آینده روشن‌تر و بهتر را در تولیدات صداوسیما نمی‌بینیم و هر چه می بینیم تیرگی، ناامیدی و افزودن به مسائل مردم است. وظیفه همه ما و به خصوص دوستانی که کمدی کار می‌کنند، کاستن از مصائب و مشکلات مردم است که اگر این رویکرد نباشد حاصل آن ناامیدی ملت می‌شود. ما باید در تولیداتمان اتفاقات بهتر را به مردم نشان بدهیم و درباره آن‌ها صحبت کنیم.

بازیگر نقش باباپنجعلی در مجموعه «پایتخت» درباره اینکه آیا تکرار این سریال را در شبکه‌ها دنبال می‌کند؟ می‌گوید: همان موقع که این مجموعه تولید می‌شد، ما به طور کامل همه با هم کار را تماشا می‌کردیم و متوجه نقاط قوت و ضعفش می‌شدیم اما الان که تکرار می‌شود خیر تماشا نمی‌کنم، چون خیلی فرصت ندارم، ولی وقتی می‌شنوم که مردم هنوز که هنوز است «پایتخت» را تماشا می کنند، راستش افسوس می‌خورم که چرا تولیدات بهتری نمی‌آید که مردم نگاهشان به گذشته نباشد و به روز باشند.

این هنرمند سپس در پاسخ به اینکه اگر «پایتخت» ادامه پیدا کند باز هم دوست دارید حضور داشته باشید؟ به نکته‌ای اشاره می‌کند و می گوید: یکی از مشکلاتی که در کشور ما، نه فقط در زمینه فرهنگ و هنر بلکه در همه عرصه‌ها وجود دارد، یک نوع انقطاع و قطع‌شدگی و کات است؛ به عنوان مثال شما در سازمانی کار می‌کنید که وقتی مدیر تغییر می‌کند، اولین کاری که می‌کند همه نیروها را جابه‌جا می‌کند، حتی اتاق‌ها را تغییر می‌دهد و می‌خواهد گذشته را پاک کند تا هیچ نشانی از مدیر قبل نباشد! متأسفانه این موضوع در همه عرصه‌ها حاکم است. وقتی چند نفر به شکل اکیپی کاری موفق را تولید می‌کنند که تبدیل به یک برند می‌شود ولی مدتی بعد می‌بینیم افتراق و انشعاب‌ها شروع شد، تفرقه می‌افتد و شریک ها از هم جدا می‌شوند. در کارهای فرهنگی و هنری و تولیدات تلویزیونمان هم همین طور است. به عنوان مثال گروه «پایتخت»، یک گروه خیلی منسجمی بود که چندین فصل را با هم کار کردیم ولی همین طور که جلو می‌رود، اختلافاتی به وجود می‌آید ـ چه مسائل اقتصادی و چه نگاه‌های هیچ و پوچ ـ که باعث می‌شود انسجام و قدرتی که یک رابطه‌ را شکل می‌دهد، استمرارش کم‌رنگ‌تر شود.

وی ادامه می دهد: البته این موضوع فقط در گروه پایتخت نیست بلکه همه گروه‌ها این مشکل را دارند و یک مشکل کلی فرهنگی است که ما نمی‌توانیم باری را از یک نقطه با سر سلامت، نیکویی و زیبایی با خود حمل کنیم. حتما باید حرف و حدیث و اختلاف سلیقه وارد شود و آن، همیت و یکرنگی که خیلی زیبا بود و ما اسمش را می‌گذاریم عشق به کار که درست مثل یک خانواده است، کمرنگ می‌شود. درباره «پایتخت» من خیلی امیدوار بودم و هستم که این اتفاقات نیفتد چون در خیلی از گروه‌ها افتاد. متأسفانه مجموعه‌های موفق در کشور ما هیچ وقت به ۱۰ سری نمی‌رسند، در حالی که در خارج از کشور نمایش‌هایی دارند که ۴۰ سال روی صحنه می‌ماند و یا سریال‌هایی تولید می‌کنند که حداقل ۳۰ سال قدمت دارد، خیلی از هنرپیشه هایش جوان بودند و پیر می‌شوند و خیلی از هنرپیشه ها فوت می کنند ولی سریال همچنان پخش می‌شود. آدم حسودی‌اش می‌شود و می گوید چرا ما در ایران نمی‌توانیم کارمان را ادامه بدهیم. چرا کارهای موفق فقط 5 یا ۱۰ سال ادامه پیدا می‌کند؟ چرا نمی‌توانیم در کنار همکارانمان این صمیمیت‌ها را حفظ کنیم؟ 

