مهمترین دلیل تاثیر پذیری بیشتر نوجوانان و جوانان از مد چیست
– اینترنت مانند تمام وسایل ارتباط جمعی جنبههای مثبت و منفی دارد و استفادهی نادرست از آن میتواند
نیروی پویا و کارآمد کشور به ویژه کودکان و نوجوانان را تهدید کند.
– تنهایی، افسردگی،
اضطراب، عزت نفس پایین برخی از مشکلات احتمالی است که کودکان در استفاده بیش از حد
از اینترنت بصورت آنلاین با آن مواجه هستند.
– زمانی که کودک و نوجوانی به اینترنت معتاد شود، انگیزهاش
برای تعامل با دیگران کم میشود که خود اثرات منفی بر ارتباط شخصی و تعاملات
اجتماعی او دارد.
– “اعتیاد
اینترنتی” و “اختلال روحی” ، افسردگی متمرکز، اضطراب اجتماعی، ضعف
مهارت مقابله، عزت نفس پایین، کم خودکارآمدی از آسیب های روانی استفاده طولانی مدت از
اینترنت است.
– اعتقاد عمومی بر این است که کودکان دهه شصت و قبل از آن،
بیشتر از حالا بچگی میکردند.
– چنانچه کودکان و نوجوانان به مرحلهای رسیدهاند که اینترنت
را به خواب و غذا ترجیح میدهند و کار و مسؤلیتهای روزمره خود را به خاطر آن عقب می
اندازند، متاسفانه باید بدانید که مشکل جدی است و لازم است با پزشک مشورت کنید.
– از آن جایی که
هر چیزی از جمله اینترنت میتواند به طور بالقوه اعتیاد آور باشد، توصیه کارشناسان
این است که بهتر است میانهروی را رعایت کنید. یکی از سادهترین راههای جلوگیری از
بروز این مشکل محدود کردن مدت زمان استفاده از اینترنت است.
پژوهش خبری صدا و سیما:امروزه وسایل ارتباطی بر زندگی انسان
ها سایه افکنده است، این وسایل مانند چاقوی دو لبهای است که میتواند
نقاط مثبت و منفی داشته باشد. یکی از آسیب های فضای مجازی در این خصوص آسیب پذیر
بودن سلامت روانی کودکان و نوجوانان است. با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی کودکان و
نوجوانان پرتحرک را از جمع های دوستانه خود جدا کرده است، کم کم سر و کله افسردگی اضطراب
و عزت نفس نیز در آنها نیز پیدا می شود. کودکان و نوجوانان به دلیل موقعیت سنّی
خود تمایل بیشتری به تکنولوژی های مدرن و فضای مجازی دارند و میزان تاثیر پذیری
آنها نیز از پدیده های اطراف خود در این سنین بیشتر است. بنابراین سلامت روانی
کودکان و نوجوانان با توجه به رشد و توسعه فضای مجازی موضوعی است که در تحقیق حاضر
به آن پرداخته ایم و سعی کرده ایم که توصیه هایی نیز برای والدین داشته باشیم.
تعریف سلامت روان
از دید
کارشناسان سلامت روان مفهومی است که چگونگی تفکر، احساس و عملکرد ما را در مواجه
با موقعیت های زندگی نشان میدهد. سلامت روانی همان رفتار موزون و هماهنگ با جامعه،
شناخت و پذیرش واقعیت های اجتماعی و قدرت سازگاری با آنها و ارضای نیازهای خویشتن
به طور متعادل است. همچنین بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی(1990)، سلامت روان: شامل
آسایش ذهنی، احساس خودتوانمندی، خودمختاری، کفایت، درک هم بستگی بین نسلی و شناخت
توانایی خود در محقق ساختن ظرفیت های عقلی و هیجانی خویش است.
اینترنت و سلامت روان
کارشناسان
معتقدند ارتباط های اجتماعی از طریق اینترنت ضعیفتر از ارتباط های
واقعی است و در دراز مدت به انزوای اجتماعی، افسردگی و به مخاطره افتادن سلامت
روان افراد می انجامد. مطالعات انجام شده نشان داده اند این افراد، در روابط
اجتماعی مهارت های لازم را ندارند و از آسیب پذیری بالا و سلامت و بهداشت روانی
پایین، رنج می برند.
