عمومیکسب و کار ایرانی

طرز تهیه خمیر تکسچر با پودر مل

قبل از اینکه به این تهیه خمیر تکسچر با پودر مل بپردازیم، به این سوال پاسخ می دهیم که خمیر تکسچر با پودر مل چیست؟

خمیر تکسچر نوعی خمیر با کیفیت بالا برای تولید مجسمه، آثار هنری و وسایل تزئینی مختلف است. این خمیر داری چسبندگی زیاد و انعطاف پذیری بسیار بالاست. خمیر تکسچر در برابر انواع قارچ، جلبک و خزه مقاوم است. همچنین این خمیر از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است و ضد آب است. انواع تکسچر شامل موارد زیر است:

  1. تکسچر کاهگلی
  2. خمیر تکسچر بسکت
  3. تکسچر کراکیل ( ترک )
  4. تکسچر سنداستون

How to prepare textured dough with flour

مواد لازم و فرآیند تهیه خمیر تکسچر با استفاده از پودر مل

تهیه خمیر تکسچر با استفاده از پودر مل: مواد لازم و فرآیند موضوع اصلی است که در این بخش درباره صحبت می کنیم. در تهیه خمیر تکسچر با پودر مل از این مواد استفاده می شود:

  • پودر مل: یک پیمانه
  • چسب چوب: یک پیمانه
  • سریش: نصف پیمانه
  • پودر سینکا: یک هشتم پیمانه
  • پودر سنگ: یک هشتم پیمانه

برای تهیه خمیر تکسچر ابتدابع از خرید پودر مل و پودر سنگ را با یکدیگر مخلوط می کنیم. پس از یکدست شدن مخلوط، سریش را اضافه می کنیم. پس از 15 دقیقه چسب چوب را نیز اضافه می نماییم. بعد از این مرحله خمیر قابل استفاده است .

خمیر تکسچر سازی با پودر مل

روشی نوآورانه در هنر و دکوراسیون تهیه خمیر تکسچر با پودر مل غیر از ساخت اشیاء تزیینی و آثار هنری در معماری داخلی و طراحی دکوراسیون نیز کاربرد دارد. خمیر تکسچر برای پوشش دهی بتن و همچنین در گچ کاری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این خمیر را می توان به عنوان جایگزین بتونه نیز مورد مورد استفاده قرار داد.

خمیر تکسچر باپ

امروزه برای تغییر دکوراسیون پتینه کاری جایگزین نصب کاغذ دیواری و یا نقاشی ساختمان شده است. روش های مختلفی برای پوشاندن ترک ها و تمیز کردن فضای خانه وجود دارد. اغلب روش هایی که وجود دارند هزینه بالا و دردسر زیادی دارند. در میان این روش ها روش پوشش دهی با خمیر پتینه یک روش عالی برای پوشانندگی است. استفاده از خمیر پتینه علاوه بر زیبایی بیشتر، یک روش بی نظیر برای پوشاندن ترک ها و شکاف های دیوار می باشد.

وسایل و ابزار برای پتینه روی دیوار

از وسایل کاربردی برای  اجرای پتینه روی دیوار با استفاده از خمیر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شابلون(استنسیل) در ابعاد مختلف
  • کاتر
  • ماژیک
  • خمیر چوب یا خمیر بسکت
  • کاردک
  • رنگ طلایی
  • رنگ اکرولیک
  • قلم موی زبر در سایزهای مختلف
  • پرایمر

نحوه اجرای پتینه روی دیوار

مرحله نخست: بافت دار کردن سطوح

در این مرحله خمیر پتینه بر روی سطوح زده خواهد شد. و در این بخش میخواهیم بدونیم پودر میکرونیزه چیست لازم به ذکر است ماندگاری و دوام این نوع پتینه کاری نسبت به استفاده از رنگ روغن و اکریلیک بیشتر خواهد بود. برای بافت دار کردن نقش برجسته مواد دیگری هم وجود دارد. به طور مثال می توان از سیمان که دارای ریز دانه است و مقاومت بالایی دارد؛ استفاده کرد.

همچنین می توان از سایر ریزدانه هایی متناسب با پتینه کاری بر حسب سلیقه دیزاینر نیز استفاده کرد. پودر مل هم سبک است و در انواع حلال ها حل می شود. خاک های نسوز و پودرهای سنگ نیز از دیگر مواد پودری مناسب برای بافت دار کردن سطح هستند. خاک نسوز برای ایجاد بافت در سطوحی مانند اطراف شومینه های لوکس و یا در سرویس های بهداشتی استفاده می شود.

ایجاد بافت در پتینه برجسته

  • برای ایجاد بافت طرح را روی استنسیل یا شابلون ثابت می کنند.
  • خمیر را با کاردک روی برش های شابلون می کشند.
  • اضافه کار را حذف و ظریف کاری های لازم را انجام می دهند.
  • خمیر و کاردک را برای برجسته کردن وسط کار استفاده می کنند.
  • روی کار را سوهان زده و سپس روی آن را یک لایه پرایمور می زنند. سپس دیوار را با رنگ آکریلیک رنگ می کنند.

مرحله دوم: رنگ آمیزی سطوح

این مرحله شامل رنگ آمیزی طرح اجرا شده توسط پارچه، اسفنج و یا قلم مو خواهد بود.

خمیر پتینه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از ساده ترین و زیباترین روش برجسته کردن طرح های اجرا شده روی دیوار استفاده از خمیر پنینه می باشد. معمولا از خمیر پتینه برای زیرسازی پتینه کاری استفاده خواهد شد.پتینه کاری با استفاده از خمیر با تکنیک های مختلف سبب ایجاد طرح های سایه روشن زیبا روی دیوار خواهد شد.از ویژگی های این خمیر می توان به انعطاف پذیری بالا، خشک شدن سریع، آبگریز بودن، سازگار با محیط زیست، احرای سریع، مقاومت زیاد، چسبندگی بالا و قابل اجرا با رنگ های مختلف اشاره کرد.

انواع بتونه و خمیر پتینه کاری

بتونه ها، به موادی گفته می شود که با پر کننده ها یا چسب ساخته می شوند و با کمک دست و کاردک می توان طرح های دلخواه را با بتونه روی دیوار پیاده کرد.

انواع بتونه

بتونه در انواع جسو و بتونه چوب در بازار موجود است که شما با توجه به نیاز خود می توانید از هریک از مدل های بتونه در پتینه کاری استفاده کنید.

جسو در پتینه کاری

جسو،پودری نرم است که از آن در پتینه کاری بسیار استفاده می شود.این نوع بتونه برای ایجاد انواع بافت روی اجسام و ظروف و بوم نقاشی استفاده می شود.

آموزش کار با بتونه جسو در پتینه

برای آموزش کار با بتونه جسو در پتینه، ابتدا سطح اثر را با یک لایه چسب مایع پوشانده و آن را آماده می کنیم.  سپس تمام سطح را با بتونه جسو می پوشانیم.بعد از حدود ده دقیقه، با استفاده از یک کاردک یا ابزارهای دیگر، می توانیم نقوش دلخواه را بر روی سطح ایجاد کنیم. بعد اجازه می دهیم بتونه خشک شود و آماده فرآیند رنگ آمیزی و پتینه کاری شود. با این روش، می توانید طرح های دلخواه خود را با استفاده از بتونه جسو در پتینه ایجاد کنید.

بتونه چوب در پتینه کاری

ابتدا پودر سریش، پودر مل و پودر رنگ را مخلوط می کنیم و سپس به تدریج آب را به آن اضافه می کنیم تا به غلظت مطلوب برسد. میزان رقیقی یا غلظت بتونه چوب، بستگی به نوع بافتی دارد که قصد داریم ایجاد کنیم. با استفاده از این بتونه، می توانیم سطح چوب را پوشش دهیم و به آن یک بافت دلخواه ببخشیم

شیوه کار با بتونه چوب

برای کار با بتونه چوب در پتینه، ابتدا سطح اثر را با یک لایه نازک از چسب چوب می پوشانیم.سپس بتونه را تهیه می کنیم، که شامل 3 قاشق غذاخوری پودر مل، یک قاشق چسب چوب و 2 قاشق غذاخوری آب است.با استفاده از دست یا با کمک یک کاردک، بتونه را روی سطح اثر می پوشانیم و با حرکت دادن دست یا کاردک، بافت دلخواه را ایجاد می کنیم. با این روش، می توانید از بتونه چوب در پتینه استفاده کنید و بافت های مختلف را بر روی سطح کار ایجاد کنید.