خمسه در پاسخ به اینکه آیا خبری از تیم پایتخت دارد؟ خاطرنشان می‌کند: من در حال حاضر خبری که دورادور از گروه «پایتخت» دارم این است که متاسفانه همه فعلا از هم پراکنده هستند و هر کسی درگیر یک پروژه است و گروه با هم نیستند. من یکی از آرزوهایم همیشه این است که در کارهایی که مردم دوست دارند حضور داشته باشم؛ چه پایتخت و چه سریال‌های دیگر. امیدوارم در طول عمرم به عنوان یک هنرمند در کارهای موفق سهمی داشته باشم.

نیسان آبی بهترین خاطرات کاری امسالم بود

این هنرمند سپس به حضورش در مجموعه «نیسان آبی» اشاره می‌کند و از این مجموعه به عنوان یکی از موفق‌ترین کارهای امسالش نام می‌برد.

او می‌گوید: نیسان آبی به چند دلیل برای من یکی از بهترین خاطرات کاری‌ام بود. اول اینکه تهیه کننده بسیار جوان، متعهد و شریفی به نام احسان ظلی‌پور داشت که برعکس بسیاری از تهیه‌کنندگانی که همیشه برای پرداخت دستمزدهایمان مشکل داریم، ایشان خوب بودند. یکی از اتفاقات خوب دیگر کارگردان بسیار دوست داشتنی، منوچهر هادی بود که من تا به حال با ایشان کار نکرده بودم و به نظرم یک کارگردان کاربلد و محترمی است که کمدی را خوب می‌شناسد. من حدود سه ماه در خدمت این گروه بودم و خیلی راحت بودم چون همه چیز کاملا حرفه‌ای و خوب پیش رفت. تیم نیسان آبی از همه لحاظ عالی بود. عوامل و بازیگران حرفه‌ای و متعهد به کار حضور داشتند. متاسفانه در خیلی از کارها می‌بینیم اختلاف سلیقه‌ها زیاد است و گروه با هم مدام دعوا می کنند، بازیگران همدیگر را دوست ندارند ولی در «نیسان آبی» همه عوامل از قدیمی ترها مثل جمشید هاشم پور گرفته تا هم نسل خودم و جوانان، همه با هم با مدیریت کارگردان و تهیه‌کننده همراه، همدل و همکار بودند که حاصلش هم این شد که کار با پسند مخاطب مواجه شد.

۵۸۵۸


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، عموم همکاران می‌توانند پیشنهادها و ایده‌های تحولی و نیز سایر دیدگاه‌ها و اطلاعات و ملاحظات خود درباره همه امور سازمان صدا و سیما را مستقیم با رئیس سازمان در میان بگذارند. مطالب ارسالی هر چه کوتاه‌تر باشد، امکان بررسی و پیگیری تعداد پیام بیشتری فراهم می‌شود. معرفی و اعلام شماره تماس امکان پیگیری بهتر موضوع را به همراه خواهد داشت.
مطالب در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی و نتیجه اعلام خواهد شد.


کد خبر: ۴۴۶۶۶
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: 2016 July 30    –    ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ – ۲۱:۰۰

صفحه نخست » تلویزیون

12 سریالی که دیگر از پخش نمی شوند

رسم تلویزیون همیشه این بوده که سریال ها را وابسته به شرایط بازیگرانش
روی آنتن بفرستد. یعنی سریالی که یکی از بازیگرانش، بعد از گذشت سال ها
مورد منشوری برایش پیش اتفاق افتاده باشد، اجازه رفتن روی آنتن ندارد. در
سال های اخیر خیلی از سریال ها بوده اند که به دلیل مشکل بازیگرانش، هیچ
وقت اجازه پخش پیدا نکردند؛ مثل «نرگس»، «غریبانه»، «تاوان»، «روزهای
اعتراض» و … حالا اما ماجرا یک مقدار فرق می کند.
 
در شرایطی که بازیگران یکی یکی بار سفر می بندند و به هوای بازی در سریال های شبکه ماهواره ای «جم» ایران را ترک می کنند، وضعیت بازپخش سریال ها به مقدار زیادی به خطر می افتد. مگر تلویزیون چندتا سریال دارد که بخواهد بخش مهمی از آنها را هم به این بهانه، کنار بگذارد؟

با
رفتن بازیگرانی مثل رامسین کبریتی، چکامه چمن ماه، پردیس افکاری، رابعه
اسکویی و … بخش مهمی از سریال ها امکان پخش پیدا نمی کنند. غیر از سریال
های مهدی مظلومی، کارگردانی که هفت ماهی از مهاجرتش می گذرد، 16 سریال
هستند که به خاطر مشکلات بازیگرانش هیچ وقت اجازه پخش پیدا نمی کنند؛ سریال
های مهمی مثل «ستایش»، «نرگس»، «شب دهم» و …

نرگس – سیروس مقدم

زمان پخش: تابستان 1385
بازیگر
منشوری: زهرا امیر ابراهیمی/ فیلمی بی پرده منتسب به او در شبکه مجازی
منتشر شد. تلویزیون تصمیم گرفت او را ممنوع التصویر کند.

اهمیت
سریال: «نرگس» یکی از مهم ترین سریال های سیروس مقدم بود. هم به لحاظ
داستان، هم عناصر مهم جذب مخاطب و … از طرف دیگر «نرگس» اولین سریال
داستانی 90 شبی بود که در شب های تابستان روی آنتن می رفت و بخش مهمی از
مخاطبان را درگیر کرده بود. هنوز هم اسم این سریال توی ذهن بیشتر مخاطبان
مانده. اگر مسئله امیرابراهیمی پیش نمی آمد، قطعا «نرگس» یکی از سریال هایی
بود که شبکه آی فیلم و تماشا بارها آن را روی آنتن می بردند. همین الان هم
بخش مهمی از درخواست مخاطبان از شبکه آی فیلم، پخش مجدد «نرگس» است.

حجم
نقش: زهرا امیرابراهیمی در این سریال نقش زهره، دختر شوکت را داشت و در
واقع یکی از بازیگران اصلی سریال به حساب می آمد. امیر ابراهیمی قبل از این
سریال بازیگر مطرحی نبود اما اهمیت این نقش، تا جایی بود که برای همه
شناخته شد.

قابل حذف است؟ نقش زهرا امیرابراهیمی در «نرگس» آنقدر اهمیت دارد که نمی شود به هیچ عنوان نادیده اش گرفت یا آن را حذف کرد.

روزهای اعتراض – حسین سهیلی زاده

زمان پخش: محرم سال 85
بازیگر
منشوری: مینا لاکانی/ او سال 90 از ایران رفت و بدون حجاب در صدای آمریکا
حاضر شد و درباره سختی ها و محدودیت هایی که برای بازیگری داشته گفتگو کرد.

اهمیت
سریال: «روزهای اعتراض» از جمله سریال های موفق تلویزیون در بازنمایی
تاریخ معاصر است که اتفاقا در زمان پخش با استقبال مواجه شد. داستان این
سریال درباره دیوید است که پس از سال ها زندگی در انگلیس برای عیادت از
پدرش به ایران سفر می کند اما در بدو ورود متوجه می شود پدرش فوت کرده و به
همین دلیل مادرش از او می خواهد که خانه و زمین ها را بفروشد و به انگلیس
برگردد.
 
در همین راستا متوجه می شود که وصیت پدر آن بوده که مراسم
دهه اول محرم در خانه اش برگزار شود و دیوید برای ادای وصیت پدر با مشکلاتی
روبرو می شود. سریال به نوعی نقد خرافات در دین است که نگاهی تازه و
جسورانه در این باره داشت. ضمن آن که داستانش به شکل فرضی روایت می شد و
ادای دینی به انقلاب هم هست.

حجم نقش: مینا لاکانی در نقش لیلا حضوری پررنگ در «روزهای اعتراض» دارد و از بازیگران محوری داستان است.

قابل حذف است؟ طبعا نقش لیلا از «روزهای اعتراض» قابل حذف نیست.

ترانه مادری – حسن سهیلی زاده

زمان پخش: 1387
بازیگر
منشوری: مینا لاکانی/ او سال 90 از ایران رفت و بدون حجاب در شبکه صدای
آمریکا حاضر شد و درباره سختی ها و محدودیت هایی که برای بازیگری داشته
گفتگو کرد.