تهدید سلامت روان بدلیل استفاده بیش از
حد از اینترنت
تنهایی، افسردگی،
اضطراب، عزت نفس پایین برخی از مشکلات احتمالی است که کودکان در استفاده بیش از حد
از اینترنت بصورت آنلاین با آن مواجه هستند. کارشناسان معتقدند زمان بیش از حد بر روی
وب میتواند به کودکان آسیب برساند. پیشنهاد
کارشناسان این است که والدین باید در مورد سلامت روان کودکان خود بخصوص اگر بیش از 4 ساعت در روز در مقابل صفحه نمایش(کامپیوتر،
تماشای تلویزیون و بازی های ویدئویی) قرار گیرند، نگران باشند. کارشناسان میگویند
کودکانی که زمان بیشتری را در مقابل صفحه نمایش صرف کردهاند تمایل به تجربه سطوحی
بالاتری از پریشانی روحی، اضطراب و افسردگی را دارند و در استفاده بیش از 4 ساعت این
تمایل منفی شدیدتر دیده می شود. این کارشناسان می افزایند: افزایش زمان استفاده
از صفحه نمایش و قرار گرفتن در معرض رسانه ها با کاهش احساس پذیرش اجتماعی و افزایش
احساس تنهایی و مشکلات ارتباطی و .. همراه است و فعالیت های اینترنتی خاص مانند سایت های
شبکه های اجتماعی و بازی های چند نفره آنلاین با سطوح پایینتر از سلامت همراه بوده
است.
گزارش های تهدید سلامت روان در جهان
به عنوان نمونه بر اساس گزارش PHE (1994 تا 2008) سلامت روان در بین کودکان و نوجوانان انگلیسی کاهش یافته
است. حدود 30 % از نوجوانان در مدرسه (انگلیس) حداقل یکبار در هفته احساس غمگینی،
عزت نفس پایین و افسردگی دارند و مقدار آن در میان دختران نسبت به پسران بالاتر
است. شاخص اعتماد بنیاد مک کوری، به این آمار دست یافته است که بالغ بر 750 هزار
نوجوان در انگلیس معتقدند هدفی برای زندگی ندارند و جوانان بیکار انگلیس از سلامت
روان ضعیفی برخوردارند.
جنبههای بحران زای فضای مجازی در ایران
یکی
از آثار فضای مجازی شبکه های اجتماعی را در جوامع، به خصوص جوامع درحال گذار،
ایجاد بحران هویت ملی و دینی میدانند. براساس یک تقسیم بندی نسلی، نسل سوم
بیشترین کاربران فضای مجازی در ایران بوده و بیش از نسلهای دیگر در معرض آثار ناشی از شبکه های
اجتماعی مجازیاند. فضای مجازی نوعی از بحران هویت را در میان طیف گستردهای از
جوانان بهوجود آورده و این بحران هویت در زمینه های فردی ناهمگونی های هویتی را
سبب شده و به نحوی تعادل اجتماعی را متأثر کرده است. همچنین شبکه های اجتماعی
مجازی، باعث تغییرات اساسی در نهادهای هویتساز شده اند و عوامل معناساز هویتی را
دستخوش تغییر نمودهاند.
پاسخ به سوالات و محورهای پژوهش
سئوال
1- نظر کارشناسان در مورد تاثیر اینترنت بر کودکان چیست؟
تاثیر مثبت و منفی اینترنت بر کودکان
مصطفی سرگزی، کارشناس ارشد روانشناسی
تربیتی: اینترنت مثل تمام وسایل ارتباط جمعی جنبههای مثبت و منفی دارد و استفادهی
نادرست از آن میتواند نیروی پویا و کارآمد کشور به ویژه کودکان و نوجوانان را
تهدید کند. از عمدهترین تأثیرات منفی اینترنت میتوان در قالبهای رفتاری از
بحران هویت، عدم رشد مهارتهای اجتماعی، سوءاستفادههای جنسی، اعتیاد به اینترنت و
نیز صدمات جسمانی نام برد.
استفاده
نادرست از اینترنت سبب اختلال در هویت یابی کودکان
مصطفی سرگزی، کارشناس ارشد روانشناسی
تربیتی: استفادهی نادرست از اینترنت ایجاد تضادهای شخصیتی و فرهنگی میکند.
کودکان و نوجوانان به خصوص در دوران بلوغ که مرحلهی شکلگیری هویت آنهاست و
همواره به دنبال کشف ارزشها و درونی کردن آنها هستند، با اینترنت و حجم گسترده،
حیرتانگیز و گوناگون اطلاعات مواجه میشود و ناچار هویت خویش را در این دنیای
مجازی جستوجو میکنند و بدین سان ممکن است برخی و شاید تعداد زیادی از
کودکان و نوجوانان راه را در اینترنت گم کرده و دوران هویتیابی خویش را بیش از
پیش با بحران سپری کنند.
