مهم ترین دلیل تاثیر پذیری بیشتر نوجوانان و جوانان از مد چیست
در گذشته تنها الگوي رفتاري جوانان، پدر و مادرهاي شان بوده اند و جوانان از نحوه گفتار و رفتار گرفته تا پوشش و … تحت تاثير مستقيم والدين شان بودند اما امروزه شاهد هستيم که به دلايل مختلفي از جمله گسترش جوامع، فراگير شدن محيط هاي مجازي، دور شدن فرزندان از کانون خانواده ها و … برخي از جوانان به ارزش هاي ديگري روي آورده اند. ارزش هايي که گاهي مخالف ارزش هاي خانوادگي آن هاست در انتخاب نوع پوشش، طرز صحبت کردن و … با عنوان مد به مرحله بروز مي رسد.
آسيب هاي فردي مدگرايي
حسين محرابي، کارشناس و مشاور خانواده، معتقد است که مدگرايي افراطي مي تواند باعث از بين رفتن قدرت تعقل، ابتکار و تصميم گيري در افراد و همچنين موجب آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي شود. مد يک رفتار اجتماعي است که به يک باره به تغيير سليقه ناگهاني در افراد منجر مي شود که ممکن است با فرهنگ و رسوم خانواده و جامعه اي که افراد بر حسب سابقه و قدمت از آن پيروي مي کنند، تناقض داشته باشد.
دلايل تمايل به مدگرايي در جوانان
اين کارشناس خانواده مي افزايد: مدگرايي، پناه براي رسيدن به آرامش ظاهري است، درباره دلايل گسترش مدگرايي در بين جوانان عوامل مختلفي بيان شده است که از جمله آن مي توان به طرد شدن يا مورد پذيرش قرار نگرفتن فرد از سوي خانواده، انطباق نداشتن نظام ارزشي خانواده با نظام فرهنگي جامعه و پاسخگو نبودن خانواده به نيازهاي فرزندان اشاره کرد. در ادامه چندين دليل ديگر در زمينه تمايل جوانان به مدگرايي مطرح مي شود که به پدر و مادرها براي شناخت بيشتر روحيات جوانان کمک مي کند.
تنوع طلبي: دوره جواني، فصل تازه اي در زندگي انسان است که جوان با ورود به آن، در پي تجربه اي جديد براي رسيدن به هويتي متمايز است. اين نياز در رفتار جوان به صورت مدگرايي خودش را نشان مي دهد.
همانند سازي: يکي ديگر از عوامل مدگرايي، همانند سازي با شخصيت هايي است که جوان آنان را الگوي خود قرار داده است مانند هنرپيشه هاي سينما، خوانندگان، قهرمانان و ورزش کاران و گروه هاي ديگر.
جلب توجه: بعضي افراد با روي آوردن به مد روز و تغيير هر روزه لباس و آرايش خود، در صدد جلب توجه ديگران هستند. استفاده از لباس، مدل مو و حتي کفش هاي عجيب و غريب، همه براي جلب توجه ديگران است. همچنين انگيزه رقابت با ديگران، از ديگر عوامل پيروي از مد در بين جوانان محسوب مي شود.
دخترها بيشتر تحت تاثير مدگرايي هستند
معمولا دخترها به لحاظ احساسي بودن واکنش هاي شان نسبت به محيط، عاطفي تر است و بيشتر تحت تاثير مد و مدگرايي قرار مي گيرند؛ بنابراين تقليد و گرايش به الگوهاي برتر با طبيعت بيولوژيکي زنان تناسب بيشتري دارد. همچنين دخترها بيشتر به روابط و ظاهر اشخاص توجه مي کنند و حس زيبا دوستي در آن ها بيشتر است. به همين علت است که گرايش به مد و تقليد از طرز لباس پوشيدن تا نحوه آرايش و نوع صحبت کردن در دخترها بيشتر و زودتر خودش را نشان مي دهد.