اهمیت سریال: با نگاه سخت گیرانه «ترانه مادری» اثری
متوسط به حساب می آید اما این سریال در زمان پخش خیلی ها را درگیر کرده بود
و توانست با تعریف یک قصه پرکشش بیننده های زیادی را با خود همره کند.
«ترانه مادری» جزو ملودرام هایی بود که فرصت پخش شبانه پیدا کرد و با
برخورداری از بازیگران محبوبی مثل هما روستا، دانیال حکیمی، فاطمه گودرزی و
دیگران توانست جایی میان بیننده های تلویزیون برای خود دست و پا کند.

قابل حذف است؟ نه، نمی توان بی خیال این نقش شد چرا که در نهایت به درام لطمه می زند و آن را ابتر می کند.

پرواز در حباب – سیروس مقدم

زمان پخش: پاییز 1385
بازیگر
منشوری: چکامه چمن ماه/ این بازیگر جزو اولین بازیگرانی بود که برای ادامه
فعالیت بازیگری اش به کشور ترکیه سفر کرد تا در شبکه ماهواره ای جم کار
کند.

اهمیت سریال: پرواز در حباب یکی از پرمخاطب ترین سریال های شبکه
سه است. سریالی که به موجب دیده شدنش باعث شد تا بازیگر اصلی اش حامد
کمیلی که در آن سال ها بازیگر ناشناخته ای بود معروف شود و به چشم بیاید.
پرواز در حباب جزو نخستین سریال هایی بود که با موضوع مواد مخدر صنعتی
ساخته شد و از همین رو سریال پیش رویی است.

حجم نقش: چکامه چمن ماه
در کنار مرجان محتشم بازیگران زن اصلی سریال هستند. او نقش دختر علی نصریان
را بازی می کند که حامد کمیلی او را برای نزدیک شدن به پدرش طعمه قرار می
دهد. در واقع بخش عمده ای از درام قصه بر پایه کاراکتری است که چکامه چمن
ماه نقش آن را بر عهده دارد.

قابل حذف است؟ به هیچ عنوان نمی توان با
حذف کاراکتری که چمن ماه نقشش را بازی می کند، سریال را پخش کرد. او
همانطور که در بالا اشاره شد، نقش اصلی سریال است و در اکثر سکانس های حساس
و تعیین کننده سریال حضوری پررنگ و تاثیرگذار دارد.

در مسیر زاینده رود

زمان پخش: رمضان سال 1389
بازیگر منشوری: پردیس افکاری/ او به تازگی به شبکه جم پیوسته و در یک سریال بازی می کند.

اهمیت
سریال: «در مسیر زاینده رود» با محور قرار دادن پشت پرده فوتبال و نیز
وارد کردن مسئله قصاص خیلی زود مخاطبان را میخکوب کرد. در ادامه تقاضای
ازدواج از سوی پیرمرد ولی دم از مادر قاتل، گره ای دو چندان به درام بخشید.
در این میان اعتراض مسئولان شهر اصفهان به کیفیت لهجه باعث شد سریال لطمه
ببینند و حتی خیلی از هموطنان اصفهانی از سریال تعریف کردند و سعه صدرشان
را نشان دادند.
 
«در مسیر زاینده رود» سریال پر بازیگری است؛ مهدی
سلطانی، حسین محجوب، مهرانه مهین ترابی، اشکان خطیبی، بهنوش طباطبایی، هومن
برق نورد، مسعود رایگان و مهدی باقربیگی در این سریال بازی کرده اند.
فیلمنامه اش را علیرضا نادری از نویسنده های خوش فکر تلویزیون نوشته و حسن
فتحی آن را کارگردانی کرده. جمع اینها یعنی «در مسیر زاینده رود» اثری مهم
است.

حجم نقش: حضوری نسبتا پررنگ در سریال دارد؛ از قدم اول به همراه
بازیگر نقش همسرش مهرداد ضیایی که اصالتا اصفهانی است بهتر از دیگران از
پس لهجه برآمد.

قابل حذف است؟ افکاری نقش عروس مصیب (حسین محجوب) را
بازی کرد که عقاید او و همسرش بر تصمیم پدرزنش مبنی بر اعلام رضایت یا قصاص
قاتل پسرش تاثیر دارد پس از نقش قابل حذف نیست.

شب دهم – حسن فتحی

زمان پخش: محرم سال 1380
بازیگر منشوری: رامسین کبریتی/ او به تازگی به شبکه جم پیوسته است.

