ارز دیجیتال

بهترین سایت های خرید و فروش ارز دیجیتال

تا چند سال پیش اگر شما به عنوان یک ایرانی می‌خواستید ارز دیجیتال بخرید یا بفروشید ناچار بودید این کار را در صرافی‌های خارجی انجام دهید ولی امروزه صرافی‌های ایرانی بسیاری وجود دارند که می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند. در این مقاله به بررسی امکانات و نقاط قوت و ضعف ۶ تا از این صرافی‌های بومی می‌پردازیم. تعداد رمز ارزهای قابل معامله، سهولت انجام خرید و فروش و امنیت پلتفرم مهمترین پارامترهای مقایسه‌ای ما در این مقاله بوده است. ترتیب وب سایتهای ذکر شده صرفا بر اساس حروف الفبا می‌باشد. معامله گرانی که می‌خواهند از این وب‌سایتها برای انجام معاملات خود استفاده کنند لازم است خودشان شخصا تحقیقات لازم را در خصوص امنیت و اعتبار این صرافی‌ها بعمل آورند.


۱. ارزجو arzjoo.com

ارزجو یکی از نخستین و قدیمی‌ترین وب سایتها در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. در این سایت می‌توانید رمز ارزهایی نظیر بیت کوین، اتریوم، استلار، ریپل و … را معامله کنید. همچنین می‌توانید ارزهای دیجیتال نظیر وب مانی (webmoney) و پرفکت مانی (perfect money) را نیز بخرید یا بفروشید.

مزایا:

  • تنوع رمز ارزهای زیاد
  • امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال نظیر پرفکت مانی و وب مانی

معایب:

  • نرخ بالای کارمزد و اختلاف قیمت زیاد بین قیمت خرید و قیمت فروش
  • عدم امکان تبدیل رمز ارزها به یکدیگر
  • عدم ارائه پلتفرم معاملاتی و تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا


۲. اکسیر exir.io

اکسیر را می‌توان نخستین صرافی دارای پلتفرم معاملاتی در ایران دانست. این بدان معناست که قیمت ارزهای دیجیتال در این وب سایت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و خود سایت در تعیین قیمت خرید و فروش نقشی ندارد. این وب سایت از بهمن ماه ۹۶ کار خود را آغاز نمود و اکنون به عنوان یک شرکت دانش بنیان به کار خود ادامه می‌دهد. در این وب سایت امکان خرید و فروش حرفه‌ای در پلتفرم معاملاتی و خرید و فروش ساده وجود دارد. همچنین با استفاده از API آن می‌توانید بصورت خودکار و یا با استفاده از بات معاملات را انجام دهید.

مزایا:

  • پلتفرم معاملاتی
  • تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا
  • داشتن API
  • کارمزد مبادله پایین

معایب:

  • تنوع کم رمز ارزهای مورد معامله (در حال حاضر ۴ جفت ارز)
  • عدم امکان تبدیل رمز ارزها به یکدیگر


۳. ایزی‌کوینکس ezcoinex.com

ایزی‌کوینکس را می‌توان نخستین exchange aggregator یا صرافی تجمیع کننده ایرانی به حساب آورد. در این روش صرافی‌ها به جای انجام معامله در پلتفرم خودشان، معامله شما را در صرافی‌های دیگر با استفاده از API آنها انجام می‌دهند. در حال حاضر صدها صرافی ارز دیجیتال در جهان فعالیت می‌کنند که نرخ مبادله جفت ارزها در آنها با یکدیگر متفاوت می‌باشد. ایزی‌کوینکس در حال حاضر نرخ مبادله جفت ارزها را در بزرگترین صرافی‌های جهان نظیر  Binance, Houbi, KuCoin, IDEX و … مقایسه می‌کند و بهترین نرخ مبادله را برای شما پیدا می‌کند. این صرافی از بهمن ماه 98 کار خود را آغاز نموده و در همین ابتدا نزدیک به ۲۰ ارز دیجیتال در آن قابل مبادله هستند (بیش از 300 جفت ارز) و تعداد این ارزها به سرعت در حال افزایش است.

