معرفی پروتکل  های هوشمند سازی ساختمان

پروتکل هوشمند سازی ساختمان چیست و چه وظایفی را در ساختمان های هوشمند بر عهده دارد؟

همانطور که می دانید در خانه ها ی هوشمند تمام تجهیزات قابلیت کنترل از راه دور را دارند. همچنین این تجهیزات با یکدیگر نیز در ارتباط هستند. ارتباط این تجهیزات با یکدیگر و اتصال آنها با هوش مصنوعی در خانه پروسه خاص خودشان را دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.خب قطعا اولین سوالی که پیش می آید این است که این تجهیزات چطور وچگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند؟

انواع پروتکل های bms | انواع پروتکل های هوشمندسازی ساختمان

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که تمامی این تجهیزات از طریق یک پروتکل و یا به زبان ساده تر یک زبان مشترک، با یکدیگر در ارتباط هستند. در اینجا پروتکل را می توان؛ به معنای یک سری قواعد و توافق نامه های مشترک دانست. این قواعد تعیین می کنند که چگونه تجهیزات متصل به اینترنت در یک ساختمان هوشمند با یکدیگر و با سیستم های هوش مصنوعی ارتباط برقرار کنند. همچنین چگونه اطلاعات را به اشتراک می گذارند. پروتکل ها معمولاً به صورت استاندارد تعریف می شوند.

تا اطمینان حاصل شود که تمامی تجهیزات و دستگاه ها به یکدیگر متصل شوند و اطلاعات بین آنها به درستی منتقل شود. بنابراین به زبان ساده، پروتکل را در ساختمان هوشمند می توان زبان مشترک بین تجهیزات مختلف نامید. پروتکل ها در ساختمانهای هوشمند انواع مختلفی دارند و به صورت سیمی و بی سیم هستند. بدین صورت که از طریق سیم و کابل به یکدیگر وصل می شوند یا از طریق امواج و بی سیم. معروف ترین و محبوب ترین پروتکل های سیمی در بازار KNX و bus نام دارند. از پروتکل های بی سیم می توان به وای فای، z-wave ، Zigbee اشاره کرد که در ادامه به صورت مفصل تر راجع به آن ها هم خواهیم گفت.

مدیریت انرژی در ساختمان

پروتکل ها به سیستم های هوش مصنوعی اجازه می دهند تا مصرف انرژی در ساختمان را کنترل کنند. این شامل تنظیم دمای محیط، روشنایی و سایر عوامل مرتبط با مصرف انرژی در ساختمان می شود.

امنیت در ساختمان

از این پروتکل ها برای مانیتورینگ و کنترل دسترسی ها و امنیت در ساختمان های هوشمند استفاده می شوند. آنها می توانند از سیستم های امنیتی نظیر دوربین ها یا سیستم های اعلان در مواجه با وقوع حوادث امنیتی بهره  ببرند.

مانیتورینگ و کنترل تجهیزات موجود در ساختمان

پروتکل ها در ساختمان های هوشمند به سیستم های هوش مصنوعی این امکان را می دهند که تجهیزات مختلف در ساختمان را کنترل و مانیتور کنند. مانیتورینگ و کنترل شامل کنترل دما، روشنایی، سیستم های HVAC (گرما، تهویه مطبوع) و دستگاه های دیگر می شود. برخی ازاین پروتکل ها به ساختمان های هوشمند اجازه می دهند که ترافیک داخل ساختمان را کنترل کرده و به بهینه سازی استفاده از فضای پارکینگ کمک کنند.

به طور کلی، پروتکل ها در ساختمان های هوشمند به بهینه سازی مصرف انرژی، افزایش امنیت، ارتقاء راحتی ساکنان، و بهبود عملکرد ساختمان کمک می کنند. بنابراین می توان گفت این پروتکل ها ابزارهایی هستند که به سیستم های هوش مصنوعی کمک می کنند. تا با داده های جمع آوری شده از اشیاء متصل به اینترنت در یک ساختمان، عملکرد ساختمان را بهبود ببخشند.

انواع پروتکل های سیمی هوشمند سازی ساختمان

KNX

پروتکل KNX یکی از پروتکل های مهم در دنیای ساختمان های هوشمند است.از پروتکل KNX برای اتصال و کنترل تجهیزات مختلف درساختمان های هوشمند استفاده می شود. در پروتکل KNX تمام کلیدها و تجهیزات هوشمند ساختمان، از طریق کابل مخصوصی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. کابل KNX شامل 4 رشته سیم مسی با ضخامت است. برای هوشمند سازی با استفاده از پروتکل سیمی از هر کلید یک رشته سیم مخصوص به تابلو برق کشیده می شود.سپس در تابلو برق که تجهیزات تابلویی سیستم هوشمند نصب می شود به تجهیزات موجود در خانه وصل می شود.

بنابراین می توان گفت که پروتکل KNX ، یک پروتکل سیمی است .این پروتکل برای اتصال و کنترل تجهیزات مختلف در ساختمان های هوشمند به کار می رود. این پروتکل از کابل های سیمی برای ارتباط بین دستگاه ها و تجهیزات ساختمانی استفاده می کند. KNX به سیستم های هوش مصنوعی اجازه می دهد تا تجهیزاتی نظیر نورپردازی، سرمایش و گرمایش، سیستم های HVAC و دستگاه های امنیتی را به یکدیگر و به یک سیستم کلی متصل کرده وکنترل کنند. این پروتکل به عنوان یکی از اساسی ترین عناصراصلی در ساختمان های هوشمند شناخته می شود.بنابراین به بهبود کارایی، مصرف انرژی بهینه تر، و افزایش راحتی ساکنان در این نوع ساختمان ها کمک می کند.

Mod bus

انواع پروتکل های bms | انواع پروتکل های هوشمندسازی ساختمان

یکی دیگر از پروتکل های ارتباطی سیمی در هوشمند سازی ساختمان mod bus است.این پروتکل ساده و موثر است و برای انتقال داده ها بین دستگاه های مختلف به کار می رود. از ویژگی های این پروتکل این است که برای ارتباط بین تجهیزات در ساختمان از کابل شبکه استفاده می شود. در واقع کابل شبکه شامل 4 زوج به هم تنیده است.

پروتکل Mod bus می تواند بصورت همزمان دیتا و پاور را روی دو رشته سیم انتقال دهد. دو رشته ی اضافه آن هم به عنوان AUX شناخته می شود. بنابراین برای روشن کردن دیوایس هایی با مصرف بیشتر از استاندارد یعنی 32 میلی آمپر استفاده می شود که قدرت را به صورت مجزا انتقال می دهد.

پروتکل های بی سیم در ساختمان های هوشمند

WIFI

اولین و مهم ترین پروتکل بی سیم در هوشمند سازی ساختمان،وای فای است که همگی ما با آن آشنا هستیم.تجهیزات خانه از طریق اتصال به شبکه وای فای به یکدیگر متصل می شوند.

ZIGBEE

انواع پروتکل های bms | انواع پروتکل های هوشمندسازی ساختمان

پروتکل بی سیم زیگبی به عنوان یک پروتکل استاندارد در دستگاه های خانگی هوشمند استفاده می شود.این تجهیزات شامل: سیستم روشنایی، سنسورها، ترموستات ها و دستگاه های کنترلی است. پروتکل بی سیم زیگبی به عنوان یک پروتکل محبوب در ساختمان های هوشمند بهره وری بسیار بالایی دارد و برای اتصال دستگاه های مختلف و بهبود عملکرد سیستم های هوشمند بسیار مناسب است.

Z WAVE

پروتکل Z WAVE هم یکی دیگر از پروتکل های بی سیم است که در اتوماسیون خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. تمام تجهیزات خانه هوشمند با پروتکل Z WAVE تحت شبکه مش با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. این پروتکل از انواع مختلف تجهیزات در ساختمان نظیر چراغ های هوشمند، ترموستات ها، سنسورها و … پشتیبانی می کند.

شرکت هوشمند سازی ساختمان گوزن زرد با ده سال سابقه ی فعالیت در حوزه ی هوشمند سازی ساختمان، پروژه های مختلفی را با پروتکل های مختلف با نیاز پروژه داشته است. اگر شما هم قصد هوشمند سازی خانه خود را دارید و نمی دانید کدام پروتکل نیاز خانه شماست با کارشناسان فنی شرکت هوشمند سازی گوزن زرد تماس بگیرید.طی یک جلسه مشاوره رایگان با کارشناسان شرکت می توانید نسبت به نیاز ساختمانتان بهترین پروتکل را انتخاب کنید.

برای ارتباط با کاشناسان شرکت، با مراجعه به سایت شرکت گوزن زرد، اطلاعات خود را در صفحه ی تماس با ما بگذارید، تا کارشناسان شرکت گوزن زرد با شما تماس بگیرند.