الگو بودن پدر و مادر براي فرزند
توجه نکردن به نياز جوانان به محبت و مهرباني، نياز به امنيت و آسايش، نياز به احترام و نياز به قدرداني و … در خانواده، باعث مي شود جوانان براي پاسخ به نيازهاي ذکر شده به جمع هاي دوستانه پناه ببرند. جمع هايي که معمولا راهنماهاي دلسوزي نيستند. بنابراين وظيفه والدين که بيشترين ارتباط را با جوانان دارند، اين است که با ارائه الگوهاي مناسب و عيني جوانان و نوجوانان را در بحران ياري دهند. با اين حال ذکر اين نکته هم ضروري به نظر مي رسد که بهترين الگو براي جوانان، والدين شان هستند.
رفتار صحيح خانواده در برابر مدگرايي جوانان
به گزارش «مهر» مد به خودي خود ناپسند نيست و عجيب و غريب هم نيست، بلکه نوعي الگوي سليقه اي فرهنگي يا اجتماعي است. علاقه مندان به آن نيز گروه هاي سني ويژه اي نيستند بلکه با شدت و ضعف، در ميان همه طبقه هاي سني و اجتماعي ديده مي شوند. در اين ميان نوجوانان و جوانان به دليل شرايط سني، کنجکاوي و روحيه تنوع طلبي بيش از ديگر گروه هاي اجتماعي، مجذوب جاذبه هاي مد مي شوند. مد هر چه باشد، خوب يا بد، اخلاقي يا غير اخلاقي، ارزشي يا غير ارزشي، نکته مهم شيوه برخورد با آن است. در تاييد يا رد آن نبايد افراطي يا احساسي برخورد کرد. به ويژه رد يا مخالفت با آن بدون طرح پيشنهاد مناسب و اجرايي و متناسب با علايق و سلايق نسل جوان و نوجوان نه تنها موفقيتي در پي نخواهد داشت، بلکه خود مشکل ساز خواهد شد. بي شک برخوردهاي منفي و فيزيکي والدين با اين پديده نيز کارساز نخواهد بود و با گذشت زمان، به مشکلات در اين زمينه و مخالفت با خانواده منجر خواهد شد. با توجه به پيامدهاي گوناگون مدگرايي منفي، براي کاهش پيامدهاي ناگوار آن در جامعه، بايد به دنبال راهکارهايي براي تعديل آن بود. به يقين در اين ميان نقش فرد مدگرا و خانواده از همه بيشتر است.
مد و مدگرايي نوعي نماد است. نماد نيز وسيله اي براي انتقال پيام، هدف و باور فرد يا گروهي است که فقط در قالب گفتار نيست. گاهي مدل يک لباس، طرح، رنگ و نوشته آن مي تواند حاصل همان پيام گفتاري باشد. امروزه بسياري از گروه هاي غيراخلاقي براي خودشان نمادهايي دارند. استفاده آگاهانه يا نا آگاهانه از اين نمادهاي فرهنگي و تبليغي مي تواند به معناي علاقه و وابستگي و هم سويي فکري با آنان باشد و ما بايد با انتخاب پوشش مناسب، خود را از نمادهاي فرهنگي نامناسب دور سازيم.
برنامه ريزي مناسب براي اوقات فراغت: از جمله عواملي که جوانان و نوجوانان را به مدگرايي منفي يا پوچي و بيهودگي دچار مي کند، بي برنامگي و بيکاري است. بنابراين پدر و مادرها بايد با برنامه ريزي مناسب، برنامه هاي جذابي براي اوقات فراغت نسل جوان تدارک ببينند و همچنين جوانان و نوجوانان نيز بايد براي اوقات فراغت خود در زمينه هاي علمي، هنري، ورزشي و تفريحي برنامه ريزي سودمندي داشته باشند تا وقت ارزشمند خود را براي کارهاي غير ضروري مانند خودنمايي و جلوه گري يا پيروي از گروه هاي پوچ و بيهوده صرف نکنند.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار،
مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند
تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر
شود.
در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری
مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان
عزیز بیابد.
