ارز دیجیتال

بهترین کیف پول های نرم افزاری ارز دیجیتال

چه به‌تازگی وارد فضای ارزهای دیجیتال شده باشید و چه کارکُشتۀ این عرصه باشید، می‌دانید در دنیای غیرمتمرکز که هرکس باید بانک خودش باشد، بدون کیف پول ارز دیجیتال نمی‌توانید قدم از قدم بردارید!

کیف پول‌های دیجیتالی نرم‌افزارها یا سخت‌افزارهایی هستند که ارزهای دیجیتال شما را ذخیره و نگهداری می‌کنند. با کمک یک کیف پول دیجیتال می‌توانید دارایی‌های دیجیتال را ذخیره یا ارسال کنید؛ مانند یک حساب بانکی.

این مقاله از سیر تا پیاز کیف پول‌ها را برایتان شرح می‌دهد و هیچ‌ پیش‌نیازی هم ندارد؛ حتی اگر فقط یک بار نام کیف پول یا «والت» (Wallet) به گوشتان خورده باشد کافی است.

اما چرا شناخت کیف پول‌ها برایمان اهمیت دارد؟

پاسخ اصلی به این سؤال ساده است: اگر کیف پول‌ها را نشناسید، هر لحظه ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید.

در حقیقت، همان طور که احتمالاً بارها شنیده‌اید، در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین‌ها مسئولیت دارایی‌های هرشخص برعهده خودش است و در این حوزه، یک اشتباه کوچک می‌تواند آخرین اشتباه شما باشد.

نکته دیگر این است که سطح ایمنی دارایی‌های دیجیتال در کیف پول‌های مختلف شبیه به هم نیست؛ چراکه امکانات و قابلیت‌های کیف پول‌های دیجیتالی پله‌پله با رشد و توسعه بلاک چین و ارزهای دیجیتال بیشتر و متنوع‌تر می‌شوند. پس، شناخت کارکرد و ویژگی‌های انواع کیف پول به‌اندازه شناخت ارز دیجیتالی که قصد دارید با آن کار کنید، اهمیت و ضرورت دارد.

همچنین، با توجه به پیشرفت‌های این حوزه، اکنون ۱۳,۰۰۰ ارز دیجیتال متنوع در بازار خریدوفروش می‌شود. بنابراین، اگر کیف پول‌ها را نشناسید و ندانید که چطور باید کیف پول ارز دیجیتال مدنظرتان را پیدا کنید، هر بار با مشکل مواجه می‌شوید.

علاوه بر این، کارکرد کیف پول‌ها فقط به ذخیره ارزهای دیجیتال محدود نمی‌شود و کیف پول‌های دیجیتالی سرویس‌های مختلف دیگری مثل معامله (صرافی‌های غیرمتمرکز) و سهام‌گذاری هم در اختیارمان قرار می‌دهند.

خلاصه بگوییم: در دنیای غیرمتمرکز، شناخت کیف پول‌ها مانند داشتن حساب بانکی اهمیت دارد و شاید در آینده کیف پول‌های دیجیتال جای حساب بانکی ما را هم بگیرند.

در این مقاله، ابتدا به ماهیت کیف پول‌های دیجیتالی نگاهی می‌اندازیم و توضیح می‌دهیم که یک کیف پول چگونه کار می‌کند. بعد، با توجه به ویژگی‌هایی که هر کیف پول می‌تواند داشته باشد، انواع کیف پول‌ها را نام می‌بریم و یاد می‌گیرید که چطور می‌توانید برای هر ارز دیجیتال بهترین کیف پول را انتخاب کنید. در پایان هم چند کیف پول برتر را برای ذخیره اغلب ارزهای دیجیتال معرفی می‌کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

یک کیف پول ارز دیجیتال، نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که ارزهای دیجیتال را ذخیره، دریافت و ارسال می‌کند.

اگر بخواهیم ساده بگوییم، کیف پول دیجیتالی شبیه به کیف پول واقعی شماست؛ یعنی ابزاری برای ذخیره، نگهداری، دریافت، پرداخت و جابه‌جایی دارایی‌.

اما اگر کمی دقیق‌تر شویم، یک کیف پول ارز دیجیتال می‌تواند شبیه کارت‌های بانکی هم باشد، چون دقیقاً مانند کارت‌ بانکی، در کیف پول‌های دیجیتال ما با پول فیزیکی سروکار نداریم.

کیف پول دیجیتال یا نرم‌افزاری است که روی موبایل یا کامپیوتر شما نصب شده است یا سخت‌افزاری که مانند یک فلش مموری فیزیکی است. کیف پول‌های نرم‌افزاری کاملاً رایگان هستند؛ اما کیف پول‌های سخت‌افزاری را باید خریداری کنید.

بنابراین تا اینجای مقاله کیف پول ارز دیجیتال را مانند حساب بانکی خود در نظر بگیرید؛ اما جلوتر که برویم متوجه می‌شوید که تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

برای کار با کیف پول ارز دیجیتال نیاز نیست بدانید چگونه کار می‌کند، همان طور که برای کار با اینترنت نیاز نیست با زیرساخت‌های شبکه جهانی وب آشنا باشید. امروزه بیشتر کیف پول‌ها طراحی بسیار ساده و کاربرپسندی دارند و ارسال و دریافت ارز دیجیتال در آنها به‌سادگی ارسال و دریافت یک پیامک است.

با این حال، برای اینکه ذهنیتی از اتفاقاتی که درون یک کیف پول رخ می‌دهد داشته باشید، کمی وارد جزئیات فنی می‌شویم.

از دیدگاه فنی، زمانی که با یک کیف پول تراکنش انجام می‌دهید، کیف پول در نقش یک واسطه بین شما و شبکه عمل می‌کند و درخواست شما را به شبکه می‌فرستد.

به‌عبارت دیگر، کیف پول این پیام را به شبکه‌ای از هزاران کامپیوتر (شبکه بلاک چینی) ارسال می‌کند: این مبلغ را از موجودی کم کن و به حساب فرد دیگری اضافه کن.

کیف پول‌های کریپتو به‌معنای واقعی ارز دیجیتال در خود ذخیره نمی‌کنند. در حقیقت، با ارسال ارز دیجیتال مانند انجام کارت‌به‌کارت، تنها چیزی که رخ می‌دهد، انتقال مالکیت پول است؛ با این تفاوت که در عملیات بانکی، موجودی شما روی کامپیوترهای متمرکز بانک ذخیره شده است و در انتقال ارز دیجیتال، موجودی روی بلاک چین به دست آمده است.

برای درک بهتر این قسمت از مقاله می‌توانید این دو مقاله را مطالعه کنید:

  • بلاک چین چیست؟
  • شبکه بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

کلید عمومی و کلید خصوصی

در درون هر کیف پول دو رشته متنی بلند وجود دارد: کلید خصوصی (Private Key) و کلید عمومی (Public Key).

در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، وظیفه اصلی برنامه کیف پول این است که این دو کلید را ذخیره کند؛ چراکه این کلیدها هستند که نشان می‌دهند شما مالک مقداری ارز دیجیتال هستید یا خواهید بود.

در کیف پول‌های جدید ممکن است هرگز این کلیدها را نبینید و اصلاً نیازی هم نیست که کیف پول این کلیدها را به شما نشان دهد. همین قدر کفایت می‌کند که بدانید این دو کلید وجود دارد.

کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی رشته‌ای متنی از حروف و اعداد انگلیسی است که مانند رمز کارت بانکی شما عمل می‌کند.

به‌بیان ساده، از کلید خصوصی برای خرج‌کردن دارایی استفاده می‌شود و می‌شود کلید خصوصی را همان دارایی یک کیف پول دانست. اگر کسی کلید خصوصی کیف پول شما را داشته باشد، می‌تواند موجودی کیف پول را منتقل کند.

هرگز نباید کلید خصوصی را در اختیار کسی قرار دهید.

طول و پیچیدگی کلید خصوصی باعث می‌شود هکرها نتوانند آن را به‌راحتی حدس بزنند. اما، همین طول و پیچیدگی برای کاربران کیف پول‌ها هم مایه دردسر است.

بنابراین در بیشتر کیف پول‌ها، به‌جای این کد طولانی و گیج‌کننده، عبارتی بین ۱۲ تا ۲۴ کلمه‌ در قالب «عبارت بازیابی» (Mnemonic phrase یا Seed phrase) به شما داده می‌شود.

عبارت بازیابی (بک‌آپ) کیف پول چند کلمه انگلیسی (معمولاً ۱۲ یا ۲۴ کلمه) است که از کلید خصوصی تولید شده است. مانند کلید خصوصی، نباید این عبارت را هم به کسی بدهید. اگر کیف پول شما پاک شود، با داشتن این کلمات می‌توانید دارایی خود را دوباره بازیابی کنید.

درباره کلید خصوصی بیشتر بخوانید: کلید خصوصی چیست؟

اما وقتی نباید کلید خصوصی را در اختیار کسی قرار دهیم، شبکه چگونه متوجه می‌شود که کلید خصوصی صحیح است؟ چگونه مطمئن شویم رمزعبور درست است وقتی آن را نداریم؟ اینجاست که کلید عمومی به کار می‌آید.

کلید عمومی چیست؟

کلید عمومی هم مانند کلید خصوصی رشته‌ای متنی از حروف و اعداد انگلیسی است که از نظر ریاضی با کلید خصوصی پیوند دارد و به‌نوعی این دو کلید مکمل یکدیگر هستند.

کاربرد اصلی کلید عمومی این است که اشتراک‌گذاری آن هیچ مشکلی ندارد و بدون افشای کلید خصوصی، صحت تراکنش به شبکه اثبات می‌شود. در حقیقت بدون اینکه نیاز باشد کلید خصوصی را به کسی بدهیم، شبکه با کلید عمومی می‌تواند اطمینان حاصل کند که تراکنش از کیف پول شما ارسال شده است.

آدرس کیف پول که در ادامه به آن می‌پردازیم هم از کلید عمومی تولید می‌شود.

آدرس کیف پول چیست؟

همان طور که گفتیم، در بیشتر کیف پول‌ها ما به‌طور مستقیم نمی‌توانیم کلید خصوصی و کلید عمومی را ببینیم و واقعاً نیازی هم به این‌ها نداریم. همین که از کلمات بازیابی کیف پول به‌خوبی محافظت کنیم کافی است.

اما با آدرس کیف پول زیاد سروکار خواهیم داشت و باید به آن توجه ویژه‌تری داشته باشیم.

آدرس کیف پول هم رشته‌ای متنی منحصربه‌فرد از حروف و اعداد انگلیسی است که مانند شماره‌حساب، می‌توانیم آن را در اختیار فرستنده قرار بدهیم تا برای ما ارز دیجیتال ارسال کند.

از طرف دیگر، برای ارسال ارز دیجیتال به شخص (فرد یا صرافی) فقط کافی است آدرس کیف پول گیرنده را داشته باشیم.

فراموش نکنید آدرس کیف پول با کلید عمومی تفاوت دارد.

برای اینکه با شکل یک آدرس کیف پول آشنا شوید،‌ در اینجا آدرس کیف پولی را که گفته می‌شود متعلق به ساتوشی ناکاموتو،‌ خالق بیت کوین است آورده‌ایم:

۱A۱zP۱eP۵QGefi۲DMPTfTL۵SLmv۷DivfNa

همان طور که می‌بینید، آدرس کیف پول ترکیبی نامرتب از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی و ارقام است. نگران نباشید، نیازی به حفظ‌کردن آدرس کیف پول خود ندارید و می‌توانید آن را در هنگام نیاز کپی کنید یا با استفاده از دوربین تلفن همراه خود آدرس را با اسکن یک کد QR وارد کنید.

در بیشتر کیف پول‌ها از قسمت دریافت (Receive) امکان دریافت آدرس کیف پول وجود دارد.

همچنین در برخی از ارزهای دیجیتال مانند ریپل و ایاس، علاوه‌بر آدرس کیف پول، با مفهوم دیگری به‌نام «ممو» یا «تگ» سروکار داریم و کاربردشان ایجاد نوعی دسته‌بندی برای دارایی‌های یک آدرس است. بنابراین، اگر با ارزهای دیجیتالی مثل ریپل یا ایاس کار می‌کنید و مثلاً قصد دارید دارایی خود را به صرافی واریز کنید، حتماً در کیف پول خود علاوه بر آدرس، تگ یا ممویی را هم که صرافی به شما داده است وارد کنید تا دارایی‌تان گم نشود.

دوباره تأکید می‌کنیم که توضیح چگونگی کار کیف پول‌های دیجیتال به این سادگی‌ها نیست؛ اما همین که مطالب بالا را بخوانید برای شروع کار با کیف پول‌ها کفایت می‌کند.

حالا که به درک ابتدایی از کیف پول و کار آن رسیدید، نوبت می‌رسد به آشنایی با انواع کیف پول‌ها.

انواع کیف پول‌های دیجیتالی

دسته‌بندی کیف پول‌ها نسبی است و هرکس ممکن است نوعی دسته‌بندی خاص را برای انواع کیف پول‌ها در نظر بگیرید. مثلاً یکی ممکن است کیف پول‌ها را بر اساس تعداد ارز پشتیبانی‌شده دسته‌بندی کند و یکی دیگر بر اساس رابط کاربری.