اهمیت
سریال: «شب دهم» از تولیدات ماندگار تلویزیون ماست؛ حسن فتحی با تزریق یک
داستان عشقی به سریالش ورودی تحسین برانگیزی به علاقه مندی تاریخی مردم
ایران به امام حسین (ع) و عاشورا داشت. عشق «حیدر» به دختر شاهزاده قجری او
را به آستان وصل امام حسین (ع) می رساند و در این مسیر بخشی از تاریخ
معاصر روایت می شود.
«شب دهم» از سریال های تحسین شده حسن فتحی است که
در زمان پخش با استقبال فراوان مواجه شد و در بازپخش هم دیده شد و هنوز
طراوت و جذابیت ابتدایی از آن نرفته و مخاطب از دیدنش لذت می برد.

حجم
نقش: نقش رامسین کبریتی در «شب دهم» اهمیت ندارد؛ او دستیار مفتش است و به
اقتضای نقش بدون دیالوگ! فقط هست که کاراکتر مفتش فرصت بیشتری برای عرض
اندام داشته باشد. حضورش جلوی قاب زیاد است اما کیفیتش نه.

قابل حذف
است؟ نقش رامسین کبریتی هیچ تاثیری در درام ندارد و قابل حذف است، منتهی
مشکل به حضور دائم او در کنار مفتش برمی گردد. هر جا مفتش هست دستیارش هم
هست و در نتیجه نمی توان آن را از سریال «شب دهم» کنار گذاشت.

کمکم کن – قاسم جعفری

زمان پخش: رمضان 1385
بازیگر منشوری: زهرا امیرابراهیمی/ این سریال هم به دلیل حضور این بازیگر برای همیشه به آرشیو تلویزیون رفته و غیرقابل پخش است.

اهمیت
سریال: کمکم کن از چند جهت سریال مهمی است. نخست اینکه کارگردانی آن را
قاسم جعفری برعهده داشت که در آن سال ها در اوج دوران کاری اش در تلویزیون
قرار داشت و هر سریالی می ساخت مورد توجه قرار می گرفت. از سوی دیگر این
سریال جزو اولین کارهای تلویزیون با تم ماورایی بود که برای پخش در ماه
رمضان تولید شد و به همین دلیل حسابی مورد توجه قرار گرفت و به چشم آمد.

حجم
نقش: نقش اصلی زن این سریال است، نقش دختری که حمید گودرزی در کما با او
مواجه می شود و زمانی که هر دو از کما خارج می شوند، همدیگر را پیدا می
کنند تا ماموریتی که دنبالش هستند را به سرانجام برسانند.

قابل حذف
است؟ اگر درصدی از سریال با حذف صحنه های مربوط به او قابل پخش می شد،
تلویزیون تا الان صد بار آن را انجام داده بود اما نقش کلیدی امیرابراهیمی
در این سریال و حضورش در اکثر سکانس ها موجب شده تا سریال عملا غیرقابل
اصلاح باشد. از همین رو «کمکم کن» با وجود بضاعت بالایی که در جذب مخاطب
دارد به دلیل حضور این بازیگر به محاق رفته است.

غریبانه – قاسم جعفری

زمان پخش: محرم 1383
بازیگر منشوری: زهرا امیرابراهیمی

اهمیت
سریال: بعد از موفقیت سریال شب دهم که محرم سال 80 روی آنتن رفت، تلویزیون
درصدد این برآمد که سریال سازی برای این مناسبت را ادامه دهد. «غریبانه»
در راستای همین سیاست، برای پخش از شبکه تهران سابق تولید شد. قاسم جعفری
که در آن سال ها برگ برنده تلویزیون محسوب می شد و حضورش در هر پروژه ای
موفقیت آن را تضمین می کرد، این سریال را کارگردانی کرد.
 
پرداختن
به موضوع آقازاده ها و به چالش کشیدن آنها و مواضع تندی که قاسم جعفری در
قبال آنها اتخاذ کرده بود موجب شد تا سریال خیلی زود در کانون توجه قرار
بگیرد و به اثری قابل بحث تبدیل شود.

حجم نقش: امیرابراهیمی نقش
نامزد بازیگر اصلی سریال یعنی سعید شیخ زاده را برعهده دارد. از آنجایی که
داستان روی روابط دو کاراکتر اصلی یعنی جوهرچی و اسدی و پسرهای آنها مهدی
سلوکی و سعید شیخ زاده می چرخد، امیرابراهیمی نقش کم رنگی در درام قصه دارد
و نقشش زیاد پررنگ نیست.

