کدام رنگ سیب را بخریم ؟ قرمز یا سبز یا سبز ؟ خواص کدامیک بیشتر است؟

سنگ یشم (جید یا jade) نامی است که بین دو کانی متفاوت مشترک است، نفریت یک سیلیکات منیزیم و کلسیوم و جیدیت یک سیلیکات آلومینیوم و سدیم. در گذشته از خواص سنگ یشم برای ارتباط با عالم کیهانی و یا حتی پزشکی نیز استفاده می شد. این کانی با ساختار بلوری درهم پیچیده و متصل به هم موحب شده تا در حکاکی و کاروینگ بسیار مناسب باشد و در رنگهای باکیفیت قیمت سنگ یشم جیدیت اصل بسیار بالا ببرد.

در این مقاله می آموزیم که : قیمت سنگ یشم اصل چگونه تعیین می شود؟ انواع سنگ یشم چیست و منابع آن در دنیا به چه صورت می باشند؟ تاریخچه سنگ جید چگونه است؟ روش تشخیص سنگ یشم اصل از بدل چگونه است؟ خواص سنگ یشم در چاکرا درمانی چیست؟ پس با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

فهرست مطالب

    • 0.1 نام یشم یا جید (Jade) از کجا آمده است؟
  • 1 تاریخچه سنگ یشم
  • 2 تاریخچه سنگ یشم در ایران
  • 3 انواع سنگ یشم
  • 4 خصوصیات سنگ یشم جیدیت چیست؟
  • 5 انواع رنگ در سنگ یشم جیدیت چیست؟
      • 5.0.1 انواع کیفیت راف جیدیت
    • 5.1 انواع بهسازی جیدیت
  • 6 معادن جیدیت در جهان
      • 6.0.1 سنگهای مشابه جیدیت
        • 6.0.1.1 کلروملانیت (Chloro-Melanite) چه نوع یشمی است؟
          • 6.0.1.1.1 یشم سبز آلبیت (Jade – Albite)
    • 6.1 قمار یشم در چین
  • 7 قیمت گذاری یشم گرانبها
  • 8 خصوصیات سنگ نفریت (Nephrite)
    • 8.1 منابع و معادن نفریت در جهان
      • 8.1.1 سنگهای مشابه نفریت
  • 9 تفاوت سنگ جادئیت و نفریت
  • 10 نحوه تشخیص یشم اصل
    • 10.1 آیا یشم جیدیت سنتتیک هم داریم؟
  • 11 بزرگترین یشم کشف شده
    • 11.1 بازار صادرات و واردات سنگ یشم در جهان
  • 12 خواص سنگ یشم در چاکرا درمانی
  • 13 خواص سنگ یشم در باورهای کهن ایرانی
  • 14 خواص سنگ یشم در باورهای باستانی جهان
      • 14.0.1 خواص سنگ یشم سبز
      • 14.0.2 خواص سنگ یشم بنفش
      • 14.0.3 خواص سنگ یشم سیاه
      • 14.0.4 خواص سنگ یشم سرخ
      • 14.0.5 خواص سنگ یشم اسطوخودوسی
      • 14.0.6 خواص سنگ یشم آبی

نام یشم یا جید (Jade) از کجا آمده است؟

یشم امروزه به دو نوع جیدیت (یشم سخت و گرانبها) و نفریت (یشم ارزان قیمت) تقسیم بندی می شود. جیل هابز گوهرشناس خاطرنشان می کند که چینی ها این دو سنگ را از هم متمایز می کردند: نفریت به عنوان yu شناخته می شد، در حالی که جیدیت از برمه به عنوان fei-ts’ui شناخته می شد. با این حال، بازرگانان اروپایی که در این زمان با چین تجارت می کردند، هر دو سنگ را به دلیل شباهت های ظاهری، تحت عنوان رایج «یشم یا جید (jade)» دسته بندی کردند. تا سال 1863 بود که آلکسیس دامور، کانی شناس فرانسوی، یشم را به عنوان دو کانی متمایز تشخیص داد – یشم و نفریت. اصطلاح “جیدیت (jadeite)” پس از یشم ابداع شد.

هنگامی که آمریکای مرکزی و جنوبی توسط اسپانیا تصرف شد این نام از واژه اسپانیولی Piedra de jada به معنی “سنگ افسردگی” گرفته شد. در زبان چینی مترادف آن “YU” خوانده می شود که رایج نیست. ضرب المثلی در بین چینی ها معروف است که می گوید:

طلا گرانبها است ولی یشم بی قیمت (قیمت نمی شه روش گذاشت) ضرب المثل چینی

از نفریت در دوران باستان و ماقبل تاریخ به علت داشتن سختی بالا همچون استیل به عنوان سلاح و ابزار چاقو تیز و جنگی استفاده می شد که به همین دلیل در مشرق زمین به “سنگ تبر” معروف بود.

تاریخچه سنگ یشم

در مشرق زمین سنگ یشم همواره معنایی عرفانی داشته تا جایی که اولین حکاکی های یافت شده روی یشم مربوط به دوران نوسنگی بوده است. بیش از پنج هزار سال قبل از میلاد چینی ها از سنگ یشم به علت سختی مناسب از آن در مجسمه سازی و ابزار و جواهرات استفاده می کردند. در واقع از آنجایی که سنگ جید دارای رنگهای متفاوت و همچنین بعد از صیقل دادن دارای جلا و درخشانی خاصی پیدا می کند در جواهر سازی چه به عنوان دستبند و چه مهره استفاده می شد. حکاکی روی سنگ یشم در هر فرهنگی معنای متفاوتی دارد.

مسلمانان آیات کتاب خود را روی آن حکاکی می کردند و در مکزیک و آمریکای جنوبی جایگاه ویژه ای داشت و آن را نماد آب و زندگی می پنداشتند. در چین نیز از اشکال مختلف سنگ یشم به منظور بخت خوب، طول عمر و عشق استفاده می شد.

تاریخچه سنگ یشم در ایران

برای هزاران سال، صنعتگران چینی نفریت را در اشیاء کاربردی و هنری و همچنین جواهرات کار می کردند. بسیاری از رسوم اجدادی سنتی چینی و نمادگرایی مرتبط با یشم از نفریت سرچشمه گرفته است. با این حال، در اواسط قرن 18، یک سنگ قیمتی سبز رنگ جدید از همسایه برمه (که اکنون به نام میانمار شناخته می شود) وارد چین شد. چینی ها به این سنگ احترام زیادی قائل می شدند. همانطور که معلوم شد، این یشم جیدیت بود. سنگ جید یک کالای وارداتی بود و اشیا حکاکی شده از جنس یشم در آثار قدیمی گواه از روابط بالای ایران و چین بین قرن 14 تا 17 میلادی داشت که نمونه معروف آن پسری سنگیست که در گیلان یافت شده است. ر تخت جمشید نیز جامی پایه دار از یشم با کتیبه ای با نام خشایارشاه پیدا شد که روی لبه آن دوازده سر قو حکاکی شده است. از هزاره قبل از میلاد تا همین دوران معاصر یشم سین کیانگ (که قبلا جزو قلمرو ایران بود)، معروفترین ، بهترین و بزرگترین مکان یشم جهان می بوده است در حالی که در ایران این کانی گوهرهای بسیاری چون زمرد ، مروارید و یاقوت … را به عنوان خود داشت، در چین این یشم سین کیانگ بود که مورد طلب خرد و کلان قرار داشت. از خاندان های سلطنتی تا هر کسی که توانایی مالی داشت (همچو امروزه)، به دنبال به دست آوردن قطعه از یشم = نماد بهشت می بوده است و این یکی از دلایل مهمی می بوده است که چینیان چشم طمع به سرزمین بزرگ و ثروتمند سین کیانگ داشتند ؛ و از برای به دست آوردن آن جانفشانیها کردند

انواع سنگ یشم

بطور کلی یشم دو گروه یشم جیدیت (Jadeite) و نفریت (Nephrite) که نوع ارزان یشم و از گروه هورنبلند است تقسیم بندی می شوند. یشم به رنگهای سبز، سیاه، بنفش، سرخ، اسطوخودوسی و آبی وجود دارد. جیدیت ها همچنین می توانند در ترکیب با سایر کانی های گروه پیروکسن در محلول های جامد ایجاد شوند. با این حال، این مخلوط ها همیشه انواع جیدیت در نظر گرفته نمی شوند. محتوای یشم جیدیت در این مواد گوهری می تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال ماو سیت سیت (Maw Sit Sit) سنگی است که فقط در نزدیکی روستای میانماری که از آن نام گرفته است یافت می شود. دارای رنگ سبز تیره با لکه های سیاه و رگه های سبز است. نمونه ها به طور معمول حاوی یشم (15%)، kosmochlor (گاهی اوقات ureyite نامیده می شود)، فلدسپات آلبیت و سایر مواد معدنی هستند. امفاسیت نیز ممکن است حاوی جیدیت، اوژیت و اگزیرین باشد.

خصوصیات سنگ یشم جیدیت چیست؟

این کانی تا قبل از سال 1750 در چین ناشناخته بود. نام جیدیت (Jadeite) از Jade مشتق شده است و نوعی پیروکسین اشباع شده از سیدیم و آلومینوم با فرمول شیمیایی [NaAl[Si2O6 می باشد و درواقع با ارزش ترین نوع بلورهایی با ساختار داخلی درهم تنیده میکروکریستالین است. در ویدئو زیر دلیل سخت بودن یشم را به زبان فارسی در یوتیوب مشاهده نمایید:

https://youtu.be/mEwQVOgr4kI

سختی یشم جیدیت بین 6.5 تا 7 در مقیاس موس بوده و داری کلیواژ ناقص با فرم شکستگی آن سوزنی شکل و شکننده است که این نقاط شکستگی مات بوده ولی درصورت جلا دارای درخششی روغنی یا مرواریدی می شود.

جدول خصوصیات سنگ یشم
ترکیب شیمیایی سدیم سیلیکات آلومینیوم NaAlsi2o6
رنگ سبز و رنگهای دیگر
رنگ خاکه سفید
شفافیت مات تا اوپاک
رخ خوب – شکستگی استخوانی و شکننده
جلا روغنی
ضریب شکست نور 1.688 – 1.652
شکست دوگانه 0.02
سختی موس 7 – 6.5
وزن مخصوص 3.48 – 3.24
سیستم کریستالی منو کلینیک و متراکم دانه ای
فلورسانس در جید متمایل به سبز خیلی ضعیف و نور متمایل به سفید

انواع رنگ در سنگ یشم جیدیت چیست؟

تنوع رنگ در یشم جیدایت بالاست و به رنگهای سیاه، سبز، سفید، زرد، قهوه ای و حتی زرد دیده می شود. جیدیت با رنگ سبز زمردی و نیمه شفاف به یشم سلطنتی نیز معروف است و در برمه وجود دارد. عامل ناچیز کروم باعث رنگ سبز می شود. رنگهای قرمز تا نارنجی آن مدیون لکه های اکسید آهن در ترک ها می باشد. به عنوان مثال جیدیت اسطوخودوسی توسط منگنز رنگ شده است و در ژادئیت با کیفیت زیر منبع نور این رنگ بصورت زمردی پدیدار شده و ارزش آن را بسیار بالا می برد.

یشم با ارزش سفید رنگی است که به یشم ختن هم معروف می باشد و در چین به آن ” دمبه گوسفند ” می گویند، از ارزش والایی برخوردار است از آنرو که هم رنگ سفید دلنشینی دارد و هم جلایی چرب است . یشم ختن درواقع نوع سفید یشم نفریت که از منطقه Hetian (a.k.a. Khotan) در جنوب غربی Xinjiang چین استخراج میشود. با این حال این منطقه منحصرا سفید نداشته و نمونه های سبز نفریت با رنگ زنده نیز وجود دارد. تا به امروز، بهترین منبع این نفریت سفید به اصطلاح “دمبه گوسفندی” در نزدیکی Hetian در استان سین کیانگ در غرب چین است که به یشم  سفید ختن معروف است. ناحیه سین کیانگ یا ایغورستان نام بزرگترین استان چین است که در گذشته ترکستان چین یا ترکستان خاوری نام داشته و به زبان قدیمی سکایی ختن صحبت میکرد. آنها که ریشه و فرهنگی بسیار نزدیک به ایرانیان باستان داشته و از طریق جاده راه ابریشم این نوع یشم را وارد ایران میکردند. یشم ختن اساسا به همین دلیل بسیار در ادبیات قدیمی ما جایگاه ویژه ای دارد.  جیدیت اغلب بصورت کابوشن (14*10 میلیمتر) تراشیده میشود. پدیده چند رنگی و همچنین پراکندگی نور را ندارد و میزان ضریب شکست نور آن بین 1.654 تا 1.667 کی می باشد. به طور کلی می توان آن را نیمه شفاف تا اوپاک در نظر گرفت.

انواع کیفیت راف جیدیت

  • امپریال جیدایت (Ahye Kyauk Stein) : که همانطور از اسمش پیداست به یشم سلطنتی و با کیفیت ترین آن معروف است و داری رنگ سبز واضح و زنده (vivid) با خلوص بالا است و در قطعات کوچک استفاده می شود.
  • جیدایت تجارتی (At The Kyauk) : که در حکاکی در نگین گردنبند یا اشیا زینتی کاربرد دارد.
  • جیدایت Utility (At The Kyauk) : که از آن در حجاری یا تراش مجسمه ها و غیره استفاده می شود.

انواع بهسازی جیدیت

کیفیت جادئیت را با استفاده از تثبیت بخشی و بهسازی می توان افزایش داد. یشم های جیدیت خاکستری رنگ کم ارزش را با روش های مختلفی بهسازی می شوند و مشابه یشم امپریال خواهند شد البته با قیمت هایی بسیار کمتر از نوع بدون بهسازی. 

از نظر کیفیت رنگ و ساختار سنگ جیدیت به چندین دسته یا نوع یا تیپ type تقسیم بندی می شود:

  • دسته A : این دسته نوع خوب جیدیت بوده که بسته به شفافیت و رنگ آن میتواند قیمت بالایی داشته باشد.
  • دسته B : که اغلب به علت ساختار و رنگ نه چندان خوب ارزش فرآوری و بهسازی نداشته و صرفا در سطح آن واکس و مواد پلیمری تزریق کرده و پاکی و شفافیت آن بهبود زیادی میابد.
  • دسته C: این دسته غالبا بصورت صنعتی رنگ می شوند. در بهسازی نوع قرمز جادئیت قرمز آن را حرارت دهی می کنند ولی ریسک آن بالاست و ممکن است حتی شفافیت اولیه آن از بین رفته و به رنگ قهوه ای مرده تبدیل شود.
  • دسته B-C: در این دسته از دو روش بالا استفاده شده و هم بشکل صنعتی رنگ شده و بعد به آن مواد پلیمری تزریق می کنند.
  •  دسته D: این نمونه مانند سنگ اوپال بصورت دوبلت ساخته می شود و قسمت بالایی و نما را ژادئیت و پایین آن را پلاستیک می گذارند.

معادن جیدیت در جهان

باکیفیت ترین نوع یشم جیدیت در برمه میانمار است و از معادن مهم و اقتصادی یشم سبز در شمال برمه می توان اشاره کرد. جیدهای این منطقه بر اثر فشار بسیار بالای کوه های هیمالیا تشکیل می شوند و متامورفیزه شده اند. ذخایر ثانویه نیز در میان لایه هایی از سنگهای رسوبی تشکیل شده از کنگلمرا و ماسه سنگ در بستر رودخانه وجود دارد.

https://www.youtube.com/watch?v=pcGTF2J4rI4

اندازه قلوه سنگهای ژادئیت در اینجا ممکن است در حد شن ریزه یا تخته سنگهای چندین تُنی و بسیار بزرگ نیز باشد. با وجود کنترل شدید دولت برمه با اینحال بیشتر این یشم ها به چیانگ مای چین قاچاق یا تایلند قاچاق و درآنجا معامله می شوند. در دیگر نقاط دنیا می توان به آمریکا (کالیفورنیا)، ژاپن، گواتمالا و CIS اشاره کرد. سنگ گوهری یشم جیدیت/کوارتز ارغوانی در بورسا، ترکیه وجود دارد. این مکان منحصر به فرد است. ترکیب آن می تواند از 40٪ تا 60٪ جیدیت متفاوت باشد.

میانمار: منبع “یشم امپریال”.

گواتمالا: سنگ های آبی کمیاب.

روسیه: مواد “سبز رنگ سیب” در برخی از مناطق. همچنین جنس مات و غنی از کروم در رودخانه کانتگیر، غرب سایان.

سن بنیتو، کالیفرنیا: لنزها و ندول ها در چرت، رنگ های مختلف.

فرانسه؛ ایتالیا؛ ژاپن؛ قزاقستان؛ مکزیک؛ ترکیه.

سنگهای مشابه جیدیت

بسیاری از سنگهای سبز ممکن است با یشم اشتباه گرفته شود از جمله سلیمانیت، پرنیت، پکتولیت که در آلاسکا وجود دارد، وزوویانیت (ایدوکراز) که در کالیفرونیا یافت می شود، کوارتز کلسدونی، تالک، گروسولاریت، نفریت، عقیق سبز و سرپانتین که نوع باکیفیت آن در ایران و اطراف آن فراوان یافت می شود.

کلروملانیت (Chloro-Melanite) چه نوع یشمی است؟

کلروملانیت ترکیبی از جادئیت، دیوپسید و آلبیت و نوعی یشم سبز – سیاه خالدار است که سرشار از عنصر آهن بوده و به همین دلیل به رنگ سبز تیره و یا سیاه دیده می شود. تفاوت آن با جیدیت خالص در وزن مخصوص و ضریب شکست نور آن است. به عبارت دیگر می توان گفت کلروملانیت نوعی جیدیت سیاه است که در زمان انسان های نخستین از آن به عنوان ابزار سنگی در کوه های شمال اروپا و یا در گینه نو برای ابزار کشاورزی و قمه استفاده می شد.

یشم سبز آلبیت (Jade – Albite)

این کانی از ترکیب فلدسپار و یشم سبز سیر با لکه های سیاه بوجود آمده است و فقط در برمه یافت می شود.

قمار یشم در چین

امروزه این کانی نزد چینی ها بیشتر شبیه به قمار شده است زیرا دیدن زیر پوسته اکسیداسیون راف جید نتراشیده غیر ممکن است و معمولا تیکه ای از آن را کنده (که به آن پنجره گویند) و یا آن را از وسط دو نصف میکنند تا ریسک خرید پایین بیاید. گاهی هم ممکن از قسمت خوب آن برش خورده باشد که اینجا دلیل استفاده از واژه قمار یشم به میان می آید. هنگام خرید یشم گرانبها یا جیدیت در چین اگر در منبع نور چراغ رنگ خوبی بدهد قیمت آن تا دو ملیون دلار بابت هر کیلو نیز می رسد! باید توجه کنید که سنگ خام جیدیت را حتما با حظور یک کارشناس باتجربه خرید نمایید و از خریدهای اینترنتی بدون شناسنامه جدا بپرهیزید.

قیمت گذاری یشم گرانبها

در اوایل سال 2013 هر کیلو جید سیبری 500 تا 650 دلار بود در پایان سال بعد ( 2014 ) این قیمت به 1000 دلار رسید و 50 هزار دلار آمریکا قیمت هر کیلو یشم سیبری با پدیده چشم گربه می بود ( سال 2115 ) . در تکمیل این قسمت یک مطلب کامل درباره آموزش خرید یشم برای شما نوشته ایم. برای تعیین قیمت سنگ یشم اصل از نظر دیداری نکات زیر را انجام رعایت کنید:

  • جهت تعیین شفافیت بخش پنجره دار(پدیدار شده) را خیس و صفحه فلزی اوپاک را در مقابل آن قرار دهید و با نور به داخل سنگ تابیده و اگر بازتاب منعکس شده روی صفحه بتابد یعنی سنگ شما شفافیت خوبی دارد.
  • اگر سطح سنگ ترک های سطحی داشته باشد ممکن است تا درون نیز به همین شکل ترک خورده باشد.
  • اگر نور تابیده شده به سطح یشم منعکس نشد احتمالا همان رنگ اصلی کلی سنگ جیدیت است هرچند بدلیل ساختار توده ای ممکن است این بازتاب مبهم باشد.
  • گاهی یک رگه یا نقطه غنی می تواند رنگ را یکنواخت نشان دهد که می توانید فایبر اپتیکی را به پشت یک کابوشن جیدیت سفیده که رگه یا نقطه ای سبز دارد بتابانید در این صروت تمام کابوشن سبز دیده می شود.

خصوصیات سنگ نفریت (Nephrite)

نفریت در زبان یونانی به معنی “کلیه Nephriticus” است. فرمول شیمیایی نفریت Ca2(MgFe)5[OH2Si4O11]2 و از گروه آکتینولیت، مات تا نیمه شفاف با سختی آن 6 تا 6.5 در مقیاس موس، دارای رنگهای سبز، سفید، خاکستری مایل به زرد یا قرمز و قهوه ای، آبی مایل به سبز، سیاه و غالبا به صورت خالدار دیده میشود. جدیت و نفریت ترکیبات معدنی متفاوتی دارند. جدیت یک پیروکسن غنی از آلومینیوم است، در حالی که نفریت یک آمفیبول غنی از منیزیم است. با این حال، این دو ماده معدنی خواص فیزیکی بسیار مشابهی در چشم افراد عادی دارند. نوع های باکیفیت نفریت به رنگ سبز است. شکستگی آن تیز مانند و سوزنی شکل است. این کانی پدیده فلورانس ندارد و برخلاف ژادئیت یا جیدیت دارای کلیواژ کامل در جهت طولی است. مراکز اصلی تراش یشم سبز و نفریت در کانتون، پکن و هنگ کنگ قرار دارد.

کاربرد نفریت در ساخت اشیا کلکسونی و تراش حجمی مانند مجسمه های مذهبی بسیار زیاد است. درگذشته از سنگ کوارتز جهت تراش آن استفاده می شد ولی امروزه از ماده سخت تر کربوراندوم یا پودر الماس استفاده می شود.

منابع و معادن نفریت در جهان

ذخایر مهم نفریت در غرب سینک کیانگ در نزدیکی کاشغر و ختن در چین قرار دارد و معمولا بین سنگهای سرپانتین و رسوبات بستر رودخانه دیده می شود. ذخایر دیگری در قاره استرالیا و کشورهای برمه، برزیل، کانادا، آمریکا، مکزیک، گینه نو، تایوان و لهستان وجود دارد. مهم ترین نوع این کانی ” یشم اسفنجی یا یشم چینی ” است که به رنگ سبز تیره دیده می شود. نوعی دیگر نیز به رنگ سبز اسفنجی که به یشم روسی معروف است در غرب دریاچه بایکال وجود دارند. در جنوب نیوزلند نیز از این کانی وجود دارد که مقدار آن ناچیز و صادر کردن آن هم ممنوع است.

سنگهای مشابه نفریت

سنگهای زیادی مشابه نفریت وجود دارد که می توان به آگاماتولیت، فلدسپار آمازونیت، آونتورین، بوونیت، کالیفرنیت، کریزوپراز، مرمر کنمارا، گارنت گروسولار، پلاسما، پراز، پرنیت، سرپنتین، اسمیت سونیت، وردآنتیک و ویلیامزیت اشاره کرد. نگین های جید را بصورت مصنوعی و یا آن را غالبا به شکل تریپلت می سازند بدین صورت که نگین یشم سبز مات به فرم کابوشن تراشیده و لایه از جید سبز نیمه شفاف با چسب مخصوص سبز رنگی می چسبانند که این فرآورده بسیار شبیه یشم سلطنتی است.

تفاوت سنگ جادئیت و نفریت

تا قبل از سال 1863 تصور می شد که یشم سبز (Jade) و نفریت (Nephrite) هر دو از یک گروه هستند. تا اینکه یک فرانسوی ثابت کرد این دو کانی با قدمت هفت هزار ساله خود متفاوت اند و جادئیت از گروه یشم سبز و نفریت از گروه هورنبلند است. هرچند در عامیانه هر دو اینها به اسم جید یا یشم خوانده می شوند زیرا احتمالا تمایز آن دو برای اشخاص عادی خیلی مشکل بوده است. نفریت (سختی 6 تا 6.5 ) سنگی با سختی کمتر (حدود 10%) از جیدیت (سختی 6.5 تا 7) است. همچنین سفتی نقریت به دلیل بافت فیبری آن بیشتر از جیدیت است. ذخایر نفریت از جیدیت بسیار بیشتر و از نظر ارزش و قیمت نیز پایینتر آن میباشد.

نحوه تشخیص یشم اصل

این کانی ممکن است با سنگهای زیادی اشتباه گرفته شود. سطح سنگ جید غالبا شیارها و حباب هایی وجود دارد که با لوپ 10 می توان آنها را مشاهده کرد. سنگ جید قابلیت جذب گرمای بالایی دارد و چنانچه آن را سرد کنید بعد از مدتی گرم می شود. بسیاری از یشم هایی که در بازار ایران بفروش می رسند درواقع سرپانتین باکیفیت هستند. البته باید بدانید بهترین روش تشخیص فقط مراجعه به آزمایشگاه معتبر است. با روش اسپکترومتری مادون قرمز می توان حظور پلیمرها در جیدیت را پی برد. 

جیدیت دارای یک طیف جذب متمایز مفید در شناسایی است. دارای پیک قوی در 4375 و باندهای ضعیف در 4500 و 4330 است. خط 4375 تشخیصی است اما ممکن است در مواد غنی و سبز تیره دیده نشود که دارای طیف کروم است: خط قوی در 6915، ضعیف در 6550 و 6300. با تست چراغ قوه UV می توان به مواد پلیمری (حداقل آنهایی که پدیدار می شوند) که تغییر رنگ سبز یا آبی می دهند پی برد. ولی تست فرابنفش دیگر دریشم های بهسازی شده با تکنولوژی جدید کاربردی نداشته و نمیتواند مواد رنگ یا پلیمیری تزریق شده را نشان دهد. از طرفی آزمایشگاه هایی که تکنولوژی و دستگاه مناسب را ندارند در تشخیص آنها ناتوانند. در ویدئو زیر این موضوع ذکر شده است:

https://www.youtube.com/watch?v=brGgwe3xuxI

جیدیت سنگی متراکم است و وزن مخصوص بالایی دارد و چنانچه با سنگهای سبز همشکل خود مقایسه کنید سنگین تر است هرچند که باید دقیقا حساب شود. همچنین سختی بالای آن را می توان با کشیدن فلز روی آن تست کرد. اگر خش انداخت و پاک شد احتمالا جید است و اگر روی سنگ ماندگار شد ممکن است نفریت یا.. باشد. درون یشم اصل معمولا ناخالصی وجود دارد و اغلب جیدیت ها اینکلوژن هایی ابری شکل دارند که رنگ سنگ را یکدست نشان نمیدهند.

آیا یشم جیدیت سنتتیک هم داریم؟

جنرال الکتریک (GE) با موفقیت یشم جیدیت را در آزمایشگاه سنتز کرد. در دهه 1980، اولین نتایج دارای ضریب شکست، وزن مخصوص، طیف جذبی و فلورسانس مشابه سنگ های طبیعی بودند، اما سختی بیشتری داشتند، تا 8، و تفاوت رنگ و بافت داشتند. چندین رنگ مختلف ایجاد شد، اما مواد سبز با کیفیت گوهری در نظر گرفته نشد. با این حال، در سال 2002، جنرال الکتریک مواد سبز رنگی را سنتز کرد که از نظر کیفیت با “یشم امپریال” رقابت می کرد. این نتایج به جز تفاوت در نور مرئی و طیف جذب مادون قرمز، مشابه یشم طبیعی بود.

جنرال الکتریک یشم مصنوعی را به صورت تجاری منتشر نکرده است.

بزرگترین یشم کشف شده

کارگران معدن شمال میانمار ایالت “کاچین” توانستند سنگ یشمی با طول 5.8 و عرض 4.3 متر و وزن 175 تُن کشف کنند که ارزش آن تقریبی 170 میلیون دلار می باشد.

در سال 1960 قطعه 260 تُنی در Xiuyan چین یافت شد که 32 سال بعد از آن مجسمه بودا را با ارتفاع 7.95 متر و عرض 6.88  متر تراشیدند.

در دیگر نقاط دنیا مانند تایلند نیز از این نوع مجسمه ها یافت می شود که در تصویر بالا مشاهده می کنید.

بازار صادرات و واردات سنگ یشم در جهان

گذشته از سین کیانگ چین، سیبری و کانادا دو تولید کننده برتر جهانی یشم هستند. ولی جالب آنکه مقصد عمده این تولیدات چین است و جالب تر آنکه مقدار بسیار کمی از این محصول بعد از فرآوری به بیرون از چین صادر می گردد. گوانگژو مهمترین شهر از برای واردات و کار بر روی جید است. ولی سرزمینهای چینی تبار دیگری نیز مانند تایوان از متقاضیان مهم آن در جهان هستند. تا قبل از سال دو هزار از 104 تن جید صادراتی کانادا 4 تن به تایوان صادر میشده است.

با سیاستهای درست اقتصادی و مدیریت جامع، که دلیل رونق اقتصادی در چین و گسترش طبقه متوسط چین و رفاه بیشتر آنها شد، تقاضا و قیمت سنگ یشم اصل در چین بسیار افزایش یافت. امروزه یشم بریتیش کلمبیا و سیبری هم در بازار چین از احترام بسیاری برخوردار هستند، اما همچنان یشم سفید سین کیانگ چیز دیگری است. امروزه جید سبز سیبری با آن رنگ سبز ستودنی اش که به ” اسفناج سبز ” معروف گشته است، از موقعیت ممتازی در بازار چین برخوردار است و برای قیاس به کار می رود. در سالهای اخیر روسیه صادرات آن را محدود و این دلیل افزایش قیمت این گوهر در جهان گشت.

خواص سنگ یشم در چاکرا درمانی

از آنجایی که سنگ جید در خیلی از رنگها دیده می شود چاکراهای متفاوتی را تحت تاثیر قرار می دهند. یشم سبز روی چاکرای قلب (چهارم) تاثیر دارد و انسان را به لذت بردن از زندگی بدون وابستگی بیش از حد به جهان مادی ترغیب می کند.

  • یشم بنفش چاکرای تاج (هفتم)، چشم سوم(ششم) و ستاره روح (کف پاها) را تقویت و به فرد در تنظیم ناحیه هاله فرد و افزیش بصیرت کمک می کند.
  • یشم سیاه تمامی چاکراها را تحت تاثیر قرار می دهد و فرد را برای محافظت روانی و یکپارچگی جنبه پنهان فرد موثر است.
  • یشم سرخ چاکرای ریشه(اول)، ناف (سوم)، ستاره زمین(کف پاها) را تقویت و نیروی حیات و ارتباط با انرژی ها از طریح چاکرای ریشه به ما می دهد.
  • یشم اسطوخودوسی چاکرای تاج (هفتم) و قلب (چهارم) را مرتعش و باعث هماهنگی با ارتعاشات مثبت برآمده از طبیعت می شود.
  • یشم آبی چاکرای چشم سوم (ششم) و تاج (هفتم) را هماهنگ کرده و باعث فراهم آوری فعالسازی ارتعاشات بالاتر و درونی نمودن انرژی های اضافی، یاری دهنده مرحله گذاری آرام تر در خلال تجربیات آغازین می شود.

خواص سنگ یشم در باورهای کهن ایرانی

در جواهر نامه ص 135 آمده است که: “طبیعت آن سرد و تر است و خطائیان آن را بر کمر و شمشیر و ساخت ها زنند تا در جنگ غلبه ایشان را بود. همچنین آورده اند که هرکه حجر یشب(یشم) را با خود دارد صاعقه در وی نیفتد و از شر حریق ایمن باشد. دفع چشم بد و عطش را چون در دهن قرار گیرد سبک کند. بیماری های معده را نابود و طعام غلیظ را هضم کند.”

حاصل آن از احتلام دور باشد و درنظر مردم عزیز باشد و بعضی برانند که اگر یشم در کنگره قلعه که صاعقه در آنجا معهود باشد بنهند من بعد صاعقه در آن قلعه نازل نشود. معرفه الجواهر

خواص سنگ یشم در باورهای باستانی جهان

یشم به عنوان سنگی جادوئی در مشرق زمین شناخته می شد و به آورنده بخت و اقبال و خوش شانسی معروف بود. در چین اعتقاد بر این بود که جید غذای روح بوده و سنگی برای ارتباط با عالم متافیزیک است. تائوئیست ها بر این باور بودنند که باعث نامیرایی می شود. شاید این دلیلی بود که هنگام مرگ قطعه از این سنگ را همراه اجساد می گذاشتند. در رساله Tao Hung-Ching مربوط به قرن پنجم آمده است که:

چنانچه در قبری قدیمی جسدی یافت شد که تازه مانده بود بدانید درون یا بیرون قبر یشم و طلا گذاشته اند. Tao Hung-Ching

بر همین اساس اشراف زادگان و شاهان خاندان Han که لباسی مزین با مروارید داشتند را با قطعه های یشم دفن می کردند تا پوسیده نشوند. چینی ها معتقد بودند این سنگ را بودا یا خدا از مکان های دور همانند تخمی که کیهان گذاشته باشد آورده است. گوهری که چینیان آنرا رابط این جهان و جهان معنوی – بهشت ؛ و با فضیلت مرتبط می دانسته اند.

خواص سنگ یشم سبز

یشم سبز یک سنگ با قلبی شفابخش و سنگی برای شفای قلب است. انرژی آن بسیار قدرتمند و پایدار است و یاوری انرژی وار برای سلامت عمومی است. از بعد احساسی در گشایش به روی شادی است و نیروی حیات ارتعاشی طبیعت را به سوی خود می کشد، پس بهتر است آن را در طبیعت همراه خود داشته باشید.

خواص سنگ یشم بنفش

از خواص یشم بنفش می توان به یاری دادن در تسکین دستگاه عصبی و کاهش نشانه های بیماری که توسط تنش های روانی بوجود می آیند اشاره نمود. این سنگ سرشار از شادی و نشاط است و شخص را از آسیب های انرژی های حوزه احساسی توسط افراد دیگر مصون می دارد.

خواص سنگ یشم سیاه

یشم سیاه یک محافظ شخصی ارتعاشی است و انرژی قدرتمندی را جاری می سازد که سطح هاله فرد را از هر نوع اتصال با نیروهای منفی باز می دارد. این سنگ با حمایت از جسم شخص را در برابر بیماریها، عفونت و انگل محافظت می کند بهمین دلیل حمل آن هنگام سفر کردن توصیه می شود. با نگاه کردن به درون یشم سیاه بخش های تاریک نفس از بین می رود و می توان از ترس، خشم، نفرت و یا دیگر احساسات مخرب خلاص شد.

خواص سنگ یشم سرخ

یشم سرخ دارای خواص تحریکی و روح بخشیدن به تمام دستگاه های بدن است و با افزایش انرژی حیاتی بدن و تقویت اراده فردی ما را در جهت بردباری در غلبه بر سختی ها یاری میکند. برای روح های لطیفی که به سختی خودشان را بروز می دهند یشم سرخ انرژی سلحشورانه ای به ارمغان می آورد.

خواص سنگ یشم اسطوخودوسی

انرژی این سنگ متعلق به بالاترین طیف ارتعاشی روانی می باشد که فراهم کننده پرورشی معنوی با انرژی کیهان برای تمام کسانی است که آنرا لمس یا نگاه می کنند. همچنین شخص را به حالتی از وقار و خیر خواهی ترغیب می کند و با کاهش بار تنش های روانی و هم کوک نمودن کالبد جسمانی با ارتعاشات موثر غیر فیزیکی در حوزه روان فرد را یاری می دهد.

خواص سنگ یشم آبی

این سنگ با توجه به رنگ خود ذهن فرد را تسکین و ارتقا داده و به وی در حفظ یک منش آرام و منطقی در طول یک موقعیت سرشار از تنش روانی کمک می کند. همچنین در تسکین التهابات، تورم، علائم آرتروز، آسم و مشکلات تنفسی نیز موثر است.

کدام رنگ سیب را بخریم ؟خواص کدامیک بیشتر است؟

امروزه در بیشتر میوه فروشی های همه رنگ سیبی به فروش می رسد، اما بهتر است کدام رنگ سیب را بخریم و بخوریم ؟ سبز، قرمز یا زرد ؟

سیب ها از نظر ارزش تغذیه ای تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما خواص سیب از نظر ویژگی های درمانی، در چند مورد از یکدیگر سبقت گرفته اند که در ادامه مطالبی در این باره میخوانید.

 

بررسی خواص سیب 

در شرایطی که هم می توان سیب قرمز خرید،هم سیب زرد و هم سیب سبز برای انتخاب یکی که خاصیت بیشتری دارد، کدام را باید انتخاب کرد؟خاصیت درمانی کدامیک نسبت به دیگری برتری دارد؟

سیب انواع مختلفی دارد. از نظر رنگ، سیب سبز، زرد، قرمز و از نظر محصول، دو نوع رایج آن در ایران بیشتر به بار می نشیند:«سیب گلاب» با آن عطر و بوی منحصر به فرد و «سیب شمیرانی» با پوستی چرب و طعمی متفاوت که مخصوص نواحی کوهستانی است.

این سیب ها از نظر ارزش تغذیه ای تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، اما از نظر ویژگی های درمانی، در چند مورد از یکدیگر سبقت گرفته اند.

سیب سبز یا سیب فرانسوی، به دلیل دارا بودن اسیدهای آلی فراوان، ترش تر و مصرف آن برای رفع گرمی و حرارت بدن، التهاب کبد و التیام تهوع و دل به هم خوردگی ناشی از گرم مزاجی یا گرمازدگی بسیار مفید است. فقط باید به یاد داشت مصرف زیاد سیب ترش برای سردمزاجان خوب نیست و اعصاب را کمی ضعیف می کند و کسانی که معده قوی ندارند نباید پس از خوردن سیب خام و ترش، آب سرد بنوشد.

سیب قرمز به دلیل ویتامین ها و رنگدانه های آنتی اکسیدانی قوی که در پوست قرمز خود دارد، نسبت به سیب زرد که به سیب لبنانی معروف است، خاصیت ضدسرطانی بالاتری دارد و مصرف آن همراه با پوست توصیه می شود. البته به دلیل اینکه امروزه برای افزایش ماندگاری سیب ها در انبار، پوستشان را با مواد شیمیایی مومی و براق واکس می زنند، باید ابتدا پوست سیب را با ابر آغشته به مایع ظرفشویی خوب بشویید و پس از آبکشی میل کنید.

به توصیه متخصصان طب سنتی، دمنوش پوست سیب قرمز و زرد با اندکی عسل برای پاکسازی کلیه ها مفید است و مصرف رنده شده آن همراه با عرقیاتی چون گلاب، بیدمشک یا بادرنجبویه همراه با کمی زعفران به پاکسازی بدن از مواد زائد -بخصوص پس از خوردن تنقلات در ایام نوروز- کمک کرده، برای عمیق شدن خواب مفید است. آب سیب تازه و سیب پخته (کمپوت) نیز تقویت کننده کبد و سم زدای آن است و مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می شود. به همین دلیل مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل و نقرس توصیه شده است.

قند سیب به کندی جذب بدن می شود. بنابراین برای مبتلایان به دیابت، مصرف آن باید پس از مشاوره با متخصص صورت گیرد. با این حال، توصیه می شود که دیابتی ها از سیب های خیلی شیرین استفاده نکنند.

برخی افراد عادت دارند سیب یا فراورده های آن را همراه با دانه هایش بخورند. دانه های سیب همچون مغز هسته زردآلو حاوی ترکیبی از سیانورند که خوردن مقدار زیاد آن منجر به بروز واکنش های نامطلوب در بدن می شود. البته مصرف کم این دانه ها اثر سوئی بر بدن ندارد، اما در هر حال چون مقداری ماده سمی سیانید وارد بدن می شود بار تحمیل شده به کبد و کلیه ها برای پاکسازی این ترکیبات زیاد خواهد بود و بهتر است برعکس پوست سیب، دانه های آن را پیش از مصرف جدا کنید.

 

کدام رنگ سیب را بخریم ؟ خواص کدامیک بیشتر است؟