پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری از طریق اینترنت
دینا » آشنایی با مراجع دادگستری » آشنایی با مراجع قضایی » پيگيری شكايت ديوان عدالت اداری
پيگيری شكايت ديوان عدالت اداری
کلیه اشخاص می توانند پس از ثبت نام در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری اقدام به ثبت شکایت و دادخواست در دیوان عدالت اداری نمایند . پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری در خصوص اعمال ماده 79 و 80 قانون دیوان از طریق سامانه ساجد انجام می شود ولی نحوه پیگیری پرونده آنلاین دیوان عدالت اداری که در شعب بدوی و تجدید نظر دیوان مورد رسیدگی قرار می گیرد از طریق سامانه ثنا می باشد .
برای مشاوره پيگيری شكايت ديوان عدالت اداری
برای مشاوره پيگيری شكايت ديوان عدالت اداری
دیوان عدالت اداری بر اساس قانون به دعاوی افراد علیه دولت رسیدگی می کند و به همین دلیل نوعی دادگاه اداری تلقی می شود که کلیه شهروندان در صورتی که با تصمیمات و اقدامات دولت یا اقدامات ماموران دولتی مواجه شدند می توانند در دیوان عدالت اداری طرح شکایت نمایند و دیوان در صورتی که ضمن رسیدگی خود اقدامات و تصمیمات دولت را مغایر قانون تشخیص دهد رای به ابطال آن صادر می نماید .
به همین دلیل کلیه افرادی که اقدام به طرح شکایت در دیوان عدالت اداری نموده اند و در دیوان پرونده تشکیل داده اند بایستی به طریقی بتوانند اقدام به پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری نمایند . بنابراین این پرسش مطرح می شود که نحوه پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری به چه صورت است و برای پیگیری پرونده دیوان عدالت اداری به صورت آنلاین چه اقدامی باید انجام داد ؟
برای پاسخ دادن به سوال فوق ، به ترتیب موضوعاتی همچون سامانه پيگيری آنلاین شكايت ديوان عدالت اداری ، موارد پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری در سامانه ساجد ، نحوه پيگيری شكايت ديوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد و پيگيری شكايت ديوان عدالت اداری با پیامک را مورد بررسی قرار خواهیم داد .
سامانه پيگيری آنلاین شكايت ديوان عدالت اداری
بر اساس قانون دیوان عدالت اداری ، موارد صلاحیت دیوان عدالت اداری شامل رسیدگی به شکایت از تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی ، شکایت از تصمیمات ماموران واحدهای دولتی ، رسیدگی به شکایت از آرای مراجع شبه قضایی ، رسیدگی به شکایات استخدامی قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی از آیین نامه ها و مقررات دولتی به علت مغایرت با شرع یا قانون می باشد .
سابقا اشخاصی که قصد ارائه دادخواست یا درخواست و شکایت به دیوان عدالت اداری را داشتند باید به صورت حضوری به دیوان یا شعب آن مراجعه و دادخواست خود را ارائه می دادند ؛ با این وجود در حال حاضر با توجه به الکترونیکی شدن فرایند دادرسی و شکایت در قوه قضاییه سامانه هایی نیز راه اندازی شده است که با استفاده از آن ، متقاضیان می توانند به صورت کاملا الکترونیک و آنلاین بدون مراجعه حضوری اقدام به طرح شکایت در دیوان نموده و سپس شکایت و پرونده خود را به صورت آنلاین پیگیری نمایند .
در اولین گام ، سامانه ای تحت عنوان سامانه ثنا ایجاد شد که پیگیری کلیه پرونده های قضایی در آن به صورت آنلاین و الکترونیک قابل انجام است . علاوه بر این ، اخیرا در سایت دیوان عدالت اداری نیز سامانه ای تحت عنوان سامانه ساجد دیوان عدالت اداری راه اندازی شده است که ارائه دادخواست به دیوان و همچنین پیگیری برخی از موارد شکایت در دیوان عدالت اداری از طریق این سامانه انجام می شود .