قابل حذف است؟ چند وقت پیش شبکه پنج نسخه
ای 90 دقیقه ای از این سریال را روی آنتن فرستاد. این نسخه به گونه ای
تدوین شده بود که حتی یک پلان هم از امیرابراهیمی در آن استفاده نشده بود.

آخرین گناه – حسین سهیلی زاده

زمان پخش: رمضان سال 1385
بازیگر
منشوری: مینا لاکالی/ او سال 90 از ایران رفت و بدون حجاب در شبکه صدای
آمریکا حاضر شد و درباره سختی ها و محدودیت هایی که برای بازیگری داشته
گفتگو کرد.

اهمیت سریال: «آخرین گناه» جزو سریال های متوسط تلویزیون و
خود حسین سهیلی زاده است. این سریال در ادامه موج سریال های ماورایی تولید
شد اما توفیقی که باید پیدا نکرد. چشم برزخی دکتر اکرمی (حمیدرضا پگاه)
چهره کریه آدم ها را می دید و باعث می شد دکتر سر خود تصمیم به قتل آنها
بگیرد؛ یک نوع شورش علیه گناه در جامعه. قصه اما به زودی به تکرار می افتد و
جذابیتش را از دست می دهد.

حجم نقش: مینا لاکالی نقش دختر دکتر
اکرمی را بازی می کند. حضور او در «آخرین گناه» هم کمی است هم کیفی. یعنی
از یک طرف بخشی از درام را به دوش می کشد و از آن سو میزان حضورش زیاد است.
اوست که جلوی خواسته پدر می ایستد و به جای پیوند قرنیه چشم برزخی به چشم
عبدالله صدوق که او آدمی است متدین، به چشم نامزدش دکتر مودت که او نیز
مشکل بینایی دارد پیوند می زند.

قابل حذف است؟ نه. نقش رویا را نمی توان از «آخرین گناه» حذف کرد.

ستایش – سعید سلطانی

زمان پخش: فصل اول/ 1389، فصل دوم/ 1393
بازیگر مهاجر: رامسین کبریتی/ جزو آخرین بازیگرانی است که از ایران مهاجرت کرده تا در شبکه جم فعالیت کند.

اهمیت
سریال: سریال «ستایش» یکی از مهمترین سریال های تلویزیون در چند سال اخیر
است. این سریال با اینکه به صورت هفتگی روی آنتن می رفت اما مخاطبان
پروپاقرص بسیاری داشت. حجم مخاطبان سریال تا جایی بالا بود که در آن سال،
ثبت احوال اعلام کرد که اسم ستایش برای نوزادان دختر، بیشترین فراوانی را
دارد. درست است که فصل دوم به اندازه فصل اول سروصدا نکرد و موج ساز نشد
اما باز هم خیلی دیده شد.

حجم نقش: رامسین کبریتی، نقش صابر پسر بزرگ
حشمت فردوس و برادر طاهر را داشت، یکی از اصلی ترین نقش های سریال که بخش
مهمی  از روند داستان را پیش می برد.

قابل حذف است؟ در صورتی که
تلویزیون تصمیم بگیرد، سریال هایی که بازیگران مهاجر در آنها بازی داشته
اند را دیگر به هیچ وجه روی آنتن نفرستد، «ستایش» قطعا یکی از آنهاست چون
نقش صابر به هیچ عنوان قابل حذف نیست. مسئله اینجاست که تیم «ستایش» مشغول
ساخت فصل سوم آن هستند و قطعا در این صورت باید به فکر بازیگر جایگزین برای
صابر باشند.

پنج کیلومتر تا بهشت – علیرضا افخمی

زمان پخش: رمضان 1390
بازیگر مهاجر: پردیس افکاری

اهمیت
سریال: «پنج کیلومتر تا بهشت» سریال خوب و درجه یکی نبود. حتی همان زمان
هم که در رمضان سال 1390 روی آنتن رفت، بین سایر سریال های روی آنتن، آن
طور که باید جایگاه خاص نداشت. با این حال اما به دلیل اینکه سریالی
ماورایی بود و مخاطبان تقریبا به این جور سریال ها توجه نشان می دهند تا
حدودی دیده شد. بعد از پخش اولیه، چند بار از شبکه آی فیلم روی آنتن رفت و
الان حتی اگر تلویزیون تشخیص دهد که جلوی پخش مجدد آن را بگیرد، چندان
اهمیتی ندارد.