در این مقاله، اولین معیار ما برای دسته‌بندی و ارزیابی کیف پول‌های دیجیتالی میزان ایمنی آنهاست؛ چون صرف‌نظر از کیف پولی که انتخاب می‌کنید، مهم‌ترین فاکتوری که موقع کار با کیف پول باید در نظر بگیرید، امنیت دارایی‌هایتان است. ایمنی کیف پول هم معمولاً بستگی به دو عامل اصلی دارد:

  • دسترسی‌داشتن یا نداشتن به کلید خصوصی (امانی یا غیرامانی‌بودن)
  • اتصال کیف پول به اینترنت (آفلاین یا آنلاین‌بودن)

معیار اصلی دیگر برای دسته‌بندی کیف پول‌ها، نوع دسترسی و دستگاهی است که کیف پول در آن اجرا می‌شود. این دسته‌بندی شامل گزینه‌های زیر است:

  • کیف پول موبایل
  • کیف پول تحت‌وب
  • افزونه مرورگر
  • کیف پول دسکتاپ
  • کیف پول سخت‌افزاری
  • کیف پول کاغذی

در ادامه هر دو نوع دسته‌بندی را بررسی می‌کنیم.

امانی‌ یا غیرامانی‌بودن

آیا کیف پولی که از آن استفاده می‌کنید کلمات بازیابی (به‌طور کلی بک‌آپ) یا کلید خصوصی را در اختیارتان قرار می‌دهد؟ اگر بله، کیف پول شما غیرامانی است و اگر نه، با یک کیف پول امانی طرف هستید.

در حقیقت، تعیین‌کننده‌ترین ویژگی امنیتی کیف پول، امانی (Custodial) یا غیرامانی (Non-custodial) بودن آن است.

همان‌ طور که از اسمش مشخص است، در کیف پول‌های امانی، دارایی شما به «امانت» از طرف شما نگهداری می‌شود و در حقیقت شما به‌طور مستقیم بر دارایی خود کنترل ندارید.

به‌عنوان یک نمونه بارز، کیف پول‌های موجود در صرافی‌ها کیف پول‌های امانی هستند.

اگر بخواهیم این وضعیت را در قالب یک مثال بیان کنیم، مثل این است که پول خود را در بانک نگهداری کنید.

در واقع، اکثر کیف پول‌های امانی برای ورود به کیف پول به شما نوعی گذرواژه ارائه می‌کنند که اصلاً معادل با کلید خصوصی شما نیست.

کیف پول‌های امانی معمولاً برای افرادی مناسب هستند که تازه وارد دنیای کریپتو شده‌اند و دربارهٔ عملکرد کیف پول یا چگونگی دریافت و ذخیره کلید خصوصی دانش چندانی ندارند.

علاوه بر این، همان طور که اشاره کردیم، بیشتر صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی متمرکز هم کیف پول‌های امانی در اختیار کاربرهای خود قرار می‌دهند. در این شرایط کیف پول امانی می‌تواند مزیت داشته باشد؛ چراکه معامله‌گران به دارایی‌های خود دسترسی سریع و آسان دارند و به‌راحتیِ چند کلیک، در عرض چند ثانیه می‌توانند بدون پرداخت کارمزد شبکه وارد معاملات روزانه شوند.

در مقابل، کیف پول‌های غیرامانی همان خانه‌هایی هستند که کلید به خودتان سپرده می‌شود و صاحب‌خانه دیگر کاری با کلید شما ندارد.

در این وضعیت، امنیت خانه بسیار بیشتر است؛ اما فراموش نکنید که اگر کلیدتان را گم کنید یا به فرد دیگری بدهید، هیچ‌کاری از دست صاحب‌خانه یا شخص دیگری ساخته نیست! مسئولیت نگهداری کلیدهای خصوصی در کیف پول‌های غیرامانی فقط برعهده خودتان است.

یادتان باشد بیشتر کیف پول‌ها به‌جای خودِ کلید خصوصی، به شما کلمات بازیابی ارائه می‌دهند که از نظر فنی همان کلید خصوصی ندارد و با آن فرقی ندارد.

راهکارهایی مثل بک‌آپ گرفتن، یادداشت‌کردن کلید خصوصی/ کلمات بازیابی روی چند برگه کاغذ مختلف و نگهداری از آنها در مکان‌های شخصی و ایمن یا حتی حکاکی آنها روی قطعات فلزی برای ماندگاری بیشتر، همگی روش‌هایی پیشنهادشده برای حفاظت از کلیدهای خصوصی هستند.

با توجه به خطرات هک و تحریم، در ادامه این مقاله فقط کیف پول‌هایی را معرفی می‌کنیم که غیرامانی هستند.

آنلاین یا آفلاین‌بودن (سرد یا گرم‌بودن)

مسئله تأثیرگذار دیگر بر امنیت کیف پول‌هایتان نحوه اتصال کیف پول به اینترنت است.

اینترنت اصلی‌ترین راه دسترسی هکرها و مجرمان اینترنتی به کیف پول‌هاست؛ پس آنلاین‌بودن کیف پول باعث می‌شود دارایی‌هایتان در معرض خطر بیشتری باشند.

تمام کیف پول‌ها بر اساس نحوه نگهداری کلید خصوصی، به دو دسته سرد (Cold) و داغ (Hot) تقسیم می‌شوند.

کیف پول‌های سرد، کیف پول‌هایی هستند که دارایی را بدون اتصال به اینترنت و به‌صورت آفلاین نگهداری می‌کنند و تنها در مواقع نیاز مثل انتقال بیت کوین، به اینترنت متصل می‌شوند.

این نوع کیف پول‌ها به‌خاطر شیوه نگهداری کلیدخصوصی، امنیت بیشتری دارند و عمدتاً برای سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده می‌شوند.

در مقابل، کیف پول‌های داغ قرار دارند که در آنها دارایی در شرایطی نگهداری می‌شود که دسترسی به اینترنت وجود دارد. استفاده از یک کیف پول گرم لزوماً به این معنا نیست که کلید خصوصی در سرورهای اینترنتی نگهداری می‌شود، بلکه به متصل‌بودن دستگاه به اینترنت اشاره دارد.

به‌عنوان مثال، ذخیره بیت کوین در موبایلی که به اینترنت متصل‌ است، نوعی ذخیره‌سازی داغ است، اگرچه کلیدهای خصوصی روی خود موبایل نگهداری می‌شوند. کیف پول‌های داغ برای استفاده‌های روزمره، سرمایه‌گذاری‌های خرد و معاملات ارزهای دیجیتال مناسب هستند.

در ادامه، انواع مختلف کیف پول‌های آنلاین و آفلاین را بررسی می‌کنیم.

کیف پول موبایل

کیف پول‌های موبایل به‌صورت یک برنامه روی تلفن‌ همراه شما نصب می‌شوند. ازآنجاکه امروزه تقریباً هر فرد در هر کجا که باشد یک گوشی هوشمند در جیبش دارد، کیف پول‌های موبایلی را می‌توانیم پرکاربردترین نوع کیف پول بدانیم.

در زمان به‌روزرسانی این مقاله، تراست والت محبوب‌ترین کیف پول موبایلی است که به‌طور همزمان از ده‌ها هزار کوین و توکن پشتیبانی می‌کند. این کیف پول هم برای سیستم‌عامل اندروید و هم برای iOS به‌رایگان در دسترس است.

کیف پول‌ تحت‌وب

کیف پول‌های مبتنی بر وب (Web Wallet) ساده‌ترین کیف پول از نظر دسترسی و راحتی کار هستند. برای استفاده از این کیف پول‌ها فقط کافی است در هر دستگاهی از مرورگر اینترنتی استفاده کنید. با این حال، ازآنجاکه این کیف پول‌ها کلید خصوصی را روی سرورهای اینترنتی ذخیره می‌کنند، ریسک هک‌شدن یا مسدودشدن بیشتری دارند.

البته اغلب ارائه‌دهندگان کیف پول مبتی بر وب اثبات کرده‌اند که هیچ‌گونه دسترسی به کلیدهای خصوصی شما نخواهند داشت و بنابراین امنیت را تضمین می‌کنند. مشهورترین کیف پول تحت‌وب، کیف پول Blockchain.com است که از بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم و استلار پشتیبانی می‌کند.

افزونه‌های مرورگر

یکی دیگر از کیف پول‌های پرطرفدار سال‌های اخیر، کیف پول‌هایی هستند که در قالب افزونه‌های (Extension) مرورگر کار می‌کنند. مزیت اصلی این کیف پول‌ها این است که می‌توانند مرورگرهای معمولی شما را به مرورگر بلاک چین تبدیل کنند. با استفاده از این افزونه‌ها می‌توانید وارد پلتفرم‌های غیرمتمرکز مختلف شوید و با آنها تعامل داشته باشید.

مشهورترین کیف پولی که به‌صورت افزونه مرورگر عرضه شده است متامسک (MetaMask) است. این کیف پول همزمان از اتریوم، بایننس چین، فانتوم، پالیگان و چندین بلاک چین دیگر پشتیبانی می‌کند. این بدان معناست که مانند تراست والت می‌توانید از متامسک برای ذخیره هزاران کوین و توکن استفاده کنید.

افزونه‌های مرورگر را با کیف پول‌های تحت‌وب اشتباه نگیرید؛ چراکه کیف پول‌هایی مانند متامسک کنترل کامل کلید خصوصی را به خودتان می‌سپارند. با این حال، مراقب افزونه‌های جعلی باشید.

کیف پول دسکتاپ

کیف پول دسکتاپ، نرم‌افزاری است که روی کامپیوترهای شخصی و سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک نصب می‌شود. این کیف پول‌ها مانند کیف پول موبایل کلیدهای خصوصی را روی خودِ دستگاه ذخیره می‌کنند.

اگرچه هر ارز دیجیتال معمولاً کیف پول دسکتاپ مخصوص خود را دارد، مشهورترین کیف پول دسکتاپ کیف پول اکسودوس (Exodus) است که به‌طور همزمان از ده‌ها ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری (Hardware Wallet) «سردترین» گاوصندوق‌های فیزیکی شما برای نگهداری دارایی‌های دیجیتالتان هستند. این کیف پول‌های غیرامانی، دستگاه‌هایی هستند که به‌طور ویژه برای نگهداری آفلاین و ایمن ارزهای دیجیتال طراحی می‌شوند.

در حقیقت کیف پول‌های سخت‌افزاری با پروتکل‌های امنیتی‌ای که دارند اجازه نمی‌دهند کلید خصوصی بدون اجازه شما خارج شود و این یعنی خیالتان راحت است که هیچ‌کس جز شما که صاحب کیف پول هستید به کلیدهای خصوصیتان دسترسی ندارد.

بیشتر بخوانید: کیف پول سخت‌افزاری چیست؟

مثل هر دستگاه فیزیکی دیگری، برای خرید این کیف پول‌ها باید هزینه پرداخت کنید. کیف پول‌های سخت‌افزاری معمولاً برای سرمایه‌گذاریِ سنگین و بلندمدت مناسب هستند.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی همان کلید خصوصی یا عبارات بازیابی کیف پول است که روی کاغذ چاپ شده است.

به‌دلیل خطراتی که این روش دارد، ذخیره ارز دیجیتال در کیف پول کاغذی تقریباً منسوخ شده است و کاربرد کمتری نسبت به سایر روش‌های ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال دارد.

با این حال، اگر باز هم این روش را برای ذخیره دارایی‌هایتان ترجیح می‌دهید، می‌توانید به وب‌سایت‌های ویژه ایجاد کیف پول کاغذی مثل BitAddress (مخصوص کیف پول کاغذی بیت کوین) مراجعه کنید.

همچنین خودتان می‌توانید کلمات بازیابی (کلید خصوصی) و آدرس کیف پول را روی تکه‌ای کاغذی بنویسید و به این صورت برای خود کیف پول کاغذی بسازید. برای خرج‌کردن دارایی‌ها هم فقط کافی است در یک نرم‌افزار معتبر کیف پول، کلمات بازیابی یا کلید خصوصی را وارد کنید.

فراموش نکنید برگه‌های کاغذ ممکن است به‌راحتی خراب یا گم شوند، یا احتمال دارد بخشی از کُد QR به هر دلیلی از بین برود یا مخدوش شود.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که فرایند ایجاد کیف پول کاغذی، پرینت‌گرفتن و محافظت ایمن از برگه‌های کاغذ هم گاهی برای تازه‌واردها چندان ساده نیست.

چه کیف پولی انتخاب کنیم؟

حالا که با انواع مختلف کیف پول آشنا شدیم، احتمالاً می‌پرسید که بین این همه گزینه، کیف پول مناسب شما کدام است.

برای پاسخ به این پرسش، باید بگوییم هیچ کیف پولی بهترین و تأییدشده‌ترین کیف پول نیست. شما خودتان باید نیازها و اهداف خود را بشناسید و دقیقاً بدانید چه انتظاری از کیف پولتان دارید.

مثلاً کسی که قصد دارد میلیون‌ها دلار سرمایه را ذخیره کند، احتمالاً نباید به سراغ کیف پول تحت‌وب برود. یا کسی که از امنیت کامپیوتر شخصی خود اطمینان ندارد، احتمالاً بهتر است از یک کیف پول موبایلی به‌جای کیف پول دسکتاپ استفاده کند.

در ادامه به چند مهم‌ترین پرسش‌هایی اشاره می‌کنیم که در انتخاب مناسب‌ترین کیف پول راهنمای خوبی برای شما هستند.

مهم‌ترین معیار: امنیت

سه معیار اصلی قبل از انتخاب یک کیف پول: امنیت، امنیت و امنیت!

بدون شک، قبل از بررسی هر چیز دیگری، ابتدا باید مطمئن شوید کیف پول مدنظرتان امن است؛ هر چه باشد پای پول‌هایی وسط است که با زحمت به دست آورده‌اید!

امنیت و اعتبار کیف پول بر تمام معیارهای دیگر ارجحیت دارد. به‌عنوان مثال، اگر کیف پولی از ارز دیجیتال شما پشتیبانی می‌کند؛ اما کمتر از ۱,۰۰۰ نصب دارد یا حرف و حدیث پشت آن زیاد است، بهتر است قید آن را بزنید.

برای انتخاب یک کیف پول امن به نکات زیر توجه کنید:

  • پیش از انتخاب هر کیف پول تحقیق کنید. حتماً پیش از انتخاب یک کیف پول درباره آن تحقیق کنید، با تیم توسعه آن آشنا شوید و ویژگی‌های خوب و بد آن را به‌طور کامل بشناسید. بهترین منبع وب‌سایت اصلی کیف پول است. پرس‌وجو و مقالات و ویدئوهای منابع معتبر دیگر هم می‌تواند کمک خوبی در شناخت کیف پول باشد.
  • ترجیحاً کیف پول را از وب‌سایت اصلی دانلود کنید. بعضی از نرم‌افزارهای کیف پولی که در فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل یا وب‌سایت‌های دیگر مشاهده می‌کنید، در واقع بدافزارهایی هستند که ممکن است برایتان دردسرساز شوند. مطمئن‌ترین روش، دانلود کیف پول از وب‌سایت رسمی آن است. اگر قصد دانلود از منابع دیگر را دارید، حتماً نام ارائه‌دهنده کیف پول را چک کنید و به تعداد دانلود و نظرات کاربرهای دیگر توجه داشته باشید.
  • هرگز اطلاعات خصوصیتان به اشتراک نگذارید، حتی با تیم پشتیبانی. اطلاعات حساسی مثل عبارت بازیابی (کلید خصوصی)، گذرواژه کیف پول، یا پین‌کُدتان را هرگز با هیچ‌کس، حتی تیم پشتیبانی، به اشتراک نگذارید و آن را وارد هیچ پلتفرم یا نرم‌افزاری به‌غیر از کیف پولتان نکنید. اگر کیف پول شما امانی است، حتی تیم پشتیبانی نیز نباید کلید خصوصی شما را بداند؛ پس بدانید و آگاه باشید که هر ایمیل یا پیام کوتاهی از سوی تیم پشتیبانی که از شما بخواهد عبارت بازیابی‌تان را نشان دهید، بی‌تردید جعلی است!
  • سعی کنید از بیشترین امکانات امنیتی کیف پولتان استفاده کنید. به‌عنوان مثال، اگر کیف پولتان قابلیت فعال‌سازی احراز هویت دوعاملی دارد، از آن استفاده کنید. ترجیحاً از گوگل آتنتیکیتور (Google Authenticator) برای امنیت بیشتر استفاده کنید.
  • به‌روزرسانی کنید. حتماً از کیف پول‌هایی استفاده کنید که تیم توسعه فعالی دارند و به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شوند. اپلیکیشن خود را به‌روزرسانی‌شده نگه دارید و مطمئن شوید که فایروال و آنتی‌ویروس‌های دستگاهتان هم به‌روزرسانی‌ شده‌اند.
  • تمام موجودیتان را در یک کیف پول نگه ندارید. ایمن‌ترین و منطقی‌ترین روش نگهداری ارز دیجیتال این است که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نچینید! چند کیف پول با سطح ایمنی مختلف داشته باشید و مبالغ بیشتر را در کیف پول‌های آفلاین و ایمن‌تر ذخیره سرد کنید.

چه خدماتی از کیف پول انتظار دارید؟

مسئله‌ دیگری که باید تکلیفش را روشن کنید، قصد و هدفتان از به‌کارگیری کیف پول و سرویس‌هایی است که مایل هستید از کیف پول دریافت کنید. همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، کیف پول‌ها علاوه بر امکان ذخیره، ارسال یا دریافت دارایی، امکانات دیگری را مثل کار با پلتفرم‌های دیفای یا سهام‌گذاری در اختیارتان می‌گذارند.

مثلاً اگر می‌خواهید هم سهام‌گذاری کنید و هم با پلتفرم‌های دیفای (مانند صرافی‌های غیرمتمرکز) کار کنید، احتمالاً کیف پول متامسک یا تراست والت گزینه خوبی برای شما است.

قصد نگهداری کوتاه‌مدت دارید یا بلندمدت؟

اگر به‌دنبال نگهداری کوتاه‌مدت هستید، معمولاً باید به‌دنبال کیف پولی باشید که با چند کلیک ساده بتوانید به دارایی‌هایتان دسترسی پیدا کنید.

اما اگر قصد دارید هودل (HODL) کنید، یعنی برای مدت‌زمان طولانی ارز دیجیتال نگهداری کنید، باید به‌سمت آفلاین‌کردن دارایی و افزایش فاکتورهای ایمنی پیش بروید.

آیا به‌دنبال ترید هستید؟

اگر قصد ترید روزانه ارزهای دیجیتال را دارید، به‌ناچار باید به کیف پول‌های امانی صرافی‌های دیجیتال اعتماد کنید؛ چراکه واریز و برداشت روزانه کوین از حساب صرافی، هزینه کارمزدی برایتان می‌تراشد که گاهی از میزان سود ترید روزانه نیز بیشتر است.

سعی کنید بیش از حد معقول در کیف پول‌ صرافی نگهداری نکنید و هروقت سرمایه‌تان به سقف مشخصی رسید، آن را به کیف پولی ایمن‌تر انتقال دهید.

مبلغی که قصد ذخیره آن را دارید، چقدر است؟

این پرسش مستقیماً به میزان امنیتی بستگی دارد که از کیف پولتان انتظار دارید. هیچ تردیدی نیست که اگر مبلغ دارایی شما زیاد باشد، به سطح ایمنی بیشتر و ذخیره سرد احتیاج خواهد داشت.

کم‌ یا زیاد‌بودن سرمایه نسبی است و به خودتان مربوط می‌شود. ممکن است ده هزار دلار برای یک نفر عددی نباشد؛ اما برای یک نفر دیگر، نصف سرمایه زندگی‌اش باشد.

دانش شما در زمینه بلاک چین و ارزهای دیجیتال چقدر است؟

اگر درباره ایجاد کیف پول، نحوه یادداشت و ذخیره کلید خصوصی و شیوه کار با کیف پول اطلاعات زیادی ندارید، بهتر است فعلاً از کیف پول‌های ساده‌تری که پیچیدگی کمتری دارند، استفاده کنید تا دچار اشتباه نشوید.

به‌عنوان مثال، همیشه توصیه می‌شود کاربران تازه‌وارد از کیف پول‌های موبایل مانند تراست والت استفاده کنند.

کوین مدنظرتان کدام است و توسط چه کیف پول‌های دیجیتالی پشتیبانی می‌شود؟

بعضی از کیف پول‌ها تک‌ارزی هستند و بعضی دیگر از چند کوین مختلف پشتیبانی می‌کنند. بنابراین، یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب کیف پول، پشتیبانی آن از کوین موردنظر شماست.

چگونه کیف پول یک ارز دیجیتال را پیدا کنیم؟

برای پیداکردن کیف پول هر ارز دیجیتال مراجعه به وب‌سایت رسمی آن ارز دیجیتال بهترین کاری است که می‌توان انجام داد. پیش از آن، در کیف پول‌های مطرح که در ادامه معرفی می‌کنیم بگردید؛ چون این کیف پول‌ها بیش از ۹۰ درصد از توکن‌های بازار را پشتیبانی می‌کنند.

راهنمایی بیشتری می‌خواهید؟ این مقاله را بخوانید: «چگونه کیف پول ارز دیجیتال موردنظر خود را پیدا کنیم؟»

معرفی بهترین کیف پول‌های ۲۰۲۱

حالا که می‌دانیم کیف پول‌ها چه انواعی دارند و ما بر چه اساسی باید آنها را انتخاب کنیم، می‌توانیم با چند نمونه از برجسته‌ترین کیف پول‌های بازار آشنا شویم.

توجه داشته باشید که کیف پول‌های برتر محدود به گزینه‌هایی که معرفی می‌کنیم نمی‌شوند و اختیار دارید طبق نیازهای خود از ده‌ها کیف پول معتبر دیگر نیز استفاده کنید.

تمام کیف پول‌هایی که در این مقاله معرفی شده‌اند، بر اساس ساعت‌ها تحقیق و پرس‌وجوی فراوان بوده است و مجموعه ارزدیجیتال استفاده از هیچ کیف پولی را تأیید یا رد نمی‌کند.

مقدمه‌چینی کافی است. سخن کوتاه می‌کنیم و به‌ سراغ بررسی کیف پول‌ها می‌رویم.

بهترین گزینه: تراست والت

اگر تمام معیارهای یک کیف پول خوب را در نظر بگیریم، نرم‌افزار موبایلیِ تراست والت بدون اغراق بهترین کیف پول ارز دیجیتال و در دسترس‌ترین گزینه برای تازه‌کارها است.

کمترین ارز دیجیتالی در بازار پیدا می‌شود که تراست والت از آن پشتیبانی نکند. با نصب یک نرم‌افزار، می‌توانید همزمان هزاران ارز دیجیتال را ذخیره کنید.

این کیف پول که بیشترین تعداد دانلود و بالاترین میزان محبوبیت را به خود اختصاص داده است، از سمت صرافی بایننس پشتیبانی می‌شود. از نظر امنیت و اعتبار، تراست والت با ارائه بک‌آپ مستقیم، یک کیف پول غیرامانی است و کنترل تمام دارایی را به خودتان می‌سپارد. بنابراین از نظر تحریم یا این قبیل مسائل هیچ خطری ندارد.

تراست فقط یک کیف پول ساده نیست. با این کیف پول علاوه بر نگهداری دارایی‌های دیجیتال، می‌توانید با اپلیکیشن‌های دیفای (مانند صرافی‌های غیرمتمرکز) کار کنید و در فرایندهای سهام‌گذاری ارزهای مختلف شرکت کنید. همچنین اگر کیف پول سخت‌افزاری داشته باشید، تراست والت یکی از بهترین گزینه‌های برای اتصال به کیف پول سخت‌افزاری است.

بنابراین چه تازه‌وارد باشید چه حرفه‌ای، تراست والت می‌تواند بیشتر نیازهای شما را برطرف کند.

حالا برای معرفی کیف پول‌های بیشتر یک قدم جلو می‌رویم و برای اینکه کار راحت‌تری در انتخاب داشته باشید، آنها را در چند بخش طبقه‌بندی کرده‌ایم:

  • بهترین کیف پول‌های چندارزی
  • بهترین کیف پول‌های بیت کوین
  • بهترین کیف پول‌های اتریوم
  • بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری
  • بهترین کیف پول‌ها برای فعالیت در دیفای و NFT

بهترین کیف پول‌های چندارزی

منظور از کیف پول چندارزی، نرم‌افزاری است که به‌طور همزمان از چندین ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. در زمان به‌روزرسانی این مقاله بهترین کیف پول‌های چندارزی عبارت‌اند از:

  • تراست والت: بالاتر درباره‌اش توضیح دادیم؛ بهترین کیف پول چندارزیِ موجود تا زمان به‌روزرسانی این مقاله.
  • اکسودوس (Exodus): به‌خوبیِ تراست والت نیست؛ اما مدت‌هاست که در این فضا فعالیت می‌کند و کاملاً شناخته شده است. هم برای کامپیوترهای شخصی نرم‌افزار دارد هم برای موبایل. اکسودوس از ۱۵۳ ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند و به رابط کاربری جذابش مشهور است.
  • اتمیک والت (Atomic Wallet): مانند اکسودوس شناخته‌شده و قدیمی است و روی موبایل و دسکتاپ نصب می‌شود. اتمیک از بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و از ویژگی‌های خاص آن می‌شود به امکان تبادل ارزهای دیجیتال از داخل برنامه اشاره کرد.

بهترین کیف پول‌های بیت کوین

علاوه بر تراست والت و کیف پول‌های چندارزی که بالاتر معرفی کردیم، اگر بخواهیم از سه کیف پول تخصصی برای بیت کوین نام ببریم، این سه کیف پول عبارت‌اند از:

  • بیت کوین والت (Bitcoin Wallet): کیف پول موبایلی (فقط اندروید) و منبع‌باز است که به‌طور اختصاصی برای بیت کوین طراحی شده است. از سال ۲۰۱۳ به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شود و امتحان خود را از نظر سابقه پس داده است. همچنین، رابط کاربری خوبی برای کاربران تازه‌کار دارد.
  • بلو والت (Blue Wallet): کیف پول اختصاصی بیت کوین است که قابلیت اتصال به شبکه لایتنینگ را هم دارد. اگرچه برای حرفه‌ای‌ها ساخته شده است، تازه‌کارها هم می‌توانند از آن استفاده کنند. نرم‌افزار بلو والت در اندروید و iOS در دسترس است.
  • مای‌سلیوم (Mycelium): در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان یکی از بهترین کیف پول‌های موبایل برای بیت کوین مطرح شد و اخیراً پشتیبانی از اتریوم و توکن‌هایش را هم آغاز کرده است. رابط کاربری آن شاید کمی برای تازه‌کارها پیچیده باشد.