منبع: خراسان
– اینترنت مانند تمام وسایل ارتباط جمعی جنبههای مثبت و منفی دارد و استفادهی نادرست از آن میتواند
نیروی پویا و کارآمد کشور به ویژه کودکان و نوجوانان را تهدید کند.
– تنهایی، افسردگی،
اضطراب، عزت نفس پایین برخی از مشکلات احتمالی است که کودکان در استفاده بیش از حد
از اینترنت بصورت آنلاین با آن مواجه هستند.
– زمانی که کودک و نوجوانی به اینترنت معتاد شود، انگیزهاش
برای تعامل با دیگران کم میشود که خود اثرات منفی بر ارتباط شخصی و تعاملات
اجتماعی او دارد.
– “اعتیاد
اینترنتی” و “اختلال روحی” ، افسردگی متمرکز، اضطراب اجتماعی، ضعف
مهارت مقابله، عزت نفس پایین، کم خودکارآمدی از آسیب های روانی استفاده طولانی مدت از
اینترنت است.
– اعتقاد عمومی بر این است که کودکان دهه شصت و قبل از آن،
بیشتر از حالا بچگی میکردند.
– چنانچه کودکان و نوجوانان به مرحلهای رسیدهاند که اینترنت
را به خواب و غذا ترجیح میدهند و کار و مسؤلیتهای روزمره خود را به خاطر آن عقب می
اندازند، متاسفانه باید بدانید که مشکل جدی است و لازم است با پزشک مشورت کنید.
– از آن جایی که
هر چیزی از جمله اینترنت میتواند به طور بالقوه اعتیاد آور باشد، توصیه کارشناسان
این است که بهتر است میانهروی را رعایت کنید. یکی از سادهترین راههای جلوگیری از
بروز این مشکل محدود کردن مدت زمان استفاده از اینترنت است.
پژوهش خبری صدا و سیما:امروزه وسایل ارتباطی بر زندگی انسان
ها سایه افکنده است، این وسایل مانند چاقوی دو لبهای است که میتواند
نقاط مثبت و منفی داشته باشد. یکی از آسیب های فضای مجازی در این خصوص آسیب پذیر
بودن سلامت روانی کودکان و نوجوانان است. با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی کودکان و
نوجوانان پرتحرک را از جمع های دوستانه خود جدا کرده است، کم کم سر و کله افسردگی اضطراب
و عزت نفس نیز در آنها نیز پیدا می شود. کودکان و نوجوانان به دلیل موقعیت سنّی
خود تمایل بیشتری به تکنولوژی های مدرن و فضای مجازی دارند و میزان تاثیر پذیری
آنها نیز از پدیده های اطراف خود در این سنین بیشتر است. بنابراین سلامت روانی
کودکان و نوجوانان با توجه به رشد و توسعه فضای مجازی موضوعی است که در تحقیق حاضر
به آن پرداخته ایم و سعی کرده ایم که توصیه هایی نیز برای والدین داشته باشیم.
تعریف سلامت روان
از دید
کارشناسان سلامت روان مفهومی است که چگونگی تفکر، احساس و عملکرد ما را در مواجه
با موقعیت های زندگی نشان میدهد. سلامت روانی همان رفتار موزون و هماهنگ با جامعه،
شناخت و پذیرش واقعیت های اجتماعی و قدرت سازگاری با آنها و ارضای نیازهای خویشتن
به طور متعادل است. همچنین بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی(1990)، سلامت روان: شامل
آسایش ذهنی، احساس خودتوانمندی، خودمختاری، کفایت، درک هم بستگی بین نسلی و شناخت
توانایی خود در محقق ساختن ظرفیت های عقلی و هیجانی خویش است.
اینترنت و سلامت روان
کارشناسان
معتقدند ارتباط های اجتماعی از طریق اینترنت ضعیفتر از ارتباط های
واقعی است و در دراز مدت به انزوای اجتماعی، افسردگی و به مخاطره افتادن سلامت
روان افراد می انجامد. مطالعات انجام شده نشان داده اند این افراد، در روابط
اجتماعی مهارت های لازم را ندارند و از آسیب پذیری بالا و سلامت و بهداشت روانی
پایین، رنج می برند.