بنابراین پیگیری شکایت ديوان عدالت اداری به صورت آنلاین را می توان هم از طریق سامانه ثنا و هم از طریق سامانه ساجد انجام داد که در ادامه به توضیح کامل تر در خصوص موارد و نحوه پيگيری آنلاین پرونده ديوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد می پردازیم .
موارد پيگيری شكايت ديوان عدالت اداری در سامانه ساجد
همانطور که در قسمت قبل ذکر شد اخیرا سامانه آنلاین تحت عنوان سامانه ساجد دیوان عدالت اداری به نشانی sajed.divan-edalat.ir راه اندازی شده است که به کاربران اجازه می دهد نسبت به ثبت دادخواست خود در دیوان عدالت اداری به صورت آنلاین اقدام نمایند ؛ بی آنکه نیازی به مراجعه به تشکیلات دیوان عدالت اداری باشد . به طور کلی امکانات مربوط به سامانه ساجد دیوان عدالت اداری در خصوص پیگیری شکایت ها و پیگیری پرونده های دیوان شامل موارد زیر است :
1ثبت دادخواست های بدوی و تجدیدنظر
همانطور که می دانیم دیوان عدالت اداری شعب بدوی و تجدید نظر دارد و بعد از اینکه به شکایت افراد در مرحله بدوی رسیدگی شد ، می توانند درخواست تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری نمایند . سامانه ساجد دیوان عدالت اداری این امکان را فراهم کرده است که افراد بتوانند پس از ثبت نام در سامانه ساجد دادخواست بدوی و تجدید نظر خود را ثبت نمایند تا در دیوان مورد رسیدگی قرار گیرد .
با این وجود امکان پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد در خصوص دادخواست های بدوی و تجدید نظر وجود ندارد و نمی توان به صورت آنلاین از طریق سامانه ساجد نسبت به پیگیری شکایت و دادخواست ها اقدام کرد ؛ بلکه پس از اینکه پرونده آنلاین در وضعیت ” ارجاع به معاونت ” قرار گرفت ، پیگیری شکایت و درخواست آنلاین باید از طریق سامانه ثنا انجام شود که در این سامانه کلیه مراحل رسیدگی به شکایت و خلاصه پرونده به صورت آنلاین قابل ملاحظه و پیگیری است .
2ثبت و پیگیری درخواست اعمال ماده 79 قانون دیوان عدالت اداری
علاوه بر ثبت دادخواست های بدوی و تجدید نظر در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری ، امکان ثبت و همچنین پیگیری شکایت های مربوط به اعمال ماده 79 قانون دیوان عدالت اداری در سامانه ساجد نیز امکان پذیر شده است ؛ لذا برای پیگیری شکایت اعمال ماده 79 نیازی به مراجعه به سامانه ثنا نیست . لازم به ذکر است که بر اساس ماده 79 قانون دیوان عدالت اداری :
” در صورتی که رییس قوه قضاییه یا رییس دیوان رای قطعی شعب دیوان را خلاف بیّن شرع یا قانون تشخیص دهند ، رییس دیوان فقط برای یک بار با ذکر دلیل پرونده را برای رسیدگی ماهوی و صدور رای به شعبه هم عرض ارجاع می نمایند . رای صادر شده قطعی است . تبصره : چنانچه رای قطعی موضوع این ماده از شعبه بدوی صادر شده باشد ، در این صورت پرونده برای صدور رای به شعبه تجدید نظر ارجاع می گردد ” .
3پیگیری شکایت اعمال ماده 80 قانون دیوان عدالت اداری
در این سامانه پیگیری شکایت موضوع ماده 80 قانون دیوان عدالت اداری نیز فراهم شده است که از این طریق کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند به دلیل مغایرت مصوبات دولتی با شرع یا قانون درخواست ابطال این مصوبات را از هیات عمومی دیوان عدالت اداری داشته باشند .