بهترین کیف پول‌های اتریوم

دو کیف پول تخصصی اتریوم:

  • متامسک: از اتریوم و تمام توکن‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کند. هم اپ موبایل دارد و هم روی مرورگرهای کروم و فایرفاکس نصب می‌شود. کاملاً متن‌باز است و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. برای فعالیت در فضای دیفای و NFT هم، متامسک مانند اره است در کار نجاری. در ادامه بیشتر از آن می‌خوانید.
  • مای‌اتروالت (Myetherwallet.com): مای‌اتروالت نرم‌افزاری است که به شما اجازه می‌دهد کیف پول اتریوم ایجاد کنید و تراکنش‌های این این شبکه را انجام دهید. این نرم‌افزار از تمام توکن‌های اتریومی هم پشتیبانی می‌کند. اگرچه باید از وب‌سایت رسمی برای ساخت کیف پول اقدام کنید، اما MyEtherWallet، یک کیف پول تحت‌وب نیست و هیچ‌گاه کلید خصوصی شما را روی سرورهای خود ذخیره نمی‌کند. این نرم‌افزار که نسخه موبایل هم دارد در واقع این امکان را می‌دهد که کیف پول خود را ایجاد و در هرجایی که تمایل دارید از آن استفاده کنید.

بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند تلفن‌های همراه در برندها و مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. در بیشتر کیف پول‌های سخت‌افزاری، با داشتن یک کیف پول می‌توانید بیش از ۸۰٪ ارزهای دیجیتال بازار را ذخیره کنید.

بهترین‌هایشان کدام‌ها هستند؟ در اینجا چهار کیف پول سخت‌افزاری محبوب را معرفی می‌کنیم که در صدر پرفروش‌ها هستند:

  • کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger): این شرکت دو مدل اصلی دارد: لجر نانو اس (Nano S) و لجر نانو ایکس (Nano X)؛ دومی که امکانات بیشتری هم دارد جدیدتر است و به‌طبع گران‌تر. هر دو از بیش از ۱,۸۰۰ ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کنند و می‌شود گفت با داشتن یک کیف پول می‌توانید همه ارزهای دیجیتال معتبر را ذخیره کنید. قیمت مدل اس در ایران حدود ۲میلیون تومان و قیمت مدل ایکس حدود ۱۰ میلیون تومان است. مقایسه کامل: نقد و بررسی کیف پول‌های سخت‌افزاری
  • کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor): شرکت ساتوشی‌لبز در سال ۲۰۱۴، یکی از اولین کیف پول‌های سخت‌افزاری را روانه بازار کرد تا برای چندین سال، صدرنشین بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری باشد. این مدل که به‌نام ترزور وان (Trezor One) شناخته می‌شود، از کاردانو، ریپل، مونرو و ترزور پشتیبانی نمی‌کند و در حال حاضر تا حدی از سایر رقبای جدیدتر خود جا مانده است. ۴ سال بعد ترزور تی (Trezor Model T) با امکانات و پشتیبانی از تمام ارزهای دیجیتال معتبر عرضه شد. ترزور تی اکنون رقیب جدی کیف پول‌های لجر است. مدل وان سخت پیدا می‌شود؛ اما حدود ۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت دارد. قیمت مدل تی حدود ۶میلیون تومان است.
  • کیف پول‌ سخت‌افزاری کول والت (CoolWallet): کول والت (CoolWallet) اگر زیباترین نباشد، قطعاً یکی از زیباترین و خوش‌دست‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری است. این کیف پول دو مدل S و Pro دارد که اولی از ارزهای دیجیتال کمتری پشتیبانی می‌کند. مدل S در ایران با قیمت حدود ۲میلیون تومان و مدل Pro با قیمت حدود ۵.۵میلیون تومان به فروش می‌رسد. فهرست ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده را از اینجا ببینید.
  • کیف پول‌ سخت‌افزاری سیف پل (SafePal): سیف پل که با سرمایه‌گذارهای شناخته‌شده‌ای مثل بایننس، تراست والت و بنیاد لایت کوین همکاری می‌کند، سال ۲۰۱۹ محصول سخت‌افزاری‌اش را به بازار فرستاد. تقریباً از تمام ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند و صفحه‌نمایش رنگی آن به جذابیتش می‌افزاید. همچنین دوربینی درون‌ساخته برای اسکن کُدهای QR دارد که کار انجام تراکنش را آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کند. قیمت کیف پول سخت‌افزاری سیف پل با مدل S۱ در ایران حدود ۳میلیون تومان است.

بهترین کیف پول‌ها برای فعالیت در دیفای و NFT

اگر بخواهید وام غیرمتمرکز دریافت کنید، از صرافی غیرمتمرکز استفاده کنید، NFT بخرید و بفروشید و در کل در حوزه دیفای و NFT فعالیت کنید، به‌جز تراست والت و کیف پول‌های سخت‌افزاری که گزینه‌های مناسبی برای شروع هستند، بهترین کیف پول‌های اختصاصی برای این فعالیت‌ها عبارت‌اند از:

  • متامسک: با داشتن متامسک می‌توانید در بیشتر پلتفرم‌های دیفای و NFT بدون هیچ مشکلی فعالیت کنید. به‌طور همزمان از شبکه‌های اتریوم، بایننس اسمارت چین، اولنچ، فانتوم، پالیگان،‌ RSK و … پشتیبانی می‌کند و از این نظر مانند چاقوی سوئیسی است.
  • فانتوم (Phantom): همان متامسک را در نظر بگیرید؛ اما برای اکوسیستم سولانا. اگر برنامه‌های غیرمتمرکز مدنظر شما روی شبکه سولانا اجرا شده است، بهترین گزینه موجود فانتوم است که به‌صورت افزونه روی مرورگرهای گوگل کروم و فایرفاکس نصب می‌شود.
  • مث‌ والت (Math Wallet): یک کیف پول تمام‌عیار است که علاوه بر افزونه مرورگر، نسخه موبایل هم دارد. از ۲۰ شبکه بلاک چینی ازجمله اتریوم، بایننس، سولانا و پولکادات پشتیبانی می‌کند و برای افرادی که نمی‌خواهند از کامپیوتر شخصی برای اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند، یک گزینه ایدئال است.

جمع‌بندی

با خواندن این مقاله، احتمالاً در مجموع می‌دانید که کیف پول‌ دیجیتالی چطور کار می‌کند و طبق چه فاکتورهای مهمی دسته‌بندی می‌شود. همچنین، علاوه بر آشناشدن با چند کیف پول برتر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، چک‌لیستی از ویژگی‌هایی در اختیار دارید که باید موقع انتخاب کیف پول در نظر بگیرید.

همان طور که می‌بینید، کیف پول‌های دیجیتالی با خصوصیات متنوع زیادی در بازار موجود هستند. اما، در نهایت معیار انتخاب کیف پول ارز دیجیتال، فقط خودتان و اهدافی است که از ورود به دنیای ارزهای دیجیتال در سر دارید. موضوع ارزیابی گزینه‌های موجود کیف پول کم‌اهمیت‌تر از دلیل ورود شما به دنیای کریپتو نیست.

آنچه در استفاده از هر کیف پولی باید به یاد داشته باشید، ایمنی کیف پول است. هرگز فراموش نکنید که کلیدهای خصوصی (یا بک‌آپ چندکلمه‌ای) تنها راه دسترسی شما به دارایی‌هایتان و بازیابی کیف پولتان است. ازدست‌رفتن کلید خصوصی به‌معنای ازدست‌رفتن دارایی‌هایتان است.

با شناخت کامل از نیازهای خود و قابلیت‌های کیف پول در کنار رعایت تمام نکات ایمنی می‌توانید تجربه لذت‌بخشی از فعالیت در دنیای کریپتو داشته باشید.


ارزهای دیجیتال یا به‌ بیانی دیگر، رمزارزها این روزها به یکی از موضوعات داغی بدل شده است که همه‌ی ما روزانه حداقل یک‌بار درمعرض اخبارش قرار می‌دهد. فراگیری فناوری بلاک چین تا جایی پیش‌ رفته است که همین چندی پیش شرکت فضایی اسپیس ایکس مبادرت به ارسال یک نود اتریوم به ایستگاه فضایی بین‌المللی کرد. کسی چه می‌داند، شاید در ده سال آینده شاهد تولد یک ارز میان‌کهکشانی شبیه Blemflark. واحد پول رسمی فدراسیون کهکشانی در انیمیشن علمی-تخیلی Rick and Morty باشیم.

فناوری همان‌طور که پیشرفت می‌کند و کارهای روزمره ما را تسهیل می‌کند، مسبب ایجاد و تزریق مفاهیم جدید است. فناوری بلاک چین نیز از این قاعده مستثنا نیست و توانسته است در دهه گذشته تبیین بیشترین مفاهیم جدید را به‌ خود اختصاص بدهد. یکی از این مفاهیم جدید والت‌های رمزارز یا به‌ عبارتی کیف پول ارز دیجیتال است که از مهم‌ترین ابزار لازم برای حضور در دنیای رمزارزها به‌شمار می‌رود. اما کیف پول رمزارز چیست و چه کاربردهایی دارد؟ انواع والت‌های ارز دیجیتال چیست و چگونه طبقه‌بندی می‌شوند؟ بهترین والت‌های رمزارز چه ویژگی‌هایی دارند؟ مثل همیشه با زومیت همراه باشید.

این‌ پرسش‌ها موضوعاتی هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت تا بتوانید در پایان مقاله با توجه به نیاز خود بهترین والت ارز دیجیتال برای ذخیره بیت کوین، اتریوم یا هر رمزارز دیگری را انتخاب کنید.

تاکنون درباره راه‌های مختلف کسب درآمد از فناوری بلاک چین نظیر استخراج ارز دیجیتال، مشارکت در ایردراپ رمزارز یا فاست رمزارز صحبت کردیم. اما بعد از کسب درآمد به مرحله ذخیره‌سازی ارزهای به‌دست‌آمده می‌رسیم که نیاز به والت رمزارز یا همان کیف پول ارز دیجیتال دارد.

عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:

  • کیف پول ارز دیجیتال چیست؟
  • اجزای اصلی کیف پول ارز دیجیتال
  • انواع کیف پول ارز دیجیتال
  • بهترین کیف پول ارز دیجیتال سال ۲۰۲۱

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

به‌طور خلاصه، می‌توان گفت کیف پول ارز دیجیتال یا به‌ عبارتی Cryptocurrency Wallet نوعی کیف پول است که ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتالی مختلف را تسهیل می‌کند و یکی از ابزار ضروری برای استفاده از ارزهای دیجیتال، داشتن کیف پول رمزارز است. کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان با توجه به ویژگی‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد، از جمله براساس رویکردهای امنیتی یا پشتیبانی از ارزهای دیجیتال خاص و بسیاری قابلیت جزئی دیگر که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. برای مثال، کیف پول بیت کوین نوعی والت رمزارز است که فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند؛ اما درمقابل کیف پول رمزارزی می‌توان یافت که از چندین نوع ارز دیجیتال پشتیبانی کند و فهرست را می‌توان بر هر اساسی ادامه داد.

برای ارائه پاسخ جامع به پرسش کیف پول رمزارز چیست؟ نیاز داریم تا کمی بیشتر روی این فناوری زوم کنیم تا جزئیات بیشتری نمایان شود. بنابراین، کیف پول ارز دیجیتال به دستگاه. وسیله فیزیکی، برنامه یا سرویسی می‌گویند که اطلاعات مربوط به کلیدهای عمومی و کلیدهای خصوصی برای تکمیل تراکنش‌های رمزارز را در خود ذخیره می‌کند. علاوه‌ بر عملکرد پایه‌ای ذخیره‌ی کلیدها، یک کیف پول ارز دیجیتال قابلیت رمزگذاری (Encrypting) و امضای دیجیتالی (Signing) داده‌ها را نیز در شالوده‌ی خود دارد.

اجزای اصلی کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول رمزارز متشکل از فناوری‌های خاص امنیتی و ارتباطی است تا بدین ترتیب با کمک آن‌ها بتواند بهترین نوع سرویس‌دهی را ارائه کند. به‌ عبارتی می‌توان کیف پول ارز دیجیتال را فناوری دانست که اطلاعات مرتبط با کلید خصوصی و عمومی را به‌ همراه عبارت بازیابی Seed Phrase در خود ذخیره می‌کند تا تراکنش‌های رمزارزها را ممکن سازد.