تهدید سلامت روان بدلیل استفاده بیش از
حد از اینترنت
تنهایی، افسردگی،
اضطراب، عزت نفس پایین برخی از مشکلات احتمالی است که کودکان در استفاده بیش از حد
از اینترنت بصورت آنلاین با آن مواجه هستند. کارشناسان معتقدند زمان بیش از حد بر روی
وب میتواند به کودکان آسیب برساند. پیشنهاد
کارشناسان این است که والدین باید در مورد سلامت روان کودکان خود بخصوص اگر بیش از 4 ساعت در روز در مقابل صفحه نمایش(کامپیوتر،
تماشای تلویزیون و بازی های ویدئویی) قرار گیرند، نگران باشند. کارشناسان میگویند
کودکانی که زمان بیشتری را در مقابل صفحه نمایش صرف کردهاند تمایل به تجربه سطوحی
بالاتری از پریشانی روحی، اضطراب و افسردگی را دارند و در استفاده بیش از 4 ساعت این
تمایل منفی شدیدتر دیده می شود. این کارشناسان می افزایند: افزایش زمان استفاده
از صفحه نمایش و قرار گرفتن در معرض رسانه ها با کاهش احساس پذیرش اجتماعی و افزایش
احساس تنهایی و مشکلات ارتباطی و .. همراه است و فعالیت های اینترنتی خاص مانند سایت های
شبکه های اجتماعی و بازی های چند نفره آنلاین با سطوح پایینتر از سلامت همراه بوده
است.
گزارش های تهدید سلامت روان در جهان
به عنوان نمونه بر اساس گزارش PHE (1994 تا 2008) سلامت روان در بین کودکان و نوجوانان انگلیسی کاهش یافته
است. حدود 30 % از نوجوانان در مدرسه (انگلیس) حداقل یکبار در هفته احساس غمگینی،
عزت نفس پایین و افسردگی دارند و مقدار آن در میان دختران نسبت به پسران بالاتر
است. شاخص اعتماد بنیاد مک کوری، به این آمار دست یافته است که بالغ بر 750 هزار
نوجوان در انگلیس معتقدند هدفی برای زندگی ندارند و جوانان بیکار انگلیس از سلامت
روان ضعیفی برخوردارند.
جنبههای بحران زای فضای مجازی در ایران
یکی
از آثار فضای مجازی شبکه های اجتماعی را در جوامع، به خصوص جوامع درحال گذار،
ایجاد بحران هویت ملی و دینی میدانند. براساس یک تقسیم بندی نسلی، نسل سوم
بیشترین کاربران فضای مجازی در ایران بوده و بیش از نسلهای دیگر در معرض آثار ناشی از شبکه های
اجتماعی مجازیاند. فضای مجازی نوعی از بحران هویت را در میان طیف گستردهای از
جوانان بهوجود آورده و این بحران هویت در زمینه های فردی ناهمگونی های هویتی را
سبب شده و به نحوی تعادل اجتماعی را متأثر کرده است. همچنین شبکه های اجتماعی
مجازی، باعث تغییرات اساسی در نهادهای هویتساز شده اند و عوامل معناساز هویتی را
دستخوش تغییر نمودهاند.
پاسخ به سوالات و محورهای پژوهش
سئوال
1- نظر کارشناسان در مورد تاثیر اینترنت بر کودکان چیست؟
تاثیر مثبت و منفی اینترنت بر کودکان
مصطفی سرگزی، کارشناس ارشد روانشناسی
تربیتی: اینترنت مثل تمام وسایل ارتباط جمعی جنبههای مثبت و منفی دارد و استفادهی
نادرست از آن میتواند نیروی پویا و کارآمد کشور به ویژه کودکان و نوجوانان را
تهدید کند. از عمدهترین تأثیرات منفی اینترنت میتوان در قالبهای رفتاری از
بحران هویت، عدم رشد مهارتهای اجتماعی، سوءاستفادههای جنسی، اعتیاد به اینترنت و
نیز صدمات جسمانی نام برد.
استفاده
نادرست از اینترنت سبب اختلال در هویت یابی کودکان
مصطفی سرگزی، کارشناس ارشد روانشناسی
تربیتی: استفادهی نادرست از اینترنت ایجاد تضادهای شخصیتی و فرهنگی میکند.
کودکان و نوجوانان به خصوص در دوران بلوغ که مرحلهی شکلگیری هویت آنهاست و
همواره به دنبال کشف ارزشها و درونی کردن آنها هستند، با اینترنت و حجم گسترده،
حیرتانگیز و گوناگون اطلاعات مواجه میشود و ناچار هویت خویش را در این دنیای
مجازی جستوجو میکنند و بدین سان ممکن است برخی و شاید تعداد زیادی از
کودکان و نوجوانان راه را در اینترنت گم کرده و دوران هویتیابی خویش را بیش از
پیش با بحران سپری کنند.
افسردگی و
تنهایی نتیجه اعتیاد به اینترنت
مصطفی سرگزی کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی: زمانی که
کودک و نوجوانی به اینترنت معتاد شود، انگیزهاش برای تعامل با دیگران کم میشود
که خود اثرات منفی بر ارتباط شخصی و تعاملات اجتماعی او دارد. این افراد دوستیها
را کمتر حفظ کرده، زمان کمتری با خانواده سپری و استرسهای بیشتری را
تجربه میکنند و در نهایت تنها و افسردهاند.
خطر سایت های
مستجهن و مبتذل برای کودکان
مصطفی سرگزی کارشناس ارشد روانشناسی
تربیتی: یکی از مخربترین تأثیرات منفی اینترنت سوءاستفادههای جنسی است؛ کودکان و
نوجوانان که بدون محدودیت از سایتهای مبتذل و مستهجن استفاده و بازدید میکنند و
نیز از طریق اتاقهای چت و گپزنی، بیشتر در معرض اغفال و سوءاستفاده جنسی قرار
میگیرند.
زیادهروی در استفاده از اینترنت، تهدید کننده سلامت
فکری و فیزیکی کودکان
مصطفی سرگزی کارشناس ارشد روانشناسی
تربیتی: زیادهروی در استفاده از اینترنت میتواند برای سلامت فکری و فیزیکی شخص
خطرناک باشد، اعتیاد به اینترنت و رایانه کارکرد انطباقی شخص را مختل میکند و ضمن
این که اضطراب، افسردگی، کجخلقی، بیقراری و افکار وسواسی را برای فرد به دنبال
دارد و روابط این افراد را در جهان مجازی افزایش میدهد، از دامنهی روابط آنان در
جهان واقعی میکاهد و روابطشان با اطرافیان را به حداقل میرساند. معتادان به
اینترنت از بیخوابی رنج میبرند و حتی زمان مصرف غذا را فراموش میکنند.
امکان صدمات جسمی
برای کودکان در صورت استفاده طولانی مدت از رایانه
مصطفی سرگزی کارشناس ارشد روانشناسی
تربیتی: کودکان و نوجوانانی که مدت طولانی در مقابل رایانه مینشینند و از فعالیتهای
مورد نیاز این دوران مانند ورزش دور میمانند، دچار صدمات جسمانی مثل چاقی، آسیبهای
اسکلتی، ضعف بینایی، تشنج اپیلپتیک و یا حساس به نور میشوند.
زیاده روی در استفاده از اینترنت سبب کاهش مهارت های
اجتماعی
افرادی که کمتر از اینترنت استفاده میکنند
ارتباط بیشتر و بهتری با اعضای خانواده دارند
و استفاده زیاد از اینترنت با پیوند ضعیف اجتماعی مرتبط است. وابستگی به
اینترنت همچنین گسستها و انقطاعهای شدیدی در زندگی تحصیلی، اجتماعی، مالی و شغلی
مشارکت کنندگان ایجاد کرده است. همچنین دانش آموزان و دانشجویان، کاهش چشمگیری در عادات
مطالعه، افت نمرات درسی، غیبت در کلاسها ، مشروط شدن و مانند آن دارند و برخی نیز
به دلیل دیر خوابیدن ناشی از استفاده از اینترنت، در مدرسه با عدم موفقیت روبه رو شده
اند.
سئوال
2- آیا بین افسردگی کودکان با استفاده از اینترنت رابطه وجود دارد؟
اعتیاد
اینترنتی عامل مهم افسردگی کودکان و نوجوانان
کودکان و نوجوانانی که به طور نامعقول از
اینترنت استفاده میکنند و به آن معتاد شدهاند در معرض افسردگی قرار دارند نه افراد
معمولی. یکی از دلایل اصلی افسردگی بیخوابی یا خواب نادرست است؛علاوه بر آن مواردی
همچون غذا نخوردن سر وقت، ارتباط نداشتن با مردم به صورت رو در رو، گوشهگیری و نبودن
در اجتماع، غرق شدن در بازیها و فانتزیهای دنیای مجازی همگی بر رفتار کودکان و
نوجوانان تاثیر میگذارد.
استفاده زیاد
از اینترنت و کاهش تعامل کودکان در محیط اجتماعی
استفاده مداوم از اینترنت با افسردگی و
انزوای اجتماعی نوجوانان همراه است. هرچه جوانان زمان بیش تری را با اینترنت سر کنند،
در مقابل از میزان زمانی که صرف محیط اجتماعی واقعی شان خواهند کرد، کاسته خواهد شد.
سئوال
3- آسیب های روانی اینترنتی کدامند؟
مهم ترین آسیب
های روانی استفاده طولانی مدت از اینترنت
“اعتیاد
اینترنتی” و “اختلال روحی” ، افسردگی متمرکز، اضطراب اجتماعی، ضعف
مهارت مقابله، عزت نفس پایین، کم خودکارآمدی ” از آسیب های روانی استفاده
طولانی مدت از اینترنت است.
تصویر شماره1: آسیب های روانی اینترنتی
سئوال
4 – ملاک ها و معیارهای سلامت روان
کدامند؟
معیارهای
سلامت روان
معیارهای سلامت
روان مواردی همچون “داشتن توانایی کمک به دیگران یا ارتباط برقرار کردن با
آنان، عشق و محبت نسبت به دیگران، انعطاف پذیری و قدرت تطابق با شرایط گوناگون، توانایی
انجام وظیفه و اجرای مسئولیتهای شخصی، داشتن احساس رضایت بیشتر در روابط نزدیک با
دیگران” است.
تصویر شماره 2: ملاک ها و
معیارهای سلامت روان
سئوال 5– آسیب
های استفاده از فضای مجازی برای کودکان کدامند؟
نداشتن الگوی
مناسب برای بهرهگیری از فضای مجازی از سوی کودکان و نوجوانان
نسل جدید کلاً از مدیریت رسانه بیبهره
است و الگوی مناسبی در اختیارشان قرار داده نمیشود. در نخستین قدم باید زمانهایی
که برای استفاده از فضای مجازی در اختیار فرزندان قرار داده میشود، پایش شود، آمارها
نشان میدهد، درصد بالایی از نوجوانان به طرز ناباورانهای در شبکههای مجازی بخصوص
اینستاگرام و تلگرام حضور دارند و در نهایت هم هیچ فعالیت سازنده و مفیدی از سوی آنها
در این محیطها دیده نمیشود. متأسفانه در کشور ما میانگین ساعت حضور افراد جامعه در
فضای مجازی بین حدود 5 الی 6 ساعت است که رقمی فاجعه بار است.
تغییر خلق و
خو و خارج از چارچوب اخلاقی در فضای مجازی
هر چه
جلوتر میرویم شاهد روند افزایشی رفتارهای خارج از چارچوب اخلاقی و انواع فحاشیها
در فضای نامحدود اینترنت هستیم و همین فضاهای مجازی غیرقابل کنترل باعث شده به تصویرکشیدن
رفتارهای زشت، رفته رفته عادی و به قول روانشناسان سبب «خوگیری» افراد شوند.
بروز برخی
نشانه های اختلالات روانی و افسردگی در
کودکان امروزی
فرشاد رضایی، روانشناس: بر خلاف تصور عموم،
پژوهشها نشان میدهد که کودکان دهه جدید در زمینه تواناییهای فیزیکی و به لحاظ هوش
غیرکلامی از کودکان دهههای قبل ضعیفتر هستند. متأسفانه امروزه شاهد این اتفاق هستیم
که کودکان و نوجوانان به لحاظ رفتاری چارچوب پذیر نیستند و نه تنها قبح برخی رفتارهای
منفی ریخته بلکه حتی تبدیل به نوعی رفتار افتخارآمیز هم شدهاند! به عنوان مثال رفتار
ناهنجاری مثل خط انداختن روی بدن، به دلایل مختلف از جمله شکست عشقی به نوعی در بین
دانشآموزان مد شده و شاهد عکسهای گوناگونی در فضای مجازی از تیغ زدن قسمتهای مختلف
بدنشان در صفحات اینستاگرام هستیم. این اتفاق قطعاً نشانهای از بروز اختلال روانی
و افسردگی است.
حذف بازی های
گروهی مبتنی بر مهارت های بدنی به خاطر وجود فضای مجازی
هرچه پیشتر آمدهایم و
بخصوص با ظهور فضای مجازی در سالهای اخیر، کمتر شاهد بازی کودکان در کوچهها هستیم
و بچهها دیگر تمایل چندانی به بازیهای گروهی مبتنیبر مهارتهای بدنیشان ندارند.
اعتقاد عمومی بر این است که کودکان دهه شصت و قبل از آن، بیشتر از حالا بچگی میکردند.
نسلهای قبلی در سنین کودکی خود برای پر کردن
زمان خالی و اوقات فراغت، بیشتر به بازیهای دسته جمعی در حیاط و کوچه و همچنین بازیهایی
که بر پایه مهارتهای بدنی بود، رو میآوردند.
وابسته شدن به
فضای مجازی و دور شدن از جمع
هومن اهرامی، کارشناس فضای مجازی: دنیای
مجازی شبیه به یک سیاه چاله است که انسان را به سوی خود میکشد این جاذبه موجب شده
تا بشر امروز در این دنیای خیالی به دنبال پاسخ به نیازها و رسیدن به رویاهایش باشد،
همین امر موجب شده تا بشر امروز بیش از پیش به این دنیای خیالی وابسته شود و عملا از
جمع کنارهگیری کند.
پاسخ سئوال 6 –توصیه کارشناسان در
مواجهه با آسیب های فضای مجازی به خانواده ها چیست؟
رعایت اصل
میانه روی در استفاده از اینترنت
از آن جایی که هر چیزی از جمله اینترنت
میتواند به طور بالقوه اعتیاد آور باشد توصیه کارشناسان این است که بهتر است میانهروی
را رعایت کنید. یکی از سادهترین راههای جلوگیری از بروز این مشکل محدود کردن مدت
زمان استفاده از اینترنت است. از آن جایی که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است
بهتر است یک تایمر برای خود تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که نباید بیشتر از چند
ساعت در دنیای اینترنت باشید.
مراجعه به
پزشک در صورت مشکل جدی در خصوص استفاده بی رویه از اینترنت
چنانچه کودکان و نوجوانان به مرحلهای رسیدهاند
که اینترنت را به خواب و غذا ترجیح میدهند و کار و مسؤلیتهای روزمره خود را به خاطر
آن عقب می اندازند، متاسفانه باید بدانید که مشکل جدی است و لازم است با پزشک مشورت
کنید.
اهمیت نحوه
استفاده از فضای مجازی
بابک وزیری، متخصص روانشناسی رفتاری: نوع
استفاده از فناوری نوین بسیار مهم است، هیچ چیزی در ذاتش بد نیست زیرا همانطور که چاقو
می تواند جان یک انسانی را نجات دهد به راحتی می تواند جانی را بستاند، مهم نحوه استفاده
از ابزارها هستند.
پژوهش خبری صدا و سیما// پژوهشگر: مهدی ناجی