افسردگی و
تنهایی نتیجه اعتیاد به اینترنت
مصطفی سرگزی کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی: زمانی که
کودک و نوجوانی به اینترنت معتاد شود، انگیزهاش برای تعامل با دیگران کم میشود
که خود اثرات منفی بر ارتباط شخصی و تعاملات اجتماعی او دارد. این افراد دوستیها
را کمتر حفظ کرده، زمان کمتری با خانواده سپری و استرسهای بیشتری را
تجربه میکنند و در نهایت تنها و افسردهاند.
خطر سایت های
مستجهن و مبتذل برای کودکان
مصطفی سرگزی کارشناس ارشد روانشناسی
تربیتی: یکی از مخربترین تأثیرات منفی اینترنت سوءاستفادههای جنسی است؛ کودکان و
نوجوانان که بدون محدودیت از سایتهای مبتذل و مستهجن استفاده و بازدید میکنند و
نیز از طریق اتاقهای چت و گپزنی، بیشتر در معرض اغفال و سوءاستفاده جنسی قرار
میگیرند.
زیادهروی در استفاده از اینترنت، تهدید کننده سلامت
فکری و فیزیکی کودکان
مصطفی سرگزی کارشناس ارشد روانشناسی
تربیتی: زیادهروی در استفاده از اینترنت میتواند برای سلامت فکری و فیزیکی شخص
خطرناک باشد، اعتیاد به اینترنت و رایانه کارکرد انطباقی شخص را مختل میکند و ضمن
این که اضطراب، افسردگی، کجخلقی، بیقراری و افکار وسواسی را برای فرد به دنبال
دارد و روابط این افراد را در جهان مجازی افزایش میدهد، از دامنهی روابط آنان در
جهان واقعی میکاهد و روابطشان با اطرافیان را به حداقل میرساند. معتادان به
اینترنت از بیخوابی رنج میبرند و حتی زمان مصرف غذا را فراموش میکنند.
امکان صدمات جسمی
برای کودکان در صورت استفاده طولانی مدت از رایانه
مصطفی سرگزی کارشناس ارشد روانشناسی
تربیتی: کودکان و نوجوانانی که مدت طولانی در مقابل رایانه مینشینند و از فعالیتهای
مورد نیاز این دوران مانند ورزش دور میمانند، دچار صدمات جسمانی مثل چاقی، آسیبهای
اسکلتی، ضعف بینایی، تشنج اپیلپتیک و یا حساس به نور میشوند.
زیاده روی در استفاده از اینترنت سبب کاهش مهارت های
اجتماعی
افرادی که کمتر از اینترنت استفاده میکنند
ارتباط بیشتر و بهتری با اعضای خانواده دارند
و استفاده زیاد از اینترنت با پیوند ضعیف اجتماعی مرتبط است. وابستگی به
اینترنت همچنین گسستها و انقطاعهای شدیدی در زندگی تحصیلی، اجتماعی، مالی و شغلی
مشارکت کنندگان ایجاد کرده است. همچنین دانش آموزان و دانشجویان، کاهش چشمگیری در عادات
مطالعه، افت نمرات درسی، غیبت در کلاسها ، مشروط شدن و مانند آن دارند و برخی نیز
به دلیل دیر خوابیدن ناشی از استفاده از اینترنت، در مدرسه با عدم موفقیت روبه رو شده
اند.
سئوال
2- آیا بین افسردگی کودکان با استفاده از اینترنت رابطه وجود دارد؟
اعتیاد
اینترنتی عامل مهم افسردگی کودکان و نوجوانان
کودکان و نوجوانانی که به طور نامعقول از
اینترنت استفاده میکنند و به آن معتاد شدهاند در معرض افسردگی قرار دارند نه افراد
معمولی. یکی از دلایل اصلی افسردگی بیخوابی یا خواب نادرست است؛علاوه بر آن مواردی
همچون غذا نخوردن سر وقت، ارتباط نداشتن با مردم به صورت رو در رو، گوشهگیری و نبودن
در اجتماع، غرق شدن در بازیها و فانتزیهای دنیای مجازی همگی بر رفتار کودکان و
نوجوانان تاثیر میگذارد.
استفاده زیاد
از اینترنت و کاهش تعامل کودکان در محیط اجتماعی
استفاده مداوم از اینترنت با افسردگی و
انزوای اجتماعی نوجوانان همراه است. هرچه جوانان زمان بیش تری را با اینترنت سر کنند،
در مقابل از میزان زمانی که صرف محیط اجتماعی واقعی شان خواهند کرد، کاسته خواهد شد.