کلید خصوصی و عمومی (Private and Public Keys)

یکی از اجزای حیاتی کیف پول ارز دیجیتال کلید خصوصی و عمومی آن است. در علوم کامپیوتر، این کلیدها روشی برای اعتبارسنجی سندیت بسته‌هایی دریافتی است که از رمزنگاری نامتقارن در ایمن کردن آن‌ها استفاده شده است. پیشینه استفاده از این روش به ارسال و دریافت پیام در بستر اینترنت برمی‌گردد. از یک‌سو، ارزهای دیجیتال و از سویی‌ دیگر، کیف پول رمزارز با به‌کارگیری از این فناوری برای رمزنگاری و رمزگشایی تراکنش‌ها استفاده می‌کنند و بدون وجود آن‌ها دنیای ارزهای دیجیتال همچنان در سرزمین رؤیا و ایده سرگردان بود.

نقطه قوت در رمزنگاری کلید عمومی (Public Key) و کلید خصوصی استفاده از تابع‌های دریچه (Trapdoor Functions) است؛ زیرا این تابع‌ها در ریاضیات به تابع‌هایی گفته می‌شود که فقط از یک طرف قابل حل‌ شدن هستند و تجزیه‌ی آن‌ها به‌صورت معکوس امری غیر ممکن است؛ مگر آنکه به ابررایانه‌ها دسترسی داشته باشید و گذشته‌ از‌ آن، هزاران سال زمان نیز در اختیارتان باشد.

کلید عمومی در کیف پول ارز دیجیتال برای اشتراک‌گذاری با سایر افراد و دریافت ارز دیجیتال تولید و رمزنگاری می‌شود. رمزنگاری کلید عمومی با رمزنگاری کلید خصوصی جفت می‌شود. با وجود اینکه هرکسی امکان ارسال تراکنش به کلید عمومی را دارد؛ اما برای دسترسی به تراکنش‌ها و اثبات مالکیت ارزهای دیجیتال درون کیف پول لازم است که کلید خصوصی را دراختیار داشته باشید. به‌ عبارتی دیگر، کلید عمومی معمولاً همان آدرس کیف پول ارز دیجیتال است که به‌واسطه‌ی آن می‌توان تراکنش‌ها را دریافت کرد؛ البته، برای به‌ دست‌ آوردن آدرس باید کلید عمومی کوتاه شود.

مقاله‌های مرتبط:

  • رمزنگاری چیست و چگونه کار می‌کند؟ با انواع الگوریتم رمزنگاری آشنا شوید

  • اصطلاحات ارز دیجیتال؛ مفاهیم رایج و کاربردی

اشتراک‌گذاری کلید عمومی هیچ منع امنیتی ندارد و همان‌طور که حتماً تاکنون دیده‌اید برخی خیریه‌ها، تولیدکنندگان محتوا و بسیاری از افراد در فضای اینترنت، آدرس کیف پول ارز دیجیتال خود را درمعرض دید سایرین می‌گذارند. البته، باید هشدار داد که ممکن است افراد سودجو و مهاجمان با کمک آدرس والت رمزارز و ارزیابی حساب ارزهای دیجیتال قربانی، حملات دیگر را برنامه‌ریزی کنند.

کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال (Private Key) در دسته‌ی اطلاعات فوق‌ محرمانه قرار می‌گیرد و در همین ابتدا هشدار می‌دهیم که به‌هیچ‌وجه آن را با کسی به‌ اشتراک نگذارید. کلید خصوصی به شما امکان می‌دهد که حق مالکیت خود بر کیف پول ارز دیجیتال اثبات کنید و بتوانید نقل‌وانتقال رمزارزها را مدیریت کنید.

کلید خصوصی ممکن است شکل‌های متفاوتی به‌ خود بگیرد، از جمله: کد باینری ۲۵۶ رقمی، کد هگزادسیمال ۶۴ رقمی، QR کد و Mnemonic Phrase.

همان‌طور که گفته شد، کلید خصوصی از دل کلید عمومی بیرون می‌آید؛ اما با توجه به استفاده از تابع دریچه، معکوس کردن این فرایند غیر ممکن است.

عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال (Seed Phrase)

عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال که از آن با نام‌های Seed Phrase یا Seed Recovery Phrase یا Backup Seed Phrase فهرستی از کلمات است که تمام اطلاعات ضروری برای بازیابی حساب کیف پول رمزارز را در خود ذخیره می‌کند. نرم‌افزارهای کیف پول ارز دیجیتال معمولاً عبارت بازیابی را بعد از ثبت‌نام و ایجاد حساب رمزارز، به‌صورت خودکار تولید می‌کنند و به کاربر یادآور می‌شوند تا این کلمات را مطابق ترتیب نمایش روی کاغذی بنویسند و آن را درجایی امن نگه‌داری کنند. اگر زمانی مشکل سخت‌افزاری برای کامپیوتر یا دستگاه رخ بدهد و نتوان آن را راه‌اندازی کرد، فقط کافی است تا اپلیکیشن کیف پول ارز دیجیتال را روی دستگاه دیگری نصب کنید و با کمک عبارت بازیابی Seed Phrase حساب رمزارز خود را بازیابی کنید. دقت داشته باشید که عبارت بازیابی Seed Phrase فقط برای حساب‌ها در بستر بلاک چین کاربرد دارد.

پرکاربردترین استاندارد در تولید عبارت بازیابی Seed Phrase استاندارد BIP39 است؛ البته در بعضی موارد، کیف پول ارز دیجیتال مانند Electrum Wallet، از استاندارد اختصاصی خود بهره می‌برد. نحوه‌ی کار این کلمات به‌طور خلاصه بدین ترتیب است که هر کلمه به یک عدد تعمیم داده می‌شود.

روش ذخیره عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال

عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال کلید ورود و کنترل حساب رمزارزها است و از اهمیت بالایی برخوردار است. با وجود روش‌های حفاظت از امنیت حساب نظیر فعال‌سازی تأیید دومرحله‌ای، نگه‌داری از عبارت بازیابی یا همان Seed Phrase قطعاً مهم است. روش‌های ابداعی زیادی وجود دارد از رمزنگاری توسط کامپیوتر گرفته تا روش‌های قدیمی‌تر مثل پنهان‌نگاری (Steganography) که روزگاری در قرن‌ها پیش مورد استفاده بوده است. روش پیشنهادی ما برای حفظ عبارت بازیابی کیف پول رمزارز نوشتن کلمه‌ها در یک متن طولانی‌تر است. به عکس زیر دقت کنید.

عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال / Crypto Wallet Seed Phrase

انتخاب عنوان و سایر موارد و حتی نوع متن را به خلاقیت خودتان واگذار می‌کنیم؛ اما بخش مهم معرفی رمزنگاری و سپس نگارش متن است. لزومی ندارد که متن و جملات حتماً معنی خاصی داشته باشند و می‌توان مانند متن در عکس فقط کلمه‌های مختلف را کنار هم قرار داد. اعداد که در بالای متن با رنگ‌های مختلف مشخص شده است به‌ظاهر تاریخ را نشان می‌دهند؛ اما درواقع جایگاه کلمه‌های عبارت بازیابی در متن را در دل خود جای داده‌اند. برای مثال، عدد ۱۹ با رنگ زرد مشخص شده است. از اولین کلمه ۱۹ تا بشمارید تا به کلمه‌ی «decade» برسید که با رنگ زرد مشاهده می‌شود، سپس عدد ۸ را در نظر بگیرید و از کلمه‌ی بعد از decade که tiger می‌شود تا هشتمین کلمه بشمارید، به «collect» خواهید رسید. همین ترتیب را برای اعداد ۲۰ و ۲ نیز ادامه بدهید. این فرایند را برای به‌ دست آوردن ۱۲ کلمه باید دو بار دیگر تکرار کنید. درنهایت ۱۲ کلمه‌ی عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال را به‌ دست خواهید آورد.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال / Crypto Wallet

کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان با توجه به معیارهای متفاوت در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد. اما به‌طورکلی دو نوع کیف پول ارز دیجیتال داریم که عبارت‌اند از:

کیف پول ارز دیجیتال سرد (Cold Wallet)

کیف پول ارز دیجیتال سرد یا Cold Wallet؛ همچنین، از آن با نام Cold Storage یاد می‌شود، به کیف‌هایی گفته می‌شود که به‌صورت آفلاین کار می‌کنند. به‌ عبارتی دیگر، اطلاعات حساب دیجیتالی روی دستگاهی ذخیره می‌شود که اتصالی به اینترنت ندارد؛ درنتیجه، دربرابر بسیاری از آسیب‌پذیری‌های سایبری مقاوم خواهد بود. ابتدایی‌ترین کیف پول ارز دیجیتال سرد، Paper Wallet یا همان کیف پول ارز دیجیتال کاغذی است و نوع پیشرفته‌تر آن کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال (Hardware Wallet) است.

کیف پول ارز دیجیتال کاغذی: نوعی والت رمزارز که به‌عنوان روشی منسوخ و ناامن شناخته می‌شود. این روش در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵) محبوبیت داشت. در این نوع کیف پول ارز دیجیتال، کلید خصوصی و کلید عمومی روی یک کاغذ چاپ خواهد شد. این روش ذخیره‌سازی و نگه‌داری از رمزارز معایب بسیار زیادی دارد و به‌ همین دلیل امروزه محبوبیت خود را از دست داده است؛ اما همچنان طرفداران خاص خود را دارد.

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال: کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال با فاصله زیاد از دو نوع دیگر، ایمن‌ترین و نفوذناپذیرترین نوع کیف پول ارز دیجیتال است؛ زیرا کلید خصوصی برای دسترسی به حساب رمزارزی روی یک دستگاه فیزیکی ذخیره می‌شود که دسترسی به اینترنت ندارد. وقتی کاربر بخواهد تراکنشی انجام شود فقط باید والت سخت‌افزاری خود را به درگاه USB متصل کند تا تراکنش بدون نمایش کلید خصوصی امضا شود. کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال عملا دربرابر حملات ویروسی مقاوم است و تاکنون گزارش سرقت‌های موفق قابل‌توجه نبوده است. قیمت این دستگاه‌ها اغلب بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار است و از بهترین تولیدکنندگان این نوع از کیف‌های ارز دیجیتال می‌توان به لجر (Ledger)، ترزور (Trezor) و کول والت (CoolWallet) اشاره کرد.

کیف پول ارز دیجیتال گرم (Hot Wallet)

کیف پول ارز دیجیتال گرم یا Hot Wallet به آن دسته از کیف‌های دیجیتالی گفته می‌شود به اینترنت متصل هستند و به‌صورت آنلاین کار می‌کنند. تفاوت کیف پول ارز دیجیتال سرد با کیف پول ارز دیجیتال گرم در همین وضعیت اتصال به اینترنت خلاصه می‌شود. البته، همین وجه تمایز جزئی، موجب تفاوت‌های بسیار زیادی در سازوکار والت و فرایندهای بعدی انجام تراکنش خواهد شد. برای مثال، با وجود سرعت بیشتر دسترسی به حساب و انجام تراکنش در والت‌های گرم، همین نقطه قوت می‌تواند به‌ دلیل سهولت قرارگیری درمعرض حملات سایبری به نقطه‎‌ضعف بدل شود. کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال را می‌توان تنها زیرمجموعه کیف پول‌های گرم ارز دیجیتال دانست.

کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال: کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال یا به‌ عبارتی Software Wallet به والت‌هایی گفته می‌شود که اطلاعات کلیدهای خصوصی و را در فایل‌های محلی ذخیره می‌کند و برای بازیابی حساب نیز Seed Phrase اختصاصی تولید کرده است. این دسته کیف پول‌های ارز دیجیتال را می‌توان با نصب نرم‌افزار مربوطه روی کامپیوتر، گوشی هوشمند یا حتی استفاده از اپلیکیشن تحت وب، مورد استفاده قرار داد. بزرگ‌ترین مزیت این نوع والت‌ها در سرعت بالای نقل‌وانتقال و دسترسی آسان است؛ اما مهاجم می‌تواند با نفوذ به دستگاهی که اپلیکیشن روی آن نصب است، به دارایی‌های دیجیتال شما نیز دسترسی پیدا کند. کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال به‌خودی خود دارای سه زیرمجموعه است که شامل نرم‌افزارهای دسکتاپ، موبایل و نرم‌افزارهای آنلاین می‌شود.

  • کیف پول ارز دیجیتال دسکتاپ: والت دسکتاپ (Desktop Wallet) به نرم‌افزارهای قابل نصب روی کامپیوتر گفته می‌شود که رمزارزها را روی کامپیوتر ذخیره می‌کنند؛ بنابراین، اطلاعات آن فقط دردسترس کاربر والت است و کلیدهای خصوصی حسابش روی سیستم ذخیره شده‌اند.
  • کیف پول ارز دیجیتال موبایل: والت رمزارزی که در قالب اپلیکیشن مناسب نصب روی گوشی هوشمند طراحی می‌شوند و رابط کاربری به‌شدت آسانی دارند. نکته‌ی حائز اهمیت درباره نصب کیف پول ارز دیجیتال روی گوشی موبایل این است که آسیب‌پذیری اغلب گوشی‌ها دربرابر بدافزارها بسیار زیاد است؛ همچنین احتمال گم‌ کردن گوشی یا دزدیده‌ شدن آن از جمله معایب استفاده از کیف پول ارز دیجیتال موبایلی به‌حساب می‌آید؛ زیرا کلید خصوصی والت رمزارز روی گوشی ذخیره می‌شود.
  • کیف پول ارز دیجیتال تحت وب: والت رمزارز تحت وب یا به‌ عبارتی کیف پول ارز دیجیتال آنلاین (Online Wallet) به‌ دسته‌ای از کیف‌های رمزارز گفته می‌شود که نیاز به نصب هیچ برنامه و اپلیکیشنی ندارد و ازطریق مرورگر و اتصال اینترنت می‌توان به حساب رمزارز دسترسی داشت. مزیت این نوع کیف پول ارز دیجیتال دسترسی به حساب ازطریق دستگاه‌های مختلف در هرکجایی است؛ اما ازآنجایی که کلید خصوصی والت توسط مالکان وب‌سایت ذخیره می‌شود و به‌صورت محلی در دستگاه ذخیره نمی‌شود، از نظر امنیتی توصیه نمی‌شوند.

