اخذ پایان کار برای یک واحد

الزام به اخذ پایان کار از شهرداری تهران؛ جزو امور لاینفک هر پروژه برای انتقال رسمی سند است که باید متعهد (سازنده یا مالک) برحسب التزام انجام دهد .معمولا گرفتن پایان کار با سازنده میباشد.الزام به اخذ پایان کارهر ساختمان مستلزم بر ارائه مدارک و استحکام بنا و تائیدیه هائی است که توسط کارشناسان و مهندسین ناظر از طریق مستقیم و نظارت بر ساخت یا آزمایشات و کارشناسی های عینی است که از محل بعمل می آید. توقیف بودن ملک مانع اخذ پایان کار نمی باشد، ولیکن ممکن است مانع صدور سند باشد.

جواز ساخت شهرداری تهران | قانون جدید جواز ساخت

 الزام شهرداری به صدور پایان کار

بعد از اینکه عملیات ساختمانی خاتمه یافت ، اگر ساختمان خلافی یا بدهی نداشته باشد شهرداری تایید می نماید ، در نتیجه شهرداری و یا سازمان متولی امر مدرکی تحت عنوان “پایان کار” به ملک یا سازنده ساختمان می دهد. این مدرک پایان عملیات ساختمانی را تایید می کند اگر مالک جریمه را پرداخت کند، عملیات تمدید پروانه ساختمان یا اخذ گواهی پایان کار ساختمان مالک انجام می شود. اما اگر او جریمه را پرداخت نکند در صورت خلافی داشتن، پرونده به کمیسیون بدوی ماده 100 شهرداری ارجاع و رأی تخریب از سوی کمیسیون صادر می شود. این رأی قابل تجدیدنظر است و رأی صادره قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری است.

انتقال سند بدون پایان کار

آنچه که لازمه انتقال سند رسمی است تائیدیه های لازم با نصب پلکان، تأییده آتش نشانی، استحکام بنا برحسب ملاحظه و آزمایشات لازم است استاندارد آسانسور و اصلاح سند ملک که صدور مجوز پایان کار از طریق شهرداری است و تا مفاصاحساب و راهکارهائی که تعریف شد انجام نشده باشد نه تنها مالکان یا سازندگان باید در رفع جریمه ساخت و ساز غیرمتعارف و یا پرداخت جریمه یا تخریب و یا مبالغی که به آنان تعلق میگیرد اقدام نمایند بلکه تا پایان کار وصول نشود انتقال رسمی سند از طریق محاضر و دفاتر رسمی امکان پذیر نخواهد بود. وی در صورت توافق طرفین مبنی بر عدم نیاز پایان کار انتقال بدون پایان کار قابل اجرا است.

مدت اعتبار پایان کار ساختمان

اگر سازنده ساختمان در تاریخ مشخص شده پایان کار نگیرد مالک می تواند به دادگاه حقوقی محل وقوع ملک مراجعه و دادخواست الزام سازنده به اخذ پایان کار را تقدیم نماید. در صورت محکومیت سازنده و امتناع وی از اجرای حکم، در مرحله اجرای احکام مالک با هزینه پایان کار سازنده اقدامات لازم در این خصوص را بعمل می آورد و با قوانین جدید شهرداری مدت پایان کار نامحدود است.

مزایای اخذ پایان کار توسط وکیل

پایان کار ساختمانی اولاً نشانه بارزی است که ملک ساخته شده دارای تخلف ساخمانی نمی باشد و براساس معیارهای فنی و مهندسی کاملاً مورد تایید شهرداری می باشد و ثانیاً با اخذ پایان کار می توان نسبت به اخذ صورت مجلس تفکیکی از اداره ثبت محل اقدام نموده ثالثاً بر مبنای دو بند فوق می توان نسبت به اخذ سند شش دانگ تفکیکی تک برگ اقدام نمود.

بدیهی است طی این مراحل توسط ذینفع هم زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد و هم از پیچیدگی های زیاد اداری و حقوقی برخوردار است در حالی که مداخله وکیل در پروسه های فوق کار را در زمان کوتاهتر و بدون کارشکنی از طرف ادارات و با هزینه کمتر به ثمر می رساند.

مخصوصاً در آیتم اول چنانچه ملک ساخته شده دارای تخلفات ساختمانی باشد پرونده مربوطه به کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری ها، ارجاع می شود که عبور از سد دو کمیسیون بدوی و تجدیدنظر و سپس اعتراض در دیوان عدالت اداری خود کار بسیار پیچیده و دشواری است و در صورت غفلت مالک رأی به تخریب بنا رأی و جریمه های سنگین داده می شود که رفع و رجوع این مفصل یقیناً بدون حضور وکیلی آگاه و متخصص محال به نظر می رسد.

الزام به صدور پایان کار چیست؟

زمانی که فروشنده یا سازنده ملک به تعهد خود جهت اخذ پایان کار اقدام نکند می توان الزام وی را از دادگاه اخذ نمود.

الزام شهرداری به صدور پایان کار چگونه است؟

در مواقعی که شهرداری به عنوان متکلف اصلی اعلام شروع ساختمان و همچنین اعلام پایان کار ساختمان بنا به هر دلیلی به طور غیرقانونی از صدور گواهی پایان کار ساختمان خودداری نماید می توان الزام این نهاد را به اجرای وظایف قانونی یعنی صدور پایان کار ساختمان از مرجع قضایی درخواست شود.

آیا بدون داشتن گواهی پایان کار می توان سند را هبه کرد؟

برای هر نوع عقد رسمی در دفترخانه اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی نیاز به پایان کار وجود دارد.

پرداخت هزینه های اخذ گواهی پایان کار با چه کسی است؟

هزینه ها با دارنده سند و مالک است مگر آنکه کسی بنا به دلیلی این تعهدات مالی را پذیرفته باشد.

گواهی پایان کار چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

باید با درج مشخصات کامل ساختمان اعم از متراژ عرصه، اعیان و طبقات ساختمان با مشاعات و کاربری های اجزای ساختمان و… صادر شود.

مدارک لازم برای گرفتن الزام به اخذ پایان کار چیست؟

قراردادی که باید تعهد خوانده را اثبات نماید2- مدرکی که ذینفع بودن خواهان را اثبات نماید.

مراحل الزام به اخذ پایان کار چگونه است؟

دادخواستی به خواسته الزام به اخذ پایان کار به دادگاه عمومی و حقوقی تقدیم میشود.

نحوه و مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان

سازنده ساختمان، موظف است پس از پایان کار ساخت و ساز،اقدام به اخذ گواهی پایان کار ساختمان کند، چرا که در صورت عدم دریافت این گواهی، برای گرفتن  و نقل و انتقال ساختمان مورد نظر، دچار مشکل می شود. برای اخذ گواهی پایان کار، سازنده باید مراحل زیر را طی کند:

پس از وارد شدن به صفحه اصلی سامانه، در صورتی که قبلا اقدام به ثبت نام نموده اید، گزینه ورود و در غیر این صورت، گزینه ثبت نام را انتخاب نمایید.

در این مرحله، با توجه به اینکه شخص حقیقی، حقوقی یا از اتباع خارجی هستید، باید گزینه مربوطه را انتخاب نمایید. پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، بر روی گزینه دریافت کد تایید کلیک کنید.

در قدم بعدی، کد احراز هویت ارسال شده به شماره تلفن همراه خود را در کادر وارد کرده و وارد سامانه شوید.

مرحله بعدی، پس از ثبت نام در سامانه تهران من، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر است. در این مرحله، لازم است به صورت حضوری به ثبت تعهدنامه صیانت از نام کاربری، اقدام نمایید.

پس از تایید شدن تعهدنامه صیانت از نام کاربری، در دفاتر خدمات الکترونیک شهر، متقاضی باید به سامانه زیرساخت ها و توسعه شهری مراجعه کند.

متقاضیان، می توانند با وارد کردن نام کاربری و رمز عبوری که از سامانه تهران من دریافت کرده اند، با ورود به این سامانه، اقدام به دریافت و چاپ گواهی پایان کار ساختمان نمایند.

پروانه ساختمان، مدرکی است که نشان دهنده تایید و اجازه شهرداری، برای شروع ساخت و ساز ملک است. سازنده باید با ارائه مدارک لازم به شهرداری، که مرجع صالح برای صدور این پروانه می باشد، درخواست صدور پروانه نماید. برای توضیحات بیشتر در خصوص پروانه ساختمانی به مقاله زیر مراجعه نمایید.

مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان

در قسمت قبل، نحوه و مراحل اخذ گواهی پایان کار ساختمان را بیان کردیم. یکی از مراحل مهم این پروسه، جمع آوری و ارائه مدارکی است که هنگام درخواست گواهی توسط سازنده، از وی مطالبه می شود. این مدارک، نشان دهنده انجام مراحل لازم، مانند کارشناسی ملک، توسط نماینده شهرداری است و همچنین، اصالت هویت سازنده و مالک، با ارائه مدارک شناسایی معتبر، از این طریق تایید می شود. مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان، عبارتند از:

فرم درخواست پایان کار؛

فرم شروع، پیشرفت و پایان عملیات ساخت و ساز که باید به تایید مهندس ناظر رسیده باشد؛

کپی و اصل سند مالکیت؛

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک، سازنده و یا وکیل وی؛ لازم به ذکر است، همراه داشتن کپی برابر اصل مدارک وکالت، برای وکیل، الزامی می باشد؛

در صورتی که مالک اصلی فوت کرده باشد، وجود اصل و کپی برابر اصل مدارک مربوط به انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه الزامی می باشد؛

ارائه اصل پروانه ساخت ساختمان؛

اصل و کپی فیش  و عوارض نوسازی سالیانه؛

گواهی عدم خلافی ساختمان، در صورت وجود خلافی، باید رسید پرداخت جریمه آن ها ارائه داده شود؛

رسید پرداخت حق الزحمه بازدید کارشناس؛

در صورتی که ساختمان، قدیمی بوده و فاقد گواهی پایان کار باشد، ارائه اصل و کپی فیش آب، برق، گاز و تلفن، ضروری می باشد؛

ارائه کارت سازنده، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحله ای؛

در صورت نوساز بودن ساختمان، ارائه تاییدیه استاندارد برای نصب آسانسور؛

نقشه معماری ملک، دارای مهر شهرداری منطقه، به همراه سی دی.

یکی از مراحل ضروری برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان پرداخت عوارض شهرداری می باشد. این عوارض شامل مواردی مانند، انواع عوارض نوسازی و عمران شهری، عوارض مدیریت پسماند واحدهای مسکونی و تقسیم می شود. برای اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه پرداخت عوارض شهرداری به مقاله زیر مراجعه نمایید.

هزینه اخذ گواهی پایان کار ساختمان

در قسمت های پیش، توضیح دادیم که گواهی پایان کار ساختمان چیست و مدارک لازم برای اخذ این گواهی، چه مدارکی می باشد. اما، علاوه بر مدارک لازم، اخذ گواهی پایان کار ساختمان نیز مانند هر اقدام دیگری که مربوط به گرفتن اسناد و مدارک است، مستلزم پرداخت هزینه هایی می باشد.

هزینه های مربوط به اخذ گواهی پایان کار ساختمان، شامل این موارد می باشد: هزینه دریافت گواهی عدم خلافی و رسید پرداخت جریمه آن  ها در صورت وجود جریمه، هزینه پرداخت حق الزحمه به کارشناسی که برای بازدید و تایید موارد لازم به ساختمان مراجعه می کند، هزینه عوارض ساختمان، شامل مواردی مانند نوسازی، در صورتی که سازنده اقدام به نوسازی ساختمان کرده باشد و اگر ساختان قدیمی باشد، هزینه پرداخت قبوض آب، برق، تلفن و گاز و ارائه فیش پرداختی.

پس از طی مراحل مربوط به اخذ پایان کار ساختان و تهیه و ارائه مدارک لازم به شهرداری و دریافت گواهی پایان کار ساختمان، در صورتی که سازنده قصد فروش ملک را داشته باشد، باید هزینه هایی نیز برای انجام نقل و انتقال ملک پرداخت کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه و  هزینه های نقل و انتقال ملک به مقاله زیر مراجعه نمایید.

نحوه استعلام گواهی پایان کار ملک

گواهی پایان کار ساختمان، مدرکی است که گواهی می دهد، سازنده هنگام ساخت، از قوانین مربوطه پیروی کرده و مرتکب تخلف نشده است، همچنین، نشان دهنده این است که تمام حدود مورد نظر شهرداری در ساخت ملک رعایت شده است. با وجود این گواهی، شخصی که قصد خرید ملک را دارد، می تواند با خیال آسوده ملک را خریداری کند، اما، بهتر است پیش از آن، برای استعلام این گواهی، اقدام نماید. لذا، در این بخش، به توضیح نحوه استعلام گواهی پایان کار ملک می پردازیم.

در سال 1388، سامانه ای با عنوان سامانه استعلام پروانه و گواهی ساختمان، که زیر مجموعه سایت شهرداری تهران بود راه اندازی شد تا متقاضیان بتوانند به صورت غیر حضوری، اقدام به دریافت استعلام از گواهی پایان کار ملک مورد نظر خود نمایند.

اما این سامانه، هم اکنون قابل استفاده نبوده و امکان استعلام غیر حضوری از گواهی پایان کار ساختمان وجود ندارد. بنابراین، متقاضیان باید با مراجعه حضوری به ثبت محل یا شهرداری محل وقوع ملک، از گواهی پایان کار ساختمان مورد نظر، استعلام بگیرند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اخذ گواهی پایان کار ساختمان در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه اخذ پایان کار ساختمان پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- پایان کار ساختمان چیست؟

گواهی پایان کار ساختمان سندی است که نشان دهنده پایان پروسه ساخت و ساز ساختمان است و ساختمان مورد نظر تاییدیه های لازم را دریافت کرده است توضیحات بیشتر در مورد پایان کار ساختمان در متن مقاله آمده است.

2- مراحل اخذ پایان کار ساختمان چیست؟

مراحل اخذ پایان کار ساختمان شامل ثبت نام در سامانه تهران من و مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر و در نهایت ثبت درخواست در سامانه زیرساخت ها و توسعه شهری می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- چگونه می توان از گواهی پایان کار ساختمان استعلام گرفت؟

در حال حاضر سامانه ای برای دریافت استعلام غیر حضوری وجود ندارد و متقاضیان باید با مراجعه حضوری به ثبت یا شهرداری محل وقوع ملک از گواهی پایان کار استعلام بگیرند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

منبع:

تهران من

تهران جواز