بر اساس ماده 80 قانون دیوان عدالت اداری تقاضای شکایت ابطال مصوبات در هیات عمومی دیوان عدالت اداری با تقدیم درخواست انجام می شود . بنابراین اگر اشخاص نسبت به آیین نامه ها و مصوبات دولتی در هیات عمومی دیوان عدالت اداری با ارائه درخواستی شکایت کرده باشند ، می توانند از طریق سامانه ساجد درخواست یا شکایت خود را پیگیری نمایند .
نحوه پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد
همانطور که توضیح داده شد ، پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری در برخی موارد از طریق سامانه ساجد امکان پذیر است و در مواردی نیز مطابق پیگیری دادخواست قضایی از طریق سامانه ثنا انجام می شود . اما قصد داریم در این قسمت نحوه پیگیری آنلاین شکایت در دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد را مورد بررسی قرار دهیم .
1نحوه پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد به این صورت است که ابتدا باید به سایت ساجد به نشانی sajed.divan-edalat.ir وارد شد که صفحه ای مطابق تصویر زیر قابل مشاهده خواهد بود . در صورتی که قبلا در سامانه ساجد ثبت نکرده اید باید ابتدا در این سامانه ثبت نام نمایید که این امر با وارد کردن کد ملی و انتخب مرحله بعدی امکان پذیر است .
2 در این مرحله نیاز است که تاریخ تولد و حاصل جمع اعداد وارد شود . همچنین برای ثبت نام در این سامانه باید قبلا در سامانه ثنا عضو شده باشید ؛ لذا این سامانه بر اساس کد ملی ، کد ثنا را استعلام می کند و اگر این کد ملی قبلا در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد ، به مرحله بعد هدایت می شود تا متقاضی اطلاعات ثبت نام خود را تکمیل نماید و در خاتمه رمز عبور سامانه ساجد دریافت شود .
3پس از انجام ثبت نام در سامانه برای پیگیری آنلاین شکایت دیوان عدالت اداری ، باید به سامانه ساجد وارد شد که با وارد نمودن کد ملی و رمز عبور امکان پذیر است .
4بعد از اینکه به حساب کاربری سامانه ساجد وارد شدید صفحه شروع مطابق تصویر زیر قابل مشاهده است که باید از طریق قسمت مشاهده و پیگیری پرونده ، شکایت دیوان عدالت اداری را مورد پیگیری قرار داد .
5در این مرحله ، اطلاعات مربوط به پرونده های جاری در دیوان عدالت اداری قابل مشاهده است که این اطلاعات شامل نوع شکایت ، موضوع شکایت ، وضعیت شکایت ، تاریخ ثبت خواسته یا شکایت ، شاکی و طرف شکایت و شماره کلاسه قضایی آن می باشد . با کلیک کردن بر روی ردیف شکایت مورد نظر ، می توان اطلاعات مربوط به آن را پیگیری نمود .
لازم به ذکر است که روند کار پرونده دیوان عدالت اداری را ( در مواردی که از طریق سامانه ساجد امکان پذیر نیست ) می توان از طریق سامانه ثنا مورد پیگیری قرار داد که در مقاله ای جداگانه با عنوان روند کار پرونده به بررسی کامل این موضوع پرداخته شده است .
پيگيری شكايت ديوان عدالت اداری با پیامک
همانطور که در قسمت قبل اشاره شد پیگیری شکایت مرحله بدوی و تجدید نظر دیوان عدالت اداری را باید با مراجعه به سامانه ثنا انجام داد که پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ثنا با استفاده از کد ملی ، شماره پرونده و رمز شخصی امکان پذیر است . به این منظور ، متقاضی باید به حساب کاربری خود در سامانه ثنا وارد شده و سپس اقدام به پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده نماید .
اما علاوه بر پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری در سامانه ثنا ، شکایت های دیوان عدالت اداری را از طریق پیامکی نیز می توان مورد پیگیری قرار داد . البته تنها افرادی می توانند اقدام به پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری با پیامک و دریافت خلاصه پرونده شخصی نمایند که شماره تماس آنها در سیستم مدیریت قضایی پرونده دیوان عدالت اداری ثبت شده باشد .