کیف پول ارز دیجیتال eID چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال eID علاوه‌ بر ویژگی اصلی یک والت که ذخیره اطلاعات مربوط به کلیدهای خصوصی و عمومی است. ویژگی دیگری نیز دارد که آن وجود Electronic Identification یا به‌ عبارتی دیگر، کارت شناسایی الکترونیک است. کاربر برای استفاده از این دسته از والت‌ها باید هویت اصلی خود را ثبت کند و کارت شناسایی الکترونیک دریافت کند تا بتواند از این کیف پول رمزارز بهره‌مند شود. البته، هنوز شاهد حضور چنین سازوکاری در مقیاس کلان نیستیم و اتحادیه اروپا به‌عنوان نخستین سازمان رسمی در حال ایجاد سرویس احراز و شناسایی الکترونیک (eIDAS) روی زیرساخت خدمات بلاک چین اروپایی (European Blockchain Services Infrastructure) است. کیف پول ارز دیجیتال EBSI به‌گونه‌ای طراحی شده است تا در نهایت امنیت اطلاعات لازم را فراهم کند و با استفاده از کارت شناسایی الکترونیک (eID) و امضای نهایی، تراکنش‌ها را تکمیل کند.

انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال

کاربرد کیف پول ارز دیجیتال / Crypto wallet Usage

برای انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال چندین معیار اساسی وجود دارد که بهتر است آن‌ها را در نظر داشته باشید و با توجه به مقدار اهمیت هرکدام اولویت‌بندی خود را انجام بدهید.

کاربرد کیف پول ارز دیجیتال

اساسی‌ترین جنبه‌ای که برای انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال می‌توان از آن یاد کرد، کاربرد کیف پول و چگونگی به‌کارگیری ارزهای دیجیتال توسط کاربر است. بنابراین، اگر قصد دارید که مقداری ارز دیجیتال خریداری و هولد کنید تا در چندین سال آینده سراغشان بروید، مطمئناً خرید کیف پول ارز دیجیتال سخت‌افزاری بهترین گزینه خواهد بود؛ زیرا امنیت و ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

قابلیت‌های ویژه کیف پول ارز دیجیتال

برخی ویژگی‌ها در کیف‌های رمزارز به‌ چشم می‌خورند که جزء امکانات جانبی به‌حساب می‌آیند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به پشتیبانی از اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps)، دسترسی به DEX و امکان استیکینگ و تبدیل رمزارزها اشاره کرد که در همه‌ی کیف پول‌های ارز دیجیتالی موجود نیستند.

مقاله‌های مرتبط:

  • DeFi چیست؛ هر آنچه باید در مورد امور مالی غیر متمرکز بدانیم

  • صرافی رمزارز غیر متمرکز چیست؛ هر آنچه باید درباره‌ی DEX بدانیم

بسیاری بر این باورند که آینده‌ی بلاک چین متعلق به اپلیکیشن‌های غیر متمرکز است و در قدم بعدی بلاک چین، بعد از انقلاب در سازوکارهای اقتصادی و مالی به سمت خدمات مختلف خواهد رفت. اپلیکیشن غیر متمرکز به‌طور خلاصه به برنامه‌ای گفته می‌شود که روی بستر بلاک چین اجرا می‌شود و مانند شبکه بلاک چین، تحت کنترل یک شخص قرار ندارد. برای مثال، برنامه توییتر روی کامپیوتر متعلق به سازمان اجرا می‌شود و کاملاً تحت کنترل سازمان و تیم توسعه‌دهنده است. شاید میلیون‌ها کاربر در یک طرف برنامه اصلی فعال باشند؛ اما بک‌اند اپلیکیشن توسط یک سازمان کنترل می‌شود. درمقابل، برای مثال شبکه‌ی بیت‌تورنت یک شبکه‌ی متشکل از سیستم‌های مختلف است که به‌عنوان شبکه P2P شناخته می‌شوند و تمام فرایند‌های اشتراک، ارسال و دریافت فایل به‌وسیله‌ی اعضا انجام می‌شود. حال فرض کنید که استفاده از چنین اپلیکیشن‌هایی ازطریق کیف پول ارز دیجیتال فراهم شود.

دسترسی به صرافی‌های رمزارز غیر متمرکز (DEX) نیز از دیگر قابلیت‌های ویژه است که می‌توان در انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال آن را مدنظر قرار داد. یکی از مشکلات مهم صرافی‌های متمرکز تسلط و اشراف آن‌ها روی دارایی‌های کاربران است؛ صرافی‌های غیر متمرکز اما با این هدف طراحی شدند که جلوی دسترسی و تسلط صرافی به دارایی‌های افراد گرفته شود و درنتیجه امکان افزایش اطمینان خاطر برای کاربران مترتِّب شود.

دیگر ویژگی کاربردی یک کیف پول ارز دیجیتال خوب می‌توان امکان استیکینگ ارز دیجیتال (Staking) باشد. فرایند استیکینگ می‌تواند به‌عنوان یکی از روش‌های کسب درآمد از دنیای ارز دیجیتال شناخته شود؛ البته ممکن است این فرایند مستقیما سبب کسب درآمد مالی نشود و برای کاربر امکان استفاده از خدمات خاصی را فراهم کند. مانند سازوکار بانک‌های سنتی که در آن صاحب حساب مبلغی از پول را دراختیار بانک قرار می‌دهد و دسترسی خود به آن مبلغ را محدود می‌کند تا به‌ ازای آن و به‌صورت دوره‌ای سود دریافت کند، در استیکینگ ارز دیجیتال نیز چنین سودی برای صاحب کیف پول منظور می‌شود. همچنین، کاربر می‌تواند با قفل‌کردن بخشی از رمزارزهای خاص در کیف پول ارز دیجیتال به خدمات اپلیکیشن غیر متمرکز دسترسی پیدا کند. برای مثال می‌توان از کیف پول ارز دیجیتال تراست والت، مای اتریوم ولت (MyEthereumWallet) و متامسک (MetaMask) نام برد که دسترسی به این قابلیت‌ها را برای اعضای خود فراهم کردند.

تأیید دو مرحله‌ای

قابلیت تأیید دو مرحله‌ای یا به‌ عبارتی 2AF یکی از برترین نوآوری‌های امنیتی در چند سال اخیر قلمداد می‌شود که امروزه در اغلب پلتفرم‌ها مورد استفاده است. این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد بعد از ورود به حساب کیف پول، هویت خود را ازطریق راه‌های ارتباطی از پیش تعیین‌شده احراز کند. بدین‌ ترتیب، اگر کسی رمز عبور حساب را داشته باشد یا به‌واسطه‌ی هک به آن دسترسی پیدا کند، برای ورود به‌حساب باید مجددا احراز هویت شود. بیشتر کیف پول‌های رمزارز و صرافی‌ها یک کد تأیید به گوشی موبایل ارسال می‌کنند تا فرایند احراز هویت با اطمینان انجام شود.

قابلیت چند امضایی

کیف پول ارز دیجیتال را با پشتیبانی از قابلیت چند امضایی (Multi-Signature) مناسب افرادی است که قصد دارند به‌صورت شریکی از یک حساب رمزارز استفاده کنند. گروهی از شرکای تجاری می‌توانند با داشتن چنین کیف پول رمزارزی مطمئن باشند که دسترسی به موجودی حساب بدون اطلاع آن‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

قابلیت چند ارزی

بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه رمزارز چند رمزارز متفاوت دارند و درنتیجه داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال برای چند رمزارز مختلف پرکاربردتر و بهینه‌تر از استفاده از کیف پول ارز دیجیتال اختصاصی برای هر رمزارز است. به‌خصوص این موضوع برای کسانی‌ که به‌صورت مداوم با رمزارزهای خود کار می‌کنند و مبادلات زیادی در حوزه رمزارز دارند، حائز اهمیت است.

پشتیبانی از چند رمزارز مقوله‌ی جدایی از امکان تبدیل رمزارزهای به یکدیگر است و این امکان می‌تواند به‌عنوان یک مزیت رقابتی بین چند کیف پول ارز دیجیتال قلمداد شود.

اسکن کد QR

پشتیبانی از تولید یا اسکن کد QR یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که در زمان استفاده زیاد از کیف پول ارز دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به‌خصوص این ویژگی یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها در کیف پول ارز دیجیتال برای موبایل به‌شمار می‌رود.

بکاپ‌گیری

امکان بکاپ‌گیری از اطلاعات کیف پول ارز دیجیتال بسیار اهمیت دارد؛ زیرا هرلحظه ممکن است دستگاه‌هایی مثل گوشی، لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی آسیب ببینند؛ بنابراین، داشتن بکاپ به کاربر کمک می‌کند در صورت بروز حادثه برای دستگاه، بدون نگرانی دارایی‌های دیجیتالی خود را بازیابی کند.

مقایسه کیف پول ارز دیجیتال با صرافی ارز دیجیتال

مهم‌ترین تفاوت کیف پول ارز دیجیتال با صرافی ارز دیجیتال در کاربرد آن‌ها است. کیف پول رمزارز با هدف ذخیره‌سازی و حفظ رمزارزها در محلی امن طراحی شده است، درحالی‌که صرافی ارز دیجیتال (Crypto Exchange) پلتفرمی است که در آن سرمایه‌گذاران حوزه بلاک چین فعالیت می‌کنند و انجام معاملات رمزارزی را تسهیل می‌کند. کاربر در صرافی ارز دیجیتال می‌تواند رمزارزهای مختلف را خریدوفروش کند، پول فیات خود را تبدیل به ارز دیجیتال کند، به کیف پول رمزارز تراکنش ارسال کند.

دیگر تفاوت بین کیف پول ارز دیجیتال و صرافی ارز دیجیتال در چگونگی تسلط بر دارایی‌های دیجیتالی است. با وجود اینکه می‌توان در هردوی آن‌ها رمزارز ذخیره کرد؛ اما مقدار کنترل دارایی‌ها در این دو پلتفرم کاملاً متفاوت است. مالک کیف پول ارز دیجیتال کنترل کامل روی استفاده و انتقال دارایی‌های خود دارد و می‌تواند به‌تنهایی تصمیم بگیرد که چه زمانی و چه جایی رمزارزها را انتقال بدهد. علاوه‌ بر این، نگه‌داری از تمام رمزهای عبور ضروری و کلیدهای خصوصی بر عهده‌ی خود مالک والت رمزارز است. درمقابل اما وقتی دارایی‌های دیجیتال روی حساب صرافی یا به‌ عبارتی دیگر در والت صرافی (Exchange Wallet) قرار دارند، مدیریت بخشی از کارها برعهده پلتفرم ارائه‌کننده صرافی قرار می‌گیرد و دارایی کاربر به‌صورت امانی (Custody) به آن‌ها سپرده می‌شود.

برای درک بهتر این بخش از تفاوت بین کیف پول ارز دیجیتال و صرافی ارز دیجیتال، بد نیست نیم‌نگاهی به مکانیزم پول نقد داشته باشیم. وقتی پول نقد در جیب فردی باشد کنترل تمام و کمال پول را دراختیار دارد؛ اما زمانی‌ که همان پول را در حساب بانکی ذخیره کند، مقداری از کنترل دارایی نیز به بانک محول می‌شود و فرد نمی‌تواند در لحظه هر مبلغی را برداشت کند. در هر صورت به‌ یاد داشته باشید که استفاده از کیف پول ارز دیجیتال امن‌تر از صرافی‌ها است.

مقاله‌های مرتبط:

  • مالکان بزرگ‌ترین کارگزاری ارز دیجیتال در آفریقای‌ جنوبی به‌ همراه ۶۹ هزار بیت کوین غیب شدند

  • ایردراپ در مقایسه‌ با عرضه اولیه کوین (ICO)؛ رمزارز بادآورده‌ای که باد نمی‌برد

مسئله‌ی ناامنی صرافی‌ها بخش بزرگی از اخبار بد دنیای رمزارزها را به خود اختصاص می‌دهد. کنترل دارایی‌ها کاملاً به‌ دست مالکان صرافی است و هیچ تضمین جدی وجود ندارد که مالکان صرافی ناگهان صرافی را تعطیل کنند و با دارایی‌های سایر افراد فرار کنند. علاوه‌ بر این، فعالیت کاربران در صرافی‌ها و انجام معاملات تجاری ازطریق واسطه باعث می‌شود که در بسیاری از موارد از شرکت در رویدادهای ایردراپ و کسب رمزارز رایگان محروم شوند.