مزایا:

  • عدم نیاز به ثبت نام
  • خرید و فروش با بهترین نرخ مبادله مطابق با نرخ صرافی‌های بین‌المللی بدون نیاز به ثبت نام و احراز هویت در این صرافی‌ها
  • تنوع بالای جفت ارزها (بیش از ۳۰۰ جفت ارز)
  • امکان تبدیل رمز‌ارزها به یکدیگر (مثلا ETH به BTC)
  • نقد شوندگی بالا (Liquidity) به دلیل انجام مبادله در سطح صرافی‌های بین المللی

معایب:

  • عدم پشتیبانی از ریال (البته طبق برنامه ریزی انجام شده به زودی امکان خرید و فروش ریالی نیز افزوده خواهد شد )


۴. بیت‌برگ bitbarg.co

بیت‌برگ یکی دیگر از صرافی‌های ایرانی است که به شما امکان خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارزها را می‌دهد. یکی از نکات مثبت این وب سایت طراحی راحت و ساده آن است که امکان انجام معامله حتی برای کاربران تازه‌کار در این حوزه را فراهم می‌کند.

مزایا:

  • رابط کاربری ساده
  • تنوع زیاد رمز ارزهای قابل خرید و فروش

معایب:

  • عدم ارائه پلتفرم معاملاتی و تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا
  • عدم امکان مبادله رمز ارزها با یکدیگر


۵. نوبیتکس nobitex.ir

این صرافی مانند اکسیر پلتفرم معاملاتی ارایه میدهد و قیمت ارزها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد. در این پلتفرم معاملاتی حدود ۲۰ ارز قابل مبادله می‌باشد.

مزایا:

  • پلتفرم معاملاتی
  • تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا
  • داشتن API
  • تنوع مناسب رمز ارزها

معایب:

  • چیز خاصی ندیدم


۶. والکس wallex.ir

والکس یکی دیگر از صرافی‌های ایرانی ارائه دهنده پلتفرم معاملاتی است. در این صرافی تنوع خوبی از رمز ارزها برای خرید و فروش ارائه می‌گردد و از تنوع جفت ارزهای خوبی برخوردار است. همچنین طبق اعلان بزودی اپلیکیشن اندروید و IOS آن نیز ارایه می‌گردد.

مزایا:

  • پلتفرم معاملاتی
  • تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا
  • تنوع مناسب رمز ارزها

معایب:

  • عدم ارائه API

منبع: ایزی‌کوینکس


ارزهای دیجیتال این روزها سروصدای زیادی را به راه انداخته‌اند، مطالب مرتبط با آنها در گوشه‌وکنار وب و شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود و کنجکاوی همه را بر می‌انگیزد. رمزارزها بخش بزرگی از دنیای دیجیتال را تصاحب کرده‌اند. از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف گرفته تا انواع ارز دیجیتال و توکن‌های مختلف و البته صرافی‌ها و کیف پول‌ها. اکنون که شما مشغول مطالعه این مطلب هستید افراد بسیاری در حال خرید و فروش ارزهای دیجیتال و کسب درآمد از این طریق بوده و عده‌ای دیگر مشغول کسب آگاهی و اطلاعات گوناگون در این زمینه هستند.

 

ما در این مطلب قصد داریم به یکی از موضوعات مربوط به رمزارزها، یعنی سایت‌ها و صرافی‌های خرید ارز دیجیتال بپردازیم که مسئله‌ای بسیار مهم است. اگر می‌خواهید بدانید ارز دیجیتال کجا و چگونه خرید و فروش می‌شود طی این مطلب با ما همراه باشید.

صرافی ارز دیجیتال یا سایت خرید ارز دیجیتال چیست؟

سایت خرید ارز دیجیتال یا صرافی ارز دیجیتال، از یک جهت مشابه صرافی‌های پول کاغذی است. همان‌طور که برای خرید و فروش ارزهای مختلف مانند دلار، یورو و… به صرافی‌های گوناگون مراجعه می‌کنید، برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال هم باید به صرافی‌ها مراجعه کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که صرافی‌های معمولی خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال را ارائه نمی‌دهند و برای این کار، شما باید به صرافی‌های مخصوص ارزهای دیجیتال مراجعه کنید.

صرافی‌های ارز دیجیتال صرافی‌هایی هستند که از طریق وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های مختلف در دسترس هستند. شما می‌توانید با مراجعه به این صرافی‌ها خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام دهید. هریک از صرافی‌های ارز دیجیتال قوانین مخصوص به خود را در زمینه احراز هویت و… دارند. برای نمونه احراز هویت در تمامی صرافی‌های ایرانی ضرورت دارد و بدون احراز هویت، شما قادر به فعالیت در صرافی نیستید.

انواع صرافی ارز دیجیتال

اگر می‌خواهید بهترین و مناسب‌ترین صرافی را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال انتخاب کنید، ابتدا باید با انواع مختلف صرافی‌ها آشنا شوید. صرافی‌های ارز دیجیتال از زوایای مختلفی قابل تقسیم‌بندی هستند، شامل:

  • متمرکز یا غیرمتمرکز
  • نیازمند به احراز هویت و عدم نیاز به احراز هویت
  • ایرانی و خارجی

صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز

صرافی‌ها بر اساس چگونگی مدیریت اطلاعات به دو دسته متمرکز (Centralized) و غیرمتمرکز (Decentralized) تقسیم می‌شوند. در دسته اول اطلاعات تحت کنترل صرافی است و صرافی به‌تنهایی روی اطلاعات نظارت کامل دارد، اما در دسته غیرمتمرکز، صرافی به شکل همتا به همتا اداره می‌شود؛ یعنی کاربران مستقیماً و بدون دخالت هیچ شخص سومی، با یک‌دیگر معامله می‌کنند.

نیاز به احراز هویت و عدم نیاز به احراز هویت

بعضی از صرافی‌ها از کاربران انتظار انجام مراحل احراز هویت دارند و نسبت به هویت کاربران خود حساس هستند. درحالی‌که صرافی‌های دیگری هستند که خدمات خود را به کاربران ناشناس ارائه می‌دهند. فعالیت در تمام صرافی‌های ایرانی نیاز به احراز هویت دارد و شما نمی‌توانید بدون انجام احراز هویت از خدمات آنها استفاده کنید. اگر مایل به فعالیت در صرافی بدون احراز هویت هستید، می‌توانید بعضی از صرافی‌های خارجی را انتخاب کنید.

صرافی ایرانی و صرافی خارجی

صرافی‌های ایرانی و خارجی هر یک مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. بیشتر صرافی‌های خارجی ارزهای دیجیتال متنوع و زیادی را ارائه می‌کنند. درحالی‌که ارزهای ارائه شده در صرافی‌های ایرانی محدودترند. صرافی‌های خارجی ممکن است بدون نیاز به احراز هویت خدمات خود را ارائه دهند، درحالی‌که در صرافی‌های ایرانی نیاز به احراز هویت دارید. بیشتر صرافی‌های خارجی که نیاز به احراز هویت دارند، به علت شرایط خاص کشور ایران، پاسپورت ایرانی را قبول نمی‌کنند. همچنین امکان تبدیل تومان به ارز دیجیتال و استفاده از کارت بانکی ایرانی فقط در صرافی ایرانی وجود دارد، بنابراین در صورت نداشتن حساب بانکی خارجی شما مجبور به استفاده از صرافی ایرانی هستید و راه دیگری برای شروع فعالیت یا برداشت و استفاده از پول خود ندارید.

بهترین صرافی ایرانی

صرافی‌های ایرانی زیادی هستند که شما می‌توانید آنها را برای خرید یا فروش بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال انتخاب کنید.

41

صرافی‌های ایرانی به دلیل وضعیت تحریم‌ها به‌شدت توصیه می‌شوند. حتی در صورت وضع قوانین و سیاست‌های جدید توسط صرافی‌های خارجی، دارایی شما در این صرافی‌ها در امنیت کامل خواهد بود. بعضی از صرافی‌های محبوب ایرانی در ادامه معرفی می‌شوند:

صرافی تبدیل Tabdeal

یکی از بهترین گزینه‌ها بین صرافی‌های ایرانی این مورد است. این صرافی یک پشتیبانی قوی دارد که به دو روش چت و تلفنی انجام می‌شود. ثبت‌نام و احراز هویت به‌صورت سریع و آسان انجام می‌شود و کیف پول اختصاصی این صرافی از امنیت بسیار خوبی برخوردار است. اپلیکیشن موبایل و ابزارهای ترید حرفه‌ای (مانند حد ضرر و OCO) هم در دسترس کاربران قرار دارند و به شما اجازه می‌دهند در هر شرایطی با ابزارهای حرفه‌ای سرمایه خود را به بهترین شکل مدیریت کنید. بیشترین تنوع ارزهای دیجیتال بین صرافی‌های ایرانی را هم همین‌جا شاهد هستیم. در زمان نگارش این مقاله، بیش از ۷۰ ارز دیجیتال در تبدیل (همراه با بازار تتری و بازار تومانی) پشتیبانی می‌شود. حجم معاملات در این صرافی بالاست و قیمت‌ها با قیمت‌های جهانی تقریباً هماهنگ است. به‌صورت ۲۴ ساعته می‌توان در این صرافی معامله کرد و کم‌ترین فاصله میان قیمت خرید و فروش را تجربه کرد.

صرافی نوبیتکس Nobitex

صرافی نوبیتکس یکی از قدیمی‌ترین صرافی‌های ایرانی است که می‌توانید انتخاب کنید و از طریق آن به خرید و فروش بپردازید. نوبیتکس بازارهای اصلی (جفت ارزهای شامل ریال) و حرفه‌ای (جفت ارزهایی که به‌جای تومان شامل تتر هستند) دارد، سرعت انجام معاملات هم در نوبیتکس بالاست. هم امکان معامله سریع با قیمت رسمی در نوبیتکس وجود دارد و هم امکان سفارش با قیمت انتخابی. احراز هویت در نوبیتکس بسیار آسان است. اپلیکیشن نوبیتکس نیز قابل نصب بر روی گوشی است.

صرافی والکس Wallex

صرافی والکس هم از صرافی‌های قدیمی ایرانی است. والکس هم مزایای خاص خود را دارد از جمله اینکه کمترین حجم معاملاتی در بعضی بازارهای ریالی آن، ۱۰۰٬۰۰۰ تومان است درحالی‌که این عدد در صرافی نوبیتکس ۳۰۰٬۰۰۰ تومان است. والکس هم مانند صرافی تبدیل، امنیت بالایی دارد. والکس اما اپلیکیشنی ندارد و فقط از طریق وب‌سایت در دسترس است.

صرافی اکسیر Exir

اکسیر هم از صرافی‌هایی است که مزایای خاص خود را دارد. این مزایا عبارتند از پشتیبانی ۲۴ ساعته، آموزش‌های تصویری و داشتن اپلیکیشن موبایل برای سیستم اندروید. اپلیکیشن موبایل یک مزیت مهم است که باعث می‌شود شما در هر شرایطی به‌راحتی به حساب خود دسترسی داشته باشید و معاملات موردنظر خود را با سرعت و سهولت بیشتری انجام دهید.

از دیگر صرافی‌های ایرانی می‌توان به آبان تتر، بیت‌پین، بیت ۲۴، بیتستان، رمزینکس، و اکسکوینو اشاره کرد.

بهترین صرافی خارجی

صرافی‌های خارجی تنوع بسیار زیادی دارند و می‌توانند به نیازهای مختلف کاربران پاسخ دهند. ارزهای دیجیتال زیادی هستند که در صرافی‌های ایرانی پشتیبانی نمی‌شوند و فقط در صرافی خارجی می‌توانید آنها را تهیه کنید. صرافی‌های خارجی جز مسئله تنوع رمزارزها، مزایای دیگری هم می‌توانند داشته باشند که صرافی‌های ایرانی شامل این مزایا نمی‌شوند مانند معاملات فیوچرز که تریدرهای حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند.

صرافی بایننس Binance

صرافی بایننس بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین صرافی در سطح جهان است و در بسیاری از زمینه‌ها حرف اول را می‌زند. بایننس تنوعی باورنکردنی از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کند. اکثر ارزها در این صرافی پشتیبانی می‌شوند که تعداد آن‌ها نزدیک به ۴۰۰ تاست. هرکس که با بازار کریپتو آشنایی داشته باشد بدون شک صرافی بایننس را می‌شناسد. نکته منفی این صرافی نیاز به انجام احراز هویت است چرا که پاسپورت ایرانی را نمی‌پذیرد به همین علت فعالیت در این صرافی به دقت و هوشیاری زیادی نیاز دارد چون در صورت مشخص‌شدن آی‌پی ایران خطر بلوکه شدن ارزهای شما وجود دارد. پس از تحریم ایرانی‌ها توسط این صرافی، تریدرهای زیادی به صرافی‌های دیگر ارز دیجیتال مهاجرت کردند.

صرافی کوکوین KuCoin

کوکوین هم در سطح جهانی و هم در ایران از محبوبیت خاصی برخوردار است و عده زیادی این صرافی را برای انجام معاملات ارز دیجیتال مناسب می‌دانند. صرافی کوکوین حساسیت‌های بایننس را ندارد اما بااین‌حال بهتر است هنگام استفاده از صرافی‌های خارجی از وی‌پی‌ان استفاده نمایید تا دارایی دیجیتالی شما از هرگونه ریسک و خطر احتمالی در امان باشد. کوکوین تنوع بسیار خوبی از کوین‌ها را ارائه می‌دهد و اپلیکیشن آن محیطی بسیار کاربرپسند دارد. امنیت این صرافی هم کاملاً متناسب با محبوبیت جهانی آن است و شما را ناامید نخواهد کرد. انواع ابزارهای ترید حرفه‌ای هم در این صرافی وجود دارد.

صرافی کوینکس Coinex

صرافی خارجی کوینکس به گونه خاصی موردتوجه ایرانیان است چرا که رسماً اعلام کرده است پاسپورت ایرانی را برای انجام احراز هویت می‌پذیرد، چیزی که بین صرافی‌های خارجی رایج نیست. در مهاجرت کاربران ایرانی تحریم شده از بایننس، صرافی کوینکس مقصد بسیاری از تریدرها بود. کوینکس بیش از ۲۵۰ ارز را پشتیبانی می‌کند. این صرافی امکانات کاربری کامل را از جمله معاملات مارجینز و فیوچرز ارائه می‌کند. همچنین گفته می‌شود که این صرافی بین صرافی‌های بین‌المللی پایین‌ترین کارمزد را دارد. با این توصیفات این صرافی هم می‌تواند جز انتخاب‌های مناسب برای کاربران ایرانی باشد.

از دیگر صرافی‌های محبوب خارجی می‌توان به کراکن Kraken، جمینی Gemini، کوین‌بیس Coinbase و اوککس یا اوکی اکسچنج OKEx اشاره کرد.

صرافی ایرانی یا خارجی؟

پیش‌تر درباره صرافی‌های ایرانی و خارجی توضیح دادیم و بعضی از صرافی‌های محبوب و معتبر ایرانی و خارجی را معرفی کردیم. حال این پرسش مطرح می‌شود که بهتر است صرافی ایرانی را برای فعالیت خود انتخاب کنیم یا صرافی‌های خارجی را؟ در ادامه به پاسخ این پرسش می‌پردازیم.

42

اول باید دقت داشته باشید همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد امکان تبدیل تومان فقط از طریق صرافی‌های ایرانی وجود دارد بنابراین اکثر افراد مجبور به ثبت‌نام در صرافی ایرانی برای برداشت و واریز تومان هستند. علاوه بر این، امکان تحریم کاربران ایرانی توسط صرافی‌های جدید هم وجود دارد، درست است که امکان دارد بعضی صرافی‌های خارجی مزایای مهمی نسبت به صرافی‌های ایرانی داشته باشند اما صرافی‌های خارجی، خطرات خاص خود را دارند. پیشنهاد می‌شود فعالیت در صرافی خارجی را فقط در صورت ضرورت و به شکل هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده شروع کنید. اگر امکانات صرافی‌های ایرانی نیازهای شما را برطرف می‌کنند فعالیت خود را در همین صرافی‌ها انجام دهید. اگر به هر دلیلی لازم می‌دانید که در صرافی خارجی فعالیت کنید حتماً از وی‌پی‌ان استفاده کنید و به طور مرتب دارایی‌های خود را به کیف‌پول‌های امن و مطمئن انتقال دهید تا در معرض بلوکه شدن توسط صرافی قرار نگیرد.

سخن پایانی

بهترین سایت‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال در این مطلب خدمت شما عزیزان معرفی شدند و با انواع صرافی‌‌های ارز دیجیتال آشنا شدید. شما می‌توانید برای فعالیت مختلف و متنوعی، از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده کنید. به‌طور مثال برای اطلاع از قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، استفاده از چارت‌ها و نمودارها و دسترسی به اطلاعات بازار جهانی و تحلیل بازار با استفاده از این اطلاعات.

صرافی‌ها همچنین مطالب مختلفی را در رابطه با چگونگی ثبت‌نام و احراز هویت، فعالیت در صرافی و بخش‌ها و امکانات مختلف صرافی، به همراه مطالب آموزشی متنوع ارائه می‌کنند که می‌توانید جهت انجام فعالیت‌های مختلف خود از آنها کمک بگیرید. حتماً به خاطر داشته باشید که صرافی مناسب را با توجه به نیازهای خودتان با دقت انتخاب کنید. همچنین از نکات امنیتی مربوط به حساب خود در صرافی غافل نباشید. از رمز عبوری قدرتمند استفاده کرده و از اینترنت عمومی مانند رستوران‌ها و کتابخانه‌ها جهت ورود به حساب کاربری خود استفاده نکنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید