خودرو

کم مصرف ترین خودروهای ایرانی و خارجی بازار را بشناسید

با کم مصرف ترین خودروهای ایرانی آشنا شوید

لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد!
http://akhr.ir/7606528

12K

46

پرشین خودرو/ چنانچه می خواهید کم مصرف ترین خودروهای ایرانی را بشناسید و همچنین با پیشرانه  های کم مصرف تولید داخل آشنا شوید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
 
با افزایش قیمت بنزین در سال های اخیر، بسیاری از مردم به سمت خرید خودروهای گازسوز یا دوگانه سوز تمایل پیدا کردند. اما عده ای دیگر نیز اعتقادی به پیشرانه های گازسوز ندارند و ترجیح می دهند از یک خودروی بنزینی کم مصرف تر استفاده کنند. به همین دلیل تقاضا برای کم مصرف ترین خودروهای ایرانی افزایش پیدا کرده و بازار چنین اتومبیل هایی پررونق تر از گذشته شده است.

برای اینکه بدانیم کم مصرف ترین خودروهای داخلی کدام ها هستند، بهتر است به چند نکته در همین زمینه توجه داشته باشیم. اول اینکه برای تعیین مصرف سوخت یک خودرو، از «مصرف ترکیبی» استفاده می شود. مصرف سوخت ترکیبی، در واقع میانگینی از مصرف خودرو در جاده های ببرون شهری و ترافیک درون شهری است. بنابراین در ادامه این مقاله، هر جا از مصرف سوخت صحبت کردیم، بدانید که به مصرف ترکیبی اشاره می کنیم. نکته بعدی که باید مدنظر قرار گیرد، شناخت پیشرانه  خودروهای داخلی است. در ادامه ضمن اینکه خودروهای کم مصرف ایرانی را به شما معرفی می  کنیم، با تعدادی از کم مصرف ترین موتورهای تولید داخل نیز آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

 
کم مصرف ترین پیشرانه های ایرانی کدام ها هستند؟
موتور یا پیشرانه، همان قلب تپنده خودرو است. سوخت یا بنزین هم مانند خون در قلب خودرو جریان پیدا می کند. برخی پیشرانه ها قدرتمندتر هستند و نیروی بیشتری را تولید می کنند. اما در این مقاله، مهمترین ویژگی یک پیشرانه که به آن اشاره می  کنیم، مصرف سوخت است. پیشرانه های تولید داخل که بر روی خودروهای ایرانی سوار می شوند، معمولا در مقایسه با نمونه های روز دنیا، مصرف سوخت بهینه ای ندارند؛ یعنی اگر نسبت حجم و قدرت آنها را به میزان سوخت مصرفی شان در نظر بگیریم، نمره چندان بالایی کسب نمی کنند. اما همین موتورهای نه  چندان قدرتمند، مصرف پایین تری نسبت به برخی از نمونه های خارجی دارند.

در زیر با مهمترین پیشرانه های تولید داخل آشنا می شویم و می گوییم که از نظر قدرت و همچنین مصرف سوخت در چه جایگاهی قرار می گیرند:

موتور K4M (تندر 90)
می توان گفت که K4M باکیفیت ترین پیشرانه ای است که در خودروهای تولید داخل مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از دلایل محبوبیت خودروهای برند رنو در بازار ایران نیز همین موتور بود. از موتور K4M در خودروهای تندر 90 و ساندرو استفاده شده، اما به دلیل تحریم ها، در حال حاضر تولید آن با مشکلات فراوانی مواجه است. این موتور چهار سیلندر، حجمی 1.6 لیتری دارد و می تواند تا 105 اسب بخار نیرو تولید کند. مصرف ترکیبی پیشرانه K4M حدود 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
 

موتور TU5 (پژو 206 تیپ 5)
پژو 206 یکی از کم مصرف ترین خودروهای موجود در ایران است که در ادامه هم به  طور کامل آن را معرفی می کنیم. اما در تیپ 5 این خودروی محبوب، از موتور TU5 استفاده شده که از نوع چهار سیلندر و حجم 1.6 لیتری است. موتور TU5 هم می تواند تا 105 اسب بخار قدرت تولید کند، اما مصرف سوخت آن کمی پایین تر از موتور K4M و معادل 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است. این موتور عملکرد کم صدا و نرمی دارد و به دلیل استهلاک پایین، یکی از اقتصادی ترین پیشرانه های داخلی به شمار می رود.