سئوال
3- آسیب های روانی اینترنتی کدامند؟
مهم ترین آسیب
های روانی استفاده طولانی مدت از اینترنت
“اعتیاد
اینترنتی” و “اختلال روحی” ، افسردگی متمرکز، اضطراب اجتماعی، ضعف
مهارت مقابله، عزت نفس پایین، کم خودکارآمدی ” از آسیب های روانی استفاده
طولانی مدت از اینترنت است.
تصویر شماره1: آسیب های روانی اینترنتی
سئوال
4 – ملاک ها و معیارهای سلامت روان
کدامند؟
معیارهای
سلامت روان
معیارهای سلامت
روان مواردی همچون “داشتن توانایی کمک به دیگران یا ارتباط برقرار کردن با
آنان، عشق و محبت نسبت به دیگران، انعطاف پذیری و قدرت تطابق با شرایط گوناگون، توانایی
انجام وظیفه و اجرای مسئولیتهای شخصی، داشتن احساس رضایت بیشتر در روابط نزدیک با
دیگران” است.
تصویر شماره 2: ملاک ها و
معیارهای سلامت روان
سئوال 5– آسیب
های استفاده از فضای مجازی برای کودکان کدامند؟
نداشتن الگوی
مناسب برای بهرهگیری از فضای مجازی از سوی کودکان و نوجوانان
نسل جدید کلاً از مدیریت رسانه بیبهره
است و الگوی مناسبی در اختیارشان قرار داده نمیشود. در نخستین قدم باید زمانهایی
که برای استفاده از فضای مجازی در اختیار فرزندان قرار داده میشود، پایش شود، آمارها
نشان میدهد، درصد بالایی از نوجوانان به طرز ناباورانهای در شبکههای مجازی بخصوص
اینستاگرام و تلگرام حضور دارند و در نهایت هم هیچ فعالیت سازنده و مفیدی از سوی آنها
در این محیطها دیده نمیشود. متأسفانه در کشور ما میانگین ساعت حضور افراد جامعه در
فضای مجازی بین حدود 5 الی 6 ساعت است که رقمی فاجعه بار است.
تغییر خلق و
خو و خارج از چارچوب اخلاقی در فضای مجازی
هر چه
جلوتر میرویم شاهد روند افزایشی رفتارهای خارج از چارچوب اخلاقی و انواع فحاشیها
در فضای نامحدود اینترنت هستیم و همین فضاهای مجازی غیرقابل کنترل باعث شده به تصویرکشیدن
رفتارهای زشت، رفته رفته عادی و به قول روانشناسان سبب «خوگیری» افراد شوند.
بروز برخی
نشانه های اختلالات روانی و افسردگی در
کودکان امروزی
فرشاد رضایی، روانشناس: بر خلاف تصور عموم،
پژوهشها نشان میدهد که کودکان دهه جدید در زمینه تواناییهای فیزیکی و به لحاظ هوش
غیرکلامی از کودکان دهههای قبل ضعیفتر هستند. متأسفانه امروزه شاهد این اتفاق هستیم
که کودکان و نوجوانان به لحاظ رفتاری چارچوب پذیر نیستند و نه تنها قبح برخی رفتارهای
منفی ریخته بلکه حتی تبدیل به نوعی رفتار افتخارآمیز هم شدهاند! به عنوان مثال رفتار
ناهنجاری مثل خط انداختن روی بدن، به دلایل مختلف از جمله شکست عشقی به نوعی در بین
دانشآموزان مد شده و شاهد عکسهای گوناگونی در فضای مجازی از تیغ زدن قسمتهای مختلف
بدنشان در صفحات اینستاگرام هستیم. این اتفاق قطعاً نشانهای از بروز اختلال روانی
و افسردگی است.
حذف بازی های
گروهی مبتنی بر مهارت های بدنی به خاطر وجود فضای مجازی
هرچه پیشتر آمدهایم و
بخصوص با ظهور فضای مجازی در سالهای اخیر، کمتر شاهد بازی کودکان در کوچهها هستیم
و بچهها دیگر تمایل چندانی به بازیهای گروهی مبتنیبر مهارتهای بدنیشان ندارند.
اعتقاد عمومی بر این است که کودکان دهه شصت و قبل از آن، بیشتر از حالا بچگی میکردند.
نسلهای قبلی در سنین کودکی خود برای پر کردن
زمان خالی و اوقات فراغت، بیشتر به بازیهای دسته جمعی در حیاط و کوچه و همچنین بازیهایی
که بر پایه مهارتهای بدنی بود، رو میآوردند.
وابسته شدن به
فضای مجازی و دور شدن از جمع
هومن اهرامی، کارشناس فضای مجازی: دنیای
مجازی شبیه به یک سیاه چاله است که انسان را به سوی خود میکشد این جاذبه موجب شده
تا بشر امروز در این دنیای خیالی به دنبال پاسخ به نیازها و رسیدن به رویاهایش باشد،
همین امر موجب شده تا بشر امروز بیش از پیش به این دنیای خیالی وابسته شود و عملا از
جمع کنارهگیری کند.
پاسخ سئوال 6 –توصیه کارشناسان در
مواجهه با آسیب های فضای مجازی به خانواده ها چیست؟
رعایت اصل
میانه روی در استفاده از اینترنت
از آن جایی که هر چیزی از جمله اینترنت
میتواند به طور بالقوه اعتیاد آور باشد توصیه کارشناسان این است که بهتر است میانهروی
را رعایت کنید. یکی از سادهترین راههای جلوگیری از بروز این مشکل محدود کردن مدت
زمان استفاده از اینترنت است. از آن جایی که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است
بهتر است یک تایمر برای خود تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که نباید بیشتر از چند
ساعت در دنیای اینترنت باشید.
مراجعه به
پزشک در صورت مشکل جدی در خصوص استفاده بی رویه از اینترنت
چنانچه کودکان و نوجوانان به مرحلهای رسیدهاند
که اینترنت را به خواب و غذا ترجیح میدهند و کار و مسؤلیتهای روزمره خود را به خاطر
آن عقب می اندازند، متاسفانه باید بدانید که مشکل جدی است و لازم است با پزشک مشورت
کنید.
اهمیت نحوه
استفاده از فضای مجازی
بابک وزیری، متخصص روانشناسی رفتاری: نوع
استفاده از فناوری نوین بسیار مهم است، هیچ چیزی در ذاتش بد نیست زیرا همانطور که چاقو
می تواند جان یک انسانی را نجات دهد به راحتی می تواند جانی را بستاند، مهم نحوه استفاده
از ابزارها هستند.
پژوهش خبری صدا و سیما// پژوهشگر: مهدی ناجی
در گذشته تنها الگوی رفتاری جوانان، پدر و مادرهای شان بوده اند و جوانان از نحوه گفتار و رفتار گرفته تا پوشش و … تحت تاثیر مستقیم والدین شان بودند اما امروزه شاهد هستیم که به دلایل مختلفی از جمله گسترش جوامع، فراگیر شدن محیط های مجازی، دور شدن فرزندان از کانون خانواده ها و … برخی از جوانان به ارزش های دیگری روی آورده اند. ارزش هایی که گاهی مخالف ارزش های خانوادگی آن هاست در انتخاب نوع پوشش، طرز صحبت کردن و … با عنوان مد به مرحله بروز می رسد.
آسیب های فردی مدگرایی
حسین محرابی، کارشناس و مشاور خانواده، معتقد است که مدگرایی افراطی می تواند باعث از بین رفتن قدرت تعقل، ابتکار و تصمیم گیری در افراد و همچنین موجب آسیب های اجتماعی و فرهنگی شود. مد یک رفتار اجتماعی است که به یک باره به تغییر سلیقه ناگهانی در افراد منجر می شود که ممکن است با فرهنگ و رسوم خانواده و جامعه ای که افراد بر حسب سابقه و قدمت از آن پیروی می کنند، تناقض داشته باشد.
دلایل تمایل به مدگرایی در جوانان
این کارشناس خانواده می افزاید: مدگرایی، پناه برای رسیدن به آرامش ظاهری است، درباره دلایل گسترش مدگرایی در بین جوانان عوامل مختلفی بیان شده است که از جمله آن می توان به طرد شدن یا مورد پذیرش قرار نگرفتن فرد از سوی خانواده، انطباق نداشتن نظام ارزشی خانواده با نظام فرهنگی جامعه و پاسخگو نبودن خانواده به نیازهای فرزندان اشاره کرد. در ادامه چندین دلیل دیگر در زمینه تمایل جوانان به مدگرایی مطرح می شود که به پدر و مادرها برای شناخت بیشتر روحیات جوانان کمک می کند.
تنوع طلبی: دوره جوانی، فصل تازه ای در زندگی انسان است که جوان با ورود به آن، در پی تجربه ای جدید برای رسیدن به هویتی متمایز است. این نیاز در رفتار جوان به صورت مدگرایی خودش را نشان می دهد.
همانند سازی: یکی دیگر از عوامل مدگرایی، همانند سازی با شخصیت هایی است که جوان آنان را الگوی خود قرار داده است مانند هنرپیشه های سینما، خوانندگان، قهرمانان و ورزش کاران و گروه های دیگر.
جلب توجه: بعضی افراد با روی آوردن به مد روز و تغییر هر روزه لباس و آرایش خود، در صدد جلب توجه دیگران هستند. استفاده از لباس، مدل مو و حتی کفش های عجیب و غریب، همه برای جلب توجه دیگران است. همچنین انگیزه رقابت با دیگران، از دیگر عوامل پیروی از مد در بین جوانان محسوب می شود.
دخترها بیشتر تحت تاثیر مدگرایی هستند
معمولا دخترها به لحاظ احساسی بودن واکنش های شان نسبت به محیط، عاطفی تر است و بیشتر تحت تاثیر مد و مدگرایی قرار می گیرند؛ بنابراین تقلید و گرایش به الگوهای برتر با طبیعت بیولوژیکی زنان تناسب بیشتری دارد. همچنین دخترها بیشتر به روابط و ظاهر اشخاص توجه می کنند و حس زیبا دوستی در آن ها بیشتر است. به همین علت است که گرایش به مد و تقلید از طرز لباس پوشیدن تا نحوه آرایش و نوع صحبت کردن در دخترها بیشتر و زودتر خودش را نشان می دهد.
الگو بودن پدر و مادر برای فرزند
توجه نکردن به نیاز جوانان به محبت و مهربانی، نیاز به امنیت و آسایش، نیاز به احترام و نیاز به قدردانی و … در خانواده، باعث می شود جوانان برای پاسخ به نیازهای ذکر شده به جمع های دوستانه پناه ببرند. جمع هایی که معمولا راهنماهای دلسوزی نیستند. بنابراین وظیفه والدین که بیشترین ارتباط را با جوانان دارند، این است که با ارائه الگوهای مناسب و عینی جوانان و نوجوانان را در بحران یاری دهند. با این حال ذکر این نکته هم ضروری به نظر می رسد که بهترین الگو برای جوانان، والدین شان هستند.
رفتار صحیح خانواده در برابر مدگرایی جوانان
به گزارش «مهر» مد به خودی خود ناپسند نیست و عجیب و غریب هم نیست، بلکه نوعی الگوی سلیقه ای فرهنگی یا اجتماعی است. علاقه مندان به آن نیز گروه های سنی ویژه ای نیستند بلکه با شدت و ضعف، در میان همه طبقه های سنی و اجتماعی دیده می شوند. در این میان نوجوانان و جوانان به دلیل شرایط سنی، کنجکاوی و روحیه تنوع طلبی بیش از دیگر گروه های اجتماعی، مجذوب جاذبه های مد می شوند. مد هر چه باشد، خوب یا بد، اخلاقی یا غیر اخلاقی، ارزشی یا غیر ارزشی، نکته مهم شیوه برخورد با آن است. در تایید یا رد آن نباید افراطی یا احساسی برخورد کرد. به ویژه رد یا مخالفت با آن بدون طرح پیشنهاد مناسب و اجرایی و متناسب با علایق و سلایق نسل جوان و نوجوان نه تنها موفقیتی در پی نخواهد داشت، بلکه خود مشکل ساز خواهد شد. بی شک برخوردهای منفی و فیزیکی والدین با این پدیده نیز کارساز نخواهد بود و با گذشت زمان، به مشکلات در این زمینه و مخالفت با خانواده منجر خواهد شد. با توجه به پیامدهای گوناگون مدگرایی منفی، برای کاهش پیامدهای ناگوار آن در جامعه، باید به دنبال راهکارهایی برای تعدیل آن بود. به یقین در این میان نقش فرد مدگرا و خانواده از همه بیشتر است.
مد و مدگرایی نوعی نماد است. نماد نیز وسیله ای برای انتقال پیام، هدف و باور فرد یا گروهی است که فقط در قالب گفتار نیست. گاهی مدل یک لباس، طرح، رنگ و نوشته آن می تواند حاصل همان پیام گفتاری باشد. امروزه بسیاری از گروه های غیراخلاقی برای خودشان نمادهایی دارند. استفاده آگاهانه یا نا آگاهانه از این نمادهای فرهنگی و تبلیغی می تواند به معنای علاقه و وابستگی و هم سویی فکری با آنان باشد و ما باید با انتخاب پوشش مناسب، خود را از نمادهای فرهنگی نامناسب دور سازیم.
برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت: از جمله عواملی که جوانان و نوجوانان را به مدگرایی منفی یا پوچی و بیهودگی دچار می کند، بی برنامگی و بیکاری است. بنابراین پدر و مادرها باید با برنامه ریزی مناسب، برنامه های جذابی برای اوقات فراغت نسل جوان تدارک ببینند و همچنین جوانان و نوجوانان نیز باید برای اوقات فراغت خود در زمینه های علمی، هنری، ورزشی و تفریحی برنامه ریزی سودمندی داشته باشند تا وقت ارزشمند خود را برای کارهای غیر ضروری مانند خودنمایی و جلوه گری یا پیروی از گروه های پوچ و بیهوده صرف نکنند.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار،
مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند
تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر
شود.
در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری
مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان
عزیز بیابد.
منبع: خراسان
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه، کوتاه و بلند کردن موها، مدل دادن و دیگر آراستنها، جزو ضروریات و تقریبا بخش اعظم زندگی دختران و پسران شده است یا پسرها که قبلا با ماشین نمره چهار، سر خود را اصلاح میکردند، ولی حالا دیگر هزینه کوتاه کردن یا آرایش موی سر یک نوجوان پسر، سر به فلک میزند! بنابراین میبینیم همه چیز، دستخوش تغییر و تحول شده است.
مد و مدگرایی، پدیدهای است که از دیرباز در جوامع بشری وجود داشته، ولی با گذشت زمان همراه با دگرگونیهای زمانه تغییر کرده است. مد در دهههای اخیر با تغییر رنگ و لعاب و ایجاد تنوع و جذابیت بیشتر، بیش از گذشته در جامعه ایران نمود و حضور یافته است و گروهها و افراد بسیاری را مجذوب جاذبههای خود کرده است و میکند.
بیشتر بخوانید: راز شیطان پرستان برای جذب جوانان چیست؟
دلایل توجه به لباس و مد
اگر نوجوان به سر و وضعش بیش از اندازه توجه نشان میدهد و به پوشیدن لباسهای عجیب و غریب علاقه زیادی دارد، باید گفت: دلایل گوناگونی میتواند عامل چنین رفتاری باشد. گاهی اینگونه رفتارها از حالت «خودشیفتگی» نوجوان نشات میگیرد که در این سن بشدت ظاهر میشود.
وابستگی به گروه همسالان نیز از جمله عواملی است که باعث پیروی نوجوان از مد و توجه او به ظاهرش میشود، زیرا وسیلهای است برای هماهنگی با همسالان و مورد قبول آنان قرار گرفتن. متأسفانه پیروی از مد و پوشیدن لباسهای ناهمگون، میتواند نوعی واکنش ستیزهجویانه نوجوانان نسبت به مسائل و موضوعاتی باشد که در جامعه میگذرد و آنها با این مسائل مخالفند و به این ترتیب، ناخشنودی خود را نشان میدهند.
پیروی از مد گاهی هم وسیلهای برای اعلام جنگ به بزرگترها و احتمالا دهنکجی به اجتماع است، نوجوان میخواهد ناسازگاری خود را با محیط به نوعی ابراز کند، چون راهی نمییابد، ناچار به پیروی از مد که یکی از این وسیلههاست، روی میآورد. برخی نوجوانان نیز به دلیل مورد توجه قرار گرفتن به طرف مد میروند.
اهمیت دادن به مدل لباس و پوشاک ویژگی مهم دوره نوجوانی است. یکی از دلایل این اهمیت، آن است که از این طریق نوجوانان تجربه میکنند چه کسی هستند و میخواهند که دیده شوند. البته پوشاک و مدل لباس برای هر فردی نوعی علامت هویتی تلقی میشود.
با وجود این، از آنجا که نوجوانان در دوره رشد و تحول هستند، در درجه نخست، طرز لباس پوشیدن آنها نشاندهنده تصور آنان از خودشان است، برای همین، نوع پوشاک و لباس اهمیت بیشتری برای آنها پیدا میکند. علاوه بر این، نوجوانان میآموزند طرز لباس پوشیدن نقش مهمی در روابط اجتماعی و اینکه از سوی دیگران چگونه مورد ارزیابی قرار میگیرند، ایفا میکند.
از این رو، طرز و مدل لباس هم برای همسالان و هم بزرگسالان نشانه مهمی میشود. شواهد نشان میدهد لباسهای مُد در دبیرستان، نشان از پایگاه و شأن بالای اجتماعی میدهد و برعکس لباسهایی که کمتر مُد هستند، دارای پایگاه و شأن پایین اجتماعی است.