نکته‌ی مهم دیگری که باید به آن توجه داشت موضوع تحریم‌های مالی و اقتصادی است؛ بنابراین، استفاده از والت صرافی ارز دیجیتال می‌تواند برای کاربران ایرانی احتمال بلوکه‌ شدن دارایی را در پی داشته باشد.

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال سال ۲۰۲۱

انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال کاملاً به نیاز هر فرد وابستگی دارد؛ بنابراین، ارائه‌ی رتبه‌بندی قطعی در این‌باره غیر ممکن است؛ زیرا انتخاب بهترین کیف پول رمزارز شامل عوامل و معیارهای زیادی می‌شود. در ادامه، بدون در نظر داشتن رتبه و ترتیب خاصی چند نمونه از بهترین والت‌های ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال تراست والت (Trust Wallet)

کیف پول ارز دیجیتال تراست والت / Trust Wallet

تراست والت (Trust Wallet) کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزاری با قابلیت پشتیبانی از چندین رمزارز است که تمام ویژگی‌های کاربردی برای تجارت در حوزه رمزارزها را از خریدوفروش انواع ارز گرفته تا خرید و جمع‌آوری NFT، دراختیار کاربر قرار می‌دهد. به‌ عبارتی می‌توان این کیف پول ارز دیجیتال را صرافی ارز دیجیتال نیز قلمداد کرد. شرکت طراح تراست والت، Six Days LLC، این والت را با هدف ارائه‌ی بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای توکن‌های شبکه بلاک چین اتریوم (ERC-20) طراحی کرد و چندی بعد صرافی بایننس، بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان، این کیف پول ارز دیجیتال را خریداری کرد تا امروز که این والت توانسته جایگاه ثابتی در بین بهترین والت‌های رمزارز را به‌ خود اختصاص بدهد.

کیف پول ارز دیجیتال تراست والت، علاوه‌ بر سهولت در ذخیره‌سازی و مشارکت در تجارت ارز دیجیتال، امکان دسترسی مستقیم به سایر اپلیکیشن‌های غیر متمرکز ارائه‌شده در بستر بلاک چین را نیز برای کاربر فراهم می‌کند.

کیف پول ارز دیجیتال Trust Wallet از نظر امنیتی در سطح بالایی قرار می‌گیرد؛ زیرا با وجود اینکه تمام قابلیت‌های یک صرافی را در خود جای داده است؛ اما مالک حساب کنترل کامل بر دارایی‌های خود دارد. از سویی دیگر، کلید خصوصی برای دسترسی به حساب درون دستگاه کاربر ذخیره می‌شود و نشانه‌ای از ذخیره‌ی آن روی سرور مشاهده نمی‌شود. این کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال مخصوص گوشی هوشمند است و روی پلتفرم‌های اندروید و iOS قابل نصب است. دقت داشته باشید که برای نصب والت‌های نرم‌افزاری حتماً از درگاه‌های رسمی و وب‌سایت‌های معتبر اقدام کنید تا احتمال قرارگیری درمعرض بدافزارهای فیشینگ را کاهش بدهید.

یکی از نکات مهم برای کاربران ایرانی این است که اپلیکیشن تراست والت با وجود تحریم‌های مالی و اقتصادی، آی‌پی ایران را مسدود نکرده است و اگر زمانی این اتفاق بیفتد، با توجه به اینکه اطلاعات کلید خصوصی حساب روی دستگاه کاربر ذخیره می‌شود، نگران مسدودسازی حساب نباشید؛ زیرا در صورت مسدودسازی می‌توان با تغییر آی‌پی حساب ارز دیجیتال خود را بازگردانی کنید و به یک حساب دیگر انتقال بدهید.

کیف پول ارز دیجیتال اکسودوس (Exodus)

کیف پول ارز دیجیتال اکسودوس / Exodus Wallet

کیف پول اکسودوس (Exodus) یکی دیگر از بهترین کیف‌های پول ارز دیجیتال است که می‌توان در این فهرست قرار داد. این کیف پول فعالیت خود را در سال ۲۰۱۵ با ارائه‌ی نرم‌افزارهای سازگار با کامپیوتر (ویندوز، مک و لینوکس) آغاز کرد و تا به امروز که اپلیکیشن‌های بهینه و کاربردی برای پلتفرم‌های اندروید و iOS نیز روانه بازار کرده است. کیف پول اکسودوس رابط کاربری جذابی دارد و همین‌ امر آن را برای تازه‌کارهای دنیای رمزارز جذاب‌تر کرده است. علاوه‌ بر این، قابلیت صرافی درون‌برنامه‌ای نیز از جمله مزیت‌های این کیف پول ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود.

کیف پول اکسودوس بیش‌ از ۱۰۰ نوع ارز دیجیتال را پوشش می‌دهد. از دیگر نکات مثبت درباره‌ی این کیف پول خدمات پشتیبانی همیشگی آن است. مهم نیست که در چه روزی و چه ساعتی به پشتیبانی پیام می‌دهید، قطعاً صدای شما شنیده می‌شود و پاسخ پرسشتان توسط پشتیبانی حرفه‌ای برای شما ارسال می‌شود.

اما کیف پول Exodus یک ایراد اساسی دارد و آن هم Closed Source بودن اپلیکیشن والت است. این مسئله از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که چنین رویکردی برخلاف فلسفه‌ی وجودی فضای بلاک چین و ماهیت غیر متمرکز بودن آن است و می‌تواند موجب نگرانی‌هایی درباره‌ی سطح امنیت آن و حفره‌های امنیتی احتمالی آن شود؛ زیرا کدهای برنامه برای بررسی دردسترس نیستند و کاربران کیف پول اکسودوس باید چشم‌بسته به تیم توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن‌ها اطمینان کنند.

کیف پول اکسودوس دسترسی کاربران ایرانی را مسدود کرده است؛ اما این موضوع منجر به بلوکه‌ شدن دارایی‌ها نمی‌شود؛ زیرا اطلاعات کلید خصوصی و بکاپ دارایی‌ها روی دستگاه کاربر ذخیره می‌شود؛ بنابر این با نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی می‌توان از اکسودوس استفاده کرد.

کیف پول ارز دیجیتال کوین‌بیس (Coinbase)

کوین‌بیس ابتدا فعالیت خود را به‌عنوان صرافی ارز دیجیتال در ایالات متحده آغاز کرد. اکنون اما کوین‌بیس کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزاری برای پلتفرم اندروید و آی‌او‌اس ارائه کرده است که در بین بهترین‌های کیف پول ارز دیجیتال قرار می‌گیرد. اپلیکیشن والت کوین‌بیس رابط کاربری ساده و جذابی دارد و با صرافی این شرکت نیز به‌خوبی همگام‌سازی شده است.

کیف پول ارز دیجیتال کوین‌بیس در دسته والت‌های نرم‌افزاری قرار می‌گیرد و برخلاف صرافی کوین‌بیس حالت امانی (Custodial) ندارد. بدین ترتیب، اطلاعات کلید خصوصی و دارایی‌های دیجیتال کاربر روی دستگاه ذخیره می‌شود. البته، امکان نقل‌وانتقال دارایی‌ها بین صرافی و کیف پول ارز دیجیتال فراهم شده است و کاربر می‌تواند به‌راحتی مبالغ موردنیاز خود را بین این دو حالت انتقال بدهد.

کیف پول ارز دیجیتال الکتروم (Electrum)

کیف پول الکتروم (Electrum) را در بیشتر منابع مناسب کاربران حرفه‌ای بیت کوین معرفی می‌کنند. تولد این کیف پول ارز دیجیتال به سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ شمسی) برمی‌گردد و فقط دو سال بعد از ساخت بیت کوین، فعالیت خود را آغاز کرده است و فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند. به‌ عبارتی کیف پول الکتروم را می‌توان بهترین کیف پول ارز دیجیتال بیت کوین دانست. این کیف پول برای پلتفرم‌های ویندوز، لینوکس، مک در نسخه‌ی دسکتاپ و پلتفرم اندروید در نسخه‌ی موبایل ارائه شده است. همچنین، عده‌ای الکتروم را به‌عنوان بهترین کیف پول ارز دیجیتال بیت کوین برای اندروید معرفی می‌کنند.

اپلیکیشن کیف پول الکتروم متن باز است و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است؛ همچنین ویژگی‌های خاصی ارائه می‌کند که سبب می‌شود انتخاب خوبی برای کاربران حرفه‌ای باشد. کاربران در این کیف پول ارز دیجیتال می‌توانند کارمزد تراکنش‌ها را خودشان تعیین کنند. علاوه‌ بر این، امکان انتخاب نوع آدرس بین Segwit و Legacy نیز در این برنامه وجود دارد. از سویی دیگر، امکان تعیین سطح امنیت مورد نیاز کاربر نیز بر عهده‌ی خود او است. برای مثال، کاربر می‌تواند انتخاب کند که کیف پول ارز دیجیتال او تأیید دومرحله‌ای داشته باشد یا با عملکرد چند امضایی ایجاد شود. درنهایت تأکید مؤکد داریم که کیف پول الکتروم مناسب کاربرهای حرفه‌ای بلاک چین و بیت کوین است و اگر تازه‌کار هستید سراغ آن نروید.

کیف پول ارز دیجیتال مایسلیوم (Mycelium)

کیف پول مایسلیوم (Mycelium) یک کیف پول رمزارز بیت کوین است که فقط روی گوشی‌های هوشمند قابل نصب است. این کیف پول ارز دیجیتال قدیمی در ابتدا فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کرد؛ اما بعد از مدتی پشتیبانی از اتریوم و توکن‌های با استاندارد ERC-20 نیز به آن اضافه شد و توانست کاربران بیشتری را به‌ خود جذب کند. والت مایسلیوم را می‌توان به باور بعضی کارشناسان نسخه‌ای جدیدتر از والت الکتروم قلمداد کرد که تفاوت‌هایی نظیر رابط کاربری بهینه و امکان صرافی داخلی ارائه می‌کند. این کیف پول فقط روی پلتفرم اندروید و iOS قابل نصب است و نسخه‌ی دسکتاپ آن ارائه نشده است.

یکی از ویژگی‌های جالب کیف پول مایسلیوم، قابلیت پشتیبانی از کیف پول ارز دیجیتال سخت‌افزاری است که به کاربر اجازه می‌دهد درحالی‌که از رابط کاربری مایسلیوم بهره می‌برد، دارایی‌های دیجیتالی خود را در یک کیف پول ارز دیجیتال سرد (آفلاین) ذخیره کند.

کیف پول ارز دیجیتال اتومیک والت (Atomic Wallet)

اتومیک والت (Atomic Wallet) یک کیف پول ارز دیجیتال چندارزی نرم‌افزاری است که علاوه‌ بر پشتیبانی از بیت کوین، اتریوم، لایتکوین، از ۳۰۰ نوع کوین و توکن دیگر نیز پشتیبانی می‌کند. از جمله دیگر قابلیت‌های کیف پول اتومیک والت می‌توان به صرافی داخلی و امکان تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر اشاره داشت که تمام فرایند بدون خروج از کیف پول انجام می‌شود.

کیف پول اتومیک والت را می‌توان در دسته‌بندی کیف پول‌های سرد نیز طبقه‌بندی کرد؛ زیرا اطلاعات حساب و کلید خصوصی به‌هیچ‌وجه از داخل اپلیکیشن خارج نمی‌شود. به‌عبارتی، کنترل و تسلط بر دارایی‌های حساب فقط بر عهده‌ی مالک حساب است. این اپلیکیشن در همان ابتدای فرایند ایجاد حساب، یک Seed Phrase متشکل از ۱۲ کلمه به کاربر ارائه می‌کند که برای بازیابی حساب کیف پول کاربرد دارد. درواقع، با کمک این ۱۲ کلمه می‌توان در صورت مسدودسازی دسترسی به حساب در یک دستگاه، موجودی کیف پول خود را در دستگاهی دیگر بازیابی کند.

یکی از مهم‌ترین ظرافت‌های این کیف پول ارز دیجیتال در پوشش گسترده‌ی آن در سیستم‌عامل‌های مختلف خودنمایی می‌کند. تیم توسعه‌ی اتومیک والت اپلیکیشن قابل نصب روی سیستم‌عامل ویندوز، مک‌اواس، دبیان، اوبونتو و حتی فِدورا را برای کاربران دسکتاپ ارائه کرده و اپلیکیشن سازگار با پلتفرم‌های اندروید و آی‌او‌اس را نیز دردسترس کاربران قرار داده است.

کیف پول ارز دیجیتال بلاک چین (Blockchain)

کیف پول بلاک چین (Blockchain.com) یکی از بهترین کیف‌های پول ارز دیجیتال قدیمی است که به‌صورت تحت‌ وب دردسترس قرار می‌گیرد. بنابراین، اطلاعات کاربری از جمله کلید خصوصی و دارایی‌های دیجیتالی کاربران روی سرورهای وب‌سایت ذخیره می‌شوند. این موضوع مانند سکه، دو رو دارد. یک روی مثبت که در زمان مفقود شدن گوشی یا پاک‌ شدن اپلیکیشن از روی گوشی به کمک کاربر می‌آید و امکان بازیابی دارایی‌های دیجیتال را فراهم می‌کند؛ البته این قابلیت برای کاربران ایرانی کاربردی ندارد و بازیابی حساب ازدست‌رفته برای ایرانیان غیر ممکن است. و یک روی منفی که احتمال هک‌ شدن وب‌سایت یا بلوکه‌ شدن دارایی‌های دیجیتال به‌خصوص برای کاربران ایرانی را در پی خواهد داشت.