برای پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری با پیامک ، متقاضی باید اطلاعاتی همچون شماره پرونده 16 رقمی ، شماره فرعی پرونده و رمز شخصی 5 رقمی را در اختیار داشته باشد و سپس با استفاده از کد زیر ، اطلاعات مورد نیاز را در قالب یک پیام کوتاه به سر شماره 1000493 ارسال نماید : ( از سمت راست به چپ )
( 1 # شماره پرونده # شماره فرعی پرونده # رمز شخصی )
لازم به ذکر است که اگر متقاضیان به رمز شخصی پرونده خود دسترسی نداشته باشند می توانند عدد 2 را به شماره 1000493 پیامک کنند . شماره پرونده شکایت را نیز می توان از طریق سامانه ساجد بدست آورد .
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پيگيری شكايت ديوان عدالت اداری در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پيگيری شكايت ديوان عدالت اداری پاسخ دهند .
سوالات متداول
1- پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری چگونه است ؟
برای پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری می توان به صورت الکترونیک و از طریق سامانه ساجد یا سامانه ثنا اقدام نمود که در مقاله به توضیح کامل این موضوع پرداخته شده است .
2- برای پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری که در مرحله بدوی یا تجدید نظر شعب دیوان است چه اقدامی باید انجام داد ؟
پیگیری شکایت های مطروحه در شعب بدوی یا تجدید نظر دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ثنا انجام می شود و نمی توان از طریق سامانه ساجد اقدام نمود که برای اطلاع از این موضوع می توانید مقاله را مطالعه نمایید .
3- چه شکایت هایی در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری امکان پیگیری دارند ؟
شکایت های مربوط به اعمال ماده 79 و ماده 80 قانون دیوان عدالت اداری قابلیت پیگیری از طریق سامانه ساجد دیوان عدالت اداری را دارند که برای اطلاع از موارد و نحوه پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد می توانید مقاله را ملاحظه نمایید .
برای مشاوره پيگيری شكايت ديوان عدالت اداری
برای مشاوره پيگيری شكايت ديوان عدالت اداری
» نحوه تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری
» پیگیری پرونده در دیوان عالی کشور
نظرات کاربران
پاسخ مشاور: سلام خیر
پاسخ مشاور: سلام خیر سامانه ثنا
نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد. اگر می خواهید همین الان سوالتان را از مشاور مربوطه بپرسید کافیست با تلفن ثابت از سراسر کشور با شماره 9099095303 تماس بگیرید. |
“;
myFunction();
}
else
{ alert(“اطلاعات را به درستی تکمیل نمایید”);
document.getElementById(“txtHint”).innerHTML=xmlhttp.responseText;
document.getElementById(“txtHint”).innerHTML=”;
document.getElementById(‘payam’).innerHTML=”
}
}
}
xmlhttp.open(“GET”,”https://www.heyvalaw.com/inc/comments.php?q=”+str+ “&name2=” +str2+ “&text2=” +str3+ “&idcc=” +str4+ “&hiddenrid=” +str5+ “&t1=” +str6,true);
xmlhttp.send();
}
مطالب تصادفی
دینا » آیین دادرسی » آیین دادرسی مدنی » پیگیری پرونده قضایی با کد ملی
پیگیری پرونده قضایی با کد ملی
برای پیگیری پرونده قضایی با کد ملی، ابتدا باید اقدام به ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت نام کاربری و رمز عبور نمود. در مرحله بعد، شخص می تواند با مراجعه به سایت عدل ایران به نشانی adliran.ir و از قسمت اطلاع رسانی برای اشخاص، اطلاعات مربوط به پرونده اعم از ” خلاصه پرونده ” و ” روند کار پرونده ” را مشاهده نموده و به این ترتیب، پیگیری پرونده قضایی با کد ملی، امکان پذیر می باشد.
برای مشاوره پیگیری پرونده قضایی با کد ملی
برای مشاوره پیگیری پرونده قضایی با کد ملی
امروزه اطلاع از روند پرونده های قضایی که در دادگاه ها مورد رسیدگی قرار می گیرد ، همچون گذشته با مراجعه به دادگاه و یا ارسال ابلاغیه بر روی برگه امکان پذیر نیست و به همین دلیل ، قوه قضاییه اقدام به راه اندازی سامانه ای نموده است تا با مراجعه به آن ، روند رسیدگی به پرونده های حقوقی و قضایی با سهولت و سرعت بیشتر امکان پذیر شود . این سامانه که تحت عنوان سامانه ثنا شناخته شده است ، امکان پیگیری پرونده های قضایی با در اختیار داشتن کد یا شماره ملی را نیز فراهم آورده است.
با این حال برای برای پیگیری پرونده های قضایی با کد ملی باید مراحلی را طی کرد تا بتوان به درستی این پرونده ها را رسیدگی و پیگیری کرد و همچنین به غیر از کد ملی مدارک دیگر و مقدمات بخصوصی برای پیگیری پرونده های قضایی لازم است که آداب آن باید به درستی به جا بیاید.
از این رو در این مقاله به این پرسش ها پاسخ می دهیم که چگونه می توان با در دست داشتن کد ملی پرونده های قضایی را پیگیری کرد و در چه شرایطی این امکان وجود ندارد و در ادامه هم به بررسی نحوه و روند پیگیری پرونده های قضایی با کد ملی در سامانه ثنا خواهیم پرداخت.
اقدامات اولیه برای پیگیری پرونده قضایی
به طور کلی ، استفاده از امکانات سایت ابلاغ ثنا مانند دریافت خلاصه پرونده شخصی و دریافت کد واحد قضایی ، در درجه اول نیازمند ثبت نام در سامانه ثنا می باشد . به این صورت که شخص حقیقی که متقاضی پیگیری مراحل پرونده های قضایی در سایت ثنا می باشد ، نخست باید به سایت عدل ایران به نشانی sana.adliran.ir مراجعه و نسبت به تکمیل مراحل مربوط به ثبت نام در سامانه اقدام کرد :
پس از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه ، رمز شخصی ورود به سامانه را می توان از یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت کرد که پس از انجام مراحل احراز هویت در این دفاتر ، رمز شخصی برای ورود به سامانه ثنا در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت که تغییر رمز شخصی امکان پذیر است که با در دست داشتن این رمز شخصی به علاوه کد ملی ، پیگیری کردن پرونده قضایی امکان پذیر خواهد شد که در قسمت بعد به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
بیشتر بخوانید: ثبت نام سامانه ابلاغ ثنا
پیگیری پرونده قضایی با کد ملی
همانگونه که در قسمت قبل اشاره شد ، پیگیری پرونده قضایی در سامانه اطلاع رسانی پرونده اشخاص صرفا با ثبت نام در سامانه و دریافت رمز شخصی امکان پذیر است . پس از دریافت کردن رمز شخصی ، برای پیگیری پرونده قضایی باید به آدرس adliran.ir وارد شده و از قسمت سمت راست صفحه ، گزینه ” اطلاع رسانی برای اشخاص “ را انتخاب کنید :
پس از آن ، صفحه زیر نمایان می شود که باید شماره ملی فرد متقاضی پیگیری پرونده به علاوه رمز شخصی دریافت شده از دفاتر خدمات قضایی به دقت وارد شود .
در این مرحله یک ” رمز موقت “ به شماره تلفن شخص متقاضی پیامک خواهد شد که درج آن برای ورود به سامانه و پیگیری پرونده های حقوقی و قضایی ، ضروری است .
در صورتی که مراحل فوق به درستی طی شده باشد ، حساب کاربری شخص متقاضی طبق تصویر زیر قابل مشاهده خواهد بود که در آن ، اطلاع رسانی های مربوط به پرونده های قضایی درج شده است .
گزینه ” مختومه شده ” و یا ” مختومه نشده ” برای آن است که اطلاع رسانی های مربوط به پرونده های خاتمه یافته و غیر آن تفکیک شود . علاوه بر این ، متقاضی پیگیری ، در صورتی که پرونده های متعددی داشته باشد ، می تواند از طریق انتخاب تاریخ مد نظر ، دسترسی آسان تری به پرونده مورد نظر پیدا کند .