دخترها بیشتر تحت تاثیر مدگرایی هستند
معمولا دخترها به لحاظ احساسی بودن واکنشهای شان نسبت به محیط، عاطفیتر است و بیشتر تحت تاثیر مد و مدگرایی قرار میگیرند؛ بنابراین تقلید و گرایش به الگوهای برتر با طبیعت بیولوژیکی زنان تناسب بیشتری دارد. همچنین دخترها بیشتر به روابط و ظاهر اشخاص توجه میکنند و حس زیبا دوستی در آنها بیشتر است. به همین علت است که گرایش به مد و تقلید از طرز لباس پوشیدن تا نحوه آرایش و نوع صحبت کردن در دخترها بیشتر و زودتر خودش را نشان میدهد.
الگو بودن پدر و مادر برای فرزند
توجه نکردن به نیاز جوانان به محبت و مهربانی، نیاز به امنیت و آسایش، نیاز به احترام و نیاز به قدردانی و … در خانواده، باعث میشود جوانان برای پاسخ به نیازهای ذکر شده به جمعهای دوستانه پناه ببرند. جمعهایی که معمولا راهنماهای دلسوزی نیستند. بنابراین وظیفه والدین که بیشترین ارتباط را با جوانان دارند، این است که با ارائه الگوهای مناسب و عینی جوانان و نوجوانان را در بحران یاری دهند. با این حال ذکر این نکته هم ضروری به نظر میرسد که بهترین الگو برای جوانان، والدین شان هستند.
توصیههایی در مورد مسأله مد
لباس، آراستگی ظاهر و همرنگ شدن با همسالان از جمله عواملی است که مانع به وجود آمدن احساس عدم تناسب با جامعه در نوجوان میشود. برای برخورد با مسأله مدپرستی در نوجوانان نکاتی ذکر میشود، که عبارتند از:
۱- برای در پیش گرفتن رفتار منطقی و درست در این مورد، پیش از هر چیز باید تلاش کنید درباره مد یا نوآوری لباس نوجوانان اطلاعاتی به دست آورید. منظور این نیست که باید حتماً از مد پیروی کنید، بلکه هدف این است که با به دست آوردن این آگاهی، به یاد روزگار جوانی و میزان توقع خود از والدینتان بیفتید و در رفتار خود با فرزندتان صبر بیشتری به خرج دهید.
۲- اصرار نداشته باشید هر چه را شما میپسندید، او هم بپسندد. او را در انتخاب لباس آزاد بگذارید و راهنماییاش کنید. گاهی ممکن است در انتخاب اشتباه کند و در اشتباه خود اصرار هم داشته باشد؛ ولی تجربهای که از آن اشتباه به دست میآورد، تأثیرش بیشتر از نصیحتهای شما در این زمینه است.
۳- با در نظر گرفتن بودجه خانواده رفته رفته مقدار پولی را که برای لباسش در نظر گرفتهاید، در اختیارش بگذارید. به او اجازه دهید برای انتخاب لباس، نظر خود را بدهد، هر چند ممکن است در انتخابهای اولیهاش دچار اشتباه شود، اما به تدریج میآموزد که باید با در نظر گرفتن همه جوانب اجتماعی، خانوادگی و مانند آنها برای خود لباس تهیه کند.
۴- اگر سلیقه او مورد پسند شما نیست او را مسخره نکنید یا مستقیم او را به باد انتقاد نگیرید. اینگونه رفتارها و روشهای تند و مستقیم باعث میشود که حالت تدافعی به خود بگیرد.
۵- در دوران دبیرستان دختران علاقه زیادی به آرایش دارند. در این سن به علت اختلالاتی که در ترشح غدد داخلی ایجاد میشود، اغلب دچار کک و مک یا آکنه میشوند و سعی دارند این عیب را با آرایش صورت بپوشانند. پیش از هر چیز تلاش کنید مشکل پوستی فرزندتان را از بین ببرید. در این مورد خیلی صمیمانه و غیرمستقیم او را راهنمایی کنید. روش درست را به او بیاموزید و به او بفهمانید که سادگی یک دختر نوجوان را زیباتر نشان میدهد.
۶- بهتر است در این دوره بحرانی با او درنیفتید و نظرتان را با اجبار به او تحمیل نکنید. بیشتر اعمال او به این دلیل است که میخواهد مورد توجه و تأیید دیگران قرار گیرد و کانون توجه باشد؛ بنابراین، آرامش خود را حفظ کنید، چون به او کمک میکند دردها و مشکلاتش را آسانتر حل کند.
منبع: : تبیان
انتهای پیام/