حجم نقش: پردیس افکاری نقش همسر داریوش فرهنگ را بازی
می کرد؛ مرد کارخانه داری که از یک طرف پسرش به او نارو زده بود، از طرف
دیگر نامزد دخترش در کما بود و تازه سرمایه اش را هم از دست داده بود.
پردیس افکاری نقش چندان مهم و اثرگذاری نداشت. صرفا به عنوان یک مادر یا
همسر کنار کار بود.

قابل حذف است؟ غیر از بخش های داخل خانواده، پردیس افکاری عملا نقش خیلی خاصی نداشت. شاید بشود راحت صحنه های او را حذف کرد.

باغچه مینو – رضا صفدری

زمان پخش: سال 1382
بازیگر مهاجر: رابعه اسکویی

اهمیت
سریال: در ادامه ساخت سریال های شبانه کمدی مثل «زیر آسمان شهر» و «بدون
شرح» و … ساخته شد و کاراکتر آقای کاووسی در «بدون شرح» بدون هیچ تغییری
مورد استفاده قرار گرفت. این سریال به اندازه سریال های کمدی قبلی دیده نشد
و سر زبان ها نیفتاد اما به دلیل حضور بازیگران کمدی جذابی که داشت، اثر
به نسبت قابل قبولی بود. تلویزیون هم سال ها بعد از پخش اولیه، بارها آن را
در کنداکتور سریال های بازپخشی قرار داد.

حجم نقش: از اواسط سریال
زمانی که متوجه شدند آن طور که باید امکان جذب مخاطب را ندارند، تصمیم
گرفتند چند بازیگر جدید کمدی به کار اضافه کنند و رابعه اسکویی هم یکی از
همین بازیگران جدید بود. او لباس مخصوص آشپزها را می پوشید و کنار سایرین
در آشپزخانه کار می کرد.

قابل حذف است: تا اواسط سریال که خبری از
اسکویی نیست. از آن به بعد هم آنقدر نقش مهم و کلیدی ندارد که نشود آن را
حذف کرد. بنابراین طبیعتا مدیران برای نمایش این یکی سریال مشکل آنچنانی
ندارند.

روزنامه هفت صبح

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱۵

در انتظار بررسی: 0

غیر قابل انتشار: 0

ناشناس

|

Iran, Islamic Republic of

|

۰۷:۱۲ – ۱۳۹۵/۰۵/۱۰

2
5

همش افراط

جوان

|

Iran, Islamic Republic of

|

۲۲:۱۵ – ۱۳۹۵/۱۱/۲۹

2
13

متاسفم که با هزینه های بالا یک سریال آماده می شود و فقط به خاطر زندگی شخصی یک بازیگر کل سریال غیر قابل پخش می شود. متاسفانه هنوز نمی دانیم که شغل بازیگر بازی گری است چه بسا که شاید به آن چه که بازی می کند اعتقادی نداشته باشد. اگر غیر این بود تا حالا هزار مرتبه انتونی کویین مسلمان و چه بسا شیعه شده بود!!!!!! با تمام احترام به بازیگران ایرانی آیا همه ما از زندگی شخصی ایشان خبر داریم؟ خواست مردم و هزینه های بیت المال را درنظر بگیریم نه سلیقه شخصی یک بازیگر.

الهه

|

|

۰۱:۱۵ – ۱۳۹۶/۰۳/۰۲

1
9

لطفا اجازه بدین سریال نرگس پخش بشه بخاطر اون بازیگر نذارین اخرین اثر پوپک گلدره فراموش بشه حیف ترانه مادری رو که گذاشتن ستایش رو هم میذارن تنها فیلمز که تا الان پخش نشده نرگسه

زهرا

|

|

۲۱:۰۴ – ۱۳۹۶/۰۷/۰۶

2
9

متاسفم کارگردان این همه خرج وقت زحمت کشیده لخاطر بک بازیگر ممنوع پخشش کنن اصلا کار درستی نیست

فاطمه

|

|

۱۶:۱۶ – ۱۳۹۶/۰۷/۲۴

0
9

واقعا جای تاسف داره
منطق مسئولینو اصلا متوجه نمیشم
به خاطر ی نفر که از قضا زندگیه شخصیش به ما هییییچ ربطی نداره پخش ی سریال که ۱۰ تا بازیگر مطرح دیگه و ی کارگردان خوب و ی تیم براش زحمت کشیدن دیگه پخش نشه.آخه این اصلا عقلانیه؟
ینی اکر الان دوباره زهرا امیر ابراهیمی رو نشون بده جوونا از راه به در میشن یا اتفاق خاص دیگه ای میفته؟
اون بابا داره اونور دنیا عشق و کیف و زندگیشو میکنه اونوقت اینا اینجا کاسه داغتر از آش شدن

سامان

|

|

۲۲:۴۶ – ۱۳۹۶/۰۹/۲۴

0
4

پس سريل ترانه مادري كه يكي از بازيگرانش كشف حجاب كرده بود چرا اخيرا از اي فيلم پخش شد؟!