در آخرین مرحله ، بر روی گزینه ” بازیابی اطلاعات ” کلیک کرده تا لیست پرونده های قضایی نمایش داده شوند که با کلیک کردن بر روی هر یک از آنها ، تمامی اطلاعات مربوط به پرونده اعم از ” خلاصه پرونده ” ، ” روند کار پرونده ” قابل ملاحظه و پیگیری خواهند بود .
لازم به ذکر است که با درج ” شماره ملی “ ، فقط پرونده هایی نمایش داده می شود که شماره ملی شخص متقاضی در آن پرونده به ثبت رسیده باشد .
نکته ای که در رابطه با پیگیری پرونده قضایی با کد ملی باید به آن توجه کرد، آن است برای پیگیری پرونده قضایی با کد ملی، از مرورگر های پیشنهادی قوه قضاییه استفاده شود که مرورگر کروم گوگل پیشنهاد می شود. ضمنا مرورگر دستگاه شما باید به روزرسانی شده باشد.
مشاهده ابلاغیه با کد ملی
مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ثنا همانند استعلام محکومیت مالی، بدون ورود به سامانه ثنا امکان پذیر نمی باشد. برای ورود به سامانه ثنا نیز لازم است که کاربر، نام کاربری و رمز عبور اختصاصی خود را دریافت نموده باشد. رمز عبور که همان کد ثنا می باشد، پس از ثبت نام ثنا و انجام مراحل احراز هویت در سامانه ثنا، برای فرد صادر می شود.
البته برای مشاهده ابلاغیه، علاوه بر رمز عبور، نام کاربری نیز ضروری بوده که برای تمامی افراد، این نام کاربری، کد ملی آنها می باشد. بنابراین، با در دست داشتن کد ملی و کد ثنا می توان به سامانه ثنا مراجعه نمود و با وارد کردن این اطلاعات و سپس، رمز موقت شش رقمی که به شماره همراه فرد ارسال می گردد، وارد سامانه ثنا شد. بدین ترتیب، مشاهده ابلاغیه امکان پذیر خواهد بود.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پیگیری پرونده قضایی با کد ملی در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پیگیری پرونده قضایی با کد ملی پاسخ دهند .
جزییات بیشتر پیگیری پرونده قضایی با کد ملی adliran.ir
برای راحتی کار هموطنان سامانه عدلیران به آدرس adliran.ir امکان پیگیری پرونده های قضایی را با استفاده از کد ملی فراهم آورده است. برای پیگیری پرونده قضایی با کد ملی ابتدا لازم است در سامانه ثنا ثبت نام کنید و سپس رمز عبور و نام کاربری دریافت کنید. پس از آن مرحله می توانید با در دست داشتن کد ملی خود پرونده قضایی خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری پیگیری کنید.
در مرحله بعد وارد سامانه adliran.ir شوید و قسمت “گزینه اطلاع رسانی برای اشخاص” را از سمت راست انتخاب نمایید و سپس در آن قسمت می توانید با در دست داشتن کد ملی و رمز شخصی با جزییات بیشتر پیگیری پرونده قضایی با کد ملی را انجام دهید
لازم به ذکر است که در صورتی فرد می تواند پرونده های قضایی خود را با استفاده از کد ملی در سامانه پیگیری کند، که کد ملی او در پرونده قید شده باشد.
پیگیری پرونده قضایی توسط اشخاص حقیقی
برای پیگیری پرونده های اشخاص حقیقی که همان افراد عادی هستند، افراد می توانند با استفاده از کد ملی، پرونده های قضایی خود را پیگیری کنند. دسترسی به این سامانه هم مانند دیگر درگاه های خدمات قضایی الکترونیک نیازمند ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت نام کاربری و رمز عبور است و پس از آن اشخاص حقیقی می توانند با ورود به این سایت پرونده های قضایی خود را پیگیری کنند.
1در مرحله اول باید به آدرس adliran.ir وارد شده و از قسمت سمت راست صفحه ، گزینه ” اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی ” را انتخاب کنید.
2سپس صفحه ای مانند صفحه زیر باز می شود و با داشتن کد ملی می توانید اطلاعات خود را وارد کنید و از این طریق به صفحه اطلاع رسانی اشخاص حقیقی وارد شوید.
پیش از استفاده از هرکدام از خدمات سامانه های قضایی الکترونیک، حتما باید برای ثبت نام در سامانه ثنا اقدام کرده باشند و برای ثبت نام در این سامانه، مدارکی لازم است که پیشنهاد می شود برای اطلاع از آن مقاله زیر را مطالعه کنید.
بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای ثبت نام ثنا
راهنمای مشاهده پرونده قضایی
برای مشاهده پرونده قضایی باید ابتدا در سایت سامانه ثنا حساب کاربری داشته باشید و پس از آن به روشی که در بالا توضیح داده شده است وارد سامانه عدل به ادرس adliran.ir شوید و برای راهنمای مشاهده پرونده قضاییپس از ورود به این نشانی باید صفحه ای مانند صفحه زیر برای شما نمایان شود. سپس می توانید از قسمت های “مختومه شده” یا “مختومه نشده” و یا از طریق تاریخ، از پرونده مورد نظر خود اطلاع پیدا کنید.
پس از انتخاب پرونده می توانید با کلیک بر لیست پرونده های قضایی، و انتخاب هرکدام از آن ها، به اطلاعاتی چون “خلاصه پرونده” و یا “روند کار پرونده” این اطلاعات را از این طریق کسب کنند.
راه حل بعدی برای مشاهده و پیگیری روند پرونده استفاده از کد های پیامکی است که البته لازم به ذکر است در صورتی این خدمات به افراد ارائه می شود که شماره تلفن همراه آن ها در سیستم مدیریت پرونده قضایی ثبت شده باشد، در غیر این صورت باید از روش اول استفاده کنند.
1برای درخواست خلاصه پرونده، ابتدا شماره 1 را به 500049 پیامک نموده و پس از تایید آن دستور زیر را ارسال نمایید:
رمز شخصی# شماره فرعی پرونده # شماره پرونده # 1
2برای درخواست رمز شخصی پرونده، عدد 2 را به شماره 500049 ارسال کنید و پس از تایید آن این دستور را پیامک نمایید:
رمز شخصی# شماره فرعی پرونده # شماره پرونده # 2
3برای اطلاع از شعبه رسیدگی کننده و آدرس آن شماره 3 را به سامانه 500049 پیامک کنید و پس از تایید شدن آن، دستور زیر را ارسال کنید:
رمز شخصی# شماره فرعی پرونده # شماره پرونده # 3
پیگیری پرونده قضایی با رمز شخصی
پیگیری پرونده قضایی با رمز شخصی هم برای دسترسی راحت تر افراد به روند پرونده ها از طریق سامانه های الکترونیک قضایی بدون نیاز به مراجعه حضوری فراهم شده است. پیگیری و استعلام پرونده های قضایی برای اشخاص مانند سایر امکانات سامانه های الکترونیک قضایی، نیازمند ثبت نام اولیه در سایت ثنا می باشد.
رمز شخصی یا کد ثنا، رمزی است که شخص پس از طی کردن مراحل ثبت نام در سامانه ثنا آن را دریافت می کند و در صورتی که مراحل ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا به درستی طی شود،در یافت کد ثنا ممکن می شود و دریافت کد ثنا در حال حاضر به دو طریق اینترنتی و حضوری امکان پذیر است.
پس از دریافت رمز شخصی می توانید در سایت سامانه عدلیران به آدرسadliran.ir از قسمت اطلاع رسانی برای اشخاص و یا اطلاع رسانی با رمز پرونده،و با وارد کردن کد ملی و رمز شخصی، روند و مراحل رسیدگی به پرونده های قضایی خود را رسیدگی کنید.
رئیس پلیس فتای استان کرمان، در مورد امکان کلاهبرداری از طریق پیگیری پرونده قضایی با کد ملی سامانه ثنا، با استفاده از پیامک های جعلی، هشدار داد
مطابق اعلام دیوان عدالت اداری، اشخاصی که جهت پیگیری پرونده قضایی با کد ملی سامانه ثنا، در این سامانه ثبت نام نموده اند، می توانند با استفاده از کد ثنای دریافتی، وارد سامانه ثبت غیرحضوری شکایت در دیوان عدالت اداری شده و دادخواست بدوی یا تجدید نظر خود را در سامانه ثبت و هزینه دادرسی را پرداخت کنند.
طبق اعلام رئیس قوه قضائیه، با اعمال تغییرات جدید در سامانه ثنا، به منظور افزایش اطمینان از دریافت و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی و پیگیری پرونده قضایی با کد ملی ، از این پس افراد می توانند علاوه بر شماره همراه خود، شماره همراه حداکثر سه نفر از اقوام و دوستان خود را با اجازه آن ها به قوه قضاییه اعلام نموده تا پیامک مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا برای آن اشخاص نیز ارسال گردد.
مطابق اعلام معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دبیر کارگروه حمایت حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور ، شهروندان ایرانی ساکن خارج از کشور، برای پیگیری پرونده قضایی با کد ملی، از طریق سامانه های kharej.adliran.com و international.adliran.ir اقدام نمایند.
طبق هشدار پلیس فتای ناجا به شهروندان، پیامک هایی که در ارتباط با مشاهده ابلاغیه، ارسال شده و از شهروندان درخواست پرداخت وجه با کارت بانکی می کند، جعلی بوده و تنها روش پیگیری پرونده قضایی با کد ملی، از طریق سامانه ثنا می باشد.
سوالات متداول
1- آیا امکان پیگیری روال پرونده های قضایی در دادگاه به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه به دادگاه وجود دارد ؟
با استفاده از سایت ثنا امکان پیگیری پرونده های حقوقی امکان پذیر خواهد بود که این موضوع به صورت کامل در مقاله مورد بررسی قرار گرفته است .
2- برای پیگیری پرونده های قضایی با کد ملی باید به چه صورت اقدام کرد ؟
ملاحظه و پیگیری روند پرونده های قضایی از طریق مراجعه به سامانه ثنا از قسمت اطلاع رسانی برای اشخاص ، امکان پذیر شده است که روند این پیگیری را در مقاله به تفصیل ذکر کرده ایم .
3- برای پیگیری پرونده های قضایی در سامانه ثنا می توان تنها با در اختیار داشتن کد ملی اقدام کرد ؟
پس از ورود به سامانه ثنا با درج کد ملی و رمز شخصی ، می توان از مراحل پرونده قضایی مطلع شد که جزییات و مراحل این اقدام ، با درج تصویر در مقاله توضیح داده شده است .
برای مشاوره پیگیری پرونده قضایی با کد ملی
برای مشاوره پیگیری پرونده قضایی با کد ملی
» ابلاغیه الکترونیکی دادگستری در سامانه ثنا
» دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا
نظرات کاربران
پاسخ مشاور: با سلام. داخل سامانه ثنا براتون پیوست میگذاره باید دانلود کنید. همون شعبه ای که صادر کرده باید حضور پیدا کنید.
پاسخ مشاور: سلام شماره های شخصی کلاهبرداری هستند
نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد. اگر می خواهید همین الان سوالتان را از مشاور مربوطه بپرسید کافیست با تلفن ثابت از سراسر کشور با شماره 9099095303 تماس بگیرید. |
“;
myFunction();
}
else
{ alert(“اطلاعات را به درستی تکمیل نمایید”);
document.getElementById(“txtHint”).innerHTML=xmlhttp.responseText;
document.getElementById(“txtHint”).innerHTML=”;
document.getElementById(‘payam’).innerHTML=”
}
}
}
xmlhttp.open(“GET”,”https://www.heyvalaw.com/inc/comments.php?q=”+str+ “&name2=” +str2+ “&text2=” +str3+ “&idcc=” +str4+ “&hiddenrid=” +str5+ “&t1=” +str6,true);
xmlhttp.send();
}
مطالب تصادفی