سبک زندگی

واحد قضایی بررسی کننده درخواست گواهی عدم سوء پیشینه

شاید تاکنون برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که برای انجام بسیاری از کارهای اداری مثل: مهاجرت به خارج، استخدامی، ثبت‌نام در دانشگاه‌ها، اخذ ویزاهای مختلف، ثبت شرکت در خارج یا در ایران و… مدرکی به نام گواهی عدم سوء پیشینه را از شما درخواست کرده باشند. عدم سوء پیشینه در لغت به معنای عدم سابقه‌ بد یا منفی است. افراد با در دست داشتن مدرک سوء پیشینه ثابت خواهند که تاکنون مرتکب هیچ‌گونه جرم یا خطایی که به جامعه آسیب رسانده باشد، نشده‌اند یا مدت محکومیت تعیین‌شده‌ خود را پشت سر گذاشته‌اند. اما اخذ مدرک گواهی عدم سوء پیشینه از چه راه‌هایی امکان‌پذیر است؟ آیا دریافت آن فقط حضوری است؟! یا می‌توان به‌صورت اینترنتی نیز گواهی سوء پیشینه دریافت کرد؟

از آنجا بسیاری از کارهای مهاجرتی مثل اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه‌های جهان، مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری و اخذ ویزای کشورها مثل ویزای ترکیه و… نیازمند داشتن گواهی عدم سوء پیشینه است، ما در موسسه مهاجرتی GO2TR تصمیم گرفتیم این مطلب را برای مخاطبان عزیز خود به نگارش درآوریم. شاید لازم باشد بدانید که ما در هلدینگ GO2TR مخاطبان خود را از زمان شروع پروسه مهاجرت تا اسکان کامل در کشور مقصد و حتی پس از اسکان همراهی می‌کنیم.

آیا می‌دانید برای تحصیل در قبرس شمالی و خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت از این طریق به ارائه گواهی عدم سوء پیشینه نیازی ندارید!

روش دریافت حضوری گواهی عدم سوء پیشینه

اشخاص با در دست داشتن مدارک لازم می‌توانند، به مراکز خدماتی پلیس + ۱۰ و یا دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند. پس از بررسی مدارک و پرداخت هزینه‌های مربوطه ظرف زمان مشخصی گواهی عدم سوء پیشینه از طریق پست به‌دست آن‌ها خواهد رسید. مدارک موردنیاز برای دریافت گواهی عدم سو پیشینه به‌صورت حضوری عبارت‌اند از:

  • به همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • به همراه داشتن عکس بیومتریک (در صورت به همراه نداشتن عکس بیومتریک در بعضی از دفاتر این عکس از افراد گرفته می‌شود.)
  • معرفی‌نامه از محل کار یا تکمیل فرم درخواست
  • ثبت دقیق کد پستی و نشانی
  • دریافت گواهی سوء پیشینه به‌صورت آنلاین

قوه‌ی قضاییه به‌تازگی جهت جلوگیری از اتلاف وقت متقاضیان و سهولت کار، امکان دریافت گواهی سوء پیشینه را از طریق اینترنت فراهم کرده است. برای اخذ گواهی سوء پیشینه به‌صورت اینترنتی متقاضی باید به سامانه‌ الکترونیک قضایی (سامانه‌ ثنا) مراجعه کند و درخواست خود را به ثبت برساند.

بیشتر بخوانید:

مراحل ثبت اطلاعات جهت دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

۱. ابتدا عبارت “سامانه‌ خدمات الکترونیک قضایی” را در مرورگر سیستم خود جستجو کنید و وارد صفحه‌ سامانه‌ الکترونیک قضایی شوید.

۲. پس از ورود به صفحه‌ اصلی سامانه، از منوی سمت راست گزینه‌ ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید.

سوء پیشینه افراد پس از مدت مشخصی که فرد جریمه و کیفر مورد نظر را پشت سر بگذارد پاک می‌شود البته مدت زمان لازم برای این امر با توجه به نوع جرم مرتکب شده متفاوت است. با این وجود اغلب سوء پیشینه‌ها پس از ۵ سال پاک خواهد شد.

۳. در صفحه‌ نمایش داده‌شده، کد ملی خود را در کادر مربوط به شماره‌ ملی وارد کنید. همچنین رمز شخصی خود را در کادر رمز شخصی وارد کنید و بر روی گزینه‌ مرحله‌ بعد کلیک کنید.

توجه کنید داشتن رمز شخصی تنها مستلزم ثبت‌نام در سامانه‌ ثنا و دریافت آن است. نحوه‌ی ثبت‌نام در این سامانه و دریافت رمز شخصی در پایان مراحل دریافت گواهی عدم سوء پیشینه توضیح داده شده است.

۴. در این مرحله سامانه از شما رمز موقت را می‌خواهد. رمز موقتی که به تلفن همراه شما ارسال می‌شود را وارد کنید. توجه داشته باشید شما برای وارد کردن رمز موقت صدو بیست ثانیه زمان دارید.

  ۵. اکنون وارد صفحه‌ی کاربری شخصی خود شده‌اید. بر روی گزینه‌ی ثبت درخواست گواهی عدم سوءپیشینه‌ کلیک کنید.

آیا می‌دانید برای تحصیل در خارج و یا مهاجرت از طریق ازدواج، مهاجرت از طریق کار، سرمایه‌گذاری و یا خرید ملک در خارج به گواهی عدم سوء پیشینه نیاز دارید؟

۶. یک صفحه‌ جدید باز می‌شود که در آن مشخصات شما وجود دارد. با کلیک بر روی قسمت نارنجی‌رنگ در سمت چپ صفحه واحد قضایی بررسی‌کننده را انتخاب کنید.

۷. به‌صورت پلکانی استان محل سکونت و شهر محل سکونت خود را انتخاب کنید. سپس دادسرای عمومی شهر موردنظر خود را که قصد دارید سوءپیشینه به آنجا ارسال شود را انتخاب کنید.

چنانچه می‌خواهید گواهی خود را به مرجع خاصی ارسال کنید، در کادر نام/ سازمان/ اداره/ شرکت، نام مرجع مورد نظر را بنویسید. همچنین اگر قصد داردید گواهی را به صورت شخصی دریافت کنید، گزینه‌ شخصی را انتخاب ‌کنید. سپس در پایان‌ بر روی منوی سبز رنگ ثبت موقت درخواست کلیک ‌کنید.

۸. پس‌از اینکه سیستم درخواست شما را با موفقیت ثبت کرد به مرحله‌ بعد رفته و بر روی گزینه‌ محاسبه‌ هزینه کلیک ‌کنید.

بعد از پرداخت هزینه از طریق کارت اعتباری و درگاه الکترونیک درخواست شما به مرجع قضایی ارسال می‌شود. همچنین پس از بررسی‌های لازم نتیجه‌ آن به سامانه‌ ثنا ابلاغ خواهد شد و سامانه‌ ثنا شما را از طریق ارسال پیامک از صدور گواهی سو پیشینه مطلع می‌کند.

شاید خواندن مطالب زیر برای شما کاربردی باشد:

  • کار در ترکیه
  • کار در کانادا
  • کار در فرانسه
  • کار در آلمان

ثبت نام در سامانه ثنا

همان‌طور که می‌دانید، تا زمانی که رمز شخصی خود را از سامانه‌ ثنا دریافت نکنید نمی‌توانید وارد سامانه‌ الکترونیک قضایی شوید و گواهی عدم سوءپیشینه‌ خود را به‌صورت اینترنتی دریافت کنید. برای داشتن رمز شخصی ابتدا باید در سامانه‌ الکترونیک ثنا ثبت‌نام کنید. ثبت‌نام در این سامانه به‌صورت حضوری است. افراد متقاضی ساکن در تهران با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قادر به ثبت‌نام بوده و رمز شخصی خود را دریافت می‌کنند. اما افراد ساکن در شهرستان‌ها موظف هستند، به دادگستری محل سکونت خود مراجعه نمایند و پس از ثبت‌نام رمز شخصی خود را دریافت کنند.

تسریع در روند دریافت رمز شخصی

جهت تسریع در روند ثبت‌نام به هنگام مراجعه‌ حضوری افراد می‌توانند به صورت اینترنتی در سامانه ثنا اطلاعات اولیه‌ خود را ثبت کنند تا سریع‌تر موفق به دریافت رمز شخصی خود شوند.

مراحل ثبت نام در سامانه‌ ثنا

۱. ابتدا نشانی سایت سامانه‌ (www.adliran.ir) را در مرورگر اینترنت خود وارد کنید.

۲. پس از ورود به سامانه از منوی سمت راست سامانه‌ی ثبت‌نام الکترونیک را انتخاب کنید.

۳. در این صفحه گزینه‌ ثبت‌نام شخص حقیقی را انتخاب کنید.

۴. اطلاعات درخواستی را با دقت وارد کنید. سپس بر روی گزینه‌ ادامه کلیک کنید.

 ۵. این صفحه قوانین استفاده از سامانه را برای شما تشریح کرده است. پس از مطالعه‌ی قوانین بر روی گزینه‌ی تأیید کلیک کنید و وارد مرحله‌ بعد شوید. 

۶. در صفحه‌ی ظاهرشده اطلاعات کامل شناسنامه‌ای شما به ثبت رسیده است. فقط کافی است محل تولد و دین خود را در فیلدهای مخصوص وارد کنید. سپس با کلیک بر روی گزینه‌ مرحله بعد وارد صفحه‌ی بعد شوید.

۷. در این صفحه اطلاعات تماس و ایمیل را وارد کرده و به مرحله بعد بروید.

۸. در این مرحله اطلاعات کامل محل سکونت و نشانی خود را وارد کنید و بعد گزینه‌ به مرحله بعد را انتخاب کنید.

۹. در این صفحه نام مستعار، شغل، تحصیلات و فایل تصویر خود را بارگذاری کنید. سپس اتمام ثبت اطلاعات اولیه را انتخاب کنید. پیامی بر روی سیستم شما ظاهر خواهد شد. مبنی بر اینکه ثبت نام اولیه‌ شما با موفقیت به پایان رسیده است.

پس از تکمیل ثبت‌نام اولیه برای نهایی کردن ثبت نام و احراز هویت باید با همراه داشتن کارت ملی به یکی از نزدیک‌ترین دفاتر خدمات قضایی محل زندگی خود مراجعه کنید تا آنها پیامک حاوی رمز عبور را برای شما ارسال کنند. با کمک این رمز شما خواهید توانست وارد سامانه‌ ثنا شوید.

آموزش ویدیویی ثبت نام در سامانه ثنا

در ویدیوی زیر مراحل کامل ثبت نام در سامانه ثنا را به صورت مرحله‌ای و کامل مشاهده کنید.

موارد کاربرد رمز اخذ شده از سامانه ثنا

این رمز شخصی شما است. بنابراین برای هر بار ورود به سامانه‌ ثنا به آن نیاز دارید. پس به‌درستی از آن نگهداری کنید. اشخاص می‌توانند، برای پیگیری امور قضایی و یا دریافت گواهی عدم سوء پیشینه در سال‌های آتی دوباره از این رمز ‌استفاده کنند.

سوالات متداول

آیا برای صرفه‌جویی در وقت، می‌توان، سوء پیشینه را مستقیم به نهاد موردنظر خود ارسال کرد؟

بله این امکان وجود دارد. به هنگام درخواست سوءپیشینه می‌توانید، مرکز موردنظر را انتخاب و یا گزینه‌ دریافت شخصی را تیک دار کنید.

 گواهی سوء پیشینه چه مدت اعتبار دارد؟

اصولا گواهی سوء پیشینه از تاریخ صدور به مدت یک ماه اعتبار دارد.

هزینه گرفتن گواهی سوء پیشینه به صورت آنلاین چقدر است؟

هزینه‌ دریافت سوء پیشینه برای بار اول بیست هزار تومان است.

گرفتن گواهی سوء پیشینه به‌صورت آنلاین بدون ثبت‌نام در سامانه‌ی ثنا امکان پذیر است؟

خیر، شما برای ثبت‌نام به رمز شخصی نیاز دارید. دریافت این رمز فقط از طریق ثبت‌نام در سامانه‌ی ثنا امکان‌پذیر است.

آیا رمز شخصی ثنا دوباره قابل استفاده است و امکان تغییر ان وجود دارد؟

بله، رمز شخصی از اعتبار ساقط نمی‌شود و استفاده‌ دایم دارد. همچنین امکان تغییر رمز آن وجود دارد. برای این‌کار از منوی تغییر رمز در سامانه ثنا استفاده کنید.

آیا در‌صورت فراموش کردن رمز شخصی ثنا، دوباره قابل بازیابی است؟

بله، در‌صورتی که شماره تلفن و ایمیل خود را به هنگام ثبت‌نام صحیح وارد کرده باشید، به راحتی قابل بازیابی است.

آیا داشتن رمز شخصی ثنا به‌جز دریافت سوء پیشینه فایده دیگری هم دارد؟

بله با داشتن این رمز می‌توانید، پرونده‌های قضایی خود را به صورت اینترنتی پیگیری کنید.

اتباع خارجی برای گرفتن سوء پیشینه باید به کجا مراجعه کنند؟

این افراد باید به پلیس مهاجرت و گذرنامه‌ ناجا و یا اداره‌ی اتباع خارجی مراجعه کنند.

آیا بازداشت موقت منجر به سوء پیشینه می‌شود؟

خیر. در صورتی که شخص بی گناه شناخته شود، سو سابقه برای وی ثبت نمی‌شود.

چگونه می‌توان در سریع‌ترین زمان گواهی سوء پیشینه دریافت کرد؟

با داشتن کد ثنا می توانید در وب سایت WWW.ADLIRAN.IR ظرف یک الی دو روز گواهی عدم سوءپیشینه دریافت کنید.

آیا ترجمه گواهی عدم سوء پیشینه برای مهاجرت ضروری است؟

بله. بهتر است برای ترجمه برگه‌ای را ارئه دهید که حاوی مهر است. ترجمه این تنها با ارائه اصل مدرک معتبر است.

آیا برای شرکت در لاتاری به گواهی عدم سوء پیشینه نیاز داریم؟

خیر. ثبت نام در لاتاری نیازی به گواهی عدم سوءپیشینه ندارد.

برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی به چه مدارکی نیاز داریم؟

برای دریافت عدم سوء پیشینه اینترنتی، متقاضی باید نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه را داشته باشد.


: اخبار و اطلاعیه ها

دینا » کیفری » سایر موضوعات کیفری » دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا

“;

myFunction();

}
else
{ alert(“اطلاعات را به درستی تکمیل نمایید”);
document.getElementById(“txtHint”).innerHTML=xmlhttp.responseText;
document.getElementById(“txtHint”).innerHTML=”;
document.getElementById(‘payam’).innerHTML=”
}
}
}

xmlhttp.open(“GET”,”https://www.heyvalaw.com/inc/comments.php?q=”+str+ “&name2=” +str2+ “&text2=” +str3+ “&idcc=” +str4+ “&hiddenrid=” +str5+ “&t1=” +str6,true);
xmlhttp.send();
}

دیدگاهتان را بنویسید