رامین

|

|

۱۷:۵۹ – ۱۳۹۶/۱۰/۱۵

1
10

به خاطر یه بازیگر بهترین فیلم های ایرانی به خاطرات میرن.حیف هزینه و تلاش هایی که برای این فیلم ها گذاشته میشه.

سمیرا

|

|

۰۸:۴۴ – ۱۳۹۷/۰۶/۰۶

0
8

جای تأسف داره.
چرا باید سریالی که اینقدر خوب جذاب هست و خیلی حرف برای گفتن داره دیگه از تلویزیون پخش نشه؟؟
این یک توهین خیلی بزرگ به بازیگران قابل و مطرح اون سریال هست.
حیف این همه وقت و هزینه و صرف عمر نیست که بخاطر یکی دو نفر خاطی پخش مجدد اون سریال متوقف بشه؟؟؟!!
دور از عقل و انصاف هست. دور از عقل و انصاف.
لطفا واقع بین باشید و نگذارید این سریالهای زیبا و جذاب در قفسه های آرشیو خاک بخورن و از بین برن.
حیف هست. خیلی حیف.

عبّاس

|

|

۱۱:۲۰ – ۱۳۹۷/۱۱/۲۸

0
8

سلام. این کار افراطه ولی اونجوری که شما می گویید هم نیست. چون در ماه صفر امسال سریال “تهاترین سردار” (داستان خلافت امام حسن (ع) و صلح ایشان با معاویه) که در آن رامسین کبریتی نقش یکی از پسران حارث (که نقش مهم و کلیدی ای است) را دارد از شبکه تماشا و بدون سانسور پخش شد.
نمی شه که به خاطر همه بازیگران آثار درخشان را نادیده گرفت.

امیر

|

|

۰۱:۰۲ – ۱۳۹۸/۰۲/۲۷

1
6

واقعا متاسفم ای کاش‌می تونستن آقازاده هاشونم همین طوری کنترل‌میکردن

لیلی

|

|

۲۱:۱۵ – ۱۳۹۸/۰۸/۰۵

1
6

واقعا جایی تاسف داره حیفه سریال هایی به این خوبی وپر هزینه به این دلیل مسخره پخش نشه

ماری

|

|

۲۰:۵۳ – ۱۳۹۸/۰۹/۲۴

1
1

جالبه تمام این سریالها وقتی دارن پخش میشن همش همه میگن این آشغالا چیه اصلا کی تلویزیون نگاه میکنه و….وقتی به هر دلیلی متوقف میشه تاسفشون به هوا میره!!!! واقعا هم مزخرفاتی بیش نبود و توقف خیییییلی از اینا اتمام مروژه است و ربطی به مهاجرت بازیگرای درپیتی که اسم بردی نداره…..

مریم

|

|

۲۲:۴۳ – ۱۳۹۹/۰۱/۰۳

0
4

حیف ک بخاطر یک بازیگر سریال بی نظیر غریبانه پخش نمیشه

روح الله

|

|

۱۷:۱۹ – ۱۳۹۹/۰۲/۱۱

0
1

با سلام.پس چرا ستایش 1 رو بازپخش کردن اما سریالهایی مثل آخرین گناه و نرگس رو بازپخش نمیکنن
پاسخ ها
تنهاوناشناس

| |

۰۱:۵۸ – ۱۳۹۹/۱۲/۰۶

سلام چون در مورد جنگ و دفاع مقدس بود، واقعاً متأسفم برای صداوسیما که بخاطر بعضی بازیگران یک سریال رو پخش نمی‌کنند،
ویا سریال شب های برره از 135قسمت 90قسمت درست شد و بعد یکبار پخش شد و این 15سال هست که پخش نشده دوباره میگم متأسفم برای صداوسیما ی ایران

نظر شما