سبک زندگی

بهترین راه های استفاده از هر یک از این اموال عمومی چیست

حمل و نقل یکی از مواردی است که در هر سفر نقش به سزایی را ایفا می کند. از طرفی این مورد می تواند بخش بزرگی از هزینه های سفر را به خود اختصاص دهد. افراد زیادی هستند که وسایل حمل و نقل عمومی را برای سفر کردن انتخاب می کنند و رفاه و آسایش حال خود را در استفاده از این وسایل می یابند. اشنایی با جوانب مختلف این موضوع می تواند در انتخاب وسیله تاثیر مهمی داشته باشد و سفر بهتری را به ارمغان بیاورد. با وجود انواع مختلفی از وسایل حمل و نقل عمومی که امروزه در دسترس است اگاهی از مزایا و معایب هر یک می تواند منجر به یک تصمیم درست شود و سفری هوشمندانه را برای مسافران رقم بزند. سال ها پیش وسایل حمل و نقل عمومی بسیار محدود بود اما امروزه به قدری توسعه یافته که گاهی برای تصمیم در مورد انتخاب بهترین وسیله دچار سردرگمی می شویم.
اتوبوس
بعد از انتخاب وسیله حمل و نقل در سفر باید به فکر محل اقامت باشید. خوشبختانه امروزه لازم نیست بعد از حضور در مقصد به دنبال محل اقامت مناسب بگردید. تنها کافی است وارد سایتی مانند ایران هتل آنلاین شوید و لیست هتل های مقصد را ببینید و یکی را به دلخواه انتخاب و رزرو کنید. مثلا در تهران می توانید هتل استقلال تهران را برگزینید و با خیال آسوده بار سفر ببندید. هتل استقلال یکی از بهترین هتل های تهران است که به راحتی می تواند آسایش و آرامش شما در سفر به تهران را مهیا سازد.
قطار
معرفی کلی
استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی گزینه مناسبی برای سفر کردن است. از جمله اینکه شما می توانید بدون اینکه مجبور باشید تمام حواستان را به جاده و ماشین های اطراف بدهید که مبادا دچار تصادف نشوید از مسیر لذت ببرید. از طرفی در مقصد می توانید بدون نگرانی بابت جای پارک جابه جا شوید و به هر نقطه که بخواهید حرکت کنید. استفاده از این نوع وسایل آداب خاصی دارد که باید به عنوان یک فرد متشخص آنها را رعایت کنید. حتی زمانی که با فردی مواجه می شود که رفتار قابل قبولی ندارد لازم نیست مقابله به مثل کنید. تنها کافی است بدانید که شاید دیگر هرگز او را نبینید پس لازم نیست در مقابل یک برخورد ناشایست عکس العمل نشان دهید.
قطار
بررسی مهم ترین وسایل حمل و نقل عمومی
اتوبوس
اتوبوس یکی از مهم ترین وسایل حمل و نقل عمومی در رفت و آمدهای شهری و بین شهری و حتی بین المللی است. گاهی اوقات این وسیله بهترین گزینه برای حمل و نقل است. اتوبوس نیز مانند دیگر وسایل حمل و نقل دارای یک سری مزایا و یک سری معایب است که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می شود.
مزایا:
1. هزینه استفاده از اتوبوس نسبت به دیگر وسایل حمل و نقل عمومی مانند قطار و هواپیما بسیار کمتر است.
2. معمولا در همه جا در دسترس است.
3. مانند دیگر وسایل حمل و نقل عمومی خستگی ناشی از رانندگی را به مسافر تحمیل نمی کند.
4. مخصوصا زمانی که بخواهید به صورت دسته جمعی سفر کنید گزینه بسیار مناسبی می باشد.
معایب:
1. مانند هر وسیله حمل و نقل عمومی دیگری تنها شما را از مبدا به مقصد می رساند پس باید به فکر رفت و آمد در مقصد از طریق دیگری باشید.
2. ممکن است همسفرهایتان باب میلتان نباشند.
3. ممکن است راحتی و آسایش کمتری نسبت به استفاده از خودروی شخصی داشته باشید.
4. امکان توقف در طول سفر در هر کجا که مایل باشید برایتان فراهم نیست.
5. ممکن است ساعت حرکت اتوبوس برنامه سفر شما را تحت تاثیر منفی قرار دهد.
با وجود تمام معایبی که برای استفاده از اتوبوس مطرح شد اما سفر با اتوبوس در موارد زیر می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد:
1. چنانچه توانایی رانندگی مخصوصا در مسیرهای طولانی را ندارید.
2. چنانچه تعدادتان زیاد است و می خواهید در طول سفر همگی در کنار هم باشید.
اتوبوس
قطار
امروزه قطار یکی از وسایل حمل و نقل عمومی است که طرفداران زیادی دارد. این وسیله نیز دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد.
مزایا:
1. راحتی سفر کردن با قطار نسبت به اتوبوس بیشتر است.
2. مسافرت با قطار نسبت به اتوبوس سریع تر است.
3. خدمات متنوعی در سفر با قطار به مسافران ارائه می شود.
معایب:
1. ممکن است زمان حرکت قطارها برنامه ریزی شما در سفر را تحت تاثیر قرار دهد.
2. در سفر با قطار توقف در طول مسیر به جز در ایستگاه های مشخص شده امکان پذیر نیست.
3. ممکن است دچار همسفری شوید که سفر با او چندان برایتان خوشایند نباشد. البته این مشکل با دربست کرایه کردن یک کوپه می تواند حل شود.
4. در سفر با قطار باید به فکر رفت و آمد در مقصد باشید. البته برخی قطارها امکان حمل خودرو هم دارند که در این صورت می توانید در شهر مقصد با خوروی شخصی خود رفت و آمد کنید.
با وجود معایبی که برای استفاده از قطار مطرح شد اما این وسیله در شرایط زیر می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد:
1. چنانچه بخواهید با سرعت بیشتر و صرف هزینه ی کمتر سفر کنید.
2. چنانچه مسیر حرکت شما برای حمل و نقل با خودروی شخصی یا اتوبوس چندان مناسب نباشد.
3. چنانچه دارای شرایط خاصی هستید و مجبورید سفر کنید.
قایق و کشتی
چنانچه مقصد سفر شما مکانی باشد که از وجود اسکله بهره می برد سفر با قایق یا کشتی بسیار مناسب به نظر می رسد. این گزینه امروزه مخصوصا برای سفر به جزایر گردشگری بسیار مورد استفاده است.
مزایا:
1. سفر با قایق یا کشتی می تواند تجربه ی خاص و متفاوتی از سفر کردن را برای شما به ارمغان بیاورد.
1. در برخی از موارد یکی از ارزان ترین راه های ممکن است. از جمله اینکه هزینه ی سفر با کشتی از سفر با هواپیما کمتر است.
معایب:
1. احتمال بروز مشکلاتی مانند دریازدگی در سفر وجود دارد.
2. ساعت حرکت کشتی ها می تواند برنامه ی سفر شما را تحت تاثیر قرار دهد.
3. باید به فکر حمل و نقل در مقصد باشید. البته برخی کشتی ها امکان حمل خودروی شما را فراهم می کنند.
استفاده از قایق و کشتی در موارد زیر می تواند گزینه ی مناسبی باشد:
1. چنانچه مقصد یک جزیره ی گردشگری باشد.
2. در مواقعی که تنها راه رسیدن به مقصد استفاده از کشتی یا قایق باشد.
قطار
هواپیما
امروزه استفاده از هواپیما یکی از متداول ترین راه های سفر رفتن است.
مزایا:
1. در حداقل زمان ممکن می توانید به مقصد برسید.
2. بیشترین راحتی و آسایش در سفر را می توانید تجربه کنید.
3. با صرفه جویی در زمان رفت و برگشت می توانید از وقت خود برای گردش در مقصد استفاده کنید.
معایب:
1. معمولا سفر با هواپیما بیشترین هزینه را در بر دارد.
2. ممکن است همسفر شما فرد باب میلتان نباشد.
3. ساعت حرکت هواپیما می تواند برنامه سفر شما را تحت تاثیر قرار دهد.
4. در سفر با هواپیما باید به فکر حمل و نقل در مقصد باشید چون دیگر خودروی شخصی خود را در اختیار ندارید.
با وجود معایبی که برای هواپیما ذکر شد استفاده از آن در شرایط زیر پیشنهاد می شود:
1. چنانچه می خواهید در اسرع وقت به مقصد برسید.
2. سفر شما یک سفر کاری است که باید به سرعت و در کمال آسایش به مقصد برسید تا شرایط روحی مناسبی داشته باشید.
3. چنانچه برای رسیدن به مقصد یک مسیر طولانی در پیش دارید.
4. چنانچه دارای شرایط خاصی هستید و مجبورید سفر کنید.
کشتی
فواید استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی
امروزه وسایل مختلفی برای حمل و نقل وجود دارد. برخی از این وسایل عمومی و برخی شخصی اند. از جمله موارد مهمی که در رابطه با حمل و نقل مطرح می شود حجم زیاد ترافیک مخصوصا در ساعات خاصی از روز است. لذا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می تواند این مشکل را تا حدی بر طرف کند یا شدت آن را کاهش دهد. از طرفی رفت و آمد با این دسته از وسایل نسبت به خودروهای شخصی امنیت بیشتری را مخصوصا در سفرهای بین شهری برای مسافران ایجاد می کند.
استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مخصوصا برای افرادی که شاغل هستند و همه روزه مسیر مشخصی را طی می کنند اهمیت بیشتری دارد. این دسته از افراد می توانند با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی علاوه بر اینکه در هزینه های خود صرفه جویی می کنند به اقتصاد جامعه هم کمک کنند. مساله ی مهم بعدی آلودگی محیط زیست است که این مشکل هم با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تا حد زیادی حل می شود. در ادامه به مزایای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به صورت جزئی تر پرداخته می شود:
1. با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی چه در سفرهای شهری و چه در سفرهای بین شهری می توانید در هزینه های خود و جامعه صرفه جویی کنید. این صرفه جویی بیشتر به صرفه جویی در مصرف سوخت مربوط می شود.
2. صرفه جویی در زمان مورد مهم دیگری است که با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اتفاق می افتد. در بیشتر موارد سرعت رفت و آمد با این دسته از وسایل مخصوصا در ساعات پرترافیک یا در مسیرهای طولانی نسبت به خودروی شخصی بیشتر است.
3. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می تواند منجر به کاهش میزان آلودگی هوا شود.
4. مورد بعدی حفظ محیط زیست است که با کاهش آلودگی های زیست محیطی که بر اثر سوختن سوخت ایجاد می شود اتفاق می افتد.
هواپیما
نکات مهم در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی
1. در صورت امکان همواره در سمت راست بایستید و اجازه دهید عابران از سمت چپ رفت و آمد کنند. این مورد شامل راهروها، پله ‌ها، پله ‌برقی و دیگر مناطق عمومی است.
2. قبل از اینکه بخواهید پیاده شوید بلیت یا کرایه خود را آماده کنید.
3. در زمان شلوغی به محض سوار شدن در گوشه ای قرار بگیرید و مانع سوار شدن دیگران نشوید. در زمان خلوتی تا جایی که امکان دارد از دیگر مسافران فاصله بگیرید که هر دو در رفاه باشید.
4. در قطار یا اتوبوس مخصوصا در زمان شلوغی به هنگام نزدیک شدن به مقصد نزدیک درب خروجی قرار بگیرید که پیاده شدن برایتان راحت تر باشد.
5. به دیگران احترام بگذارید و در صورتی که ایستادن برای شما مشکلی ایجاد نمی کند جای خود را به دیگری بدهید. سعی کنید به یک فرد مسن، زن باردار یا فرد معلول بیش از دیگران احترام بگذارید.
6. مراقب باشید وسایلتان به دیگران برخورد نکند و موجب مزاحمت برای آنها نشود. مثلا اگر کوله پشتی دارید آن را به دست بگیرید و یا در زمان شلوغی وسایلتان را روی پایتان یا روی زمین بگذارید که دیگران بتوانند از صندلی کناری شما استفاده کنند.
7. برای دیگران آلودگی و مزاحمت صوتی ایجاد کنید. مثلا با صدای بلند موسیقی گوش ندهید یا فیلم نبینید و یا به مدت طولانی با تلفن همراه صحبت نکنید. حتی در صحبت با یکی از مسافران مزاحم دیگران نشوید.

8. اگر فرزند کوچک به همراه دارید مراقب سر و صدا و اذیت های کودکانه او باشید. اگر با کودکی که رفتار مناسبی ندارد برخورد کردید سعی کنید جای خود را عوض کنید. در چنین شرایطی ممکن است حتی یک تذکر کوچک به والدین وی موجب به یک برخورد جدی و مشکل آفرین شود پس از این کار بپرهیزید.
اتوبوس 

9. سعی کنید تنها زمانی سوار وسایل حمل و نقل عمومی شوید که مطمئن هستید بوی بد شما که احتمالا بر اثر تعرق است دیگران را آزار نمی دهد. همراه از مام استفاده کنید اما هرگز عطرهای تند و زننده به خود نزنید. حتی از عطرهای خوشبو هم به اندازه استفاده کنید چون ممکن است بوی آن فقط از نظر شما خوب و دل انگیز باشد.
10. در وسایل حمل و نقل عمومی خوردنی و نوشیدنی با خود به همراه نبرید. حتی اگر در خفا آن را بخورید ممکن است بوی آن در مکان بپیچد و دیگران را اذیت کند.
11. هرگز زباله‌ یتان را روی زمین یا صندلی‌ های وسیله نقلیه نریزید.

دیدگاهتان را بنویسید