البته، شرکت ارائه‌کننده‌ی کیف پول بلاک چین به کاربران اطمینان داده است که اطلاعات کلید خصوصی به‌صورت رمزنگاری‌شده روی سرورها ذخیره می‌شوند و حتی در صورت ورود بدافزار یا هکرها به سرور رمزگشایی اطلاعات تقریباً غیر ممکن است.

کیف پول ارز دیجیتال بلاک چین از ارزهای محدودی پشتیبانی می‌کند و برای سهولت در استفاده اپلیکیشن‌های مناسب اندروید و iOS را نیز منتشر کرده است. اما این اپلیکیشن‌ها برای کاربران ایرانی دردسترس نیست. این کیف پول در سراسر جهان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و ۷۵ میلیون کاربر فعال دارد.

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال Ledger Nano X

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال Ledger Nano X

عنوان بهترین کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال را می‌توان به کیف پول Ledger Nano X نسبت داد. این کیف پول محصول شرکت فرانسوی لجر (Ledger) است که در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ شمسی) تأسیس شده است. این کیف پول سخت‌افزاری ازطریق درگاه USB و بلوتوث به اپلیکیشن لجر روی کامپیوتر یا گوشی هوشمند متصل می‌شود. این محصول نسل دوم از کیف‌های پول سخت‌افزاری شرکت لجر است و جای کیف پول Ledger Nano S را در بازار گرفته است.

کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو X با وجود درگاه یو‌اس‌بی و پشتیبانی از اتصال بلوتوث تقریباً به هر دستگاهی اعم از گوشی اندروید، آیفون و کامپیوتر دسکتاپ وصل می‌شود. این کف پول از ۱٬۸۰۰ نوع توکن و رمزارز پشتیبانی می‌کند. محبوب‌ترین کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال، کیف پول لجر نانو X، اپلیکیشن اختصاصی دارد تا مدیریت حساب رمزارزی کاربر را آسان کند. همچنین، با کمک این اپلیکیشن می‌توان برای هر ارز دیجیتال مجزا کیف پول جدا در دستگاه اضافه کرد.

کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌ دلیل ماهیتی که دارند در دسته‌ی کیف پول‌های سرد (آفلاین) قرار می‌گیرند و از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند. کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌طورکلی مناسب استفاده روزمره نیستند و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم مناسب سرمایه‌گذارانی است که قصد دارند رمزارزهای خود را برای مدت طولانی هولد کنند.

با وجود دریافت گواهی CSPN که نشان‌دهنده سطح اول امنیت است؛ اما کیف پول لجر نانو X به‌ علت قابلیت اتصال بلوتوث نسبت به نسل قبلی خود Ledger Nano S اندکی احتمال بیشتری در آسیب‌پذیری دارد. همچنین، در جولای سال ۲۰۲۰ میلادی (تیرماه ۱۳۹۹) شرکت لجر هدف حملات شدیدی قرار گرفت که منجر به افشای اطلاعات مشتریان شد. این اطلاعات مشخصات، شماره تلفن، آدرس ایمیل و حتی در برخی موارد آدرس محل سکونت مشتریان را دربر داشت؛ البته، خوشبختانه اطلاعات کلید خصوصی کاربران ایمن باقی ماند. با‌این‌همه، انتشار این خبر نگرانی‌های زیادی به‌ دنبال داشت.

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال Trezor Model T

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال Trezor Model T

کیف پول سخت‌افزاری Trezor نیز می‌تواند در فهرست بهترین کیف پول ارز دیجیتال جایگاهی را به‌ خود اختصاص بدهد. شرکت ترزور دومین نسل از کیف پول‌های سخت‌افزاری خود را با نام Trezor Model T روانه بازار کرده است. سازوکار اساسی این کیف پول مشابه با کیف پول سخت‌افزاری لجر است؛ اما کیف پول ترزور مدل T امکان دسترسی به صرافی‌هایی ثالث نظیر Changelly و CoinSwitch را به‌طور مستقیم روی رابط کاربری وب‌سایت خود برای کاربر فراهم می‌کند.

کیف پول سخت‌افزاری Trezor Model T همچنین مجهز به یک نمایشگر لمسی کوچک است که کار با آن را تسهیل می‌کند. از سویی دیگر، روی کیف پول سخت‌افزاری ترزور یک اسلات ورودی حافظه microSD تعبیه شده است و به کاربر اجازه می‌دهد با استفاده از حافظه‌های میکرواس‌دی پین روی دستگاه را رمزنگاری کند و لایه‌های حفاظتی دربرابر حملات احتمالی را افزایش بدهد.

کیف پول ترزور Model T نیز قابلیت اتصال به گوشی هوشمند و کامپیوتر را دارد. این کیف پول ارز دیجیتال از ۱٬۶۰۰ نوع رمزارز و توکن پشتیبانی می‌کند. عده‌ای از کارشناسان امنیتی معتقدند که کیف پول Trezor Model T امن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال است و علت برتری آن در قیاس با Ledger Nano X را در امکان اتصال بلوتوثی کیف پول لجر می‌دانند. قیمت این محصول نزدیک به دوبرابر کیف پول لجر است.

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال KeepKey

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال KeepKey

کیف پول سخت‌افزاری کیپ‌کی سومین تولیدکننده‌ی کیف پول‌های سخت‌افزاری بعد از لجر و ترزور است. این کیف پول ارز دیجیتال مانند رقبایش به‌ شهرت نرسیده است؛ اما با بررسی قابلیت‌های آن می‌توان متوجه مزیت رقابتی آن با سایر محصولات موجود در بازار شد. از نظر امنیت باید گفت که کیف پول کیپ‌کی کلید خصوصی کاربر را در محیطی جداگانه و آفلاین ذخیره می‌کند تا دسترسی به آن غیر ممکن شود. بدین ترتیب، اگر کامپیوتر کاربر آلوده به بدافزار و ویروس شود، اطلاعات دسترسی به حساب از هرگونه سوءاستفاده‌ای در امان خواهد بود.

راه ورود به کیپ‌کی ازطریق یک پین محافظت می‌شود و زمان واردکردن پین، جای کلیدهای کیبورد مجازی به‌صورت تصادفی تغییر می‌کند تا حدس‌ زدن آن برای سایر افراد آسان نباشد. با این‌همه اما کیف پول سخت‌افزاری کیپ‌کی از فرایند تأیید دومرحله‌ای و قابلیت چند امضایی پشتیبانی نمی‌کند. البته، نبود هیچ‌گونه سیستم‌عامل در این کیف پول سخت‌افزاری موجب می‌شود تزریق هرگونه ویروس و بدافزار به آن با بن‌بست مواجه شود؛ زیرا امکان نصب هیچ نرم‌افزاری در آن فراهم نیست.

این کیف پول درزمینه‌ی پشتیبانی از توکن‌ها و کوین‌ها بسیار عقب‌تر از رقبا قرار می‌گیرد و فقط از ۵۶ کوین و توکن پشتیبانی می‌کند.

کیف پول ارز دیجیتال کول والت پرو (CoolWallet Pro)

کیف پول ارز دیجیتال کول والت پرو (CoolWallet Pro)

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال کول والت پرو محصول شرکت CoolbitX است که با الهام از کارت اعتباری طراحی شده است. این کیف پول مجهز به نمایشگر و یک کلید فیزیکی برای تأیید تراکنش‌ها است. بااین‌حال اما اندازه‌ی آن به‌خوبی بهینه شده است و می‌توان آن را درون جیب خود یا کیف سایر مدارک حمل کرد. این کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال همچنین یک باتری ۱۵ میلی‌آمپری دارد و تا دو هفته و به‌صورت میانگین روزی ۲ تراکنش را پوشش می‌دهد. این والت رمزارز بدنه‌ای از جنس پلاستیک دارد و دربرابر نفوذ آب مقاوم است.

از نظر امنیت داده‌ها باید گفت کیف پول کول والت پرو در دسته‌ی کیف پول‌های ارز دیجیتال با امنیت HD قرار می‌گیرد و از استانداردهای رمزنگاری BIP32 و BIP44 پشتیبانی می‌کند. از سویی‌ دیگر، می‌توان با خاطری آسوده و با پشتوانه‌ی رمزنگاری بلوتوث با الگوریتم AES256، ازطریق بلوتوث به گوشی هوشمند متصل شد، فقط قبل‌ از آن باید اپلیکیشن CoolbitX Crypto را روی گوشی نصب کنید تا از تمامی امکانات آن بهره‌مند شوید.

کیف پول‌ کاغذی بیت کوین (Bitcoin Paper Wallet)

کیف پول‌ کاغذی بیت کوین / Bitcoin Paper Wallet

کیف پول کاغذی ارز دیجیتال (Paper Wallet) در دسته‌ی کیف پول‌های سرد (آفلاین) قرار می‌گیرد که با فاکتورگیری از اتفاقات غیرمترقبه نظیر سوختن یا خیس‌ شدن، نسبتاً از امنیت خوبی برخوردار است. درواقع، از این روش به‌عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای نگه‌داری طولانی‌مدت بیت کوین یاد می‌شده است؛ اما امروزه استفاده از این روش منسوخ تلقی می‌شود. کیف پول کاغذی همان کلید خصوصی چاپ‌شده روی کاغذ است و نیاز به مراقبت بسیار زیادی دارد.

دقت داشته باشید که ساخت کیف پول کاغذی در اغلب موارد نیازی به اینترنت ندارد و پس‌ از بارگذاری کامل صفحه می‌توانید برای امنیت بیشتر اتصال خود به اینترنت را قطع کنید. برای مثال، به وب‌سایت bitaddress.org مراجعه کنید. این وب‌سایت متن‌باز همان‌طور که گفتیم نیازی به اینترنت ندارد و مراحل ساخت کیف پول کاغذی را آفلاین انجام می‌دهد.

بعد از تکمیل ایجاد حساب و نوشتن ۱۲ کلمه بازیابی، امکان چاپ کیف پول کاغذی فراهم می‌شود. توصیه می‌کنیم برای چاپ آن از پرینتر شخصی استفاده کنید تا امنیت کلید خصوصی حساب خدشه‌دار نشود. برای دریافت بیت کوین فقط باید آدرس بیت کوین را دراختیار افراد بگذارید و برای خرج‌ کردن موجودی حساب باید کلید خصوصی را در یکی از نرم‌افزارهای کیف پول بیت کوین مانند الکتروم وارد کنید با کد QR کلید را ازطریق گوشی هوشمند اسکن کنید.

جمع‌بندی

کیف پول ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین ابزار در حوزه‌ی بلاک چین و رمزارزها به‌شمار می‌رود و به‌خصوص برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری و تجارت در حوزه رمزارزها را دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به‌ همین دلیل، در انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال باید حساسیت به‌ خرج داد. از سویی دیگر، استفاده از کیف پول ارز دیجیتال در ایران می‌تواند دارایی‌های کاربران را به‌ مخاطره بیندازد و همین امر سبب می‌شود که معیارهای ما برای انتخاب کیف پول رمزارز در ایران با کسی که در اروپا زندگی می‌کند تفاوت‌های اساسی داشته باشد. ما در این مقاله معیارهای مهم یک کیف پول رمزارز را بررسی کردیم و فهرستی از بهترین کیف‌ها را تعیین کردیم.

یکی دیگر از مسائل مهم درباره‌ی انتخاب کیف ارز دیجیتال توجه به جنبه‌ی متمرکز بودن کیف‌های ارز دیجیتال است. برخلاف فناوری بلاک چین که ماهیتی غیر متمرکز دارد، کیف پول ارز دیجیتال به‌صورت متمرکز است و توسط تیم توسعه‌دهنده مدیریت می‌شود.

با این تفاسیر، در پایان مقاله باید قادر باشید که براساس نیاز خود و کاربرد کیف پول‌های ارز دیجیتال بهترین انتخاب را داشته باشید؛ اما فراموش نکنید که لزومی ندارد از یک والت استفاده کنید و می‌توانید چندین کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید و هرکدام را براساس نیاز خود به‌کارگیری کنید.

اکنون نوبت شما است تا دیدگاهتان را درباره‌ی بهترین کیف ارز دیجیتال با ما در میان بگذارید. به‌ نظر شما بهترین کیف پول ارز دیجیتال در ایران کدام است؟

بیشتر بخوانید:

بدافزاری که با پنهان شدن در کیف پول ارز دیجیتال، دارایی کاربران اندروید و iOS را به‌ سرقت می‌برد
افشای رشوه‌خواری صدها میلیون دلاری در مایکروسافت؛ پیامد این افشاگری برای ردموندی‌ها چیست؟
چگونه تمام بیت کوین‌های خود را به باد دهیم؟
گزارش مالی شیائومی افزایش ۷۰ درصدی سود در سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد
رشد سریع‌تر بازار پرچم‌داران نسبت به بازار کلی گوشی‌های هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید