عمومیکسب و کار ایرانی

مشکلات رایج مایکروفر که نیاز به تعمیر دارد

این روز ها یکی از وسایل پر کاربرد آشپزخانه، مایکروویو است. مانند هر وسیله خانگی دیگری، مایکروویو در طول عمر خود خراب شده و از کار می افتد. در این جا مشکلات رایج مایکروویو و راه حل های احتمالی آن ها آورده شده است. با دانستن این مشکلات و راه های برطرف کردنشان به راحتی می توانید نقص مایکروفرتان را حل کنید. از اصلی ترین مشکلات متداول مایکروفر می توان به موارد زیر اشاره کرد که در ادامه هر کدام را به صورت کامل برای شما توضیح می دهیم.

  • عدم گرم کردن مایکروویو
  • روشن نشدن مایکروویو
  • توقف کار مایکروویو پس از روشن شدن
  • خاموش نشدن مایکروویو
  • کار نکردن دکمه های مایکروویو
  • عدم چرخش سینی مایکروویو
  • روشن نشدن لامپ مایکروویو در حین کار
  • جرقه در داخل مایکروویو
  • سر و صدا کردن مایکروویو
  • عدم بسته شدن صحیح درب مایکروویو

عدم گرم کردن مایکروویو

عدم گرم کردن مایکروویو یکی از رایج ترین مشکلات مایکروویو است. به احتمال زیاد، شکست مگنترون دلیل به وجود آمدن این مشکل است. یک مگنترون از ولتاژ بالا برای تولید فرکانس مایکروویو برای پختن غذا استفاده می کند. اگر مایکروویو در حالت خالی روشن باشد، باعث سوختن مگنترون می شود. یک مگنترون سوخته باید تعویض شود زیرا قابل تعمیر نیست. از دیگر دلایل احتمالی این مشکل می توان به دیود های معیوب، سوختن خازن، معیوب بودن سوئیچ درب و خرابی ترانسفورماتور اشاره کرد.

علت جرقه زدن مایکروویو

آیا مایکروفر جرقه می زند؟ اگر مایکروفر در پروسه آشپزیتان حضوری همیشگی دارد پس شما هم با جرقه زدن مایکروویو آشنا هستید. جرقه زدن مایکروویو یکی از مشکلات رایج این دستگاه بوده و به معنی خراب شدن آن نیست. اگر مایکروویو شروع به جرقه زدن کرد:

  1. دستگاه را خاموش کرده و آن را از برق بکشید.
  2. محتویات درون مایکروویو را بررسی کنید و با غذایی که درون آن گذاشته اید شروع کنید.
  3. ظروف فلزی و آلومینیومی اگر درون مایکروویو قرار بگیرند جرقه ایجاد می کنند.
  4. اگر خوراک های نیمه آماده را درون دستگاه می گذارید، لبه های ظروف آنها را نگاه کنید تا اثری از فلز نباشد.

اتصال، سوختگی دیود و همچنین از بین رفتن رنگ دیواره های دستگاه نیز می تواند باعث جرقه در مایکروویو شود. این جرقه ها در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد کرده و ممکن است باعث سوختن و یا آتش گرفتن وسیله شوند.

مایکروویو در حین کار متوقف می شود

غذا را در فر گذاشته اید و تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کرده اید. دکمه شروع را می زنید اما بعد از گذشت چند ثانیه، دوباره دستگاه به حالت اولیه خود بر می گردد. اگر با این مشکل مواجه شدید، اول باید سوئیچ درب دستگاه را بررسی کنید. زیرا که کلید های موجود در این قسمت، باید به خوبی بسته شوند تا مایکروویو گرم کند. نقص فنی، گرمای بیش از حد و شل شدن قطعات در سوئیچ درب باعث بروز این مشکل می شود.

انواع راه حل برای رفع این مشکل:

  1. در صورت خرابی دیود مایکروویو مگنترون ولتاژ کافی برای کار کردن دریافت نکرده در نتیجه مایکروویو غذا را گرم نخواهد کرد.
  2. دیود را به کمک مولتی متر بررسی کرده و در صورت سوختگی تعویض کنید.
  3. با استفاده از مولتی متر، سالم بودن سوئیچ های درب مایکروویو را چک کرده و در صورت عدم اتصال هر کدام باید تعویض شود.
  4. در صورت سوختگی مگنترون مایکروویو ، غذا را گرم نخواهد کرد و از طرفی مگنترون قابل تعمیر نبوده و در صورت سوختگی باید تعویض گردد.
  5. در صورتی که میزان حجم غذا بیشتر از مدت زمان تعیین شده باشد، برای گرم شدن نیاز به زمان بیشتری دارد.
  6. کثیف بودن و جرم فضای داخلی مایکروویو باعث می شود تا انتقال حرارت بخوبی صورت نگیرد چراکه برای گرم شدن غذا امواج باید بخوبی از مگنترون ساطع شده و از جداره ها عبور کرده و نهایتا به ماده غذایی برسند.
  7. هرچه غذا چرب تر باشد غذا دیر تر گرم خواهد شد.
  8. در صورت خرابی ترانس های ولتاژ، سیم ها و خازن ها، باید با مرکز تعمیرات مایکروویو تماس بگیرید.

مشکلات رایج مایکروفر

در ادامه لیستی از مشکلات رایج مایکروفر که ممکن است برای این دستگاه به وجود بیاید را شرح داده  ایم.

  • نچرخیدن صفحه مایکروفر

این عمده  ترین و رایج  ترین مشکلی است که برای ماکروفر ها پیش می آید. یا صفحه به  درستی نمی چرخد یا در حین کار چرخشش متوقف می  شود. صفحه چرخان از چند جزء تشکیل شده است:

  • بشقاب
  • غلتک
  • کوپلر
  • موتور متحرک

این صفحه برای پخت یکنواخت غذا در دستگاه تعبیه  شده است. بشقاب باید به صورت یکنواخت و به  طور پیوسته بچرخد تا تمام قسمت های غذا بپزد و یا گرم شود. در صورتی  که بشقاب نمی  چرخد ممکن است که بشقاب و غلتک راهنما شکسته باشد. اگر سالم است سلامت کوپلر و موتور متحرک نیز باید چک شود. در صورت خرابی این قسمت توسط تکنسین تعمیر و یا تعویض خواهد شد.

  • مایکروفر روشن نمی  شود

مشکلات احتمالی روشن نشدن از قسمت  های زیر است:

  • پریز و منبع تغذیه
  • مونتاژ چفت درب
  • سوئیچ درب
  • فیوز حرارتی و فیوز سرامیکی

ابتدا به رسم همیشه برای بررسی مشکل خاموشی و عدم کارکرد دستگاه برقی از پریز و فیوز خانه شروع کنید.

مطمئن شوید که برق در پریز جریان داشته باشد. دومین اقدام اطمینان از بسته شدن کامل درب دستگاه است. چنانچه مجموعه قفل معیوب باشد و درب دستگاه جفت نشود مایکروفر شروع به کار نخواهد کرد. گاهی نیز مایکروویو در اواسط کار خود خاموش می شود. برای بررسی مشکل ابتدا برق را چک کنید.

بیشتر بخوانید: نمایندگی تعمیر ماکروفر در کرج

  1. مایکروفر سرو صدای بیش از حد تولید می کند

طبیعی است که وسیله ی شما هنگام کار کردن سرو صدا ایجاد کند اما صداهای بیش از حد نشانگر مشکلات بزرگتری است.

سرو صدای دستگاه ممکن است دلایل متفاوتی ازجمله موتور درایو، راهنمای غلتک، مگنترون، فن خنک کننده یا دیود ولتاژبالای خراب داشته  باشد. برای تشخیص این مشکل، احتمالا نیاز دارید تا دستگاه خود را برای بررسی اجزای داخلی آن جدا کنید. در نهایت توصیه می شود برای حل این مشکل از یک متخصص تعمیرات کمک بگیرید.

همچنین لازم به یادآوری است که بیشترمایکروفرها تنها حدود 10 سال عمر می کنند. اگر یک مایکروفر قدیمی داریدکه دچار مشکل شده است به تعویض آن با یک مدل مدرن فکر کنید. می توانید با این مجموعه آنلاین ، جستجوی خود را برای یک دستگاه جدید آغاز کنید.

خدمات جامع تعمیر مایکروفر توسط تکنسین های خبره

مایکروفر یک وسیله کوچک اما قدرتمند است که آشپزی را در آشپزخانه های مدرن آسان می کند. هیچ دلیلی برای درگیرشدن شما با یک وسیله خراب وجود ندارد، با یادگیری برخی از رایج ترین مشکلات مایکروفر یاد می گیرید تا هر مشکلی که به وجود آید برطرف کنید.