موتور TU3 (پژو 206 تیپ 2)
این پیشرانه با حجمی معادل 1.3 لیتر، داخل بدنه پژو 206 تیپ 2 قرار گرفته است. این موتور در حال حاضر قدیمی شده و به نوعی از رده خارج محسوب می شود. در سال های اخیر هم از قطعات کم کیفیتی گویا برای ساخت آن استفاده شده و همین موضوع، مشکلات زیادی را برای صاحبان 206 تیپ 2 رقم زده است. این موتور چهار سیلندر تا 75 اسب بخار نیرو تولید می کند و مصرف سوخت آن حدود هفت لیتر در 100 کیلومتر است.

موتور EF7 (سمند ال ایکس)
یکی دیگر از بهترین موتورهایی که در خودروهای تولید داخل از آن استفاده شده، موتور EF7 است که از آن به عنوان موتور ملی هم یاد می شود. این پیشرانه که با همکاری یک شرکت آلمانی طراحی و تولید شده، دارای چهار سیلندر بوده و حجمی برابر با 1.7 لیتر دارد. ایران خودرو در اتومبیل هایی چون سمند ال ایکس، دنا و دنا پلاس از همین پیشرانه استفاده کرده است. حداکثر توان این موتور به 113 اسب بخار می رسد و مصرف سوخت ترکیبی آن تقریبا 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است که این میزان مصرف، با توجه به قدرت بالای پیشرانه EF7 توجیه  منطقی دارد.
 

موتور XU7 (سمند، پژو 405)
موتور XU7 با توجه به اینکه حجم 1.8 لیتری دارد، اما بازده و کارایی متناسب با این حجم را ارائه نمی دهد. در واقع می توانیم بگوییم که عمر XU7 هم به پایان رسیده و یک پیشرانه خارج از رده محسوب می شود. خودروهایی که از این موتور استفاده می کنند، در داخل شهر تا 14 لیتر هم بنزین می سوزانند. اما مصرف سوخت ترکیبی آن حدود هشت لیتر در هر 100 کیلومتر است.

موتور M15 (تیبا)
موتور تیبا دارای حجمی معادل 1.5 لیتر است و در مقایسه با پراید، می توان آن را یک خودروی قوی تر و کم مصرف تر نامید. این موتور می تواند تا 87 اسب بخار قدرت تولید کند و مصرف سوخت آن هم حدود هفت لیتر در هر 100 کیلومتر است. از موتور M15 علاوه بر تیبا، در خودروهای دیگر سایپا مانند ساینا و کوییک هم استفاده می شود.

موتور M13 (پراید)
خودروی پراید دارای یک موتور 1.3 لیتری است که می تواند تا 71 اسب بخار قدرت تولید کند. بسیاری از افراد گمان می کنند که پراید کم مصرف ترین خودروی سایپا است، اما وقتی نسبت قدرت موتور و مصرف سوخت را در نظر بگیریم، متوجه می شویم که این اتومبیل چندان هم کم مصرف نیست. موتور M13 که داخل بدنه این خودرو قرار گرفته، در هر 100 کیلومتر به  صورت ترکیبی چیزی در حدود 6.5 لیتر سوخت مصرف می کند.

 
6 محصول از کم مصرف ترین خودروهای ایرانی
حالا که با موتورهای تولید داخل آشنا شدیم، بهتر است نگاهی به کم مصرف ترین خودروهای بازار ایران داشته باشیم و ببینیم که کدام اتومبیل ها از نظر مصرف سوخت، اقتصادی تر هستند. البته مجددا باید تاکید کنیم که هیچ کدام از این خودروها دارای تکنولوژی به  روزی نیستند و در سطح جهانی، جزو خودورهای پرمصرف به شمار می روند. اما در بازار داخلی که حق انتخاب زیادی هم برای مصرف کننده وجود ندارد، این خودروها در رده مدل های کم مصرف قرار می گیرند. پس در ادامه با معرفی کم مصرف ترین خودروهای تولید داخل همراه ما باشید.

 

رنو ساندرو
ساندرو تا قبل از شروع تحریم های گسترده علیه کشورمان، یکی از پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل بود. این اتومبیل که در دو مدل هاچ بک و استپ وی عرضه می شد، در هر 100 کیلومتر چیزی در حدود هفت لیتر بنزین مصرف می کند که البته این میزان مصرف، مربوط به مدل دنده ای ساندرو می شود. ساندرو از موتور تقویت شده K4M استفاده می کند که حداکثر توان آن به 107 اسب بخار می رسد. میزان آلایندگی ساندرو هم پایین است و یکی از خودروهای پاک تولید داخل محسوب می شود.

اگرچه ساندرو در بین کم مصرف ترین خودروهای ایرانی قرار می گیرد، اما مدل اتوماتیک آن به هیچ وجه کم مصرف نیست و در هر 100 کیلومتر حدود 9 لیتر بنزین می سوزاند. بنابراین اگر به دنبال خرید خودروهای کم مصرف داخلی هستید، بهتر است به سراغ مدل دنده ای ساندرو بروید.

 

ام وی ام 110
خودروی ام وی ام 110 از نظر ایمنی در رتبه خوبی قرار نمی گیرد. به همین دلیل می توان گفت که این اتومبیل اصلا مناسب جاده ها نیست و فقط برای رفت و آمد داخل شهری پیشنهاد می شود. ام وی ام 110 دارای دو مدل مختلف است که یکی از موتور سه سیلندر و دیگری از موتور چهار سیلندر استفاده می کنند. در نمونه سه سیلندر که حجم پیشرانه 800 سی سی و قدرت آن تنها 52 اسب بخار است، مصرف سوخت ترکیبی حدود 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. در مدل چهار سیلندر ام وی ام 110 با حجم موتور 1.1 لیتر هم باید انتظار همین میزان مصرف سوخت را داشته باشید.

به طور کلی ام وی ام 110 یکی از کم مصرف ترین خودروها در ایران است، اما اگر به قدرت موتور، استحکام بدنه، فضای داخلی و راحتی سرنشینان خودرو اهمیت می دهید، بهتر است به سراغ این اتومبیل نروید.

 

تندر 90
یکی دیگر از کم مصرف ترین ماشین های ایران، تندر 90 است که در جاده های کشور هم به وفور دیده می شود. درباره موتور این خودرو در بخش قبلی همین مقاله صحبت کردیم و گفتیم که دارای چهار سیلندر و حجم 1.6 لیتر است. اما نمونه تقویت شده این موتور در تندر 90 می تواند تا 110 اسب بخار نیرو تولید کند و مصرف سوخت آن نیز بین هفت تا هشت لیتر در هر 100 کیلومتر است. لازم به ذکر است که تندر 90 در دو مدل با گیربکس دستی پنج سرعته یا گیربکس اتوماتیک چهار سرعته عرضه می شود.

ظاهر خوروی تندر 90 با انتقادات زیادی مواجه است، اما این اتومبیل از نظر ایمنی در سطح قابل قبولی قرار دارد و مصرف سوخت آن هم نسبتا پایین است. به همین دلیل آن را در فهرست کم مصرف ترین خودروهای ایرانی قرار داده ایم.

 

پژو 206 تیپ 2
اگرچه زمان زیادی از عرضه پژو 206 در بازار ایران می گذرد، اما این خودرو همچنان به عنوان یکی از بهینه ترین اتومبیل های داخلی به شمار می رود. دو مدل پژو 206 با عنوان تیپ 2 و تیپ 5 در بازار عرضه می شوند که اولی دارای موتور TU3 است و دومی از موتور TU5 بهره می برد. موتور TU3 که در پژو 206 تیپ 2 از آن استفاده شده، مصرف سوخت پایین تری دارد و در سیکل ترکیبی، حدود شش تا هفت لیتر بنزین در هر صد کیلومتر می سوزاند.

اگر به دنبال کم مصرف ترین ماشین های ایرانی هستید، بهتر است موقع خرید، گوشه چشمی هم به پژو 206 تیپ 2 داشته باشید. اما اگر قدرت و به روز بودن پیشرانه هم برای شما اهمیت دارد، شاید بهتر باشد به دنبال گزینه های دیگری باشید.

 

سمند LX (موتور EF7)
سمند ال ایکس مدل EF7 در سیکل ترکیبی حدود 7.5 لیتر بنزنین در هر 100 کیلومتر مصرف می کند. پیشرانه 1.6 لیتری این خودرو که می تواند تا 113 اسب بخار هم قدرت تولید نماید، سمند ال ایکس را به یکی از کم مصرف ترین خودروهای ایرانی تبدیل کرده است. این مدل سمند دارای سیستم تعلیق مناسبی است و همچنین به دلیل جادار بودن، یکی از گزینه های خوب برای خانواده های ایرانی به شمار می رود.

سمند ال ایکس با موتور EF7 دارای قدرت مناسبی بوده و در مقایسه با سایر نمونه های سمند، مصرف سوخت بسیار پایین تری هم دارد.

 

پراید
در پایان می رسیم به همان خودرویی که منتظرش بودید! پراید با موتور 1.3 لیتری و قدرت 70 اسب بخار، یکی از کم مصرف ترین خودروهای ایرانی نیز هست. پراید در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی بین 6.5 تا هفت لیتر بنزین می سوزاند. البته اگر حجم موتور را در نظر بگیریم، مصرف سوخت پراید از سمند ال ایکس بیشتر است.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با کم مصرف ترین خودروهای ایرانی آشنا کنیم. حالا نوبت شماست که از تجربیات خود با هر کدام از این خودروها بگویید. به نظر شما کم مصرف ترین خودروی ایرانی کدام است؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

به گزارش سلام نو، این روزها که هزینه سوخت خودروی شخصی جایی برای خودش در سبد هزینه خانوار پیدا کرده است، خریداران خودرو بیشتر از قبل حواس شان به مصرف سوخت خودرویی که انتخاب می کنند، است. بعضی از خودروها در مصرف سوخت واقعا بهینه سازی شده اند و به واقع میتوان گفت که ارزش خرید را صرفا به خاطر کم مصرف بودنشان دارند. با این حال خودروسازان آنطور که باید و شاید، نتوانسته اند تغییرات فنی لازم را برای کاهش مصرف سوخت در موتور خودروهای تولیدی خود انجام دهند. طبق بررسی های انجام گرفته، در حال حاضر حدود 70 درصد خودروهای داخلی از موتورهای پرمصرف با تکنولوژی ‏های نه چندان جدید، استفاده می کنند. در ادامه به بررسی کم مصرف ترین خودرو های موجود در بازار ایران می پردازیم.

 تویوتا پریوس

این خودرو ژاپنی با اینکه از نظر شتاب و هندلینگ شبیه به تویوتا کورولا است و خودروی چندان هیجان انگیزی به نظر نمی رسد اما از نظر مصرف سوخت وضعیت بسیار خوبی دارد و در هر 100 کیلومتر کمتر از 3/5 لیتر بنزین مصرف می کند. از خودرو تویوتا پریوس به عنوان پاک ترین و کم مصرف ترین خودرو در کلاس خود یاد می شود. زیرا در هر 100 کیلومتر تنها 99 گرم دی اکسید تولید می کند و بدون شک یک سدان سبز و دوست  دار محیط زیست است.

میتسوبیشی میراژ

خودرو میتسوبیشی میراژ در هر 100 کیلومتر تنها 4 لیتر بنزین مصرف کرده و جزو هاچ بک های کم مصرف بازار ایران شناخته می شود. این خودرو در هر 100 کیلومتر کمتر از 110 گرم مواد آلاینده تولید می کند که آن را به یک خودرو سبز تبدیل کرده است. از طرفی موتور این خودرو قادر به تولید 80 اسب بخار قدرت بوده که برای یک هاچ بک در این رده بسیار عالی است.

هیوندای سوناتا هیبریدی

خودرو هیوندای سوناتا هیبریدی در هر 100 کیلومتر مصرف سوخت کمتر از 5 لیتر دارد و به عنوان یک خودرو هیبریدی نسبتا لوکس، بزرگ و جادار شناخته می شود. این خودرو به یک موتور بنزین سوز بعلاوه یک موتور برقی مجهز است که از باتری های قرار گرفته در در بخش زیرین صندوق نیرو می گیرد. با این وجود به علت امکانات بالا و قوای محرکه پیچیده از قیمت بالایی برخوردار است.

رنو ساندرو

محصول خودروسازی داچیا-رنو که در دو مدل استپ وی و هاچ بک در بازار ایران عرضه می شود در هر 100 کیلومتر مصرف سوختی کمتر از 7 لیتر (در مدل دنده دستی) دارد که به نسبت سایر خودروهای داخلی کمتر است. خودرو رنو ساندرو به یک موتور 4 سیلندر با حجم 1598 سی سی مجهز بوده که قادر به تولید 107 اسب بخار قدرت است. از طرفی این خودرو علاوه بر ارائه یک سواری نرم و آرام، در هر 100 کیلومتر تنها 164 گرم آلایندگی تولید می کند که از این حیث نیز به عنوان یکی از پاک ترین خودروهای بازار ایران محسوب می شود.

MVM110

مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر برای سیکل شهری 8/7، در بزرگراه 5/4 و در سیکل ترکیبی 7/5 لیتر است. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که ام وی ام 110 تنها نمونه 3 سیلندر تولید داخل است که با حجم موتور 812 سی سی و گیربکس 5 سرعته دستی تنها قدرتی معادل 52 اسب ‏بخار و گشتاور 90 نیوتن ‏متر تولید می کند.

مصرف سوخت مدل 4 سیلندر دنده های این خودرو با موتور 1083 سی سی نیز چندان تفاوت عمدهای با مدل 3 سیلندر آن ندارد و جز کم مصرف ترین خودرو های داخلی محسوب می گردد. یکی از ایراداتی که به این خودرو وارد بوده، ایمنی پایین آن در تصادفات است.

تندر90

تندر90 با یک موتور 1598 سی‏ سی، قدرتی معادل 110 اسب‏ بخار و حداکثر گشتاوری برابر با 148 نیوتن ‏متر ایجاد می‏ کند. گیربکس این خودرو از نوع 5 سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک بوده که میزان مصرف سوخت سیکل شهری 9، در جاده 6/5 و در سیکل ترکیبی 8 لیتر را برای این خودرو فراهم کرده است.

پژو 206 تیپ2

بیش از 20 میلیون دستگاه پژو206 در سراسر دنیا تولید و عرضه شده و شرکت ایران خودرو، یکی از مهمترین پایگاههای تولید این خودرو در جهان به شمار می رود. این محصول نام آشنای ایران خودرو با وجود گذشت 18 از عرضه آن، همچنان یکی از کم مصرف ترین خودرو های بازار ایران است.

تیپ 2 این خودرو با پیشرانه 1360 سی سی TU3 توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی، قدرتی برابر با 75 اسب ‏بخار و حداکثر گشتاوری معادل 118 نیوتن متر تولید می‏کند. میزان مصرف سوخت تیپ2 خودروی سال 2001 اروپا در سیکل شهری 7.5، در جاده 4.9 و در سیکل ترکیبی 7 لیتر است.

سمند LX با موتور EF7

خودروی سمند LX با هدف ارتقاء ظاهری و فنی خودروی سمند در سال 83 توسط شرکت ایران خودرو طراحی و تولید شد. موتور 1645 سی سی EF7 قدرتی معادل 114 اسب بخار و گشتاوری برابر با 155 نیوتن ‏متر تولید می کند و قدرت آن توسط یک گیربکس دستی 5 سرعته به چرخ ‏های جلو منتقل می ‏شود. میزان مصرف سوخت این اتومبیل در سیکل ترکیبی 7.5 لیتر است.

سایپا 131

در سال 89 شرکت سایپا با هدف ارتقاء سطح کیفی محصولاتش، تولیدات پراید خود را بر اساس پلت‏فرم جدیدی تحت عنوان X100 تغییر داد که شامل افزایش قدرت موتور و تقویت بدنه خودرو می شد. این خودرو با موتوری به حجم 1323 سی‏ سی و گیربکس 5 سرعته دستی در مدل ارتقاء یافته، قدرتی معادل 69 اسب‏ بخار و گشتاوری برابر با 106 نیوتن ‏متر تولید می‏ کند. مصرف سوخت این ماشین یک تنی در سیکل ترکیبی 6.7 لیتر بوده که به نسبت حجم موتور در مقایسه با سمند LX مصرف بالاتری دارد.

/دیجیاتو